Træner Haglund - åbenbart virkelig tæt på i efteråret 2008

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Træner Haglund - åbenbart virkelig tæt på i efteråret 20

Indlæg af Pastorius » 27. okt 2011, 19:15

Sønderhof skrev:
jonas386 skrev:Altså hvis vi ikke var røget ud til Gorica året efter ChL eventyret havde vi kunnet hentet minimum 20 millioner i EL deltagelse. Men det fik Magnus så flot fucket up. Med en ordentlig træner så var vi aldrig havnet i den situation vi har været i de sidste 2 år.

Så jo, en ordentlig træner havde ændret rigtigt meget.
Så du mener at en "ordentlig træner" kunne have vendt et underskud for 2009 på 87 millioner samt 50 millioner for 2010?
Det kunne bestemt have gjort en forskel, underskud hvad vi nok ikke undgået.

Hovedpointen i mit indlæg var dog, at sådan blev det ikke, så nu skal vi forholde os til vores nuværende virkelighed, og bringe os selv i en position hvor vi igen kan ærge os over at gå glip at den anden CL-deltagelse i træk!
Med venlig Hilsen
--
Robert

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Træner Haglund - åbenbart virkelig tæt på i efteråret 20

Indlæg af jonas386 » 27. okt 2011, 19:22

Sønderhof skrev:
jonas386 skrev:Altså hvis vi ikke var røget ud til Gorica året efter ChL eventyret havde vi kunnet hentet minimum 20 millioner i EL deltagelse. Men det fik Magnus så flot fucket up. Med en ordentlig træner så var vi aldrig havnet i den situation vi har været i de sidste 2 år.

Så jo, en ordentlig træner havde ændret rigtigt meget.
Så du mener at en "ordentlig træner" kunne have vendt et underskud for 2009 på 87 millioner samt 50 millioner for 2010?

Nu kender jeg ikke planerne med Haglund, men det var vel ikke meningen at han skulle investere 200 af de store i AaB A/S, var det?

(lidt ligegyldigt, men hed de ikke Sarajevo dem vi røg ud til?)
Muligvis ikke skabe overskud, men med de 20 millioner som EL deltagelsen som minimum havde kastet af sig er altså også en slags penge. Hvordan det så var gået i ligaen ved jeg ikke. Men man kunne have fået gjort betydeligt bedre figur i Europa og havde det kastet 2 gange gruppespil af sig så kunne vi have hentet små 50 millioner ind samt der sikkert havde været større bud efter vore spillere.. Det kunne have resulteret i større transfersum for både Michal Jakobsen og Thomas Enevoldsen.

Så han havde måske ikke kunnet hive 200 millioner ind, men en ordentlig træner kunne have begrænset underskuddet betydeligt.
Men selvfølgelig har ledelsen ansvaret for at det gik galt med bygningerne osv, det er jeg slet ikke uenig i.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Sønderhof
Allstar
Allstar
Indlæg: 1046
Tilmeldt: 9. jul 2005, 12:51
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Re: Træner Haglund - åbenbart virkelig tæt på i efteråret 20

Indlæg af Sønderhof » 27. okt 2011, 19:35

Pastorius skrev:
Sønderhof skrev:
jonas386 skrev:Altså hvis vi ikke var røget ud til Gorica året efter ChL eventyret havde vi kunnet hentet minimum 20 millioner i EL deltagelse. Men det fik Magnus så flot fucket up. Med en ordentlig træner så var vi aldrig havnet i den situation vi har været i de sidste 2 år.

Så jo, en ordentlig træner havde ændret rigtigt meget.
Så du mener at en "ordentlig træner" kunne have vendt et underskud for 2009 på 87 millioner samt 50 millioner for 2010?
Det kunne bestemt have gjort en forskel, underskud hvad vi nok ikke undgået.

Hovedpointen i mit indlæg var dog, at sådan blev det ikke, så nu skal vi forholde os til vores nuværende virkelighed, og bringe os selv i en position hvor vi igen kan ærge os over at gå glip at den anden CL-deltagelse i træk!
En lille ubetydelig forskel, ja.

Det eneste der for alvor kunne have gjort en forskel, var hvis dem der træffer de store beslutninger i klubben, havde valgt alt rigtigt istedet for konsekvent at træffe "uheldige" beslutninger. Her tænker jeg på strategier og investeringer.
- Det er de færreste træners bod!

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Træner Haglund - åbenbart virkelig tæt på i efteråret 20

Indlæg af jonas386 » 27. okt 2011, 19:37

Sønderhof skrev:
Pastorius skrev:
Sønderhof skrev:
jonas386 skrev:Altså hvis vi ikke var røget ud til Gorica året efter ChL eventyret havde vi kunnet hentet minimum 20 millioner i EL deltagelse. Men det fik Magnus så flot fucket up. Med en ordentlig træner så var vi aldrig havnet i den situation vi har været i de sidste 2 år.

Så jo, en ordentlig træner havde ændret rigtigt meget.
Så du mener at en "ordentlig træner" kunne have vendt et underskud for 2009 på 87 millioner samt 50 millioner for 2010?
Det kunne bestemt have gjort en forskel, underskud hvad vi nok ikke undgået.

Hovedpointen i mit indlæg var dog, at sådan blev det ikke, så nu skal vi forholde os til vores nuværende virkelighed, og bringe os selv i en position hvor vi igen kan ærge os over at gå glip at den anden CL-deltagelse i træk!
En lille ubetydelig forskel, ja.

Det eneste der for alvor kunne have gjort en forskel, var hvis dem der træffer de store beslutninger i klubben, havde valgt alt rigtigt istedet for konsekvent at træffe "uheldige" beslutninger. Her tænker jeg på strategier og investeringer.
- Det er de færreste træners bod!
Arh, en ubetydelig forskel ville det nu ikke være. Langt fra.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Træner Haglund - åbenbart virkelig tæt på i efteråret 20

Indlæg af Klaus » 27. okt 2011, 21:01

På en eller anden pervers måde, er jeg ikke helt ked af den udvikling vi har været igennem. JA - det har kostet os kassen, at vi missede nogle gyldne chancer. MEN, jeg tror ikke, at man ville have gennemført denne tilbundsgørende og meget ubehagelige hovedrengøring som vi nu har været igennem, hvis ikke det var meget strengt nødvendigt.

Hovedrengøringen har været træls og ubehagelig. Men tilbage står vi nu med en forretning som på længere sigt kan blive god. Dette skyldes ene og alene, at vi har fået ryddet op. Hvis vi havde tjent lidt flere millioner ville det blot have udsat det uundgåelige nogle år.

Og pointen er, at AaB var grundlæggende "syg". Takket være vores økonomiske katastrofekurs har man nu fået fjernet nogle grundlæggende katastrofale forretninger. Det kan godt gå galt endnu, men ved hårdt arbejde og en smule held har vi i det mindste nu en chance for at udvikle os til en rigtig topklub. Den chance havde vi ikke tidligere, da vi vandrede rundt med rygsækken fyldt med gamle lig og sminkede regnskaber.

Sønderhof
Allstar
Allstar
Indlæg: 1046
Tilmeldt: 9. jul 2005, 12:51
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Re: Træner Haglund - åbenbart virkelig tæt på i efteråret 20

Indlæg af Sønderhof » 27. okt 2011, 21:01

jonas386 skrev:
Arh, en ubetydelig forskel ville det nu ikke være. Langt fra.
Jeg medgiver at en dygtig træner, som vi antager at Haglund er, kan gøre en sportslig forskel som Hamren og Backe gjorde det. Sådanne succeser giver et økonomisk boost, MEN det er altså én brik i et puslespil på 500 brikker. Hvis det havde været så simpel, tror du så ikke Per Søndergaard, Poul Sørensen, Lynge og hvem der nu har ansvaret for økonomi og den slags havde valgt at købe Haglund fri, eller hente Lars Lagerbäk?

Siden vi blev børsnoteret har vi kun præsteret overskud, når vi har vundet mesterskaber + årene hvor vi har været med fremme i europa (ikke noget jeg har tjekket op på, so correct me).
Der er altså 4-5 andre klubber der er mindst lige så store som os, der har samme ambitioner, så at satse på top 3 HVERT år, er yderst naivt. Hvilket man i AaB (igen :S ) har indset.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Træner Haglund - åbenbart virkelig tæt på i efteråret 20

Indlæg af jonas386 » 27. okt 2011, 21:04

Hvis man nu satsede på at Magnus ville kunne nogenlunde det samme og at økonomien efter ChL ville være så god at det ikke ville være nødvendigt at hente Lagerbäck eller hvem nu. Man kunne jo ikke rigtigt forudse at magnus ville være så stor en katastrofe som han var.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Sønderhof
Allstar
Allstar
Indlæg: 1046
Tilmeldt: 9. jul 2005, 12:51
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Re: Træner Haglund - åbenbart virkelig tæt på i efteråret 20

Indlæg af Sønderhof » 27. okt 2011, 21:16

jonas386 skrev:Hvis man nu satsede på at Magnus ville kunne nogenlunde det samme og at økonomien efter ChL ville være så god at det ikke ville være nødvendigt at hente Lagerbäck eller hvem nu. Man kunne jo ikke rigtigt forudse at magnus ville være så stor en katastrofe som han var.
Magnus var ikke førsteprioriteten, og næppe heller andenprioriteten. Han kunne hentes til en fair pris og blev vurderet til at være et stort talent der kunne udvikle sig sammen med AaB. Ikke noget topnavn som Lars Lagerbäk fx.

Du mener jo at en træner kan gøre underværker, det mener jeg ikke, og det mener andre klubber i DK heller ikke. Brøndby og OB er store klubber, men har valgt en litauer med 5 superliga sejre og en lokal hjælpetræner fremfor at hent dyre profiler med CV'et iorden.

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 23. sep 2009, 18:32
Geografisk sted: Sønderholm

Re: Træner Haglund - åbenbart virkelig tæt på i efteråret 20

Indlæg af alithebeast » 27. okt 2011, 21:22

Som jeg har forstået det er Auri vel på en form for prøve? Hvis det ikke går godt som chef, så finder de en my mand, som han så bliver assistent for, eller er jeg helt på det forkerte spor?
Hader København!

Sønderhof
Allstar
Allstar
Indlæg: 1046
Tilmeldt: 9. jul 2005, 12:51
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Re: Træner Haglund - åbenbart virkelig tæt på i efteråret 20

Indlæg af Sønderhof » 27. okt 2011, 21:24

alithebeast skrev:Som jeg har forstået det er Auri vel på en form for prøve? Hvis det ikke går godt som chef, så finder de en my mand, som han så bliver assistent for, eller er jeg helt på det forkerte spor?
Men inden Auri havde man jo en mand med et om muligt endnu ringere CV, hvilket jo blot beviser min påstand.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Træner Haglund - åbenbart virkelig tæt på i efteråret 20

Indlæg af jonas386 » 27. okt 2011, 21:44

Sønderhof skrev:
jonas386 skrev:Hvis man nu satsede på at Magnus ville kunne nogenlunde det samme og at økonomien efter ChL ville være så god at det ikke ville være nødvendigt at hente Lagerbäck eller hvem nu. Man kunne jo ikke rigtigt forudse at magnus ville være så stor en katastrofe som han var.
Magnus var ikke førsteprioriteten, og næppe heller andenprioriteten. Han kunne hentes til en fair pris og blev vurderet til at være et stort talent der kunne udvikle sig sammen med AaB. Ikke noget topnavn som Lars Lagerbäk fx.

Du mener jo at en træner kan gøre underværker, det mener jeg ikke, og det mener andre klubber i DK heller ikke. Brøndby og OB er store klubber, men har valgt en litauer med 5 superliga sejre og en lokal hjælpetræner fremfor at hent dyre profiler med CV'et iorden.
Præcis. Man forventede han kunne føre AaB videre, eller i det mindste blive på samme niveau også (som du slev siger) udvikle sig med klubben.
Dertil har jeg nu aldrig nævnt hvordan Magnus var prioriteret.

Men ja, jeg mener bestemt en dygtig træner kan gøre underværker ifht en knap så god træner. Mht OB og BIF: Hvordan står det til med de 2 klubber? Hvad der sker i BIF er der jo i øvrigt ingen der fatter, så den tæller vist ikke helt.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Træner Haglund - åbenbart virkelig tæt på i efteråret 20

Indlæg af Pastorius » 27. okt 2011, 23:58

Sønderhof skrev: En lille ubetydelig forskel, ja.

Det eneste der for alvor kunne have gjort en forskel, var hvis dem der træffer de store beslutninger i klubben, havde valgt alt rigtigt istedet for konsekvent at træffe "uheldige" beslutninger. Her tænker jeg på strategier og investeringer.
- Det er de færreste træners bod!
Det var de samme mennesker som traf så uheldige beslutninger, at vi overhovedet fik chancen for at være med i CL. Det er useriøst kun at vurdere på halvdelen af historien.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Træner Haglund - åbenbart virkelig tæt på i efteråret 20

Indlæg af Yankee » 29. okt 2011, 11:04

Uanset at Pehrsson ikke havde evnerne og var aldeles fejlcastet, så er en meget stor del af den forklaring, der omtales her altså:

Danny Califf -> Michael Beauchamp
Rade Prica -> Nilsson/Sagaflopski/Luton Shelton
Thomas Enevoldsen -> Chris Rolfe
Kasper Risgård -> Louay Chanko
Michael Jakobsen -> Dennis Marshall
Caca -> Kayke
Andreas Johansson -> Ingen
Martin Pedersen -> Ingen

Det er sat på spidsen, og der er i perioden også lavet fornuftige handler som Olesen->Bøgelund, Olfers->KEP og til dels Augu->Würtz. Men det viser altså meget godt hvor meget vi har fejlet på transfermarkedet. Der er hentet utallige eksotiske navne uden kvalitet og europæisk rutine. Samtidig er de hentet til en løn, der var meget dyrere end de foregående - og så har vi pludselig en væsentlig forklaring på en voldsom negativ trend.

Andre årsager at naturligvis at de talenter, der skulle komme frem 2006-2008 ikke fik spilletid og ikke havde talentet. DC, Farmer, Ronnie m.fl. var langt under det talentniveau vi ser idag.

Sønderhof
Allstar
Allstar
Indlæg: 1046
Tilmeldt: 9. jul 2005, 12:51
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Re: Træner Haglund - åbenbart virkelig tæt på i efteråret 20

Indlæg af Sønderhof » 30. okt 2011, 11:18

Pastorius skrev:
Sønderhof skrev: En lille ubetydelig forskel, ja.

Det eneste der for alvor kunne have gjort en forskel, var hvis dem der træffer de store beslutninger i klubben, havde valgt alt rigtigt istedet for konsekvent at træffe "uheldige" beslutninger. Her tænker jeg på strategier og investeringer.
- Det er de færreste træners bod!
Det var de samme mennesker som traf så uheldige beslutninger, at vi overhovedet fik chancen for at være med i CL. Det er useriøst kun at vurdere på halvdelen af historien.
Du har ret, de skal naturligvis have credit for den sportslige succes i de år. Men som jeg skriver tidligere: "Det der har reddet vores økonomi var/er vores CL deltagelse. Det er dog samtidig også den der nærmest kørte os i sænk efterfølgende (fordi vores drift var lagt an på at vi skulle være CL-deltagere). Det har Søndergaard efterfølgende erkendt. Han var nærmest stolt over det."... Den fest der blev holdt dengang, kan i værste fald koste klubben livet.

Det synes jeg er respektløst og egoistisk af de der sad og trykkede på knapperne dengang. Man kan da ikke legitimere at køre klubben i sænk og ved at sige "jamen det var sgu sjovt så længe det varede".

Dertil skal det tilføjes at Lynge altså gjorde det ekseptionelt dårligt i disse år. Se bare Yankees liste over afgange sammenholdt med tilgange. Det er jo ikke fordi det er billige spillere der er hentet. Det er dyre dårlige spillere. Tag ikke fejl, jeg mener Lynge har en kæmpe del af æren for de seneste to mesterskaber, og den dårlige økonomi kan man ikke skyde ham i skoene. MEN hold op hvor han han altså gjort det skidt både med trænere og spillere de sidste tre år.
Jeg har tidligere appelleret til at man burde lave sin strategi om, for det er alt for sjældent man får succes med disse eksotiske spillere, og så kan det godt være at Lynge siger, at de nordiske, og især de danske spillere, er for dyre, men i det lange løb holder den altså ikke.
Istedet for Beauchamp, de 5 lejede angribere og Marshall kunne man have hentet langt sikre og lige så billige spillere, i hver fald på sigt, fra skandinaviske klubber.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13607
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Træner Haglund - åbenbart virkelig tæt på i efteråret 20

Indlæg af Funky » 30. okt 2011, 13:02

Sønderhof skrev: Dertil skal det tilføjes at Lynge altså gjorde det ekseptionelt dårligt i disse år. Se bare Yankees liste over afgange sammenholdt med tilgange. Det er jo ikke fordi det er billige spillere der er hentet. Det er dyre dårlige spillere. Tag ikke fejl, jeg mener Lynge har en kæmpe del af æren for de seneste to mesterskaber, og den dårlige økonomi kan man ikke skyde ham i skoene. MEN hold op hvor han han altså gjort det skidt både med trænere og spillere de sidste tre år.
Jeg har tidligere appelleret til at man burde lave sin strategi om, for det er alt for sjældent man får succes med disse eksotiske spillere, og så kan det godt være at Lynge siger, at de nordiske, og især de danske spillere, er for dyre, men i det lange løb holder den altså ikke.
Istedet for Beauchamp, de 5 lejede angribere og Marshall kunne man have hentet langt sikre og lige så billige spillere, i hver fald på sigt, fra skandinaviske klubber.
Kan vi ikke godt komme lidt udover den overdrevne fokus på Lynge i spørgsmålet om mere eller mindre geniale eller elendige transfers? Er han skyldig i noget, så er det eks. at lytte til sine cheftrænere, når han henter spillere. Det ville dog for alvor være kritisabelt, hvis Lynge bare gik og købte spillere helt efter sit eget hovede.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Sønderhof
Allstar
Allstar
Indlæg: 1046
Tilmeldt: 9. jul 2005, 12:51
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Re: Træner Haglund - åbenbart virkelig tæt på i efteråret 20

Indlæg af Sønderhof » 30. okt 2011, 14:33

Funky skrev: Kan vi ikke godt komme lidt udover den overdrevne fokus på Lynge i spørgsmålet om mere eller mindre geniale eller elendige transfers? Er han skyldig i noget, så er det eks. at lytte til sine cheftrænere, når han henter spillere. Det ville dog for alvor være kritisabelt, hvis Lynge bare gik og købte spillere helt efter sit eget hovede.
Hvorfor mener du at det er en overdreven fokus? Det er da helt naturligt at der er fokus på de spillere/trænere der bliver hentet.

At Lynge så ansætter en træner der anbefaler rigtigt dårlige spillere, gør da ikke Lynge mindre skyldig. Snare tværtimod!

Jeg har i flere år kritiseret vores indkøbsstrategi, eller mangel på samme. Hold som FCN, Horsens, SønderjyskE og Silkeborg har transfer og lønbudgetter langt undrer vores, men sammenholder man kvaliteten af deres og vores trup, er de ikke langt fra hinanden.

Besvar