Tilskuerkrise i Aalborg?

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af frederikshavneren » 18. feb 2014, 10:15

AaB har altid været Nordjyllands ubetingede største sportsbrand med afstand. Sådan har det altid været, men på det seneste er der kommet flere konkurrenter på banen, hvilket har øget kampen om tilskuerne.

De unævnelige fra Gigantium har Danmarks største tilskuertal og har i de seneste dage samlet over 8.000 i Gigantium til 2 kampe mod henholdsvis Mors og et slovensk håndboldhold. Der er ikke andre hold i Danmark der kan samle 4 kilo til en hjemmekamp mod Mors en onsdag aften, men hvor meget jeg end ikke forstår det, så gør Jan Larsen åbenbart noget rigtigt (aner ikke om de har oversvømmet markedet med fribilletter). Det kan godt være at jeg og alle andre debattører herinde ikke kan fordrage gøglershowet i Gigantium, men det kan hr. og fru Nordjylland åbenbart godt.
Jeg læste en artikel for et stykke tid siden i Nordjyske hvor, det blev fremhævet at håndboldholdet allerede havde passeret 1 mill. tv seere i indeværende sæson. Det er selvfølgelig inkl. CL, men på tv fronten må de ha´ langt flere tv seere end AaB. Det er kun når AaB vises søndag aften på 3+, at der er gode seertal. Håndbolden får større tv eksponering og det kan koste AaB på sponsorfronten.

Hobro rykker op til sommer og det øger kampen om tilskuerne i Himmerland. Hjørring skal også nok rykke op på et tidspunkt inden for de kommende år. Kusk og Krüger har gang i et rigtig godt stykke arbejde og bygger stille og roligt videre på fundamentet. Hjørring har selvfølgelig ikke de bedste forudsætninger for suppebold, men når Silkeborg, Haderslev og Farum i mange år har spillet i Superligaen så kan Hjørring også. Umiddelbart bør Hjørring have bedre rammebetingelser end Silkeborg og Haderslev har.

9000AaB
Superliga
Superliga
Indlæg: 621
Tilmeldt: 30. dec 2013, 15:20
Favoritspiller: M. Lindstrøm

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af 9000AaB » 18. feb 2014, 13:32

Udover at der er "krise" i AaB rent tilskuer mæssigt, er der så ingen forslag til hvad vi debattører, fans og andre evt. kan gør -gratis- for at hjælpe med at lokke flere til stadionen?

Ved godt det ikke gavner os fans at hjælpe rent økonomisk men personligt vil jeg sku hellere stå og råbe og skrige med 12000 fans end med 7000 fans.
Det påvirker bar oplevelsen positivt fra min side.

Tænkte bar om vi som privat person kunne være mere offensive på Face, Twitter etc. som fx?
Bar en ide og gad godt høre hvad andre evt. kunne foreslå.

Brugeravatar
Sydamerikaneren
2. div
2. div
Indlæg: 101
Tilmeldt: 26. apr 2013, 22:36
Geografisk sted: Århus

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Sydamerikaneren » 23. feb 2014, 18:16

AaB er kedeligt!

Jeg tror om så det blev gratis at komme ind og se fodbold, så vil billedet forblive det samme.
Jeg tror det er fordi, at vi mangler et internationalt snit over os.
Den poleret plastic liga premier league, med store stadions, udenlandske profiler, samt BIF og FCK som vel er de eneste her i det danske rige, som også har et setup på internationalt niveau, er noget der fænger og imponerer.

1)Vi har gode lokale profiler, men vi skal også have vores N'Doye krydret ind i billedet, vi mangler en udenlandsk(e) stjerner.

2)Aalborg stadion er hamre kedeligt og trist, men det kan vi ikke gøre noget ved, men et nyt stadium om 50 år vil være lækkert. Det nordjylland kan præstere er decideret pinligt. Se bare AZ's stadium med plads til 17100 tilskuere... Verdensklasse http://static2.parool.nl/static/FOTO/pe ... 182737.jpg Alternativt, få et stadion som i Esbjerg.

3) Manglende Visioner og Målsætninger


Men vi har ingen penge, vi er ikke interessante fra mediernes side af eller resten af Danmark, vi befinder os i udkants Danmark.

Undskyld, men jeg ser sort på det, mest fordi det ærgre mig, når nu man kan lave noget spændende heroppe med
potentielle 525.000 mennesker.

At man så spiller fredag eller mandag aften, hjælper heller ikke på det. Jeg vil se bold når det er lyst Lør- Søndag kl. 12, 14 eller 15.00 og så kan jeg se real madrid om aften.

Brugeravatar
Sydamerikaneren
2. div
2. div
Indlæg: 101
Tilmeldt: 26. apr 2013, 22:36
Geografisk sted: Århus

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Sydamerikaneren » 13. mar 2015, 20:53

Syntes stadig ikke vi har rykket os på tilskueresiden


Måske man kunne personliggøre stadion ligesom valencia
http://www.nesthostelsvalencia.com/vale ... talla.html

Brugeravatar
Califfen
Allstar
Allstar
Indlæg: 2064
Tilmeldt: 17. maj 2007, 18:13
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Califfen » 14. mar 2015, 11:19

Sydamerikaneren skrev:AaB er kedeligt!

Jeg tror om så det blev gratis at komme ind og se fodbold, så vil billedet forblive det samme.
Jeg tror det er fordi, at vi mangler et internationalt snit over os.
Den poleret plastic liga premier league, med store stadions, udenlandske profiler, samt BIF og FCK som vel er de eneste her i det danske rige, som også har et setup på internationalt niveau, er noget der fænger og imponerer.

1)Vi har gode lokale profiler, men vi skal også have vores N'Doye krydret ind i billedet, vi mangler en udenlandsk(e) stjerner.

2)Aalborg stadion er hamre kedeligt og trist, men det kan vi ikke gøre noget ved, men et nyt stadium om 50 år vil være lækkert. Det nordjylland kan præstere er decideret pinligt. Se bare AZ's stadium med plads til 17100 tilskuere... Verdensklasse http://static2.parool.nl/static/FOTO/pe ... 182737.jpg Alternativt, få et stadion som i Esbjerg.

3) Manglende Visioner og Målsætninger


Men vi har ingen penge, vi er ikke interessante fra mediernes side af eller resten af Danmark, vi befinder os i udkants Danmark.

Undskyld, men jeg ser sort på det, mest fordi det ærgre mig, når nu man kan lave noget spændende heroppe med
potentielle 525.000 mennesker.

At man så spiller fredag eller mandag aften, hjælper heller ikke på det. Jeg vil se bold når det er lyst Lør- Søndag kl. 12, 14 eller 15.00 og så kan jeg se real madrid om aften.
Vores stadionstruktur er også decideret pinlig. Det ville være forfriskende, hvis man gad rive hele stadion ned, og så begynde forfra og bygge et ordentligt meningsfuldt sammenhængende stadion. Også selvom der kun vil være plads til 15.000 på det nye stadion. Designet og infrastrukturen betyder mere end folk tror.

Desuden hjælper det heller ikke på tilskuertallet, at halvdelen af sæsonens hjemmekampe skal spilles i bidende kulde. Det holder squ mange væk. Hvis vi begyndte at følge den norske og svenske helårs-kalender-sæsonmodel, så ville tilskuertallet også stige. Vi er for magelige i Aalborg/Danmark i forhold til at stå og fryse ude på stadion i 2 timer en gang hver anden uge. Men det ville da også hjælpe, hvis der var lidt underholdning ude på stadion. Synes aldrig der sker noget derude. Odds-reklamer er det vildeste for tiden, hvilket egentlig er mere irriterende end underholdene i min bog.. Kom i gang med nogle cheerleaders eller lignende, konkurrencer, lækre nostalgiske AaB-klip på storskærmen etc... Burde ikke være så svært.

Ang. international snit i form af udenlandske stjerner: Tjah det er nok ikke en bæredygtig løsning for AaB i længden at satse på udenlandske profiler, men det kan også hurtigt blive for kedeligt at se 11 lokale knægte løber rundt på banen. Folk er gennem årene blevet forvænt med fra tid til anden at se eksotiske personligheder i AaB, som har gjort det lidt sjovere at følge med, og som sikkert også har tiltrukket andre tilskuersegmenter. Vi mangler sådanne typer i dag.
Så hvis vi kunne begynde at scoute spillere udenfor Skandinavien, så ville det være super..

Brugeravatar
Gaarde6
Allstar
Allstar
Indlæg: 6374
Tilmeldt: 6. jul 2005, 11:15
Geografisk sted: Sæby Nordjylland

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Gaarde6 » 14. mar 2015, 14:56

Vores stadion er så ringe!

Enig i hvad Califfen siger.. Der skulle ikke ha været bygget på det gamle. Der skulle ha været lavet et helt nyt.
Desværre er det placeringen, som spænder ben for den mulighed da naboerne klager (Hvem flytter i øverigt ind ved siden af et stadion og så klager BAGEFTER ?)
Stadion ligger perfekt, hvis man kigger med en Aalborg beboers briller.
Kigger man med et par briller, som sidder på en som er bosat uden for Aalborg ligger det ikke pisse praktisk.
Jeg tror dog næppe det kommer til at gøre en forskel om man havde flyttet Stadionet i sin tid.
Kan være man havde nemmere ved at trække folk udefra til bold. Men folk fra Aalborg ville have svære ved at nå frem i forhold til nu.

Tilbage til det første:
Vores stadion er så ringe!!
De der lave endetribuner ødelægger alt akustisk og det ligner lort.
Boder og lokummer ligger også ad helvede til, når der er mange på stadion (Sker jo så ikke så tit)
Og måden man kommer til stadion er som sagt ikke den nemmeste, hvis man kommer i bil eller bus ude fra.
Det hele lagt sammen gør at man nok ikke har de nemmeste betingelser for at rykke flere folk udefra til bold inde i Aalborg.

Personligt smutter jeg tit 2 min før tid for at komme væk inden der kommer kø.

Var for mange mange år siden nede og se HSV. Det var satme imponerende, hvor hurtigt P pladsen var ryddet for biler efter kampen!
Hvis ikke jeg husker helt galt lå stadion lige op af en stor vej (Måske autobahn?)
Politiet stillede sig lige ud og lukkede de små veje, så du enten kunne køre Nord eller syd på fra P pladsen (Ud på den store vej) Og på 10 min var P pladsen tom! Der var vel 50.000 til bold eller sådan noget!
Til sammenligning bruger jeg sommetider 20-30 min på et komme ud af Aalborg efter en kamp med 6000-7000 mennesker!
Jeg er egentlig ligeglad for det er sådan det er.
Men for en potentiel ny kunde er det ikke den fedeste oplevelse at skal være på stadion tidlige for at få en P plads og så skal sidde i kø en halv time bagefter også.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Jesper Schmidt » 14. mar 2015, 15:20

Det er ekstremt nemt at få folk på stadion, det så vi sidste forår hvor der var tæt på udsolgt til næsten alle kampe: Vind fodboldkampe!

Derudover synes jeg nu også det er lidt overflødigt at tage de her diskussioner om tilskuertallet midt i sæsonen, hvor tallene reelt ikke siger ret meget, fordi der er så mange faktorer som kan flytte tallene i den ene eller anden retning, og fordi der helt generelt set kommer flere tilskuere i foråret hvor tingene bliver afgjort.

Jeg husker denne diskussion også kørte for fuld knald for ca. 1½ år siden, i efteråret af mesterskabssæsonen, hvor tallene da sæsonen sluttede jo altså endte med at vise noget helt andet end den præmisse der blev diskuteret udfra. Det er afgjort min påstand at det samme vil ske i år.

Men iøvrigt kan jeg slet ikke få øje på nogen tilskuerkrise. Vi ligger med 4. flest tilskuere på hjemmebane, kun overgået af mesterskabsaspiranterne fra FCM (som qua deres placering naturligt vil/bør opleve et tilskuerboost) og de to sædvanlige tophold på den liste. Vores snit ligger allerede på nuværende tidspunkt højere end i 12/13 sæsonen, og der har samtidig været mindst 50% flere hjemmekampe for AaB end i en normal sæson, hvilket også må gøre det sværere at få marginaltilskueren på stadion hver eneste gang.

Desuden - spillet har sgu i ret lange perioder langt fra været prangende, det har selvfølgelig også stor betydning.

Og så tror jeg bare SLET ikke på den der meget brugte præmisse om at et nyt stadion vil være lig med flere tilskuere. Det virkede ikke sidste gang, og det vil det heller ikke gøre næste gang. Jeg vil påstå at de eneste tidspunkter et nyt stadion virkelig giver noget tilskuermæssigt, er når der er sammenfald med en stor vækst i klubben og tilskuerinteressen i forvejen. Som man så f.eks. i Horsens og længere tilbage i Brøndby. Jeg siger ikke at vores stadion er perfekt, men jeg har godt nok svært ved at forestille mig det ligefrem skulle holde folk væk.

9520AaB
Allstar
Allstar
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 19. sep 2009, 21:55
Favoritspiller: Maradona
Geografisk sted: Skørping

Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af 9520AaB » 14. mar 2015, 16:16

1. Brug storskærme til andet end reklamer. Højdepunkter, livescore fra andre kampe etc.
2. Drop Tina Turner. Punktum. Lær af St Pauli.
3. Skab noget ud over det sædvanlige hver gang, sådan at man misser andet end kampen.

Brugeravatar
Ham der Emil
Allstar
Allstar
Indlæg: 1524
Tilmeldt: 7. jul 2005, 13:45
Favoritspiller: David Beckham og Martin P
Geografisk sted: 50939

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Ham der Emil » 14. mar 2015, 16:27

9520AaB skrev:1. Brug storskærme til andet end reklamer. Højdepunkter, livescore fra andre kampe etc.
2. Drop Tina Turner. Punktum. Lær af St Pauli.
3. Skab noget ud over det sædvanlige hver gang, sådan at man misser andet end kampen.
Hvad er det de gör?
Et Hjerte - En Klub

Gamen

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Gamen » 14. mar 2015, 18:02

Jesper Schmidt skrev:Det er ekstremt nemt at få folk på stadion, det så vi sidste forår hvor der var tæt på udsolgt til næsten alle kampe: Vind fodboldkampe!

Derudover synes jeg nu også det er lidt overflødigt at tage de her diskussioner om tilskuertallet midt i sæsonen, hvor tallene reelt ikke siger ret meget, fordi der er så mange faktorer som kan flytte tallene i den ene eller anden retning, og fordi der helt generelt set kommer flere tilskuere i foråret hvor tingene bliver afgjort.

Jeg husker denne diskussion også kørte for fuld knald for ca. 1½ år siden, i efteråret af mesterskabssæsonen, hvor tallene da sæsonen sluttede jo altså endte med at vise noget helt andet end den præmisse der blev diskuteret udfra. Det er afgjort min påstand at det samme vil ske i år.

Men iøvrigt kan jeg slet ikke få øje på nogen tilskuerkrise. Vi ligger med 4. flest tilskuere på hjemmebane, kun overgået af mesterskabsaspiranterne fra FCM (som qua deres placering naturligt vil/bør opleve et tilskuerboost) og de to sædvanlige tophold på den liste. Vores snit ligger allerede på nuværende tidspunkt højere end i 12/13 sæsonen, og der har samtidig været mindst 50% flere hjemmekampe for AaB end i en normal sæson, hvilket også må gøre det sværere at få marginaltilskueren på stadion hver eneste gang.
Så simpelt kan man ikke forklare det, Jesper Schmidt. Det handler også I sidste om alt muligt andet. Og AaB har efter, skandinavisk målestok, været fantastisk dårlige til at forsøge at skabe en identitet omkring det at være AaB-fan.
Når jeg rejser til Sverige for at se fodbold, så forbløffes jeg over hvor lidt man ser på tilskuerne som kunder, og hvor god man er til at konstant at tale dét at være fan ind i en kontekst omkring loyalitet, "sammen kan vi..."-følelsen, sammenhold og ikke gør forskel på fans.
Når man f.eks. starter en kampagne op med sine fans, hvor man samler ind til at kunne give 100-200 børn i lokalområdet et gratis sæsonkort for at signalere at man også tænker på at skabe fans til fremtiden, og på den baggrund får massiv mediedækning og enorm lokal opbakning... Det kunne AaB ALDRIG finde på.

Du mener ikke vi har en tilskuerkrise?
Din påstand om vi ligger fint i år holder ikke helt, bl.a. fordi vi allerede har haft 4 hjemmekampe mod FCM, Brøndby og FCK, som er dem der trækker flest tilskuere og de trækker kraftigt op i regnestykket. Men vi har da en tilskuerkrise, når der er gravkammerstemning til hver hjemmekamp. Måske ikke altid numerisk, men ifht. at Aalborg Stadion ikke, i min tid som aktiv fan, har været mindre frygtindgydende, så har vi.
Håbet om at få lov til at genopleve stemningen fra den regnvejrsdag i 2008 mod Sampdoria, har aldrig været længere væk.

Vi trækker bl.a. meget få tilskuere til en 1/8 finale i Europa League.

Klubben har i dén grad svigtet, og det begynder at vise sig nu. Alene dét, at man ikke engang aner hvor man skal lede når man vil købe en AaB-trøje er grinagtigt. Og har de den endelig, så har de den sjældent i den rigtige størrelse.
Hvor er merchandisen, der gør at man kan vise sit tilhørsforhold diskret og på en fed måde? Hvor er tillidserklæringerne og samarbejdet med fansene, udover når man står med hatten i hånden eller ligger skidt i tabellen? Hvor er respekten for, at klubben også eksisterer om 25 år, og at der også til den tid skal være nogen til at støtte op om den?

Der er så mange nordjyder der pga. de seneste 10-15 års misære ser AaB som utroværdige i dag, og ikke kunne drømme om at lægge en krone der - og det image rettes der først lidt op på nu, hvor økonomien så småt ser fornuftig ud igen. Men manglende tillid og de brudte bånd til nordjyderne/aalborggenserne skal der i den grad stadig arbejdes på at bedre.
En fornuftig start ville være et langt tættere samarbejde med fansene. Der kunne jo være andre end AaB's marketingsafdeling der kunne have bud på, hvordan man ændrer på den nuværende tilstand.

Jeg ved godt at du sjældent er den, der er særligt meget efter AaB, men du burde kunne se lidt mere nuanceret på det.

Brugeravatar
Gaarde6
Allstar
Allstar
Indlæg: 6374
Tilmeldt: 6. jul 2005, 11:15
Geografisk sted: Sæby Nordjylland

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Gaarde6 » 14. mar 2015, 19:24

Gamen skrev:
Jesper Schmidt skrev:Det er ekstremt nemt at få folk på stadion, det så vi sidste forår hvor der var tæt på udsolgt til næsten alle kampe: Vind fodboldkampe!

Derudover synes jeg nu også det er lidt overflødigt at tage de her diskussioner om tilskuertallet midt i sæsonen, hvor tallene reelt ikke siger ret meget, fordi der er så mange faktorer som kan flytte tallene i den ene eller anden retning, og fordi der helt generelt set kommer flere tilskuere i foråret hvor tingene bliver afgjort.

Jeg husker denne diskussion også kørte for fuld knald for ca. 1½ år siden, i efteråret af mesterskabssæsonen, hvor tallene da sæsonen sluttede jo altså endte med at vise noget helt andet end den præmisse der blev diskuteret udfra. Det er afgjort min påstand at det samme vil ske i år.

Men iøvrigt kan jeg slet ikke få øje på nogen tilskuerkrise. Vi ligger med 4. flest tilskuere på hjemmebane, kun overgået af mesterskabsaspiranterne fra FCM (som qua deres placering naturligt vil/bør opleve et tilskuerboost) og de to sædvanlige tophold på den liste. Vores snit ligger allerede på nuværende tidspunkt højere end i 12/13 sæsonen, og der har samtidig været mindst 50% flere hjemmekampe for AaB end i en normal sæson, hvilket også må gøre det sværere at få marginaltilskueren på stadion hver eneste gang.
Så simpelt kan man ikke forklare det, Jesper Schmidt. Det handler også I sidste om alt muligt andet. Og AaB har efter, skandinavisk målestok, været fantastisk dårlige til at forsøge at skabe en identitet omkring det at være AaB-fan.
Når jeg rejser til Sverige for at se fodbold, så forbløffes jeg over hvor lidt man ser på tilskuerne som kunder, og hvor god man er til at konstant at tale dét at være fan ind i en kontekst omkring loyalitet, "sammen kan vi..."-følelsen, sammenhold og ikke gør forskel på fans.
Når man f.eks. starter en kampagne op med sine fans, hvor man samler ind til at kunne give 100-200 børn i lokalområdet et gratis sæsonkort for at signalere at man også tænker på at skabe fans til fremtiden, og på den baggrund får massiv mediedækning og enorm lokal opbakning... Det kunne AaB ALDRIG finde på.

Du mener ikke vi har en tilskuerkrise?
Din påstand om vi ligger fint i år holder ikke helt, bl.a. fordi vi allerede har haft 4 hjemmekampe mod FCM, Brøndby og FCK, som er dem der trækker flest tilskuere og de trækker kraftigt op i regnestykket. Men vi har da en tilskuerkrise, når der er gravkammerstemning til hver hjemmekamp. Måske ikke altid numerisk, men ifht. at Aalborg Stadion ikke, i min tid som aktiv fan, har været mindre frygtindgydende, så har vi.
Håbet om at få lov til at genopleve stemningen fra den regnvejrsdag i 2008 mod Sampdoria, har aldrig været længere væk.

Vi trækker bl.a. meget få tilskuere til en 1/8 finale i Europa League.

Klubben har i dén grad svigtet, og det begynder at vise sig nu. Alene dét, at man ikke engang aner hvor man skal lede når man vil købe en AaB-trøje er grinagtigt. Og har de den endelig, så har de den sjældent i den rigtige størrelse.
Hvor er merchandisen, der gør at man kan vise sit tilhørsforhold diskret og på en fed måde? Hvor er tillidserklæringerne og samarbejdet med fansene, udover når man står med hatten i hånden eller ligger skidt i tabellen? Hvor er respekten for, at klubben også eksisterer om 25 år, og at der også til den tid skal være nogen til at støtte op om den?

Der er så mange nordjyder der pga. de seneste 10-15 års misære ser AaB som utroværdige i dag, og ikke kunne drømme om at lægge en krone der - og det image rettes der først lidt op på nu, hvor økonomien så småt ser fornuftig ud igen. Men manglende tillid og de brudte bånd til nordjyderne/aalborggenserne skal der i den grad stadig arbejdes på at bedre.
En fornuftig start ville være et langt tættere samarbejde med fansene. Der kunne jo være andre end AaB's marketingsafdeling der kunne have bud på, hvordan man ændrer på den nuværende tilstand.

Jeg ved godt at du sjældent er den, der er særligt meget efter AaB, men du burde kunne se lidt mere nuanceret på det.
Præcis!
Du rammer hovedet på sømmet.
AaB virker fløjtenes ligeglade med fans af klubben og hvordan fremtiden skal tegne sig på tribunerne.
Det er som om det er folks egen hovedpine!
Der er nu ikke noget mærkeligt i det.. Det har altid været sådan i AaB (Og det er ikke negativt ment)
Men det er på tide klubben kommer ud af busken! Et kogende stadion kan være mange point værd i løbet af en sæson.
Jeg har ikke løsningen på, hvad klubben skal gøre, men man kunne starte med et samarbejde mellem ALLE fanklubber og klubben.
Man kunne også bede spillerne om at være med ind over!? Den der evige klappen ud til folk og den obligatoriske Fernebache hilsen efter en kamp er sgu mere en vane end et sammenspil mellem spillere og Vest tribunen.
Jeg synes faktisk ideen med at dele sæsonkort ud på de omkringliggende skoler var en smart ting.
Jeg har også tit tænkt på de syngende folk på Vest, hver tog en mand med, som de kunne forestille sig ville være med i fællesskabet. Men så er vi igen over i at det er os selv som skal tage initiativet. Klubben BURDE være mindst lige så interesseret som os!!!

Jeg kan sagtes følge Jespers argument. AT sejre giver flere folk på stadion.
Desværre nulstilles en sæson, når den sidste er slut. Og her har vi godt nok præsteret SKIDT og der med smidt den lille chance for flere folk på stadion væk. JA de burde komme hver gang.. Men sådan er det nu en gang ikke i Aalborg.
Nu har vi heldigvis lidt mønter på kistebunden, hvilket forhåbentlig kan skabe et stabilt top 3-4 hold og der med give folk troen på, at der kommer en god sæson efter en god sæson.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af frederikshavneren » 14. mar 2015, 22:20

Vi burde kunne få flere tilskuere på stadion. Vi er begunstiget af et stort opland med centrum i landets fjerde største by, det bør afspejle sig i tilskuersnittet. Tilskuertallet er en tilbagevendende diskussion fra tid til anden, personligt har jeg altid været skuffet over nordjydernes lunkne støtte til klubben.

Som illustration er det tåkrummende pinligt hvis FCM ender med et højere tilskuersnit i denne sæson end hvad vi havde i sidste sæson. For at illustrere forskellen på klubberne så bor der ca. 50.000 i byerne Herning-Ikast (130.000 i Aalborg - Nrsb.), mens der bor ca. 205.000 i Aalborg Kommune. Det burde manifestere sig i langt højere tilskuersnit I Aalborg end i FCM (også selv om vi lå i baghjul store dele af sidste sæson).

Jeg ved ikke om det skyldes den nordjyske træghed, men faktum er at vi i de sidste par sæsoner har fået en alvorlig konkurrent i form af Aalborg Håndbold. Aalborgenserne har landets højeste tilskuersnit, der er ingen andre danske klubber der kan mønstre 4 kilo til en hjemmekamp en onsdag mod eks. Mors. Hvor uforståeligt det end er, så tiltaler håndbold åbenbart mange nordjyder.

Jeg har ikke løsningerne på hvad der skal til for at få flere på stadion. Konkurrencen er enorm i dag hvor publikum stopfodres med fodbold, men et eller andet skal der gøres. Som andre også har nævnt så savner jeg også personligheder på det nuværende hold.
Califf eks. var en ordinær fodboldspiller, men han havde virkelig udstråling. Den hyldest amerikaneren fik før alle kampe er vi ikke i nærheden af at mønstre i dag. David Nielsen var også fantastisk. Skidt pyt med at ikke alle brød sig om ham, jeg synes at det var fantastisk at se ham løbe en halv banelængde for at flæske en modstander. Det var tider!

Jeg har lige læst Zlatans selvbiografi. Jeg kunne ikke lade være med at tænke på om han var kommet igennem AaBs talentafdeling hvis han som tanke eksperiment var født i Aalborg, eller om han var blevet sorteret fra pga. personligheden?

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Klaus » 14. mar 2015, 22:41

Vores snit er meget tæt på, hvad vi normalt har, ja endda lidt højere i år.

Når man skal præsentere AaB, kan man som fan gøre to ting. Enten fokuserer man på alt hvad der er galt. Placering af stadion, tribunernes højde, manglende udenlandske profiler og hvad man ellers kan finde på. Alternativt kunne man fortælle hvilken fantastisk oplevelse, det er at se en flok primært lokale knægte udvikle sig og klare sig i superligaen. Euforien i de sidste minutter af Brøndbykampen, hvor vi igen vandt over en klub med 3-gange så dyre spillere. Eller måske bar glæden og stoltheden over at følge et lokalt fodboldhold.

Med hvilken idåndgangsvinkel kan man mon lettest lokke naboen med til bold???

Jeg synes, det er som om, at der pinedød skal være problemer. Hvad med at vi bare et kort øjeblik huskede at glæde os over sidste sæsons dobbelte triumf. En fantastisk tur til Parken, men fremfor alt, at et langt hårdt arbejde med at redde vores klub fra konkurs lykkedes. Vi har så mange ting at være glade for, at det undrer mig, at folk ikke alle sidder med små lalleglade smil på læben og glæder sig......

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Fabbe » 14. mar 2015, 23:45

Min egen skuffelse hænger meget sammen med, at vi efter oprykningen og frem til starten på "Superligaen" havde en suveræn førerposition på tilskuersiden. Selv københavnermedierne måtte overgive sig og medgive, at Aalborg var selve f-o-d-b-o-l-d-b-y-e-n i Danmark med en helt særlig stemning og interesse.

Det var ikke bare noget, de medgav et par gange om året. Det var noget, man fik bekræftet uge efter uge, når man læste sine aviser. Byen havde et tykt rygte. Modstanderne talte om hvor sjovt det skulle være at spille for et rigtigt fodboldpublikum, når de skulle til Aalborg. Alternativer var steder som Ikast, Silkeborg, Gentofte og Herfølge. Selv Brøndby var frem til 1993 eller deromkring en halvkedelig hjemmebane, før det eksploderede for dem.

Aalborgs position bliver sløset bort, fordi der ikke sker noget i Aalborg, mens udviklingen går stærkt andre steder. Mediernes opmærksomhed øger interessen kraftigt for at gå til fodbold, så mens andre byer oplever en stærk procentuel fremgang i tilskuertallet, så stagnerer vi i Aalborg.

Og dét ærgrer mig, for selv om Parken sikkert var stukket af under alle omstændigheder, så kunne vi have fastholdt den status som en helt særlig fodboldby, hvis man havde forstået den nye tid, som er langt mere professionel og mediebåren. I mange år håbede jeg på, at AaB dog aktivt ville bruge den fortælling om Danmarks bedste fodboldby til at cementere myten. Men nu er den myte efterhånden så gammel, at ingen længere kan tage det alvorligt. Arven er snoldet bort, og vi skal skabe positionen på ny igen og fra bunden.

En masse nordjyder kastede i mellemtiden deres kærlighed på unævnelige hold på Sjælland, fordi de repræsenterede noget nyt.

Her er AaB's tilskuersnit på hjemmebane, sæson for sæson. Tal i parantes er sæsonens placering på tilskuerranglisten. Jeg har kun fundet tal fra starten af "Superligaen" (som af Gud ved hvilken årsag har fået en tåbelig status som "år nul" i dansk fodbolds tidsregning, bare fordi den bedste række skiftede navn og struktur - sidstnævnte ting var ikke spor uvant):

Forår 1991: 6.744 (1)
1991/1992: 7.559 (1)
1992/1993: 6.206 (5)
1993/1994: 5.172 (4)
1994/1995: 9.765 (2)
1995/1996: 7.842 (4)
1996/1997: 7.999 (4)
1997/1998: 6.904 (4)
1998/1999: 10.224 (2)
1999/2000: 8.424 (3)
2000/2001: 6.557 (3)
2001/2002: 7.114 (3)
2002/2003: 7.826 (4)
2003/2004: 7.645 (5)
2004/2005: 7.903 (6)
2005/2006: 6.823 (7)
2006/2007: 8.611 (4)
2007/2008: 8.945 (5)
2008/2009: 7.168 (7)
2009/2010: 7.517 (6)
2010/2011: 6.992 (5)
2011/2012: 7.381 (6)
2012/2013: 6.896 (5)
2013/2014: 8.480 (3)
2014/2015: 6.924 (4)
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
mich1596
Allstar
Allstar
Indlæg: 1120
Tilmeldt: 4. dec 2007, 10:34
Favoritspiller: Peter Rasmussen, IB, minni og Lucas Andersen.
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af mich1596 » 15. mar 2015, 00:46

Kunne være sjovt at sammenligne statistikken med stadionbyggeri, placering og reduction i tilskurerkapacitet.....
Flyt capoen ind på midten !! udvid spar nord. skab stemning som før:-)

Brugeravatar
mich1596
Allstar
Allstar
Indlæg: 1120
Tilmeldt: 4. dec 2007, 10:34
Favoritspiller: Peter Rasmussen, IB, minni og Lucas Andersen.
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af mich1596 » 15. mar 2015, 00:47

Og division:-)
Flyt capoen ind på midten !! udvid spar nord. skab stemning som før:-)

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Jesper Schmidt » 15. mar 2015, 05:36

Gamen skrev:
Jesper Schmidt skrev:Det er ekstremt nemt at få folk på stadion, det så vi sidste forår hvor der var tæt på udsolgt til næsten alle kampe: Vind fodboldkampe!

Derudover synes jeg nu også det er lidt overflødigt at tage de her diskussioner om tilskuertallet midt i sæsonen, hvor tallene reelt ikke siger ret meget, fordi der er så mange faktorer som kan flytte tallene i den ene eller anden retning, og fordi der helt generelt set kommer flere tilskuere i foråret hvor tingene bliver afgjort.

Jeg husker denne diskussion også kørte for fuld knald for ca. 1½ år siden, i efteråret af mesterskabssæsonen, hvor tallene da sæsonen sluttede jo altså endte med at vise noget helt andet end den præmisse der blev diskuteret udfra. Det er afgjort min påstand at det samme vil ske i år.

Men iøvrigt kan jeg slet ikke få øje på nogen tilskuerkrise. Vi ligger med 4. flest tilskuere på hjemmebane, kun overgået af mesterskabsaspiranterne fra FCM (som qua deres placering naturligt vil/bør opleve et tilskuerboost) og de to sædvanlige tophold på den liste. Vores snit ligger allerede på nuværende tidspunkt højere end i 12/13 sæsonen, og der har samtidig været mindst 50% flere hjemmekampe for AaB end i en normal sæson, hvilket også må gøre det sværere at få marginaltilskueren på stadion hver eneste gang.
Så simpelt kan man ikke forklare det, Jesper Schmidt. Det handler også I sidste om alt muligt andet. Og AaB har efter, skandinavisk målestok, været fantastisk dårlige til at forsøge at skabe en identitet omkring det at være AaB-fan.
Når jeg rejser til Sverige for at se fodbold, så forbløffes jeg over hvor lidt man ser på tilskuerne som kunder, og hvor god man er til at konstant at tale dét at være fan ind i en kontekst omkring loyalitet, "sammen kan vi..."-følelsen, sammenhold og ikke gør forskel på fans.
Når man f.eks. starter en kampagne op med sine fans, hvor man samler ind til at kunne give 100-200 børn i lokalområdet et gratis sæsonkort for at signalere at man også tænker på at skabe fans til fremtiden, og på den baggrund får massiv mediedækning og enorm lokal opbakning... Det kunne AaB ALDRIG finde på.

Du mener ikke vi har en tilskuerkrise?
Din påstand om vi ligger fint i år holder ikke helt, bl.a. fordi vi allerede har haft 4 hjemmekampe mod FCM, Brøndby og FCK, som er dem der trækker flest tilskuere og de trækker kraftigt op i regnestykket. Men vi har da en tilskuerkrise, når der er gravkammerstemning til hver hjemmekamp. Måske ikke altid numerisk, men ifht. at Aalborg Stadion ikke, i min tid som aktiv fan, har været mindre frygtindgydende, så har vi.
Håbet om at få lov til at genopleve stemningen fra den regnvejrsdag i 2008 mod Sampdoria, har aldrig været længere væk.

Vi trækker bl.a. meget få tilskuere til en 1/8 finale i Europa League.

Klubben har i dén grad svigtet, og det begynder at vise sig nu. Alene dét, at man ikke engang aner hvor man skal lede når man vil købe en AaB-trøje er grinagtigt. Og har de den endelig, så har de den sjældent i den rigtige størrelse.
Hvor er merchandisen, der gør at man kan vise sit tilhørsforhold diskret og på en fed måde? Hvor er tillidserklæringerne og samarbejdet med fansene, udover når man står med hatten i hånden eller ligger skidt i tabellen? Hvor er respekten for, at klubben også eksisterer om 25 år, og at der også til den tid skal være nogen til at støtte op om den?

Der er så mange nordjyder der pga. de seneste 10-15 års misære ser AaB som utroværdige i dag, og ikke kunne drømme om at lægge en krone der - og det image rettes der først lidt op på nu, hvor økonomien så småt ser fornuftig ud igen. Men manglende tillid og de brudte bånd til nordjyderne/aalborggenserne skal der i den grad stadig arbejdes på at bedre.
En fornuftig start ville være et langt tættere samarbejde med fansene. Der kunne jo være andre end AaB's marketingsafdeling der kunne have bud på, hvordan man ændrer på den nuværende tilstand.

Jeg ved godt at du sjældent er den, der er særligt meget efter AaB, men du burde kunne se lidt mere nuanceret på det.
"Vi burde have flere tilskuere"
"Stemningen på stadion er for tam og dårlig"
"AaB gør for lidt for fans, oplevelsen og markedsføringen er for dårlig"

- Udsagn som der helt sikkert er meget sandhed i, men det er vel ikke præmissen for denne diskussion, som handler om tilskuerkrise... hvilket i min bog dækker over hvis der kommer færre tilskuere på stadion. Det var udelukkende hvad jeg forholdte mig til, og som jeg har nævnt i mit indlæg, og som fabbes oversigt også viser, så har AaBs tilskuertal ligget stort set fuldstændig stabilt i noget der ligner 25 år, med peaks i sæsoner hvor det er gået godt sportsligt. Jeg har ikke forholdt mig til om man kunne gøre mere, eller om man kunne forvente et højere tal, men når vi ser fuldstændigt stabile tilskuertal over så lang en periode, har jeg godt nok svært ved at købe en præmisse der hedder tilskuerkrise.

Jeg savner som fabbe den gode gamle stemning fra det gamle stadion i 80erne, som jeg dog tror er fuldstændig utopi at få tilbage, fordi den blev skabt af en anden tid, både samfundsmæssigt, mediemæssigt og fankulturmæssigt. Jeg tror ikke rigtigt på at man kan få "ild" i hele stadion som dengang, uanset om der så var tæt på fuldt hus hver gang, ikke mindst pga. de store kommercielle interesser som i dag skal plejes ved at noget der vel ligner 1/3 af stadions tilskuerareal i dag fyldes af sponsorer. Derudover foregår stort set alt på stadion i dag efter forbilleder andre steder fra, det gælder både hvad AaB kommer med og hvordan tilskuerkulturen har udviklet sig. Det handler bl.a. også om hvordan det i Danmark er blevet sådan på alle stadions, at larmen er blevet så voldsom og koncentreret på et lille område af stadion at det bliver "nemmere" for resten af stadion at være stille. Dette er bare en konstatering af hvordan udviklingen har været, og bestemt ikke en kritik af den støtte som kommer fra vesttribunen.

Ellers er jeg nu heller ikke enig i at AaB ikke har gjort noget for at skabe en anden oplevelse når man kommer på stadion. Faktisk synes jeg der har været utallige tåkrummende forsøg, som cheerleaders, pauseunderholdning i topklasse som f.eks. Søren Poppe i AaB trøje ...og man kunne blive ved. Jeg kan ikke komme i tanker om en eneste ting som har virket, måske lige udover interviews med trænere og spillere, som er et glimrende tiltag. Personligt synes jeg stadig der er for mange rester tilbage fra tiden da man troede at man kunne skabe stemning som i håndboldhallerne, eller da man troede FCKs mange poppede tiltag skabte det tilskuerboom som Don Ø i virkeligheden skabte ved at fifle med både det ene og det andet. Men jeg kan nu godt se det er en svær balancegang, for hvordan pokker skaber man en bedre og mere interessant oplevelse for både vesttribunen, familieafsnittet, sponsorene og de mange gamle røvhuller på nord?

Mit bud er fortsat at det eneste rigtige er at fokusere 100% på det folk kommer efter - nemlig fodbolden. Her er jeg helt enig i at storskærmene burde bruges i langt højere grad til andet end reklamer... man kan godt gejle oplevelsen op uden det bliver poppet og pinligt skulle jeg mene. Highlights før kampen fra tidligere kampe mod dagens modstander UDEN høj musik til at smadre oplevelsen, men hvor man i stedet kan kommer i stemning af tilskuerjublen og kommentatorene, kunne være en tanke. Personligt synes jeg også man kunne gøre meget mere i at bringe gamle spillere til live, f.eks. i pauseportrætter på storskærmene. Man har altså et par kæmpe muligheder i de skærme, som man udnytter alt for lidt... men her er det måske også et ganske stort problem at man nu har vænnet sig til en sikkert klækkelig indtægt fra de ustandselige reklamer som kører på dem.

Den der med at lave en sidestilling mellem hvor stort potentialet for tilskuere qua indbyggertallet er i området og det reelle tilskuertal køber jeg iøvrigt ikke. Selvfølgelig har det en vis betydning, men hvis vi skal til at sige vores tilskuertal bør være markant større end f.eks. FCMs og Esbjergs, så må vi i samme omgang sige at der i Odense, Århus og ikke mindst København, burde være langt større forskel til vores eget tilskuertal end tilfældet er. Hvad angår FCMs tal i år, sammenlignet med vores eget tilskuertal fra sidste år (og sammenligning med FCMs tilskuertal generelt) skal man vel også have for øje at de traditionelt benytter sig en del mere af gratis billetter dernede. Plus de jo også har haft en hel god sæson, hvor tilskuerne har turdet tro på en topplacering hele vejen, modsat heroppe i sidste sæson, hvor mange herinde i hvert fald tilbragte efterårssæsonen i traumer forårsaget af nedrykningsfrygt...

Bortset fra det, så er jeg enig i at der burde være mere sammenhæng mellem fans og AaB når det gælder tiltag for at få flere på stadion og få flere fans. Jeg har derudover altid undret mig over hvor lidt der har været af fælles fodslag mellem kampagner osv. fra AaB og ikke mindst ASC. Generelt synes jeg heller ikke ASC ser sig selv nok som en rekrutterings-reklamesøjle for AaB, jeg ved ikke om man i den forbindelse har ladet sig inspirere lidt for meget af AaB, som sandt for dyden heller ikke har været særligt skarpe til den slags. En af de store grunde til jeg selv i mange år var involveret i Halftime, var lige præcist at jeg så det som en god måde ( i den knap så internetprægede verden der nu engang var dengang) at komme ud til den her gigantiske gruppe af fans der helt sikkert er i Aalborgområdet, som ikke nødvendigvis pr. automatik er på stadion hver anden uge. Halftime blev dog efterhånden for ASC noget man måske nok synes var rigtigt godt til at brande foreningen udadtil, men knap så meget noget man involverede sig i at støtte og udvikle, hvilket var en stor skam. Det burde have kunnet udvikles til at blive langt mere, men det er egentlig en anden snak.

Brugeravatar
Gaarde6
Allstar
Allstar
Indlæg: 6374
Tilmeldt: 6. jul 2005, 11:15
Geografisk sted: Sæby Nordjylland

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Gaarde6 » 15. mar 2015, 07:17

Jesper Schmidt skrev:
Gamen skrev:
Jesper Schmidt skrev:Det er ekstremt nemt at få folk på stadion, det så vi sidste forår hvor der var tæt på udsolgt til næsten alle kampe: Vind fodboldkampe!

Derudover synes jeg nu også det er lidt overflødigt at tage de her diskussioner om tilskuertallet midt i sæsonen, hvor tallene reelt ikke siger ret meget, fordi der er så mange faktorer som kan flytte tallene i den ene eller anden retning, og fordi der helt generelt set kommer flere tilskuere i foråret hvor tingene bliver afgjort.

Jeg husker denne diskussion også kørte for fuld knald for ca. 1½ år siden, i efteråret af mesterskabssæsonen, hvor tallene da sæsonen sluttede jo altså endte med at vise noget helt andet end den præmisse der blev diskuteret udfra. Det er afgjort min påstand at det samme vil ske i år.

Men iøvrigt kan jeg slet ikke få øje på nogen tilskuerkrise. Vi ligger med 4. flest tilskuere på hjemmebane, kun overgået af mesterskabsaspiranterne fra FCM (som qua deres placering naturligt vil/bør opleve et tilskuerboost) og de to sædvanlige tophold på den liste. Vores snit ligger allerede på nuværende tidspunkt højere end i 12/13 sæsonen, og der har samtidig været mindst 50% flere hjemmekampe for AaB end i en normal sæson, hvilket også må gøre det sværere at få marginaltilskueren på stadion hver eneste gang.
Så simpelt kan man ikke forklare det, Jesper Schmidt. Det handler også I sidste om alt muligt andet. Og AaB har efter, skandinavisk målestok, været fantastisk dårlige til at forsøge at skabe en identitet omkring det at være AaB-fan.
Når jeg rejser til Sverige for at se fodbold, så forbløffes jeg over hvor lidt man ser på tilskuerne som kunder, og hvor god man er til at konstant at tale dét at være fan ind i en kontekst omkring loyalitet, "sammen kan vi..."-følelsen, sammenhold og ikke gør forskel på fans.
Når man f.eks. starter en kampagne op med sine fans, hvor man samler ind til at kunne give 100-200 børn i lokalområdet et gratis sæsonkort for at signalere at man også tænker på at skabe fans til fremtiden, og på den baggrund får massiv mediedækning og enorm lokal opbakning... Det kunne AaB ALDRIG finde på.

Du mener ikke vi har en tilskuerkrise?
Din påstand om vi ligger fint i år holder ikke helt, bl.a. fordi vi allerede har haft 4 hjemmekampe mod FCM, Brøndby og FCK, som er dem der trækker flest tilskuere og de trækker kraftigt op i regnestykket. Men vi har da en tilskuerkrise, når der er gravkammerstemning til hver hjemmekamp. Måske ikke altid numerisk, men ifht. at Aalborg Stadion ikke, i min tid som aktiv fan, har været mindre frygtindgydende, så har vi.
Håbet om at få lov til at genopleve stemningen fra den regnvejrsdag i 2008 mod Sampdoria, har aldrig været længere væk.

Vi trækker bl.a. meget få tilskuere til en 1/8 finale i Europa League.

Klubben har i dén grad svigtet, og det begynder at vise sig nu. Alene dét, at man ikke engang aner hvor man skal lede når man vil købe en AaB-trøje er grinagtigt. Og har de den endelig, så har de den sjældent i den rigtige størrelse.
Hvor er merchandisen, der gør at man kan vise sit tilhørsforhold diskret og på en fed måde? Hvor er tillidserklæringerne og samarbejdet med fansene, udover når man står med hatten i hånden eller ligger skidt i tabellen? Hvor er respekten for, at klubben også eksisterer om 25 år, og at der også til den tid skal være nogen til at støtte op om den?

Der er så mange nordjyder der pga. de seneste 10-15 års misære ser AaB som utroværdige i dag, og ikke kunne drømme om at lægge en krone der - og det image rettes der først lidt op på nu, hvor økonomien så småt ser fornuftig ud igen. Men manglende tillid og de brudte bånd til nordjyderne/aalborggenserne skal der i den grad stadig arbejdes på at bedre.
En fornuftig start ville være et langt tættere samarbejde med fansene. Der kunne jo være andre end AaB's marketingsafdeling der kunne have bud på, hvordan man ændrer på den nuværende tilstand.

Jeg ved godt at du sjældent er den, der er særligt meget efter AaB, men du burde kunne se lidt mere nuanceret på det.
"Vi burde have flere tilskuere"
"Stemningen på stadion er for tam og dårlig"
"AaB gør for lidt for fans, oplevelsen og markedsføringen er for dårlig"

- Udsagn som der helt sikkert er meget sandhed i, men det er vel ikke præmissen for denne diskussion, som handler om tilskuerkrise... hvilket i min bog dækker over hvis der kommer færre tilskuere på stadion. Det var udelukkende hvad jeg forholdte mig til, og som jeg har nævnt i mit indlæg, og som fabbes oversigt også viser, så har AaBs tilskuertal ligget stort set fuldstændig stabilt i noget der ligner 25 år, med peaks i sæsoner hvor det er gået godt sportsligt. Jeg har ikke forholdt mig til om man kunne gøre mere, eller om man kunne forvente et højere tal, men når vi ser fuldstændigt stabile tilskuertal over så lang en periode, har jeg godt nok svært ved at købe en præmisse der hedder tilskuerkrise.

Jeg savner som fabbe den gode gamle stemning fra det gamle stadion i 80erne, som jeg dog tror er fuldstændig utopi at få tilbage, fordi den blev skabt af en anden tid, både samfundsmæssigt, mediemæssigt og fankulturmæssigt. Jeg tror ikke rigtigt på at man kan få "ild" i hele stadion som dengang, uanset om der så var tæt på fuldt hus hver gang, ikke mindst pga. de store kommercielle interesser som i dag skal plejes ved at noget der vel ligner 1/3 af stadions tilskuerareal i dag fyldes af sponsorer. Derudover foregår stort set alt på stadion i dag efter forbilleder andre steder fra, det gælder både hvad AaB kommer med og hvordan tilskuerkulturen har udviklet sig. Det handler bl.a. også om hvordan det i Danmark er blevet sådan på alle stadions, at larmen er blevet så voldsom og koncentreret på et lille område af stadion at det bliver "nemmere" for resten af stadion at være stille. Dette er bare en konstatering af hvordan udviklingen har været, og bestemt ikke en kritik af den støtte som kommer fra vesttribunen.

Ellers er jeg nu heller ikke enig i at AaB ikke har gjort noget for at skabe en anden oplevelse når man kommer på stadion. Faktisk synes jeg der har været utallige tåkrummende forsøg, som cheerleaders, pauseunderholdning i topklasse som f.eks. Søren Poppe i AaB trøje ...og man kunne blive ved. Jeg kan ikke komme i tanker om en eneste ting som har virket, måske lige udover interviews med trænere og spillere, som er et glimrende tiltag. Personligt synes jeg stadig der er for mange rester tilbage fra tiden da man troede at man kunne skabe stemning som i håndboldhallerne, eller da man troede FCKs mange poppede tiltag skabte det tilskuerboom som Don Ø i virkeligheden skabte ved at fifle med både det ene og det andet. Men jeg kan nu godt se det er en svær balancegang, for hvordan pokker skaber man en bedre og mere interessant oplevelse for både vesttribunen, familieafsnittet, sponsorene og de mange gamle røvhuller på nord?

Mit bud er fortsat at det eneste rigtige er at fokusere 100% på det folk kommer efter - nemlig fodbolden. Her er jeg helt enig i at storskærmene burde bruges i langt højere grad til andet end reklamer... man kan godt gejle oplevelsen op uden det bliver poppet og pinligt skulle jeg mene. Highlights før kampen fra tidligere kampe mod dagens modstander UDEN høj musik til at smadre oplevelsen, men hvor man i stedet kan kommer i stemning af tilskuerjublen og kommentatorene, kunne være en tanke. Personligt synes jeg også man kunne gøre meget mere i at bringe gamle spillere til live, f.eks. i pauseportrætter på storskærmene. Man har altså et par kæmpe muligheder i de skærme, som man udnytter alt for lidt... men her er det måske også et ganske stort problem at man nu har vænnet sig til en sikkert klækkelig indtægt fra de ustandselige reklamer som kører på dem.

Den der med at lave en sidestilling mellem hvor stort potentialet for tilskuere qua indbyggertallet er i området og det reelle tilskuertal køber jeg iøvrigt ikke. Selvfølgelig har det en vis betydning, men hvis vi skal til at sige vores tilskuertal bør være markant større end f.eks. FCMs og Esbjergs, så må vi i samme omgang sige at der i Odense, Århus og ikke mindst København, burde være langt større forskel til vores eget tilskuertal end tilfældet er. Hvad angår FCMs tal i år, sammenlignet med vores eget tilskuertal fra sidste år (og sammenligning med FCMs tilskuertal generelt) skal man vel også have for øje at de traditionelt benytter sig en del mere af gratis billetter dernede. Plus de jo også har haft en hel god sæson, hvor tilskuerne har turdet tro på en topplacering hele vejen, modsat heroppe i sidste sæson, hvor mange herinde i hvert fald tilbragte efterårssæsonen i traumer forårsaget af nedrykningsfrygt...

Bortset fra det, så er jeg enig i at der burde være mere sammenhæng mellem fans og AaB når det gælder tiltag for at få flere på stadion og få flere fans. Jeg har derudover altid undret mig over hvor lidt der har været af fælles fodslag mellem kampagner osv. fra AaB og ikke mindst ASC. Generelt synes jeg heller ikke ASC ser sig selv nok som en rekrutterings-reklamesøjle for AaB, jeg ved ikke om man i den forbindelse har ladet sig inspirere lidt for meget af AaB, som sandt for dyden heller ikke har været særligt skarpe til den slags. En af de store grunde til jeg selv i mange år var involveret i Halftime, var lige præcist at jeg så det som en god måde ( i den knap så internetprægede verden der nu engang var dengang) at komme ud til den her gigantiske gruppe af fans der helt sikkert er i Aalborgområdet, som ikke nødvendigvis pr. automatik er på stadion hver anden uge. Halftime blev dog efterhånden for ASC noget man måske nok synes var rigtigt godt til at brande foreningen udadtil, men knap så meget noget man involverede sig i at støtte og udvikle, hvilket var en stor skam. Det burde have kunnet udvikles til at blive langt mere, men det er egentlig en anden snak.
Du kommer jo faktisk selv med nogle ganske fine bud :cool:

Først skriver du om Cheerleaders, Søren Poppe og vi kan tage Agersted Garden, som vi gamle røvhuller kan huske :D
Alt sammen bud fra AaB! på hvordan man gør oplevelsen bedre. Det er på tide at samarbejde med fanklubberne nu.
De tiltag var ganske glimrende, men de har jo ikke virket som de skulle. Nu kunne AaB prøve at stable et samarbejde sammen med fanklubberne.
Jeg tror lige som dig at resultaterne er den primære årsag til om der kommer mange eller ej. Men jeg tror faktisk også at en flot opbakning fra Vest tribunen kan få folk ud og "nyde" en AaB kamp.
Og nu hvor du selv nævner FCM og gratis biletter. Så giv da 2000 gratis billetter ud på skolerne i Aalborg HVER gang!
Det er potentielt nye kunder på sigt. Nogle af dem tager deres mor eller far med. OG det er sgu da bedre at spille foran 8000 mennesker kontra 6000.
Selvfølgelig skal man være varsom med at dele gratis biletter, så det ikke ender som i Aalborg Pirates! Hvor folk kun møder op, hvis det er gratis. Derfor kunne børnebilletter på skolerne være en løsning? Vi har ikke spillet mange kampe, hvor der IKKE ville være plads til 2000 ekstra mennesker.

9520AaB
Allstar
Allstar
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 19. sep 2009, 21:55
Favoritspiller: Maradona
Geografisk sted: Skørping

Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af 9520AaB » 15. mar 2015, 09:20

Af tiltag der er gjort, kan man jo også nævne Sigfreds fodvarmere, der udgjorde al pauseunderholdning i slut 70'erne.
Spøg til side, har skrevet det tidligere, storskærmene SKAL bruges aktivt som stemningsskabere, og ikke kun til reklamer.
Jeg er en af de gamle røvhuller fra Nord siden midt 70'erne, og min yndlingsaversion er altså Tina Turner. Den der opfandt at det skulle være vores melodi burde..........
Den skaber ingen spænding, ingen stemning INTET!!, har tidligere sagt, lær af St Pauli, de går på banen til de 12 klokkeslag fra Hells Bells(AC/DC), lær af Liverpool(Youll never...), lær af West Ham(forever blowing..).
Vi skal ikke kopiere, men Tina Turner, nej herfra, den er stemningsdræbende.

hje1980
Allstar
Allstar
Indlæg: 3535
Tilmeldt: 24. apr 2007, 13:25
Geografisk sted: 9230

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af hje1980 » 15. mar 2015, 11:53

9520AaB skrev:Af tiltag der er gjort, kan man jo også nævne Sigfreds fodvarmere, der udgjorde al pauseunderholdning i slut 70'erneBillede.
Spøg til side, har skrevet det tidligere, storskærmene SKAL bruges aktivt som stemningsskabere, og ikke kun til reklamer.
Jeg er en af de gamle røvhuller fra Nord siden midt 70'erne, og min yndlingsaversion er altså Tina Turner. Den der opfandt at det skulle være vores melodi burde..........
Den skaber ingen spænding, ingen stemning INTET!!, har tidligere sagt, lær af St Pauli, de går på banen til de 12 klokkeslag fra Hells Bells(AC/DC), lær af Liverpool(Youll never...), lær af West Ham(forever blowing..).
Vi skal ikke kopiere, men Tina Turner, nej herfra, den er stemningsdræbende.
Tina Turner kan sagtens fungere hvis den bruges rigtigt og ikke bare noget musik til at klappe til...
De bruger den vist stadig i Glasgow Rangers hvor publikum råber: "SIMPLY THE BEST"

Selvfølgelig er det os fans der skal lave stemningen, men det et AaB's ansvar at skabe rammerne for at der kan laves en god stemning.
Det er dem der arrangere kampen... man må håbe ledelsen langsomt kommer det tilmdet punkt efter de har fået styr på økonomien i klubben, og kan begynde at kigge fremad om hvordan man udvikler klubben i denne rækkefølge:
1) Økonomisk
2) Sportsligt
3) Kommecielt / stemningsmæssigt

Besvar