Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Jesper Schmidt » 11. maj 2012, 21:24

jydenfranord skrev:
Broendum skrev:
Vase skrev:
Gamling skrev:Med andre ord AaB er håbløst på røven, men vi er i godt selskab :-)
FC Midtjylland er dårligt selskab. FC Midtjylland fik 70 millioner fra en rig Inder og vi fik 90 millioner fra Champions League. Klasseforskel!
Trods alt blev vi danske mestre på rejsen.
Nu må du ikke glemme at FCM vandt Atlantic Cup, det er jo på linje med at spille CL faktisk, og at vinde sådan en træningsturnering er da alle de millioner værd. Derudover gik FCM også ind i racing, for på den måde at mødes med de internationale klubber. Det er der CL, det er så old school, det kan klassens frække dreng ikke bruge til noget.

Men mere alvorligt, så er AaB og FCM nok nogenlunde lige dårlig stillet, men bare med en ret væsentlig forskel, AaB er gået igang med at slanke sig, hvorimod FCM har forsat deres kæmpe overforbrug betydeligt længere. Der har flere gange været talt om Jens Ørgaard er dk's bedste sportschef, hvilket man må sige lyder ret tvivlsomt efter de handler han har gjort. Han har været en god sælger, men en elendig indkøber. Lynge har til gengæld været bedre til at købe end og sælge, ihvertfald historisk set.

I AaB har vi en elendig økonomi, der forsat kan ende med kollaps, men vi har i det mindste oplevet noget helt fantastisk på vejen, FCM har ikke rigtigt opnået noget, men ser også mod en kollaps. Man kan sige det burde være ligegyldigt hvad man dør af, men omvendt vil jeg hellere have haft de oplevelser som AaB har haft, end de som FCM har, såfremt begge klubber kollapser
Forskellen er også at hvis FCM går konkurs er bastarden død... AaB vil altid bestå, også efter en evt. konkurs, og gudskelov for det

Brugeravatar
nulle666
1. div
1. div
Indlæg: 459
Tilmeldt: 3. apr 2006, 12:41
Geografisk sted: Støvring

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af nulle666 » 13. maj 2012, 10:43

I forhold til økonomien i AaB og ligaen generelt, så synes jeg faktisk at AaB går forrest med et godt eksempel. Det er muligt det ser lidt magert ud for tiden, men i fald vi "overlever" de økonomiske problemer, så tror jeg faktisk det er en lille genialitet af Lynge, at nedskrive løn og driftsomkostninger i den grad vi har set. Alle de øvrige klubber kommer til at gøre det samme. Dette betyder at vi om 1 - 2 år vil have haft længere tid til den økonomiske og sportslige omstilling, og derfor vil være lidt foran de øvrige klubber(FCK undtaget). Alle skal nedjustere og AaB har nu gjort det i flere år, hvor vi idag ser et hold med mange spillere af egen avl til småpenge. Andre klubber (FCM som et godt eksempel), skal først nu til at redde røven og bygge en ny struktur op. Jeg er sikker på, hvis vi overlever, at vi kommer ud på toppen af dette indenfor en overskuelig tidshorisont.
DET HANDLER IKKE OM AT VÆRE MED, MEN OM AT VINDE.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af thomasjn » 13. maj 2012, 11:03

nulle666 skrev:I forhold til økonomien i AaB og ligaen generelt, så synes jeg faktisk at AaB går forrest med et godt eksempel. Det er muligt det ser lidt magert ud for tiden, men i fald vi "overlever" de økonomiske problemer, så tror jeg faktisk det er en lille genialitet af Lynge, at nedskrive løn og driftsomkostninger i den grad vi har set. Alle de øvrige klubber kommer til at gøre det samme. Dette betyder at vi om 1 - 2 år vil have haft længere tid til den økonomiske og sportslige omstilling, og derfor vil være lidt foran de øvrige klubber(FCK undtaget). Alle skal nedjustere og AaB har nu gjort det i flere år, hvor vi idag ser et hold med mange spillere af egen avl til småpenge. Andre klubber (FCM som et godt eksempel), skal først nu til at redde røven og bygge en ny struktur op. Jeg er sikker på, hvis vi overlever, at vi kommer ud på toppen af dette indenfor en overskuelig tidshorisont.
Jeg havde samme tese allerede for et par år siden og jeg er stadig tilbøjelig til at tro det samme, men det bare har taget længere at slanke økonomien end jeg regnede med. FCM kommer helt klart i stormvejr nu, Brøndby er også i stormvejr og OB skal i princippet bruge rigtigt mange penge for at komme tilbage på deres gamle niveau med ny træner og en del nye bærende spillere. Derfor tror jeg også, at det bliver et lagt sejt træk for OB. Det er meget symptomatisk, at der er små kluber med små budgetter som ligger lige efter FCK i år. De har qua. en mindre økonomi vel egentlig bare en økonomisk strategi som passer bedre til de tider, der har ramt dansk fodbold. Og tror nu også, at vi kommer til at se gode udlændinge i AaB igen om et par år når vi er ude af problemerne og priserne måske er faldet yderligere selvom jeg stor charme i et hold med egne talenter.

nik
Landshold
Landshold
Indlæg: 842
Tilmeldt: 17. jan 2009, 11:29

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af nik » 13. maj 2012, 11:05

Brøndby kan vel ændre deres stuation ved at ændre vedtægter omkring ejerforhold, men ellers skal klubberne få sorte tal ellers kan flere ende i danmarksserien

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af thomasjn » 13. maj 2012, 11:29

nik skrev:Brøndby kan vel ændre deres stuation ved at ændre vedtægter omkring ejerforhold, men ellers skal klubberne få sorte tal ellers kan flere ende i danmarksserien
Så længe Per Bjerregård og Benny Winther har noget at sige tror jeg næppe, at de ændrer vedtægter og så længe de ikke har penge til at købe et forsvar så kommer de nok ikke meget over 9. pladsen.

nik
Landshold
Landshold
Indlæg: 842
Tilmeldt: 17. jan 2009, 11:29

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af nik » 13. maj 2012, 12:19

Det har du sikkert ret i, men de har en relativ god mulighed for at ændre deres situation ved at ændre vedtægterne

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 26. jul 2007, 10:28
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af astonvilla » 21. maj 2012, 14:53

Var vi allerede kommet ud af vores engagement omkring SportMaster??

http://borsen.dk/nyheder/investor/artik ... lfond.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bienvenu Bassogog!

Kilde
Allstar
Allstar
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 7. aug 2008, 23:19

Økonomiske problemer

Indlæg af Kilde » 21. maj 2012, 17:32

astonvilla skrev:Var vi allerede kommet ud af vores engagement omkring SportMaster??

http://borsen.dk/nyheder/investor/artik ... lfond.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Var det Intersport, som der blev leget med?

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4245
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Klaus » 21. maj 2012, 19:06

Godt interview med Lynge, bragt i starten af måneden i Tipsbladet...

http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... m-skal-jeg" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14784
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Hanga » 21. maj 2012, 19:36

Klaus skrev:Godt interview med Lynge, bragt i starten af måneden i Tipsbladet...

http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... m-skal-jeg" onclick="window.open(this.href);return false;
Dejlig ærlig snak fra Lynge... Uden CL og Tim Jansen havde vi sandsynligvis været konkurs eller fast inventar i divisionerne.

Synes til gengæld han skulle have undladet at love, at vi giver overskud set over de næste 5 år... Jeg ved godt at 5 år er lang tid, og at ingen vil tælle efter til den tid, men når man netop taler meget for, at troværdigheden skal genvindes, skal man virkelig passe på med hvad man lover.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Fabbe » 21. maj 2012, 21:35

http://bosserne.blogs.business.dk/2012/ ... ment-39826" onclick="window.open(this.href);return false;

Det handler meget lidt om AaB, men i en kort bemærkning demonstrerer denne fine Berlingske-kommentator, at han ved lige så lidt om AaB, som jeg kender til indholdet af hans inderlommer.
“Aalborg-stolthende kom i Champions League, men det lykkedes for den enevældige fodboldboss i AaB, Lynge Jacobsen hurtigt igen at formøble det hele i løbet af et par sæsoner.”
Jeg kunne ikke lade være med at affyre en svada.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

johnfrank
2. div
2. div
Indlæg: 155
Tilmeldt: 9. mar 2010, 08:31

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af johnfrank » 21. maj 2012, 21:42

Klaus skrev:Godt interview med Lynge, bragt i starten af måneden i Tipsbladet...

http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... m-skal-jeg" onclick="window.open(this.href);return false;
Hold da op jeg synes han vrøvler. Mon ikke det er på tide at køre yngre kræfter i stilling. Det kunne godt ligne ham at mene at det er en god ide at Prica skal tilbage. Jeg er bange for at udviklingen er ved at køre fra ham.

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Fabbe » 21. maj 2012, 21:53

johnfrank skrev:
Klaus skrev:Godt interview med Lynge, bragt i starten af måneden i Tipsbladet...

http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... m-skal-jeg" onclick="window.open(this.href);return false;
Hold da op jeg synes han vrøvler. Mon ikke det er på tide at køre yngre kræfter i stilling. Det kunne godt ligne ham at mene at det er en god ide at Prica skal tilbage. Jeg er bange for at udviklingen er ved at køre fra ham.
Det skorter nemlig ikke på vrøvl i den artikel. Han må have sovet dårligt i natten op til interviewet.

Så er han glad for, at AaB kun er en fodbold. Og heldigvis ikke også en cricketklub. Det behøver vel ikke være et medlem af debatsiden, der skal forklare et AaB-medlem siden 1956, at cricketafdelingen, som lukkede i 1987, ikke havde noget at gøre med aktieselskabet, som driver superligaholdet og betaler sportsdirektørens løn. Moderklubben på Hornevej spiller for eksempel også floorball og amerikansk fodbold i dag.

Men Lynge kan være blevet fejlciteret.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brent
Allstar
Allstar
Indlæg: 2447
Tilmeldt: 15. jul 2005, 22:56

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Brent » 29. maj 2012, 21:27

Mon ikke jesus genkomst sker før den dag AaB melder et budget ud som holder uden nedjusteringer?

http://www.bold.dk/nyt/AaB-nedjusterer-forventningerne" onclick="window.open(this.href);return false;
AaB - the Nordic gateway to Europe

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Pastorius » 29. maj 2012, 21:31

Brent skrev:Mon ikke jesus genkomst sker før den dag AaB melder et budget ud som holder uden nedjusteringer?

http://www.bold.dk/nyt/AaB-nedjusterer-forventningerne" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har skrevet lidt i en ny tråd.

Der er jo ikke noget reelt nyt her, bortset fra at vi ikke længere budgetterer efter en topplacering og urealistisk store spillersalg. Det er langt mere positivt end negativt, og viser for mig at fra Lynge er ved at sætte sit præg på hvordan forretningen skal drives.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14784
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Hanga » 31. maj 2012, 09:11

Torben Fristrup udtaler sig lidt om, hvorfor "Projekt Sirius" slog fejl:

http://www.bold.dk/nyt/Investor-AaB-har ... vaerdighed

Som jeg har sagt flere gange - De der bilder sig ind, at der altid vil komme investorer og redde vores røv, når den virkelig hænger i vandskorpen, undervurderer investorernes bekymring om, hvad deres kapital bliver anvendt til. Det er livsvigtigt for os, at vi nu beviser at vi kan sætte et forsigtigt budget og leve op til dette.

Husk på dette, hvis Helenius bliver solgt henover sommeren for et lidt pebret beløb - vi er simpelthen tvunget til det.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

jensemand57
Allstar
Allstar
Indlæg: 2060
Tilmeldt: 12. feb 2008, 21:49

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af jensemand57 » 31. maj 2012, 09:34

Hanga skrev:Torben Fristrup udtaler sig lidt om, hvorfor "Projekt Sirius" slog fejl:

http://www.bold.dk/nyt/Investor-AaB-har ... vaerdighed

Som jeg har sagt flere gange - De der bilder sig ind, at der altid vil komme investorer og redde vores røv, når den virkelig hænger i vandskorpen, undervurderer investorernes bekymring om, hvad deres kapital bliver anvendt til. Det er livsvigtigt for os, at vi nu beviser at vi kan sætte et forsigtigt budget og leve op til dette.

Husk på dette, hvis Helenius bliver solgt henover sommeren for et lidt pebret beløb - vi er simpelthen tvunget til det.
Enig. Jeg har stor forståelse for, at investorerne nu vil se noget økonomisktroværdgihed fra AaB. Men en Helenius må og skal ikke sælges for pebernødder. Her er det på tide, at alt hvad AaB foretager skal handle om at tjene penge. Derfor skal Lynge altså til sælge vores spillere til den pris, som de er værd.

Men jeg er ikke sikker på, at AaB endnu har opfattet hvad det handler om. Jeg er stadig forundret over, at man tilllod Lucas Andersen og Nicolai Thomsen spille u-19 landskamp i stedet for at spille for AaB i Haderslev. Med den trup vi har pt., var det med en KEP i karentæne og Würtz skadet vigtigere, at de spillede i Haderslev end på u-19. Det drejede sig om penge til AaB. Der ingen garenti for, at resultatet vil have blevet anderledes, men så havde man da sendt et signal om, at man tog 1 million ekstra i kassen for seriøst.

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Gnu » 31. maj 2012, 09:53

Det er jo ikke fordi, der er så meget nyt under solen, men det er på sin vis rart, at potentielle investorer tager bladet fra munden og forlanger troværdighed i AaB's udmeldinger, inden de kyler penge i nakken på klubben.

Lad os håbe, at den nuværende direktion tager ved lære, for Torben Fristrups udtalelser er en ret hæftig kritik af tidligere tiders direktioner og bestyrelser. Det går ikke at melde urealistisk ud år efter år, når det gang på gang viser sig at resultatet ender milevidt fra det forventede. Nu skal der simpelthen orden i sagerne så AaB kan genvinde troværdigheden.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Fabbe » 31. maj 2012, 10:34

Mange erfaringer viser vist, at det er dyrt at være fattig ude på transfermarkedet. Er man i knibe og bliver nødt til at sælge, så ved køber, at prisen kan presses, og det bliver den. Meget tyder på, at fc københavn i sin tid vidste, at Lynge fra oven var blevet stærkt presset til at slå mønt på Silberbauer, så regnskabet ikke skulle ligne noget, der minder om 7-8 år senere. Det udnyttede københavnerne og snuppede derfor Silber til udsalgspris. Ligeledes udnyttede Lynge for få år siden, at Hammarbys stærkeste salgsemne, Chanko, med død og djævel skulle sælges for at sikre klubbens overlevelse. Prisen endte vist et pænt stykke under vurderingspris, og det skyldtes ikke genialt købmandsskab af Lynge, men blot at enhver tilstrækkelig forberedt købmand i branchen kunne gøre det samme. Nu SKAL Vevoko Helenis og Lucas Andersen sælges i sommerpausen, tyder alt på, og selv ikke B&O vil kunne forhindre, at det denne gang bliver til lagersalgspris.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

nik
Landshold
Landshold
Indlæg: 842
Tilmeldt: 17. jan 2009, 11:29

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af nik » 31. maj 2012, 13:07

Ligner at et slag af en eller flere spillere kun skal være med til at styrke likividiten og søger for der kan betales løn i Januar og Februar

Besvar