Tilskuerkrise i Aalborg?

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
seamann

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af seamann » 26. maj 2017, 22:29

9520AaB skrev:
Fabbe skrev:Det er lidt mærkeligt for mig at stille sådan et forslag, for der er meget varm luft og platugleri, men når AaB har tanken fuld af investerings(u)villig kapital, så bør man også investere i noget, der kan generere vækst på tilskuersiden.

Og der skulle man tage og finde det helt rigtige reklame- eller konceptudviklerbureau til at udarbejde et tema, som på den ene side repræsenterer klubben, historien og værdierne og som samtidig har en attraktiv klangbund hos tilhængerne.

Det skal gennemsyre merchandise, udsmykning på stadion, digitale aktiviteter.

Og ja, jeg alvorligt om en investering, for kun ved at losse ordentligt til bolden, vil man kunne flytte den. Men det tror jeg også, at man kan.

Man har før solgt noget frygteligt design, som jeg tror, har fået folk til at lægge afstand. Og selv om det lyder løjerligt, så tror jeg faktisk, at en grim kasket eller tshirt i gadebilledet kan få folk til at holde sig fra at besøge Aalborg Stadion, fordi de har set AaB-brandet i gadebilledet som noget, der ikke repræsenterede dem. Og hvis b 1903-kb-fusionen så repræsenterer en bedre drøm og et federe brand, så skal der ikke meget til, før nogen render fra at støtte det lokale.

De penge, man tjener på plat og dårlig merchandise er altså dyre penge at tjene. Og det er dumt ikke at investere i den her form for image, for enhver kan se, hvor meget en "klub" som den der i københavn løber med og hvor mange tilhængere i hele landet de formår at støvsuge. Ikke kun på grund af resultater, vil jeg påstå!

Enig, og derfor jeg i et af mine punkter nævnede "dødningehovedet" og St Pauli. Det er branding.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, og dødningehoveder er antibranding for (mange) andre.

Det er vel netop under "hele Nordjyllands hold" tagget, at AaB forsøger at sælge historien.

At der overhovedet kan sælges en københavner trøje i Nordjylland, bortset fra i Skagen i uge 29, er komplet uforståeligt.

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Fabbe » 26. maj 2017, 22:29

MrBangDK skrev:Nej, det er fandme ikke en tradition. Det er lort med lort på at "kaste sin øl" når der bliver scoret. Hvis du tror at det er noget der fremmer folk på tribunen, så tag lige "vildskabsklapperne" af.. hvis der er noget der får folk til at blive væk er det netop sådan en infantil opførsel!
Det er godt, at der er forskellige steder på stadion at være: Et sted hvor man nyde ølregnen, hvis man er til dét. Og et sted, hvor man kan blive fri, hvis man hellere vil det.
9520AaB skrev: Enig, og derfor jeg i et af mine punkter nævnede "dødningehovedet" og St Pauli. Det er branding.
Det har de været så heldige, at de ikke engang har behøvet et bureau for at finde ud af, og det skyldes en stærk fanbevægelse, der har sat den dagsorden. Nu synes jeg ikke, at St. Pauli og deres fanbevægelse er nogen særlig autentisk klub. Det er mest af alt et flip, som aktivist- og punkermiljøet fandt på hen over en nat, fordi de øjnede en mulighed for at vinde en sejr med deres antiracistiske gadekampagne. Målet var at erklære Millerntor for nazifrit, og det trak en masse til, som egentlig ikke var Pauli-fans (godt, men det er over 30 år siden efterhånden, så efterhånden blev de vel fans).

På St. Paulis præmisser er det i hvert fald et yderst autentisk brand, og autenticitet betyder alt. Man kommer ikke langt med et vildt dyr og noget flammeskrift, fordi det ser wow ud, så man skal ned i skattekisten af baggrund og historie for at finde det, der repræsenterer AaB.

Og så synes jeg, at AaB skal prøve noget, der er næsten nyt. De prøvede det af, da de skulle finde en ny stadionpølse: Når AaB har fået professionelle folk til at udarbejde et koncept, som er blevet til ved at researche i klubben og tale med fans, så skal man vide, at man først er på rette vej, når medlemmerne af en fokusgrupper flyver op af stolene og siger "dét der - dét er for vildt. Det afspejler fuldstændig det, jeg føler, når jeg holder med denne klub".

Det har AaB aldrig været i stand til at ramme før, og jeg tror ikke, man kan undervurdere den ulykke. Jeg tror, det er afgørende for, om hundreder - måske tusinder - vil vælge at identificere sig med den her klub. Eller hoppe videre til næste sten i bækken.

I 2014 kunne jeg mægtigt godt lide det grafiske tema, man anvendte til at fejre "the double", og hvis bare AaB havde de rigtige produkter, så havde jeg købt mig fattig i The Double 2014-souvenirs.

Men så lavede de nogle utroligt kedelige standardprodukter og trykte The Double 2014-logoet i søvne og med venstre hånd. Jeg endte med kun at købe en bovlam musemåtte, som stadig ligger ud for min højre hånd nu. Den musemåtte bestående af "The Double"-logoet og 2 AaB-loger og noget skrift foroven kunne en elev i 8. klasse have tegnet på computeren i valgfag. Det er sådan noget, der er trist.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5089
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af MrBangDK » 26. maj 2017, 23:49

MrBangDK skrev:Nej, det er fandme ikke en tradition. Get er lort med lort på at "kaste sin øl" når der bliver scoret. Hvis du tror at det er noget der fremmer folk på tribunen, så tag lige "vildskabsklapperne" af.. hvis der er noget der får folk til at blive væk er det netop sådan en infantil opførsel!
Fabbe skrev: Det er godt, at der er forskellige steder på stadion at være: Et sted hvor man nyde ølregnen, hvis man er til dét. Og et sted, hvor man kan blive fri, hvis man hellere vil det.
Hvis det er holdningen skal man så bare lade være med at brokke sig over at der er få stemningsskabere på vest.. og så skal man afholde sig fra at brokke sig over "de kedelige" på de andre tribuner!!!
Ska' vi hak'?

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af frederikshavneren » 27. maj 2017, 17:07

Det blev Hobro IK som vandt oprykningsbraget i 1. division, Vendsyssel FF er dog absolut ikke nogen nem modstander for Esbjerg/AC Horsens. Jeg tror stadigvæk at vi i den kommende sæson har tre nordjyske suppe hold.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Klaus » 27. maj 2017, 23:14

Det er ikke nemt at vende strømmen på tilskuerfronten. En ting er dog helt sikkert, og det er, at spillet på banen skal forbedres. Man vil altid vinde og tabe fodboldkampe, men at vi har spillet så skide-kedeligt så længe, som vi har, koster altså tilskuere. Og det er altså ikke noget man kan brande sig ud af.

Sammenligningen med Sankt Pauli kan ikke rigtig bruges til noget. De har fundet deres plads i en millionby, hvor der traditionelt er mange venstreorienterede og multikulturelle specielt i centrum. I Danmark kunne Frem måske gøre noget lignende, men det er slet ikke noget, der ligger til AaB. AaB er klubben for alle Nordjyder, uanset politisk observans. Og selvom Aalborg er en arbejderby, har tidligere tiders tilskuertal ikke mindst været båret af folk fra oplandet, der kom til byen for at se fodbold. I gamle dage spillede AaB ofte klokken 19.00 søndag aften, så kunne folk nå at få malket først. Hvem husker ikke den pinlige ko, som TV2 i sin tid slæbte med ind på Aalborg stadion.

Derfor synes jeg faktisk, der er meget fornuft i forsøget på at markedsføre sig som hele regionens hold. Det er godt nok bredt, men det er AaBs appel også. I forhold til gamle dage, som jo nærmest pr. definition altid bliver gjort bedre end de er, synes jeg fansene på Spar Nord er skrumpet bekymrende meget i antal. På siddepladserne er det vel nogenlunde, som det har været i snart mange år, men på ståpladserne ser det tyndt ud. Man har solgt billige sæsonkort, givet studierabat og i det hele taget gjort meget på den økonomiske front, men det er som om, det ikke virker. Nogle af tidlige tiders mest fanatiske fans har vist også fået andre interesser, hvilket nok ikke er så dumt når alt kommer til alt. Men til tider er det jo også dem, der går til kanten, som gør det sjovt at være på tribunen. Det er i hvert fald et faktum man burde indtænke i uddannelsen af kontrollørerne.

Ud over vores elendige spil på banen er priserne i boderne det eneste jeg for alvor er træt af. Men om det betyder noget på tilskuertallet tror jeg egentlig ikke. Det der vil batte noget var, at vi fik en profil eller 3 på holdet. Jeg gider næsten ikke nævne Kuhn igen. Men han var netop en som kunne snakke AaB op. I dag er det hele på trods af talrige mere eller mindre intelligente twitterkommentarer nærmest gråt i gråt. Spillerne, trænerne, og alle folkene omkring klubben er så pæne, fornuftige og kedelige, at det næsten er for meget. Hvor ville det være rart med en person, der kunne indføre lidt vildskab i tale og handling igen. Det tror jeg for alvor vil kunne brande os og få tilskuertallene til at rykke.

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Fabbe » 28. maj 2017, 01:34

Nu skriver 9520AaB også, at vi skal gøre tingene på vores måde og ikke på St. Paulis måde.

Man kan altid lære af nogen, der er lykkedes godt ved at se på, hvordan man gør det på AaB-måden.

Der er ikke noget dødningehoved at finde i AaBs historie, baggrund eller kultur, men der er en masse andet. Det jeg savner, er, at højeste professionalisme og høj grad fanindflydelse kan få lov til at mødes i en koncept- eller temaudvikling omkring AaB.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Maglau
Allstar
Allstar
Indlæg: 4719
Tilmeldt: 12. aug 2005, 14:32
Geografisk sted: Århus

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Maglau » 28. maj 2017, 10:43

http://www.bt.dk/superligaen/direktoere ... kraemmende

http://www.bt.dk/superligaen/tv-bosser- ... uperligaen

No shit Sherlock - superligaen bløder. Jeg kan sagtens det romantiske i 18 hold og 2 kampe mod hver på en sæson her er vi ude i en hver krog ad Danmark - gider bare ikke tanken om at se fodbold fra en pløjemark . Jeg følger også kapitalismens svar med 10 hold hvor der er konkurrence om at være med i toppen - men gider ikke se AaB mod FCK 4 gange etc.

Hvilken vej vælger man - for de få eller bredden.
Det er svært men det der kan få klubberne til at tage sammen og gøre noget er når kapitalen er på spil - det bliver spændende

Problemet her over i AaB er at vi lige som de andre klubber har glemt at gøre noget ved tilskuer siden - de dejlige Viasat moneter kom jo nærmest af sig selv. Jeg tror på at flere folk på lægterne også skaber flere seere - hvilket er det TV efterlyser.

Arbejdet i fremtiden bliver at få folk på stadion - I know- men målet er simpelt og så må et ordentligt professionelt stykke arbejde vise om det er flere fribilletter, højere/lavere billet priser, kæmpe rabatter på sæsonkort - altsammen kombineret med skabelsen af en AaB identitet der kan samle folk om klubben.
Nogle af de Viasat penge burde være gået til en markant forøgelse af marketingbudgettet - det kan ikke passe at opturs kampagnen skal være et enkeltstående tilfælde og en knap dermkun trykkes på når man hænger med røven vandskorpen.
Det reklametryk den lagde burde lægges hele tiden med forskellig budskab. En konstant reminder om at AaB er der, de spiller på stadion ca hver anden uge og billetterne er nemme at få fat i.

Kom nu AaB - arbejd sammen med TV om at skab et godt produkt..
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Brugeravatar
strangecap
1. div
1. div
Indlæg: 258
Tilmeldt: 22. maj 2011, 07:41
Favoritspiller: Jimmy Nielsen
Geografisk sted: Sulsted

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af strangecap » 28. maj 2017, 11:11

Maglau skrev:http://www.bt.dk/superligaen/direktoere ... kraemmende

http://www.bt.dk/superligaen/tv-bosser- ... uperligaen

No shit Sherlock - superligaen bløder. Jeg kan sagtens det romantiske i 18 hold og 2 kampe mod hver på en sæson her er vi ude i en hver krog ad Danmark - gider bare ikke tanken om at se fodbold fra en pløjemark . Jeg følger også kapitalismens svar med 10 hold hvor der er konkurrence om at være med i toppen - men gider ikke se AaB mod FCK 4 gange etc.

Hvilken vej vælger man - for de få eller bredden.
Det er svært men det der kan få klubberne til at tage sammen og gøre noget er når kapitalen er på spil - det bliver spændende
Jeg håber ikke på 10 hold så var AaB rykket ned 2 gange de sidste 7 år :O

Coldhawk
2. div
2. div
Indlæg: 135
Tilmeldt: 7. maj 2007, 11:42
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Coldhawk » 28. maj 2017, 11:52

TV bosser skal til at kigge ind af. De har om nogen, med deres evig promovering af de 2 københavnerklubber selv skabt seer/tilskuer ligegyldighed.
Det ender med at de vil forlange en superliga med 4 hold... "host" vi har nu en pulje på 6 hold....

De Fem
Landshold
Landshold
Indlæg: 975
Tilmeldt: 21. nov 2016, 22:02

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af De Fem » 28. maj 2017, 19:49

De får ikke 10 hold før i 2021 hvor TV-aftalen udløber. Generelt bliver det svært at begrænse ligaen igen, da få hold vil stemme sig selv ud.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Klaus » 28. maj 2017, 20:29

Og i denne runde viser formatet sig for alvor positivt. 5500 i Horsens og mere end 17.000 i Aarhus er altså ret godt gået....

Brugeravatar
Nestor
1. div
1. div
Indlæg: 417
Tilmeldt: 21. maj 2009, 17:12

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Nestor » 29. maj 2017, 09:34

TV bosser skal til at kigge ind af. De har om nogen, med deres evig promovering af de 2 københavnerklubber selv skabt seer/tilskuer ligegyldighed.
Helt enig. Personligt har jeg ikke set én eneste af de to klubbers kampe, hvor AaB ikke har været involveret, men det er virkelig irriterende, at Brøndby og FCK skal nævnes, selv når der vises en kamp mellem AGF og OB. Det fremmer i hvert fald ikke folks lyst til at slå over på TV3, 3+, eller hvor pokker kampen nu vises.

Men mon ikke også Viasat nu virkelig begynder at mærke, at folk i hobetal holder op med at betale for de dyre TV-pakker?

:aabfan:

Dalbjerg
Allstar
Allstar
Indlæg: 2290
Tilmeldt: 23. nov 2005, 05:13

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Dalbjerg » 29. maj 2017, 10:10

Klaus skrev:Det er ikke nemt at vende strømmen på tilskuerfronten. En ting er dog helt sikkert, og det er, at spillet på banen skal forbedres. Man vil altid vinde og tabe fodboldkampe, men at vi har spillet så skide-kedeligt så længe, som vi har, koster altså tilskuere. Og det er altså ikke noget man kan brande sig ud af.

Sammenligningen med Sankt Pauli kan ikke rigtig bruges til noget. De har fundet deres plads i en millionby, hvor der traditionelt er mange venstreorienterede og multikulturelle specielt i centrum. I Danmark kunne Frem måske gøre noget lignende, men det er slet ikke noget, der ligger til AaB. AaB er klubben for alle Nordjyder, uanset politisk observans. Og selvom Aalborg er en arbejderby, har tidligere tiders tilskuertal ikke mindst været båret af folk fra oplandet, der kom til byen for at se fodbold. I gamle dage spillede AaB ofte klokken 19.00 søndag aften, så kunne folk nå at få malket først. Hvem husker ikke den pinlige ko, som TV2 i sin tid slæbte med ind på Aalborg stadion.

Derfor synes jeg faktisk, der er meget fornuft i forsøget på at markedsføre sig som hele regionens hold. Det er godt nok bredt, men det er AaBs appel også. I forhold til gamle dage, som jo nærmest pr. definition altid bliver gjort bedre end de er, synes jeg fansene på Spar Nord er skrumpet bekymrende meget i antal. På siddepladserne er det vel nogenlunde, som det har været i snart mange år, men på ståpladserne ser det tyndt ud. Man har solgt billige sæsonkort, givet studierabat og i det hele taget gjort meget på den økonomiske front, men det er som om, det ikke virker. Nogle af tidlige tiders mest fanatiske fans har vist også fået andre interesser, hvilket nok ikke er så dumt når alt kommer til alt. Men til tider er det jo også dem, der går til kanten, som gør det sjovt at være på tribunen. Det er i hvert fald et faktum man burde indtænke i uddannelsen af kontrollørerne.

Ud over vores elendige spil på banen er priserne i boderne det eneste jeg for alvor er træt af. Men om det betyder noget på tilskuertallet tror jeg egentlig ikke. Det der vil batte noget var, at vi fik en profil eller 3 på holdet. Jeg gider næsten ikke nævne Kuhn igen. Men han var netop en som kunne snakke AaB op. I dag er det hele på trods af talrige mere eller mindre intelligente twitterkommentarer nærmest gråt i gråt. Spillerne, trænerne, og alle folkene omkring klubben er så pæne, fornuftige og kedelige, at det næsten er for meget. Hvor ville det være rart med en person, der kunne indføre lidt vildskab i tale og handling igen. Det tror jeg for alvor vil kunne brande os og få tilskuertallene til at rykke.
Gamle dage.. Kl. 19 på søndage...
Øøøøøh, hvad definerer du som gamle dage? Fordi det undertegnet (35 år) definerer som gamle dage, ja der var der ikke fjernsyn på samtlige kampe, og dermed blev 80 % af kampene spillet kl. 15 på søndage..

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Hovedet » 29. maj 2017, 13:01

Dalbjerg skrev:
Klaus skrev:Det er ikke nemt at vende strømmen på tilskuerfronten. En ting er dog helt sikkert, og det er, at spillet på banen skal forbedres. Man vil altid vinde og tabe fodboldkampe, men at vi har spillet så skide-kedeligt så længe, som vi har, koster altså tilskuere. Og det er altså ikke noget man kan brande sig ud af.

Sammenligningen med Sankt Pauli kan ikke rigtig bruges til noget. De har fundet deres plads i en millionby, hvor der traditionelt er mange venstreorienterede og multikulturelle specielt i centrum. I Danmark kunne Frem måske gøre noget lignende, men det er slet ikke noget, der ligger til AaB. AaB er klubben for alle Nordjyder, uanset politisk observans. Og selvom Aalborg er en arbejderby, har tidligere tiders tilskuertal ikke mindst været båret af folk fra oplandet, der kom til byen for at se fodbold. I gamle dage spillede AaB ofte klokken 19.00 søndag aften, så kunne folk nå at få malket først. Hvem husker ikke den pinlige ko, som TV2 i sin tid slæbte med ind på Aalborg stadion.

Derfor synes jeg faktisk, der er meget fornuft i forsøget på at markedsføre sig som hele regionens hold. Det er godt nok bredt, men det er AaBs appel også. I forhold til gamle dage, som jo nærmest pr. definition altid bliver gjort bedre end de er, synes jeg fansene på Spar Nord er skrumpet bekymrende meget i antal. På siddepladserne er det vel nogenlunde, som det har været i snart mange år, men på ståpladserne ser det tyndt ud. Man har solgt billige sæsonkort, givet studierabat og i det hele taget gjort meget på den økonomiske front, men det er som om, det ikke virker. Nogle af tidlige tiders mest fanatiske fans har vist også fået andre interesser, hvilket nok ikke er så dumt når alt kommer til alt. Men til tider er det jo også dem, der går til kanten, som gør det sjovt at være på tribunen. Det er i hvert fald et faktum man burde indtænke i uddannelsen af kontrollørerne.

Ud over vores elendige spil på banen er priserne i boderne det eneste jeg for alvor er træt af. Men om det betyder noget på tilskuertallet tror jeg egentlig ikke. Det der vil batte noget var, at vi fik en profil eller 3 på holdet. Jeg gider næsten ikke nævne Kuhn igen. Men han var netop en som kunne snakke AaB op. I dag er det hele på trods af talrige mere eller mindre intelligente twitterkommentarer nærmest gråt i gråt. Spillerne, trænerne, og alle folkene omkring klubben er så pæne, fornuftige og kedelige, at det næsten er for meget. Hvor ville det være rart med en person, der kunne indføre lidt vildskab i tale og handling igen. Det tror jeg for alvor vil kunne brande os og få tilskuertallene til at rykke.
Gamle dage.. Kl. 19 på søndage...
Øøøøøh, hvad definerer du som gamle dage? Fordi det undertegnet (35 år) definerer som gamle dage, ja der var der ikke fjernsyn på samtlige kampe, og dermed blev 80 % af kampene spillet kl. 15 på søndage..
Det er så lidt ældre dage endnu smiler. Jeg er 44 år og kan godt huske, at AaB ofte spillede hjemmekampe søndag kl. 19, men det var vist før Superligaens tid. I lang tid begyndte kampene generelt søndag kl. 15, og nu hersker der jo total kaos, hvad angår spilletidspunkter. Det er i mine øjne helt åbenlyst, at det udgør en væsentlig del af forklaringen på tilskuertilbagegangen i stedet for alle de her halvbagte teorier om f.eks. konkurrence fra udenlandske ligaer (som har eksisteret i hundrede år).

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Pastorius » 29. maj 2017, 14:43

Hovedet skrev:
Dalbjerg skrev:
Klaus skrev:Det er ikke nemt at vende strømmen på tilskuerfronten. En ting er dog helt sikkert, og det er, at spillet på banen skal forbedres. Man vil altid vinde og tabe fodboldkampe, men at vi har spillet så skide-kedeligt så længe, som vi har, koster altså tilskuere. Og det er altså ikke noget man kan brande sig ud af.

Sammenligningen med Sankt Pauli kan ikke rigtig bruges til noget. De har fundet deres plads i en millionby, hvor der traditionelt er mange venstreorienterede og multikulturelle specielt i centrum. I Danmark kunne Frem måske gøre noget lignende, men det er slet ikke noget, der ligger til AaB. AaB er klubben for alle Nordjyder, uanset politisk observans. Og selvom Aalborg er en arbejderby, har tidligere tiders tilskuertal ikke mindst været båret af folk fra oplandet, der kom til byen for at se fodbold. I gamle dage spillede AaB ofte klokken 19.00 søndag aften, så kunne folk nå at få malket først. Hvem husker ikke den pinlige ko, som TV2 i sin tid slæbte med ind på Aalborg stadion.

Derfor synes jeg faktisk, der er meget fornuft i forsøget på at markedsføre sig som hele regionens hold. Det er godt nok bredt, men det er AaBs appel også. I forhold til gamle dage, som jo nærmest pr. definition altid bliver gjort bedre end de er, synes jeg fansene på Spar Nord er skrumpet bekymrende meget i antal. På siddepladserne er det vel nogenlunde, som det har været i snart mange år, men på ståpladserne ser det tyndt ud. Man har solgt billige sæsonkort, givet studierabat og i det hele taget gjort meget på den økonomiske front, men det er som om, det ikke virker. Nogle af tidlige tiders mest fanatiske fans har vist også fået andre interesser, hvilket nok ikke er så dumt når alt kommer til alt. Men til tider er det jo også dem, der går til kanten, som gør det sjovt at være på tribunen. Det er i hvert fald et faktum man burde indtænke i uddannelsen af kontrollørerne.

Ud over vores elendige spil på banen er priserne i boderne det eneste jeg for alvor er træt af. Men om det betyder noget på tilskuertallet tror jeg egentlig ikke. Det der vil batte noget var, at vi fik en profil eller 3 på holdet. Jeg gider næsten ikke nævne Kuhn igen. Men han var netop en som kunne snakke AaB op. I dag er det hele på trods af talrige mere eller mindre intelligente twitterkommentarer nærmest gråt i gråt. Spillerne, trænerne, og alle folkene omkring klubben er så pæne, fornuftige og kedelige, at det næsten er for meget. Hvor ville det være rart med en person, der kunne indføre lidt vildskab i tale og handling igen. Det tror jeg for alvor vil kunne brande os og få tilskuertallene til at rykke.
Gamle dage.. Kl. 19 på søndage...
Øøøøøh, hvad definerer du som gamle dage? Fordi det undertegnet (35 år) definerer som gamle dage, ja der var der ikke fjernsyn på samtlige kampe, og dermed blev 80 % af kampene spillet kl. 15 på søndage..
Det er så lidt ældre dage endnu smiler. Jeg er 44 år og kan godt huske, at AaB ofte spillede hjemmekampe søndag kl. 19, men det var vist før Superligaens tid. I lang tid begyndte kampene generelt søndag kl. 15, og nu hersker der jo total kaos, hvad angår spilletidspunkter. Det er i mine øjne helt åbenlyst, at det udgør en væsentlig del af forklaringen på tilskuertilbagegangen i stedet for alle de her halvbagte teorier om f.eks. konkurrence fra udenlandske ligaer (som har eksisteret i hundrede år).
Det er helt urealistisk med ét spilletidspunkt pr. runde. Når nu TV-rent faktisk gider at producere alle kampe, så er det helt fint, at man kan komme til at se de fleste, hvis det er det man vil. Det er IKKE helt fint, at man knapt kan holde rede på hvilke spilletidspunkter der findes, eller hvilken kanal de vises på (er det overhovedet en man kan se) og at det ugentlige magasin, ligger smattet sammen med produktionen at det der næsten altid er en Brøndbykamp.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Hovedet » 29. maj 2017, 21:10

Pastorius skrev:
Hovedet skrev:
Dalbjerg skrev:
Klaus skrev:Det er ikke nemt at vende strømmen på tilskuerfronten. En ting er dog helt sikkert, og det er, at spillet på banen skal forbedres. Man vil altid vinde og tabe fodboldkampe, men at vi har spillet så skide-kedeligt så længe, som vi har, koster altså tilskuere. Og det er altså ikke noget man kan brande sig ud af.

Sammenligningen med Sankt Pauli kan ikke rigtig bruges til noget. De har fundet deres plads i en millionby, hvor der traditionelt er mange venstreorienterede og multikulturelle specielt i centrum. I Danmark kunne Frem måske gøre noget lignende, men det er slet ikke noget, der ligger til AaB. AaB er klubben for alle Nordjyder, uanset politisk observans. Og selvom Aalborg er en arbejderby, har tidligere tiders tilskuertal ikke mindst været båret af folk fra oplandet, der kom til byen for at se fodbold. I gamle dage spillede AaB ofte klokken 19.00 søndag aften, så kunne folk nå at få malket først. Hvem husker ikke den pinlige ko, som TV2 i sin tid slæbte med ind på Aalborg stadion.

Derfor synes jeg faktisk, der er meget fornuft i forsøget på at markedsføre sig som hele regionens hold. Det er godt nok bredt, men det er AaBs appel også. I forhold til gamle dage, som jo nærmest pr. definition altid bliver gjort bedre end de er, synes jeg fansene på Spar Nord er skrumpet bekymrende meget i antal. På siddepladserne er det vel nogenlunde, som det har været i snart mange år, men på ståpladserne ser det tyndt ud. Man har solgt billige sæsonkort, givet studierabat og i det hele taget gjort meget på den økonomiske front, men det er som om, det ikke virker. Nogle af tidlige tiders mest fanatiske fans har vist også fået andre interesser, hvilket nok ikke er så dumt når alt kommer til alt. Men til tider er det jo også dem, der går til kanten, som gør det sjovt at være på tribunen. Det er i hvert fald et faktum man burde indtænke i uddannelsen af kontrollørerne.

Ud over vores elendige spil på banen er priserne i boderne det eneste jeg for alvor er træt af. Men om det betyder noget på tilskuertallet tror jeg egentlig ikke. Det der vil batte noget var, at vi fik en profil eller 3 på holdet. Jeg gider næsten ikke nævne Kuhn igen. Men han var netop en som kunne snakke AaB op. I dag er det hele på trods af talrige mere eller mindre intelligente twitterkommentarer nærmest gråt i gråt. Spillerne, trænerne, og alle folkene omkring klubben er så pæne, fornuftige og kedelige, at det næsten er for meget. Hvor ville det være rart med en person, der kunne indføre lidt vildskab i tale og handling igen. Det tror jeg for alvor vil kunne brande os og få tilskuertallene til at rykke.
Gamle dage.. Kl. 19 på søndage...
Øøøøøh, hvad definerer du som gamle dage? Fordi det undertegnet (35 år) definerer som gamle dage, ja der var der ikke fjernsyn på samtlige kampe, og dermed blev 80 % af kampene spillet kl. 15 på søndage..
Det er så lidt ældre dage endnu smiler. Jeg er 44 år og kan godt huske, at AaB ofte spillede hjemmekampe søndag kl. 19, men det var vist før Superligaens tid. I lang tid begyndte kampene generelt søndag kl. 15, og nu hersker der jo total kaos, hvad angår spilletidspunkter. Det er i mine øjne helt åbenlyst, at det udgør en væsentlig del af forklaringen på tilskuertilbagegangen i stedet for alle de her halvbagte teorier om f.eks. konkurrence fra udenlandske ligaer (som har eksisteret i hundrede år).
Det er helt urealistisk med ét spilletidspunkt pr. runde. Når nu TV-rent faktisk gider at producere alle kampe, så er det helt fint, at man kan komme til at se de fleste, hvis det er det man vil. Det er IKKE helt fint, at man knapt kan holde rede på hvilke spilletidspunkter der findes, eller hvilken kanal de vises på (er det overhovedet en man kan se) og at det ugentlige magasin, ligger smattet sammen med produktionen at det der næsten altid er en Brøndbykamp.
Der er selvfølgelig nuancer i spillet; klubberne scorer store summer på TV-aftalen, og det er jo i princippet fint, at alle kampe kan ses. MEN - som du selv skriver; dels er kampene fordelt på ikke bare 117 forskellige tidspunkter, de er ligeledes fordelt på 117 forskellige kanaler, der kræver op til flere TV-pakker osv., osv. Det betyder, at jeg i dag - hvor mulighederne i princippet er ubegrænsede - i realiteten er stået næsten helt af. Jeg tror, at håndbolden lukrerer på at finde sig på de nationale TV-kanaler. Omvendt ville pengene selvfølgelig være langt mindre for fodbolden, hvis det var tilfældet.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Klaus » 29. maj 2017, 21:45

Dalbjerg skrev: Gamle dage.. Kl. 19 på søndage...
Øøøøøh, hvad definerer du som gamle dage? Fordi det undertegnet (35 år) definerer som gamle dage, ja der var der ikke fjernsyn på samtlige kampe, og dermed blev 80 % af kampene spillet kl. 15 på søndage..
Gamle dage, var fra før man fastlagde spilletidspunktet til søndag klokken 15.00.... Nogle af topklubberne, herunder vores havde traditionelt spillet på andre tidspunkter af hensyn til tilskuerne, og derfor gjorde man vrøvl. For at visualisere dette medbragte TV2-sporten så et stk. levende dansk malkeko, som blev lukket ind på Aalborg Stadion, for ligesom at vise at AaBs fans var nogle bonderøve. Det var tåkrummende pinligt. I øvrigt var det ikke kun os, der gjorde vrøvl. Så vidt jeg husker plejede Fremad Amager at spille søndag formiddag.

Men det her er også et godt eksempel på, at de gode gamle dage næppe ville være så gode i dag. Et fast spilletidspunkt søndag aften klokken 19.00 vil næppe være verdens bedste i dag. Men jeg tænker, at historien måske kan være med til at fortælle lidt om, hvad vi også er for en klub. Vi har traditionelt været hele Nordjyllands hold. Det er ikke en eller anden smart markedsføringsgurus ord, men den skinbarlige sandhed. Derfor synes jeg ikke det er helt dumt, at vi netop holder fast i markedsføringen med hele Nordjyllands hold, uanset om der bliver 2 eller 3 hold fra Nordjylland i superligaen.

thequest
2. div
2. div
Indlæg: 147
Tilmeldt: 8. feb 2009, 17:20
Favoritspiller: min søn
Geografisk sted: Aarhus

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af thequest » 30. maj 2017, 15:56

I gamle dage (er 45) så jeg de fleste Kampe. Kunne nå at se Aså´s 3 divisions hold for formiddagen (det er mange år siden) og AaB om eftermiddagen kl 15.00.

raekkeettre
Allstar
Allstar
Indlæg: 2988
Tilmeldt: 16. jul 2015, 17:11
Favoritspiller: Lars Thomsen

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af raekkeettre » 31. maj 2017, 15:15

Det har nok været nævnt - men så lige en reklame på bold.dk for Brøndby sæsonkort - Køb 18 hjemmekampe for 9 hjemmekampes pris = 995,- kr. - Det er fandme da til at forstå - er det også så billigt i Aalborg?

Brugeravatar
Sven Tveskæg
Landshold
Landshold
Indlæg: 892
Tilmeldt: 10. okt 2005, 12:07
Geografisk sted: På vej til England for at opkræve Danegæld

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Sven Tveskæg » 31. maj 2017, 15:29

raekkeettre skrev:Det har nok været nævnt - men så lige en reklame på bold.dk for Brøndby sæsonkort - Køb 18 hjemmekampe for 9 hjemmekampes pris = 995,- kr. - Det er fandme da til at forstå - er det også så billigt i Aalborg?
5,- dyrere https://aabsport.dk/nyhedsarkiv/AaB-sae ... saesonkort
Det bedste, vi nordjyder ved, er vin ad libitum og transferfrie spillere

Besvar