Hovedet skrev:Buzz Killington skrev:Gamen skrev:Buzz Killington skrev:
Tre af oprykkerne er blevet faste startere, og en er på et halvt år gået fra at være et stort tvivsspørgsmål, til at være profil og solgt for et tocifret millionbeløb. Jeg kan garantere dig at man ikke har "lært" noget.
Af tvang er de blevet startere. Den eneste som egentlig er lykkedes er jo Mæhle. Ingen af de andre har bidraget med særligt meget, og bør (ved indkøb af de ventede 3-4 spillere til start-11'eren) være fortid i startopstillingen.
Strategien er blevet kritiseret af flere af de ældre spillere, og kan formentlig forklare en del af nedturen. Gaarde har selv åbnet op for, at andelen af talenter måske er lige lovligt høj. AaB har så tilpas god en økonomi nu, at vi med en vis ræson kan genoverveje hvor klogt det er at unge, uprøvede spillere (hvoraf flere i dén grad mangler niveau) udgør så stor en andel i en trup som AaB's, hvor lederfigurerne kan tælles på en-to fingre.
De er i hvert fald en del af fortællingen om hvordan vi er kollapset totalt - at vi har en trup, hvor der ganske enkelt mangler konkurrence om pladserne, og hvor alt for mange enten ikke har Superliga-niveau, eller ikke har det endnu.
Jeg snakker nu ikke om strategien. Jeg snakker om at problemet isoleret set ikke er at man forfremmer mange unge spillere. Det har i sig selv været en success. Problemet er at de resterende spillere ikke har et tilstrækkeligt niveau. Havde det alt andet lige været bedre hvis MC, Mæhle og Thellufsen ikke var rykket op? Næppe, for det er faktisk dem der starter inde, hvilket må indikere at de ældre alternativer er dårligere. Det er der problemet ligger, og det lyder til vi egentlig er enige der.
Det skal bare ikke kogest ned til at vi rykker for mange op.
Men de spillere optræder i startopstillingen i mangel af bedre, og det er ikke et positivt tegn, al den stund vi står med det ringeste hold overhovedet i hele AaBs Superligahistorie. Af samme årsag er det efterhånden blevet stadig mere anstreng at juble over strategien, i takt med at maj 2014 rykker længere og længere tilbage i hukommelsen.
Hvis de næste 3 år kommer til at se ud på samme måde som de sidste 3 år, vil de fleste AaB-tilhængere ikke befinde sig på Aalborg Stadion, når AaB spiller, men være indlagt på diverse depressionsambulatorier rundt omkring i landet. Der skal med andre ord SKE noget!
Enten må vi købe os til kvalitet, eller også skal vores ungdomsafdeling igen til at producere profiler i kaliberen Helenius, Kusk, Thomsen, Spalvis osv. Dér har vi jo slet ikke været mht. ungdomsspillere i årevis. Når vi så samtidig fejler i forhold til indkøb og tidligere profiler ikke holdet niveau, er kursen sat mod helvedes dyb. Vi har lavet en slags omvendt AaB; i øjeblikket har vi slet og ret en spillertrup, der er alt for dyr i forhold til dens kvalitet.
,
Jeg tror du glemmer at hverken Kusk eller Thomsen var oplagte kandidater til at blive profiler, og havde det ikke været for vores miserable økonomi, havde de slet ikke fået spilletid, det er begge spillere som har kæmpet sig til en plads ala Mæhle