U19, U17 og U15 tråden
-
- 2. div
Re: U19, U17 og U15 tråden
Hvis vi går 4-5 år tilbage havde AaB ingen talentchef med ansvar for ungdomsholdene og deres trænere havde været i klubben i en menneskealder (Jens Peter hansen, Poul Erik Kristensen osv.) Faktisk var der ikke meget forskel på opbygningen af af ungdomsdelen i AaB end der var i andre mindre nordjyske klubber. Har siddet til et par møder med Jakob Larsen da han kom til og fremlage den nye vej - og jeg må sige at jeg syntes virkelig den han brændte for talentarbejdet. På trænerfronten er det nye unge trænere med ny inspiration og ambitiioner. Tror ikke man kan sige det er en mands værk at AaB er gået fra være langt bagefter på ungdomssiden til nu hvor vi er med i top igen(talenter - ikke placering i tabel) Tror det er flere ting bla som omtalt talentchef med ansvar, dygtige trænere og fælles retning
Jeg synes også, at der er tendens til at vi får bedre tekniske spillere op nu, ift. tidligere. Lucas Andersen er jo måske mere en ener, end udtryk for en tendens. Men Ahlmann, Wichmann, Kusk mfl er jo gode teknikere. Har også indtryk af at de unge som Blåbjerg, Jacob Barett og Victor Ahlmann er små og tekniske typer. Det ser ud til at være en (glædelig) tendens. Har også hørt, at de yngre spillere træner Barcelona-agtigt. Hvis ovenstående er rigtigt, er der jo tale om en form for rød tråd, vi vil se resultatet, når de rykker op om nogle år
Med en 3. plads i U19 ligaen og en 1. plads i U17 ligaen er AaB den bedst placerede klub i Danmark pt. på Junior/Ynglige niveau
Baggrunden for succesen bl.a.:
En bevidst strategi startet op med fodboldskolerne for spillere på ca. 9-12 år 6 steder i Nordjylland
Træning efter Coerver principper (fokus på drible/finter - vendinger og hurtige fødder)
Struktureret scouting og rekruttering af nordjyske talenter
Spillestil med boldbesiddelse og zoneopdæking som vigtige principper for alle talenthold (mest struktureret for de ældste)
Ansættelse af Jacob Larsen som talentkoordinator
Dygtige unge, engagerede og udviklingsbare talenttrænere
Baggrunden for succesen bl.a.:
En bevidst strategi startet op med fodboldskolerne for spillere på ca. 9-12 år 6 steder i Nordjylland
Træning efter Coerver principper (fokus på drible/finter - vendinger og hurtige fødder)
Struktureret scouting og rekruttering af nordjyske talenter
Spillestil med boldbesiddelse og zoneopdæking som vigtige principper for alle talenthold (mest struktureret for de ældste)
Ansættelse af Jacob Larsen som talentkoordinator
Dygtige unge, engagerede og udviklingsbare talenttrænere
Forever AaB - AaB Forever
Der er i høj grad tale om en rød trød igennem AaBs ungdomsafdeling. Selvom det ikke nødvendigvis er formations mæssigt. Men mere på træningsmetoder og værdier - både individuet og kollektivt.MHJ skrev:Idéen med den røde tråd er en smule overdrevet efter min mening. Med mindre man spiller et system som Ajax totalfodbold fra 70'erne, med ekstremt høje krav til den enkelte spiller, både teknisk og taktisk, er der ikke meget formål i det. Kun i meget grove træk kan det være fordelagtigt, såsom f.eks. om man udvikler back's/wingback's, spiller zone/manman markering, shortpassing/mere direkte, eller sweeper/fladt forsvar. Og selv Ajax er (med Van Gaal) for længst gået væk fra Ajaxmodellen efter en periode med manglende resultater da man ikke var i stand til at producere nok kvalitetspillere til det specificerede system.Soren skrev:OK. Hvordan stiller de så generelt op, de enkelte årgange? (442/433 mv.) Og mht. "råd tråd" tænker jeg også på, om holdene spiller kontrabold, eller de prøver at have bolden selv?kasper.a skrev:Nej, der er ikke en rød tråd i AaBs talentudvikling. Hvis man fx har to gode angribere på et hold, så spiller man 4-4-2.
Jeg har overbevist om at meget af det som vi høster frugterne af nu, er Jacob Larsen og trænernes hårde arbejde.
Alligevel tror jeg det ville være en idé at have en overordnet og bred strategi for hvilken type fodboldspiller man udvikler netop på ovenstående parametre.
Noget af det der der for alvor er implementeret er et kæmpe fokus på teknisk træning. Målet er at udvikle spillere som kan gøre det uventede, det som man ser de allerbedste spillere i verden gøre. Før i tiden var det "mere eller mindre" op til den enkelte træner hvordan træningen skulle foregå og hvordan holdet skulle spille. Dette er ikke tilfældet mere, og du ser en meget tydelig rød tråd i det de laver i træningerne hele vejen op igennem afdelingen.
Faktisk er årgang 1994 den første årgang der er opdraget efter denne "røde tråd". Hvilket må siges at være et udemærket tegn på at arbejdet virker. Samtidig er de forhåbentligt et tegn på at vi ka forvente os meget mere af de årgange der er på vej op.
//CGA
Hellere holde kæft og lade folk tro man er idiot end, at åbne munden og bevise de har ret.
Hellere holde kæft og lade folk tro man er idiot end, at åbne munden og bevise de har ret.
-
- Allstar
- Geografisk sted: Middelfart
En af de weekender, hvor vi kan måle hvor langt holdene er, er denne weekend. Her møder U19 og U17 begge Brøndby. Brøndby vandt begge rækker sidste sæson og er med fremme denne sæson.
Eller er den aflyst pga. landskampene ?
- FlæskeFrank
Nej de blev spillet som planlagt i går. Resultatet blev en sejr til hver. U17 lagde for med at vinde 3-2 i en kamp hvor de kom foran tidligt på et selvmål og derefter spillede den snu kontrafodbold til en 3-0 føring. BIF pressede på mod slutningen og fik 2 reduceringsmål. En fin, taktisk, indsats krydret med nogle gode individuelle aktioner.FlæskeFrank skrev:En af de weekender, hvor vi kan måle hvor langt holdene er, er denne weekend. Her møder U19 og U17 begge Brøndby. Brøndby vandt begge rækker sidste sæson og er med fremme denne sæson.
U19 kamp var en tæt affaire, hvor BIF kom foran lidt ind i 2. halvleg. AaB pressede godt på mod slutningen og kom til en række halve chancer i feltet.
To rigtigt gode indsatser mod det bedste dansk ungdomsfodbold har at byde på pt. For mig er der ingen tvivl om at vi er kommet tættere på BIF-niveauet. Vores bedste spillere er efter min mening lige så interessant som deres, selvom BIF-spillerne er dominerende spillere på diverse landshold hvor vores ligger lidt mere i udkanten af landsholdene.
-
- Allstar
- Geografisk sted: Middelfart
Tak for tilbagemeldingen.
U17 klarer sig rigtig godt og spiller Lucas jo U19 selvom han vel kunne spille U17. Ikke dårligt
U17 klarer sig rigtig godt og spiller Lucas jo U19 selvom han vel kunne spille U17. Ikke dårligt
- FlæskeFrank
Hvad laver Lucas på U/19? Troede han var permanent med 1. holdstruppen? Eller det er måske helt forkert forstået.FlæskeFrank skrev:Tak for tilbagemeldingen.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE
Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.
Han træner med 1. holdet men spiller vel stadig en del kampe for U19. Jeg tror det er vigtigt at han får lov at spille kampe med "jævnaldrende" engang imellem.jonas386 skrev:Hvad laver Lucas på U/19? Troede han var permanent med 1. holdstruppen? Eller det er måske helt forkert forstået.FlæskeFrank skrev:Tak for tilbagemeldingen.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14
95 - 99 - 08 - 14
Jeg troede han spillede mere eller mindre fast for reserverne (når han ikke spillede for 1.holdet), men der kan man jo bare seHanga skrev:Han træner med 1. holdet men spiller vel stadig en del kampe for U19. Jeg tror det er vigtigt at han får lov at spille kampe med "jævnaldrende" engang imellem.jonas386 skrev:Hvad laver Lucas på U/19? Troede han var permanent med 1. holdstruppen? Eller det er måske helt forkert forstået.FlæskeFrank skrev:Tak for tilbagemeldingen.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE
Inden der går alt for meget pædagog- og humaniorasødsuppesnak i den, er det vel vigtigt for så ung en knøs stadig at "hænge ud" med sine venner, og ikke bare gamle fjolser med villa, viv og vovse.
Faldte lige over den, dog lidt gammel kamp, men lidt sjovt alligevel, helt sikkert nogle gode angreb imellem.
..
-
- Allstar
Keld Bordinggard kalder Helenius for det 5. største talent i den danske 1991/1992-årgang: http://sporten.tv2.dk/article.php/id-46 ... ml?forside
Ikke nogen stor nyhed, men al positiv omtale fra folk som Bordinggard er med til at skabe opmærksomhed om ham.
Ikke nogen stor nyhed, men al positiv omtale fra folk som Bordinggard er med til at skabe opmærksomhed om ham.
Det gør han vel ikke? Han betegner ham vel nærmere som det 9. største talent. Den liste der er nævnt der, starter jo først efter Christian Eriksen, Nicolaj Boilesen, Jannick Vestergaard og Nicolaj Jørgensen.A_Strandfelt skrev:Keld Bordinggard kalder Helenius for det 5. største talent i den danske 1991/1992-årgang: http://sporten.tv2.dk/article.php/id-46 ... ml?forside
-
- Allstar
Det er har du da egentligt ret i... Satme en talentfuld årgang, Danmark har præsteret her.Yngvesson skrev:Det gør han vel ikke? Han betegner ham vel nærmere som det 9. største talent. Den liste der er nævnt der, starter jo først efter Christian Eriksen, Nicolaj Boilesen, Jannick Vestergaard og Nicolaj Jørgensen.A_Strandfelt skrev:Keld Bordinggard kalder Helenius for det 5. største talent i den danske 1991/1992-årgang: http://sporten.tv2.dk/article.php/id-46 ... ml?forside
Jeg sad i weekenden og bladrede i gamle Nordjyske-aviser oppe hos mine forældre. Der var en sæsonafrundning vedr. U19-holdet, hvor Nicolaj Thomsen blev fremhævet som den store profil.
Ellers bar artiklen præg af, at man ikke var helt tilfreds med den øjeblikkelige 7.-plads samt at U-19 ikke overraskende stod lidt i skyggen af AaBs meget talentfulde U-17-hold.
Udover Thomsen er det vel primært Laursen og den yngre Ahlmann, som der umiddelbart ses superligapotentiale i (de er vel også på kontrakt).
Det for mig interessante i arktiklen var at U-19 træneren i artiklen løftede sløret for, at der arbejdes på tilgang af 2-3 nye spillere, der kan løfte holdet efter vinterpausen. Det er jo særdeles spændende fordi det er fint i tråd med AaB's nye strategi baseret på egen fødekæde suppleret med enkelte profiler udefra. Det store spørgsmål er så om der er nogen herinde, der har nogen idé om, hvem og hvorfra der vil blive fisket. Umiddelbart tænker jeg at det er oplagte er at fiske i U-19 divisionen fra hold som Thisted, Viborg og Silkeborg, men Kent Nielsen har selvfølgelig også en relation til Hessel Gods fodbold College. Kan se at der bl.a. render en Alexander Odgaard Jensen rundt i Thisted, der ligger pænt til på topscorerlisten i U-19 divisionen samt en Thomas Lyngs, der tidligere har været forbi AaB på prøvetræning.
Ellers bar artiklen præg af, at man ikke var helt tilfreds med den øjeblikkelige 7.-plads samt at U-19 ikke overraskende stod lidt i skyggen af AaBs meget talentfulde U-17-hold.
Udover Thomsen er det vel primært Laursen og den yngre Ahlmann, som der umiddelbart ses superligapotentiale i (de er vel også på kontrakt).
Det for mig interessante i arktiklen var at U-19 træneren i artiklen løftede sløret for, at der arbejdes på tilgang af 2-3 nye spillere, der kan løfte holdet efter vinterpausen. Det er jo særdeles spændende fordi det er fint i tråd med AaB's nye strategi baseret på egen fødekæde suppleret med enkelte profiler udefra. Det store spørgsmål er så om der er nogen herinde, der har nogen idé om, hvem og hvorfra der vil blive fisket. Umiddelbart tænker jeg at det er oplagte er at fiske i U-19 divisionen fra hold som Thisted, Viborg og Silkeborg, men Kent Nielsen har selvfølgelig også en relation til Hessel Gods fodbold College. Kan se at der bl.a. render en Alexander Odgaard Jensen rundt i Thisted, der ligger pænt til på topscorerlisten i U-19 divisionen samt en Thomas Lyngs, der tidligere har været forbi AaB på prøvetræning.
In verbis simus faciles
-
- Drenge
- Favoritspiller: Bennedict Vilakazi
- Geografisk sted: 2628KX
Har lige set på bold, at Laursen skal en tur til prøvetræning i Juventus
http://www.bold.dk/nyt/Juventus-skal-te ... ysk-talent
Vil indrømme at jeg ikke kender noget til ham, men hvis han skal en tur til juve så må han have en del potentiale.
Nogen der ved noget mere om ham?
http://www.bold.dk/nyt/Juventus-skal-te ... ysk-talent
Vil indrømme at jeg ikke kender noget til ham, men hvis han skal en tur til juve så må han have en del potentiale.
Nogen der ved noget mere om ham?
-
- Allstar
Jeg hørte Lynge udtale sig noget kryptisk imorges i radioen som om at der allerede var forhandlinger med Juventus om et salg.
Det lød ihvertfald som noget med "Så må Jacob og familien se på omgivelser og se hvad de siger" og så "plejer jeg AaBs interesser økonomisk" etc.
Det lød ihvertfald som noget med "Så må Jacob og familien se på omgivelser og se hvad de siger" og så "plejer jeg AaBs interesser økonomisk" etc.
AaB er min trosretning
Aalborg stadion er min kirke
Lynge Jakobsen er min gud
Aalborg stadion er min kirke
Lynge Jakobsen er min gud
-
- 2. div
- Favoritspiller: Puyol
- Geografisk sted: Aalborg
Jeg hørte også det indslag imorges i radioen og har undret mig hele dagen at der ikke er kommet mere frem omkring det.
Synes det kunne være spændende med et salg hvis ellers Jakob og familie er indstillet på dette. Bare der bliver indføjet en videresalgs klausul på 50% eller noget i den stil
Synes det kunne være spændende med et salg hvis ellers Jakob og familie er indstillet på dette. Bare der bliver indføjet en videresalgs klausul på 50% eller noget i den stil
AaB 4-4-2: J. Nielsen - M. Jakobsen, J. Høgh, D. Califf, S. Thorst - S. Solbakken, T. Augustinussen, H. Rasmussen, J. Grønkjær - F. Strandli, R. Prica
Schmeichel - Puyol, Maldini, Carlos, Ferdinand - Xavi, Iniesta, M. Laudrup - Messi, Stoichkov, Villa
Schmeichel - Puyol, Maldini, Carlos, Ferdinand - Xavi, Iniesta, M. Laudrup - Messi, Stoichkov, Villa
- Kasper
- Allstar
- Favoritspiller: Torben Boye
- Geografisk sted: Norden om og vesten u
Jeg mindes også at Lynge snakkede om Jacob før kampen i Farum.. Noget med at han måske også(Lucas) kunne være et interessant emne for udenlandske klubber, som i disse tider virkelig kæmper om de unge talenter i højere grad end før.
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby