Evaluering 2021

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5174
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Evaluering 2021

Indlæg af R Rosenberg » 29. nov 2021, 21:25

Så skal der evalueres, som var vi en statslig institution under Moderniseringsstyrelsen - DJØF'ere, slib jeres penne!

Jeg tænker, at året startede ad helvede til, og længe lignede Cifuentes et gigantisk flop. Også lidt for længe. Og ærligt, så føler jeg stadig ikke, at man rigtig kender ham eller hans idéer endnu: Hvor er det, han gerne vil hen? Hvad er det for bold, han gerne vil hen? Hvad er det for spillere, han ønsker?

Dog er han lykkedes med at skabe et hold, og han er jo blevet meget hæmmet af, at vores to bedste spillere har været utilgængelige for ham. Det var noget af en streg i regningen. Men jeg synes, der er tegninger til noget, selvom jeg synes, vores spil er blevet ret kedeligt til tider - og vi bliver kørt i stykker af hold, der strammer skruen eller af topholdene. Der er vi ikke stærke nok endnu.

Og når det så kommer til spillere, så er vi jo stadig alt for svagt besat på alt for mange pladser. Mindst en lille håndfuld spillere i eller omkring starteren hører ingen steder hjemme på et hold, der, med ledelsens egne ord, har høje ambitioner. Desuden virker det svært at se en kurs i Inges signings, hvoraf en del har været gedigne fejlskud. Nkada, Prijovic, Trajkovski blot for at nævne et par stykker.

Inge mangler i den grad at få adresseret den centrale midtbane efter Hiljemarks stop samt vores backs. Og her snakker vi spillere af noget højere kaliber (etablerede)/markant større potentiale (talenter) end de nuværende.
Ædruelighedens stemme

Aalborg frederikshavner
Allstar
Allstar
Indlæg: 3052
Tilmeldt: 9. apr 2019, 20:03
Favoritspiller: Johansson

Re: Evaluering 2021

Indlæg af Aalborg frederikshavner » 29. nov 2021, 22:01

Året startede skidt men med tiden har det set bedre ud, vi har efterhånden et hold der er stabilt og har hentet rimelige resultater.
Spillemæssigt har vi meget at gå på men jeg synes det er forfriskende at vi ofte prøver at spille os ud af det høje pres som de fleste hold møder os med, når det lykkes åbner det modstanderen op men det er klart at når det fejler så ser det rigtig skidt ud. Intentionerne om pasningsspil er der men evnerne matcher det ikke helt.

Vi har scoret mange mål på dødbolde samt indlæg og er klart blevet et farligt hold på standard situationer. I etableret spil har vi det meget svært men det er ikke kun de bolsjestribede der slider i etableret spil, det er det sværeste i fodbold og er noget som langt de fleste hold har det svært med. Som så mange andre hold mangler vi driblere/teknikere som kan det uventede.

Brugeravatar
KongGulerod
Superliga
Superliga
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. jul 2018, 01:36

Re: Evaluering 2021

Indlæg af KongGulerod » 29. nov 2021, 23:04

Jeg er enig i, at spillet til tider bliver lidt kedeligt, men så længe vi får point kan man vel ikke tillade sig at klage.

Det mest positive er i min optik, at vi i højere grad ser spillere udvikle sig og blive bedre. Særligt er det værd at fremhæve spillere som Fossum, Prip, Pallesen og Højholt, der alle har taget store skridt og lagt yderligere på deres spil.

Det næste skridt for Cifuentes og co. bliver at forbedre det offensive spil, så det hele ikke afhænger af hjørnespark og lange indkast.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Evaluering 2021

Indlæg af FlæskeFrank » 30. nov 2021, 09:49

Jeg synes R Rosenberg ridser sæsonen meget godt op.

Der er en del ubekendte omkring Cifuentes, som bliver spændende at følge.
R Rosenberg skrev:
29. nov 2021, 21:25
...Og ærligt, så føler jeg stadig ikke, at man rigtig kender ham eller hans idéer endnu: Hvor er det, han gerne vil hen? Hvad er det for bold, han gerne vil hen? Hvad er det for spillere, han ønsker?
Den følelse tror jeg de fleste har. Og det er måske også derfor flere nye spillere ikke har ramt den lige i røven. Det har måske ikke været helt klart hvordan de skal bruges ?

Særligt ærgerligt er Samuelsen og Trajkovski, som jo burde være "lidt strandet i udlandet, ny chance i AaB"-typer, som slog til. De har jo været meget langt væk fra kontraktforlængelse.

Jeg bemærkede en statistik om, at han faktisk er en af de trænere, som har brugt færrest spillere i efteråret. Det kan være af mange grunde, men det er sjældent dem, som bringer flest talenter i spil. Og selvom talentmassen måske er begrænset, så har der været navne, som måske er lidt skuffet over ikke at få spilletid. Særligt kampen mod FUIK - det var mere (unødig) nedslagtning end testning af spillere.

Eksempelvis spillede Pallesen heller ikke altid lige suverænt i efteråret, her kunne Gedsted godt have fået de sidste 15 min. i nogle kampe.

Men bare så der ikke skal være nogen tvivl. Efteråret er godkendt, men skønhedspletter vil der altid være.
- FlæskeFrank

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Evaluering 2021

Indlæg af jonas386 » 30. nov 2021, 11:13

FlæskeFrank skrev:
30. nov 2021, 09:49
Jeg synes R Rosenberg ridser sæsonen meget godt op.

Der er en del ubekendte omkring Cifuentes, som bliver spændende at følge.
R Rosenberg skrev:
29. nov 2021, 21:25
...Og ærligt, så føler jeg stadig ikke, at man rigtig kender ham eller hans idéer endnu: Hvor er det, han gerne vil hen? Hvad er det for bold, han gerne vil hen? Hvad er det for spillere, han ønsker?
Den følelse tror jeg de fleste har. Og det er måske også derfor flere nye spillere ikke har ramt den lige i røven. Det har måske ikke været helt klart hvordan de skal bruges ?

Særligt ærgerligt er Samuelsen og Trajkovski, som jo burde være "lidt strandet i udlandet, ny chance i AaB"-typer, som slog til. De har jo været meget langt væk fra kontraktforlængelse.

Jeg bemærkede en statistik om, at han faktisk er en af de trænere, som har brugt færrest spillere i efteråret. Det kan være af mange grunde, men det er sjældent dem, som bringer flest talenter i spil. Og selvom talentmassen måske er begrænset, så har der været navne, som måske er lidt skuffet over ikke at få spilletid. Særligt kampen mod FUIK - det var mere (unødig) nedslagtning end testning af spillere.

Eksempelvis spillede Pallesen heller ikke altid lige suverænt i efteråret, her kunne Gedsted godt have fået de sidste 15 min. i nogle kampe.

Men bare så der ikke skal være nogen tvivl. Efteråret er godkendt, men skønhedspletter vil der altid være.
Vi har jo også bare en ekstremt tyndbenet trup i både bagkæden og på midtbanen. Nu har vi eksempelvis Granli ude, og så er vi nede på nul alternativer til bagkæden. Når/hvis Pedro (eller Højholt) har karantæne, så har vi ligeledes nul (0!!) spillere at tage af. På begge backs er vi ligeledes ude i lappeløsninger hele tiden, og i en halvsæson hvor Ahlmann har haft sine udfordringer er det bare blevet alt for tydeligt, at vi har nul kvalitet på vores backs.

Jeg synes ikke man kan klandre Cifuentes det helt store. Vores med afstand to bedste spillere har været ukampdygtige, og de spillere vi har fået ind udefra har over en bred kam været af for ringe kvalitet. Vi har enkelte lysglimt, men overordnet synes jeg ikke at truppen virker stærkere i dag end for bare et år siden. Inge skal have en heldigere hånd på markedet, og så skal han gerne meget snart få øjnene op for truppens mangler, i stedet for at lede efter flere ligegyldige offensiv-spillere.

Vi mangler som minimum en midterforsvarer, 1-2 backs (gerne en til hver side) samt en central midt (og gerne to). Det er forudsat, at vi både beholder Rinne og Thelander frem til sommer, men ellers skal der selvfølgelig også spillere ind her. Køb som Granli og Hagelskjær synes jeg er fine, og åbentyst bedre spillere end Blåbjerg og Kasper P, men jeg bryder mig ikke om, at de sammen med Ross skal besætte 2/3 pladser i bagkæden. Imo bør de være nummer tre og fire i hierakiet, med en spiller i Thelander-klassen (det kunne eksempelvis være Lars Kramer) til at tage en af pladserne sammen med netop Thelander, og lade Hagelskjær, Ross og Granli kæmpe om den sidste plads. Som det er nu kan vi åbenbart ikke spille med fire i bagkæden (og dermed tre på midten) og det er i min optik komplet absurd at man ikke kan mønstre to forsvarsspillere der kan finde ud af at forsvare selv når både Viborg og Silkeborg kan gøre det.

Dertil så mangler der boldsikkerhed på kanterne, og det får vi aldrig så længe vores backs hedder Pallesen, Børsting eller Hannesbo. Ahlmann er teknisk fint med, men mangler imo både noget fysik og noget hårdhed til at være virkelig relevant som wingback. Pallesen er bare ikke god nok, hverken defensivt eller offensivt, og jeg tror folk herinde får lidt af et chok, når vi igen har en højreback der kan spille fodbold, og det går op for flere hvad det er vi har valgt at acceptere med Pallesen som en så central brik som han har været i henved fire år.

På den centrale midtbane mangler vi ligeledes kvalitet på bolden. Jeg synes Højholt er en fin spiller, og jeg synes Pedro fungerer rigtig fint som oprydder. Og jeg synes også, at Pedro formår at holde nogenlunde tempo i bolden (selvom han får lidt kritik herinde), og selvom han ikke ligefrem kreerer det helt store, så synes jeg han udfylder sin rolle fint. Det bliver bare hurtigt røvsygt når hverken Højholt eller Fossum er særlig risikobetonede spillere, og at vi derfor aldrig kan forvente at skabe en chance fra den centrale midtbane.

Summasummarum: Truppen er tynd, og vi lider stadig under, at for mange spillere ikke kan finde ud af at spille fodbold. Der er generelt (synes jeg) hentet for mange spillere som ikke kan spille fodbold på dne måde vi gerne vil, og det skaber en underlig ubalance i truppen. Inge har et stort arbejde foran sig, og det bliver ikke ligefrem nemmere hvis vi inden for de næste 6-8 måneder må vinke farvel til både Rinne, Thelander og Pedro - det vil også betyde et farvel til en ellers fin defensiv, der efterfølgende skal genopbygges. Det er meget halvandet skridt frem, og to tilbage synes jeg.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Evaluering 2021

Indlæg af Yankee » 30. nov 2021, 11:23

R Rosenberg skrev:
29. nov 2021, 21:25

Jeg tænker, at året startede ad helvede til, og længe lignede Cifuentes et gigantisk flop. Også lidt for længe. Og ærligt, så føler jeg stadig ikke, at man rigtig kender ham eller hans idéer endnu: Hvor er det, han gerne vil hen? Hvad er det for bold, han gerne vil hen? Hvad er det for spillere, han ønsker?
Nej, det har jo på ingen måde været det tydelige possession-spilkoncept som mange måske forventede. Men det er også sjældent at man har held med at ændre alt på kort tid. Alligevel er der sket en del.

Observationer:
1) AaB spiller med markant flere indlæg end tidligere. Næstflest i ligaen, hvor AaB plejede at ligge midt i rækken.
2) AaB ligger klart lavest på antal offensive 1v1-situationer. AaB plejede at ligge ret højt på det parameter
3) AaB ligger klart lavest på "through passes" - altså afleveringer i modstanderens bagrum.

Konklusioner:
1) AaB satser ikke længere på at kantspillerne skal udfordre og afdrible en modstander. Faktisk spiller AaB slet ikke med kantspillere mere.
2) AaB satser heller ikke på stikninger og dybdeløb fra angriberne. De skal helst sættes op i side- eller halvrummene og komme til indlæg derfra.
3) I stedet satser AaB på indlæg fra wingbacks eller fra en af de to sideangribere (typisk Fossum eller Prip).
4) AaB spiller konsekvent op fladt via stoppere, men springer derfra typisk midtbaneleddet op og spiller direkte på wingbacks eller sideangribere, som søger indlæg.

Cifuentes' opfindelser har især været at droppe de klassiske kantroller og i stedet spille med to "sideangribere" eller "10'ere". "Fossum-rollen", om man vil. Det har jo givet pote i ekstrem grad med de flotte halvsæsoner fra især Fossum og Prip. Det er roller, der både stiller store krav til spillernes løbekapacitet fordi de dækker rigtig store områder i presspillet, men omvendt sætter det også angriberne i nogle rigtig farlige positioner, hvor modstanderen har svært ved at lure om det er stoppere, backs eller centrale midtbanespillere, der skal dække dem op.

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Indlæg: 2475
Tilmeldt: 10. apr 2014, 12:40
Geografisk sted: 9000

Re: Evaluering 2021

Indlæg af troelsh » 30. nov 2021, 12:23

Jeg tror ikke man skal være i tvivl om, at Cifuentes ønsker at spille en anden type fodbold end hvad vi praktiserer på nuværende tidspunkt, men i en erkendelse af, at vi ikke har spillermaterialet har han været pragmatisk og sadlet om.

Jeg synes han fortjener ros for at have skabt et nogenlunde fungerende spilkoncept, om end det ikke altid er lige seværdigt, og vi kan vel næppe forlange meget mere end den nuværende 4. plads med vores spillermateriale.

Han står overfor den klare udfordring, at vores spilkoncept er blevet læst af modstanderne der ofte presser meget højt, og vi skaber ikke meget offensivt udover standardsituationerne.

Jeg giver Cifuentes karakteren 7 ud af 10 Jeppe Curth'er :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Inge har i denne sæson hentet Makaric, Prip og Hagelskjær, Ementa samt lejet Trajkovski.

Det ligner i og for sig gode transfers til pengene (med undtagelse af Trajkovski der ligner et flop.)

Det er dog heller ikke spillere fra øverste hylde, der kan løfte vores hold til nye højder, der er vi fortsat hæmmet af, at Lucas er skadet og Hiljemark blev fodboldinvalid, to spillere tilsammen fyldte knap 20 % af spillerbudgettet.

Jeg giver IAO karakteren 6 ud af 10 Jeppe Curth'er :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Brugeravatar
viper_dk
Ynglinge
Ynglinge
Indlæg: 89
Tilmeldt: 7. jul 2005, 10:16
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Evaluering 2021

Indlæg af viper_dk » 30. nov 2021, 15:35

Synes AaBs efterårssæson pointmæssigt er godkendt. Vi er i top 6, og endda med luft til 7 pladsen.

Er enig i at Fuentes fortjener ros for at have skabt et nogenlunde fungerende spilkoncept. Det er dog nogle gange mere ambitiøst end vores folk magter på banen, vi savner at kunne slå en bolden i dybden til en hurtigløber. Inge har ikke skaffet os en sådan, og vi mangler bare fart. En bundu eller anden type som forhindre at modstanderne ikke bare går højt på os, og efterlader os med den ene mulighed at spille os ud af presset eller slå en lang bold til en makaric som max kan trække et frispark. Vi kan ikke spille bolde i dybden, da ingen kan løbe fra modstandernes forsvars-spillere virker det til.

Julemand - en angriber eller midtbane-spiller med fart.
"Nu vil jeg ikke sige, at du lyver, men det er jo direkte usandt det du står og siger"

abbifar
Superliga
Superliga
Indlæg: 664
Tilmeldt: 17. sep 2008, 21:32
Favoritspiller: Alle der hedder Prica
Geografisk sted: 6933 Kibæk

Re: Evaluering 2021

Indlæg af abbifar » 30. nov 2021, 17:51

Set fra min stol er året klart godkendt pointmæssigt

Tipsbladets helårstabel viser AaB på en klar fjerdeplads - med afstand til nr. 5 (og sådan set også til nr. 3).

https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superl ... uperligaen

Udover Trajkovski og mangel på Lucas, så synes jeg faktisk, at de fleste spillere har vist positiv udvikling. Spillet er ambitiøst sat op - men vi mangler klart en mere scoringssikker angriber. De vil dog altid være notorisk svære at finde til en klub af AaBs budgetstørrelse.

Jeg er positiv og håber der bliver bygget videre på de gode takter i foråret.
/Thomas
Proud fan of AaB since 1983

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Evaluering 2021

Indlæg af Klaus » 30. nov 2021, 18:39

Pointmæssigt er det godkendt. Men jeg synes stadigvæk vi producerer for få chancer, specielt på hjemmebane. Der skal sgu være smæk på, når vi spiller hjemme. Jeg synes vores mange tværafleveringer i bagkæden mest af alt frustrerer publikum. Formålet er også svært at forstå. Forsøger vi måske at lulle modstanderne i søvn? Vores centrale forsvarsspillere er ikke specielt stærke teknisk. Rinne høvler i reglen bolden ud over sidelinjen og ofte efter 6-7 tværafleveringer. Hvis modstanderne tør presse højt falder tingene som regel sammen, som set mod fx Randers, Viborg og senest FCK. I de sidste 3 hjemmekampe har vi lukket 9 mål ind. Det er altså ikke på den måde man får et stort publikum i ryggen. De sidste hjemmekampe har mere lignet de værste Wighorst-dage, end en ny optimistisk underholdende stil. Kunne man ikke, I hvert fald på hjemmebane spille mere direkte??

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Evaluering 2021

Indlæg af Yankee » 2. dec 2021, 13:36

Klaus skrev:
30. nov 2021, 18:39
Pointmæssigt er det godkendt. Men jeg synes stadigvæk vi producerer for få chancer, specielt på hjemmebane. Der skal sgu være smæk på, når vi spiller hjemme. Jeg synes vores mange tværafleveringer i bagkæden mest af alt frustrerer publikum. Formålet er også svært at forstå. Forsøger vi måske at lulle modstanderne i søvn?
Nej, det er et forsøg på at flytte rundt på modstanderne. Hvis man får flyttet spillet på tværs til en yderstopper vil modstanderholdet typisk forskyde sig 10-15 meter til samme side og det åbner plads for den modsatte wingback, der i Cifuentes' system er meget højt placeret i opspillet. Derfor ser man så tit diagonalbolde fra især Hagelskjær til Pallesen, der ofte kan gå direkte til indlæg derfra. Det kræver dog at modstanderen er sideforskudt så der er rum på siden til Pallesen - og det opstår netop takket være tværpasninger i bagkæden.

Og hvis modstanderen ikke flytter sig sidelæns når bolden bliver spillet rundt i bagkæden, så opstår der rum imellem fx deres backs og defensive midtbane, som især Fossum og Prip har været gode til at finde. Så kan vores yderstoppere ret tit finde de to 10'ere i halvrummene med vertikale afleveringer som Fossum og Prip kan blive retvendte på. Det har været en anden nøgle til AaB's succes - igen takket være tværpasninger i bagkæden.

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3643
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Evaluering 2021

Indlæg af gravballe » 2. dec 2021, 13:43

abbifar skrev:
30. nov 2021, 17:51
men vi mangler klart en mere scoringssikker angriber. De vil dog altid være notorisk svære at finde til en klub af AaBs budgetstørrelse.
Hvad med vi startede med at få spillerne til at sætte Makaric op? Det er sku svært at score, hvis bolden aldrig kommer forbi den første forsvars spiller. Lige så snart den kommer i feltet, er han stort set farlig hvergang.

Se på ham som en Frank Strandli 2.0 ....

Begynder vi at spille på hans styrker, og få serveret bolden bedre for ham, så kommer han til at garne!!

Maglau
Allstar
Allstar
Indlæg: 4719
Tilmeldt: 12. aug 2005, 14:32
Geografisk sted: Århus

Re: Evaluering 2021

Indlæg af Maglau » 2. dec 2021, 14:11

Yankee skrev:
2. dec 2021, 13:36
Klaus skrev:
30. nov 2021, 18:39
Pointmæssigt er det godkendt. Men jeg synes stadigvæk vi producerer for få chancer, specielt på hjemmebane. Der skal sgu være smæk på, når vi spiller hjemme. Jeg synes vores mange tværafleveringer i bagkæden mest af alt frustrerer publikum. Formålet er også svært at forstå. Forsøger vi måske at lulle modstanderne i søvn?
Nej, det er et forsøg på at flytte rundt på modstanderne. Hvis man får flyttet spillet på tværs til en yderstopper vil modstanderholdet typisk forskyde sig 10-15 meter til samme side og det åbner plads for den modsatte wingback, der i Cifuentes' system er meget højt placeret i opspillet. Derfor ser man så tit diagonalbolde fra især Hagelskjær til Pallesen, der ofte kan gå direkte til indlæg derfra. Det kræver dog at modstanderen er sideforskudt så der er rum på siden til Pallesen - og det opstår netop takket være tværpasninger i bagkæden.

Og hvis modstanderen ikke flytter sig sidelæns når bolden bliver spillet rundt i bagkæden, så opstår der rum imellem fx deres backs og defensive midtbane, som især Fossum og Prip har været gode til at finde. Så kan vores yderstoppere ret tit finde de to 10'ere i halvrummene med vertikale afleveringer som Fossum og Prip kan blive retvendte på. Det har været en anden nøgle til AaB's succes - igen takket være tværpasninger i bagkæden.
Enig, det viser at vores backs er så vigtige elementer i det offensive spil at det er der hvor vi bør sætte ind næste gang - uanset om Fossum og pedro bliver solgt. Så skal der en spiller ind som erstatning mens resten skal fokuseres på en højre back.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Evaluering 2021

Indlæg af Klaus » 3. dec 2021, 15:22

Yankee skrev:
2. dec 2021, 13:36
Klaus skrev:
30. nov 2021, 18:39
Pointmæssigt er det godkendt. Men jeg synes stadigvæk vi producerer for få chancer, specielt på hjemmebane. Der skal sgu være smæk på, når vi spiller hjemme. Jeg synes vores mange tværafleveringer i bagkæden mest af alt frustrerer publikum. Formålet er også svært at forstå. Forsøger vi måske at lulle modstanderne i søvn?
Nej, det er et forsøg på at flytte rundt på modstanderne. Hvis man får flyttet spillet på tværs til en yderstopper vil modstanderholdet typisk forskyde sig 10-15 meter til samme side og det åbner plads for den modsatte wingback, der i Cifuentes' system er meget højt placeret i opspillet. Derfor ser man så tit diagonalbolde fra især Hagelskjær til Pallesen, der ofte kan gå direkte til indlæg derfra. Det kræver dog at modstanderen er sideforskudt så der er rum på siden til Pallesen - og det opstår netop takket være tværpasninger i bagkæden.

Og hvis modstanderen ikke flytter sig sidelæns når bolden bliver spillet rundt i bagkæden, så opstår der rum imellem fx deres backs og defensive midtbane, som især Fossum og Prip har været gode til at finde. Så kan vores yderstoppere ret tit finde de to 10'ere i halvrummene med vertikale afleveringer som Fossum og Prip kan blive retvendte på. Det har været en anden nøgle til AaB's succes - igen takket være tværpasninger i bagkæden.
Ja, der er blevet spillet en del diagonalbolde. Men systemet med de mange tværafleveringer i bagkæden kræver jo også, at spillerne rent faktisk har det tekniske niveau til at slå præcise afleveringer. Og uden at være alt for negativ synes jeg oftere bolden ryger ud over sidelinjen end den rammer Pallesen eller Ahlmann. Samtidig har vores forsvar ualmindeligt svært ved at klare et højt pres fra modstanderne, hvilket har været helt tydeligt i de sidste hjemmekampe. Spørgsmålet er vel ret beset om vores taktik er blevet luret af modstanderne. Vi kommer i hvert fald ikke frem til mange åbne chancer og er blevet spillet ud af banen i de sidste 3 hjemmekampe. Og ret beset har vi vel også haft marginalerne med os i de kampe vi rent faktisk har vundet. I Nordsjælland var det dommeren og mod Sønderjyske havde de et skud på indersiden af overliggeren og kunne sagtens have fået point. Jeg aner ikke hvad der skal laves om. Men noget skal justeres, for hvis vi beholder det niveau vi sluttede af med i efteråret, bliver det sgu ikke noget sjovt forår.

9520AaB
Allstar
Allstar
Indlæg: 1989
Tilmeldt: 19. sep 2009, 21:55
Favoritspiller: Maradona
Geografisk sted: Skørping

Re: Evaluering 2021

Indlæg af 9520AaB » 3. dec 2021, 17:32

gravballe skrev:
abbifar skrev:
30. nov 2021, 17:51
men vi mangler klart en mere scoringssikker angriber. De vil dog altid være notorisk svære at finde til en klub af AaBs budgetstørrelse.
Hvad med vi startede med at få spillerne til at sætte Makaric op? Det er sku svært at score, hvis bolden aldrig kommer forbi den første forsvars spiller. Lige så snart den kommer i feltet, er han stort set farlig hvergang.

Se på ham som en Frank Strandli 2.0 ....

Begynder vi at spille på hans styrker, og få serveret bolden bedre for ham, så kommer han til at garne!!
Makaric kommer ALDRIG i nærheden af Frank Strandli.
Strandli kunne få bolden i brystet med 2 forsvarere på ryggen, vende og afslutte, eller aflevere videre.
Strandli var at finde i boksen, og løb ikke rundt omkring.
Strandli var en kæmpe trussel i luften.
Strandli havde klassespillere omkring sig.

Makaric arbejder hårdere.
Makaric er hurtigere(det siger ikke meget).
Hvis alle spillere skal ændre deres spillestil for at sætte Makaric op, så bør man i stedet tænke om Makaric er den rigtige angriber til AaB, jeg tror det ikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det bedste hold vinder IKKE altid, for så var AaB mester hver år!!!

Brugeravatar
Moen
Allstar
Allstar
Indlæg: 2433
Tilmeldt: 1. sep 2020, 14:22
Favoritspiller: Robert Kakeeto
Kontakt:

Re: Evaluering 2021

Indlæg af Moen » 23. dec 2021, 19:28

Denne xG-analyse giver et godt overblik over efteråret. Klart læsværdig.

https://kasperpeders.medium.com/analyse ... 583ac80c89

Forza
Allstar
Allstar
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 27. nov 2007, 20:59

Re: Evaluering 2021

Indlæg af Forza » 24. dec 2021, 09:05

Cifuentes er virkelig lykkes med nogle spillere. Det skal han have ros for.

Højholt er blevet en profil for os som har overtaget en af de vigtigste pladser,

Pallesen har pludselig leveret assists og har vel leveret sin bedste halvsæson i AaB trøjen.

Fossum har man endelig fundet en ordentlig plads til. Han scorede også mål før men var en skygge af sig selv på den centrale midtbane. Fedt at han endelig for alvor er blevet forløst.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

Besvar