Tilskuerkrise i Aalborg?

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Califfen
Allstar
Allstar
Indlæg: 2064
Tilmeldt: 17. maj 2007, 18:13
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Califfen » 7. nov 2013, 20:08

Eksil skrev:
Elvis lever skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:Cheerleadere hører bare ikke til i fodbold, færdig. Der må kunne findes noget bedre end at kopiere en idiotisk tradition fra USA.
Letpåklædte +16 kvinder hører til i alle livets sammenhænge.
Men det bliver jo 16 blegfede piger fra Nørresundby der hopper rundt til noget dårligt musik.
I sin tid havde vi landets bedste cheerleaders. Squ ikke deres skyld, at de blev valgt fra

Freddie
Allstar
Allstar
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 15. jun 2007, 08:18

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Freddie » 7. nov 2013, 21:02

Her er mit input til debatten:

Jeg er en af dem, der ikke gider at gå på stadion. Jeg vil hellere se kampen på TV, få alle de specielle situationer i superslow, og frem for alt gider jeg ikke høre på spektaklet før kampen og i pausen, og jeg er ikke interesseret i at møde fulderikker og voldsmænd efter kampen. Jeg hader reklamer, larmende umelodisk diskodaskomusik, og jeg gider slet, slet, slet ikke få kastet øl i nakken.

Jeg savner at snakke med dem jeg kender, diskutere kampens forløb i pausen, købe en stadionplatte uden den skal koste spidsen af en jetjager og jeg savner vildt og voldsomt et ordentligt kampprogram.

Udviklingen jager det voksne publikum til Langtbortistan. Lev med det og lad være med at tro, at AaB og fodbold kun er for forvoksne teenagere. Det er, eller burde være for alle.
Califfen skrev:
I sin tid havde vi landets bedste cheerleaders. Squ ikke deres skyld, at de blev valgt fra

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 7. nov 2013, 22:02

Califfen skrev:
Eksil skrev:
Elvis lever skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:Cheerleadere hører bare ikke til i fodbold, færdig. Der må kunne findes noget bedre end at kopiere en idiotisk tradition fra USA.
Letpåklædte +16 kvinder hører til i alle livets sammenhænge.
Men det bliver jo 16 blegfede piger fra Nørresundby der hopper rundt til noget dårligt musik.
I sin tid havde vi landets bedste cheerleaders. Squ ikke deres skyld, at de blev valgt fra
I de blindes rige, er den enøjede konge!

Brugeravatar
Kristian
Allstar
Allstar
Indlæg: 4320
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:53
Geografisk sted: Nørresundby, Nordjylland

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Kristian » 7. nov 2013, 22:55

Freddie skrev:Her er mit input til debatten:

Jeg er en af dem, der ikke gider at gå på stadion. Jeg vil hellere se kampen på TV, få alle de specielle situationer i superslow, og frem for alt gider jeg ikke høre på spektaklet før kampen og i pausen, og jeg er ikke interesseret i at møde fulderikker og voldsmænd efter kampen. Jeg hader reklamer, larmende umelodisk diskodaskomusik, og jeg gider slet, slet, slet ikke få kastet øl i nakken.

Jeg savner at snakke med dem jeg kender, diskutere kampens forløb i pausen, købe en stadionplatte uden den skal koste spidsen af en jetjager og jeg savner vildt og voldsomt et ordentligt kampprogram.

Udviklingen jager det voksne publikum til Langtbortistan. Lev med det og lad være med at tro, at AaB og fodbold kun er for forvoksne teenagere. Det er, eller burde være for alle.
Califfen skrev:
I sin tid havde vi landets bedste cheerleaders. Squ ikke deres skyld, at de blev valgt fra
Det dæleme godt vi alle ikke tænker sådan. Øl har altid fløjet i luften bag mål. Så må man sq stille sig andet sted.
------------------
mvh Kristian

Brugeravatar
Califfen
Allstar
Allstar
Indlæg: 2064
Tilmeldt: 17. maj 2007, 18:13
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Califfen » 7. nov 2013, 22:59

Poker-One-Kenobi skrev:
Califfen skrev:
Eksil skrev:
Elvis lever skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:Cheerleadere hører bare ikke til i fodbold, færdig. Der må kunne findes noget bedre end at kopiere en idiotisk tradition fra USA.
Letpåklædte +16 kvinder hører til i alle livets sammenhænge.
Men det bliver jo 16 blegfede piger fra Nørresundby der hopper rundt til noget dårligt musik.
I sin tid havde vi landets bedste cheerleaders. Squ ikke deres skyld, at de blev valgt fra
I de blindes rige, er den enøjede konge!
Ja ja siger måske ikke alverden, men har vi nogensinde haft bedre pauseunderholdning end det? Jeg tvivler.

Brugeravatar
BBS
Allstar
Allstar
Indlæg: 1012
Tilmeldt: 6. jul 2005, 12:50
Favoritspiller: Dennis Marshall
Geografisk sted: Midtbyen

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af BBS » 7. nov 2013, 23:38

Califfen skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
Califfen skrev:
Eksil skrev:
Elvis lever skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:Cheerleadere hører bare ikke til i fodbold, færdig. Der må kunne findes noget bedre end at kopiere en idiotisk tradition fra USA.
Letpåklædte +16 kvinder hører til i alle livets sammenhænge.
Men det bliver jo 16 blegfede piger fra Nørresundby der hopper rundt til noget dårligt musik.
I sin tid havde vi landets bedste cheerleaders. Squ ikke deres skyld, at de blev valgt fra
I de blindes rige, er den enøjede konge!
Ja ja siger måske ikke alverden, men har vi nogensinde haft bedre pauseunderholdning end det? Jeg tvivler.
Der er vidst en der har glemt da Søren Poppe iført en AaB-trøje gik rundt og sang i pausen? ;)
Eller da Jimmys kone brillerede med et bubblegumdance nummer i pausen.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Pastorius » 8. nov 2013, 00:14

Califfen skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
Califfen skrev:
Eksil skrev:
Elvis lever skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:Cheerleadere hører bare ikke til i fodbold, færdig. Der må kunne findes noget bedre end at kopiere en idiotisk tradition fra USA.
Letpåklædte +16 kvinder hører til i alle livets sammenhænge.
Men det bliver jo 16 blegfede piger fra Nørresundby der hopper rundt til noget dårligt musik.
I sin tid havde vi landets bedste cheerleaders. Squ ikke deres skyld, at de blev valgt fra
I de blindes rige, er den enøjede konge!
Ja ja siger måske ikke alverden, men har vi nogensinde haft bedre pauseunderholdning end det? Jeg tvivler.
Den pauseunderholdning jeg kan huske er diverse pigegarder, lidt faldskærmsudspring, lodtrækning på kampprogramet og straffesparkskonkurrencer for publikum, eller udvalgte Aalborg-pinger.
Jeg tror jeg foretrækker cheerleaders.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Klaus » 8. nov 2013, 00:49

Trods utallige forsøg vandt jeg aldrig gavekortet på 300,- kr. til Gug Planteskole. Noget helt andet er, at jeg savner de gamle kampprogrammer. Det var en fin måde at få opdateret viden om klubben før kampen og i pausen. Samtidig var det også en måde at have plads til de små sponsorer. Det er sikkert et stort arbejde at lave sådan et program, men mon ikke det kan betale sig i det lange løb?????

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af NIN » 8. nov 2013, 00:50

Jeg tror ikke kortere køer, cheerleaders, billigere øl osv. nødvendigvis skaffer flere mennesker på stadion direkte. Men den samlede oplevelse når de er der, kan have en indflydelse på om de kommer igen. Det har man jo for længst indset i landende omkring os. De dage hvor det var fodbold eller ingenting og folk mødte op i regnvejr for at sidde på den grå beton med en lunken øl er historie. Hvis bedst, et romantisk glansbillede.
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Hovedet » 8. nov 2013, 12:12

Det er mit klare indtryk, at fodboldpublikummet kommer for at se fodbold, og at det er temmelig underordnet, hvad der foregår i de 15 minutter, der udgør pausen mellem 1. og 2. halvleg.

Jeg tvivler alvorligt på, at overgearede stadionspeakere, høj musik og andet pop fra det håndboldunivers, vi i desperation under ingen omstændiger må bevæge os ind i, trækker så meget som én ekstra tilskuer til Aalborg Stadion. Derimod kunne jeg sagtens forestille mig, at det afskrækker folk fra at komme der og under alle omstændigheder irriterer de tilskuere, der alligevel kommer. Diskursen om "totaloplevelse" er hentet fra managementverdenen og overser, at fodbolden i modsætning til eksempelvis håndbold har udviklet en regulær fankultur.

Derimod har prisen betydning. AaB må erkende, at både brand og tiltrækningskraft pt. er for svagt til at retfærdiggøre den nuværende pris. Gebyret på 20 kr., der reelt udgør en fast bestanddel af den samlede pris, er jo nærmest en hån. Derudover skal onlinesalget fungere upåklageligt og være lettilgængeligt - det er slet ikke tilfældet i dag.

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 26. jul 2007, 10:28
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af astonvilla » 8. nov 2013, 13:01

Hovedet skrev:Det er mit klare indtryk, at fodboldpublikummet kommer for at se fodbold, og at det er temmelig underordnet, hvad der foregår i de 15 minutter, der udgør pausen mellem 1. og 2. halvleg.

Jeg tvivler alvorligt på, at overgearede stadionspeakere, høj musik og andet pop fra det håndboldunivers, vi i desperation under ingen omstændiger må bevæge os ind i, trækker så meget som én ekstra tilskuer til Aalborg Stadion. Derimod kunne jeg sagtens forestille mig, at det afskrækker folk fra at komme der og under alle omstændigheder irriterer de tilskuere, der alligevel kommer. Diskursen om "totaloplevelse" er hentet fra managementverdenen og overser, at fodbolden i modsætning til eksempelvis håndbold har udviklet en regulær fankultur.

Derimod har prisen betydning. AaB må erkende, at både brand og tiltrækningskraft pt. er for svagt til at retfærdiggøre den nuværende pris. Gebyret på 20 kr., der reelt udgør en fast bestanddel af den samlede pris, er jo nærmest en hån. Derudover skal onlinesalget fungere upåklageligt og være lettilgængeligt - det er slet ikke tilfældet i dag.
Overordnet set er jeg enig i det du skriver - men jeg tror at det vil kunne trække nogle flere faste folk på lægterne såfremt vi får løftet den generelle stemning på stadion og får inddraget nogle flere tilskuere i stemningbilledet (jeg tænker naturligvis primært på Weber).

Det skal ikke ske før kampen eller i pausen - men under kampen.
Hvordan det gøres bedst, ved jeg ikke.
Jeg har tidligere i tråden bl.a. foreslået at der kommer udsendte medarbejdere fra Vesttribunen over og sætter gang i festen og koordinerer med Vesttribunens indslag.
Der skal bare være nogen til at bryde isen på en eller anden måde.

Hvis flere (på Weber) tog ejerskab over stemningen på stadion ville det skabe en bedre samhørighed og en langt federe oplevelse af det at komme på stadion. Det vil bringe flere til at møde op hver gang og måske endda slæbe en ekstra person med osv osv.
Det tror jeg på.

Hvordan gøres det? Der er sikkert langt bedre forslag end mine.
Bienvenu Bassogog!

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 1. jul 2007, 15:57
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af 634 » 8. nov 2013, 13:52

Vestegnsgaesten skrev:
634 skrev:Hvis nogen skal have rabat synes jeg det skal sendes ud til omegnsklubber, IF eller hvad det hedder rundt omkring. Det må gælde lige fra miniput til old boys, hvor dem som betaler kontingent i deres klubhuse kan købe print selv billet med rabat via et log-ind som er tilhørende deres klub.
Det kræver selvfølgelig at samarbejdsklubben ikke misbruger det ved at sælge til andre, eller tage et gebyr af deres egne kontingent betalende spillere. Det må betyde at mange seriespillere oftere kommer til hjemmekampene, og hvis der er spillere fra begge hold som ønsker at bruge deres billetter, for de nok også flyttet deres kampe til passende tider i forhold til Stadion kampen. En anden mulighed er også at de klart for gjort opmærksom på at lørdag-eftermiddag er deres spilletidspunkt.
Det må også betyde at familiefaderen som ønsker at tage sine børn med på Stadion, kan finde rabat i den lokale klub hvor børnene nok spiller og hvor forældrene er med i en forældre-kreds.
Enig i at dårlig økonomi omtale holder mange væk.
Nu må i undskylde mig lidt hvis der er nogle der føler at en "fjende" giver lidt input. Jeg er selv tilflytter til det nordjyske (fra sjælland)og kan godt undrer mig over AaBs ageren eller mangel på samme ifht fans af klubben. Det eneste sted man er synlig er i Aalborg og omegn eller via tv reklamer på Nordjyske tv stationer. Man laver simpelthen ikke benarbejdet godt nok ifht at deltage i skabelsen af en fankultur der rækker ud over den enkelte kamp.

Jeg ved godt det kan virke lidt stødende på nogle af jer at jeg kommer med eksempler fra min egen klub - men der hvor Brøndby for alvor skaber interessen hos de unge er netop ved at komme ud til dem. Samtlige spillere er 4-6 om året ude på skoler for at skrive autografer og være sammen med eleverne i nogle af folkeskolerne. Man holder åbenthus dage hvor 150 børn under 12 kan komme til en let gang træning med alle spillerne - også Boulahrouz, Kahlenberg og symaskinen. Desuden har man Bifkids - Børnetribunen - hvor der er forskellige aktiviteter på kampdagen - her er det fast kotyme at 2 af de startende spillere kommer og hilser på børnene før kampstart hvor de skriver autografer og besvarer spørgsmål.

For os lidt ældre fans har man skabt en kultur hvor der er liv omkring stadion ca 4 timer før kampstart - dvs at der er mange der ikke bare lige kommer til kampen - de kommer også til området for at lade op til kampen. Især efter at den nye er kommet ledelse til er opmærksomheden omkring fans fra klubbens side af blevet opgraderet kraftigt.

Det er død og pine AaBs vigtigste opgave at indvolvere sig i jer fans - dvs lave et overordnet samarbejde omkring stemning til kampene, være synlige i lokalområdet samt skabe en form for hype omkring det at være AaB-fan. Økonomien omkring klubben har INTET med tilskuerfaldet at gøre. Jeg havde sæsonkort i sidste sæson (og i denne) og missede blot 3 hjemmekampe på trods af at jeg har 450 km hver vej - og hvis der var nogen der havde økonomiske problemer i sidste sæson var det da os!!

Jeg har tit undret mig over at der findes så mange indfødte nordjyder der render rundt i blå/gule trøjer - og undret mig endnu mere over at der til de fleste hjemmekampe på Brøndbystadion dukker 1-2 busser op med udgangspunkt fra Hirtshals!! Jeg ved godt at mange af dem er medløbere fra 90erne men det er kun ca 50% af dem da de andre 50% gik med ble i 90erne. Hvis man fremadrettet skal have et stærkt AaB (hvilket jeg håber) er det nødvendigt at få skabt en større fanbase. Det kunne man feks gøre ved at sænke prisen på sæsonkort kraftigt i en årrække - Bif satte det ned til 899dkk for sydsiden og 1199 for resten af stadion hvis man købte det i en fjortendagsperiode. Det har resulteret i en fordobling af sæsonkort og samlet tilskuertal!! Hvis AaB fulgte trop er jeg overbevist om at man med et lokalt benarbejde kunne gøre nogenlunde det samme her. Men det kræver at man laver en totalstrategi hvor man gør det attraktivt at være fan. De penge man taber på at sætte kortene ned bliver indtjent hurtigt via mersalg af sæsonkort samt det ekstra der bliver købt i boderne!!

Ovenstående er ikke skrevet som en provokation - men som et indspark fra en tilflytternordjyde!!!
Kritik fra rivaler kan nogen gange være den bedste kritik, fordi selverkendelsen til at se egne fejl kan være svære at se.
Men som Poker også skriver gør AaB det du foreslår, måske det kan gøres mere og bedre.
Hvad angår Hirtshals er det vel alle steder sådan, at der er had og bebrejdelser til lokale som normalt vinder. Det kan være nemmere at holde med et alternativ. Man kan vel også sige at Brøndby blev store fordi mange Københavere og andre Sjællændere nemmest kunne hade KB.
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali


Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Jesper Schmidt » 8. nov 2013, 16:24

634 skrev:
Kritik fra rivaler kan nogen gange være den bedste kritik, fordi selverkendelsen til at se egne fejl kan være svære at se.
Men som Poker også skriver gør AaB det du foreslår, måske det kan gøres mere og bedre.
Hvad angår Hirtshals er det vel alle steder sådan, at der er had og bebrejdelser til lokale som normalt vinder. Det kan være nemmere at holde med et alternativ. Man kan vel også sige at Brøndby blev store fordi mange Københavere og andre Sjællændere nemmest kunne hade KB.
Du har fat i noget som sjældent er oppe og vende herinde, men som man også skal have med i betragtning når man taler om AaB's udbredelse, eller mangel på samme, i det store nordjyske opland. For sandheden er jo at i nordjylland som helhed, er er et ca. lige dele had og kærlighedsforhold til AaB, sikkert født af den måde Aalborg traditionelt tit ses som den store stygge regions-storebror, på samme måde som mange af os ser på København når det bliver lidt mere landsdækkende. Der er ingen tvivl om at i store dele af nordjylland, er det ikke særligt naturligt at det er AaB man holder med - noget som sikkert historisk bunder i de store kulturforskelle mellem land og by, og en region hvor der, især nord for fjorden, historisk set har været en stor selvstændighedsfølelse, og hvor der kun har været et par mellemstore byer som kulturmæssigt har kunnet bygge bro mod den måde tingene har foregået i Aalborg.

Selv om tiderne selvfølgelig er skiftet, og man selvfølgelig ikke ser på samme måde på tingene i dag som for 50 år siden, tror jeg alligevel det ligger dybt forankret hos mange, og jeg tror hele projektet om at gøre AaB til "hele nordjyllands hold" er en lang og sej process. Især nordenfjords, hvorimod det er min klare opfattelse at det er helt anderledes i store dele af Himmerland, hvor det er min opfattelse at der er en noget mere udbredt holdning om at AaB er "vores hold".

Jeg synes det er rigtigt fint og ambitiøst af AaB, at man breder sig mere og mere ud i det nordjyske, og jeg er også enig i at man godt kan skrue endnu mere op for det. Men samtidig synes jeg faktisk man forsømmer Aalborg og det kæmpe potentiale vi har lige her i egen baghave en smule, og tager det for givet at aalborgenserne støtter op.

Kort sagt synes jeg det er fint man har spurgt sig selv "hvordan får vi flere nordjyder på stadion?", men man bør også spørge sig selv "hvordan får vi flere Aalborgensere på stadion?".

Det er ikke fordi det ene decideret modarbejder det andet, men omvendt får man altså ikke Aalborgensere med på vognen, når man sælger sig som nordjyllands hold, og man kunne efter min mening godt sælge sig bedre til Aalborg på måder der passer bedre til aalborgensernes selvopfattelse, og på det syn som der traditionelt har været - at AaB er en sammensmeltet del af Aalborg og ikke mindst Aalborgs historie som industriel arbejderby. Nu skal jeg passe på ikke at gøre det for politisk, og det er ikke fordi jeg mener AaB på nogen måde skal agere politisk - men det er et faktum at der er en historisk sammenhæng mellem værdipolitikken i AaB, og hos den ledelse Aalborg's borgere traditionelt sætter til at lede byen. Måske bør man også se på hvordan man bedst muligt når ud til, ikke sine kernevælgere men kernefans, fremfor at skyde med spredehagl. Med andre ord: Måske er det i virkeligheden mindst lige så meget flaskedrengen i Fakta, den arbejdsløse eller den ufaglærte på Siemens man skal gå efter, som den studerende på universitetet...

Efter min mening er det kampagner, rabatter og tilbud som vil fungere mest af alt... og så må man få gentænkt hele sæsonkortsystemet, så de to ting ikke kolliderer.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Provst i Brovst » 8. nov 2013, 19:55

Jesper Schmidt skrev:
Det er ikke fordi det ene decideret modarbejder det andet, men omvendt får man altså ikke Aalborgensere med på vognen, når man sælger sig som nordjyllands hold, og man kunne efter min mening godt sælge sig bedre til Aalborg på måder der passer bedre til aalborgensernes selvopfattelse, og på det syn som der traditionelt har været - at AaB er en sammensmeltet del af Aalborg og ikke mindst Aalborgs historie som industriel arbejderby. Nu skal jeg passe på ikke at gøre det for politisk, og det er ikke fordi jeg mener AaB på nogen måde skal agere politisk - men det er et faktum at der er en historisk sammenhæng mellem værdipolitikken i AaB, og hos den ledelse Aalborg's borgere traditionelt sætter til at lede byen. Måske bør man også se på hvordan man bedst muligt når ud til, ikke sine kernevælgere men kernefans, fremfor at skyde med spredehagl. Med andre ord: Måske er det i virkeligheden mindst lige så meget flaskedrengen i Fakta, den arbejdsløse eller den ufaglærte på Siemens man skal gå efter, som den studerende på universitetet...

Efter min mening er det kampagner, rabatter og tilbud som vil fungere mest af alt... og så må man få gentænkt hele sæsonkortsystemet, så de to ting ikke kolliderer.
Det er enormt politisk med al den snak om Aalborg som en special arbejderby, dertil er det også faktuelt forkert fordi Aalborg var den sidste større by der blev industrialiseret, og måske derfor, også en af de første byer der oprørte med at være en industriby.

Feberfantasien om at det skulle være en succes at brande AaB rødt og socialistisk er latterlig og virkelighedsfjern, jo der vil da være masser af positive historier om det i pressen men at bevidst gå efter at fremmegøre over halvdelen af befolkningen som udgangspunkt er ikke noget en virksomhed kan gøre med succes, men planen er måske at det skal finansieres over kommuneskatten som tivolieventyret?
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Jesper Schmidt » 9. nov 2013, 00:31

Provst i Brovst skrev:
Jesper Schmidt skrev:
Det er ikke fordi det ene decideret modarbejder det andet, men omvendt får man altså ikke Aalborgensere med på vognen, når man sælger sig som nordjyllands hold, og man kunne efter min mening godt sælge sig bedre til Aalborg på måder der passer bedre til aalborgensernes selvopfattelse, og på det syn som der traditionelt har været - at AaB er en sammensmeltet del af Aalborg og ikke mindst Aalborgs historie som industriel arbejderby. Nu skal jeg passe på ikke at gøre det for politisk, og det er ikke fordi jeg mener AaB på nogen måde skal agere politisk - men det er et faktum at der er en historisk sammenhæng mellem værdipolitikken i AaB, og hos den ledelse Aalborg's borgere traditionelt sætter til at lede byen. Måske bør man også se på hvordan man bedst muligt når ud til, ikke sine kernevælgere men kernefans, fremfor at skyde med spredehagl. Med andre ord: Måske er det i virkeligheden mindst lige så meget flaskedrengen i Fakta, den arbejdsløse eller den ufaglærte på Siemens man skal gå efter, som den studerende på universitetet...

Efter min mening er det kampagner, rabatter og tilbud som vil fungere mest af alt... og så må man få gentænkt hele sæsonkortsystemet, så de to ting ikke kolliderer.
Det er enormt politisk med al den snak om Aalborg som en special arbejderby, dertil er det også faktuelt forkert fordi Aalborg var den sidste større by der blev industrialiseret, og måske derfor, også en af de første byer der oprørte med at være en industriby.

Feberfantasien om at det skulle være en succes at brande AaB rødt og socialistisk er latterlig og virkelighedsfjern, jo der vil da være masser af positive historier om det i pressen men at bevidst gå efter at fremmegøre over halvdelen af befolkningen som udgangspunkt er ikke noget en virksomhed kan gøre med succes, men planen er måske at det skal finansieres over kommuneskatten som tivolieventyret?
Det er da vist dig som har feberfantasier, hvis du læser mit indlæg på den måde. Jeg taler på ingen måde om at gøre AaB til en rød eller socialistisk affære som det lille billede du ser for dig, der giver dig så højt blodtryk, tværtimod understreger jeg jo netop at det ikke skulle forståes politisk.

AaB er skabt af arbejdere, og ingen skal bilde mig ind at den største del af vores klubs stampublikum gennem årene ikke har været fra de såkaldt lavere klasser i samfundet. At jeg slår et slag for at man kunne profilere sig mere overfor den del af befolkningen har INTET med partipolitik at gøre, og jeg synes da godt nok det er voldsomt provokerende at du synes du skal lægge det i munden på mig.

Og for en god ordens skyld - jeg aner ikke om du har ret i at Aalborg er industrialieseret senere end andre byer, og det er da også fløjtende ligegyldigt. Det Aalborg som vi kender i dag er i høj grad vokset op omkring de store industrier i byen - og vokset sig stor på grund af de mange tusinder af arbejdere og deres familier og efterkommere. Præcist det samme gælder for AaB, men AaB's historie kan jeg fornemme er noget du fra din lille osteklokke vælger at se stort på...

- Og så er det EOD fra mig, jeg har ingen intentioner om at hoppe med på din lille partipolitiske "you're either with us or against us" agenda.

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af NIN » 9. nov 2013, 00:58

Jesper Schmidt skrev:
634 skrev:
Kritik fra rivaler kan nogen gange være den bedste kritik, fordi selverkendelsen til at se egne fejl kan være svære at se.
Men som Poker også skriver gør AaB det du foreslår, måske det kan gøres mere og bedre.
Hvad angår Hirtshals er det vel alle steder sådan, at der er had og bebrejdelser til lokale som normalt vinder. Det kan være nemmere at holde med et alternativ. Man kan vel også sige at Brøndby blev store fordi mange Københavere og andre Sjællændere nemmest kunne hade KB.
Du har fat i noget som sjældent er oppe og vende herinde, men som man også skal have med i betragtning når man taler om AaB's udbredelse, eller mangel på samme, i det store nordjyske opland. For sandheden er jo at i nordjylland som helhed, er er et ca. lige dele had og kærlighedsforhold til AaB, sikkert født af den måde Aalborg traditionelt tit ses som den store stygge regions-storebror, på samme måde som mange af os ser på København når det bliver lidt mere landsdækkende. Der er ingen tvivl om at i store dele af nordjylland, er det ikke særligt naturligt at det er AaB man holder med - noget som sikkert historisk bunder i de store kulturforskelle mellem land og by, og en region hvor der, især nord for fjorden, historisk set har været en stor selvstændighedsfølelse, og hvor der kun har været et par mellemstore byer som kulturmæssigt har kunnet bygge bro mod den måde tingene har foregået i Aalborg.

Selv om tiderne selvfølgelig er skiftet, og man selvfølgelig ikke ser på samme måde på tingene i dag som for 50 år siden, tror jeg alligevel det ligger dybt forankret hos mange, og jeg tror hele projektet om at gøre AaB til "hele nordjyllands hold" er en lang og sej process. Især nordenfjords, hvorimod det er min klare opfattelse at det er helt anderledes i store dele af Himmerland, hvor det er min opfattelse at der er en noget mere udbredt holdning om at AaB er "vores hold".

Jeg synes det er rigtigt fint og ambitiøst af AaB, at man breder sig mere og mere ud i det nordjyske, og jeg er også enig i at man godt kan skrue endnu mere op for det. Men samtidig synes jeg faktisk man forsømmer Aalborg og det kæmpe potentiale vi har lige her i egen baghave en smule, og tager det for givet at aalborgenserne støtter op.

Kort sagt synes jeg det er fint man har spurgt sig selv "hvordan får vi flere nordjyder på stadion?", men man bør også spørge sig selv "hvordan får vi flere Aalborgensere på stadion?".

Det er ikke fordi det ene decideret modarbejder det andet, men omvendt får man altså ikke Aalborgensere med på vognen, når man sælger sig som nordjyllands hold, og man kunne efter min mening godt sælge sig bedre til Aalborg på måder der passer bedre til aalborgensernes selvopfattelse, og på det syn som der traditionelt har været - at AaB er en sammensmeltet del af Aalborg og ikke mindst Aalborgs historie som industriel arbejderby. Nu skal jeg passe på ikke at gøre det for politisk, og det er ikke fordi jeg mener AaB på nogen måde skal agere politisk - men det er et faktum at der er en historisk sammenhæng mellem værdipolitikken i AaB, og hos den ledelse Aalborg's borgere traditionelt sætter til at lede byen. Måske bør man også se på hvordan man bedst muligt når ud til, ikke sine kernevælgere men kernefans, fremfor at skyde med spredehagl. Med andre ord: Måske er det i virkeligheden mindst lige så meget flaskedrengen i Fakta, den arbejdsløse eller den ufaglærte på Siemens man skal gå efter, som den studerende på universitetet...

Efter min mening er det kampagner, rabatter og tilbud som vil fungere mest af alt... og så må man få gentænkt hele sæsonkortsystemet, så de to ting ikke kolliderer.
Interessant. Man skal sælge flere billetter på at lancerer klubben på en måde der matcher bedre med Aalborgensernes selvopfattelse. Hvad er den for Hans, Jørgen og Lene som går på stadion anno 2013?

Jeg forstår faktisk slet ikke hvor du vil hen med det her, og hvad det er du vil have AaB skal gøre? Hvad er den fælles selvopfattelse for flaskedrenge (og piger går jeg ud fra?) og ufaglærte? Hvilken marinade og platform er det AaB skal benytte for at lokke dem på stadion? Mit kendskab til ufaglærte (flaskedrenge er begrænset) er, at de er ligeså forskellige og individuelle mennesker som alle andre og uden en fællesknap eller selvopfattelse, som sportsklubber eller andre kan trykke på for at opnår en samlet effekt eller tilgang til deres produkt. Det samme er vel gældende for stort set alle andre i befolkningen? Ellers kan vi måske bruge den på sygeplejerske også? Ikke så tosset at få et par hundrede af dem på stadion. Den fælles platform må være AaB og kærlighed eller interesse for klubben i særdeleshed og til fodbold i almindelighed? I de ti år jeg boede i Aalborg og havde sæsonkort, havde jeg det med tre andre. Vi var en studerende. En med en meget stærk politisk profil (venstreorienteret) en selvstændig erhvervsdrivende og mig selv sagde hunden. Selvopfattelse var absolut ikke sammenfaldende for os alle, men det var interessen og kærligheden til klubben.
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Provst i Brovst » 9. nov 2013, 11:27

Jesper Schmidt skrev:
Provst i Brovst skrev:
Jesper Schmidt skrev:
Det er ikke fordi det ene decideret modarbejder det andet, men omvendt får man altså ikke Aalborgensere med på vognen, når man sælger sig som nordjyllands hold, og man kunne efter min mening godt sælge sig bedre til Aalborg på måder der passer bedre til aalborgensernes selvopfattelse, og på det syn som der traditionelt har været - at AaB er en sammensmeltet del af Aalborg og ikke mindst Aalborgs historie som industriel arbejderby. Nu skal jeg passe på ikke at gøre det for politisk, og det er ikke fordi jeg mener AaB på nogen måde skal agere politisk - men det er et faktum at der er en historisk sammenhæng mellem værdipolitikken i AaB, og hos den ledelse Aalborg's borgere traditionelt sætter til at lede byen. Måske bør man også se på hvordan man bedst muligt når ud til, ikke sine kernevælgere men kernefans, fremfor at skyde med spredehagl. Med andre ord: Måske er det i virkeligheden mindst lige så meget flaskedrengen i Fakta, den arbejdsløse eller den ufaglærte på Siemens man skal gå efter, som den studerende på universitetet...

Efter min mening er det kampagner, rabatter og tilbud som vil fungere mest af alt... og så må man få gentænkt hele sæsonkortsystemet, så de to ting ikke kolliderer.
Det er enormt politisk med al den snak om Aalborg som en special arbejderby, dertil er det også faktuelt forkert fordi Aalborg var den sidste større by der blev industrialiseret, og måske derfor, også en af de første byer der oprørte med at være en industriby.

Feberfantasien om at det skulle være en succes at brande AaB rødt og socialistisk er latterlig og virkelighedsfjern, jo der vil da være masser af positive historier om det i pressen men at bevidst gå efter at fremmegøre over halvdelen af befolkningen som udgangspunkt er ikke noget en virksomhed kan gøre med succes, men planen er måske at det skal finansieres over kommuneskatten som tivolieventyret?
Det er da vist dig som har feberfantasier, hvis du læser mit indlæg på den måde. Jeg taler på ingen måde om at gøre AaB til en rød eller socialistisk affære som det lille billede du ser for dig, der giver dig så højt blodtryk, tværtimod understreger jeg jo netop at det ikke skulle forståes politisk.

AaB er skabt af arbejdere, og ingen skal bilde mig ind at den største del af vores klubs stampublikum gennem årene ikke har været fra de såkaldt lavere klasser i samfundet. At jeg slår et slag for at man kunne profilere sig mere overfor den del af befolkningen har INTET med partipolitik at gøre, og jeg synes da godt nok det er voldsomt provokerende at du synes du skal lægge det i munden på mig.

Og for en god ordens skyld - jeg aner ikke om du har ret i at Aalborg er industrialieseret senere end andre byer, og det er da også fløjtende ligegyldigt. Det Aalborg som vi kender i dag er i høj grad vokset op omkring de store industrier i byen - og vokset sig stor på grund af de mange tusinder af arbejdere og deres familier og efterkommere. Præcist det samme gælder for AaB, men AaB's historie kan jeg fornemme er noget du fra din lille osteklokke vælger at se stort på...

- Og så er det EOD fra mig, jeg har ingen intentioner om at hoppe med på din lille partipolitiske "you're either with us or against us" agenda.
Sjældet at et pletskud bliver så fornemt fejret. :D
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Jesper Schmidt » 10. nov 2013, 14:48

NIN den fromme skrev:
Jesper Schmidt skrev:
634 skrev:
Kritik fra rivaler kan nogen gange være den bedste kritik, fordi selverkendelsen til at se egne fejl kan være svære at se.
Men som Poker også skriver gør AaB det du foreslår, måske det kan gøres mere og bedre.
Hvad angår Hirtshals er det vel alle steder sådan, at der er had og bebrejdelser til lokale som normalt vinder. Det kan være nemmere at holde med et alternativ. Man kan vel også sige at Brøndby blev store fordi mange Københavere og andre Sjællændere nemmest kunne hade KB.
Du har fat i noget som sjældent er oppe og vende herinde, men som man også skal have med i betragtning når man taler om AaB's udbredelse, eller mangel på samme, i det store nordjyske opland. For sandheden er jo at i nordjylland som helhed, er er et ca. lige dele had og kærlighedsforhold til AaB, sikkert født af den måde Aalborg traditionelt tit ses som den store stygge regions-storebror, på samme måde som mange af os ser på København når det bliver lidt mere landsdækkende. Der er ingen tvivl om at i store dele af nordjylland, er det ikke særligt naturligt at det er AaB man holder med - noget som sikkert historisk bunder i de store kulturforskelle mellem land og by, og en region hvor der, især nord for fjorden, historisk set har været en stor selvstændighedsfølelse, og hvor der kun har været et par mellemstore byer som kulturmæssigt har kunnet bygge bro mod den måde tingene har foregået i Aalborg.

Selv om tiderne selvfølgelig er skiftet, og man selvfølgelig ikke ser på samme måde på tingene i dag som for 50 år siden, tror jeg alligevel det ligger dybt forankret hos mange, og jeg tror hele projektet om at gøre AaB til "hele nordjyllands hold" er en lang og sej process. Især nordenfjords, hvorimod det er min klare opfattelse at det er helt anderledes i store dele af Himmerland, hvor det er min opfattelse at der er en noget mere udbredt holdning om at AaB er "vores hold".

Jeg synes det er rigtigt fint og ambitiøst af AaB, at man breder sig mere og mere ud i det nordjyske, og jeg er også enig i at man godt kan skrue endnu mere op for det. Men samtidig synes jeg faktisk man forsømmer Aalborg og det kæmpe potentiale vi har lige her i egen baghave en smule, og tager det for givet at aalborgenserne støtter op.

Kort sagt synes jeg det er fint man har spurgt sig selv "hvordan får vi flere nordjyder på stadion?", men man bør også spørge sig selv "hvordan får vi flere Aalborgensere på stadion?".

Det er ikke fordi det ene decideret modarbejder det andet, men omvendt får man altså ikke Aalborgensere med på vognen, når man sælger sig som nordjyllands hold, og man kunne efter min mening godt sælge sig bedre til Aalborg på måder der passer bedre til aalborgensernes selvopfattelse, og på det syn som der traditionelt har været - at AaB er en sammensmeltet del af Aalborg og ikke mindst Aalborgs historie som industriel arbejderby. Nu skal jeg passe på ikke at gøre det for politisk, og det er ikke fordi jeg mener AaB på nogen måde skal agere politisk - men det er et faktum at der er en historisk sammenhæng mellem værdipolitikken i AaB, og hos den ledelse Aalborg's borgere traditionelt sætter til at lede byen. Måske bør man også se på hvordan man bedst muligt når ud til, ikke sine kernevælgere men kernefans, fremfor at skyde med spredehagl. Med andre ord: Måske er det i virkeligheden mindst lige så meget flaskedrengen i Fakta, den arbejdsløse eller den ufaglærte på Siemens man skal gå efter, som den studerende på universitetet...

Efter min mening er det kampagner, rabatter og tilbud som vil fungere mest af alt... og så må man få gentænkt hele sæsonkortsystemet, så de to ting ikke kolliderer.
Interessant. Man skal sælge flere billetter på at lancerer klubben på en måde der matcher bedre med Aalborgensernes selvopfattelse. Hvad er den for Hans, Jørgen og Lene som går på stadion anno 2013?

Jeg forstår faktisk slet ikke hvor du vil hen med det her, og hvad det er du vil have AaB skal gøre? Hvad er den fælles selvopfattelse for flaskedrenge (og piger går jeg ud fra?) og ufaglærte? Hvilken marinade og platform er det AaB skal benytte for at lokke dem på stadion? Mit kendskab til ufaglærte (flaskedrenge er begrænset) er, at de er ligeså forskellige og individuelle mennesker som alle andre og uden en fællesknap eller selvopfattelse, som sportsklubber eller andre kan trykke på for at opnår en samlet effekt eller tilgang til deres produkt. Det samme er vel gældende for stort set alle andre i befolkningen? Ellers kan vi måske bruge den på sygeplejerske også? Ikke så tosset at få et par hundrede af dem på stadion. Den fælles platform må være AaB og kærlighed eller interesse for klubben i særdeleshed og til fodbold i almindelighed? I de ti år jeg boede i Aalborg og havde sæsonkort, havde jeg det med tre andre. Vi var en studerende. En med en meget stærk politisk profil (venstreorienteret) en selvstændig erhvervsdrivende og mig selv sagde hunden. Selvopfattelse var absolut ikke sammenfaldende for os alle, men det var interessen og kærligheden til klubben.

Når jeg taler om Aalborgensernes selvopfattelse i denne forbindelse, var det i forlængelse af min pointe om at "hele nordjyllands hold" ikke rammer folk i Aalborg, for Aalborgensere er da fløjtende ligeglade med en kampagne som går på at udbrede AaB i landsdelen - det får jo ikke flere Aalborgensere på stadion, det kan vi godt blive enige om ikke? Som jeg også skrev, tror jeg at langt de fleste borgere i Aalborg ser AaB som en del af byen, og dermed som noget man stærke bånd til... om man så står på stadion eller ej. Det er den selvopfattelse jeg taler om, og det har som sådan intet med at gøre hvilken baggrund man kommer med i bagagen.

Slå mere på AaB's del af Aalborgs historie og Aalborgs identitet, hvis jeg skal koge det ned. Aalborg er flintrende ligeglade med om AaB skal være hele nordjyllands hold.


- Og den sidste del:

Det er ikke svært at finde en fællesnævner for den del af befolkningen jeg nævner, men jeg kunne da måske godt have skåret det mere ud i pap - Jeg taler om folk uden ret mange penge mellem hænderne - jeg taler om folk der sandsynligvis kommer til at leve hele deres liv i Aalborg, og som der mindst er lige så stor grund til at lokke på stadion, som når det gælder f.eks. studerende. Jeg taler om at lave kampagner rettet mod folk, for hvem det måske ikke er helt så nemt og naturligt at hive 150 kr. op af foret hver anden weekend, som det f.eks. er på folket på sponsortribunen. Jeg taler om at der er et stort uudnyttet potentiale blandt en befolkningsgruppe som måske aldrig har været på stadion fordi det er for dyrt, og jeg taler om at lave målrettede kampagner eller rabatter mod f.eks. fabriksarbejdere på Siemens, arbejdsløse, (flaskedrenge) eller folk i de mere udsatte geografiske dele af Aalborg.

Selvfølgelig er AaB for alle, og uanset hvad Provsten mener at have læst ud af mit indlæg, har jeg aldrig udtalt andet. Det jeg hele tiden har forsøgt at sige, er at man kan gøre mere for at genskabe traditioner blandt den del af byens befolkning, som ikke har meget at rutte med, men som for rigtig manges vedkommende har et forhold til AaB gennem traditioner hos familie, omgangskreds og arbejdskolleger... den del af befolkningen som traditionelt ses som arbejderklassen. Jeg nævner det som en modsætning til udelukkende give rabatter til studerende, som uanset at de formodes at blive købekraftige i fremtiden, også for en stor dels vedkommende vil forsvinde fra byen.

Der ER historisk set et samhørsforhold mellem denne del af befolkningen og AaB... jeg kaldte det værdipolitisk, og det var måske et farligt ord at bruge, ligesom jeg måske også mudrede det væsentlige i mit indlæg ved at nævne bystyret, men det at der sidder to tidligere meget tunge byrødder i AaB's bestyrelse er jo f.eks. ikke noget jeg lige har opfundet til lejligheden... og for the record, det er flintrende ligegyldigt hvilken partifarve de repræsenterer, udover at de repræsenterer den del som på borgernes foranledning har ledet Aalborg i flere generationer. Intet havde i mine øjne været anderledes, hvis det havde været en anden politisk fløj som havde den samme nært sammenknyttede historie med Aalborg og AaB.

Men det politiske var en fuldstændig underordnet del af mit indlæg - jeg argumenterede for at der er en gruppe af befolkningen som tidligere fyldte stadion, og som har et forhold til AaB gennem generationer, som man kunne gøre en større målrettet indsats for at få på stadion... om man så kalder gruppen for arbejderklassen, de lavere samfundsgrupper, fattige eller noget andet er fuldstændig ligegyldigt.

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af NIN » 10. nov 2013, 15:36

Jesper Schmidt skrev:
NIN den fromme skrev:
Jesper Schmidt skrev:
634 skrev:
Kritik fra rivaler kan nogen gange være den bedste kritik, fordi selverkendelsen til at se egne fejl kan være svære at se.
Men som Poker også skriver gør AaB det du foreslår, måske det kan gøres mere og bedre.
Hvad angår Hirtshals er det vel alle steder sådan, at der er had og bebrejdelser til lokale som normalt vinder. Det kan være nemmere at holde med et alternativ. Man kan vel også sige at Brøndby blev store fordi mange Københavere og andre Sjællændere nemmest kunne hade KB.
Du har fat i noget som sjældent er oppe og vende herinde, men som man også skal have med i betragtning når man taler om AaB's udbredelse, eller mangel på samme, i det store nordjyske opland. For sandheden er jo at i nordjylland som helhed, er er et ca. lige dele had og kærlighedsforhold til AaB, sikkert født af den måde Aalborg traditionelt tit ses som den store stygge regions-storebror, på samme måde som mange af os ser på København når det bliver lidt mere landsdækkende. Der er ingen tvivl om at i store dele af nordjylland, er det ikke særligt naturligt at det er AaB man holder med - noget som sikkert historisk bunder i de store kulturforskelle mellem land og by, og en region hvor der, især nord for fjorden, historisk set har været en stor selvstændighedsfølelse, og hvor der kun har været et par mellemstore byer som kulturmæssigt har kunnet bygge bro mod den måde tingene har foregået i Aalborg.

Selv om tiderne selvfølgelig er skiftet, og man selvfølgelig ikke ser på samme måde på tingene i dag som for 50 år siden, tror jeg alligevel det ligger dybt forankret hos mange, og jeg tror hele projektet om at gøre AaB til "hele nordjyllands hold" er en lang og sej process. Især nordenfjords, hvorimod det er min klare opfattelse at det er helt anderledes i store dele af Himmerland, hvor det er min opfattelse at der er en noget mere udbredt holdning om at AaB er "vores hold".

Jeg synes det er rigtigt fint og ambitiøst af AaB, at man breder sig mere og mere ud i det nordjyske, og jeg er også enig i at man godt kan skrue endnu mere op for det. Men samtidig synes jeg faktisk man forsømmer Aalborg og det kæmpe potentiale vi har lige her i egen baghave en smule, og tager det for givet at aalborgenserne støtter op.

Kort sagt synes jeg det er fint man har spurgt sig selv "hvordan får vi flere nordjyder på stadion?", men man bør også spørge sig selv "hvordan får vi flere Aalborgensere på stadion?".

Det er ikke fordi det ene decideret modarbejder det andet, men omvendt får man altså ikke Aalborgensere med på vognen, når man sælger sig som nordjyllands hold, og man kunne efter min mening godt sælge sig bedre til Aalborg på måder der passer bedre til aalborgensernes selvopfattelse, og på det syn som der traditionelt har været - at AaB er en sammensmeltet del af Aalborg og ikke mindst Aalborgs historie som industriel arbejderby. Nu skal jeg passe på ikke at gøre det for politisk, og det er ikke fordi jeg mener AaB på nogen måde skal agere politisk - men det er et faktum at der er en historisk sammenhæng mellem værdipolitikken i AaB, og hos den ledelse Aalborg's borgere traditionelt sætter til at lede byen. Måske bør man også se på hvordan man bedst muligt når ud til, ikke sine kernevælgere men kernefans, fremfor at skyde med spredehagl. Med andre ord: Måske er det i virkeligheden mindst lige så meget flaskedrengen i Fakta, den arbejdsløse eller den ufaglærte på Siemens man skal gå efter, som den studerende på universitetet...

Efter min mening er det kampagner, rabatter og tilbud som vil fungere mest af alt... og så må man få gentænkt hele sæsonkortsystemet, så de to ting ikke kolliderer.
Interessant. Man skal sælge flere billetter på at lancerer klubben på en måde der matcher bedre med Aalborgensernes selvopfattelse. Hvad er den for Hans, Jørgen og Lene som går på stadion anno 2013?

Jeg forstår faktisk slet ikke hvor du vil hen med det her, og hvad det er du vil have AaB skal gøre? Hvad er den fælles selvopfattelse for flaskedrenge (og piger går jeg ud fra?) og ufaglærte? Hvilken marinade og platform er det AaB skal benytte for at lokke dem på stadion? Mit kendskab til ufaglærte (flaskedrenge er begrænset) er, at de er ligeså forskellige og individuelle mennesker som alle andre og uden en fællesknap eller selvopfattelse, som sportsklubber eller andre kan trykke på for at opnår en samlet effekt eller tilgang til deres produkt. Det samme er vel gældende for stort set alle andre i befolkningen? Ellers kan vi måske bruge den på sygeplejerske også? Ikke så tosset at få et par hundrede af dem på stadion. Den fælles platform må være AaB og kærlighed eller interesse for klubben i særdeleshed og til fodbold i almindelighed? I de ti år jeg boede i Aalborg og havde sæsonkort, havde jeg det med tre andre. Vi var en studerende. En med en meget stærk politisk profil (venstreorienteret) en selvstændig erhvervsdrivende og mig selv sagde hunden. Selvopfattelse var absolut ikke sammenfaldende for os alle, men det var interessen og kærligheden til klubben.

Når jeg taler om Aalborgensernes selvopfattelse i denne forbindelse, var det i forlængelse af min pointe om at "hele nordjyllands hold" ikke rammer folk i Aalborg, for Aalborgensere er da fløjtende ligeglade med en kampagne som går på at udbrede AaB i landsdelen - det får jo ikke flere Aalborgensere på stadion, det kan vi godt blive enige om ikke? Som jeg også skrev, tror jeg at langt de fleste borgere i Aalborg ser AaB som en del af byen, og dermed som noget man stærke bånd til... om man så står på stadion eller ej. Det er den selvopfattelse jeg taler om, og det har som sådan intet med at gøre hvilken baggrund man kommer med i bagagen.

Slå mere på AaB's del af Aalborgs historie og Aalborgs identitet, hvis jeg skal koge det ned. Aalborg er flintrende ligeglade med om AaB skal være hele nordjyllands hold.


- Og den sidste del:

Det er ikke svært at finde en fællesnævner for den del af befolkningen jeg nævner, men jeg kunne da måske godt have skåret det mere ud i pap - Jeg taler om folk uden ret mange penge mellem hænderne - jeg taler om folk der sandsynligvis kommer til at leve hele deres liv i Aalborg, og som der mindst er lige så stor grund til at lokke på stadion, som når det gælder f.eks. studerende. Jeg taler om at lave kampagner rettet mod folk, for hvem det måske ikke er helt så nemt og naturligt at hive 150 kr. op af foret hver anden weekend, som det f.eks. er på folket på sponsortribunen. Jeg taler om at der er et stort uudnyttet potentiale blandt en befolkningsgruppe som måske aldrig har været på stadion fordi det er for dyrt, og jeg taler om at lave målrettede kampagner eller rabatter mod f.eks. fabriksarbejdere på Siemens, arbejdsløse, (flaskedrenge) eller folk i de mere udsatte geografiske dele af Aalborg.

Selvfølgelig er AaB for alle, og uanset hvad Provsten mener at have læst ud af mit indlæg, har jeg aldrig udtalt andet. Det jeg hele tiden har forsøgt at sige, er at man kan gøre mere for at genskabe traditioner blandt den del af byens befolkning, som ikke har meget at rutte med, men som for rigtig manges vedkommende har et forhold til AaB gennem traditioner hos familie, omgangskreds og arbejdskolleger... den del af befolkningen som traditionelt ses som arbejderklassen. Jeg nævner det som en modsætning til udelukkende give rabatter til studerende, som uanset at de formodes at blive købekraftige i fremtiden, også for en stor dels vedkommende vil forsvinde fra byen.

Der ER historisk set et samhørsforhold mellem denne del af befolkningen og AaB... jeg kaldte det værdipolitisk, og det var måske et farligt ord at bruge, ligesom jeg måske også mudrede det væsentlige i mit indlæg ved at nævne bystyret, men det at der sidder to tidligere meget tunge byrødder i AaB's bestyrelse er jo f.eks. ikke noget jeg lige har opfundet til lejligheden... og for the record, det er flintrende ligegyldigt hvilken partifarve de repræsenterer, udover at de repræsenterer den del som på borgernes foranledning har ledet Aalborg i flere generationer. Intet havde i mine øjne været anderledes, hvis det havde været en anden politisk fløj som havde den samme nært sammenknyttede historie med Aalborg og AaB.

Men det politiske var en fuldstændig underordnet del af mit indlæg - jeg argumenterede for at der er en gruppe af befolkningen som tidligere fyldte stadion, og som har et forhold til AaB gennem generationer, som man kunne gøre en større målrettet indsats for at få på stadion... om man så kalder gruppen for arbejderklassen, de lavere samfundsgrupper, fattige eller noget andet er fuldstændig ligegyldigt.
Dette her er simpelthen det mest fascinerende jeg i alle mine år har læst på debatsiden. Og det siger ikke så lidt. Jeg var tæt på at bruge et andet ord, men det vil jeg holde mig fra. Du fremture med en række spændende postulater. Først og fremmest er Aalborg (aalbogensere) ligeglad med om det er hele Nordjyllands hold, hvor ved du det fra? Og i den forbindelse, kender du den geografiske sammensætning af tilskuere på stadion? Jeg kender flere ikke Aalborgensere der tager på stadion end jeg kender folk i byen som gør. Gad vide om de er ude i en identitetskrise? Eller mere føler samhørighed med ZOO eller Aalborgtårnet?

Og du mener simpelthen seriøst, at der i dagens Danmark, er en stor befolkningsgruppe (tydeligvis er Siemenes hårdt ramt) som på trods et brændende ønsket om at være en del af byens identitet og se de røde/hvide på stadion, så har de ikke nok at rutte med til at dette ønske kan realiseres? Jamen for pokker, så skal vi da have fat i dem og helst før andre får idéen. Hvordan gør vi det mht. kampagnen? Er det noget med lønseddel, eller måske endnu vigtigere rådighedsbeløb? Studerende kan vi genkende på studiekortet. Hvad gør vi med de ufaglærte og de-der flaskedenge? Nu er det jo langt fra altid ens jobtitel eller stilling som afgøre hvad man har at rutte med, men ens prioriteringer her i livet. Jeg har en såkaldt ufaglært kammerat, som har for mere end 150.000 kr. Hi-Fi udstyr og en BMW. Nu kunne han ikke, om det så gjaldt hans liv, frem bringe den mindste interesse for fodbold eller AaB. Var situationen en anden, mon så ikke han kunne prioritere anderledes og finde kr. 1.350,- til et sæsonkort? Og hvad gør man i andre lande, hvor skællet mellem befolkningsgrupperne er langt, langt større. England, Tyskland og Italien for eksempel?

Sluttelig, så siger du det var denne guppe af mennesker der tidligere fyldte stadion. Igen er jeg nysgerrig. Justerer vi for samfundsudviklingen og hvor mange flere der tager en uddannelse i dag, hvorfra ved du så at disse mennesker er blevet elimineret af billetpriser og deres løn fra at komme på stadion? Og får den sags skyld ikke stadig kommer der?
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

Kristian1977
2. div
2. div
Indlæg: 226
Tilmeldt: 12. okt 2007, 12:38
Geografisk sted: Vadum
Kontakt:

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Kristian1977 » 10. nov 2013, 22:11

Der mangler simpelthen et bedre bindeled mellem AaB fodbold og vi fans mellem kampene..

- Få nu en lavet en markedsføringsplan som sparker røv!Som pisker en stemning op til en kamp og opfordre folk til at komme til kampene. Men måske er har vi ikke råd til det?!?!
- Måske kunne AaB support klub og AaB samarbejde om idéer til hvordan vi får flere på stadion.
- Få lavet en markedsundersøgelse hvorfor folk ikke kommer på stadion? Vi ved vi kan fylde stadion godt op. Men hvorfor kommer folk ikke???
- At der ikke engang er en officiel AaB app, er noget skidt synes jeg.
- AaB inside skulle følge gratis med et sæsonkort eller et AaB Support medlemskab.
- Hvor er historien om AaB - Vi er sku ældre end selve Celtic FC. De gør et fantastisk arbejde med at vise deres historie. Besøg deres hjemmeside og få inspiration: http://www.celticfc.net/mainindex#" onclick="window.open(this.href);return false; Men måske er har vi heller ikke råd til det?!?!
- Give studierabat til kampene og få folk fra uni. og gym. på stadion..
May AaB be with you

Besvar