Landsholdsspillerne

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3156
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Landsholdsspillerne

Indlæg af Gnu » 8. nov 2011, 12:01

Kasper skrev:Nej nej nej det er da absolut ikke ligegyldigt at landstræneren tager rundt i landet og ser noget bold. For det første mener jeg overhovedet ikke at man kan vurdere spillere på samme plan foran flimmeren i forhold til at betragte den enkelte spiller live. (Alt andet er dybt useriøst at mene)
For det andet så behøver han på ingen måde at please nogen, men det har han vel heller aldrig gjort, og der er en grund til at der har været lave tilskuertal. (Mortens personlighed, har afspejlet landsholdets)
Selvfølgelig kan man da bedømme spillere lige så godt fra tv som man kan fra en plads fra stadion. Hvorfor i al verden skulle det ikke kunne lade sig gøre? På tv har du endda alskens teknologi til rådighed, som giver dig et andet overblik, mulighed for at se situationer igen, osv.
Funky skrev:Jeg mener ikke at 'pleasing af sportsdirektører i diverse sponsorlounger' står noget sted i det, jeg skrev, og derudover mener jeg mit indlæg rummer de svar, du efterspørger, så hvis du vil have noget uddybet, så må du forsøge dig med at spørge ind til noget jeg rent faktisk skriver.
Nej, du skrev noget om at give topspillere et boost. Tror du selv på, at Køges spillere får et boost af, at landstræneren er til stede for syns skyld?

Og disse aha-oplevelser kan han, som allerede nævnt, lige så godt få foran flimmeren.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Kunji
Allstar
Allstar
Indlæg: 5024
Tilmeldt: 7. nov 2005, 17:05
Geografisk sted: Hjørring

Re: Landsholdsspillerne

Indlæg af Kunji » 8. nov 2011, 12:39

Gnu skrev:Jeg kunne godt tænke mig et link til de Olsen-udtalelser om, at AaB ødelægger fodbold. Det kan godt være, at han har sagt det, men jeg er aldrig stødt på det, og jeg vil gerne kende konteksten.
Her er klippet ihvertfald:
http://youtu.be/kIfgnZcy6AY?t=5m43s" onclick="window.open(this.href);return false;
Vores styrmand er Yann, og han er altid i trøjen, og har du hørt han var færdig, så har du hørt på en løgn.

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3156
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Landsholdsspillerne

Indlæg af Gnu » 8. nov 2011, 13:04

Tak Kunji!

Men det kan vel ikke være en 20 år gammel udtalelse sagt på et tidspunkt, hvor Olsen var træner for en konkurrerende klub, der er årsag til opfattelsen af, at Olsen hader AaB, vel?
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Kunji
Allstar
Allstar
Indlæg: 5024
Tilmeldt: 7. nov 2005, 17:05
Geografisk sted: Hjørring

Re: Landsholdsspillerne

Indlæg af Kunji » 8. nov 2011, 13:13

Gnu skrev:Tak Kunji!

Men det kan vel ikke være en 20 år gammel udtalelse sagt på et tidspunkt, hvor Olsen var træner for en konkurrerende klub, der er årsag til opfattelsen af, at Olsen hader AaB, vel?
Desværre, jo. Det lader det til.
Vores styrmand er Yann, og han er altid i trøjen, og har du hørt han var færdig, så har du hørt på en løgn.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13607
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Landsholdsspillerne

Indlæg af Funky » 8. nov 2011, 13:57

Gnu skrev:
Funky skrev:Jeg mener ikke at 'pleasing af sportsdirektører i diverse sponsorlounger' står noget sted i det, jeg skrev, og derudover mener jeg mit indlæg rummer de svar, du efterspørger, så hvis du vil have noget uddybet, så må du forsøge dig med at spørge ind til noget jeg rent faktisk skriver.
Nej, du skrev noget om at give topspillere et boost. Tror du selv på, at Køges spillere får et boost af, at landstræneren er til stede for syns skyld?

Og disse aha-oplevelser kan han, som allerede nævnt, lige så godt få foran flimmeren.
1. Ja. Jeg tror på, det betyder noget for enhver spiller i landets bedste række, hvis landstræneren i egen høje person overværer dem spille en kamp.
Nu er du åbenbart meget forhippet på at koge det ned til noget med lige netop Køges spillere, som om at det er et endegyldigt argument, at hvis der ikke er oplagt landsholdsmateriale på Køges hold, så er hele idéen med at landstræneren pr. princip overværer kampe med de bedste hold i landet dødfødt. Jeg synes ikke det er et ret solidt argument, du dér strikker sammen - der er altså 11 andre hold i rækken, og ET af dem skal Køge vel spille imod (hvis altså vi køber præmissen om, at intet på Køges hold er værdigt til landstrænerens opmærksomhed). Skulle det virkelig være så uoverkommelig en opgave for landsholdstræneren at afsætte tid 2-3 weekender om året til at se toppen af poppen herhjemme i aktion? Så kunne han samtidig få sig en snak med de forskellige trænerteams og sportslige ledere (langt væk fra sponsorloungen, for uhada om nogen skulle tænke at MO havde til opgave at pleje behagelig omgang med sportsdirektører for de klubber som har til opgave at uddanne topspillere herhjemme).

2. Hvis MO kan være 100% landstræner foran flimmeren, hvorfor bevæger han sig så nogensinde udenfor privaten for at overvære spillere live?
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 17. aug 2008, 13:37
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Re: Landsholdsspillerne

Indlæg af Brodernumsi » 8. nov 2011, 14:12

MO må jo også kun være i landet, er det 90 dage?, om året. Med 6-8 landsholds samlinger + pressemøder og andre opgaver for DBU, er der jo ikke mange dage tilbage, til at tage til Nordjylland. :)
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Landsholdsspillerne

Indlæg af NIN » 8. nov 2011, 14:22

Jeg syntes der generelt forekommer en sammenblanding i debatten af hvad Olsen bør, kunne, kan og ikke kan tage skade af. Også hvad der reelt influerer i hans virke og arbejde som ansat af DBU til at varetage sin stilling som landstræner. Jeg er på ingen måder Morten Olsens største fan, absolut ikke og har tidligere haft den klare opfattelse, at nyt blod på posten ville være sundt, da vi virkede til at have mere end problemer med at genopfinde os selv som landshold. Både spillemæssigt og i henhold til den så-kaldte brede folkelige opbakning.

Når det så er sagt, så nægter jeg simpelthen at tro på, at en mand som Olsen, som om noget får skudsmålet professionel til fingrespidserne mod alt fornuft, logik og med der af tab for landsholdet af princip, som eneste legitime grund, nægter at kigge jyske spillere i øjnene på deres respektive hjemmebaner. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at Morten Olsen er fuldt ud på højde med situationen og hvem som løber rundt og kan dækker hvilke pladser på landsholdet i den danske superliga. At manden så kunne lette røven og hilse på ude i klubberne af mange andre årsager, er en helt anden debat, men at han skulle dukke op på Horsens stadion to-tre gange på en sæson og lynet så skulle slå ned og han ser en spiller som stiger ned fra himlen som han ikke allerede vil have kendskab til via det team af personer han samarbejder med nu om samme opgave, den tror jeg ikke et sekund på.

Der ud over har jeg stadigvæk svært ved at få øje på koblingen til de manglende besøg i det jyske også hans had /modvilje mod AaB og der af manglende landsholdudtagelser?


Movie Madness W.I.P – Women in Prison
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12. jul 2005, 12:39
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: Norden om og vesten u

Re: Landsholdsspillerne

Indlæg af Kasper » 8. nov 2011, 14:25

Gnu skrev:
Kasper skrev:Nej nej nej det er da absolut ikke ligegyldigt at landstræneren tager rundt i landet og ser noget bold. For det første mener jeg overhovedet ikke at man kan vurdere spillere på samme plan foran flimmeren i forhold til at betragte den enkelte spiller live. (Alt andet er dybt useriøst at mene)
For det andet så behøver han på ingen måde at please nogen, men det har han vel heller aldrig gjort, og der er en grund til at der har været lave tilskuertal. (Mortens personlighed, har afspejlet landsholdets)
Selvfølgelig kan man da bedømme spillere lige så godt fra tv som man kan fra en plads fra stadion. Hvorfor i al verden skulle det ikke kunne lade sig gøre? På tv har du endda alskens teknologi til rådighed, som giver dig et andet overblik, mulighed for at se situationer igen, osv.
Fordi du ikke har frihed til at kigge på banen, men følger kameraets vinkel. Jeg kan forstå at man bruger tv til at analysere i mindre klubber, hvor økonomien ikke er så stor. Men at Morten, i en position som landstræner mener at tv og live giver det samme billede, mener jeg er dybt useriøst. Nok om det, jeg vil tilbage til bowls.
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby

jydenfranord
Allstar
Allstar
Indlæg: 3393
Tilmeldt: 11. feb 2007, 09:53
Favoritspiller: Jozo Matovac
Kontakt:

Re: Landsholdsspillerne

Indlæg af jydenfranord » 8. nov 2011, 14:34

Gnu skrev:Tak Kunji!

Men det kan vel ikke være en 20 år gammel udtalelse sagt på et tidspunkt, hvor Olsen var træner for en konkurrerende klub, der er årsag til opfattelsen af, at Olsen hader AaB, vel?
Jeg tror faktisk ikke at Morten Olsen hader AaB eller nordjylland for den sags skyld. Men det virker påfaldende hvor få spillere klubben har fået udtaget over den årrække Olsen har været træner, specielt da AaB blev mestre og deltog i CL virkede det besynderligt. Men igen jeg tror ikke det har noget at gøre med han hader AaB, jeg tror derimod at AaB/Lynge ikke virker hengivende nok overfor ham, mit indtryk af Morten Olsen er at han forventer behandling i særklasse, Det er ikke just det Lynge er kendt for (hvilket jeg mener er en ganske god ting).

Jeg kan ikke lide Morten Olsen og hans ide om fodbold, han holder stædigt fast i sit eget koncept omkring fodbold, istedet for at se på hvilke spillere der er til rådighed. Jeg mener en landstræner først og fremmest skal tilpasse spillestilen efter de spillere der er til rådighed fremfor at presse spillerne ind i et system de ikke passer til. Hvis Danmark havde et større og bedre grundlag for at udtage spillere ville det være helt fint.
Mit andet problem med Morten Olsen er at han igen og igen siger et og gør noget andet. Han har flere gange udtalt at han vil kun have spillere på landsholdet der spiller fast i deres klub. Men han har udtaget alt fra langtidsskadede, folk der træner med u-trupper til folk der står uden klub. Det er jo fuldkommen latterligt. Hvordan skal der ske en udvikling med dansk fodbold når han så stædigt holder fast i sine spillere? Mange vil sige "jamen der er jo sket et generationsskifte over den seneste tid" og ja det er der, men alligevel stoler jeg ikke på Morten Olsen og hvordan han vil håndtere udtagelserne i fremtiden. Martin Jørgensen havde trukket sig tilbage fra landsholdet, men er på forunderligvis kommet tilbage. Han gør det da også ok i AGF, men hvor er fremtiden for landsholdet med Martin Jørgensen? Der er ingen fremtid, hvorfor ikke give et yngre talent muligheden for at få den udvikling som landsholdet burde give.

Mit sidste punkt er ikke videre fodboldfagligt, men rent personligt noget jeg ikke kan lide ved Morten Olsen.

Jeg kan ikke lide den måde han trosigt meddeler "jeg stopper som landstræner" da der var megen kritik af den måde han styrede landsholdet på, for derefter at ændre mening og forlænge kontrakten da det går godt. Hvis man er træner på topplan, især landstræner, SKAL man være klar over det giver mange verbale øretæver. Men det virker ikke til han kan accepter den side af jobbet, se bare da det danske landshold valgte at boykotte pressen efter de havde vundet i Portugal, Hvordan kan en landstræner tillade det?

Morten Olsen har gang på gang udtalt "der er masser af klubber der henvender sig" Det kan dog undre mig at det kun er fra ham man hører det, men ikke læser om det i medierne, normalt er den slags rygter jo svære at holde skjult. Derudover kan det undre mig at han ikke har valgt at sige ja til et af de tilbud, der må da have et af de mange tilbud der var for godt at sige nej til?

For at opsummere mit indlæg, så synes jeg der er alt for lidt landshold og alt for meget Mortens-hold over det. Der er alt for meget enevældig konge over Morten Olsen eller sagt på en anden måde der er for meget "staten det er mig" over ham.

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3156
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Landsholdsspillerne

Indlæg af Gnu » 8. nov 2011, 14:40

Funky skrev:
Gnu skrev:
Funky skrev:Jeg mener ikke at 'pleasing af sportsdirektører i diverse sponsorlounger' står noget sted i det, jeg skrev, og derudover mener jeg mit indlæg rummer de svar, du efterspørger, så hvis du vil have noget uddybet, så må du forsøge dig med at spørge ind til noget jeg rent faktisk skriver.
Nej, du skrev noget om at give topspillere et boost. Tror du selv på, at Køges spillere får et boost af, at landstræneren er til stede for syns skyld?

Og disse aha-oplevelser kan han, som allerede nævnt, lige så godt få foran flimmeren.
1. Ja. Jeg tror på, det betyder noget for enhver spiller i landets bedste række, hvis landstræneren i egen høje person overværer dem spille en kamp.
Nu er du åbenbart meget forhippet på at koge det ned til noget med lige netop Køges spillere, som om at det er et endegyldigt argument, at hvis der ikke er oplagt landsholdsmateriale på Køges hold, så er hele idéen med at landstræneren pr. princip overværer kampe med de bedste hold i landet dødfødt. Jeg synes ikke det er et ret solidt argument, du dér strikker sammen - der er altså 11 andre hold i rækken, og ET af dem skal Køge vel spille imod (hvis altså vi køber præmissen om, at intet på Køges hold er værdigt til landstrænerens opmærksomhed). Skulle det virkelig være så uoverkommelig en opgave for landsholdstræneren at afsætte tid 2-3 weekender om året til at se toppen af poppen herhjemme i aktion? Så kunne han samtidig få sig en snak med de forskellige trænerteams og sportslige ledere (langt væk fra sponsorloungen, for uhada om nogen skulle tænke at MO havde til opgave at pleje behagelig omgang med sportsdirektører for de klubber som har til opgave at uddanne topspillere herhjemme).

2. Hvis MO kan være 100% landstræner foran flimmeren, hvorfor bevæger han sig så nogensinde udenfor privaten for at overvære spillere live?
Ad 1. Hvis diverse spillere har brug for at have Morten Olsen siddende på tribunen for at få det fornødne boost, så er de alligevel ikke gode nok til landsholdet.

Ad 2. Det må du jo spørge Morten Olsen om. Måske fordi det kan kombineres med møder med det øvrige trænerteam og i DBU? Måske fordi det kan kombineres med private hjemmebesøg i Danmark? Måske fordi det er fedt nok at kunne rejse til Rom, Amsterdam, Moskva, etc. på sin arbejdsgivers regning? Jeg ved det ikke.

I øvrigt er jeg ret meget på linje med NIN. Morten Olsen er på flere områder temmelig kaw, men jeg har fuld tiltro til, at han har helt styr på hvilke potentielle landsholdsspillere der render rundt i diverse klubber.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Landsholdsspillerne

Indlæg af sulakvelidze » 8. nov 2011, 14:47

Gnu skrev:Tak Kunji!

Men det kan vel ikke være en 20 år gammel udtalelse sagt på et tidspunkt, hvor Olsen var træner for en konkurrerende klub, der er årsag til opfattelsen af, at Olsen hader AaB, vel?
Jeg kan godt huske sagen, og ifølge min erindring strammer Ole Larsen (TV2-manden i klippet) Morten Olsens udtalelse en smule. For Olsen sagde ikke direkte: "AaB dræber dansk fodbold!". Han var dog efter AaB efter denne kamp nogle få dage før ovennævnte klip:

http://www.superstats.dk/kampref.php?ka ... =1991/1992" onclick="window.open(this.href);return false;

Dagen efter blev han i aviserne citeret for at kritisere AaB's spillestil for at være for defensiv, og så gentog han sin generelle og hyppigt anvendte betragtning om, at det ikke var vejen frem for dansk fodbold, hvis klubberne bare tænkte på at forsvare sig. I BT eller Ekstra Bladet blev det så til en overskrift i stil med: "Morten Olsen: AaB dræber dansk fodbold!" - og store dele af pressen (i hvert fald københavnerpressen og især TV2) hoppede med på vognen og var i de følgende sæsoner hurtige til at dømme AaB for nøl.

I sin periode som Brøndby-træner kritiserede Olsen i øvrigt af og til andre klubbers spillestil, når de forsvarede sig til point mod Brøndby. Jeg husker også, at han var ret hård mod AGF på et tidspunkt. Det var selvfølgelig ikke fair af Olsen, for hans eget hold forsøgte jo præcis det samme, når de selv var undertippede i europæiske udekampe. Men der var nok også en god del umiddelbar frustration over udtagelserne, som måske især var et forsøg på at skærme hans eget hold mod kritik og øget pres efter skuffende pointtab.

Morten Olsen havde så heller ikke ret i, at AaB var voldsomt defensive i den periode. AaB var ikke mere defensive end de fleste andre hold i superligaen, men AaB var bare bedre end de fleste til at holde på bolden - og på dette tidspunkt ikke så gode til at skabe kampene. (Samme situation, som det danske landshold under Olsen i perioder har været i: boldstærke spillere, men for meget boldflytteri og for lidt direkte spil). Derfor kom det i mange af AaB's udekampe hurtigt til at se kedeligt ud.

De kampe så københavnerpressen. Især dem i Lyngby, Brøndby og hos B1903 i Gentofte, som var førerklubberne i Superligaen i begyndelsen af 1990'erne og derfor altid klare favoritter i hjemmekampe mod AaB. Mens kampene på Aalborg Stadion, hvor AaB spillede meget mere offensivt, først og fremmest blev set af TV2 Nord og den nordjyske presse. Derfor fik AaB et urimeligt ry for at være superligaens kedeligste hold - også godt bakket op af et legendarisk og meget useriøst Flemming Toft-indslag fra denne kamp i Lyngby:

http://www.superstats.dk/kampref.php?kamp=64&aar=1991" onclick="window.open(this.href);return false;

I øvrigt fortsatte Brøndby stilen med at jamre over modstanderes spillestil i årene efter Morten Olsen. Ebbe Skovdahl var ved flere lejligheder også efter AaB (og andre), hvilket jo nærmest er grinagtigt at tænke på i dag, når man mindes, hvordan manden i perioder nærmest spillede Drillo-fodbold.

Og TV2 fortsatte med at have et horn i siden på AaB, hvilket blev understreget med al tydelighed, da AaB i efteråret 1993 var på randen af konkurs og havde brug for hver eneste krone i en nervepirrende redningsaktion, der også sendte spillerne på gaden med raslebøsserne for at undgå en tur i danmarksserien. Derfor var der i AaB både stor skuffelse og forbitrelse mod TV2, da klubben måtte se tv-indtægterne fra en UEFA Cup-kamp mod Deportivo La Coruña gå op i røg, fordi TV2 fravalgte at vise mere end de gratis tre minutter, selv om stationen havde et kamerahold på plads i Aalborg. Ifølge TV2-chef Morten Stig Christensen var kampen nemlig "uden sportslig værdi".

AaB gjorde hans nedladende vurdering til skamme med en sejr på 1-0, men fik altså ikke de 200.000 kroner, en fuld dækning havde givet. TV2 foretrak i stedet en kamp mellem Brøndby og Dundee United, og året efter gned de salt i såret ved at prioritere en direkte dækning af kampen i pokalvindernes Europa Cup mellem Brøndby og SK Tirana, som jo åbenbart var fyldt med den sportslige værdi, der ikke havde været i AaB-Deportivo.

I 1995 kammede det så helt over for den fynske tv-station med de store følelser for Brøndby. Da AaB som dansk mester skulle spille kvalifikation til Champions League mod Dinamo Kiev, demonstrede TV2 igen det åbenlyse AaB-had ved at fravælge kampen til fordel for Brøndbys kvalifikationskamp til UEFA Cuppen mod Inkaras Griffas fra Litauen. Brøndby vandt planmæssigt med 3-0 (også i returkampen, der naturligvis også blev købt af TV2) - og den aalborgensiske radiosatire Farlig Fredag fandt anledning til et indslag:

http://www.farligfredag.dk/1995/1995.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
(Det hedder "TV2_-_AaB_(1995)"

Det var alt sammen et sidespring, som ikke tjener andet formål end at genopfriske hadet mod TV2.

Men der er i hvert fald betydeligt større dokumentation for et TV2-had rettet mod AaB end et Morten Olsen-had mod AaB. Angående Morten Olsen er det selvfølgelig helt ude i hampen at forestille sig manden med ry for at være ekstrem grundig og ambitiøs svække sine egne muligheder for succes ved at se bort fra spillere alene på grund af deres klub. Når landsholdspotentielle spillere fra AaB har haft svært ved at bide sig fast på Morten Olsens landshold, hænger det sammen med to ting:

1) AaB's problemer med at være på toppen i flere sæsoner i træk og undgå store fald i form og niveau.
2) Fællesnævneren for spillere som Michael Jakobsen, Thomas Augustinussen og Rasmus Würtz har været, at det ikke har været teknikken, de har været bedst på. Og Morten Olsen foretrækker nu engang spillere, der kan sørge for dansk boldbesiddelse, når landsholdet spiller. De AaB-profiler, der har levet op til krav som det, har i udpræget grad være udlændinge.

Brugeravatar
Mr. Larsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4976
Tilmeldt: 5. jun 2005, 16:29
Favoritspiller: Jimmy Nielsen
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland
Kontakt:

Re: Landsholdsspillerne

Indlæg af Mr. Larsen » 8. nov 2011, 14:53

Gnu skrev: Der er simpelthen så mange forvrøvlede ting i dette indlæg at jeg næsten ikke ved, hvor jeg skal starte. For det første er det hovedrystende tåbeligt at påstå, at Morten Olsen skulle nære et særligt had til AaB. Selvfølgelig gør han da ikke det. Men okay, jeg gør et forsøg på at banke lidt fornuft ind i knolden på dig.
Jeg synes generelt det er sørgelig nogen mennesker herinde ikke kan debatter på ordentlig niveau uden at svine andre folks holdninger til.
1. Det er ikke korrekt, at Morten Olsen har favoritspillere, som han holder hånden over. Senest er Christian Poulsen, som er anfører, fx røget af, og Olsen var heller ikke for fin til at bænke Jan Heintze, da det viste sig at han ikke kunne stå distancen til VM i 2002. Der er selvfølgelig en stamme på landsholdet, og sådan skal det være, men se lige en gang på, hvor mange forskellige spillere, som har fået chancen under Morten Olsens tid som landstræner. På denne side bliver der ofte tegnet et billede af Morten Olsen som en konservativ mand, der aldrig prøver nye af, men det passer ganske enkelt ikke med det, der rent faktisk foregår.
Ikke korrekt, Christian Poulsen fik alt for langt snor, han har spillet for længe på tidligere tiders "kredit" det sammen kan man sige om en mand som Jon Dahl, hvad han lavede på det landshold de sidste par år er mig en GÅDE eller hvad med Helveg?. han nægter at bruge spiller som Perez eller Junker særligt meget, til trods for de banker/bankede mål ind i den hollandske liga.

Så Selvfølgelig har Morten Olsen sine favoritter, det er tåbeligt at påstå andet.
2. At Morten Olsen ikke har præsteret andet en enkeltresultater er ligeledes noget vrøvl. Han har gang på gang kvalificeret landsholdet til slutrunder fra svære puljer, og det med et spillermateriale, som har været væsentlig mere middelmådigt end forgængernes. Morten Olsen har ikke haft spillere som Brdr. Laudrup til rådighed og Schmeichel kun indtil 2001. Ricardo vandt selvfølgelig EM, men det var en turnering vi end ikke var kvalificeret til, og det var med en god portion held.
Ricardo vandt EM i 92 (vel og mærke uden Michael Laudrup) og "Bosse" førte Danmark til en kvartfinale imod Brasillien i 98, og hvor vi viste noget af det bedste spil længe set et dansk landshold spille. Desuden har Olsen misset flere kvaler til diverse slutrunder, det har de 2 andre ikke.
3. Hvorfor i alverden skulle man skifte ud på landstrænerposten, når den siddende lige har gennemført et succesfuldt generationsskifte, hvor mange fra den gamle garde er sendt ud på pension og nye spændende spillere har grebet chancen? Det ville da være direkte tåbeligt.
Fordi det er sundt med noget luftforandring, der er ikke nogen grund til de samme gamle hoveder sidder for længe på posten, bare se hvad der er sket i Brøndby de senere år.
Men selvfølgelig har Morten Olsen også fejl. Det var VM 2010 et billede på. Olsen holdt for længe på de gamle og satsede på, at skadede spillere og spillere ude af form ville blive klar. Det blev de ikke, og resultatet var derefter. En fejl, som Bo Johansson også begik i 2000, hvor han fx udtog en skadet Jes Høgh og vi røg ud på røv og albuer. Men Olsen kom igen, fik gennemført generationsskiftet og ført landsholdet sikkert til EM næste år. Oven i købet som vinder af puljen.
Enig.
4. Kan du ikke lige liste de AaB-spillere, som burde have fået chancen på landsholdet, og hvornår det skulle have været? Jeg kan nemlig ikke få øje på de AaB'ere, som er blevet åbentlyst forbigået.
fra mesterskabs sæsonen kunne nævnes spiller som Ene, Risgaard og Jeppe Curth ens for dem alle er at de var bærende profiler på det mesterhold vi havde den gang.
5. Hvem skulle den nye, friske mand på landstrænerposten være? Der er simpelthen ikke kandidater, som er gode nok, og som samtidig er villige til at gå til den trods alt beskedne løn, som DBU stiller i udsigt.
Jeg havde gerne set en udlændingen komme til, gerne en hollænder.
Efter de kiksede kvalifikationer i 2006 og 2010 kunne der måske have været en ide i at skifte ud på landstrænerposten. Men at gøre det nu, hvor generationsskiftet er gennemført og landsholdet er kvalificeret til EM, ville da være direkte dumt.
Nu havde han også kontrakt til efter den næste slutrunde, derfor kan det stadig være sundt at få nye folk ind på posten. Morten Olsen har ikke været fantastisk i sin tid som Landstræner, det har hjulpet ham lidt nu at vi har fået et af de største talenter set i DK fodbold (Bendter og Eriksen), men jeg er ikke imponeret over hans præstationer når man kigger over hele hans periode som landstræner, men jo selvfølgelig er kvalen godkendt, når du vinder din gruppe og går kvalificerer dig direkte til den næste slutrunde.
“To do something well is so worthwhile that to die trying to do it better cannot be foolhardy. It would be a waste of life to do nothing with one's ability, for I feel that life is measured in achievement, not in years alone.” - Bruce McLaren

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3156
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Landsholdsspillerne

Indlæg af Gnu » 8. nov 2011, 15:05

jydenfranord skrev:Jeg tror faktisk ikke at Morten Olsen hader AaB eller nordjylland for den sags skyld. Men det virker påfaldende hvor få spillere klubben har fået udtaget over den årrække Olsen har været træner, specielt da AaB blev mestre og deltog i CL virkede det besynderligt. Men igen jeg tror ikke det har noget at gøre med han hader AaB, jeg tror derimod at AaB/Lynge ikke virker hengivende nok overfor ham, mit indtryk af Morten Olsen er at han forventer behandling i særklasse, Det er ikke just det Lynge er kendt for (hvilket jeg mener er en ganske god ting).

Jeg kan ikke lide Morten Olsen og hans ide om fodbold, han holder stædigt fast i sit eget koncept omkring fodbold, istedet for at se på hvilke spillere der er til rådighed. Jeg mener en landstræner først og fremmest skal tilpasse spillestilen efter de spillere der er til rådighed fremfor at presse spillerne ind i et system de ikke passer til. Hvis Danmark havde et større og bedre grundlag for at udtage spillere ville det være helt fint.
Mit andet problem med Morten Olsen er at han igen og igen siger et og gør noget andet. Han har flere gange udtalt at han vil kun have spillere på landsholdet der spiller fast i deres klub. Men han har udtaget alt fra langtidsskadede, folk der træner med u-trupper til folk der står uden klub. Det er jo fuldkommen latterligt. Hvordan skal der ske en udvikling med dansk fodbold når han så stædigt holder fast i sine spillere? Mange vil sige "jamen der er jo sket et generationsskifte over den seneste tid" og ja det er der, men alligevel stoler jeg ikke på Morten Olsen og hvordan han vil håndtere udtagelserne i fremtiden. Martin Jørgensen havde trukket sig tilbage fra landsholdet, men er på forunderligvis kommet tilbage. Han gør det da også ok i AGF, men hvor er fremtiden for landsholdet med Martin Jørgensen? Der er ingen fremtid, hvorfor ikke give et yngre talent muligheden for at få den udvikling som landsholdet burde give.

Mit sidste punkt er ikke videre fodboldfagligt, men rent personligt noget jeg ikke kan lide ved Morten Olsen.

Jeg kan ikke lide den måde han trosigt meddeler "jeg stopper som landstræner" da der var megen kritik af den måde han styrede landsholdet på, for derefter at ændre mening og forlænge kontrakten da det går godt. Hvis man er træner på topplan, især landstræner, SKAL man være klar over det giver mange verbale øretæver. Men det virker ikke til han kan accepter den side af jobbet, se bare da det danske landshold valgte at boykotte pressen efter de havde vundet i Portugal, Hvordan kan en landstræner tillade det?

Morten Olsen har gang på gang udtalt "der er masser af klubber der henvender sig" Det kan dog undre mig at det kun er fra ham man hører det, men ikke læser om det i medierne, normalt er den slags rygter jo svære at holde skjult. Derudover kan det undre mig at han ikke har valgt at sige ja til et af de tilbud, der må da have et af de mange tilbud der var for godt at sige nej til?

For at opsummere mit indlæg, så synes jeg der er alt for lidt landshold og alt for meget Mortens-hold over det. Der er alt for meget enevældig konge over Morten Olsen eller sagt på en anden måde der er for meget "staten det er mig" over ham.
1. Hvor få/mange spillere har AaB egentlig haft udtaget under Morten Olsen? Og hvem er det er blevet forbigået?

2. At Morten Olsen 'forventer behandling i særklasse' - hvad bygger du det på?

3. Jeg mener at Olsen har sjort det rigtige i at holde fast i sit koncept. Andreas Bjelland var parat til at gå direkte ind, fordi konceptet var tydeligt fra det han kendte i Nordsjælland. Vi hører det gang på gang fra spillere, hvor vigtigt det er med et tydeligt koncept. Vi har hørt det i AaB efteer Pehrsson, vi har hørt det fra AGF, hvor de manglede et defensivt koncept under Tryllepikken, og aktuelt har anonyme OB-spillere som efterlyser en plan B, når den oprindelige plan ikke kører.

4. Mht. Martin Jørgensens genkomst til landsholdet, så mener jeg, at konteksten er vigtig. Han kom med, da vi stod over for en afgørende kvalifikationskamp mod Norge, hvor der var akut mangel på midtbanespillere. Zimling og Kvist var selvskrevne til startopstillingen, mens Christian Poulsen var helt til rotterne i Liverpool. I den situation kan jeg godt forstå, at man vælger en mand, der kender konceptet, har rutinen og som oven i købet er formstærk. Det er altså i afgørende kampe, at man skal til at spille nye folk ind. Det gik godt med Bjelland, men det var nok også mere af nød end af lyst, at han kom i startopstillinge så tidligt.

5. Ang. tilbud til Olsen, så mener jeg nu nok, at der har været historier fremme om navngivne klubber, som var ude med snøren. Også historier, som ikke kom fra Olsen. Jeg mener også, der var en historie om, at han faktisk havde takket ja til en klub, men at DBU sagde nej. Anyway, det er lidt ligegyldigt og interesserer mig egentlig ikke.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 17. aug 2008, 13:37
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Re: Landsholdsspillerne

Indlæg af Brodernumsi » 8. nov 2011, 15:08

Mr. Larsen skrev:Morten Olsen har ikke været fantastisk i sin tid som Landstræner, det har hjulpet ham lidt nu at vi har fået et af de største talenter set i DK fodbold (Bendter og Eriksen), men jeg er ikke imponeret over hans præstationer når man kigger over hele hans periode som landstræner, men jo selvfølgelig er kvalen godkendt, når du vinder din gruppe og går kvalificerer dig direkte til den næste slutrunde.
Så er det vel dig har ikke har haft realistiske forventninger til vores landshold gennem de sidste 11 år. Bortset fra VM i Sydafrika så er det fantastisk hvad MO har fået ud af vores spillermateriale, Sepp Piontek havde et landshold af spillere der spillede i topklubber i Europa, MO har haft nul og niks, selvfølgelig har der været kampe hvor tingene kunne været gjort anderledes, men generelt har han fået vores landshold til at præstere langt over hvad spillermaterialet berettiget til de sidste 11 år.

Derudover er han elsket og respekteret af spillerne på landsholdet og det må veje højset af alt.
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Landsholdsspillerne

Indlæg af BoT » 8. nov 2011, 15:18

jydenfranord skrev:

Jeg kan ikke lide Morten Olsen og hans ide om fodbold, han holder stædigt fast i sit eget koncept omkring fodbold, istedet for at se på hvilke spillere der er til rådighed. Jeg mener en landstræner først og fremmest skal tilpasse spillestilen efter de spillere der er til rådighed fremfor at presse spillerne ind i et system de ikke passer til. Hvis Danmark havde et større og bedre grundlag for at udtage spillere ville det være helt fint.
Men hov: Er det ikke samme Olsen, der med præcis den filosofi nu har vundet sine seneste to kvalifikationsgrupper foran blandt andre Portugal (x2), Sverige og Norge? Og som på det seneste har fået sit landshold til at spille strålende fodbold og vundet sine 3 sidste kampe og scoret 8 mål??

jydenfranord
Allstar
Allstar
Indlæg: 3393
Tilmeldt: 11. feb 2007, 09:53
Favoritspiller: Jozo Matovac
Kontakt:

Re: Landsholdsspillerne

Indlæg af jydenfranord » 8. nov 2011, 15:24

BoT skrev:
jydenfranord skrev:

Jeg kan ikke lide Morten Olsen og hans ide om fodbold, han holder stædigt fast i sit eget koncept omkring fodbold, istedet for at se på hvilke spillere der er til rådighed. Jeg mener en landstræner først og fremmest skal tilpasse spillestilen efter de spillere der er til rådighed fremfor at presse spillerne ind i et system de ikke passer til. Hvis Danmark havde et større og bedre grundlag for at udtage spillere ville det være helt fint.
Men hov: Er det ikke samme Olsen, der med præcis den filosofi nu har vundet sine seneste to kvalifikationsgrupper foran blandt andre Portugal (x2), Sverige og Norge? Og som på det seneste har fået sit landshold til at spille strålende fodbold og vundet sine 3 sidste kampe og scoret 8 mål??
Jo det er ham der har været træner for holdet der har vundet sine to seneste kval grupper. Men det er også ham der har fejlet grusomt i at udtage spillere der på ingen måde var i en god nok form til landsholdet og særligt slutrunder.

Men når manden har siddet på posten i 11 år, så synes jeg det er lidt svagt at fremhæve de seneste tre kampe. Jeg mener det er forkert at beholde en mand der melder ud "jeg stopper" og derefter ændre mening og siger "nej jeg vil gerne forsætte"

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3156
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Landsholdsspillerne

Indlæg af Gnu » 8. nov 2011, 19:13

Mr. Larsen skrev:Ikke korrekt, Christian Poulsen fik alt for langt snor, han har spillet for længe på tidligere tiders "kredit" det sammen kan man sige om en mand som Jon Dahl, hvad han lavede på det landshold de sidste par år er mig en GÅDE eller hvad med Helveg?. han nægter at bruge spiller som Perez eller Junker særligt meget, til trods for de banker/bankede mål ind i den hollandske liga.

Så Selvfølgelig har Morten Olsen sine favoritter, det er tåbeligt at påstå andet.
Som allerede nævnt flere gange, er jeg enig i, at Olsen fejlede ved VM 2010 ved at holde fast i for mange af de gamle. Her i blandt Jon Dahl og til dels Christian Poulsen. Men selvfølgelig skal der være en stamme på holdet, og selvom de to nævnte kiksede til VM, så var de altså stadig med til at kvalificere holdet. Og at gøre det til en generelting, at Olsen foretrækker de gamle er skudt langt over målet.
Ricardo vandt EM i 92 (vel og mærke uden Michael Laudrup) og "Bosse" førte Danmark til en kvartfinale imod Brasillien i 98, og hvor vi viste noget af det bedste spil længe set et dansk landshold spille. Desuden har Olsen misset flere kvaler til diverse slutrunder, det har de 2 andre ikke.
Ricardo vandt EM på afbud, på held og ved en slutrunde, hvor der manglede mange store nationer. Ricardo missede kvalen til EM 92 og VM 94. To slutrunder, nøjagtigt som Olsen. Tjek i øvrigt lige, hvor længe Olsen har været på posten i forhold til de to øvrige. :) I 98 spillede vi godt mod Nigeria og Brasilien, mens det var ret tyndt i den indledende runde. Bosse havde i 98 vel også det bedste spillermateriale siden 80'er-landsholdet. Et materiale Olsen aldrig har haft.
Fordi det er sundt med noget luftforandring, der er ikke nogen grund til de samme gamle hoveder sidder for længe på posten, bare se hvad der er sket i Brøndby de senere år.
Du vil have luftforandring efter en succes kvalifikationsrunde, hvor gruppen blev vundet og lige efter et succesfuldt generationsskifte, hvor Olsen netop har vist vilje til fornyelse? Det giver ingen mening!

fra mesterskabs sæsonen kunne nævnes spiller som Ene, Risgaard og Jeppe Curth ens for dem alle er at de var bærende profiler på det mesterhold vi havde den gang.
Som allerede nævnt: Enevoldsen kunne måske have været med tidligere, men han har jo fået chancen nu. Curth var som allerede nævnt udtaget til ligalandsholdet og passer som allerede nævnt ikke helt til spillestilen. Risgaard er alt for begrænset i sit spil til at kunne gøre sig på landsholdet. Og er de tre virkelig de mest åbenlyse forbigåelser, der bare SKULLE have været på landsholedt.
Jeg havde gerne set en udlændingen komme til, gerne en hollænder.
Hvem?
Nu havde han også kontrakt til efter den næste slutrunde, derfor kan det stadig være sundt at få nye folk ind på posten. Morten Olsen har ikke været fantastisk i sin tid som Landstræner, det har hjulpet ham lidt nu at vi har fået et af de største talenter set i DK fodbold (Bendter og Eriksen), men jeg er ikke imponeret over hans præstationer når man kigger over hele hans periode som landstræner, men jo selvfølgelig er kvalen godkendt, når du vinder din gruppe og går kvalificerer dig direkte til den næste slutrunde.
Igen: Hvem er den kvalificerede afløser?
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13607
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Landsholdsspillerne

Indlæg af Funky » 8. nov 2011, 19:26

NIN den fromme skrev:At manden så kunne lette røven og hilse på ude i klubberne af mange andre årsager, er en helt anden debat, men at han skulle dukke op på Horsens stadion to-tre gange på en sæson og lynet så skulle slå ned og han ser en spiller som stiger ned fra himlen som han ikke allerede vil have kendskab til via det team af personer han samarbejder med nu om samme opgave, den tror jeg ikke et sekund på.

Der ud over har jeg stadigvæk svært ved at få øje på koblingen til de manglende besøg i det jyske også hans had /modvilje mod AaB og der af manglende landsholdudtagelser?


Movie Madness W.I.P – Women in Prison
2-3 besøg på Horsens stadion ligger også lidt ude over, hvad jeg umiddelbart forestillede mig. Men på en almindelig weekend kunne han jo snildt klare to besøg på to forskellige stadions, og se fire klubber i aktion. Større er Danmark da heller ikke. Er det for meget forlangt af landstræneren?
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Landsholdsspillerne

Indlæg af Klaus » 8. nov 2011, 19:54

Man kan da konstatere, at Morten Olsens kollegaer i Superligaen er nogle fjolser. De er nemlig ikke i stand til at se "alt" på TV, men drøner land og rige rundt for at se konkurrenterne live. Dette gælder ikke mindst vores egen træner. Som hele Danmarks landstræner er det Morten Olsens arbejde at se fodboldkampe og besigtige danske spillere. Jeg vil fastholde at det er utilgiveligt at have en landstræner, der ikke bare en gang i en sæson ser mesterholdet spille på hjemmebane.

Blandt oversete AaB-spillere kom jeg lige i tanke om Jimmy Nielsen. Jeg kan huske, at han vandt "det gyldne bur" et par gange og alligevel aldrig blev udtaget på trods af mange skader på målmandsposten.

http://www.bt.dk/sport/jimmy-blev-den-lille" onclick="window.open(this.href);return false;

Og så vil jeg da i øvrigt takke for indlægget om TV2. Jeg havde næsten glemt, hvor store nogle røvhuller de var dengang Morten Stig var chef. Det minder lidt om Viasat i dag ;)

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Landsholdsspillerne

Indlæg af NIN » 8. nov 2011, 20:33

Funky skrev:
NIN den fromme skrev:At manden så kunne lette røven og hilse på ude i klubberne af mange andre årsager, er en helt anden debat, men at han skulle dukke op på Horsens stadion to-tre gange på en sæson og lynet så skulle slå ned og han ser en spiller som stiger ned fra himlen som han ikke allerede vil have kendskab til via det team af personer han samarbejder med nu om samme opgave, den tror jeg ikke et sekund på.

Der ud over har jeg stadigvæk svært ved at få øje på koblingen til de manglende besøg i det jyske også hans had /modvilje mod AaB og der af manglende landsholdudtagelser?


Movie Madness W.I.P – Women in Prison
2-3 besøg på Horsens stadion ligger også lidt ude over, hvad jeg umiddelbart forestillede mig. Men på en almindelig weekend kunne han jo snildt klare to besøg på to forskellige stadions, og se fire klubber i aktion. Større er Danmark da heller ikke. Er det for meget forlangt af landstræneren?
Jamen vi bliver ikke uenige der. Som du også har citeret, så kunne M.O. sagtens tage på rundfart på de danske stadions og lette på hatten og sige pænt goddag. Dvd-recorderen er opfundet, ellers er jeg sikker på at TV3 + og co. gerne ville være behjælpelig. Jeg tror bare stadig ikke et sekund på, at det vil ændre ved hans tilgang og udtagelser til landsholdet. Jeg tror heller ikke på, at der vil dukke spillere frem, som har været en overset hemmelighed i kontekst til landshold potentiale. Og jeg har endnu sværere ved at se, hvad de manglende besøg uden for hovedstaden har med M.O. påstået had og modvillige mod AaB at gøre?


Movie Madness W.I.P – Women in Prison
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

Besvar