Som om det ikke er den mest sigende beskrivelse af at være AaB fan de sidste år..
Runde 29: Sønderjyske - AaB, lørdag den 11. Maj 2024
Re: Runde 29: Sønderjyske - AaB, lørdag den 11. Maj 2024
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE
Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.
Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.
Ah, brandvarm er selvfølgelig en stramning. Men alene det faktum, at han overhovedet var seriøst i spil til FCK, indikerer et niveau over gennemsnitlig Superliga. Og ja, to år kan gøre en forskel, men trods alt næppe et år, og manden er altså kun 31. Det er en helt normal alder for en fodboldspiller. Hurtig har han jo aldrig været alligevel, og under alle omstændigheder er det altså helt usandsynligt, at et forsvar - inklusive Thelander - kan degenerere i sådant omfang, at holdet fra juli - september slipper 8 mål ind i 14 kampe for derpå at slippe 26 mål ind i de efterfølgende 14 kampe. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Hverken Kramer eller Thelander har taget 10-15 kg. på i vinterpausen.Gnu skrev: ↑12. maj 2024, 22:06Jeg er på sin vis enig, og jeg har i den grad også bekymret for næste sæson, men angående spillerne er det jo ikke alt sammen fuldstændig uforklarligt. Det handler fx også om at give spillerne betingelserne for at præstere.Hovedet skrev: ↑12. maj 2024, 21:22Det er jo helt naturligt, at vi kigger efter forstærkninger til næste sæson. Men hvor jeg for et halvt års tid siden havde forventet justeringer af den trup, vi har - og at disse i det store og hele ville være foretaget i den lange vinterpause - så aner jeg simpelthen intet om, hvor vi står på nuværende tidspunkt.Raptorr skrev: ↑12. maj 2024, 20:06Må indrømme, at jeg har det sådan med Thelander, at han kan tage lederskab på bænken, hvis han skal noget. Allerhelst sagde jeg tak for indsatsen for AaB gennem årene og held og lykke videre fremad.Gentleman Finn skrev: ↑12. maj 2024, 19:17Vores sportschef må tage noget af ansvaret for at der blev smidt grus i maskineriet. Når man sælger ens cheftræner og sætter assistenten til at styre løjerne, så må man også forberede sig på at der kan kommer uro i en spillertrup, når man ved man ikke skal spille for ham næste sæson. Faktisk har det været håbløst håndteret. Muligvis har det givet mening rent økonomisk at gøre det, men sportsligt kostede det. Selvom spillet ikke udviklede sig og vi stadig havde en motorvej igennem midten i vores system, så var det et andet fokuseret hold. Og de % man mister når cheftræneren smutter, de betyder noget. Så Kappmeier er simpelthen nødt til at tage noget af æren for at de sidste 6 kampe har gået så ringe. Nu skal spillerne have hanket op i sig selv og sluttet godt af, der må være nogle i hierakiet der skal ind og tage lederskab, Thelander f.eks. Glæder mig dog til at se den næste træner, forhåbentligt har han noget karakter og kan banke mere vindermentalitet ind i holdet, noget Hilje havde masser af. Desværre kneb det med det taktiske.Hanga skrev: ↑12. maj 2024, 16:16Tillykke til alle med oprykningen!
Det var målet for sæsonen og jeg kan i hvert fald sige for mig selv, at jeg inden sæsonen ikke var fuldt ud overbevist om at vi ville klare den. Utroligt vigtigt for klubben at det lykkedes.
Når det er sagt, så sidder man ikke just med en super følelse indeni. Vi har brugt sæsonen dårligt og udviklingen med vores spil er kun gået den forkerte vej. Og at vi for gud ved hvilken gang ikke selv evner at gøre det færdigt, og har brug for hjælp udefra, pisser mig af i en ufattelig grad. Jeg ved simpelthen ikke hvad det er med AaB, men det var tragikomisk nemt at forudse, at vi sikkert ville kollapse ved målstregen - og det var præcist hvad der skete. 3 matchbolde spildt
Nå - ny træner ind snarest muligt, og få sat for helvede sat den spillemæssige retning én gang for alle. Og så må vi håbe at der sker mirakler hen over sommeren, både på transfermarkedet og på træningsbanen. Det får vi i den grad brug for.
Og tillykke til os, det tilladt at være glad over at vi er kommet op, selvom der venter os hårdt arbejde under en ny træner. Aner ikke hvad jeg skal forvente af de sidste 3 kampe, men jeg vil have nogle sejre at gå på sommerferie med.
Tag f.eks. Rasmus Thelander. Det er mindre end to år siden, at denne var brandvarm kandidat i FCK. Godt et år senere er manden komplet uduelig i 1. division, og han har endda stort set været forskånet for skader. Det giver ikke mening for mig. Tag i det hele taget vores forsvar: Vi slap 2 mål ind i de første fem kampe, hvor stort set al spillet foregik på modstanderens banehalvdel, uden at vi i øvrigt spillede specielt godt. Efter 14 kampe havde vi så sluppet 8 mål ind. I de efterfølgende 14 kampe slap vi pløkbizarre 26 mål ind - og vel at mærke uden at vi scorede mere i den anden ende! Det er ubetinget rekord negativ for en oprykker og i øvrigt negativ rekord for AaB i hele Superligatiden. Ligeså er vores pointhøst fra runde 15 og til nu ubetinget negativ rekord for en oprykker (der typisk blomstrer fra midten mod slutningen).
Men der altså tale om nøjagtigt de samme spillere, der huserer i vores forsvarskæde som i de første 14 runder. Det er simpelthen et kvalitetsfald, der ikke er muligt på så kort tid! Der må derfor være andre ting i spil.
Tag Lucas Andersen. Afskrevet - og på vej til Hobro eller Vendsyssel. Nu fast mand og profil i Queens Park Rangers. Efter ikke at spillet overhovedet i 4 måneder. Den samme spiller kunne end ikke bruges som indskiftningsspiller i efterårets sidste kampe - hvor AaB spillede komplet rædderligt i alle kampene, ikke mindst den sidste halvleg i Køge. Jeg kan godt forstå, at de er dybt imponeret over kvaliteten i den næstbedste danske række i England!
Nicklas Helenius? Topscorer i Superligaen for to år siden - og i øvrigt for AaB i denne sæson for AaB, skønt manden vel sammenlagt har spillet 10 % af tiden.
Younez Bakiz var en af vores bedste i forrige års Superligasæson. Hvad blev der af ham?
Vurderet alene på kvaliteten af kampene - for vi har ikke spillet en eneste overbevisende kamp siden start oktober - skal vi jo reelt udskifte hele truppen. For der er tale om det største kvalitetsfald, nogen som helst trup i Danmarkshistorien har gennemgået på et halvt års tid.
Nu gik assistenten endelig væk fra den mildest talt aparte udgave af presfodbold, som dette hold tilsyneladende skulle have implementeret som spillestil. Det er da i hvert fald det første skridt, for det er første gang i meget lang tid, at dette hold har optrådt i en udgave, der forekom organiseret. Det var ærgerligt, at han ikke allerede tog dette skridt i den første kamp mod Kolding, hvor der stadig herskede 7 runder af turneringen, og oprykningen allerede var sikret. Så kunne vi også have dannet os et langt klarere billede af, hvor holdet skal forstærkes.
En ting er i hvert fald sikkert: Der skal implementeres struktur og organisation på dette hold inden Superligaen. Ellers er det groft sagt ligegyldigt, hvilke spillere vi henter. Der skal ligeledes arbejdes heftigt på det mentale plan med holdet - som også Stiften så rigtigt er inde på. Jeg har sjældent set en spillertrup, der i så lang tid har udstrålet manglende spilleglæde og selvtillid.
For Lucas Andersens vedkommen har han spillet dårligt i AaB i tre år i træk. Tænk lige over det. Det er ikke kun i 1. division, at han har været ringe. Det kan vel give enhver behov for luftforandring. Jeg er glad for at han har succes i QPR, men med den bagage, så tror jeg simpelthen ikke på, at det nogensinde ville blive godt igen i AaB uanset hvad man havde gjort.
For Helenius og Thelanders vedkommende har vi at gøre med spillere over 30, hvor det hurtigt kan gå ned ad bakke, og to år kan gøre en væsentlig forskel på niveauet. Silkeborg havde formentlig set at Helenius var på vej ned ad bakke og de havde afløsere på spring, så de havde ikke noget problem med at slippe ham. Og Thelander var næppe en 'brandvarm' kandidat i FCK. De havde akut behov for at lukke et hul og der passede Thelander på beskrivelsen som en gardering med superligaerfaringen, som de næppe skulle sprænge banken for. Det ville de jo så heller ikke.
For begges vedkommende gælder det også at AaB spiller på en måde, som ikke er til deres fordel. At spille med høj bagkæde fremhæver fx Thelanders svagheder - navnlig manglende fart - mere end de fremhæver hans styrker. Det samme kunne man i øvrigt sige om om Danny Califf. Han var konge i AaB, hvor han kunne stå og forsvare dybt. Så skiftede han til Midtjylland, som pressede bagkæden op, og han lignede en hund i et spil kegler.
Tilfældet Lucas Andersen kan altså ikke alene forklares med "luftforandring", skønt det sikkert også udgør en del af forklaringen.
Men det er slet og ret ikke muligt for en helt marginaliseret spiller i en dansk 1. divisionsklub - der oven i købet spiller rædderligt - at gå næsten direkte ind i startopstillingen hos en velfungerende klub i The Championship efter ikke at have spillet overhovedet i 4 måneder og kun sporadisk i et par måneder før det. Tilhængerne i Queens Park Rangers må eddermame godt nok have måbet, da klubben kom rendende med en spiller, der befandt sig på yderste bænkeplads i en dansk 1. divisionsklub, og som i de seneste 3 år har været skadet de to af dem.
Hvad angår Helenius, er der måske mere bund i forklaringen. Ikke desto mindre har han i flere tilfælde været decideret pointafgørende med et kvarters tid på banen, og trods udfald er jeg i hvert fald lykkelig over, at mange af vores modstandere i denne sæson ikke har kunnet skifte en duo som Lucas Andersen og Nicklas Helenius ind de sidste 20-25 minutter: Min påstand er, at i så fald var AaB ikke rykket op
Med andre ord: AaB må og skal begynde at kigge indad for at lokalisere problemerne. Der er immervæk statistiske begrænsninger for, hvor mange ugidelige spillere, gigantiske kvalitetsfald og miserable tidligere profiler, en spillertrup kan fremvise på én sæson.
-
- 2. div
TB Thøgersen formulerer her det som jeg prøvede at gøre ovenfor: Hvad og hvem skal give AaB et superliganiveau i næste sæson?optimisten skrev: ↑13. maj 2024, 14:12Nemlig, hvis AaB rykkede et par skridt tilbage og stillede sig i en 3-back, som baserer sig på Thelander, Kramer og Otoa, ville vi have noget som vi er gode til. Vi ville have fundamentet for at kunne blive et OK Superligahold i næste sæson.YentotreKaffe skrev: ↑13. maj 2024, 13:11Jeg ser en enkelt bruger igen og igen herinde vil have Thelander ud på bænken, det er en bruger der ikke aner hvad et hieraki og lederskab i truppen betyder, det her er ikke et Football Manager spil. Når vi skifter så mange ud af truppen, så er man nødt til at have nogle stærke ledere og kulturbærere. Han er en af dem. I den virkelig verden tager det længere tid at skabe det. Thelander bør være rimelig nem for en træner at gøre til en af vores bedre spillere, men Hiljemark formåede ikke at justere noget som helst.
Ja, den spillestil man lagde op til her i foråret, hvor man presser højt konstant uden at have minimum en enkelt hurtig forsvarsspiller eller hurtig defensiv midt der kan hjælpe, det er ikke ligefrem noget der får T (eller Kramer) til at se godt ud, når de spiller sammen, mod hurtige angribere. Der skal nogle justeringer til i et fremtidigt system, evt. skal man finde en der kan hjælpe midterforsvaret, der er hurtig, både på den centrale midt og i forsvaret. Jeg så helst at man rykkede et par skridt længere tilbage på banen, det her helbane-pres var lige i overkanten, og de spillere vi har på midtbanen var jo heller ikke spillere vis force lå i defensiven eller var hurtige nok til at hjælpe. Nu kommer der forhåbentligt en ny træner snart, der kan lave justeringer der giver mening, det kunne Hiljemark ikke finde ud af
Problemet er bare, at en ny træner ikke kommer til at tage udgangspunkt i den eksisterende spillertrup. Han vil blive instrueret i at "spille som Liverpool". Er lidt usikker på hvad det betyder. Men noget med højt pres, hurtige spillere, tidlige bolde i længderetningen og den slags. Hvis vi skal tro signalerne fra hr Kappmeier og omtalerne af de berømte power points.
Det er jo fair nok, at have en vision for Aalborg som det nye Klopp-Liverpool. Selv om AaB aldrig har haft tradition for at spille den type fodbold. Men de som betaler, de bestemmer. Og det er jo så moderne "at sætte en klar retning" - det er det, som mange fans, konsulenter og eksperter prædiker.
Man skal bare huske at det koster kassen, at afvise alle kvaliteter som allerede findes i en trup - det koster kassen, at udskifte en hel spillertrup på en sæson. Hvis man da ellers vil have noget kvalitet ind..
Indtil videre har SSE-kollegiet hygget sig med at rekruttere fra de lavere svenske og danske divisioner. Givetvis fordi det er billig. Så det er mig en gåde hvordan de henover sommeren vil forandre en hel spillertrup til en ny spillerstil, som også skal kunne begå sig i Superligaen.
Vil de åbne tegnebogen for de helt store investeringer i sommerpausen? Eller har de en super scouting-metode, som ingen andre har indsigt i? Eller findes der nogle holistiske performance metoder i tysk hockey, som ingen andre fodboldklubber har fået øje på? Eller er der bare ingen andre fodboldklubber som har tænkt på at kopiere Liverpool?
Jeg er ikke bekymret for at AaB's sportslige ledelse tror at dette er Fooball Manager. Men jeg er bekymret for om de er erfarne og dygtige nok til at vide forskellen mellem Football Manager og virkeligheden i Suppen.
Men hvis det lykkes, bliver jeg imponeret. Det bliver i hvert fald spændende at følge med i.
https://www.tipsbladet.dk/blog/troels-b ... evatorhold
Vi hører kun om alt det som ikke kan bruges til noget (hvilket groft sagt er alle dem som tjener mere end en bankelev-løn):
Lucas skulle presses ud, Thelander har fået at vide at han gerne må rejse (i følge Nordjyske), det ser ud som om Helenius skal presses ud, Posavec skulle presses ud, Ahlmanns rutine kunne ikke bruges i en svær oprykkersæsong, Højholt skal formentlig rejse, Kramer måske det samme.
Oliver Ross er i følge Nordjyske næsten skræmt væk af det seneste kontrakt-tilbud fra AaB. Etc, etc.
Hvor skal superliganiveauet komme fra? Billige signings fra lavere rangerende rækker og U/19-opryk? Hvis det lykkes er Peters og kompagni i hvert fald deres honorar værd.
Vi må da håbe det bliver bedre i morgen.