Dommerfejl og deres betydning...

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
hejhej
Miniput
Miniput
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30. okt 2011, 21:27
Favoritspiller: wæhler

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af hejhej » 7. nov 2011, 11:01

Kunne ikke lige finde nogle vedr det, men ok tak! :)

Brugeravatar
Kaare Sagan Larsen
Superliga
Superliga
Indlæg: 696
Tilmeldt: 7. jul 2005, 10:14

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Kaare Sagan Larsen » 7. nov 2011, 22:49

Kaare Sagan Larsen skrev:
Det var vel også en af de få gange han dømte korrekt :)
Han tillod godt nok meget hårdt spil, der under mange andre dommere havde resulteret i både gule og røde kort.
Og så er det lidt "sjovt" at han er kåret som årets dommer :D

Freddie
Allstar
Allstar
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 15. jun 2007, 08:18

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Freddie » 8. nov 2011, 09:33

Man må sige, at set fra Aalborg var det en titel, der har været meeeget billig til salg. Hvem har mon lyst til at bære titlen i et foretagende, der har meget lidt sportslig fornemmelse og gang på gang agerer usportsligt, for nu at sige det jeg mener forholdsvis mildt.

Man kan vel godt argumentere for, at alene det faktum, at han overrulede sin skråsikre linjedommer og dermed forhindrede endnu en irriterende dommerfejl. Jg er til gengæld ikke særlig imponeret af hvordan han håndterede de gule kort.
Kaare Sagan Larsen skrev:
Og så er det lidt "sjovt" at han er kåret som årets dommer :D

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Buzz Killington » 22. feb 2017, 20:48

NIN skrev:
jonas386 skrev:
NIN skrev:
jonas386 skrev:
NIN skrev:Det er meget muligt. Men med en hel sæson og mulighed for tre point i hver kamp og det er dommerfej der skyld i at man rykker ned, det må være historisk. Deter muligt de er med til at skubbe læsset ud over kanten, men der er en grund til man er der.
Det er rigtigt nok, men fodbold handler jo også, om noget, om stimer. Der er utallige eksempler på gode hold der kan gå helt ned gennem en længere periode, eller dårligere hold der rider på en bølge midt i sæsonen. Hvis man er i en periode hvor point, og mål, ikke ligefrem kommer væltende, så er ukorrekte dommerkendelser nok ikke uden betydning for truppens videre moral.
Selvfølgelig har dommerne og deres præstation indflydelse, men som ofte bemærkes de ofte (gode som dårlige) når tingene skærper til. En sæson strækker sig fra første til sidste kamp. At de afgøre udfaldet alene for liv og død, svarer til at tro på skæbnen også kan du lige så godt sætte dig ned i sofaen, alt er alligevel forudbestemt.
Men hvis du over 33 kampe er gået glip af 10-20 point (og nej, ikke expected points, men rigtige point), så er det vel ikke helt unfair at konkludere man måtte tage turen ned grundet udefrakommende omstændigheder. Eksempelvis annullering af ellers korrekte mål, der kunne have resulteret i yderligere 2 point, eller forkert dømte straffespark der koster to point (som i SIF kampen).
Vi var muligvis ikke til mere end den 10. plads vi endte med at få, men det behøvede jo sleeeet heller ikke at have været så "spændende" en sæson.

Som Buzz også nævner ovenover, så var der jo også efter en rimeligt god stime sidst på sæsonen, drømme om europabold herinde.
For det regnestykke skal give meneing, skal alle kampe, for alle hold, vurderes på samme måde og der skal være enighed om det er en fejldom. Det ser vi ofte der ikke er, selv blandt personer der "lever" af det. Vi er jo ikke det eneste hold der missede point på den konto over en hel sæson. Hvor om alting er, lykkes man ikke, skuler man ofte mod udefrakommende påvirkning og har man modsat succes, kigger man indad.
Hvis du tjekker mit link fra før, så er det blevet vurderet for alle hold. Jf. vurderingen ville vi ha' opnået en tredjeplads i det samlet regnestykke. Om du så er enig i vurderingen fra eksperten er en anden sag - men at alle ikke er enige udelukker ikke at nogen har ret. Her er dog i det mindste tale om et eksempel hvor en kyndig rent faktisk har gået kampene igennem. Det bør vægte en smule højere en rent gætværk, som vi kan præstere herinde.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Dalbjerg
Allstar
Allstar
Indlæg: 2290
Tilmeldt: 23. nov 2005, 05:13

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Dalbjerg » 22. feb 2017, 22:36

Wauv, det var da et svar der var lidt lang tid undervejs... ;)

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Buzz Killington » 22. feb 2017, 23:20

Dalbjerg skrev:Wauv, det var da et svar der var lidt lang tid undervejs... ;)
Ej, ikke helt. Det var er svar til NIN i Silkeborg tråden som var mere relevant at flytte hertil. Skulle nok ha skrevet det.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af NIN » 22. feb 2017, 23:26

Buzz Killington skrev:
NIN skrev:
jonas386 skrev:
NIN skrev:
jonas386 skrev:
NIN skrev:Det er meget muligt. Men med en hel sæson og mulighed for tre point i hver kamp og det er dommerfej der skyld i at man rykker ned, det må være historisk. Deter muligt de er med til at skubbe læsset ud over kanten, men der er en grund til man er der.
Det er rigtigt nok, men fodbold handler jo også, om noget, om stimer. Der er utallige eksempler på gode hold der kan gå helt ned gennem en længere periode, eller dårligere hold der rider på en bølge midt i sæsonen. Hvis man er i en periode hvor point, og mål, ikke ligefrem kommer væltende, så er ukorrekte dommerkendelser nok ikke uden betydning for truppens videre moral.
Selvfølgelig har dommerne og deres præstation indflydelse, men som ofte bemærkes de ofte (gode som dårlige) når tingene skærper til. En sæson strækker sig fra første til sidste kamp. At de afgøre udfaldet alene for liv og død, svarer til at tro på skæbnen også kan du lige så godt sætte dig ned i sofaen, alt er alligevel forudbestemt.
Men hvis du over 33 kampe er gået glip af 10-20 point (og nej, ikke expected points, men rigtige point), så er det vel ikke helt unfair at konkludere man måtte tage turen ned grundet udefrakommende omstændigheder. Eksempelvis annullering af ellers korrekte mål, der kunne have resulteret i yderligere 2 point, eller forkert dømte straffespark der koster to point (som i SIF kampen).
Vi var muligvis ikke til mere end den 10. plads vi endte med at få, men det behøvede jo sleeeet heller ikke at have været så "spændende" en sæson.

Som Buzz også nævner ovenover, så var der jo også efter en rimeligt god stime sidst på sæsonen, drømme om europabold herinde.
For det regnestykke skal give meneing, skal alle kampe, for alle hold, vurderes på samme måde og der skal være enighed om det er en fejldom. Det ser vi ofte der ikke er, selv blandt personer der "lever" af det. Vi er jo ikke det eneste hold der missede point på den konto over en hel sæson. Hvor om alting er, lykkes man ikke, skuler man ofte mod udefrakommende påvirkning og har man modsat succes, kigger man indad.
Hvis du tjekker mit link fra før, så er det blevet vurderet for alle hold. Jf. vurderingen ville vi ha' opnået en tredjeplads i det samlet regnestykke. Om du så er enig i vurderingen fra eksperten er en anden sag - men at alle ikke er enige udelukker ikke at nogen har ret. Her er dog i det mindste tale om et eksempel hvor en kyndig rent faktisk har gået kampene igennem. Det bør vægte en smule højere en rent gætværk, som vi kan præstere herinde.
Det er jo netop problemet, at man opstiller regler for hvad som man medregner og forudsætning for samme. En fodboldkamp består af 90 min. + og alle hændelser. Det svarer til at man vil måle trafikforseelser og fokuserer på en bestemt farve biler eller lovovertrædelser. Skal det have en reel værdi, skal alt jo medregnes da det kan have betydning. Målmænd der er et skridt for langt ude på et straffespark. En spiller der sparker bolden lidt væk og får et gul kort i en kamp, men ikke et i næste. Hvor om alt ting er, så er min pointe, at hvis dette magiske år fra dommerne har så stor betydning, så har det jo alle år, også da vi vandt mesterskabet sidst. Også er det jo status q
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af jonas386 » 23. feb 2017, 00:02

Nin: Skal det forstås som en omskrivning af "dommerfejl udligner sig over sæsonen?"

EDIT: Men jeg vil da give dig ret så langt, at hvis Tim Janssen var blevet dømt fejlagtigt offside, så ville det rigtigt nok ikke være dommerens skyld vi rykkede ned.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af BoT » 23. feb 2017, 08:53

Nu skal vi også huske på, vi ikke har nogen som helst idé om, hvordan kampen havde udviklet sig, HVIS eventuelle fejldomme ikke var blevet dømt. Havde vi brændt det straffespark, vi blev snydt for? Havde modstanderen satset alt og scoret yderligere mål, hvis vores annullerede mål var blevet anerkendt? Vi aner det ikke.

Derfor kan man ikke lave et regnestykke over, hvor mange point, vi er blevet snydt for pga. fejldomme. Det er ren hypotese og tuderi.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Pastorius » 23. feb 2017, 09:49

BoT skrev:Nu skal vi også huske på, vi ikke har nogen som helst idé om, hvordan kampen havde udviklet sig, HVIS eventuelle fejldomme ikke var blevet dømt. Havde vi brændt det straffespark, vi blev snydt for? Havde modstanderen satset alt og scoret yderligere mål, hvis vores annullerede mål var blevet anerkendt? Vi aner det ikke.

Derfor kan man ikke lave et regnestykke over, hvor mange point, vi er blevet snydt for pga. fejldomme. Det er ren hypotese og tuderi.
Det er nemlig en meget vigtig pointe.

Vinderholdene har en tendens til at kunne overkomme bump på vejen. De overkommer de forhindringer de møder på deres vej. Mindre stærke hold bliver ramt af selv de mindste bump, og kommer ud af kurs.

Så helt kynisk, kunne man også sige at den sæson var et udtryk for at vi ikke var stærke nok til at reagere på de ting der ramte os på vejen. Uanset hvordan man vender og drejer den, så sker dommerfejl, og det er forholdsvis sjældent at se gode argumenter og efterfølgende billedebevis ændrer på kendelserne, så der er ikke meget andet at gøre end at tage det der kommer, og sørge for at man ikke lader sig gå for meget på af det.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Køllen I Møllen » 23. feb 2017, 12:30

BoT skrev:Nu skal vi også huske på, vi ikke har nogen som helst idé om, hvordan kampen havde udviklet sig, HVIS eventuelle fejldomme ikke var blevet dømt. Havde vi brændt det straffespark, vi blev snydt for? Havde modstanderen satset alt og scoret yderligere mål, hvis vores annullerede mål var blevet anerkendt? Vi aner det ikke.

Derfor kan man ikke lave et regnestykke over, hvor mange point, vi er blevet snydt for pga. fejldomme. Det er ren hypotese og tuderi.
Selvfølgelig kan man ikke lave et samlet regnskab over hvor mange point man er blevet snydt for. Men den sæson var så grotesk med fejlkendelser imod AaB at jeg vil sige at det ee direkte tåbeligt at snakke om tuderi.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af BoT » 23. feb 2017, 15:43

Køllen I Møllen skrev:
BoT skrev:Nu skal vi også huske på, vi ikke har nogen som helst idé om, hvordan kampen havde udviklet sig, HVIS eventuelle fejldomme ikke var blevet dømt. Havde vi brændt det straffespark, vi blev snydt for? Havde modstanderen satset alt og scoret yderligere mål, hvis vores annullerede mål var blevet anerkendt? Vi aner det ikke.

Derfor kan man ikke lave et regnestykke over, hvor mange point, vi er blevet snydt for pga. fejldomme. Det er ren hypotese og tuderi.
Selvfølgelig kan man ikke lave et samlet regnskab over hvor mange point man er blevet snydt for. Men den sæson var så grotesk med fejlkendelser imod AaB at jeg vil sige at det ee direkte tåbeligt at snakke om tuderi.
Jamen jeg er bestemt enig i, at vi var hårdt ramt. Men derfra og så til at lave alternative stillinger, hvor vi ville være endt som nr. 3, hvis alle kendelserne havde været anderledes - DET er decideret tåbeligt!!!

Pointen er, at selv uden dommerfejl, kunne vi let være endt i samme situation, som vi gjorde.

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af NIN » 23. feb 2017, 18:18

jonas386 skrev:Nin: Skal det forstås som en omskrivning af "dommerfejl udligner sig over sæsonen?"

EDIT: Men jeg vil da give dig ret så langt, at hvis Tim Janssen var blevet dømt fejlagtigt offside, så ville det rigtigt nok ikke være dommerens skyld vi rykkede ned.
Nej, det skal det ikke. Jeg tror ikke på en større kosmisk balance hvor alt går op til sidst. Jeg tror, uden at vide det, at lavede man en statistik over de sidste 25 år i Spanien, så er flere tvivlsomme dommerkendelser gået med Real og Barcalona end i mod dem. Min pointe er, at et resultat af en kamp er mere kompleks end at man kan udlede at have dommeren dømt anderledes i en given situation, så var resultatet og stillingen også blevet det. Samt man kan ikke kun fokusere på nogle fejl. Skal det give mening, skal det være alle - over hele sæsonen. Store og åbenlyse som de små. Der ud over er det jo ikke unikt for den sæson. Man kan opstille et lignede regnskab for alle sæsoner og komme frem med en alternativ stilling, nedrykkere, medaljepladser osv.
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

seamann

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af seamann » 23. feb 2017, 19:11

NIN skrev:
jonas386 skrev:Nin: Skal det forstås som en omskrivning af "dommerfejl udligner sig over sæsonen?"

EDIT: Men jeg vil da give dig ret så langt, at hvis Tim Janssen var blevet dømt fejlagtigt offside, så ville det rigtigt nok ikke være dommerens skyld vi rykkede ned.
Nej, det skal det ikke. Jeg tror ikke på en større kosmisk balance hvor alt går op til sidst. Jeg tror, uden at vide det, at lavede man en statistik over de sidste 25 år i Spanien, så er flere tvivlsomme dommerkendelser gået med Real og Barcalona end i mod dem. Min pointe er, at et resultat af en kamp er mere kompleks end at man kan udlede at have dommeren dømt anderledes i en given situation, så var resultatet og stillingen også blevet det. Samt man kan ikke kun fokusere på nogle fejl. Skal det give mening, skal det være alle - over hele sæsonen. Store og åbenlyse som de små. Der ud over er det jo ikke unikt for den sæson. Man kan opstille et lignede regnskab for alle sæsoner og komme frem med en alternativ stilling, nedrykkere, medaljepladser osv.
Big data and machine learning. Soon we'll know!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Pastorius » 23. feb 2017, 20:17

seamann skrev:
NIN skrev:
jonas386 skrev:Nin: Skal det forstås som en omskrivning af "dommerfejl udligner sig over sæsonen?"

EDIT: Men jeg vil da give dig ret så langt, at hvis Tim Janssen var blevet dømt fejlagtigt offside, så ville det rigtigt nok ikke være dommerens skyld vi rykkede ned.
Nej, det skal det ikke. Jeg tror ikke på en større kosmisk balance hvor alt går op til sidst. Jeg tror, uden at vide det, at lavede man en statistik over de sidste 25 år i Spanien, så er flere tvivlsomme dommerkendelser gået med Real og Barcalona end i mod dem. Min pointe er, at et resultat af en kamp er mere kompleks end at man kan udlede at have dommeren dømt anderledes i en given situation, så var resultatet og stillingen også blevet det. Samt man kan ikke kun fokusere på nogle fejl. Skal det give mening, skal det være alle - over hele sæsonen. Store og åbenlyse som de små. Der ud over er det jo ikke unikt for den sæson. Man kan opstille et lignede regnskab for alle sæsoner og komme frem med en alternativ stilling, nedrykkere, medaljepladser osv.
Big data and machine learning. Soon we'll know!
Det kommer an på hvad dem der laver algoritmerne synes resultatet skal være! (De er sikkert Brøndby-svin).
Med venlig Hilsen
--
Robert

seamann

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af seamann » 23. feb 2017, 20:28

Pastorius skrev:
seamann skrev:
NIN skrev:
jonas386 skrev:Nin: Skal det forstås som en omskrivning af "dommerfejl udligner sig over sæsonen?"

EDIT: Men jeg vil da give dig ret så langt, at hvis Tim Janssen var blevet dømt fejlagtigt offside, så ville det rigtigt nok ikke være dommerens skyld vi rykkede ned.
Nej, det skal det ikke. Jeg tror ikke på en større kosmisk balance hvor alt går op til sidst. Jeg tror, uden at vide det, at lavede man en statistik over de sidste 25 år i Spanien, så er flere tvivlsomme dommerkendelser gået med Real og Barcalona end i mod dem. Min pointe er, at et resultat af en kamp er mere kompleks end at man kan udlede at have dommeren dømt anderledes i en given situation, så var resultatet og stillingen også blevet det. Samt man kan ikke kun fokusere på nogle fejl. Skal det give mening, skal det være alle - over hele sæsonen. Store og åbenlyse som de små. Der ud over er det jo ikke unikt for den sæson. Man kan opstille et lignede regnskab for alle sæsoner og komme frem med en alternativ stilling, nedrykkere, medaljepladser osv.
Big data and machine learning. Soon we'll know!
Det kommer an på hvad dem der laver algoritmerne synes resultatet skal være! (De er sikkert Brøndby-svin).
Tror ikke prinsesserne ved hvad en algoritme er.

Besvar