Majo skrev:
Debatten skal, efter min overbevisning, ikke omhandle selve regelovertrædelsen, men hvordan parterne reagerede, efter regelovertrædelsen blev påpeget. Jeg kan kun være enig med dem, som kritiserer Michael Svendsens manglende situationsfornemmelse og dømmekræft. De Brøndby-fans, der stod på gelænderet, var intet faremoment for hverken spillerne, andre tilskuere eller dem selv. Endnu mere beklageligt var, hvordan Michael Svendsen demonstrativt stoppede kampen på et yderst upassende tidspunkt, og derefter gav en ordre, som ingen af de involverede personer forstod.
Problemstillingen i henhold til situationen skal mere findes i Brøndby-fansenes måde at reagere. Når dommeren nu vælger at stoppe kampen og håndhæve et fuldstændig korrekt regelbrud, må man simpelthen bare indordne sig reglerne og forholdene. Det var i princippet ikke Michael Svendsen, det gjorde en stor scene ud af situationen, men Brøndby-fansene. Hvis de nu bare havde hoppet ned fra det gelænder i samme sekund, som de havde fået besked på det - ja, så kunne kampen have fortsat med det samme. I stedet skabte de sig som åndsvage og kom eftersigende med den ene undskyldning og protest efter den anden. Endvidere hoppede de direkte op på gelænderet igen senere, hvor Michael Svendsen endnu en gang følte sig nødsaget til at stoppe kampen og uddele den samme klagesang.
Derudover er deres undskyldninger uacceptable. Undskyldninger som: "Det plejer vi at må", "Det gør vi også i Randers og København" og "Det er også bare fordi, at Aalborg stadion er ulovligt" - hvad de ikke kan finde på at sige. Det er børnehave-agtigt.
Hvis politiet observerer mig køre over for rødt i et lyskryds, så bliver de nødt til at stoppe mig og påpege regelbruddet, trods det eventuelt er en stille og ubefærdede villavej, der intet skete, samt jeg ikke er enig i reglementet. I sådan en situation ville det ikke have nogen effekt, hvis jeg begyndte med Brøndby-lignende undskylder, som: "Jeg plejer ellers at køre over for rødt her" eller "Jeg kører også over for rødt i Randers og København". Bøden og lovovertrædelsen er stadig den sammen. Ydermere ville det være endnu mere åndsvagt, hvis jeg i samme seance bakkede tilbage og kørte over for rødt igen i en protest mod politiets beslutning. Det forvolder mere skade end gavn, og gør mig bestemt ikke mere berettiget til at beholde mit kørekort.
Michael Svendsen overreagerede muligvis i situationen, men han udførte i princippet bare sit job. Brøndby-fansenen skulle simpelt have indordnet sig reglementet, hvilket deraf ikke have udløst samme polemik og samtidig ikke sat Brøndby-tilhængere i et dårligt lys.
Jeg håber da, at alle der her er harmdirrende forargede over dem der stod på rækværket, også husker at sidde pænt ned til de europæiske kampe. Desuden var ingen af jer øjensynligt med i hverken Celtic eller Manchester, for her stod alle AaB fansene op påtrods af, det er forbudt af sikkerhedsmæssige årsager begge steder.
Hvis dommeren havde stoppet kampen i Celtic er det mit stille bud, at der også blandt AaBs fans havde gået en god rum tid før folk havde sat sig. Folk må forstå, at der en hvis "fuck jer, fandme nej om vi vil rette os efter jeres mongol regler" mekanisme i sådanne grupper (især på udebane). Omend primitivt så er det realiteten. Selvfølgelig skal det ikke gå over stregen, men at nogen står på et gelænder kan saftsusme ikke få mig op i det røde felt, men så fik Svendsen jo også mulighed for at komme i centrum.