DarkHorse9000 skrev: ↑6. apr 2022, 20:40
R Rosenberg skrev: ↑6. apr 2022, 20:07
Det handler jo ikke blot om nye ejere/ny kapital, selvom det naturligvis er alfa og omega i moderne fodbold.
Men det handler også om, at man har en driftig bestyrelse, som er ambitiøse, fremsynede og visionære. Og det har AaB ikke haft i Herrens mange år, og det er da kun blevet værre, efter Fristrup har sat sig for bordenden. Man skal lede længe efter en mere grå, ligegyldig og bovlam bestyrelse i kongeriget.
Hvis der er noget, der aldrig nogensinde får AaB til at vækste og kunne bide skeer med fast top 4, er det den søvndyssende og charmeforladte langgaber af et sammenrend af eltavleproducenter, revisorer og andet lidet ophidsende, der udgør AaB's bestyrelse.
Fint nok, at de kommer med pengene, og at de redder AaB's røv gang på gang, men på den anden side er de jo heller ikke villige til at give noget fra sig igen. Og så længe de sidder så doventtungt på deres poster, sker der ikke en skid. Og alt udefra, der kunne pege i retning af nogle tiltag, der kunne skabe noget mere fremdrift eller iderigdom bliver fejet af bordet, før det når dertil.
Det kunne være dejligt med en bestyrelse (eller blot formand), der reelt brænder for fodbolden eller ser det som en livsopgave at skabe et AaB, der rykker sig, frem for blot endnu en ligegyldig bestyrelsespost i porteføljen.
DarkHorse9000 skrev: ↑6. apr 2022, 16:19
AaB har ikke penge til at lave ekstraordinære investeringer i hverken trup eller talentarbejde. Det kræver nuværende eller kommende ejere laver ekstraordinære investeringer, med håb om afkast fra europæisk fodbold, og eller spillersalg. Klubben gør for mig at se det eneste rigtige i denne situation. Nemlig at gøre sig lækker
De er ved at bygge en forretningsmodel, der kan hvile uden spillersalg. Det har de gjort i AGF, ved primært at øge sponsorindtægterne. AaB har headhuntet deres gamle mand til lige præcis det. Herudover er der rigtig spændende perspektiver i vores dataanalyse-afdeling, og de egenudviklede programmer, der bliver lavede sammen med NetCompany og AAU. Her har klubben en realistisk ambition om at blive landets førende. Den "know how" på data kan blive penge værd. Et eksempel på argumentet, er Hilton der købte danske Scandic. Det gjorde Hilton, fordi Scandic var relativt billige og verdensførenden på kunderelateret service. Den viden om service købte Hilton sig til. Uanset hvor beskedent det lyder fra ledelsen, så arbejdes der på at få seriøse investorer ind med dybe lommer. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Og klubben skal også bevise, at de kan tage vare på pengene.
Jeg tror du har fuldstændig ret i hvilke betragtninger AaBs bestyrelse sidder med ift til investeringer/budget og resultat. Det er "kedeligt" men helt igennem professionel og uden at over sælge eller spendere penge man ikke har. Nøjagtigt som de fleste andre virksomheder bygger sig op.
Hvis der er tale om at bestyrelsen leder efter investorer med dybe lommer så er jeg helt tryg ved hvordan den udvælgelse kommer til at ske og hvilke profiler man søger.
Der er ingen tvivl om den måde vores bestyrelse handler på med en kærlighed til klubben og dens bestående så falder de ikke for en eller anden klovn a la Esbjerg eller Sønderjyske modellen.
Jeg er enig, at det er skuffende at vi ikke har ambitioner om at rykke os opad. For mig at se skal vi jagte BIF/AGF hylden og distancere de andre så top 6 bliver "givet" og vi derudover får flest spændende sæsoner. Det kræver selvsagt kapial og et nyt ejerskab/investor skal overvejs med omhu når man ser på, hvad der sker i de her år. Derudover er det også spørgsmål om der kan være noget ide at vente til at ejertrenden går i sig selv. Det har ikke været en gangbart model og mange af dem under os der brænder sig på udenlandske ejere kommer nok til at nedjustere når de kommer tilbage på egne hænder.
Derudover er der altså mange positive ting på den operationelle side. Man er blevet virkeligt offensive på partnersiden og man er meget tydelig omkring det og det batter jo stærkere et bagland man kan få kommericielt. Vi er en stor klub der kan nå de nationale overskrifter så selvfølgelig er der et stort potentiale her og det er vel kun AGF, BIF og FCK der for alvor er foran os her. Derudover virker det til, at man virkelig har fået lavet rammerne for at aktiver fanscenen og støtter op om, at det blomstrer og det er lykkedes på trods af nogle magre år.
Mth. datadelen er det svært at sige. Det er ikke mit indtryk, at Netcompany har lavet den slags løsninger der så både Netcompany, AaB og AAU vel ret nye. HVis man virkelig gør det helhjertet kan det dog uden tvivl blive godt, men vi er jo også oppe imod Brentford koncernen og de folk de har udstationeret i Herning, som må antages at være foran alle andre i landet.
Jeg så også gerne vi fik nogle fodboldkyndige og fremadstormende investorer med i bestyrelsen. Tror til gengæld også det er godt, at de gamle folk fra landsdelen er med til at udvælge dem.
.
Det kommer sgu an på, hvem de gamle folk er. For indtil videre har det været en lukket klub, hvor der kun har været plads til flere af samme slags.
Og så sker der ikke en skid.
Det kan godt være, at den der fodboldinteresserede good guy billionaire, der er uvenner med sine penge, ikke lige står og tripper, så AaB for alvor kan rykke sig.
Men bare det, at man fx fandt en ny formand med nogle tanker, idéer, netværk og visioner, hvis ellers Fristrup havde selvindsigt nok til at vige pladsen, ville have stor betydning.
Man kan mene meget og Flemming Østergaard og Rasmus Ankersen, men FCK og fcm havde næppe været, hvor de er i dag, hvis ikke det var for de to. Og det var, fordi de to fodboldklubber var deres "hovedbeskæftigelse" og de derfor på mange måder tegnede klubberne, men også havde en masse netværk og visioner, hvorimod en mand som Fristrup næppe ser AaB - blandt sine vel 6-8 andre formandsskaber - som sit "daglige job", som han lægger al sin primære tid, ligesom jeg tvivler kraftigt på, at han gnubber albuer med andre i fodboldverdenen i stor stil.