Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Maglau
Allstar
Allstar
Indlæg: 4738
Tilmeldt: 12. aug 2005, 14:32
Geografisk sted: Århus

Re: Økonomitråden

Indlæg af Maglau » 5. mar 2024, 17:31

Jakobsen skrev:
5. mar 2024, 17:12
Raptorr skrev:
Jakobsen skrev:
5. mar 2024, 14:08
Raptorr skrev:
jonas386 skrev:
5. mar 2024, 12:01
R Rosenberg skrev:
5. mar 2024, 09:10
I dag er der vel fx i dk flere fans af Barcelona og Real Madrid, selvom de fleste af dem ikke nogensinde har set en eneste kamp på Camp Nou eller Bernabeu.

Følgere og eksponering kan i den grad være med til at gøre en klub interessant i dag, og dermed også skabe grobund for både flere fans og flere sponsorer.
De køber til gengæld trøjen og ser holdet i fjernsynet når det er muligt, og følger klubben på den måde. Derudover er der masser af danskere der hvert eneste år tager til Barcelona eller Madrid for at se holdene spille.

Real Madrid og Barcelona har mange følgere og stor eksponering fordi de præsterer på banen og har gjort det i årtier. De 150 millioner følgere på Instagram (For Real Madrids vedkommende) er grundet Real Madrids sportslige succes, fanbase og tilskuertal. Ikke den anden vej. Jeg tror ikke et sekund på, at man kan vende ligningen om på den måde. Heller ikke i såkaldt moderne fodbold.
Det afgørende for mig er spørgsmålet om (potentielle) sponsorer kan bruge en øget AaB eksponering på SoMe til noget. Har det værdi for deres produkt/reklame, at eksponeringen af AaB bliver øget? Jeg tænker svaret er ja.
Men hvad har det af værdi en eller anden tysk knejt laver 40 minutter lange kiksede videoer om at “real life FIFA ist sehr spas In unsere verein”?
Tror vi virkelig på, at unge tyskere med fodboldinteresse (som vel er hans målgruppe) vil synes et produkt/brand er specielt attraktivt fordi de et par gange om året får en kikset tysk vlog fra Hornevej/stadion serveret, hvor de ser en evt. sponsors logo på trøjen eller lign.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Så længe de begynder at følge AaB på Instagram eller andre medier, så er der målbar eksponering/følgeskab, som betyder noget for værdien af AaB som brand, når de skal sælge sponsorater og reklamer. AaB som brand stiger i værdi jo flere følgere klubben har. Hvis vi signer en spiller fra Asien og det bliver en succes, så vil det (højst sandsynlig) også generere masser af følgere på sociale medier. Her vil værdien af AaB som brand ligeledes stige.
Men er det noget vi kan omsætte til noget de likes?
Det kan da godt være Cho F.eks. giver FCM flere følgere og de kan sælge en bunke trøjer med lav fortjeneste i Sydkorea, men har FCM fået nye sponsorer pga. Cho/eksponering i Asien? Ikke hvad jeg ved af. Er det eksponering FCMs sponsorer så kan bruge til noget? Nok i meget lav grad. Jeg tror ikke det er sådan Vestjysk Bank/Arbejdernes Landsbank pludselig er blevet løbet over ende af nye koreanske kunder.

I påstår hårnakket de likes også repræsenterer en værdi uden at underbygge det med noget konkret.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hvis 10 mio mennesker har liket et billede af en jublende Thelander der fejrer en scoring og oprykning til maj. Det tror du ikke vil have en kommerciel værdi for AaBs salgsteam når de skal sælge sponsorater.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5187
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: Økonomitråden

Indlæg af Jakobsen » 5. mar 2024, 17:52

Maglau skrev:
5. mar 2024, 17:31
Jakobsen skrev:
5. mar 2024, 17:12
Raptorr skrev:
Jakobsen skrev:
5. mar 2024, 14:08
Raptorr skrev:
jonas386 skrev:
5. mar 2024, 12:01


De køber til gengæld trøjen og ser holdet i fjernsynet når det er muligt, og følger klubben på den måde. Derudover er der masser af danskere der hvert eneste år tager til Barcelona eller Madrid for at se holdene spille.

Real Madrid og Barcelona har mange følgere og stor eksponering fordi de præsterer på banen og har gjort det i årtier. De 150 millioner følgere på Instagram (For Real Madrids vedkommende) er grundet Real Madrids sportslige succes, fanbase og tilskuertal. Ikke den anden vej. Jeg tror ikke et sekund på, at man kan vende ligningen om på den måde. Heller ikke i såkaldt moderne fodbold.
Det afgørende for mig er spørgsmålet om (potentielle) sponsorer kan bruge en øget AaB eksponering på SoMe til noget. Har det værdi for deres produkt/reklame, at eksponeringen af AaB bliver øget? Jeg tænker svaret er ja.
Men hvad har det af værdi en eller anden tysk knejt laver 40 minutter lange kiksede videoer om at “real life FIFA ist sehr spas In unsere verein”?
Tror vi virkelig på, at unge tyskere med fodboldinteresse (som vel er hans målgruppe) vil synes et produkt/brand er specielt attraktivt fordi de et par gange om året får en kikset tysk vlog fra Hornevej/stadion serveret, hvor de ser en evt. sponsors logo på trøjen eller lign.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Så længe de begynder at følge AaB på Instagram eller andre medier, så er der målbar eksponering/følgeskab, som betyder noget for værdien af AaB som brand, når de skal sælge sponsorater og reklamer. AaB som brand stiger i værdi jo flere følgere klubben har. Hvis vi signer en spiller fra Asien og det bliver en succes, så vil det (højst sandsynlig) også generere masser af følgere på sociale medier. Her vil værdien af AaB som brand ligeledes stige.
Men er det noget vi kan omsætte til noget de likes?
Det kan da godt være Cho F.eks. giver FCM flere følgere og de kan sælge en bunke trøjer med lav fortjeneste i Sydkorea, men har FCM fået nye sponsorer pga. Cho/eksponering i Asien? Ikke hvad jeg ved af. Er det eksponering FCMs sponsorer så kan bruge til noget? Nok i meget lav grad. Jeg tror ikke det er sådan Vestjysk Bank/Arbejdernes Landsbank pludselig er blevet løbet over ende af nye koreanske kunder.

I påstår hårnakket de likes også repræsenterer en værdi uden at underbygge det med noget konkret.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hvis 10 mio mennesker har liket et billede af en jublende Thelander der fejrer en scoring og oprykning til maj. Det tror du ikke vil have en kommerciel værdi for AaBs salgsteam når de skal sælge sponsorater.
Men hvis du er arbejdernes landsbank eller SparNord f.eks. og de 7 millioner så sidder i Korea er det da bedøvende lige gyldigt.
Og det kan da godt være vi kan få en del tyske likes, men hvordan vil du omsætte dem?
Hvis du er stort tysk brand der appellerer til unge tyske fodbold fans og har penge der er interessante for AaB så kan du nok købe dig til bedre hjemme på det tyske marked.
Hvorfor skulle en tysk sponsor vælger AaBs niche eksponering i tyskland fremfor bare at gå direkte til YouTuberne og lave et samarbejde?
Jeg ser stadig kun en masse påstande om en tænkt værdi vedr. de her ting, men jeg savner nogen pege på hvordan det reelt giver en merværdi. For at likes skal have værdi skal du også kunne aktivere dem/omsætte dem til værdi.
SSE22 Indexet

Tror ikke på1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Tror på
Kommentar: Tror på man gør det rigtige og retningen findens, men synes der for lidt positiv fremgang og tvivler gevaldigt på deres dygtighed.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10696
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Økonomitråden

Indlæg af jonas386 » 5. mar 2024, 18:11

In other news, et underskud på 34 mio. kr. for 2023.

Til gengæld: "Omvendt kan AaB meddele, at der skete en stigning i indtægterne på kampdage, hvor man gik fra 5,8 millioner kroner i 2022 til 24,9 millioner kroner i 2023.

Klubben skriver, at det skyldtes en stigende fan-opbakning samt indtægterne fra nordjydernes pokalfinale i maj 2023."


https://bold.dk/fodbold/klubber/AaB/nyh ... 344-mio-kr
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10696
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Økonomitråden

Indlæg af jonas386 » 5. mar 2024, 18:22

10 millioner likes er i øvrigt et vanvittigt tal. Jeg er med på, at det nok bare er ment som et højt tal, men det er 2.5 millioner flere likes end Haaland har med CL pokalen. City selv fik 800.000 likes for deres CL post..
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14749
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Økonomitråden

Indlæg af Hanga » 5. mar 2024, 19:23

https://aabsport.dk/nyheder/2024/marts/ ... tningerne/

Et ikke overraskende dårligt resultat, så det mere interessant at læse om forventningerne til næste sæson. Her er jeg lidt overrasket over at vi budgetterer med et potentielt lige så stort underskud i 2024, jeg havde forventet at vi ville forsøge at komme nærmere et nulresultat. Vi skriver også at vi budgetterer med færre transferindtægter end vi har realiseret de seneste år, og det er da i hvert fald umiddelbart en markant ændring til den økonomiske strategi.
AaB forventer et resultat for 2024 i niveauet minus 25 mio. kr. til minus 35 mio. kr. Heri er indregnet en forventet status som 3F Superligaklub fra sommeren 2024 og TV-indtægter og transferindtægter på et lavere niveau end realiseret de seneste år.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

DenSataniskeHest
1. div
1. div
Indlæg: 447
Tilmeldt: 12. apr 2023, 22:47
Favoritspiller: Frank

Re: Økonomitråden

Indlæg af DenSataniskeHest » 5. mar 2024, 19:26

Hanga skrev:
5. mar 2024, 19:23
https://aabsport.dk/nyheder/2024/marts/ ... tningerne/

Et ikke overraskende dårligt resultat, så det mere interessant at læse om forventningerne til næste sæson. Her er jeg lidt overrasket over at vi budgetterer med et potentielt lige så stort underskud i 2024, jeg havde forventet at vi ville forsøge at komme nærmere et nulresultat. Vi skriver også at vi budgetterer med færre transferindtægter end vi har realiseret de seneste år, og det er da i hvert fald umiddelbart en markant ændring til den økonomiske strategi.
AaB forventer et resultat for 2024 i niveauet minus 25 mio. kr. til minus 35 mio. kr. Heri er indregnet en forventet status som 3F Superligaklub fra sommeren 2024 og TV-indtægter og transferindtægter på et lavere niveau end realiseret de seneste år.
Forstil dig så hvor fucked AaB vil være hvis det glipper.. Fanme godt 1 div ikke er så stærk i år som man har set i andre år

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3168
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Økonomitråden

Indlæg af Gnu » 5. mar 2024, 19:50

jonas386 skrev:
5. mar 2024, 16:58
Gnu skrev:
5. mar 2024, 15:52

Taylor Swift-effekten havde jo ikke kun noget med Super Bowl at gøre. Hun blev filmet på stadion tidligt i sæsonen, hvor Kansas City spillede dårligt og langt fra var sikre på at gå i slutspillet, men effekten kunne ses med det samme. Jeg kan godt se, at du forsøger at afskrive det, men du argumenterer ikke rigtigt for hvorfor det ikke kan sammenlignes. Hele pointen er, at Taylor Swift åbnede for et helt nyt marked, hvilket du også medgiver, og influencere kan også tilbyde et marked - deres følgere.

Det kan godt være, at du kalder dem D-kendisser, men ViscaBarca har altså adgang til de største fodboldstjerner i verden, er med til Ballon d'Or, osv. Det er en person med 800.000 følgere, og det er naturligvis interessant i en globaliseret fodboldverden. Hvor mange ser en gennemsnitlig superligakamp i fjernsynet?
Det kan ikke sammenlignes, fordi Taylor Swift i sig selv er et langt større brand end Kansas City Chiefs, selvom de var (og er) forsvarende Super Bowl mestre. Hun omsatte, ifølge Forbes, for mere end 2 mia. USD i sidste år, og hiver konsekvent fulde stadions hjem verden over. Hun er blandt de mest kendte mennesker i verden med en bindegal (og ikke mindst dedikeret) fanskare. Der er måske tre mennesker i verden du kan sammenligne hende med, hvis overhovedet. Det er jo ikke et nyt fænomen, at sportsstjerner har meget kendte kærester, men Taylor Swift er første gang, hvor det er et faktisk aktiv. Hun bliver formentlig også den sidste.
At Taylor Swift er en langt større stjerne er ligegyldigt, mekanismerne er nøjagtigt det samme. Swifties er interesserede i, hvad Taylor Swift foretager sig, og det smitter af på fx football. ViscaBarcas følgere er interesserede i, hvad han foretager sig, så hvis han engagerer sig i fx AaB, så smitter det af på AaB.
Igen, hvorfor skulle jeg blive sponsor i AaB, for at få en eller anden indgang på det tyske marked, når jeg kan gøre det direkte igennem ViscaBarca til en langt mere fordelagtig pris, og hvor jeg også rammer de AaB fans som nu følger ham?
Fordi det ikke er et enten/eller, men et både/og. Som sponsor ønsker du at ramme både influencerens følger og dem, der ikke fatter youtubere. Som allerede nævnt: Tingene skal ikke ses isolerede, men i sammenhæng.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

PonySlaystation
1. div
1. div
Indlæg: 301
Tilmeldt: 31. aug 2021, 00:02

Re: Økonomitråden

Indlæg af PonySlaystation » 5. mar 2024, 20:05

jonas386 skrev:
5. mar 2024, 18:22
10 millioner likes er i øvrigt et vanvittigt tal. Jeg er med på, at det nok bare er ment som et højt tal, men det er 2.5 millioner flere likes end Haaland har med CL pokalen. City selv fik 800.000 likes for deres CL post..
Så er det da vildt at AaB (og de tre tyskere) fik 140.000 likes på det oplag med de tre tyskere med AaB trøjer!

Brugeravatar
Gentleman Finn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3867
Tilmeldt: 27. mar 2006, 18:35
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomitråden

Indlæg af Gentleman Finn » 5. mar 2024, 20:19

Vi er jo bundet op på kontrakter, ikke allesammen lige gode, i flere år endnu, samtidig med vi bruger mere på talentudviklingen der ikke giver pote med det samme. Vi skal køre en bedre butik, og en del af det er satsningen på talenter, både fra eget akademi men også udefra, der findes en del stærke talenter der står i kø bag andre der har kortere vej ind til holdet her. Og det er noget vi skal udnytte. Det turnaround der snakkes om, er nok lige mere end et par år, vi er sikkert tættere på de 5 år før vi kan begynde at se hvor godt det turnaround er lykkedes.

Og så er der jo noget helt andet, kan vi få øget sponsorindtægterne og få mere støtte fra det lokale erhvervsliv, noget der har været ekstra stort fokus på siden tyskerne er kommet til. Vi har været ufatteligt dårlige til at sælge os selv, og Michael Tuxen Boll ansættelsen blev jo også begrundet med de sælger evner han har. Men vi har haft nogle lønudgifter og en strategi der slet ikke har givet mening. Der hvor vi er henne i hierakiet giver et endnu større fokus på talentudvikling mening. Det nytter ikke noget bare at sige man vil satse på talentudviklingen, og så blive ved med at fortsætte i samme spor.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10696
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Økonomitråden

Indlæg af jonas386 » 5. mar 2024, 20:29

PonySlaystation skrev:
5. mar 2024, 20:05
jonas386 skrev:
5. mar 2024, 18:22
10 millioner likes er i øvrigt et vanvittigt tal. Jeg er med på, at det nok bare er ment som et højt tal, men det er 2.5 millioner flere likes end Haaland har med CL pokalen. City selv fik 800.000 likes for deres CL post..
Så er det da vildt at AaB (og de tre tyskere) fik 140.000 likes på det oplag med de tre tyskere med AaB trøjer!
Det skal du gange med 87.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

PonySlaystation
1. div
1. div
Indlæg: 301
Tilmeldt: 31. aug 2021, 00:02

Re: Økonomitråden

Indlæg af PonySlaystation » 5. mar 2024, 20:32

jonas386 skrev:
5. mar 2024, 20:29
PonySlaystation skrev:
5. mar 2024, 20:05
jonas386 skrev:
5. mar 2024, 18:22
10 millioner likes er i øvrigt et vanvittigt tal. Jeg er med på, at det nok bare er ment som et højt tal, men det er 2.5 millioner flere likes end Haaland har med CL pokalen. City selv fik 800.000 likes for deres CL post..
Så er det da vildt at AaB (og de tre tyskere) fik 140.000 likes på det oplag med de tre tyskere med AaB trøjer!
Det skal du gange med 87.
Da ikke for at få City's likes.

Brugeravatar
KongGulerod
Superliga
Superliga
Indlæg: 602
Tilmeldt: 12. jul 2018, 01:36

Re: Økonomitråden

Indlæg af KongGulerod » 5. mar 2024, 21:45

Det er simpelthen kun på Debatsiden at øget eksponering kan nedgøres til noget værdiløst og næsten negativt for klubben. Selvfølgelig har en dansk følger størst værdi for AaB, men det er ikke ensbetydende med at en tysk følger er værdiløs. Nu bruger @Jakobsen to banker som eksempler, da det passer ind i hans agenda, men et andet eksempel kan være en Nordjysk eksportvirksomhed der sælger sine varer på det tyske marked.

Derudover er det jo blevet meldt ud, at de tyske influencere skal hjælpe AaB med deres kommunikation og strategi på de sociale medier. Noget der kan tiltrække flere danske og dermed mere attraktive følgere. Nedenstående artikel er et belæg for værdien af netop dette. @jonas386 og Jakobsen I må meget gerne linke til forskningsartikler, der konkluderer at likes og lignende er værdiløst eller negativt for et brand.

https://www.researchgate.net/publicatio ... cial_media
Uddrag fra forskningsprojekt der har kigget på effekten af følgere og billetsalg, når man renser for heterogene variable som f.eks. holdets spillemæssige performance:
We implemented fixed-effect models and examined the dynamic trends in the number of followers and ticket sales performances of all 31 teams in the National Football League (NFL) while controlling for team-level heterogeneities. The results suggest that the followers on brand social media contribute significantly to sales outcomes.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5187
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: Økonomitråden

Indlæg af Jakobsen » 5. mar 2024, 22:37

KongGulerod skrev:
5. mar 2024, 21:45
Det er simpelthen kun på Debatsiden at øget eksponering kan nedgøres til noget værdiløst og næsten negativt for klubben. Selvfølgelig har en dansk følger størst værdi for AaB, men det er ikke ensbetydende med at en tysk følger er værdiløs. Nu bruger @Jakobsen to banker som eksempler, da det passer ind i hans agenda, men et andet eksempel kan være en Nordjysk eksportvirksomhed der sælger sine varer på det tyske marked.

Derudover er det jo blevet meldt ud, at de tyske influencere skal hjælpe AaB med deres kommunikation og strategi på de sociale medier. Noget der kan tiltrække flere danske og dermed mere attraktive følgere. Nedenstående artikel er et belæg for værdien af netop dette. @jonas386 og Jakobsen I må meget gerne linke til forskningsartikler, der konkluderer at likes og lignende er værdiløst eller negativt for et brand.

https://www.researchgate.net/publicatio ... cial_media
Uddrag fra forskningsprojekt der har kigget på effekten af følgere og billetsalg, når man renser for heterogene variable som f.eks. holdets spillemæssige performance:
We implemented fixed-effect models and examined the dynamic trends in the number of followers and ticket sales performances of all 31 teams in the National Football League (NFL) while controlling for team-level heterogeneities. The results suggest that the followers on brand social media contribute significantly to sales outcomes.
Det var da noget af en stråmand at påstå, at jeg har sagt at Likes per default er værdiløse eller det modsatte for den sags skyld. Jeg tvivler på, at de tyske likes for alvor vil kunne omsættes til noget brugbart, men det jo ikke det samme som at jeg ikke tror på der er noget at hente på SoMe. Jeg er også helt enig i, at AaBs SoMe er en blodfattig omgang og det med at få deres konsulentbistand synes jeg er en skide gode ide, men klubben er også nødt til at starte med at blive sin egen historiefortæller og gøre det bedre.
Det kræver en stategi og et narrativ at bygge på og ikke bare en gang "Hokus pokus ViscaBarca i fokus" med et par vlogs med en mand udefra. Det sælger jo ærligtalt mere ViscaBarca på fodboldtur i Danmark end AaB.
Jeg tror for, at det ville virke at gå ned i den vej skulle vi have en anden type eller mere tydelig klubidentitet der kunne gøre os enten kult eller til nogens andet hold. Så skulle det jo netop være sådan noget Nordens Bilbao eller noget St. Pauli/Union Berlin politisk noget. Faleret dansk stor dansk traditionsklub der hævder sig på fortidens meritter er altså ikke nok for folk der ikke allerede har AaB i blodet.
Nu tog jeg AL som case fordi de er vores største sponsor og deres sponsorchef Peter Frolund i Medianos fodbold for voksne netop har forklaret, hvorfor antal likes i sig selv ikke er en værdifuld parameter for en sponsor fordi det også handler om, hvad de kan omsættes til. Det er jo sin essens egentlig bare derfor jeg ikke tror på den SoMe strategi der handler om at tiltrække nogen nævneværdig sponsorer igennem nogle tyske VLogs. Det der de var jo bare sådan en mærkelig støjende sidevogn og ikke noget der var integreret med klubben.

Jeg har jo heller ikke været ude med høtyven og sagt, at de ikke må være her selvom jeg synes ViscaBarcas video var tåkrummende, malplaceret og bøvet som det meste tyske. Jeg forholder mig til det klubben/ejerne gør og om jeg tror på det.
Kæden hopper jo af der, hvor de skal være konsulenter og er en del af ejerkredsen, men reelt har vi jo bare haft et ret ringe TV hold og en smagløs gøgler på besøg.
SSE22 Indexet

Tror ikke på1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Tror på
Kommentar: Tror på man gør det rigtige og retningen findens, men synes der for lidt positiv fremgang og tvivler gevaldigt på deres dygtighed.

Brugeravatar
KongGulerod
Superliga
Superliga
Indlæg: 602
Tilmeldt: 12. jul 2018, 01:36

Re: Økonomitråden

Indlæg af KongGulerod » 5. mar 2024, 23:28

Jakobsen skrev:
5. mar 2024, 22:37
KongGulerod skrev:
5. mar 2024, 21:45
Det er simpelthen kun på Debatsiden at øget eksponering kan nedgøres til noget værdiløst og næsten negativt for klubben. Selvfølgelig har en dansk følger størst værdi for AaB, men det er ikke ensbetydende med at en tysk følger er værdiløs. Nu bruger @Jakobsen to banker som eksempler, da det passer ind i hans agenda, men et andet eksempel kan være en Nordjysk eksportvirksomhed der sælger sine varer på det tyske marked.

Derudover er det jo blevet meldt ud, at de tyske influencere skal hjælpe AaB med deres kommunikation og strategi på de sociale medier. Noget der kan tiltrække flere danske og dermed mere attraktive følgere. Nedenstående artikel er et belæg for værdien af netop dette. @jonas386 og Jakobsen I må meget gerne linke til forskningsartikler, der konkluderer at likes og lignende er værdiløst eller negativt for et brand.

https://www.researchgate.net/publicatio ... cial_media
Uddrag fra forskningsprojekt der har kigget på effekten af følgere og billetsalg, når man renser for heterogene variable som f.eks. holdets spillemæssige performance:
We implemented fixed-effect models and examined the dynamic trends in the number of followers and ticket sales performances of all 31 teams in the National Football League (NFL) while controlling for team-level heterogeneities. The results suggest that the followers on brand social media contribute significantly to sales outcomes.
Det var da noget af en stråmand at påstå, at jeg har sagt at Likes per default er værdiløse eller det modsatte for den sags skyld. Jeg tvivler på, at de tyske likes for alvor vil kunne omsættes til noget brugbart, men det jo ikke det samme som at jeg ikke tror på der er noget at hente på SoMe. Jeg er også helt enig i, at AaBs SoMe er en blodfattig omgang og det med at få deres konsulentbistand synes jeg er en skide gode ide, men klubben er også nødt til at starte med at blive sin egen historiefortæller og gøre det bedre.
Det kræver en stategi og et narrativ at bygge på og ikke bare en gang "Hokus pokus ViscaBarca i fokus" med et par vlogs med en mand udefra. Det sælger jo ærligtalt mere ViscaBarca på fodboldtur i Danmark end AaB.
Jeg tror for, at det ville virke at gå ned i den vej skulle vi have en anden type eller mere tydelig klubidentitet der kunne gøre os enten kult eller til nogens andet hold. Så skulle det jo netop være sådan noget Nordens Bilbao eller noget St. Pauli/Union Berlin politisk noget. Faleret dansk stor dansk traditionsklub der hævder sig på fortidens meritter er altså ikke nok for folk der ikke allerede har AaB i blodet.
Nu tog jeg AL som case fordi de er vores største sponsor og deres sponsorchef Peter Frolund i Medianos fodbold for voksne netop har forklaret, hvorfor antal likes i sig selv ikke er en værdifuld parameter for en sponsor fordi det også handler om, hvad de kan omsættes til. Det er jo sin essens egentlig bare derfor jeg ikke tror på den SoMe strategi der handler om at tiltrække nogen nævneværdig sponsorer igennem nogle tyske VLogs. Det der de var jo bare sådan en mærkelig støjende sidevogn og ikke noget der var integreret med klubben.

Jeg har jo heller ikke været ude med høtyven og sagt, at de ikke må være her selvom jeg synes ViscaBarcas video var tåkrummende, malplaceret og bøvet som det meste tyske. Jeg forholder mig til det klubben/ejerne gør og om jeg tror på det.
Kæden hopper jo af der, hvor de skal være konsulenter og er en del af ejerkredsen, men reelt har vi jo bare haft et ret ringe TV hold og en smagløs gøgler på besøg.
Det har du på sin vis ret i. Jeg tror reelt set, at vi er nogenlunde enige. Nu blev det også sat lidt på spidsen fra min side for at fremhæve mit argument. Dernæst var det primært rettet mod jonas, da han har været meget aktiv her i tråden, men jeg valgte at inkludere dig grundet din kommentar om Arbejdernes Landsbank.

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5323
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Økonomitråden

Indlæg af R Rosenberg » 6. mar 2024, 07:19

Et underskud på 75-85 mio over tre år. Det går satme stærkt med at hælde penge i lokummet, og det der da ikke ud til, at man har fundet en prop at sætte i.

Hvis ikke AaB snart begynder at tjene nogle penge, så vælter korthuset jo eller også skal man endnu engang ud og spørge aktionærerne, om ikke det er en mega fed idé at udhule værdien af deres aktier og bede selvsamme om at købe endnu flere af slagsen.

Der er jo ingen tegn i sol eller måne på, at man laver et par store salg i en overskuelig fremtid, og jeg kunne virkelig godt tænke mig at se, hvordan man fx hæver sponsorindtægter med 20-30 mio årligt, når man - modsat andre - har stået fuldstændig stille på det punkt i årevis.

På den anden side, så har man siddet og holdt øje med de regnskaber siden børsintroduktionen, og især under Søndergaard, og det har været det samme år efter år, og af uransagelige årsager er AaB her endnu.
Ædruelighedens stemme

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10696
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Økonomitråden

Indlæg af jonas386 » 6. mar 2024, 08:23

KongGulerod skrev:
5. mar 2024, 21:45
Det er simpelthen kun på Debatsiden at øget eksponering kan nedgøres til noget værdiløst og næsten negativt for klubben. Selvfølgelig har en dansk følger størst værdi for AaB, men det er ikke ensbetydende med at en tysk følger er værdiløs. Nu bruger @Jakobsen to banker som eksempler, da det passer ind i hans agenda, men et andet eksempel kan være en Nordjysk eksportvirksomhed der sælger sine varer på det tyske marked.

Derudover er det jo blevet meldt ud, at de tyske influencere skal hjælpe AaB med deres kommunikation og strategi på de sociale medier. Noget der kan tiltrække flere danske og dermed mere attraktive følgere. Nedenstående artikel er et belæg for værdien af netop dette. @jonas386 og Jakobsen I må meget gerne linke til forskningsartikler, der konkluderer at likes og lignende er værdiløst eller negativt for et brand.

https://www.researchgate.net/publicatio ... cial_media
Uddrag fra forskningsprojekt der har kigget på effekten af følgere og billetsalg, når man renser for heterogene variable som f.eks. holdets spillemæssige performance:
We implemented fixed-effect models and examined the dynamic trends in the number of followers and ticket sales performances of all 31 teams in the National Football League (NFL) while controlling for team-level heterogeneities. The results suggest that the followers on brand social media contribute significantly to sales outcomes.
Det er lidt svært at forholde sig til en undersøgelse, hvor man hverken kan se deres problemformulering, deres data eller noget som helst andet. Jeg kan ikke rigtigt se om likes giver mere salg og flere tilskuere, eller flere tilskuere og mere salg giver flere likes. Hvad kom først, og hvad påvirker hvad?

I får det jo til at lyde som om, at det er helt unikt at folk med en minimal følgerskare begynder at interesse sig for fodbold, og skilter med det. Som om kendisejere og kendisfans ikke har været en ting nærmest altid.

Og så forstår jeg i øvrigt ikke, hvorfor ALs citat ikke også gælder for det jeg skriver. Her er der en (hoved)sponsor som direkte siger at han er ligeglad med likes og engagement, men alligevel bliver i ved med at insistere på en eller anden konen med æggene logik, hvor man lige får lidt influencere her, lidt der, og vupti har du en af klodens mest solide brands og stærkeste instagramprofiler. Altsammen uden at have rykket sig sportsligt eller fået flere folk på stadion.

Men jeg kan da godt se, at det er mig der ikke forstår marketing, og ikke forstår hvor banebrydende det vil være for vores sponsorere, hvis vi får flere tyske likes på instagram lol.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

RicoBR02
Allstar
Allstar
Indlæg: 1744
Tilmeldt: 22. jul 2019, 14:26
Favoritspiller: Strandli

Re: Økonomitråden

Indlæg af RicoBR02 » 6. mar 2024, 08:24

R Rosenberg skrev:
6. mar 2024, 07:19
Et underskud på 75-85 mio over tre år. Det går satme stærkt med at hælde penge i lokummet, og det der da ikke ud til, at man har fundet en prop at sætte i.

Hvis ikke AaB snart begynder at tjene nogle penge, så vælter korthuset jo eller også skal man endnu engang ud og spørge aktionærerne, om ikke det er en mega fed idé at udhule værdien af deres aktier og bede selvsamme om at købe endnu flere af slagsen.

Der er jo ingen tegn i sol eller måne på, at man laver et par store salg i en overskuelig fremtid, og jeg kunne virkelig godt tænke mig at se, hvordan man fx hæver sponsorindtægter med 20-30 mio årligt, når man - modsat andre - har stået fuldstændig stille på det punkt i årevis.

På den anden side, så har man siddet og holdt øje med de regnskaber siden børsintroduktionen, og især under Søndergaard, og det har været det samme år efter år, og af uransagelige årsager er AaB her endnu.
Jeg tror og håber at AaB har en langsigtet løsning på økonomien, men jeg er absolut også bekymret lige nu. Mon ikke spillersalg kommer når vi forhåbentligt rykker op. Mange ting peger fremad og håber at økonomien følger med..

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5323
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Økonomitråden

Indlæg af R Rosenberg » 6. mar 2024, 08:31

RicoBR02 skrev:
6. mar 2024, 08:24
R Rosenberg skrev:
6. mar 2024, 07:19
Et underskud på 75-85 mio over tre år. Det går satme stærkt med at hælde penge i lokummet, og det der da ikke ud til, at man har fundet en prop at sætte i.

Hvis ikke AaB snart begynder at tjene nogle penge, så vælter korthuset jo eller også skal man endnu engang ud og spørge aktionærerne, om ikke det er en mega fed idé at udhule værdien af deres aktier og bede selvsamme om at købe endnu flere af slagsen.

Der er jo ingen tegn i sol eller måne på, at man laver et par store salg i en overskuelig fremtid, og jeg kunne virkelig godt tænke mig at se, hvordan man fx hæver sponsorindtægter med 20-30 mio årligt, når man - modsat andre - har stået fuldstændig stille på det punkt i årevis.

På den anden side, så har man siddet og holdt øje med de regnskaber siden børsintroduktionen, og især under Søndergaard, og det har været det samme år efter år, og af uransagelige årsager er AaB her endnu.
Jeg tror og håber at AaB har en langsigtet løsning på økonomien, men jeg er absolut også bekymret lige nu. Mon ikke spillersalg kommer når vi forhåbentligt rykker op. Mange ting peger fremad og håber at økonomien følger med..
Ahmen, det har man jo sagt siden efteråret 1998. Klubbens økonomi er status quo dårlig, intet peger på at det pludselig skulle vende, og vi trofaste idioter står år efter og og siger, at nu håber vi det vender.

Og hvad er det egentlig, der peger fremad? Jeg har svært ved at få øje på det, hvis jeg prøver at være lidt objektiv.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5187
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: Økonomitråden

Indlæg af Jakobsen » 6. mar 2024, 08:41

R Rosenberg skrev:Et underskud på 75-85 mio over tre år. Det går satme stærkt med at hælde penge i lokummet, og det der da ikke ud til, at man har fundet en prop at sætte i.

Hvis ikke AaB snart begynder at tjene nogle penge, så vælter korthuset jo eller også skal man endnu engang ud og spørge aktionærerne, om ikke det er en mega fed idé at udhule værdien af deres aktier og bede selvsamme om at købe endnu flere af slagsen.

Der er jo ingen tegn i sol eller måne på, at man laver et par store salg i en overskuelig fremtid, og jeg kunne virkelig godt tænke mig at se, hvordan man fx hæver sponsorindtægter med 20-30 mio årligt, når man - modsat andre - har stået fuldstændig stille på det punkt i årevis.

På den anden side, så har man siddet og holdt øje med de regnskaber siden børsintroduktionen, og især under Søndergaard, og det har været det samme år efter år, og af uransagelige årsager er AaB her endnu.
Problemet er som jeg ser det udefra er, at penge i AaB er blevet kastet af kærlighed. Det er fint og nobelt og det skal der også være, men AaB mangler i den grad folk der kan tiltrække endnu flere penge. Det kommer kun ved 1) at få styr på nuværende butik 2) få lavet en klar plan for hvad man vil med klubben og 3) hvordan man vil vækste klubben. Vi kan skose FCM nok så meget for, at er trak fra pga. Benham, men det gjorde man også fordi han kunne se pointe. I at investere i FCM.

Desværre falder man nærmest spontant i søvn ved tanken om Niels David der holder en salgstale. Det skal nok skræmme investorerne væk. Vi må virkelig håbe Tuxen kan sælge AaB på vegne af bestyrelsen.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
SSE22 Indexet

Tror ikke på1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Tror på
Kommentar: Tror på man gør det rigtige og retningen findens, men synes der for lidt positiv fremgang og tvivler gevaldigt på deres dygtighed.

Brugeravatar
KongGulerod
Superliga
Superliga
Indlæg: 602
Tilmeldt: 12. jul 2018, 01:36

Re: Økonomitråden

Indlæg af KongGulerod » 6. mar 2024, 09:57

jonas386 skrev:
6. mar 2024, 08:23
KongGulerod skrev:
5. mar 2024, 21:45
Det er simpelthen kun på Debatsiden at øget eksponering kan nedgøres til noget værdiløst og næsten negativt for klubben. Selvfølgelig har en dansk følger størst værdi for AaB, men det er ikke ensbetydende med at en tysk følger er værdiløs. Nu bruger @Jakobsen to banker som eksempler, da det passer ind i hans agenda, men et andet eksempel kan være en Nordjysk eksportvirksomhed der sælger sine varer på det tyske marked.

Derudover er det jo blevet meldt ud, at de tyske influencere skal hjælpe AaB med deres kommunikation og strategi på de sociale medier. Noget der kan tiltrække flere danske og dermed mere attraktive følgere. Nedenstående artikel er et belæg for værdien af netop dette. @jonas386 og Jakobsen I må meget gerne linke til forskningsartikler, der konkluderer at likes og lignende er værdiløst eller negativt for et brand.

https://www.researchgate.net/publicatio ... cial_media
Uddrag fra forskningsprojekt der har kigget på effekten af følgere og billetsalg, når man renser for heterogene variable som f.eks. holdets spillemæssige performance:
We implemented fixed-effect models and examined the dynamic trends in the number of followers and ticket sales performances of all 31 teams in the National Football League (NFL) while controlling for team-level heterogeneities. The results suggest that the followers on brand social media contribute significantly to sales outcomes.
Det er lidt svært at forholde sig til en undersøgelse, hvor man hverken kan se deres problemformulering, deres data eller noget som helst andet. Jeg kan ikke rigtigt se om likes giver mere salg og flere tilskuere, eller flere tilskuere og mere salg giver flere likes. Hvad kom først, og hvad påvirker hvad?

I får det jo til at lyde som om, at det er helt unikt at folk med en minimal følgerskare begynder at interesse sig for fodbold, og skilter med det. Som om kendisejere og kendisfans ikke har været en ting nærmest altid.

Og så forstår jeg i øvrigt ikke, hvorfor ALs citat ikke også gælder for det jeg skriver. Her er der en (hoved)sponsor som direkte siger at han er ligeglad med likes og engagement, men alligevel bliver i ved med at insistere på en eller anden konen med æggene logik, hvor man lige får lidt influencere her, lidt der, og vupti har du en af klodens mest solide brands og stærkeste instagramprofiler. Altsammen uden at have rykket sig sportsligt eller fået flere folk på stadion.

Men jeg kan da godt se, at det er mig der ikke forstår marketing, og ikke forstår hvor banebrydende det vil være for vores sponsorere, hvis vi får flere tyske likes på instagram lol.
Jeg må bare forholde mig til, at din empiri udelukkende bygger på en enkelt udtalelse og derudover er resten baseret på dine egne konklusioner. Hvis du ikke kan se problemet i det, så kan vi lige så godt lukke diskussionen her.

Et andet eksempel på en sammenlignelig case indenfor fodbold er pre season tours, hvor storklubber tager til lande som USA, Japan, Australien og lignende. Det er selvfølgelig ikke en tilfældighed eller ren filantropi - det er noget klubberne gør for at udbrede sit brand og skabe en følgerskare udenrigs. Der er åbenlyst en kæmpe forskel på AaB og Arsenal, men at negligere følgere og likes bare fordi de er udenlandske er simpelthen grinagtigt. Og som jeg sagde i mit forrige indlæg, så er jeg helt med på præmissen om at værdien af en dansk fan/følger er større end en tysk, men den vil aldrig være lig nul.
https://www.sportcal.com/comment/the-bu ... s/?cf-view
The financial gains that teams can generate from pre-season tournaments across the globe are potentially a key element of the clubs’ yearly income. Therefore, the impact that the Covid-19 pandemic had on clubs by halting pre-season tours was a significant concern and, for many teams, stopped vital revenue streams as they were unable to tap into new, potentially huge overseas markets and seize promotional opportunities with major sponsors.

Besvar