Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Pastorius » 27. feb 2012, 12:39

hje1980 skrev:Udgiftssiden ER jo tilpasset meget med 2 MEGET dyre spillere væk... ishockey væk fra sommer og med en MEGET smal trup...
Jeg tror ikke du skal regne med at den proces er slut endnu.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Pungrotten
Landshold
Landshold
Indlæg: 771
Tilmeldt: 20. jul 2005, 20:51

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Pungrotten » 27. feb 2012, 13:32

astonvilla skrev:
Pungrotten skrev:I og for sig ikke noget nyt, men nu skrives der om det igen.

http://www.sporten.dk/superligaen/saa-t ... -afgrunden" onclick="window.open(this.href);return false;
Som du skriver intet nyt. Understreger blot at en feriepengesag, nedrykning eller lign med sikkerhed betyder AaBs død.
Desværre tror jeg ikke vi "behøver" en kedelig sag for at brække nakken. Som vi styrtbløder er der maksimalt gang i butikken 1½ års tid endnu.
Det er vel der at vi efterhånden kun kan reddes af en rigmand .... om vi kan finde sådan én til at sprøjte penge ind, eller om vi overhovedet vil have et sådan set-up er en helt anden diskussion..

Lad os alle nyde drenge på Communale på Søndag!! Og køb rigeligt med øl, pølser og gear...
Til din info har AaB begyndt søgningen efter en rigmand/investorer. Men problemet er selvfølgelig først og fremmest at hvem vil smide penge efter hvad tilsyneladende er en synkende skude?
Pkt 2, AaB har ingen forretningsplan og så er det sgu noget svært at tiltrække investorer/rigmænd.

Brugeravatar
Pungrotten
Landshold
Landshold
Indlæg: 771
Tilmeldt: 20. jul 2005, 20:51

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Pungrotten » 27. feb 2012, 13:34

BoT skrev:Det er som om, folk tror, at det ville være sundt for AaB at rykke ned. Altså at man rykker ned, får ryddet op og så rykker op igen med en frisk og sund forretning.

Det er for mig at se utroligt naivt. En nedrykning vil fuldstændig smadre det i forvejen spinkle forretningsgrundlag, som AaB hviler på. En klub som Viborg, der for få år siden lå rigtig lunt i Superligaen var sidste sæson tæt på at rykke ned i 2. division, og klubbens økonomi ligger i ruiner. Og selvom både Esbjerg og Randers ser ud til at være sluppet nogenlunde helskinnede igennem nedrykning rent sportsligt, tror jeg deres økonomier er blevet kraftigt belastede.

Hvis vi rykker ned, er jeg sikker på, vi går konkurs. Og går vi konkurs ryger vi altså i Danmarksserien. Og så er der eddermame langt tilbage igen!!!
For en sjælden gangs skyld er jeg helt enig med bot.
Nedrykning = KATASTROFE!

Brugeravatar
Pungrotten
Landshold
Landshold
Indlæg: 771
Tilmeldt: 20. jul 2005, 20:51

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Pungrotten » 27. feb 2012, 13:38

nik skrev:Kan man ikke reducere bestyrelesen størrelse nu hvor forretningen skrumper ind, der behøves vel ikke samme antal medlemmer længere, men generelt skal udgifterne skæres ned, man kan stille spørgsmål ved om det var klogt at hente flere spillere hjem
Man bliver sgu ikke rig på en bestyrelsespost i AaB, så det er ikke her man først skal kigge. En bestyrelsesplads i AaB giver ikke mget mere end en månedsløn for en mellemgod spiller.
Dog kan man sætte spørgsmålstegn ved om medlemmerne er deres honorar værd, men det er en hel anden diskussion.. ;)

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af frederikshavneren » 27. feb 2012, 13:49

Dagens skriverier i pressen er ikke ligefrem nye nyheder, men det er selvfølgelig med til at understrege
den alvorlige situation AaB befinder sig i. Det positive ved situationen er at klubben arbejder benhårdt for at
reducere udgifterne, men der er en grænse for hvor meget udgifterne kan reduceres hvis klubben skal forblive
i superligaen.

Nu ved jeg ikke, om det var mit indlæg, du hentydede til, men jeg anser det ikke for sundt at rykke ned, forstået på den måde, at så bliver alting godt og vi ryger op igen året efter med kernesund økonomi. Jeg kan bare ikke se at det skulle være bedre at fortsætte på første klasse velvidende at det så med 100 % sikkerhed ender med konk. Så er det vel bedre at drosle ned og så acceptere, at der bare ikke er økonomisk fundament for superliga fodbold i Aalborg.

Selvfølgelig er der økonomisk fundament til superliga fodbold i Aalborg, alt andet vil være en skandale. Vi snakker altså om en klub fra Aalborg, Danmarks 4. største by (3. største kommune), der tilmed er eneste superligaklub i Nordjylland (stort opland).
AaB er priviligeret i forhold til andre superligahold som HB Køge, Silkeborg og Sønderjyske der er i superligaen mod alle odds. Ressurcerne er tilstede i Aalborg/Nordjylland, men om AaB er i stand til at udnytte dem fornuftigt, er der desværre ikke meget der tyder på.

RødeRomario
2. div
2. div
Indlæg: 204
Tilmeldt: 31. jul 2006, 19:14

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af RødeRomario » 27. feb 2012, 14:00

[quote="Pungrotten"][quote="nik"]Kan man ikke reducere bestyrelesen størrelse nu hvor forretningen skrumper ind, der behøves vel ikke samme antal medlemmer længere, men generelt skal udgifterne skæres ned, man kan stille spørgsmål ved om det var klogt at hente flere spillere hjem[/quote]

Man bliver sgu ikke rig på en bestyrelsespost i AaB, så det er ikke her man først skal kigge. En bestyrelsesplads i AaB giver ikke mget mere end en månedsløn for en mellemgod spiller.
Dog kan man sætte spørgsmålstegn ved om medlemmerne er deres honorar værd, men det er en hel anden diskussion.. ;)[/quote]

Nej man bliver ikke rig på det, 7 medlemmer afbestyresen fik 880.000 kr i 2010, omkring 125.000 per person i snit. jf. vedtægter skal der være 5-7 medlemmer, så to kan vel undværes uden vedtægter skal ændres. det giver 250.000 kr så der er stadig et stykke vej til at finde 30-40 millioner som underskuddet er i nærheden af.

Brugeravatar
Silvermoon
1. div
1. div
Indlæg: 426
Tilmeldt: 6. jul 2005, 21:59
Geografisk sted: Terndrup

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Silvermoon » 27. feb 2012, 16:03

måske skulle AaB med i Luksus fælden og lære at følge en budget

nik
Landshold
Landshold
Indlæg: 842
Tilmeldt: 17. jan 2009, 11:29

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af nik » 27. feb 2012, 16:15

hvis man søger en rigmand, er man så klar til at en sådan en mand også får den indflydelse som han vil kræve, feks ved at han køber en maget stor portion aktier?. Måske en nye ejerkreds også var vejen frem for fodbolden

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4241
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Klaus » 27. feb 2012, 16:33

RødeRomario skrev: Nej man bliver ikke rig på det, 7 medlemmer afbestyresen fik 880.000 kr i 2010, omkring 125.000 per person i snit. jf. vedtægter skal der være 5-7 medlemmer, så to kan vel undværes uden vedtægter skal ændres. det giver 250.000 kr så der er stadig et stykke vej til at finde 30-40 millioner som underskuddet er i nærheden af.
Det sagt er der trods alt tale om en lille million. Jeg synes afgjort det ville klæ' bestyrelse og direktører at gå ned i løn, på baggrund af den alvorlige situation klubben står i. Jeg har ikke noget imod, at man tjener penge, hvis tingene går godt og man er pengene værd. Men i modsat fald må man altså også være klar til at tage konsekvensen...

jensemand57
Allstar
Allstar
Indlæg: 2060
Tilmeldt: 12. feb 2008, 21:49

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af jensemand57 » 27. feb 2012, 16:46

Det er da utroligt, at ledelsen og bestyrelsen igen vil lave aktieemission allerede nu igen. Ved den sidste emission må de da have fået et vink med en vognstang. De havde forventet 50 mill, men fik kun 37 mill. Dette var endda inkl. de store aktionærer, men uden mange af de små aktionærer. Jeg er en af de små og lagde sidste gang 5000 kr. Det vil jeg da gerne gør igen, men ikke nu. Jeg mangler simpelthen noget økonomisk troværdighed fra bestyrelsen og ledelsen. Dette betyder, at hvad man melder ud også kommer til at holde. Derfor skal ledelsen i de næste to regnsskabsår komme med nogle troværdige budgetter samt troværdige regnskab, hvor målet fra budgettet også er det som minimum regnskabet slutter med. Hvis dette er ensbetydende med en sportslig nedtur til 1. div. så fint for mig. Vi vil blive og er ramt på vores sportslige stolthed, men det er der ikke noget at gøre ved. Andre store klubber har prøvet det samme (AGF, OB Silkeborg m.m.), men er alle kommet tilbage, det vil AaB også. AaB burde derfor allerede nu lave et budget, som er til 1. div i det uværende regnskabsår, hvilket forhåbentlig vil gøre nedrykningen økonomisk lettere, hvis dette skulle ske.

Hvis eller når man begynder at se noget økonomisk troværdighed samt ansvarlighed fra ledelsen og bestyrelsen, er jeg overbevidst om at mange småaktionærer igen vil begynde at bakke op omkring AaB. Noget andet er den sportslige opbakning. Jeg vil stadig forny mit sæsonkort, uanset om det er i superligaen eller i 1. div.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af sulakvelidze » 27. feb 2012, 21:01

BoT skrev:Det er som om, folk tror, at det ville være sundt for AaB at rykke ned. Altså at man rykker ned, får ryddet op og så rykker op igen med en frisk og sund forretning.

Det er for mig at se utroligt naivt. En nedrykning vil fuldstændig smadre det i forvejen spinkle forretningsgrundlag, som AaB hviler på. En klub som Viborg, der for få år siden lå rigtig lunt i Superligaen var sidste sæson tæt på at rykke ned i 2. division, og klubbens økonomi ligger i ruiner. Og selvom både Esbjerg og Randers ser ud til at være sluppet nogenlunde helskinnede igennem nedrykning rent sportsligt, tror jeg deres økonomier er blevet kraftigt belastede.

Hvis vi rykker ned, er jeg sikker på, vi går konkurs. Og går vi konkurs ryger vi altså i Danmarksserien. Og så er der eddermame langt tilbage igen!!!
Jeg er enig, og i virkeligheden taler vi vel jyllandsserien, hvis konkursen kommer i 1. division? Eller har jeg mistforstået reglerne for den slags tvangsnedrykninger?

Bortset fra det ville jeg næsten ønske, at jeg for snart mange år siden havde givet mig til at samle på dommedagsindlæg fra dette forum. For AaB har godt nok været dømt ude over afgrunden mange gange! Der er råbt "Ulven kommer" så mange gange, at man næsten skulle tro, at FC Midtjylland havde belejret Aalborg med en hær af grimme Lupus-dukker. Efter hvert eneste af de notorisk dårlige regnskaber har folk stået i kø for at erklære AaB konkurs i løbet af et år eller to.

Men AaB er her stadig. For der er altid sket et eller andet, der har løftet økonomien. Pludselig sportslig succes. Spillersalg. Aktieemission. Rigmænds lyst til at redde klubben. Kald mig bare naiv, men jeg tror også, at det sker denne gang, og at AaB eksisterer om to, tre og ti år. Uden en konkurs i mellemtiden.

Til gengæld er jeg nervøs for alt for store besparelser på spillerbudgettet. Jeg frygter nedrykning mere end konkurs. For det første fordi nedrykning er mere sandsynlig. For det andet fordi konsekvensen er langt mere alvorlig end bare en tur ned.

nik
Landshold
Landshold
Indlæg: 842
Tilmeldt: 17. jan 2009, 11:29

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af nik » 27. feb 2012, 21:10

Klubben har ikke andre muligheder end at skærer i udgifterne til at der kommer balance i budgettet, uanset om det må ende i nedrykning ellers ender det i konkurs. Hvis man vil have en sugardaddy ind, vil man så være klar til at afgive magten i klubben til der kommer ude fra?

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Pastorius » 27. feb 2012, 21:20

nik skrev:Klubben har ikke andre muligheder end at skærer i udgifterne til at der kommer balance i budgettet, uanset om det må ende i nedrykning ellers ender det i konkurs. Hvis man vil have en sugardaddy ind, vil man så være klar til at afgive magten i klubben til der kommer ude fra?
Altså når jeg lægger privatbudget så kan jeg slet ikke holde ud at tænke på at justere på udgiftssiden for at få pengene til at passe. Det er langt mere smertefrit at justere på indtægtssiden - det kræver blot en smule mere kreativitet!
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Peter A.
Allstar
Allstar
Indlæg: 1002
Tilmeldt: 6. jul 2005, 12:49
Favoritspiller: Stone Cold Steve Austin
Geografisk sted: Nordenfjords

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Peter A. » 27. feb 2012, 22:28

Ingen tvivl om at de kommende måneder bliver en gyser for os med et glødende AaB-hjerte.

Det bliver dels meget spændende at se hvad årsresultatet ender på og hvad udmeldinger der kommer i forbindelse med offentliggørelsen af dette i slutningen af marts samt i forbindelse med generalforsamlingen i april.

Derudover er der også "Feriepenge-sagen" der er en tikkende bombe under AaB. Falder retsagerne til juni ud til spillernes fordel kan det betyde at AaB og BIF kan gå i graven sammen.

Dernæst er spørgsmålet om hvem der skal være vores nye direktør. Men måske bliver det slet ikke nødvendigt at spekulere i det...
Hey AaB!

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4241
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Klaus » 27. feb 2012, 22:39

Hvad vil der egentlig ske med de dersens feriepenge såfremt AaB A/S går konkurs????

Kunne AaB A/S give superligalicensen tilbage til moderklubben uden at det koster nedrykning til danmarksserien???? Hvordan overlevede Brøndby i sin tid deres Interbank-konkurs????

Jeg synes det er en tanke værd, at man har bort givet (solgt) håndbold og snart også ishockey. Dermed vil de to sportsgrene ikke blive ramt af en eventuel konkurs. Kunne man ikke på samme måde fjerne fodbolden????

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Provst i Brovst » 27. feb 2012, 22:42

Tag nu en slapper med de pengeproblemer, det er sgu så nederen at tale om penge hele tiden. AaB investerer bare en massse penge og kickstarter økonomien. Sådan mand.

Billede
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13644
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Funky » 27. feb 2012, 22:49

Provst i Brovst skrev:Tag nu en slapper med de pengeproblemer, det er sgu så nederen at tale om penge hele tiden. AaB investerer bare en massse penge og kickstarter sin økonomi. Sådan mand.

Billede
Det er da den fremtidige koncerndirektør, vi ser på billedet.

SÅDAN MAND!
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af thomasjn » 28. feb 2012, 08:26

Spørgsmålet er om ikke man skal overveje drastiske løsninger. I forbindelse med at nogle af Allan K. Pedersens (FCNs ejer) firmaer var ved at gå på røven for et par år siden skyndte han sig at sælge fodboldklubben til et andet af hans firma. Det er selvfølgelig lidt noget fiks-fakseri, men kunne man ikke på en eller anden måde trække fodboldklubben ud af selskabet AaB A/S og derefter afvikle luftkastellet AaB A/S én gang for alle. Derved kunne man få en fodboldklub, som ikke var belastet af forbrugshelvedet på Hadsundvej i sidste årti og Per Søndergårds mildest talt suspekte økonomiske dispositioner. Det vil selvfølgelig kræve en hvis kapital at frigøre fodboldholdet, sponsorater og staben omkring det, men som jeg ser det er det næsten eneste vej at gå. Så længe vi er under misfostret AaB A/S vil det være umuligt at drive en klub i top 6 grundet fortidens fejl.

Brugeravatar
Krage
1. div
1. div
Indlæg: 304
Tilmeldt: 16. maj 2010, 20:05
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Krage » 28. feb 2012, 08:46

thomasjn skrev:Spørgsmålet er om ikke man skal overveje drastiske løsninger. I forbindelse med at nogle af Allan K. Pedersens (FCNs ejer) firmaer var ved at gå på røven for et par år siden skyndte han sig at sælge fodboldklubben til et andet af hans firma. Det er selvfølgelig lidt noget fiks-fakseri, men kunne man ikke på en eller anden måde trække fodboldklubben ud af selskabet AaB A/S og derefter afvikle luftkastellet AaB A/S én gang for alle. Derved kunne man få en fodboldklub, som ikke var belastet af forbrugshelvedet på Hadsundvej i sidste årti og Per Søndergårds mildest talt suspekte økonomiske dispositioner. Det vil selvfølgelig kræve en hvis kapital at frigøre fodboldholdet, sponsorater og staben omkring det, men som jeg ser det er det næsten eneste vej at gå. Så længe vi er under misfostret AaB A/S vil det være umuligt at drive en klub i top 6 grundet fortidens fejl.
Da jeg ikke har nogen ide omkring lovene vedr. sådanne ting bliver jeg nødt til at spørge om nogen ved om ovenstående er lovligt? Det lyder ihvertfald snusket i mine ører, dog en meget god ide HVIS den er lovligt :)
Billede

seamann

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af seamann » 28. feb 2012, 08:49

thomasjn skrev:Spørgsmålet er om ikke man skal overveje drastiske løsninger. I forbindelse med at nogle af Allan K. Pedersens (FCNs ejer) firmaer var ved at gå på røven for et par år siden skyndte han sig at sælge fodboldklubben til et andet af hans firma. Det er selvfølgelig lidt noget fiks-fakseri, men kunne man ikke på en eller anden måde trække fodboldklubben ud af selskabet AaB A/S og derefter afvikle luftkastellet AaB A/S én gang for alle. Derved kunne man få en fodboldklub, som ikke var belastet af forbrugshelvedet på Hadsundvej i sidste årti og Per Søndergårds mildest talt suspekte økonomiske dispositioner. Det vil selvfølgelig kræve en hvis kapital at frigøre fodboldholdet, sponsorater og staben omkring det, men som jeg ser det er det næsten eneste vej at gå. Så længe vi er under misfostret AaB A/S vil det være umuligt at drive en klub i top 6 grundet fortidens fejl.
Du bliver ved med at plædere for at AaB skal anvende konkursrytteri. Jeg syntes tanken er ganske utiltalende. Kan du ikke fortælle hvem det er, AaB ikke skal opfylde sine forpligtelser overfor ? Er det almindelige varekreditorer, er det spillerne, er det andre ansatte - eller hvem ?

Besvar