Bliver lige nødt til at blande mig i den her diskussion.
Det er en helt almindelig strategi for børsnoterede virksomheder at sætte et loft på, hvad de forventer at hente ved en emission. Det loft er et udtryk for, hvad virksomheden reelt forventer at kunne hente af ny kapital – ikke et utopisk håb. Ellers kommer ledelsen til at se dum ud og stå med et ærgerligt forklaringsproblem, når den lander langt under sit mål. Så ser det alt andet lige bedre ud, hvis emissionen bliver overtegnet. Det giver næsten sig selv. Prøv selv at forestille, hvordan det vil blive modtaget, hvis Novo Nordisk melder ud, at de går efter at rejse op til 500 mio. kr., og de så lander 250 mio. kr., hvoraf størstedelen kommer fra deres eksisterende storaktionærer.
Derfor er det også en dårlig sag for AaB, at det kun lykkedes at hente fem mio. kr. udover de penge, som de eksisterende investorer allerede havde garanteret at stille med på forhånd. Hvis det var sket for børsnoteret virksomhed uden for sportens verden og af en lidt anden størrelse end AaB, så ville det være pinligt. Jeg har svært ved at se det som andet end et udtryk for, at ledelsen har overvurderet interessen for at investere i AaB. I stedet er den faktisk tæt på ikke-eksisterende i øjeblikket. I hvert fald under de betingelser, som er opstillet nu og her.
Nu har jeg ikke adgang til Nordjyskes dækning, men jeg kan se, at de indtil videre kun har skrevet én egenproduceret artikel om det pauvre resultat. Det er muligt, at der bliver stillet gode, kritiske spørgsmål i teksten, men den fjollede overskrift, hvor Bælum ikke vil ”øffe” over resultatet, giver mig ikke det store håb.