Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
jydenfranord
Allstar
Allstar
Indlæg: 3393
Tilmeldt: 11. feb 2007, 09:53
Favoritspiller: Jozo Matovac
Kontakt:

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af jydenfranord » 2. feb 2012, 21:54

Poker-One-Kenobi skrev:
jydenfranord skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
Hajen skrev:Det er muligt at Poker selv tror på, at udviklingen er vendt til det positive - jeg ser det som at en kedelig tendens tilsyneladende fortsættes i det uendelige. Poker påstår endda, at det slet ikke kan diskuteres, om udviklingen er vendt - noget der i hvert fald ikke kan diskuteres, er tal/facts....:

1999: realiseret minus 11,2 mio.; egenkap. 89 mio

2000: realiseret minus 5 mio, egenkap. 82 mio.

2001: realiseret 0, egenkapital stadig 82 mio.

2002: realiseret minus 13,8 mio; egenkap. 68 mio.

2003: realiseret minus 1,7 mio; egenkap. 95,6 mio (emission 30 mio)

2004: forventet + 1-3 mio; realiseret minus 6,8 mio; egenkap 75 mio. - Poul Sørensen indtræder i bestyrelsen

2005: forventet + 1 mio; realiseret minus 5,9 mio; egenkap 69,2 mio

2006: forventet + 16-19 mio; realiseret plus 5,3 mio; egenkap 134 (emission 61 mio)

2007: forventet plus 20 mio; realiseret minus 5,5 mio; egenkap 130 mio

2008 (CL): forventet plus 25 mio; opjusteres til plus 75 mio; realiseret plus 31,1 mio; egenkap 163. - Poul Sørensen ansættes som direktør i sept.

2009: forventet minus 15 mio; realiseret minus 90,5 mio; egenkap 72,8 mio

2010: forventet underskud mindre end 37 mio; realiseret minus 50,1 mio; egenkap 22 mio

2011 (endnu ikke offentliggjort): forventet minus 20; nu forventet minus 35-40 mio; forventet egenkap 22 mio (efter emission 37 mio !) -

2012: tidligere udmeldinger går på et 0-resultat..., lur mig om der ikke kommer ekstra afviklingsomkostninger og andre sædvanlige undskyldninger, ligesom der lurer en sag omkring feriepenge... :( - Poul Sørensen fratræder :)

13 års regnskaber; 2 !! år med plus; 1 !! med 0 resultat og 10 !! år med underskud, og ikke en eneste gang synes de opstillede forventninger til regnskabet blot tilnærmelsesvist at holde stik......

I de tretten år er det lykkedes at generere et samlet nettounderskud på ca. 185 mio, og kun emissioner på samlet 128 mio samt en uventet (og formodentlig sjælden) CL gevinst på måske 100 mio har holdt klubben ovenvande.

Overbevis mig lige om, hvorfor jeg skal tro på, at udviklingen er vendt til det positive !

Okay, for aller sidste gang, jeg kommenterede udviklingen i de tal der var præsenteret i indlægget. Ikke udviklingen generelt eller udviklingen på nogen andre områder. Det kan sgu da ikke være så svært at forstå? Der står tre tal, og det er de tre tal jeg kommenterer? Det er ikke min fejl at EvilF valgte at stille det så simpelt op, og det er absolut ikke en konklusion fra min side om at alt er godt eller at noget som helst andet end de tre tal er vendt til noget positivt. Hvilket jeg har skrevet 3 gange nu, men det er selvfølgelig sjovere at bruge en halv time på at liste samtlige regnskaber fra de sidste 13 år, end at bruge 30 sekunder på faktisk at læse det jeg skriver.
Det vil altså sige det er alle os andre der tager fejl af hvad du skriver og ikke dig der skriver noget som er forkert?

Hvordan man på nogen måde kan tolke noget i AaB som "vendt til det positive" fatter jeg ikke, medmindre man lever af Lykkepiller. Uanset om man læser det EvilF skriver eller Hajen, så bør det stå lysende klart at intet er blevet bedre.
Jeg har ikke skrevet noget er "vendt til det positive"!! Jeg har skrevet at udviklingen, i det eksempel som EvilF opstiller, er vendt. Læs dog indlægget.
Så du har ikke skrevet "end de tre tal er vendt til noget positivt" Det er bare noget jeg forestiller mig du har skrevet?

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Køllen I Møllen » 2. feb 2012, 21:54

Pastorius skrev:
Køllen I Møllen skrev:Ovenstående indlæg af Hajen kan der simpelthen ikke argumenteres imod. Det er rystende som millionerne er væltet ud af kassen gnm 10 år. Jeg kan ikke se en eneste grund til at man skulle se positivt på fremtiden...

Det er da positivt nok.

2 mesterskaber, et CL-raid i europa, og indtil videre er det lykkedes at få nogle til at blive ved med at spytte penge i kassen.

Forskellen til flere af de andre klubber er at de er bedre til at camouflere kapitalindsprøjtningerne.

Det er da skidt at vi ikke kan lave overskud på fodbold, men det er da godt at vi kan lave sportslige resultater, når der bliver postet lidt i fodbolden.

Vi har et par begivenheder der kunne have gjort en rigtig stor forskel.

1) Bygningssalg forlænge siden. Eftersigende var det meget tæt på de var blevet solgt for omkring 125 mill, flere år tidligere. Det giver en ret stor forskel - både i salgspris, og rentebyrde.

2) Salg af Sportsmasterkæden var dage fra at gå igennem med ret stor fortjeneste, i stedet for et tab i millionklassen.

3) En historisk nem vej til EL-gruppespil der blev forspildt.

Også udover den sidste har Magnus Pehrsson været en katastrofe for os, med dyre, mislykkede spillerindkøb.

1'eren kan man måske henføre over dårlig ledelse, men effekten blev væsentlig forværret af en finanskrise, som ingen havde set komme. Da salget så endelig kom igennem, var det i den gode ende af hvad man kunne forvente. Man (og det vil Per Søndergaard sikkert gøre) kan argumentere for at der var en stor portion uheld med i at bygningerne ikke blev solgt tidligere.

2'eren var rent uheld - der kom en finanskrise en månedstid for tidligt til at vi ville have gjort en rigtig god handel.

3'eren kan under ingen omstændigheder falde tilbage på ledelsen (med dog på Lynge).

Desuden har vi lidt under at forsøge at drive restauration, college, håndbold og ishockey, med et kæmpe underskud tilsammen. Det er desværre en remenisens af de tiltag der skaffede os kapital til at komme i CL. Dengang konstruktionen blev til (under Tom) var der ikke andre muligheder. Hele koncernkonstruktionen var en betingelse for den kapital vi fik tilført i 2003, og som var forudsætning for at vi ikke allerede dengang var gledet i glemslens lys.

Det der for alvor falder tilbage på bestyrelsen er at man ikke var i stand til at finde folk der kunne lede ishockey og håndbold kompetent (jeg mener Jan Larsen skulle have været fyret efter det andet år med AaB håndbold - Der er vist konsensus om at Ishockey var en katastrofe, både med Ole og Yrsa), og at de ikke var i stand til at få lukket blødningerne i restauration og college langt tidligere.

Alt i alt har de seneste 17 års rejse med AaB været overvejende positive, og langt over forventning, når man - som jeg - holdt med AaB fra inden dengang Helge Sander begyndte at snakke om prof. fodbold i Danmark, så dem falde og komme tilbage i 1. division. Jeg begyndte at komme jævnligt på stadion, i den sidste sæson i 2. division, og så hovedparten af mine live AaB-kampe inden 1993. At se et halv-professionelt hold (med flere spillere omkring truppen jeg kendte selv) udvikle sig til at blive et hold der kunne bide skeer med hvem som helst, er en oplevelse ikke ret mange andre fodboldfans nogensinde kommer i nærheden af. Den er jeg taknemmelig for, og uanset hvor hårdt hammeren slår, kommer jeg aldrig nogensinde til at fortryde at vi prøvede, satsede hårdt, lykkedes (i hvert fald sportsligt) og så måske kommer til at betale en truende tegning der hænger over hovedet nu. Alternativet, at vi var forblevet i glemslens grå masse, ville jeg i hvert fald ikke bytte med.

Jeg har i øvrigt selv købt aktier i AaB i den periode for et beløb på 18.000. Sidst jeg kiggede efter var de 576,- værd. Det er selvfølgelig ikke fedt, men de aktier var under alle omstændigheder købt som lotterisedler med hjertet og ikke som en investering med fornuften.
Hvilket af alt det ovennævnte er det der er positivt for fremtiden?

Det er ikke fordi jeg er uenig i det du skriver men når jeg ser fremtiden for AaB hjælper det mig ikke at vi spillede CL for 4 år siden eller at vi var tæt på at sælge bygninger for 3 år siden. Fremtiden ser meget mørk ud.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af limey » 2. feb 2012, 21:57

Pastorius skrev:
Køllen I Møllen skrev:Ovenstående indlæg af Hajen kan der simpelthen ikke argumenteres imod. Det er rystende som millionerne er væltet ud af kassen gnm 10 år. Jeg kan ikke se en eneste grund til at man skulle se positivt på fremtiden...

Det er da positivt nok.

2 mesterskaber, et CL-raid i europa, og indtil videre er det lykkedes at få nogle til at blive ved med at spytte penge i kassen.

Forskellen til flere af de andre klubber er at de er bedre til at camouflere kapitalindsprøjtningerne.

Det er da skidt at vi ikke kan lave overskud på fodbold, men det er da godt at vi kan lave sportslige resultater, når der bliver postet lidt i fodbolden.

Vi har et par begivenheder der kunne have gjort en rigtig stor forskel.

1) Bygningssalg forlænge siden. Eftersigende var det meget tæt på de var blevet solgt for omkring 125 mill, flere år tidligere. Det giver en ret stor forskel - både i salgspris, og rentebyrde.

2) Salg af Sportsmasterkæden var dage fra at gå igennem med ret stor fortjeneste, i stedet for et tab i millionklassen.

3) En historisk nem vej til EL-gruppespil der blev forspildt.

Også udover den sidste har Magnus Pehrsson været en katastrofe for os, med dyre, mislykkede spillerindkøb.

1'eren kan man måske henføre over dårlig ledelse, men effekten blev væsentlig forværret af en finanskrise, som ingen havde set komme. Da salget så endelig kom igennem, var det i den gode ende af hvad man kunne forvente. Man (og det vil Per Søndergaard sikkert gøre) kan argumentere for at der var en stor portion uheld med i at bygningerne ikke blev solgt tidligere.

2'eren var rent uheld - der kom en finanskrise en månedstid for tidligt til at vi ville have gjort en rigtig god handel.

3'eren kan under ingen omstændigheder falde tilbage på ledelsen (med dog på Lynge).

Desuden har vi lidt under at forsøge at drive restauration, college, håndbold og ishockey, med et kæmpe underskud tilsammen. Det er desværre en remenisens af de tiltag der skaffede os kapital til at komme i CL. Dengang konstruktionen blev til (under Tom) var der ikke andre muligheder. Hele koncernkonstruktionen var en betingelse for den kapital vi fik tilført i 2003, og som var forudsætning for at vi ikke allerede dengang var gledet i glemslens lys.

Det der for alvor falder tilbage på bestyrelsen er at man ikke var i stand til at finde folk der kunne lede ishockey og håndbold kompetent (jeg mener Jan Larsen skulle have været fyret efter det andet år med AaB håndbold - Der er vist konsensus om at Ishockey var en katastrofe, både med Ole og Yrsa), og at de ikke var i stand til at få lukket blødningerne i restauration og college langt tidligere.

Alt i alt har de seneste 17 års rejse med AaB været overvejende positive, og langt over forventning, når man - som jeg - holdt med AaB fra inden dengang Helge Sander begyndte at snakke om prof. fodbold i Danmark, så dem falde og komme tilbage i 1. division. Jeg begyndte at komme jævnligt på stadion, i den sidste sæson i 2. division, og så hovedparten af mine live AaB-kampe inden 1993. At se et halv-professionelt hold (med flere spillere omkring truppen jeg kendte selv) udvikle sig til at blive et hold der kunne bide skeer med hvem som helst, er en oplevelse ikke ret mange andre fodboldfans nogensinde kommer i nærheden af. Den er jeg taknemmelig for, og uanset hvor hårdt hammeren slår, kommer jeg aldrig nogensinde til at fortryde at vi prøvede, satsede hårdt, lykkedes (i hvert fald sportsligt) og så måske kommer til at betale en truende tegning der hænger over hovedet nu. Alternativet, at vi var forblevet i glemslens grå masse, ville jeg i hvert fald ikke bytte med.

Jeg har i øvrigt selv købt aktier i AaB i den periode for et beløb på 18.000. Sidst jeg kiggede efter var de 576,- værd. Det er selvfølgelig ikke fedt, men de aktier var under alle omstændigheder købt som lotterisedler med hjertet og ikke som en investering med fornuften.
Hell yeah! At holde med AaB er, som at være seriøst manio-depressiv uden at have råd til sin Lithium-medicin. I øjeblikket er det bare een af de perioder, hvor der ikke synes at være nogen former for udvej for den nedtur, vi befinder os i. Tilsyneladende er det prisen for, at have været i total ekstase et par gange eller tre.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Pastorius » 2. feb 2012, 21:59

Køllen I Møllen skrev: Hvilket af alt det ovennævnte er det der er positivt for fremtiden?

Det er ikke fordi jeg er uenig i det du skriver men når jeg ser fremtiden for AaB hjælper det mig ikke at vi spillede CL for 4 år siden eller at vi var tæt på at sælge bygninger for 3 år siden. Fremtiden ser meget mørk ud.
Ikke meget, men jeg syntes vi trængte til en anden vinkel. Skal jeg pege på noget (og nu bliver det lidt søgt) så er det at vi i AaB altid har været bedst i modgang, bortset fra dengang vi knækkede og røg i 3. division. Så kan vi holde sammen på det, og få tilført midler nok til at vores spillerbudget kommer tilbage i top-5 i ligaen kan alt ske - igen.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 2. feb 2012, 22:19

jydenfranord skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
jydenfranord skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
Hajen skrev:Det er muligt at Poker selv tror på, at udviklingen er vendt til det positive - jeg ser det som at en kedelig tendens tilsyneladende fortsættes i det uendelige. Poker påstår endda, at det slet ikke kan diskuteres, om udviklingen er vendt - noget der i hvert fald ikke kan diskuteres, er tal/facts....:

1999: realiseret minus 11,2 mio.; egenkap. 89 mio

2000: realiseret minus 5 mio, egenkap. 82 mio.

2001: realiseret 0, egenkapital stadig 82 mio.

2002: realiseret minus 13,8 mio; egenkap. 68 mio.

2003: realiseret minus 1,7 mio; egenkap. 95,6 mio (emission 30 mio)

2004: forventet + 1-3 mio; realiseret minus 6,8 mio; egenkap 75 mio. - Poul Sørensen indtræder i bestyrelsen

2005: forventet + 1 mio; realiseret minus 5,9 mio; egenkap 69,2 mio

2006: forventet + 16-19 mio; realiseret plus 5,3 mio; egenkap 134 (emission 61 mio)

2007: forventet plus 20 mio; realiseret minus 5,5 mio; egenkap 130 mio

2008 (CL): forventet plus 25 mio; opjusteres til plus 75 mio; realiseret plus 31,1 mio; egenkap 163. - Poul Sørensen ansættes som direktør i sept.

2009: forventet minus 15 mio; realiseret minus 90,5 mio; egenkap 72,8 mio

2010: forventet underskud mindre end 37 mio; realiseret minus 50,1 mio; egenkap 22 mio

2011 (endnu ikke offentliggjort): forventet minus 20; nu forventet minus 35-40 mio; forventet egenkap 22 mio (efter emission 37 mio !) -

2012: tidligere udmeldinger går på et 0-resultat..., lur mig om der ikke kommer ekstra afviklingsomkostninger og andre sædvanlige undskyldninger, ligesom der lurer en sag omkring feriepenge... :( - Poul Sørensen fratræder :)

13 års regnskaber; 2 !! år med plus; 1 !! med 0 resultat og 10 !! år med underskud, og ikke en eneste gang synes de opstillede forventninger til regnskabet blot tilnærmelsesvist at holde stik......

I de tretten år er det lykkedes at generere et samlet nettounderskud på ca. 185 mio, og kun emissioner på samlet 128 mio samt en uventet (og formodentlig sjælden) CL gevinst på måske 100 mio har holdt klubben ovenvande.

Overbevis mig lige om, hvorfor jeg skal tro på, at udviklingen er vendt til det positive !

Okay, for aller sidste gang, jeg kommenterede udviklingen i de tal der var præsenteret i indlægget. Ikke udviklingen generelt eller udviklingen på nogen andre områder. Det kan sgu da ikke være så svært at forstå? Der står tre tal, og det er de tre tal jeg kommenterer? Det er ikke min fejl at EvilF valgte at stille det så simpelt op, og det er absolut ikke en konklusion fra min side om at alt er godt eller at noget som helst andet end de tre tal er vendt til noget positivt. Hvilket jeg har skrevet 3 gange nu, men det er selvfølgelig sjovere at bruge en halv time på at liste samtlige regnskaber fra de sidste 13 år, end at bruge 30 sekunder på faktisk at læse det jeg skriver.
Det vil altså sige det er alle os andre der tager fejl af hvad du skriver og ikke dig der skriver noget som er forkert?

Hvordan man på nogen måde kan tolke noget i AaB som "vendt til det positive" fatter jeg ikke, medmindre man lever af Lykkepiller. Uanset om man læser det EvilF skriver eller Hajen, så bør det stå lysende klart at intet er blevet bedre.
Jeg har ikke skrevet noget er "vendt til det positive"!! Jeg har skrevet at udviklingen, i det eksempel som EvilF opstiller, er vendt. Læs dog indlægget.
Så du har ikke skrevet "end de tre tal er vendt til noget positivt" Det er bare noget jeg forestiller mig du har skrevet?

Udviklingen i de tre tal er vendt, fra en negativ stigning i underskud til et positivt fald i underskud ? Er du uenig i det, hvad vil du helst kaste i havet om året, 90 millioner eller 40 millioner?

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Køllen I Møllen » 2. feb 2012, 22:23

Pastorius skrev:
Køllen I Møllen skrev: Hvilket af alt det ovennævnte er det der er positivt for fremtiden?

Det er ikke fordi jeg er uenig i det du skriver men når jeg ser fremtiden for AaB hjælper det mig ikke at vi spillede CL for 4 år siden eller at vi var tæt på at sælge bygninger for 3 år siden. Fremtiden ser meget mørk ud.
Ikke meget, men jeg syntes vi trængte til en anden vinkel. Skal jeg pege på noget (og nu bliver det lidt søgt) så er det at vi i AaB altid har været bedst i modgang, bortset fra dengang vi knækkede og røg i 3. division. Så kan vi holde sammen på det, og få tilført midler nok til at vores spillerbudget kommer tilbage i top-5 i ligaen kan alt ske - igen.

Jeg har svært ved at se det ske. Men skulle vi en sønne dag få lov at blive mestre er det perioder som denne hvor alting bare er lort der gør det så meget federe end når eksvis FCK vinder deres 20. mesterskab i træk med 50 point ned til nr 2 og fejrer det med at købe 10 nye landsholdsspillere. Men igen, det kommer nok desværre ikke til at ske igen i min tid. Måske min dreng som er 1 år får lov at opleve det i sin alderdom, jeg håber det...
Janteloven eksisterer IKKE!

AaB-Jones
Allstar
Allstar
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 7. jan 2006, 19:41

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af AaB-Jones » 2. feb 2012, 22:30

Tak til Hajen for den økonomiske gennemgang - den skal nok kunne genbruges på den kommende GF..

Mindst lige så stort tak til Pastorius for at sætte den aktuelle situation lidt i perspektiv - jeg er enig i din konklusion. Vi kan løfte meget i flok, men der er grund til, at AaB bruger de næste år til at styrke troværdigheden - selvom Poul Sørensen brugte netop dette begreb ved aktieemissionen, så taler tallene et tydeligt sprog.

Poker - handler det om at få ret, eller om at forholde sig til AaB's situation? Der er nok ingen, der er i tvivl om, at minus 50 er værre end minus 40, hvis forudsætningerne var ens - men sådan forholdt situationen sig ikke i AaB.

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 2. feb 2012, 22:41

AaB-Jones skrev:Tak til Hajen for den økonomiske gennemgang - den skal nok kunne genbruges på den kommende GF..

Mindst lige så stort tak til Pastorius for at sætte den aktuelle situation lidt i perspektiv - jeg er enig i din konklusion. Vi kan løfte meget i flok, men der er grund til, at AaB bruger de næste år til at styrke troværdigheden - selvom Poul Sørensen brugte netop dette begreb ved aktieemissionen, så taler tallene et tydeligt sprog.

Poker - handler det om at få ret, eller om at forholde sig til AaB's situation? Der er nok ingen, der er i tvivl om, at minus 50 er værre end minus 40, hvis forudsætningerne var ens - men sådan forholdt situationen sig ikke i AaB.
Det handler om at få ret, jeg har ikke forholdt mig til AaB's overordnede situation, det troede jeg var tydeligt nok? At konstatere at det er en lortesituation vi står i kan sgu da ikke skabe nogen debat?

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Pastorius » 2. feb 2012, 22:56

Poker-One-Kenobi skrev: Det handler om at få ret, jeg har ikke forholdt mig til AaB's overordnede situation, det troede jeg var tydeligt nok? At konstatere at det er en lortesituation vi står i kan sgu da ikke skabe nogen debat?
Jeg tror din pointe er kommet igennem, men jeg tror ikke det gør den store forskel for dem du diskuterer med. Jeg ved derimod med 100% sikkerhed at I kommer enigheden nærmere uanset hvor mange indlæg i fortsætter med at diskutere det i.
Med venlig Hilsen
--
Robert

hje1980
Allstar
Allstar
Indlæg: 3538
Tilmeldt: 24. apr 2007, 13:25
Geografisk sted: 9230

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af hje1980 » 3. feb 2012, 11:55

Det jeg glæder mig til at se, er hvordan disse 35-40 mio i underskud for fordeler sig...

Hvis der ligger omkring 25 mio i underskud på bygningerne iform af renter, afskrivninger osv., så ser det hele mere "fornuftigt" ud... Så er der Chanko der kan skæres væk fra sommer, og Whæler tror jeg også fyldte en del...
Ishockey og collage ryger...

12mand
Allstar
Allstar
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 21. mar 2009, 12:38
Favoritspiller: ene
Geografisk sted: 9000

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af 12mand » 3. feb 2012, 20:53

jeg har en (måske naiv) tro på, at vores klub ikk kan gå konkurs, uden at lynge, eller sørensen, går grædende på knæ, til erhvervslivet, og prøver at skaffe penge. jeg kan simpelthen ikk tro på at så stor en klub som AaB, går konkurs. måske er det naivt. men lad os stå sammen i modgang. aabfan.dk var ved at at snakke om at starte en indsaling til fordel for AaB. nogen der ved om det bliver til noget?? for det virker da til at nu, er det rigtige tidspunkt at støtte op.
lynge er gud!

Brugeravatar
Hajen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1241
Tilmeldt: 4. dec 2009, 16:10

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Hajen » 3. feb 2012, 21:41

12mand skrev:jeg har en (måske naiv) tro på, at vores klub ikk kan gå konkurs, uden at lynge, eller sørensen, går grædende på knæ, til erhvervslivet, og prøver at skaffe penge. jeg kan simpelthen ikk tro på at så stor en klub som AaB, går konkurs. måske er det naivt. men lad os stå sammen i modgang. aabfan.dk var ved at at snakke om at starte en indsaling til fordel for AaB. nogen der ved om det bliver til noget?? for det virker da til at nu, er det rigtige tidspunkt at støtte op.
godt at høre opbakning fra bænken (12mand...), men det rækker jo ikke..; en fan indsamling vil måske i bedste fald give nogle få hundrede tusinde, og da vi i de seneste tretten år har tabt små 40.000 pr. dag....., tja, så skal vi jo nok ikke regne med at gøre den store forskel... :-(

AaB skal til at forhandle med kreditorerne (primært Nordea), ligesom andre kommer til at nedskrive deres tilgodehavende(r) - tror lige i dette tilfælde, at det er lidt uheldigt, at man har valgt en ikke lokal bankforbindelse, da Nordea i disse tider måske ikke ser lokale hensyn og følelser fremfor kreditmæssige hensyn (siger ikke at en lokal bankforbindelse nødvendigvis ville gøre det anderledes)

så lige Dansk Aktieanalyse's seneste skriv om vor klub, og kan se, at de betragter egenkapitalen som værende negativ............!

"Ledelsen i AaB nedjusterer forud for årsregnskabsmeddelelsen, og venter nu et underskud på 35-40 mio. kr. Samtidig meddeler administrerende direktør Poul Sørensen, at han har opsagt sin stilling med fratrædelse senest i sommeren 2012. Med det annoncerede underskud er egenkapitalen væk og selskabet tvunget til at skaffe yderligere kapital. Vi sænker derfor anbefalingen til Undervægt.
 Nedjusteringen er den anden i indeværende regnskabsår, og der ventes nu et underskud på 35-40 mio. kr., hvor det tidligere var ventet et underskud i niveauet 30 mio. kr. Nedjusteringen skyldes nedskrivning på goodwill som følge af beslutningen om at nedlægge ishockeysegmentet, samt at fodboldsegmentet har genereret færre indtægter end ventet. Beløbets størrelse svarer til provenuet fra sidste års kapitalforhøjelse, der således er brugt, uden det er lykkedes at forbedre driften tilstrækkeligt. Egenkapitalen er efterfølgende negativ, og der skal således skaffes ny kapital. Samtidig med nedjusteringen meddeler ledelsen, at AaB College skærer ned fra 100 til 15-20 elever. Administrerende direktør Poul Sørensen udtaler, at han med de seneste omstruktureringer, ser sin opgave som løst, og fratræder senest i sommeren 2012. Bestyrelsen har endnu ikke fundet nogen ny direktør .
 Med forventede underskud i de kommende regnskabsår, kan nøgletallet P/E ikke anvendes, og det er heller ikke meningsfuldt at anvende K/I beregninger, da egenkapitalen er negativ. AaB står overfor en alvorlig situation med at fremskaffe ny kapital. Dette lykkedes sidste år, hvor fans og andre fra det lokale erhvervsliv bakkede op om klubben. Spørgsmålet er hvorvidt opbakningen fortsat er intakt.
 Som positive kurstriggere kan nævnes et frasalg af ishockeyaktiviteten eller de resterende Sports-Master butikker. Modsat kan manglende salg af ishockey medføre yderligere vanskeligheder, ligesom et eventuel ledelsestomrum efter Poul Sørensen også opfattes som negativt"


Kender ikke reglerne hos DBU til grunds, og mener ej heller, at Dansk Aktieanalyse har ret i det med den negative egenkapital (tæller emissionen fra maj på 37 mio ikke med som øget egenkapital - ser ud til det, i den oversigt jeg tidligere lavede) - har de ret ser det så skidt ud mhp at tegne kontrakter, men da det ikke har været nævnt nogetsteds i pressen, går jeg ud fra, at egenkapitalen - indtil videre... - er en smule positiv !

At vi bevæger os på en økonomisk knivsæg, kan ingen af os vist desværre være i tvivl om :-(

AaB bør indse at det er så langt ude, at prostitution er et muligt middel - afnotering, og magt til en pengemand synes den her-og-nu mest åbenlyse løsning - samme pengemand kunne også nappe alle aktierne, og køre det videre som børsnoteret selskab, men hvorfor skulle han/hun, når det er - som tommelfinger-regel - en ekstra-udgift på en rund million..

Regnskabsmæssigt ser jeg AaB som malet op i et hjørne.... - år efter år har man kunnet skyde skylden på ishockey, håndbold, college, conference, bygninger etc. etc., men der er jo efterhånden kun den larmende sandhed tilbage....; fodbolden er jo også et larmende underskud, og der er ikke flere ting der kan skæres fra. Synes - som sidebemærkning - at det er en smule grinagtigt, at der stadig er goodwill der kan afskrives..........

Enig med Pastorius i, at vi har haft kanon-oplevelser, og enig med Poker i, at underskuddene er blevet mindre år for år de seneste tre år (over tretten år har de så desværre været kontinuerlige...)

Vores klub har desværre ikke råd til det der ligner underskud i 2012, medmindre der dukker den rige onkel el.lign op - denne onkel har sandsynligvis foråret til at overveje sin lyst hertil, men er der ikke sket noget økonomisk drastisk inden sommerferien, er jeg alvorligt bange for, at AaB kommer til at agere drastisk :-(
"He’s a former gambling addict who earned the nickname “Casino Jimmy” back in Denmark, and he still has the occasional smoke after training. In short, he’s human"

robuzt
Lilleput
Lilleput
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. jul 2009, 22:24

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af robuzt » 3. feb 2012, 21:47

Alt i alt har de seneste 17 års rejse med AaB været overvejende positive, og langt over forventning, når man - som jeg - holdt med AaB fra inden dengang Helge Sander begyndte at snakke om prof. fodbold i Danmark, så dem falde og komme tilbage i 1. division. Jeg begyndte at komme jævnligt på stadion, i den sidste sæson i 2. division, og så hovedparten af mine live AaB-kampe inden 1993. At se et halv-professionelt hold (med flere spillere omkring truppen jeg kendte selv) udvikle sig til at blive et hold der kunne bide skeer med hvem som helst, er en oplevelse ikke ret mange andre fodboldfans nogensinde kommer i nærheden af. Den er jeg taknemmelig for, og uanset hvor hårdt hammeren slår, kommer jeg aldrig nogensinde til at fortryde at vi prøvede, satsede hårdt, lykkedes (i hvert fald sportsligt) og så måske kommer til at betale en truende tegning der hænger over hovedet nu. Alternativet, at vi var forblevet i glemslens grå masse, ville jeg i hvert fald ikke bytte med.
Amen, Pastor, amen! Befriende med lidt positivt perspektiv midt i sortsynet.

Selvom det er lykkedes den nuværende ledelse at rette lidt op, peger kursen stadig mod afgrunden. Der skal vel noget noget ekstraordinært til før at vi ikke går konkurs. En sugardaddy eller to, nogle indere, et par fantomsæsoner med EL-deltagelse, et Lucas A. salg på 30 millioner - måske endda en kombination af førnævnte. I hvert fald hvis forudsætningerne for at drive superligabold ikke ændrer sig. Måske er det her det største håb ligger. Hvis vi kan undgå at implodere totalt de næste par sæsoner eller tre, kan det være at det generelle økonomiske billede ændrer sig i DK, hvilket så kan medføre øgede indtægter i form af sponsorkroner der sidder løsere, mere salg af merchandise osv.

12mand
Allstar
Allstar
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 21. mar 2009, 12:38
Favoritspiller: ene
Geografisk sted: 9000

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af 12mand » 3. feb 2012, 23:12

ej i må ikk sige så noget. tror stadig på et lucas på 25+ millioner. jeg ved godt der ser skidt ud for klubben. men jeg tror de næste par år, bare skal gå med at overleve. og hellere det, end at AaB skal gå konkurs.
lynge er gud!

Brugeravatar
Hajen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1241
Tilmeldt: 4. dec 2009, 16:10

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Hajen » 3. feb 2012, 23:27

12mand skrev:ej i må ikk sige så noget. tror stadig på et lucas på 25+ millioner. jeg ved godt der ser skidt ud for klubben. men jeg tror de næste par år, bare skal gå med at overleve. og hellere det, end at AaB skal gå konkurs.
der er ikke noget der for AaB hedder "bare lige overleve de næste par år" - det gælder udelukkende overlevelse via én eller anden form for rekonstruktion el.lign allerede i 2012/2013

og glem nu det med et supersalg a'la dine nævnte 25 mio for Lucas - han er en marginalspiller, AaB er ikke kendt for salg i den størrelsesorden; markedet er slet ikke til disse handler, og kig lige på prisniveauet..; en etableret (endda topscorer i Suppen) Gilberto kan tilsyneladende max indbringe 10 mio..........; det siger måske lidt om niveauet når/hvis Lasse, Helenius o.a. forventes som redning af regnskabet.

og så et mere fremadrettet spørgsmål (håber det er relevant for AaB også ): har FIFA/UEFA ikke arbejdet med et regelsæt, der tilsiger én eller anden form for økonomisk ansvarlighed hos klubberne..?, og kommer det til at berøre de danske klubber (ikke mange klubber tilbage i Suppen så ?)

Hajen's Begravelsesforretning !
"He’s a former gambling addict who earned the nickname “Casino Jimmy” back in Denmark, and he still has the occasional smoke after training. In short, he’s human"

Brugeravatar
Gentleman Finn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3901
Tilmeldt: 27. mar 2006, 18:35
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Gentleman Finn » 4. feb 2012, 13:44

Der skal opbakning til når vi formentligt allerede næste år eller senest året efter skal rundt med hatten igen (hvis man skal tro på meldingerne her i tråden). Heldigvis er der da tid til at få rettet skuden en smule op, og AaB er en så forankret del af Aalborg og nordjylland at vi skal nosse meget op i det, før jeg tror på vi ikke får kunstigt åndedræt. Det ville hjælpe os en smule, hvis vi kunne snige os med i europa league kvalen, hvor vi er seedede i år.

Kan vi klare os forbi de næste par år har vi nogle talentfulde årgange på vej i systemet. Det giver da en lille smule optimisme hos undertegnede. Det og så den tilskuerfremgang vi har haft på stadion det sidste års tid, hvor folk har støttet ekstra meget op da det så sværest ud.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af sulakvelidze » 4. feb 2012, 20:19

Pastorius skrev:Alt i alt har de seneste 17 års rejse med AaB været overvejende positive, og langt over forventning, når man - som jeg - holdt med AaB fra inden dengang Helge Sander begyndte at snakke om prof. fodbold i Danmark, så dem falde og komme tilbage i 1. division. Jeg begyndte at komme jævnligt på stadion, i den sidste sæson i 2. division, og så hovedparten af mine live AaB-kampe inden 1993. At se et halv-professionelt hold (med flere spillere omkring truppen jeg kendte selv) udvikle sig til at blive et hold der kunne bide skeer med hvem som helst, er en oplevelse ikke ret mange andre fodboldfans nogensinde kommer i nærheden af. Den er jeg taknemmelig for, og uanset hvor hårdt hammeren slår, kommer jeg aldrig nogensinde til at fortryde at vi prøvede, satsede hårdt, lykkedes (i hvert fald sportsligt) og så måske kommer til at betale en truende tegning der hænger over hovedet nu. Alternativet, at vi var forblevet i glemslens grå masse, ville jeg i hvert fald ikke bytte med.
Jeg er meget enig og kan også huske pessimismen i sommeren 1994. En konkurs var undgået på målstregen kort tid inden, større klubber fra større byer sad på flæsket i dansk fodbold, hvor lille Silkeborg lige var blevet større end AaB. Og i Aalborg var førsteangriberen en lang, ranglet teknikmongol, som ikke engang AaB selv troede på. Hvis nogen dengang havde tilbudt mig en aftale om, at AaB i de næste 17 år ville vinde tre mesterskaber og høste europæisk succes med 2-2 på Old Trafford i Champions League og 6-1 samlet over Deportivo La Coruña som to af højdepunkterne mod at jeg til gengæld accepterede en konkurs efterfølgende, så ville jeg have slået til på stedet.

Ikke at jeg tror det ender i en konkurs, men nogle år på lavere blus er logisk, og det er selvfølgelig også trist. Men et eller andet sted er det ikke voldsomt meget værre end udgangspunktet i sommeren 1994, og 17 år efter vil jeg under ingen omstændigheder bytte resultater med tilhængere af klubber som OB, AGF og FCM.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4255
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Klaus » 4. feb 2012, 23:04

sulakvelidze skrev: Ikke at jeg tror det ender i en konkurs, men nogle år på lavere blus er logisk, og det er selvfølgelig også trist. Men et eller andet sted er det ikke voldsomt meget værre end udgangspunktet i sommeren 1994, og 17 år efter vil jeg under ingen omstændigheder bytte resultater med tilhængere af klubber som OB, AGF og FCM.
Jeg er meget enig. Jeg vil aldrig nogensinde bytte vores rutchebaneture med FCKs "nu vinder vi mesterskab nummer 12 i træk mentalitet". Problemet er bare, at vores økonomi er så ugennemsigtig. Til tider har man på fornemmelsen, at vores klub bare er et økonomisk bundløst hul. Derfor vil det alt andet lige også være svært at redde klubben. Jeg tror vi er bundet op af tidligere tiders fejltagelser i form af dyre lejeaftaler, som vi ikke kan komme ud af igen. Dette kan meget vel være den største forskel i forhold til starten af 90'erne, hvor det også så sort ud.

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Indlæg: 3277
Tilmeldt: 17. aug 2008, 13:37
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Brodernumsi » 5. feb 2012, 00:23

Klaus skrev: Jeg vil aldrig nogensinde bytte vores rutchebaneture med FCKs "nu vinder vi mesterskab nummer 12 i træk mentalitet".
Har lidt svært ved at forstå den tankegang, måske er det noget man prøver at overbevise sig selv om nu når det går rigtigt dårligt. Personligt ville jeg have det RIGTIGT godt med hvis AaB vandt 12 mesterskaber i træk, uden nogen andre hold bare kom tæt på...
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

nik
Landshold
Landshold
Indlæg: 842
Tilmeldt: 17. jan 2009, 11:29

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af nik » 5. feb 2012, 16:20

Kan kun sige at underskudet ene og alene er et bestyrelses ansvar i sidste ende, de har godtkendt budgetterne

Besvar