Tilskuerkrise i Aalborg?

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Hovedet » 14. maj 2017, 10:41

Jesper Schmidt skrev:
Hovedet skrev:
Jesper Schmidt skrev:
Klaus skrev:Men advarselslamperne burde blinke meget, meget højt på Hornevej.
Det samme burde de i alle andre superligaklubber. Der har været en generel afmatning i tilskuertallet længe, men styrtdykket i denne sæson er så markant at advarselslamperne ikke bare bør blinke - alarmen bør også være gået igang.

I Aalborg ender vi med et fald på næsten 1500 tilskuere i snit, efter tallet ellers har ligget nogenlunde stabilt på godt 7000 (+ ekstra i sportsligt gode år), og næsten hver 5. tilskuer er blevet hjemme. Det samme gør sig gældende i mange andre klubber. Det er markant og faretruende.
Hold da op, er vi nede på 5500 tilskuere i snit? Forsøgte lige at gå omkring bold.dk, men her kunne jeg kun finde tal for mesterskabsslutspillet. Det var lige så uoverskueligt som den nye struktur. Men uanset hvordan og hvorledes bør alle alarmklokker bimle her. Selvfølgelig kan AaB bidrage i opadgående retning ved at undlade at stille op med det rene bras af et hold, men tror faktisk, at der grundlæggende er andre ting i spil her, såsom struktur og evigt divergerende spilletidspunkter. Konkurrence fra håndbold og ishockey tror jeg ikke på - fodbolden er simpelthen konge i det spil, og de, der måtte være fascineret af gøgl, gejl og tivoli i håndboldhaller, dukker alligevel ikke op på stadion, uagtet hvor mange euforiserende stoffer stadionspeakeren indtager inden kampstart. Jeg har også somme tider hørt den med international fodbold, men den konkurrence har jo eksisteret i hundrede år, og personligt har jeg fuldstændig mistet interessen for den internationale dimension og dens dekadente pengecirkus.
5900 mod 7300 sidste sæson, så 1400 var måske mere korrekt en "næsten 1500". Faldet er på 18,9%, og eftersom vi næppe får flere hjemmekampe ligger det med meget stor sandsynlighed fast.

http://www.superstats.dk/tilskuere/?aar ... vis=hjemme

- Superstats er fantastisk til superliganørderier, og faldet er så markant i denne sæson at jeg personligt ikke vil tøve et sekund med at give den nye struktur en meget stor del af skylden, men selvfølgelig har den sportslige nedtur også stor betydning. Jeg tror dog ikke ret meget på at det havde set meget anderledes ud hvis målsætningen havde været opfyldt, og vi eksempelvis lå hvor Sønderjyske ligget pt.

Skiftende spilletidspunkter, tvtransmissioner, konkurrence fra sportsgrene som har fået tag i en stor del i Aalborg de senere år, og en generel "fodboldtræthed" tror jeg har stor betydning set i forhold til den stagnering som har været i mange år for tilskuerinteressen i dansk fodbold, men den svigtende interesse i denne sæson er så markant at man ikke kan undgå at drage en konklusion som siger turneringsændringen ligger bag, også fordi det er generelt over en bred kam i ligaen billedet ser sådan ud.
Åh, jeg gik ud fra de 7000 tilskuere, du nævnte. Men ikke desto mindre er 5900 godt nok et lavt gennemsnit, og så vidt jeg lige kan se, er faldet helt generelt for alle klubber. Det er vanskeligt ikke at drage den nye struktur ind i det billede.

Jeg er enig i, at en top 6 - placering næppe havde rykket ved det samlede billede, udover vi selvfølgelig havde fået en hjemmekamp mod både FCK og Brøndby, der selvfølgelig nok havde trukket en anelse op. Ret beset var vi kun en overtidsudligningfra Onuachu i at være med i det slutspil, men det havde efter al sandsynlighed blot resulteret i en række mere eller mindre betydningsløse kampe, når man påtænker vores præstationer mod Viborg, AGF og Silkeborg og senest Randers.

Den sportslige deroute kan selvfølgelig ikke ignoreres, men hvis vi skal danne et samlet billede over flere år, er jeg overbevist om, at den største synder i dette spil er de evigt skiftende kamptidspunkter. Jeg tror ikke så meget på, at ishockey og håndbold spiller ind.

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3643
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af gravballe » 14. maj 2017, 12:23

Den nye struktur er røv syg, hvem gider se AaB imod Viborg, Silkeborg osv 4 extra gange? Der ud er den åbenbart så kompliceret at journalister ikke fatter den. Det kombineret med elendigt AaB spil gør jeg bare har taget den på tv, for så kan jeg slukke når det bliver for pinligt.

Min interesse for superligaen har drastisk faldet i dette år.

Nitten
Superliga
Superliga
Indlæg: 748
Tilmeldt: 18. apr 2015, 20:07
Favoritspiller: Søren dissing
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Nitten » 14. maj 2017, 15:45

Alexis skrev:Nu er jeg en af de her forfærdelige mennesker som elsker både håndbold og fodbold. Jeg har sammen med 4 venner sæsonkort til begge, og i langt størstedelen af kampene har det været muligt at se begge. Og så kan jeg så fortælle jer hvorfor der er mage fans som interesserer sig for begge sportsgrene som vælger at tage til håndbold. Og det har intet at gøre med klappølser, cirkustilstande eller flag. Det handler simpelthen om niveau og intensitet.

1 - Niveau) Niveauet i superligaen er desværre bare pivringe. Der er ingen som kan noget ekstraordinært, det er middelmådighed langt hen ad vejen. Forskellen mellem en EL/CL kamp og en superligakamp skriger til himlen i niveauforskel. Sådan er det ikke med håndbold. Aalborg har landsholdsspillere fra de bedste lande i verden, spillere som spiller med om EM og VM titler. Forskellen mellem en kamp Aalborg Håndbold-Skjern og så champions league finalen er ikke helt grotesk stor. Ingen tvivl om jeg markant hellere vil til CL finale i fodbold end i håndbold.

2 - Intensitet) Der er bare lysår til forskel. Håndboldspillerne kæmper, fighter og giver sig bare markant mere end fodboldspillerne gør. Man sidder med det indtryk at det er med livet som indsats når de spiller kamp. De går amok over sejre og nederlag, det skinner igennem hvor meget det betyder. Efter en AaB kamp virker det bare lidt sådan "nå det var den kamp, videre".
Jeg er helt enig. Og det er en udfordring som AaB er nød til at tage seriøst

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af frederikshavneren » 14. maj 2017, 15:47

Der bliver minimum to nordjyske hold i næste sæsons Superliga. Hobro har to points forspring til Vendsyssel FF med to runder tilbage, de to hold mødes i sidste spillerunde i Hobro i det der med stor sandsynlighed bliver et brag om den direkte oprykningsplads.

Uanset hvilket af de to hold der må 'nøjes' med andenpladsen står med gode kort før mødet med en Superliga modstander om en plads i Superligaen.

Det er slet ikke utænkeligt med tre nordjyske hold i Superligaen, hvilket i den grad vil være tiltrængt for at booste den vigende tilskuerinteresse i Aalborg.

Brugeravatar
Mr. Larsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4976
Tilmeldt: 5. jun 2005, 16:29
Favoritspiller: Jimmy Nielsen
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland
Kontakt:

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Mr. Larsen » 14. maj 2017, 17:07

Velfortjent tilskuertab vi har oplevet, vi har i det sidste 1½ år bare spillet dårligere og dårligere, og idioten (Gaarde) har jo totalt solgt ud af profilerne på holdet uden at ha forstærket det igen. Hvorfor skal folk spilde 155 kr på en billet for at se AaB blive spillet ud af banen mod skod silkeborg eller ligende??

Lets face it, fodbold er underholdning og største delen af tilskuerne kommer ikke bare for at støtte holdet, men også for at se noget godt spil, og er det der ikke så finder folk på noget andet, der er masser af alternativer idag end der var førhen for folk.

Nu skal den tegnedreng frem og få forstærket det hold op til sæsonen, det kan ikke passe vi sidder og lurpasser med en velpolstret bankkonto og pisser klubbens superliga eksistens næste år, vi har rigeligt med penge de senere år, nu SKAL de investeres i det sportslige, og gerne med en ny scout, for Gaarde magter godt nok slet ikke at købe spiller der passer til klubben (Se bare Holgersson, Meilinger & Sloth).
“To do something well is so worthwhile that to die trying to do it better cannot be foolhardy. It would be a waste of life to do nothing with one's ability, for I feel that life is measured in achievement, not in years alone.” - Bruce McLaren

Brugeravatar
MortenN
Superliga
Superliga
Indlæg: 663
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:21
Favoritspiller: Strandli
Geografisk sted: Nibe

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af MortenN » 14. maj 2017, 17:54

Mr. Larsen skrev:Velfortjent tilskuertab vi har oplevet, vi har i det sidste 1½ år bare spillet dårligere og dårligere, og idioten (Gaarde) har jo totalt solgt ud af profilerne på holdet uden at ha forstærket det igen. Hvorfor skal folk spilde 155 kr på en billet for at se AaB blive spillet ud af banen mod skod silkeborg eller ligende??

Lets face it, fodbold er underholdning og største delen af tilskuerne kommer ikke bare for at støtte holdet, men også for at se noget godt spil, og er det der ikke så finder folk på noget andet, der er masser af alternativer idag end der var førhen for folk.

Nu skal den tegnedreng frem og få forstærket det hold op til sæsonen, det kan ikke passe vi sidder og lurpasser med en velpolstret bankkonto og pisser klubbens superliga eksistens næste år, vi har rigeligt med penge de senere år, nu SKAL de investeres i det sportslige, og gerne med en ny scout, for Gaarde magter godt nok slet ikke at købe spiller der passer til klubben (Se bare Holgersson, Meilinger & Sloth).
Hvor er det latterligt at kalde en af vore gamle helte for idiot...
The games you play
Make people say
You're either weird or lonely

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Jesper Schmidt » 14. maj 2017, 18:12

Alexis skrev:Nu er jeg en af de her forfærdelige mennesker som elsker både håndbold og fodbold. Jeg har sammen med 4 venner sæsonkort til begge, og i langt størstedelen af kampene har det været muligt at se begge. Og så kan jeg så fortælle jer hvorfor der er mage fans som interesserer sig for begge sportsgrene som vælger at tage til håndbold. Og det har intet at gøre med klappølser, cirkustilstande eller flag. Det handler simpelthen om niveau og intensitet.

1 - Niveau) Niveauet i superligaen er desværre bare pivringe. Der er ingen som kan noget ekstraordinært, det er middelmådighed langt hen ad vejen. Forskellen mellem en EL/CL kamp og en superligakamp skriger til himlen i niveauforskel. Sådan er det ikke med håndbold. Aalborg har landsholdsspillere fra de bedste lande i verden, spillere som spiller med om EM og VM titler. Forskellen mellem en kamp Aalborg Håndbold-Skjern og så champions league finalen er ikke helt grotesk stor. Ingen tvivl om jeg markant hellere vil til CL finale i fodbold end i håndbold.

2 - Intensitet) Der er bare lysår til forskel. Håndboldspillerne kæmper, fighter og giver sig bare markant mere end fodboldspillerne gør. Man sidder med det indtryk at det er med livet som indsats når de spiller kamp. De går amok over sejre og nederlag, det skinner igennem hvor meget det betyder. Efter en AaB kamp virker det bare lidt sådan "nå det var den kamp, videre".
Jeg mener også der er behov for en mentalitetsændring i dansk fodbold, og mener iøvrigt også der ville være stor gevinst at hente ved at få intensiteten og indsatsen mindst en tand op - ikke kun i AaB men i superligaen som helhed. Jeg synes at Jonas Dals Hobro var en decideret åbenbaring på det punkt, og havde håbet den handske blev taget op, men desværre er det overhovedet ikke tilfældet. Det er selvfølgelig også en generel tendens i fodbold, at hårdheden er forsvundet, og det skal ikke lyde som om jeg ikke elsker teknisk poleret bold, for det gør jeg, men for pokker hvor jeg savner at der bliver smadret igennem og at se Aalborg Stadion blive revet med af vildskab fra banen. Der må sgu godt hørme en hel del mere af testosteron end det vi ser i disse tider, generelt OG i Aalborg.

Jeg er enig i at her kunne man godt lære noget af både håndbold og ishockey.

Brugeravatar
strangecap
1. div
1. div
Indlæg: 258
Tilmeldt: 22. maj 2011, 07:41
Favoritspiller: Jimmy Nielsen
Geografisk sted: Sulsted

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af strangecap » 14. maj 2017, 18:45

Jesper Schmidt skrev:
Alexis skrev:Nu er jeg en af de her forfærdelige mennesker som elsker både håndbold og fodbold. Jeg har sammen med 4 venner sæsonkort til begge, og i langt størstedelen af kampene har det været muligt at se begge. Og så kan jeg så fortælle jer hvorfor der er mage fans som interesserer sig for begge sportsgrene som vælger at tage til håndbold. Og det har intet at gøre med klappølser, cirkustilstande eller flag. Det handler simpelthen om niveau og intensitet.

1 - Niveau) Niveauet i superligaen er desværre bare pivringe. Der er ingen som kan noget ekstraordinært, det er middelmådighed langt hen ad vejen. Forskellen mellem en EL/CL kamp og en superligakamp skriger til himlen i niveauforskel. Sådan er det ikke med håndbold. Aalborg har landsholdsspillere fra de bedste lande i verden, spillere som spiller med om EM og VM titler. Forskellen mellem en kamp Aalborg Håndbold-Skjern og så champions league finalen er ikke helt grotesk stor. Ingen tvivl om jeg markant hellere vil til CL finale i fodbold end i håndbold.

2 - Intensitet) Der er bare lysår til forskel. Håndboldspillerne kæmper, fighter og giver sig bare markant mere end fodboldspillerne gør. Man sidder med det indtryk at det er med livet som indsats når de spiller kamp. De går amok over sejre og nederlag, det skinner igennem hvor meget det betyder. Efter en AaB kamp virker det bare lidt sådan "nå det var den kamp, videre".
Jeg mener også der er behov for en mentalitetsændring i dansk fodbold, og mener iøvrigt også der ville være stor gevinst at hente ved at få intensiteten og indsatsen mindst en tand op - ikke kun i AaB men i superligaen som helhed. Jeg synes at Jonas Dals Hobro var en decideret åbenbaring på det punkt, og havde håbet den handske blev taget op, men desværre er det overhovedet ikke tilfældet. Det er selvfølgelig også en generel tendens i fodbold, at hårdheden er forsvundet, og det skal ikke lyde som om jeg ikke elsker teknisk poleret bold, for det gør jeg, men for pokker hvor jeg savner at der bliver smadret igennem og at se Aalborg Stadion blive revet med af vildskab fra banen. Der må sgu godt hørme en hel del mere af testosteron end det vi ser i disse tider, generelt OG i Aalborg.

Jeg er enig i at her kunne man godt lære noget af både håndbold og ishockey.
Prisen er stadig en faktor hvis jeg skal have 2 af mine børn med og vi skal have en stadion platte derude hver plus drikke så har jeg jo brugt to turer i biografen eller lignende og så vinder AaB bare ikke når jeg skal sælge den til børnene især når de spiller som de gør nu så mener de vi ligeså godt kan tage op og se det lokale serie hold

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Klaus » 14. maj 2017, 20:55

I en sæson, hvor vi er det mindst scorende hold af alle. Hvor vi scorer 2 mål i 7 slutspilkampe, hvor vi vinder 1 ud af de sidste 10 superligakampe, hvor vi ofte ikke har mere end et par forsøg indenfor rammen, ja så er der ikke noget at sige til, at tilskuerne bliver væk. Knægten og jeg skal nok komme hver gang, men hånden på hjertet forstår jeg godt dem, der ikke magter mere, også selvom de ret beset har købt og betalt sæsonkort. Hvorfor skal man spilde en fredag aften på at gå til fodbold i Aalborg for tiden. Jeg er i øvrigt enig i, at rod omkring spilletidspunkter, forvirring omkring slutspil og alt muligt andet koster tilskuere. Men det helt overvejende problem for os har været kvaliteten af vores spil.....

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af frederikshavneren » 14. maj 2017, 23:16

Der er uden tvivl flere årsager til den markante tilskuer tilbagegang. Jeg er enig i at den sportslige deroute og skiftende spilletidspunkter klart er en del af forklaringen, derudover tror jeg også at fodbold mæthed er en faktor. Jeg kender flere tidligere sæsonkort holdere som ikke længere tager på stadion da konkurrencen fra Premier League og CL er massiv, hvis man f.eks. lige har set Barca spille er det noget af et antiklimaks efterfølgende at se AaB.

Mentaliteten omkring AaB
Som nævnt af en anden debattør er der sket en mentalitetsændring, hvor der nu accepteres ligegyldige midterplaceringer. Økonomien har forståeligt nok haft stor fokus men de uambitiøse signaler fra Hornevej lokker altså ikke folk på stadion.
Det er som om at AaB ikke vil være ved at det er en storklub fra en storby (efter danske forhold), selvfølgelig skal en klub af AaBs størrelse altid have som mål at kæmpe med om de europæiske pladser, alt andet er uambitiøst.
Budgettet tilsiger noget andet men igen så er det tankevækkende at vi ikke kan matche klubber som Fcm og Randers økonomisk, det er klubber som vi skal kunne distancere.

Endelig så mangler der virkelig nogle profiler der stikker ud fra AaBs flinkeskole. Jeg savner typer som David, Lundberg, Califf mv., i dag har vi en trup hvor ingen stikker ud og hvor er det kedeligt. Den eneste der har lidt attitude er Ene, men meget symptomatisk så er det åbenbart også galt.

hje1980
Allstar
Allstar
Indlæg: 3535
Tilmeldt: 24. apr 2007, 13:25
Geografisk sted: 9230

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af hje1980 » 15. maj 2017, 12:26

Tror også det er de skiftende spilletider der er alt afgørende... det er umuligt at planlægge hverdagen og hvornår man evt. kan komme på stadion når der er 7 forskellige tider!!!

Kig mod Sverige... de har 5 spilletider i den kommende weekend til 8 kampe.

Og selvfølgelig spille prisen også ind... især hvis man som far har børn der gerne vil med... det bliver simpelthen for dyrt i forhold til hvad man ellers kan få!!

Gamen

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Gamen » 15. maj 2017, 12:37

Jeg er nødt til at sige, at det med produktet ikke har så meget at sige. I Sverige er selve kvaliteten på spillet noget lavere, men alligevel har de ikke problemer med at overstråle vores tilskuertal. Jeg tror i høj grad det handler om mentalitet, og så den ofte oversete faktor - mange af de klubber der er en del af Superligaen i dag har man svært ved at have et forhold til.

Vores fankultur har selvfølgelig også lidt meget under udviklingen de senere år - jeg spørger tit mig selv, om vi kan forvente den særlige stemning som f.eks. under Sampdoria hjemme nogensinde igen? Jeg ved det ikke, og jeg ved ikke helt hvad der er sket, men trist er det. Dels at klacken inde midtpå er skyggen af hvad den var i gang, og at hjørnet er helt dødt.

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Indlæg: 4465
Tilmeldt: 6. jul 2005, 18:02
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Elscorpio » 16. maj 2017, 17:41

Når AaB får større ambitioner og større lønbudget, vil tilskuerne komme tilbage.

Det hold vi har nu, trænger i den grad til nogle opgraderinger kvalitetsmæssigt.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Pastorius » 16. maj 2017, 19:54

Elscorpio skrev:Når AaB får større ambitioner og større lønbudget, vil tilskuerne komme tilbage.

Det hold vi har nu, trænger i den grad til nogle opgraderinger kvalitetsmæssigt.
Hvis AaB vinder the double i fem sæsoner i træk, tror jeg på der begynder at komme folk på stadion. Bommer vi så sæson 6 med en tabt pokalfinale og sølvmedaljer, så starter vi forfra.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Fabbe » 22. maj 2017, 00:18

Der er noget, der hænger sammen med "Det Nye AaB" og hele konsolideringsfasen, som er Stephan Schors og Finn V. Nielsens regime. Tænker jeg. Men det ER tænkeri.

Det er et regime, hvor alting er godt, så længe regnskabet balancerer. Et heldigt spillersalg som Bassogog og eventuelt gode resultater virker til at være en bonusglæde, man glæder sig over, hvis appelsinen tilfældigvis lander i ens turban.

Et regime, hvor brændt barn skyr ilden. Så der skal ikke satses på 1998-måden, hvor man allerede ét år før, man overhovedet er blevet Danmarksmester, budgetterer med Champions League-kvalifikation, hvis skidtet skal være lønsomt. Og selvfølgelig skal man ikke satse på 1998-måden (hvor man også forvaltede en kapitaltilførsel, som ludomaner forvalter en pengearv). Men det nuværende regime satser næsten slet ikke på noget.

Det nuværende regime betragter et nulresultat som godt. Og så tænker jeg, at den tankegang forplanter sig i hele organisationen.

Og intet illustrerede det bedre, end da holdet fejrede, at man akkurat havde klaret sig. Ved at klatte en 1-0 sejr væk i Viborg til 1-1. Og lige akkurat nok.

Det er også sådan, ledelsen på pengekassen glæder sig.

Man kan sagtens forstå, AaB's tankegang med den nære forhistorie, vi har. Jeg har fuld forståelse for både fasen og regimet. Man kan dog bare sige, at ét slags valg har en række effekter og bieffekter, og et andet valg har en anden række effekter.

Og det nye AaB's mentalitet er at være tilfreds med tilværelsen, så længe "det løber rundt".

Økonomi = Bare det løber rundt og laver et lille sort tal.
Fodbold = Bare vi overlever.

Den økonomiske målsætning er rent ud sagt. Den sportslige lyder anderledes, men den økonomiske indstilling forplanter sig åbenbart i den sportslige sektors rygmarv: Når det handler om at køre rundt, må det betyde, at vi bare skal overleve.

Og effekten på tilskuere = Det hele er lidt ligegyldigt som leverpostej på rugbrød. Organisationen har virkelig oppet sig, når det kommer til at tale til sin fancommunity, men det er som om, at ladheden i organisationen - ambitionen om blot at køre rundt - på negativ vis opvejer det gode arbejde.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Yankee » 22. maj 2017, 08:39

Fabbe skrev:
Økonomi = Bare det løber rundt og laver et lille sort tal.
Fodbold = Bare vi overlever.

Den økonomiske målsætning er rent ud sagt. Den sportslige lyder anderledes, men den økonomiske indstilling forplanter sig åbenbart i den sportslige sektors rygmarv: Når det handler om at køre rundt, må det betyde, at vi bare skal overleve.

Og effekten på tilskuere = Det hele er lidt ligegyldigt som leverpostej på rugbrød. Organisationen har virkelig oppet sig, når det kommer til at tale til sin fancommunity, men det er som om, at ladheden i organisationen - ambitionen om blot at køre rundt - på negativ vis opvejer det gode arbejde.
Stærkt indlæg, som jeg er meget enig i. Jeg synes dog du glemmer den nuance, at der trods at bliver investeret. Man har taget fat på at forbedre infrastrukturen både på Hornevej og på Annebjergvej og selvom der er tale om baby-steps, så er det alligevel i den rigtige retning, som er nødvendige for AaB.

Det er dog ikke noget, der får folk på stadion. Den udfordring tror jeg ikke AaB eller Superligaen løser før man begynder på noget så simpelt som branding og markedsføring. Hvorfor har der aldrig være landsdækkende Tv eller youtube-reklamer for Superligaen? Det kan godt være at Tv-kanalerne lader Superligaen i stikke, men Superligaen lader også Tv-kanalerne i stikken når man ikke investerer i markedsføring. Man har jo utallige partnere i den henseende - tv-stationer, lokalmedier, fans der er skuespillere eller reklamefolk osv. osv. Man har også et produkt der er meget fysisk og visuelt og burde være pærelet at lave en stærk reklamekampagne over.

Det tror jeg er vejen at gå. Vi skal ikke devaluere fodbolden ved at hive Søren Poppe ind i pausen eller installere hoppeborge. Vi skal ikke køre fansene rundt og give gratis omgang på McD som om det var en flok skolebørn. Vi skal gøre folk naturligt interesserede i at komme på stadion og så eliminere alle besværligheder omkring billetkøb, køb på stadion, tilgængelighed, parkering osv.

Gamen

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Gamen » 22. maj 2017, 09:48

Yankee skrev: Stærkt indlæg, som jeg er meget enig i. Jeg synes dog du glemmer den nuance, at der trods at bliver investeret. Man har taget fat på at forbedre infrastrukturen både på Hornevej og på Annebjergvej og selvom der er tale om baby-steps, så er det alligevel i den rigtige retning, som er nødvendige for AaB.

Det er dog ikke noget, der får folk på stadion. Den udfordring tror jeg ikke AaB eller Superligaen løser før man begynder på noget så simpelt som branding og markedsføring. Hvorfor har der aldrig være landsdækkende Tv eller youtube-reklamer for Superligaen? Det kan godt være at Tv-kanalerne lader Superligaen i stikke, men Superligaen lader også Tv-kanalerne i stikken når man ikke investerer i markedsføring. Man har jo utallige partnere i den henseende - tv-stationer, lokalmedier, fans der er skuespillere eller reklamefolk osv. osv. Man har også et produkt der er meget fysisk og visuelt og burde være pærelet at lave en stærk reklamekampagne over.

Det tror jeg er vejen at gå. Vi skal ikke devaluere fodbolden ved at hive Søren Poppe ind i pausen eller installere hoppeborge. Vi skal ikke køre fansene rundt og give gratis omgang på McD som om det var en flok skolebørn. Vi skal gøre folk naturligt interesserede i at komme på stadion og så eliminere alle besværligheder omkring billetkøb, køb på stadion, tilgængelighed, parkering osv.
Jeg savner også noget mere spillen på vores historie, præstationer og sådan. Vær med på opturen-kampagnen skabte en masse hype omkring AaB - blev delt flittigt af stort set alle aalborggensere, også dem i eksil.
Når jeg ser videoer som den nedenfor så tænker jeg, hvorfor AaB ikke kan lave bare lidt af det samme...

Den er endda lavet af en amatør.

Men hvis AaB skal tilbage, så skal de sælge "genrejsningen" som noget alle skal være en del af.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Pastorius » 22. maj 2017, 10:46

Yankee skrev:
Fabbe skrev:
Økonomi = Bare det løber rundt og laver et lille sort tal.
Fodbold = Bare vi overlever.

Den økonomiske målsætning er rent ud sagt. Den sportslige lyder anderledes, men den økonomiske indstilling forplanter sig åbenbart i den sportslige sektors rygmarv: Når det handler om at køre rundt, må det betyde, at vi bare skal overleve.

Og effekten på tilskuere = Det hele er lidt ligegyldigt som leverpostej på rugbrød. Organisationen har virkelig oppet sig, når det kommer til at tale til sin fancommunity, men det er som om, at ladheden i organisationen - ambitionen om blot at køre rundt - på negativ vis opvejer det gode arbejde.
Stærkt indlæg, som jeg er meget enig i. Jeg synes dog du glemmer den nuance, at der trods at bliver investeret. Man har taget fat på at forbedre infrastrukturen både på Hornevej og på Annebjergvej og selvom der er tale om baby-steps, så er det alligevel i den rigtige retning, som er nødvendige for AaB.

Det er dog ikke noget, der får folk på stadion. Den udfordring tror jeg ikke AaB eller Superligaen løser før man begynder på noget så simpelt som branding og markedsføring. Hvorfor har der aldrig være landsdækkende Tv eller youtube-reklamer for Superligaen? Det kan godt være at Tv-kanalerne lader Superligaen i stikke, men Superligaen lader også Tv-kanalerne i stikken når man ikke investerer i markedsføring. Man har jo utallige partnere i den henseende - tv-stationer, lokalmedier, fans der er skuespillere eller reklamefolk osv. osv. Man har også et produkt der er meget fysisk og visuelt og burde være pærelet at lave en stærk reklamekampagne over.

Det tror jeg er vejen at gå. Vi skal ikke devaluere fodbolden ved at hive Søren Poppe ind i pausen eller installere hoppeborge. Vi skal ikke køre fansene rundt og give gratis omgang på McD som om det var en flok skolebørn. Vi skal gøre folk naturligt interesserede i at komme på stadion og så eliminere alle besværligheder omkring billetkøb, køb på stadion, tilgængelighed, parkering osv.
Den her snak er kun aktuel fordi vi lige nu har dårlige resultater. Den eneste grund til at vi har et superligahold stadigvæk er de mennesker der nu sætter dagsordenen. Lad os have det i baghovedet.

Jeg synes fortolkningen er meget forsimplet, og udelukkende kigger indad i AaB. En stor del af udviklingen er det vi - med foragt i stemmen - kalder moderne fodbold. Der er mange gode argumenter for at alting var bedre i de gamle dage, men ingen af dem slår at der er flere penge i at pleje (kortsigtede) TV-interesser som der er mange flere penge i, end der er i fans og tilskuere. Det kan godt være at fundamentet vi står på er en klub, men AaB (A/S) er ikke en klub længere, selvom vi trods alt har en tæt binding og gensidig afhængighed ift. klubben AaB.

Udviklingen går også i retning af at det kun er de absolutte stjerne der er interessante. Dem er der ingen af i superligaen (nej, der er ej Steinlein!). De af os der har børn i 10-14 års alderen ved, hvor lidt interesse selv fodboldinteresserede unger har i Superligafodbold. Kun de allerstørste kampe trækker interesse, og de kender ikke rigtig spillerne. Selv kampe mod stærke udenlandske hold trækker ikke mange tilskuere, medmindre de har et navn i folks bevidsthed. (Langt det meste af den situation er medieskabt, men det er irrelevant for diskussionen).

Det er dén virkelighed vi skal vurdere tingene ud fra. Det gør selvfølgelig også at vi set i et dansk perspektiv SKAL være med i den øverste halvdel. Vi skal spille mod FCK, Brøndby og FCM. De har det der minder om kendte navne i superligaen.

Jeg ser det ikke som et økonomien er vigtigere end det sportslige (og det synes jeg heller ikke AaB gør). Begge dele SKAL være på plads, og vi SKAL have det til at lykkes, hvis AaB skal have en plads i toppen af Dansk fodbold de næste 50-100 år også. Der er muligt at man godt kunne åbne en smule mere for hanerne, men jeg synes historien viser at de beløb der skal til for at købe sig til succes er så store at selv ikke vores egenkapital ville gøre den store forskel her. Vi har ikke pengene til at det er vejen frem.

Hvis vi endelig skulle ud at slagte sparegrisen, så er det IKKE (ret mange) spillere vi skal bruge pengene på, men (først og fremmest) en træner der virkelig kan flytte holdets kultur.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Gamen

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Gamen » 22. maj 2017, 11:54

Pastorius skrev:
Jeg synes fortolkningen er meget forsimplet, og udelukkende kigger indad i AaB. En stor del af udviklingen er det vi - med foragt i stemmen - kalder moderne fodbold. Der er mange gode argumenter for at alting var bedre i de gamle dage, men ingen af dem slår at der er flere penge i at pleje (kortsigtede) TV-interesser som der er mange flere penge i, end der er i fans og tilskuere. Det kan godt være at fundamentet vi står på er en klub, men AaB (A/S) er ikke en klub længere, selvom vi trods alt har en tæt binding og gensidig afhængighed ift. klubben AaB.

Udviklingen går også i retning af at det kun er de absolutte stjerne der er interessante. Dem er der ingen af i superligaen (nej, der er ej Steinlein!). De af os der har børn i 10-14 års alderen ved, hvor lidt interesse selv fodboldinteresserede unger har i Superligafodbold. Kun de allerstørste kampe trækker interesse, og de kender ikke rigtig spillerne. Selv kampe mod stærke udenlandske hold trækker ikke mange tilskuere, medmindre de har et navn i folks bevidsthed. (Langt det meste af den situation er medieskabt, men det er irrelevant for diskussionen).

Det er dén virkelighed vi skal vurdere tingene ud fra. Det gør selvfølgelig også at vi set i et dansk perspektiv SKAL være med i den øverste halvdel. Vi skal spille mod FCK, Brøndby og FCM. De har det der minder om kendte navne i superligaen.

Jeg ser det ikke som et økonomien er vigtigere end det sportslige (og det synes jeg heller ikke AaB gør). Begge dele SKAL være på plads, og vi SKAL have det til at lykkes, hvis AaB skal have en plads i toppen af Dansk fodbold de næste 50-100 år også. Der er muligt at man godt kunne åbne en smule mere for hanerne, men jeg synes historien viser at de beløb der skal til for at købe sig til succes er så store at selv ikke vores egenkapital ville gøre den store forskel her. Vi har ikke pengene til at det er vejen frem.

Hvis vi endelig skulle ud at slagte sparegrisen, så er det IKKE (ret mange) spillere vi skal bruge pengene på, men (først og fremmest) en træner der virkelig kan flytte holdets kultur.
Lad mig gerne vende den om, og kalde din fortolkning uhyre forsimplet. Måske den afspejler, at du ikke (længere) bor i Aalborg. Jeg tager gerne udgangspunkt i udviklingen i Sverige igen - den modsiger fuldstændig alt hvad du lige har skrevet. Produktet er ringere end Superligaen, priserne højere og klubberne har sværere ved at holde på de gode spillere end vi har i Danmark. Men det ændrer ikke på at kulturen omkring klubberne, stadionoplevelsen, tilhørsforholdet og relationerne klub og spillere imellem (ja, selv fans imellem) er langt mere dragende, end et eller andet fantasiforhold til en engelsk klub som man elsker og hylder, som dansker i Danmark.
Svenskerne har formået, i flere af de store klubber at spille meget på den her unikke kobling mellem traditioner, historie og en fed stadionoplevelse, og formår altså at øge seerantal og tilskuerantal i disse år hvor vi selv går markant tilbage. Det kan man ikke tørre af på moderne fodbold, men på mentalitet, dårligt arbejde i klubberne og en (desværre) konstant nedsabling af produktet. Ikke bare fra neutrale kommentatorer, men også fra folk der til dels ligesom dig bruger tid og energi på at sammenligne Premier League med Superligaen. Det kan man ikke, og det skal man ikke - fortællingen om dit lokale hold er en helt anden. Muligheden for at få fodbolden, kulturen, samhørigheden med dit lokale ophav helt ind under huden.

Det skal du ikke bilde mig ind, at det der (som oftest) fuldstændig tåbelige forhold til en klub man kun har set på TV kan give. Jeg har forlængst opgivet at forstå de bøvede typer der sidder i deres Liverpool-trøje på John Bull, drøfter hvem de nu skal bruge 6-800 millioner på i næste transfervindue og lever sig ind i det, som om de var vokset op på flodbankerne ved Merseyside. Det er påtaget som ind i helvede.
Den oplevelse får du kun med 100 km. i timen, hvis du lever og ånder for dit eget lokale hold.
Og så vil jeg i øvrigt mene at stemningen er væsentligt bedre mange andre steder i Europa end i Premier League, og dét er også noget der betyder noget.

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Fabbe » 22. maj 2017, 12:13

Det, som nogle i Sverige har været godt til, er at dyrke myter. Det er sådan et dynamisk sammenspil mellem klub, publikum og medier.

Tag den der mytiske symbiose, der er mellem byen Barcelona, Barca, historien og Katalonien. Eller Bilbao, Baskerland og Athletic Club. Det hænger frygteligt godt sammen, men det gør det ikke i Aalborg. Jo, i mange nordjyders sind. Men ikke på Hornevej.

Der findes også lidt af det i Danmark, men det handler mest om at dyrke det der "new firm", som nogen kalder kampen mellem hvid og gul københavn.

Forsøget på at dyrke Den Jyske Klassiker er et fint bud. Det startede lidt dumt, da man kaldte det "Slaget om Jylland". Dumt, fordi opgøret i aviserne for årtier siden har været kaldt "Den jyske klassiker". Det er ikke et derby. Det er noget andet. En klassiker. Og hvis gejæf ikke rykker ned, så skal arbejdet bare fortsætte.

AaB er næsten kun lige begyndt på at omstille sig til den her måde at kommunikere. Jeg tror, det ville have været grænseoverskridende at gøre for den gamle generation af ledere, som man på den ene side kun kan hylde som ægte AaB'ere. Men som på den anden side hang fast i en amatørkulturs tankegang. Og med amatørkultur mener jeg hverken klamphuggeri eller dilletanteri, men de dominerende værdier, der lå i amatørtanken - de positive amatøridealer - som betalt fodbold i 1978 startede et opgør med.

Man skal ikke glemme, at både Lynge og Børge er strengt opdraget til et særligt klubsyn og et idrætssyn. Som efter min opfattelse ikke virker specielt godt i moderne (hov, det er paradoksalt også et skældsord) professionel fodbold, som er forretning, underholdning, storytelling, massehysteri.

Ud af de ben, som moderne fodbold (hov, der sagde jeg det igen) står på, var det nærmest kun forretning, som de kunne have med at gøre.

Men, i øvrigt:
- AaB skal bruge historien langt mere aktivt i stedet for at betragte det som John Ladens lille kuriøse hjørnebiks.
- Der skal være mange flere tilbageblik, der trækker tråde til nutiden.
- Som dengang man klædte holdet ud i 1970-trøjer før pokalfinalen i 2014. Det var spot on.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Besvar