Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Økonomitråden

Indlæg af Fabbe » 8. nov 2015, 00:18

Freddie skrev:
Fabbe skrev:
Du har ret i, at en virksomhed, som ikke tør investere i potentielt værdiskabende tiltag, så er man en virksomhed i stilstand, og det bliver nemt det samme som langsomt forfald, fordi man ikke har idéer om, hvordan man finder på nye tiltage, der kan øge omsætningen betydeligt. Jeg kan ikke se det i de ting, AaB foretager sig. Jeg kan se, at man ansætter nogle, som skal optimere forretningen, som den ser ud i dag. Det handler om at få lidt flere tilskuere på stadion og lidt flere sponsorer. Og det er alt sammen lovende nok, for de virker alle dygtige og med fødderne solidt på jorden på Hornevej. At konsolidere det gamle hurlumhejhus er bestemt en præstation. Men det er ikke noget, der virkelig rykker.
Men AaB investerer hver eneste dag ganske pæne summer i ungdomsarbejde. Der er ganske mange af de unge spillere, der henter en god løn, og der investeres i toptrænere. AaB vil jo slagte hønen på en anden måde. Når du ikke kan se det, er det fordi du kigger i de forkerte hjørner. Lige nu lyder det til på vandrørene, at der kan komme op til fire spillere op fra U19 næste sommer.
Jeg ved godt, at den sportslige afdeling er inde i glimrende udvikling, og det bliver også en forudsætning for at resten kan vokse. Men det er stadig inden for det, jeg kalder optimering af forretningen, som den ser ud i forvejen. Det er ikke ekspansivt og ikke risikabelt, som kvantespring kræver.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2862
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Økonomitråden

Indlæg af Eksil » 8. nov 2015, 10:43

Buzz Killington skrev: Jeg kan ikke et oejeblik forestille mig at pengene bare staar paa paa en bankkonto.
Det var jo bare det jeg spørger om. Ved nogen det?

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6393
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Økonomitråden

Indlæg af FlæskeFrank » 8. nov 2015, 10:49

AaB er en nordjysk klub, så de 75 mio kr. er syet ind i madrasserne ude på Hornevej.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 8. nov 2015, 11:22

Eksil skrev:
Buzz Killington skrev: Jeg kan ikke et oejeblik forestille mig at pengene bare staar paa paa en bankkonto.
Det var jo bare det jeg spørger om. Ved nogen det?
Det må vi kunne få en god indikation af, når årsregnskabet kommer. Der må være en post med noget om kapital-indkomster, hvis pengene er placeret i en eller anden form for værdipapirer.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Freddie
Allstar
Allstar
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 15. jun 2007, 08:18

Re: Økonomitråden

Indlæg af Freddie » 8. nov 2015, 20:39

Fabbe skrev:
Jeg ved godt, at den sportslige afdeling er inde i glimrende udvikling, og det bliver også en forudsætning for at resten kan vokse. Men det er stadig inden for det, jeg kalder optimering af forretningen, som den ser ud i forvejen. Det er ikke ekspansivt og ikke risikabelt, som kvantespring kræver.
Det er muligt, men de udmeldinger, der kommer fra AaB er glasklare. Det er her vi investerer, med mindre, der kommer penge ind ved spillersalg. Så har du måske nogle andre ideer, hvad der er al ære værd. Jeg mener bare, at man ikke kan undre sig over at AaB følger sin strategi.

For øvrigt synes jeg at man sagtens kan kalde den satsning et kvantespring og det er svært at klandre nogen for den strategi. Hvis man ser historisk på det, er der ikke noget, der har tydet på, at der nogensinde skulle komme tider, der peger på mesterskaber, pokalfinaler, Champions League. Klubben er simpelthen gennemgået en umulig udvikling, i høj grad baseret på egne talenter.

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Økonomitråden

Indlæg af Fabbe » 9. nov 2015, 11:42

Man kan lægge forskellige perspektiver på det. Den ene er fodboldperspektivet og det andet er businessperspektivet.

Jeg er selv utroligt fortrøstningsfuld, når det kommer til den sportslige udvikling, og jeg tror, vi kan stabilisere os i den bedste halvdel i mange år frem, og vi skal nok også komme i betragtning til et par kander.

For en AaB'er, der kan huske tiden før 1995 er det stoisk beroligende. Men der er forskel på det, som er sportsligt interessant og interessant for finansmarkedet.

Businessperspektivet er, at AaB ikke virker at have de idéer, der skal til for at opskalere forretningen markant, men det problem deler AaB med resten af sin branche. Jeg siger det ikke, fordi jeg ruger på min egen idé, for det gør jeg ikke.

Aktieinvestorerne vil bare ikke finde det særlig interessant, at AaB formår at gå i nul. På det marked er selv sportslig stabilitet anledning til kursfald, hvis der ikke sker noget spændende imens.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Økonomitråden

Indlæg af Yankee » 9. nov 2015, 12:36

Fabbe skrev: Businessperspektivet er, at AaB ikke virker at have de idéer, der skal til for at opskalere forretningen markant, men det problem deler AaB med resten af sin branche. Jeg siger det ikke, fordi jeg ruger på min egen idé, for det gør jeg ikke.

Aktieinvestorerne vil bare ikke finde det særlig interessant, at AaB formår at gå i nul. På det marked er selv sportslig stabilitet anledning til kursfald, hvis der ikke sker noget spændende imens.
Du har fuldstændig ret. Men egentlig peger det jo bare tilbage på at fodboldklubber ikke egner sig særligt godt som børsnoterede selskaber. Næsten alle Superliga-klubber er 100% afhængige af at kommunen stiller et produktionsapparat til rådighed, og det er altså ganske aparte vilkår for en privat virksomhed. Samtidig er alle Superliga-klubber 100% afhængige af investeringer til at opretholde det nødvendige sportslige niveau. Der er endnu ingen Superliga-klubber, der har fået tingene til at løbe rundt over en længere årrække uden meget betydelige enkelt-investeringer. Det har aldrig været og vil formentlig aldrig blive en god forretning at investere sine penge i en fodboldklub.

Derfor skulle man efter min mening omlægge klubbernes ejerstrukturer til at være mere fonds- eller foreningsorganiserede. Det kunne være modeller som i Spanien, hvor klubben nok har en professionel afdeling, men er underlagt et større fællesskab af fans, erhvervsliv og kommune. På den måde kunne kommunalbestyrelserne også med bedre samvittighed yde støtte til klubberne og der kunne måske endda være nogle skatte- og momsmæssige fordele. Endelig ville man være bedre beskyttet mod udenlandske spekulanter og man ville sikre at større investeringer skete med opbakning fra alle de vitale interessenter i klubberne - nemlig sponsorer, fans og lokalpolitikere.

Brugeravatar
Kristian60
1. div
1. div
Indlæg: 307
Tilmeldt: 5. okt 2009, 05:10

Re: Økonomitråden

Indlæg af Kristian60 » 9. nov 2015, 12:44

Eksil skrev:
Buzz Killington skrev: Jeg kan ikke et oejeblik forestille mig at pengene bare staar paa paa en bankkonto.
Det var jo bare det jeg spørger om. Ved nogen det?
Apple har 200 Mia USD i likvider - nok til at købe Disney eller Coca-Cola. De holder pengene hovedsageligt i stats- og virksomhedsobligationer, lidt i kontanter og mindre værdipapirer.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 9. nov 2015, 13:03

Fabbe skrev:Man kan lægge forskellige perspektiver på det. Den ene er fodboldperspektivet og det andet er businessperspektivet.

Jeg er selv utroligt fortrøstningsfuld, når det kommer til den sportslige udvikling, og jeg tror, vi kan stabilisere os i den bedste halvdel i mange år frem, og vi skal nok også komme i betragtning til et par kander.

For en AaB'er, der kan huske tiden før 1995 er det stoisk beroligende. Men der er forskel på det, som er sportsligt interessant og interessant for finansmarkedet.

Businessperspektivet er, at AaB ikke virker at have de idéer, der skal til for at opskalere forretningen markant, men det problem deler AaB med resten af sin branche. Jeg siger det ikke, fordi jeg ruger på min egen idé, for det gør jeg ikke.

Aktieinvestorerne vil bare ikke finde det særlig interessant, at AaB formår at gå i nul. På det marked er selv sportslig stabilitet anledning til kursfald, hvis der ikke sker noget spændende imens.
Jeg tror du skal skille aktiemarkedet ud af diskussionen. De store aktionærer er stabile og sidder på magten. Det gør de så længe den sportslige strategi holder nogenlunde, uden at belaste økonomien alt for hårdt. Så selv om vi er børsnoterede er det stort irrelevant.

Det er ikke det samme som at business perspektivet ikke er relevant. Hvis fan-forventningerne nogensinde skal mødes med realiteterne, så kræver det at rammerne (vores driftsbudget) udvides. Måden man har gjort det hidtil (vi poster alt det vi har og lidt til i budgettet og håber på at de sportslige resultater genererer ekstraindtægt - eller får en bailout på endnu en kapitaludvidelse) er afskrevet i AaB. Det er ikke en mulighed længere. Så der er kun én farbar vej. Det er at øge indtægterne (vi har allerede skåret det vi kan i udgifterne). Sker det ikke så komer vi til at hænge i subtoppen (som bedst) i årene fremover.

Nu har AaB fået vendt billedet med at vi aldrig kan overholde de økonomiske forventninger i en grad, hvor det egentlig slet ikke ligger i vores bevidsthed når tiden for regnskabsmeddelelser nærmer sig. Det næste der skal måles på bliver om vi er i stand til at øge økonomien indenfor de samme rammer - og det er ikke nok med få procenter. Det skal gerne være med med 5-10% år efter år, hvis vi vil gøre os håb om at konkurrere med de økonomisk stærkere klubber som BIF (det bliver de), FCK og FCM - og i næste ombæring måske Randers og OB.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Økonomitråden

Indlæg af Fabbe » 10. nov 2015, 19:57

Det er muligt, at AaB har en solid ejerkreds, men ikke desto mindre har fodboldaktier det med at falde næsten konstant, for det der betyder noget for det marked, er at man ser pengene arbejde risikabelt for at vende tilbage flerfoldigt. AaB gik på Børsen i 1998 med en ambition om at betale udbytter. Hvabehar. Man begriber dårligt dumheden bag.

Børsintroduktionen og senere kapitaludvidelser har haft statusser af begivenheder, hvis pr-værdi man ikke skal undervurdere, men overordnet har en fodboldklub ikke så meget lave på fondsbørsen.

Vejen til at styrke positionen vil stadig være at man sætter noget i værk, der kan øge volumen - noget der skaffer markant flere kunder og/eller får de nuværende kunder til at lægge mange flere penge.

Men jeg vil altid betragte det her som det skjulte maskinrum bag det væsentlige. Det vigtigste ved en fodboldklub er ånd. Eller skal jeg sige "ånden er ånden".
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2862
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Økonomitråden

Indlæg af Eksil » 10. nov 2015, 20:31

Fabbe skrev: AaB gik på Børsen i 1998 med en ambition om at betale udbytter. Hvabehar. Man begriber dårligt dumheden bag.
Jeg ejer én aktie. Den er købe dagen efter den anden Sampdoria kamp til en Vejgaard dollar, plus det løse. I dag er den en 25øre værd. Desværre er de udgået, så håber på den stiger til en 50øre, så jeg kan cashe ud til et tab på 99 procent :-) Heldigvis har den betalt udbytte i en håndfuld fribilletter af.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 10. nov 2015, 21:04

Fabbe skrev:Det er muligt, at AaB har en solid ejerkreds, men ikke desto mindre har fodboldaktier det med at falde næsten konstant, for det der betyder noget for det marked, er at man ser pengene arbejde risikabelt for at vende tilbage flerfoldigt. AaB gik på Børsen i 1998 med en ambition om at betale udbytter. Hvabehar. Man begriber dårligt dumheden bag.

Børsintroduktionen og senere kapitaludvidelser har haft statusser af begivenheder, hvis pr-værdi man ikke skal undervurdere, men overordnet har en fodboldklub ikke så meget lave på fondsbørsen.

Vejen til at styrke positionen vil stadig være at man sætter noget i værk, der kan øge volumen - noget der skaffer markant flere kunder og/eller får de nuværende kunder til at lægge mange flere penge.

Men jeg vil altid betragte det her som det skjulte maskinrum bag det væsentlige. Det vigtigste ved en fodboldklub er ånd. Eller skal jeg sige "ånden er ånden".
Der er en eneste grund til at en hvilken som helst virksomhed går på børsen. Det er for at rejse kapital.

AaB er ikke den eneste virksomhed der er gået på børsen med ambition om at betale udbytter uden at være i nærheden af at kunne realisere målet. Det kan man mene meget om, men der skal fremlægges et børsprospekt, og så må folk jo vurdere om ambitionen er realistisk. Hvis man er en lille smule kynisk så kunne man mene at de der sælger de prospekter grænser sig til at være kriminelle, men det burde være lige så kriminelt at tro ukritisk på det der er blevet fremlagt.

Jeg er helt enig i at ånden er rygraden i klubben, men det er ikke så let definere præcist hvad det er. Jeg tror jeg er næsten lige så kritisk omkring pengemændenes indtog i morderne fodbold som du, men de pengemænd der i dag står bag ved klubben er vel dem der kommer tættest på at kunne sætte præcis mål på hvor meget fan de er. Udover de penge de har med, så har de sat en standard for hvordan AaB skal opføre sig økonomisk, som hænger ret godt sammen med de rammer moderklubben (som er den eneste klub i den her sammenhæng) satte da de spændte et økonomisk sikkerhedsnet ud under virksomheden AaB for nogle år siden.

Glem trygt at AaB er en børsnoteret virksomhed. Det er vi fordi det har vist sig at være en gangbar måde at rejse kapital på, selvom der ikke længere er nogen omkring AaB der giver indtryk af at det nogensinde vil være en rentabel forretning at investere i aktierne, og at der specifikt er meldt ud at man ikke skal forvente udbytte af investeringen. Jeg tror faktisk næppe der nogen andre steder i fodboldverden er så flot en balance mellem den gamle klubånd og den nye økonomiske virksomhed som vi har - og klart nok så er det noget af det klubben alligevel får mest tæsk for på debatsiden (at vi ikke satser nok og ikke overforbruger i håb om at skabe sportslig og økonomisk vækst).

AaB's aktie er faldet ganske meget og ser ikke ud til at stige inden for overskuelig fremtid, men hvis det seneste års resultater for fodboldforretningen AaB kan kombineres med nogenlunde den samme sportslige succes for fodboldklubben AaB er vi altså i gang med en præstation som jeg har svært ved at tilsvarende andre steder i fodboldverden.

...og uanset alt det ovenstående er jeg nu også helt enig med dig i at der skal flere penge på bordet hvis det skal blive rigtig godt, men væksten skal komme fra sponsorer eller aktiviteter der år efter år kan bidrage til et større driftsbudget. Det er ikke nogen lille udfordring der skal løses bag linjerne i AaB - heller ikke selvom vi har en god og solid udgangsposition, men et stærkt økonomisk fundament, og et stærk hold af professionelle forretningsfolk bagved.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
vandmelonen
1. div
1. div
Indlæg: 362
Tilmeldt: 11. feb 2009, 01:05
Favoritspiller: Mæhle

Re: Økonomitråden

Indlæg af vandmelonen » 11. nov 2015, 11:10

Stødte tilfældigvis lige på et billede af AaB's kommende bygning til SL-truppen. Tegnet af Nørkær+Poulsen. Billede

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4424
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Økonomitråden

Indlæg af doukas » 11. nov 2015, 14:16

vandmelonen skrev:Stødte tilfældigvis lige på et billede af AaB's kommende bygning til SL-truppen. Tegnet af Nørkær+Poulsen. Billede
Er det Kjetil "Glasnæse" Væhler der i gang med at tackle Würtz, alt imens Hans-Henrik "Den hvide klapperslange" Andreasen har gang i en spurt?
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomitråden

Indlæg af Jesper Schmidt » 13. nov 2015, 00:52

doukas skrev:
vandmelonen skrev:Stødte tilfældigvis lige på et billede af AaB's kommende bygning til SL-truppen. Tegnet af Nørkær+Poulsen. Billede
Er det Kjetil "Glasnæse" Væhler der i gang med at tackle Würtz, alt imens Hans-Henrik "Den hvide klapperslange" Andreasen har gang i en spurt?
Og ligger den ikke hvor den nuværende administrationsbygning er? Den som så vidt jeg husker blev bygget i synergitiden... dengang Wähler pjækkede løs, og HHA faktisk kunne sprinte...

KJ
Superliga
Superliga
Indlæg: 644
Tilmeldt: 11. jul 2005, 11:47
Geografisk sted: 2100 København Ø

Re: Økonomitråden

Indlæg af KJ » 13. nov 2015, 15:32

Så lige FCM's seneste årsrapport (aflagt i dag). De har gang i en satsning, som ikke tåler alt for mange år uden CL eller gigantiske spillersalg. Deres seneste årsresultater er således:

2010: -40 mio.
2011: -24 mio.
2012: -28 mio.
2013: -7 mio.
2014: -14 mio.
2015: - 65 mio.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomitråden

Indlæg af Jesper Schmidt » 13. nov 2015, 15:54

KJ skrev:Så lige FCM's seneste årsrapport (aflagt i dag). De har gang i en satsning, som ikke tåler alt for mange år uden CL eller gigantiske spillersalg. Deres seneste årsresultater er således:

2010: -40 mio.
2011: -24 mio.
2012: -28 mio.
2013: -7 mio.
2014: -14 mio.
2015: - 65 mio.
Det er værd at bemærke hvad FCM har brugt de der knap 200 mio. over de seneste 5 år til, for modsat AaB skyldes det ikke dårlige forretninger på handel med fast ejendom eller dyre afviklinger af sportsbutikker eller sportshold. Det der er for knap 200 mio. blandet EPO sprøjtet direkte ind i fodboldholdet.

Brugeravatar
Spanky
Allstar
Allstar
Indlæg: 1211
Tilmeldt: 6. nov 2007, 17:11
Favoritspiller: Risgård og Mini
Geografisk sted: Vodskov

Re: Økonomitråden

Indlæg af Spanky » 13. nov 2015, 16:19

vandmelonen skrev:Stødte tilfældigvis lige på et billede af AaB's kommende bygning til SL-truppen. Tegnet af Nørkær+Poulsen. Billede
Hvor har du billedet fra?

Tror det er noget gammelt noget og ikke den nye bygning.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomitråden

Indlæg af Jesper Schmidt » 13. nov 2015, 16:41

Spanky skrev:
vandmelonen skrev:Stødte tilfældigvis lige på et billede af AaB's kommende bygning til SL-truppen. Tegnet af Nørkær+Poulsen. Billede
Hvor har du billedet fra?

Tror det er noget gammelt noget og ikke den nye bygning.
Jeg er sikker på du har ret. Det ville altså også være virkelig underligt at vælte administrationsbygningen for at bygge en ny bygning som ligner den nuværende administrationsbygning på en prik, bortset fra materialevalget på ydervæggene.

Brugeravatar
vandmelonen
1. div
1. div
Indlæg: 362
Tilmeldt: 11. feb 2009, 01:05
Favoritspiller: Mæhle

Re: Økonomitråden

Indlæg af vandmelonen » 14. nov 2015, 00:00

Spanky skrev:
vandmelonen skrev:Stødte tilfældigvis lige på et billede af AaB's kommende bygning til SL-truppen. Tegnet af Nørkær+Poulsen. Billede
Hvor har du billedet fra?

Tror det er noget gammelt noget og ikke den nye bygning.
Det er fra arkitektfirmaets egen facebook-side. Har ikke kunne finde yderligere info, billeder e.lign. andre steder.

Besvar