Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13644
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Funky » 11. sep 2012, 14:30

Pastorius skrev: Hvis spillerne er medlemmer af spillerforeningen, så tror jeg ikke der er noget at gøre, så skal pengene falde, uanset om spillerne specifikt beder om det.

Om man har underskrift eller ej er nok ligegyldigt - jeg går udfra at dommen siger at feriepenge og pension skal udbetales uanset hvad parterne ellers har aftalt (fordi det er ufravigeligt ift. lovgivningen).
Ja, det kan jo blive festligt med en række klubber med økonomi som den rumænske 3. division, en gruppe spillere som skal gå LANGT uden om visse fangrupper i fremtiden, og en spillerforening med en skinnende pokal i skabet.

Og det bedste af det hele er: Spillerne (i AaB, lyder det i alt fald til) HAR fået pengene EN gang.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Gentleman Finn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3845
Tilmeldt: 27. mar 2006, 18:35
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Gentleman Finn » 11. sep 2012, 14:30

Selvom der jf. aftalen (hvis det med sikkerhed er dækket alle sagsforhold via. de 3 sager, hvilket jeg tvivler) vil være mulighed for at gøre krav, er størstedelen af det europæiske hold vi havde spillere fra vores ungdomsafdeling, eller nuværende spillere, tvivler på de vil fjerne benene på AaB, og da især hvis man var indforstået med feriepengene var i beløbet. Ericsson og Greven retter vel med sikkerhed krav ud, ellers er det jo spillere der har spillet her en masse år eller ungdomsspillere fra byen, tvivler på de vil rette krav for noget man var enige om var inkl., særligt i AaBs økonomiske situation, så er der nogle der ikke er blevet opdraget ordentligt herude, hvis det sker.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13644
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Funky » 11. sep 2012, 14:31

andreasaab89 skrev:
Funky skrev:
martinaalborg skrev:En expert pp tv 2 news. Siger AaB 15- 20 millioner
Skal AaB så have udbetalt sign-on fee og bonusser for over 100 millioner? Jeg tillader mig alligevel, selvom det absolutte sortsyn frister lige nu, at tvivle.
Det er vel inklusiv en masse renter for perioden tilbage til da de blev optjent.
Det, du antyder, er ikke bare "en masse renter". Det er rocker-renter.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13644
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Funky » 11. sep 2012, 14:32

Gentleman Finn skrev:, tvivler på de vil rette krav for noget man var enige om var inkl., særligt i AaBs økonomiske situation, så er der nogle der ikke er blevet opdraget ordentligt herude, hvis det sker.
Det er forbandet risky business at satse på folks "gode opdragelse" når det handler om penge.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
JFL
1. div
1. div
Indlæg: 348
Tilmeldt: 12. maj 2008, 12:32

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af JFL » 11. sep 2012, 14:32

Det er egentlig en meget interessant dom i forhold til temaer som klubfølelse kontra økonomi i moderne fodbold - i hvert fald for de spillere der stadig spiller i de klubber, som de kan kræve feriepenge af. En situation kunne f.eks. være, at Augo ikke vil afkræve sine feriepenge af AaB, men at Curth vil. Hvad vil fremtiden så være for en spiller som Curth i AaB? Jeg tror det er sikkert at sige, at han vil blive særdeles upopulær blandt store dele af fanskaren. Jeg har ikke styr på hvor mange spillere i de forskellige klubber, der stadig spiller i den klub, der skylder dem penge, men interessant bliver det at følge, hvordan fans, klubledere osv. vil forholde sig til de spillere.

Johansson er allerede gået fra at blive kaldt "Greven" til "blodsuger"...

andreasaab89
Allstar
Allstar
Indlæg: 2670
Tilmeldt: 18. maj 2009, 17:08

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af andreasaab89 » 11. sep 2012, 14:32

Funky skrev:
andreasaab89 skrev:
Funky skrev:
martinaalborg skrev:En expert pp tv 2 news. Siger AaB 15- 20 millioner
Skal AaB så have udbetalt sign-on fee og bonusser for over 100 millioner? Jeg tillader mig alligevel, selvom det absolutte sortsyn frister lige nu, at tvivle.
Det er vel inklusiv en masse renter for perioden tilbage til da de blev optjent.
Det, du antyder, er ikke bare "en masse renter". Det er rocker-renter.
Prøv at tage eksempelvis 5% årligt og tilbagediskonter til 2007 eksempelvis. Det var bare et gæt :)
AaB er min trosretning
Aalborg stadion er min kirke
Lynge Jakobsen er min gud

ALF
2. div
2. div
Indlæg: 174
Tilmeldt: 18. apr 2006, 10:37
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af ALF » 11. sep 2012, 14:33

Man fyldes selvfølgelig med uro, men afventer at få en melding fra Lynge. Når det er den type jura er det meget svært at forestille sig at AaB og Brøndby's situation er helt identisk.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Pastorius » 11. sep 2012, 14:34

Funky skrev:
andreasaab89 skrev:
Funky skrev:
martinaalborg skrev:En expert pp tv 2 news. Siger AaB 15- 20 millioner
Skal AaB så have udbetalt sign-on fee og bonusser for over 100 millioner? Jeg tillader mig alligevel, selvom det absolutte sortsyn frister lige nu, at tvivle.
Det er vel inklusiv en masse renter for perioden tilbage til da de blev optjent.
Det, du antyder, er ikke bare "en masse renter". Det er rocker-renter.
I BIF-sagen var renterne 2/3 af det samlede beløb.

Det drejer sig om feriepenge + pension + ferietillæg, ialt 12,5+4,8+1= 18,3%

Så et krav mod AaB på 10 millioner ville betyde at der i perioden er udbetalt bonusser og sign-on etc. for ca. 50 millioner i runde tal. Når man tænker på Lynges facination af præstationsbetingede kontrakter i sin tid, så er det ikke et urealistisk scenarie.

EDIT - hov, og så glemte jeg at renge renterne med.... det bliver så i stedet 35-40 millioner, der er tale om.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af thomasjn » 11. sep 2012, 14:36

Hvad med forældelse - er der ikke sådan en frist på noget af det og kan vi trække i langdrag og bruge det til vores fordel, hvis lokummet brænder?

seamann

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af seamann » 11. sep 2012, 14:37

ALF skrev:Man fyldes selvfølgelig med uro, men afventer at få en melding fra Lynge. Når det er den type jura er det meget svært at forestille sig at AaB og Brøndby's situation er helt identisk.

Det minder da vist lidt om det samme (selvf uden at kende kontrakternes ordlyd, men den lader til at være ligegyldig):

http://brondby.com/article.asp?aid=71409&id=145" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Pastorius » 11. sep 2012, 14:37

thomasjn skrev:Hvad med forældelse - er der ikke sådan en frist på noget af det og kan vi trække i langdrag og bruge det til vores fordel, hvis lokummet brænder?
Det tror jeg ikke på, hvis kravet er rejst, så er der i hvert fald ikke forældelse længere.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13644
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Funky » 11. sep 2012, 14:38

Her er hvad BIF-bosserne har at sige om sagen:

Vi mener stadig, at vi HAR udbetalt feriepenge og pension, og at vi aldrig har forsøgt at snyde vores spillere på nogen måde. Det er teknikaliteter, der gør, at vi efter vores opfattelse nu skal betale en gang til. Vi har udbetalt feriepengene som en del af sign on fees og bonusser efter aftale med spillerne og deres rådgivere."

"Det har været en klar fordel for spillerne - og i øvrigt efter deres ønske - og vi har derfor aldrig stillet dem ringere end lovgivningen. Tværtimod. Men det har voldgiften desværre ikke været enig i."


Jeg ved ikke med jer andre, men jeg synes umiddelbart det lyder utroligt meget som det, Lynge også har sagt. :@
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Kunji
Allstar
Allstar
Indlæg: 5053
Tilmeldt: 7. nov 2005, 17:05
Geografisk sted: Hjørring

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Kunji » 11. sep 2012, 14:39

Pastorius skrev:
Funky skrev:
andreasaab89 skrev:
Funky skrev:
martinaalborg skrev:En expert pp tv 2 news. Siger AaB 15- 20 millioner
Skal AaB så have udbetalt sign-on fee og bonusser for over 100 millioner? Jeg tillader mig alligevel, selvom det absolutte sortsyn frister lige nu, at tvivle.
Det er vel inklusiv en masse renter for perioden tilbage til da de blev optjent.
Det, du antyder, er ikke bare "en masse renter". Det er rocker-renter.
I BIF-sagen var renterne 2/3 af det samlede beløb.

Det drejer sig om feriepenge + pension + ferietillæg, ialt 12,5+4,8+1= 18,3%

Så et krav mod AaB på 10 millioner ville betyde at der i perioden er udbetalt bonusser og sign-on etc. for ca. 50 millioner i runde tal. Når man tænker på Lynges facination af præstationsbetingede kontrakter i sin tid, så er det ikke et urealistisk scenarie.

EDIT - hov, og så glemte jeg at renge renterne med.... det bliver så i stedet 35-40 millioner, der er tale om.
Ifølge BT er det kun de 12,5, der er problemet. De 4,8 er af grundlønnen, hvor de 12,5 er bonusser, signon og signoff.
Vores styrmand er Yann, og han er altid i trøjen, og har du hørt han var færdig, så har du hørt på en løgn.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Pastorius » 11. sep 2012, 14:42

Kunji skrev:
Pastorius skrev:
EDIT - hov, og så glemte jeg at renge renterne med.... det bliver så i stedet 35-40 millioner, der er tale om.
Ifølge BT er det kun de 12,5, der er problemet. De 4,8 er af grundlønnen, hvor de 12,5 er bonusser, signon og signoff.
Det er muligt du har ret, det er ikke helt så klart beskrevet ifølge politiken.

http://politiken.dk/sport/fakta_sport/E ... -minutter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af thomasjn » 11. sep 2012, 14:42

Pastorius skrev:
thomasjn skrev:Hvad med forældelse - er der ikke sådan en frist på noget af det og kan vi trække i langdrag og bruge det til vores fordel, hvis lokummet brænder?
Det tror jeg ikke på, hvis kravet er rejst, så er der i hvert fald ikke forældelse længere.
Er nok desværre rigtigt.
Noget andet er, at ordningen sådan set har været gavnlig for spillerne. Nu er jeg ikke verdensmester i økonomi, men jeg kan trods alt huske et par ting fra virksomhedsøkonomi. Og en af de basale ting var, at penge taber værdi over tid. Så at pengene er blevet udbetalt med det samme betyder sådan set, at spillerne har fået mere værdi end hvis man havde ventet til slutningen af sæsonen og udbetalt feriepenge.

Brugeravatar
JFL
1. div
1. div
Indlæg: 348
Tilmeldt: 12. maj 2008, 12:32

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af JFL » 11. sep 2012, 14:43

Funky skrev:Her er hvad BIF-bosserne har at sige om sagen:

Vi mener stadig, at vi HAR udbetalt feriepenge og pension, og at vi aldrig har forsøgt at snyde vores spillere på nogen måde. Det er teknikaliteter, der gør, at vi efter vores opfattelse nu skal betale en gang til. Vi har udbetalt feriepengene som en del af sign on fees og bonusser efter aftale med spillerne og deres rådgivere."

"Det har været en klar fordel for spillerne - og i øvrigt efter deres ønske - og vi har derfor aldrig stillet dem ringere end lovgivningen. Tværtimod. Men det har voldgiften desværre ikke været enig i."


Jeg ved ikke med jer andre, men jeg synes umiddelbart det lyder utroligt meget som det, Lynge også har sagt. :@
Så er sagen vel nøjagtig den samme.

Det eneste man kan nu er at appellere til spillernes samvittighed - og at dem med hjertet på rette sted kan påvirke dem, der ikke har bestemt sig endnu. Augo må ringe til alle og forklare dem sagens alvor.

nik
Landshold
Landshold
Indlæg: 842
Tilmeldt: 17. jan 2009, 11:29

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af nik » 11. sep 2012, 14:46

Brøndby har 14 dage til at betale, men mon ikke de får lavet en slags afbetalingsordning, men det kan i sidste ende med de må ud og sælge spillere for at kunne betale deres nye gæld

ALF
2. div
2. div
Indlæg: 174
Tilmeldt: 18. apr 2006, 10:37
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af ALF » 11. sep 2012, 14:52

JFL skrev:
Funky skrev:Her er hvad BIF-bosserne har at sige om sagen:

Vi mener stadig, at vi HAR udbetalt feriepenge og pension, og at vi aldrig har forsøgt at snyde vores spillere på nogen måde. Det er teknikaliteter, der gør, at vi efter vores opfattelse nu skal betale en gang til. Vi har udbetalt feriepengene som en del af sign on fees og bonusser efter aftale med spillerne og deres rådgivere."

"Det har været en klar fordel for spillerne - og i øvrigt efter deres ønske - og vi har derfor aldrig stillet dem ringere end lovgivningen. Tværtimod. Men det har voldgiften desværre ikke været enig i."


Jeg ved ikke med jer andre, men jeg synes umiddelbart det lyder utroligt meget som det, Lynge også har sagt. :@
Så er sagen vel nøjagtig den samme.

Det eneste man kan nu er at appellere til spillernes samvittighed - og at dem med hjertet på rette sted kan påvirke dem, der ikke har bestemt sig endnu. Augo må ringe til alle og forklare dem sagens alvor.
Muligt det er det, men det kan ikke konkluderes på basis af BIF bossernes udtalelse. Det springende punkt er, hvor formelt det er gjort. I denne sammenhæng er der stor forskel på en mundligt enighed på et transfer tidspunkt, og så om det formelt er skrevet ind i kontrakten. Om det så til slut gør en forskel kan jeg ikke vurdere, da feriepengeloven er ufravigelig, og der ikke er aftalefrihed i nedadgående retning. Spørgsmålet er om det er denne der er i spil her eller overenskomsten med spillerne, hvor der er en højere grad af aftalefrihed.

Red0fox
2. div
2. div
Indlæg: 245
Tilmeldt: 28. dec 2007, 12:55
Favoritspiller: Erik Bo Andersen, Who else?
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Red0fox » 11. sep 2012, 14:54

Det er nok grunden til at AaB er ude med deres nye 1995-klub.

betal 1995 kr. og få en masse ting... (egentlig billigt)

Får de 500 medlemmer, så har de da en lille mio. at betale af med :-)

1995 Partner-pakkens indhold er:
- 5x2 kampbilletter til hjemmekampe i sæsonen 2012/2013.
- Indbydelse til kamparrangement med lidt spisning og kampbillet til udvalgt hjemmekamp (AaB Fodbold inviterer).
- Præsentation og link til egen hjemmeside fra http://www.aabsport.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
- Præsentation på vores særlige 1995-Partnerskilt på stadion.
- Invitation til møde i AaB Netværkert med andre sponsorer.
- Unikt klistermærke til at vise din virksomheds opbakning til AaB Fodbold.
- Nyhedsbreve og øvrig information om hvad der sker i klubben.

Brugeravatar
JFL
1. div
1. div
Indlæg: 348
Tilmeldt: 12. maj 2008, 12:32

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af JFL » 11. sep 2012, 14:57

ALF skrev:
JFL skrev:
Funky skrev:Her er hvad BIF-bosserne har at sige om sagen:

Vi mener stadig, at vi HAR udbetalt feriepenge og pension, og at vi aldrig har forsøgt at snyde vores spillere på nogen måde. Det er teknikaliteter, der gør, at vi efter vores opfattelse nu skal betale en gang til. Vi har udbetalt feriepengene som en del af sign on fees og bonusser efter aftale med spillerne og deres rådgivere."

"Det har været en klar fordel for spillerne - og i øvrigt efter deres ønske - og vi har derfor aldrig stillet dem ringere end lovgivningen. Tværtimod. Men det har voldgiften desværre ikke været enig i."


Jeg ved ikke med jer andre, men jeg synes umiddelbart det lyder utroligt meget som det, Lynge også har sagt. :@
Så er sagen vel nøjagtig den samme.

Det eneste man kan nu er at appellere til spillernes samvittighed - og at dem med hjertet på rette sted kan påvirke dem, der ikke har bestemt sig endnu. Augo må ringe til alle og forklare dem sagens alvor.
Muligt det er det, men det kan ikke konkluderes på basis af BIF bossernes udtalelse. Det springende punkt er hvor formelt det er gjort. I denne sammenhæng er der stor forskel på en mundligt enighed på et transfer tidspunkt, og så om det formelt er skrevet ind i kontrakten. Om det så til slut gør en forskel kan jeg ikke vurder.
Men er pointen ikke netop, at klubbernes kontrakter med spillerne er ligegyldige, når der er overenskomst på området?

Besvar