Tilskuerkrise i Aalborg?

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Bech
Superliga
Superliga
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. sep 2006, 20:49
Favoritspiller: Mogens Komforbi
Geografisk sted: Vejgaard
Kontakt:

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Bech » 11. nov 2013, 11:17

Kristian1977 skrev:Der mangler simpelthen et bedre bindeled mellem AaB fodbold og vi fans mellem kampene..

- Få nu en lavet en markedsføringsplan som sparker røv!Som pisker en stemning op til en kamp og opfordre folk til at komme til kampene. Men måske er har vi ikke råd til det?!?!
- Måske kunne AaB support klub og AaB samarbejde om idéer til hvordan vi får flere på stadion.
- Få lavet en markedsundersøgelse hvorfor folk ikke kommer på stadion? Vi ved vi kan fylde stadion godt op. Men hvorfor kommer folk ikke???
- At der ikke engang er en officiel AaB app, er noget skidt synes jeg.
- AaB inside skulle følge gratis med et sæsonkort eller et AaB Support medlemskab.
- Hvor er historien om AaB - Vi er sku ældre end selve Celtic FC. De gør et fantastisk arbejde med at vise deres historie. Besøg deres hjemmeside og få inspiration: http://www.celticfc.net/mainindex#" onclick="window.open(this.href);return false; Men måske er har vi heller ikke råd til det?!?!
- Give studierabat til kampene og få folk fra uni. og gym. på stadion..
De fleste af de ting du forslår her er jo så allerede virkelighed. Følg nu lidt med.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Jesper Schmidt » 12. nov 2013, 02:24

NIN den fromme skrev:
Dette her er simpelthen det mest fascinerende jeg i alle mine år har læst på debatsiden. Og det siger ikke så lidt. Jeg var tæt på at bruge et andet ord, men det vil jeg holde mig fra. Du fremture med en række spændende postulater. Først og fremmest er Aalborg (aalbogensere) ligeglad med om det er hele Nordjyllands hold, hvor ved du det fra? Og i den forbindelse, kender du den geografiske sammensætning af tilskuere på stadion? Jeg kender flere ikke Aalborgensere der tager på stadion end jeg kender folk i byen som gør. Gad vide om de er ude i en identitetskrise? Eller mere føler samhørighed med ZOO eller Aalborgtårnet?

Og du mener simpelthen seriøst, at der i dagens Danmark, er en stor befolkningsgruppe (tydeligvis er Siemenes hårdt ramt) som på trods et brændende ønsket om at være en del af byens identitet og se de røde/hvide på stadion, så har de ikke nok at rutte med til at dette ønske kan realiseres? Jamen for pokker, så skal vi da have fat i dem og helst før andre får idéen. Hvordan gør vi det mht. kampagnen? Er det noget med lønseddel, eller måske endnu vigtigere rådighedsbeløb? Studerende kan vi genkende på studiekortet. Hvad gør vi med de ufaglærte og de-der flaskedenge? Nu er det jo langt fra altid ens jobtitel eller stilling som afgøre hvad man har at rutte med, men ens prioriteringer her i livet. Jeg har en såkaldt ufaglært kammerat, som har for mere end 150.000 kr. Hi-Fi udstyr og en BMW. Nu kunne han ikke, om det så gjaldt hans liv, frem bringe den mindste interesse for fodbold eller AaB. Var situationen en anden, mon så ikke han kunne prioritere anderledes og finde kr. 1.350,- til et sæsonkort? Og hvad gør man i andre lande, hvor skællet mellem befolkningsgrupperne er langt, langt større. England, Tyskland og Italien for eksempel?

Sluttelig, så siger du det var denne guppe af mennesker der tidligere fyldte stadion. Igen er jeg nysgerrig. Justerer vi for samfundsudviklingen og hvor mange flere der tager en uddannelse i dag, hvorfra ved du så at disse mennesker er blevet elimineret af billetpriser og deres løn fra at komme på stadion? Og får den sags skyld ikke stadig kommer der?
Det burde vel give sig selv at man ikke henvender sig skide meget til aalborgensere, når man kører kampagnen hele nordjyllands hold, og har masser af ting igang rundt omkring i det nordjyske opland. Det er et fint projekt, og jeg synes der er masser af fine ting ved den måde man gør det på, men det får da ikke flere fra Aalborg på stadion at man træner i Thisted, Hjørring osv. Jeg foreslår at man også laver kampagner der henvender sig til aalborgensere... det kan jeg da godt se der er stor grund til at finde himmelråbende morsomt...

Over en sjettedel af Nordjyllands befolkning bor i Aalborg, og har Aalborg Stadion lige i baghaven. De bor i byen som er nært sammenknyttet med AaB, og har for manges vedkommende netop et forhold til AaB, fordi de ser det som en del af byen... tror du der bliver snakket lige så meget om AaB på arbejdspladser og skoler osv. i andre omegnsbyer som der gør i Aalborg?

Skulle der virkelig være en god grund til ikke også at gøre en ekstra indsats for at få flere af den sjettedel på stadion? Det vil da i høj grad give mening også at sætte det store maskineri igang for også at rekruttere flere fra egen baghave, men jeg kan jo næsten forstå på dig at du mener produktet AaB sælger sig selv, og at folk der ikke prioriterer adgang til Stadion højere end andre hverdagsting, ikke er værd at forsøge at få med.

Hvad angår den sidste (og MEGET fascinerende) del af dit indlæg synes ærlig talt ikke det er på et niveau som fortjener en hel masse opmærksomhed, udover at jeg da synes du måske skulle gøre dig lidt mere umage med at forstå hvad jeg skriver, når du nu ellers synes det er så fascinerende...

Dog lige et par ting:

1. Man kan vel godt køre kampagner/rabatter eller uddele fribilletter målrettet mod grupper uden de har et fint kort som studiekortet. Hvis man vil lave en kampagne rettet mod f.eks. Siemens (TM), kunne man forestille sig at reklamere lokalt på stedet, at give rabatkoder gennem personaleforeningen. Man kunne også forestille sig at man kunne uddele familiebilletter på skoler i de udsatte områder af byen, eller få tag i arbejdsløse ved f.eks. at lave kampagner i samarbejde med vikarbureauer.

2. I Tyskland har man skabt den gigantiske tilskuerstigning ved bl.a. at sætte priserne voldsomt ned - er det ikke netop et tiltag som først og fremmest henvender sig mod den del af befolkningen som ikke har ret mange penge mellem hænderne, eller er det læger, advokater osv. der er strømmet til de tyske stadions fordi de nu kan spare nogle (for dem) håndører?


P.S. Jeg kan glæde dig med at jeg ikke har noget særligt tilhørsforhold til Siemens (TM), det er blot grebet ud af den fri luft som Aalborgs største forbruger af ufaglært arbejdskraft.

P.P.S. Det er som nævnt i mit sidste indlæg, fuldstændig ligegyldigt om disse nævnte folk er ufaglærte, faglærte eller har en Ph.d i atomfysik. Det drejer sig om indkomst, og om der er andre end eksempler som studerende, pensionister og børnefamiler som man kan hjælpe/lokke til at bevæge hen mod at få et mere fast forhold til den kommunale græsplæne i vestbyen.

- Som du selv nævner er det i sidste ende et prioriteringsspørgsmål, men det er saftsuseme noget nemmere at få folk som ikke har ret mange penge mellem hænderne i det daglige til at vælge at tage på stadion eller købe et sæsonkort, hvis man har fået vist dem hvad det er de går glip af, hvis de ikke tager den prioritering, eller hjælper dem lidt på vej med et godt tilbud for at få dem ind i varmen.

Nogen nyskabende idé er det dog vist ikke, jeg har hørt man vist arbejder med mange af de principper jeg nævner i reklamebranchen.

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 26. jul 2007, 10:28
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af astonvilla » 12. nov 2013, 09:15

Vi skal vel bare have overført ca. 10% af vildskaben fra Randers Stadion i går aftes til Stadio Communale - så vil enhver snak om tilskuerkrise lynhurtigt forstumme.
Bienvenu Bassogog!

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Fabbe » 12. nov 2013, 15:25

Nogle siger, at AaB blev skabt af arbejdere, men det er den ene halvdel af historien. Man har haft et stort arbejderpublikum, men foreningen har altid været det bedre borgerskabs idrætsklub i det gamle Aalborg. Dengang man spillede på den gamle eksercerplads og dengang man flyttede ud ved siden af Hobrovejens Skole i 30'erne.

Idrætsforeningerne er senere hen blevet mere klasseløse og langt mere lokale: AaB er en talentskole for de største talenter i landsdelen, og er i øvrigt en lokal klub i Aalborg Øst, hvor man melder sig ind, fordi man er lokal. Freja er gået fra at være arbejdernes klub i det gamle Aalborg til slet og ret at være Vestbyens og en syndflod af tilflyttede studerendes lokale fodboldklub.

I øvrigt er der dybe spor af modsætningsforhold mellem foreningen AaB af 1885 og førsteholdets arbejderpublikum. I AaB har det altid været sådan noget åndssvagt os og dem. Tilskuerne på den billige langside regnede man ikke for at være AaB'ere. De måtte gerne komme og lægge penge ved tælleapparatet, men de skulle ikke tro, at de kunne gå og kalde sig for AaB'ere.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Provst i Brovst » 12. nov 2013, 15:43

Hold op hvor debatside.dk befinder sig i en tidslomme fra 70erne med debat om samfundets klasser og de indbyrdes modsætninger...
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af NIN » 12. nov 2013, 17:43

Det burde vel give sig selv at man ikke henvender sig skide meget til aalborgensere, når man kører kampagnen hele nordjyllands hold, og har masser af ting igang rundt omkring i det nordjyske opland. Det er et fint projekt, og jeg synes der er masser af fine ting ved den måde man gør det på, men det får da ikke flere fra Aalborg på stadion at man træner i Thisted, Hjørring osv. Jeg foreslår at man også laver kampagner der henvender sig til aalborgensere... det kan jeg da godt se der er stor grund til at finde himmelråbende morsomt...

Over en sjettedel af Nordjyllands befolkning bor i Aalborg, og har Aalborg Stadion lige i baghaven. De bor i byen som er nært sammenknyttet med AaB, og har for manges vedkommende netop et forhold til AaB, fordi de ser det som en del af byen... tror du der bliver snakket lige så meget om AaB på arbejdspladser og skoler osv. i andre omegnsbyer som der gør i Aalborg?

Skulle der virkelig være en god grund til ikke også at gøre en ekstra indsats for at få flere af den sjettedel på stadion? Det vil da i høj grad give mening også at sætte det store maskineri igang for også at rekruttere flere fra egen baghave, men jeg kan jo næsten forstå på dig at du mener produktet AaB sælger sig selv, og at folk der ikke prioriterer adgang til Stadion højere end andre hverdagsting, ikke er værd at forsøge at få med.

Hvad angår den sidste (og MEGET fascinerende) del af dit indlæg synes ærlig talt ikke det er på et niveau som fortjener en hel masse opmærksomhed, udover at jeg da synes du måske skulle gøre dig lidt mere umage med at forstå hvad jeg skriver, når du nu ellers synes det er så fascinerende...

Dog lige et par ting:

1. Man kan vel godt køre kampagner/rabatter eller uddele fribilletter målrettet mod grupper uden de har et fint kort som studiekortet. Hvis man vil lave en kampagne rettet mod f.eks. Siemens (TM), kunne man forestille sig at reklamere lokalt på stedet, at give rabatkoder gennem personaleforeningen. Man kunne også forestille sig at man kunne uddele familiebilletter på skoler i de udsatte områder af byen, eller få tag i arbejdsløse ved f.eks. at lave kampagner i samarbejde med vikarbureauer.

2. I Tyskland har man skabt den gigantiske tilskuerstigning ved bl.a. at sætte priserne voldsomt ned - er det ikke netop et tiltag som først og fremmest henvender sig mod den del af befolkningen som ikke har ret mange penge mellem hænderne, eller er det læger, advokater osv. der er strømmet til de tyske stadions fordi de nu kan spare nogle (for dem) håndører?


P.S. Jeg kan glæde dig med at jeg ikke har noget særligt tilhørsforhold til Siemens (TM), det er blot grebet ud af den fri luft som Aalborgs største forbruger af ufaglært arbejdskraft.

P.P.S. Det er som nævnt i mit sidste indlæg, fuldstændig ligegyldigt om disse nævnte folk er ufaglærte, faglærte eller har en Ph.d i atomfysik. Det drejer sig om indkomst, og om der er andre end eksempler som studerende, pensionister og børnefamiler som man kan hjælpe/lokke til at bevæge hen mod at få et mere fast forhold til den kommunale græsplæne i vestbyen.

- Som du selv nævner er det i sidste ende et prioriteringsspørgsmål, men det er saftsuseme noget nemmere at få folk som ikke har ret mange penge mellem hænderne i det daglige til at vælge at tage på stadion eller købe et sæsonkort, hvis man har fået vist dem hvad det er de går glip af, hvis de ikke tager den prioritering, eller hjælper dem lidt på vej med et godt tilbud for at få dem ind i varmen.

Nogen nyskabende idé er det dog vist ikke, jeg har hørt man vist arbejder med mange af de principper jeg nævner i reklamebranchen.

Siger det skide meget sig selv, at fordi man rækker ud efter hele Nordjylland, så føler Aalborgenseren med rødderne begravet i stadion baghaven sig overset, og kommer ikke til AaB's kampe, men skal tigges om det? Gud fader bevares hvor er den dybe forankring og identitetssamhørighed så mellem klub, folk og by? For det er jo netop i Aalborg hvor alle taler fodbold, hvor stadion ligger i baghaven og hvor man er vokset op med de røde/hvide og snakker bold hen over drejebænken mandag morgen, når formanden ikke lige pisker en. Så tillader AaB sig, at henvende sig til Brønderslev eller Hjørring...ja, så kommer jeg i hvert fald ikke længere på stadion. Der ud over mangler du stadig at påvise, hvordan AaB's forsøg på at blive hele Nordjyllands klub, har skabt en identitetskrise for kerne publikummet i Aalborg. Og ja, det er faktisk himmelråbende morsomt. Balancerende på kanten til det stupide. Men de to ting går som ofte hånd i hånd. Og ang. AaB og snakken om klubben, byens hold, kontra det onde opland. Så igen, folk der ikke interesser sig en skid for fodbold, snakker ikke om det, andet end når bilerne er parkeret ulovligt, at der er for meget larm, smadret flasker og at det derfor skulle flyttes udenfor byen. Omvendt, de der interesserer sig for klubben, taler om stillingen, spillerne og hvordan det gik i weekenden. På samme måde som de gør i "provinsen". Det er faktisk ikke anderledes end med alt andet folk finder interesse i. Der er sågar folk der bor i Pandrup med egen biograf, som alligevel tager den lange vej til Cinemaxx. (Altså medmindre selvfølgelig, de arbejder ved Siemens, er ufaglært eller flaskedreng - pige). Der ud over kommer mange af profilerne på det såkaldte Aalborg hold fra oplandet. Bl.a. er din egen favorit Augo. Og du kan jo så prøve at gætte på, hvor meget Augo man snakker i Aabybro i forhold til gennemsnits Aalbogenseren.

Haha, jeg kan godt forstå du smider "niveau" kortet på bordet, det ville jeg også gøre hvis jeg var dig, og havde været ud og proklamere at vi skal tilbage til det arbejdende folk, alle de stakler hvis største ønske er at se deres hjerteklub fra baghaven, den de er vokset op med og har hørt deres forældre hviske om. Men nu er overtaget af oplandet og de pokkers studerende. Når det så er sagt, så jeg synes da du skal videresende din idé om billigere billetter til ufaglærte, arbejdsløse, flaskedrenge (og piger) personer som arbejder på Siemens og er så uheldig at bo i udsatte områder i Aalborg hvor dårlig økonomi huserer, så disse personer, om ikke andet, får muligheden for at dufte til fællesskabsfølelsen og ikke længere skal udsættes for et Sophies Choice mellem and til jul og fodbold. Det må simpelthen fylde stadion og give genklang over hele landet. Samtidig må ufaglærte (og flaskedrenge og piger) i resten af Nordjylland, som arbejder i mindre virksomheder uden personaleforeninger (som dette land nu engang er over repræsenteret af) og som AaB aldrig har hørt om, vælge at flytte til Aalborg (gerne et udsat sted) eller betale fuld pris og benzin oven i, vil de ind og se hele Nordjyllands...undskyld, Aalborgs hold. Et eller andet gør vi jo i hvert fald forkert, for ligaen oplever tilskuerfremgang og det gør AaB ikke. Det må være alle de Aalborgensere som ikke har råd, men gerne vil (og derfor må være et Aalborg baseret problem) for det kan da ikke være interessen eller produktet som fejler.

Du skriver i et af dine utallige P.S.er, at det ikke drejer sig om folks erhverv eller titel, men pengene mellem hænderne. Det eliminerer jo til en hvis grad din rørende beretning om Aalborg og arbejder by og alle de ufaglærte hos Siemens. Først og fremmest bor vi et af verdens rigeste lande med den højeste mindsteløn. Der ud over, vil du så fortælle mig, hvordan man rammer disse mennesker som ikke har så meget at gøre med hvis man ikke skal have fat i deres lønseddel og husstandsindkomst? Det er ikke forbudt for en ufaglært at være gift med en der tjener flere penge. Der ud over, er det også muligt efter et langt studie at have en monster gæld som skal betales af på, før der er penge til fodbold og sushi. Du går automatisk ud fra, at hvis man befinder sig i det og det erhverv eller er ufaglært, så er ens økonomi der efter, det er jo mere firkantet end en terning. Man føler sig hensat til et af de bedre afsnit af Paul Hammerich og Gamle Danmark.

Ang. Tyskland og tysk fodbolds tilskuerfremgang, gider du så ikke linke til hvor klubberne har sat billetpriserne voldsomt ned, og dette er forfordelt ufaglærte og folk med en lav indkomst?

Arbeit Macht Frei

Billede
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

Brugeravatar
Califfen
Allstar
Allstar
Indlæg: 2064
Tilmeldt: 17. maj 2007, 18:13
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Califfen » 12. nov 2013, 17:44

Enig med Jesper Schmidt.

Der sker ikke ret markedsføring af AaB i Aalborg, i forhold til resten af Nordjylland.. Som om man tager Aalborgenserne som trofast publikum for givet. Der skal ske noget her.
Jeg tror egentlig det er nemmere at rekruttere fans fra oplandet, da de ikke har så utrolig meget kultur at gå op i. I modsætning til Aalborgensere som har mange flere kulturelle oplevelser at vælge imellem i en by som Aalborg.

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af NIN » 12. nov 2013, 17:53

Califfen skrev:Enig med Jesper Schmidt.

Der sker ikke ret markedsføring af AaB i Aalborg, i forhold til resten af Nordjylland.. Som om man tager Aalborgenserne som trofast publikum for givet. Der skal ske noget her.
Jeg tror egentlig det er nemmere at rekruttere fans fra oplandet, da de ikke har så utrolig meget kultur at gå op i. I modsætning til Aalborgensere som har mange flere kulturelle oplevelser at vælge imellem i en by som Aalborg.
Ja, bor man i Vadum er det enten traktortræf, eller fodbold. Det langt vanskeligere at starte bilen og kører i teateret, koncert i Kildeparken eller biografen - end til Aalborg stadion. Ikke mindst på grund af de gode parkeringsforhold der tilbydes.
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Indlæg: 4465
Tilmeldt: 6. jul 2005, 18:02
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Elscorpio » 12. nov 2013, 22:12

Eller også kan det være vores hold simpelthen mangler profiler som vi ikke har råd til, men som kan trække tilskuere og få trøjesalget til at stige.

Kunne også være det lave serviceniveau der til tider hersker ved øl og pølsekøerne. Lige så snart der står 10 i kø, kan man godt regne med at bruge hele halvlegspausen på at stå og vente.

Det system de kørte med nede i Randers igår fungerede ganske fint mhs til øl og pølser.

Det med ølkast som tidligere er nævnt er jeg ligeglad, det er den risiko man løber hvis man er på stemningstribunen.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Hovedet » 13. nov 2013, 13:41

Uden at det udarter i trættende og nedladende indlæg om flaskedrenge og ufaglærte, er jeg helt på linje med andre herinde: Den oplagte løsning, hvis man vil trække flere folk til stadion, drejer sig om økonomi. Det har man ganske rigtigt haft stor succes med i Tyskland, ligesom både Brøndby og OB har sat priserne (kraftigt) ned i år i erkendelse af, at produktet ikke stod mål med prisen. Der skal samtidig være tale om en generel nedsættelse, som ikke må drukne i et uigennemskueligt rabatsystem for udvalgte befolkningsgrupper, ligesom det er tvingende nødvendigt, at onlinebestilling fungerer helt upåklageligt.

Et konkret eksempel: AaB samlede knap 9200 tilskuere til den rædselsfulde EC-kamp mod Slavija Sarajevo i juli 2009. Billetpris: 50 kroner. I 2007 dukkede der 2300 tilskuere op til en tilsvarende EC-kamp mod Honka ligeledes i juli til normal billetpris.

Det indebærer selvsagt risikoen for at "tilvænne" folk lavere priser, samt at indtjeningen på den enkelte tilskuer ligeledes bliver lavere. Omvendt kan man kompensere for dette ved flere tilskuere, der køber mere på stadion, hvortil kommer en meget stor imagemæssig gevinst ved færre tomme pladser på stadion.

Mange af de tiltag, som folk foreslår, er enten allerede sat i værk eller så diffuse, at de er vanskelige at forholde sig til: "tilbage til rødderne" (hvad så end de måtte være???), husomdelte flyers, (endnu) mere markedsføring, træning rundt omkring i det nordjyske, stemningsskabere rundt omkring på tribunerne osv, osv.

Særligt sidstnævnte kan let komme til at virke stik mod sin hensigt: Hvis AaB er bagud 0-2 mod SønderjyskE en mandag aften i regnvejr, vil jeg forbeholde mig retten til at være negativ og indestængt uden at blive forstyrret af en klaphat, der vil tvinge mig til at synge en omdelt festsang! Det er vigtigt, at vi skelner mellem "stemning" og "en eller anden form for støj".

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af frederikshavneren » 13. nov 2013, 14:38

Califfen skrev:Enig med Jesper Schmidt.

Der sker ikke ret markedsføring af AaB i Aalborg, i forhold til resten af Nordjylland.. Som om man tager Aalborgenserne som trofast publikum for givet. Der skal ske noget her.
Jeg tror egentlig det er nemmere at rekruttere fans fra oplandet, da de ikke har så utrolig meget kultur at gå op i. I modsætning til Aalborgensere som har mange flere kulturelle oplevelser at vælge imellem i en by som Aalborg.
Nu kan jeg kun tale af egen erfaring, men jeg tror at AaB har et problem med at lokke himmerlændinge og vendelboere på stadion. AaB har altid haft en unik position som Nordjyllands klart største og vigtigste sportshold, men det er som om at denne status har lullet AaB i søvn og, at de har været lidt for arrogante i deres forventning om at tilskuerne nærmest ville komme væltende af sig selv. Konkurrencen fra andre klubber/sportsgrene har i mange år været stort set ikke eksisterende, men det har ændret sig drastisk i de seneste år. Aalborg Håndbold er på kort tid blevet en stor konkurrent der har Danmarks klart største tilskuertal, mens Aalborg Ishockey også nogle gange trækker mange tilskuere når der er mange fribilletter i omløb.

Uden for Aalborg har Hobro og Hjørring i de sidste par sæsoner på flotteste vis konsolideret sig i 1. division. I denne sæson har Hobro hidtil tromlet al modstand til side og ligner pt. en stensikker oprykker til Superligaen. Hjørring gør det også over al forventning og når klubber som Hobro (forudsat de rykker op), Sønderjyske, Silkeborg og Herfølge kan rykke op, så kan Hjørring også på et tidspunkt. Med andre ord er der blevet meget hårdere konkurrence om tilskuerne i det nordjyske.

Dertil kommer selvfølgelig at alle kampe sendes på TV. Jeg tror ikke at effekten af de mange tv kampe fra Premier League skal undervurderes. Der spilles også dårlige kampe i Premier League på halvtomme stadions, men hvis man f.eks. lige har set en på papiret mindre attraktiv kamp som f.eks. Norwich - West Ham i den forgangne weekend fra et fyldt og stemningsmættet Carrow Road, så ligner en almindelig superligakamp lort til sammenligning. Jeg tror der er flere der ikke længere gider Superligaen da kvaliteten og den samlede oplevelse (stadions, tilskuertal, profiler mv.) slet ikke kan måle sig med PL.

Der er ingen tvivl om at det bliver en hård kamp at få flere på stadion. Jeg har ikke de gyldne svar på hvad der skal til for at vende udviklingen, men jeg vil håbe at ledelsen kigger mod OB, der har sat priserne ned. Nu tror jeg ikke at lavere priser i sig selv er den eneste løsning, der skal mere til. Selv hvis der var gratis adgang ville det blive enormt svært, at fylde stadion til langt hovedparten af kampene.

Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12. jul 2005, 12:39
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: Norden om og vesten u

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Kasper » 13. nov 2013, 14:50

Lad være med at tage folk i røven oppe i de boder. De må sku da snart fatte hvorfor folk kommer to min inden kampen starter og hvorfor alle er så generte derude.
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby

seamann

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af seamann » 13. nov 2013, 16:14

Af årsrapporten for 2012 fremgår at tilskuertallet også faldt i 2012. En undersøgelse blev gennmført i sommeren 2012 og AaB vil på baggrund heraf kommunikere mere direkte med den enkelte via deres CRM strategi + de vil forbedre den samlede oplevelse af at gå på stadion.

Så ro på - de har undersøgt det, evalueret det, lavet en strategi og udført det - nej, hov de glemte vist det sidste.

12mand
Allstar
Allstar
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 21. mar 2009, 12:38
Favoritspiller: ene
Geografisk sted: 9000

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af 12mand » 13. nov 2013, 16:18

Kasper skrev:Lad være med at tage folk i røven oppe i de boder. De må sku da snart fatte hvorfor folk kommer to min inden kampen starter og hvorfor alle er så generte derude.
der er vidst noget jeg har misset der. uddyb venligst.
lynge er gud!

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Indlæg: 4465
Tilmeldt: 6. jul 2005, 18:02
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Elscorpio » 13. nov 2013, 16:44

Hovedet skrev:Uden at det udarter i trættende og nedladende indlæg om flaskedrenge og ufaglærte, er jeg helt på linje med andre herinde: Den oplagte løsning, hvis man vil trække flere folk til stadion, drejer sig om økonomi. Det har man ganske rigtigt haft stor succes med i Tyskland, ligesom både Brøndby og OB har sat priserne (kraftigt) ned i år i erkendelse af, at produktet ikke stod mål med prisen. Der skal samtidig være tale om en generel nedsættelse, som ikke må drukne i et uigennemskueligt rabatsystem for udvalgte befolkningsgrupper, ligesom det er tvingende nødvendigt, at onlinebestilling fungerer helt upåklageligt.

Et konkret eksempel: AaB samlede knap 9200 tilskuere til den rædselsfulde EC-kamp mod Slavija Sarajevo i juli 2009. Billetpris: 50 kroner. I 2007 dukkede der 2300 tilskuere op til en tilsvarende EC-kamp mod Honka ligeledes i juli til normal billetpris.
Den med prisen køber jeg ikke for hvis AaB har et godt produkt inde på banen, er prisen underordnet om der er 50 krs forskel.

Derimod burde AaB give rabat i boderne inde på stadion når f.eks man kommer som en familie og også skal købe til deres små poder.

Og hvis der så kom et ordentligt system for øl og pølsekøb så man maks skal vente nogle få minutter og ikke 15 min ville det også hjælpe på den generelle stadionoplevelse.

Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12. jul 2005, 12:39
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: Norden om og vesten u

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Kasper » 13. nov 2013, 17:14

12mand skrev:
Kasper skrev:Lad være med at tage folk i røven oppe i de boder. De må sku da snart fatte hvorfor folk kommer to min inden kampen starter og hvorfor alle er så generte derude.
der er vidst noget jeg har misset der. uddyb venligst.
Jeg tror at boderne og stadionoplevelsen udenfor stadion er den store synder i forhold til at få 10 eller flere tusinde på stadion.

1: ventetid på billetter, få billetluger, dog fremgang med AaB ansatte der går rundt og sælger. Det burde dog være muligt at få fat i en billet fysisk (et eller andet sted i Aalborgs centrum) som minimum fra morgenstunden på kampdage.

2: øl og pølser udenfor stadion. Hvornår bliver der sat grill og haner op under Vesttribunen. Fremragende intiativ foran Nord.

3: boderne indendørs, øl og popcorn bag ståpladser er fremragende, derudover sejler alt.
Køsystemet sejler, pølserne er frosne og øllet er lunkent, kombineret med en latterlig høj pris.

De kan lave om på det hele, men håber bare at beslutningstagerne arbejder udfra at det ikke skal være et mål at få folk på stadion, det skal være et mål at få dem til "at være med".
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Hovedet » 13. nov 2013, 17:21

Elscorpio skrev:
Hovedet skrev:Uden at det udarter i trættende og nedladende indlæg om flaskedrenge og ufaglærte, er jeg helt på linje med andre herinde: Den oplagte løsning, hvis man vil trække flere folk til stadion, drejer sig om økonomi. Det har man ganske rigtigt haft stor succes med i Tyskland, ligesom både Brøndby og OB har sat priserne (kraftigt) ned i år i erkendelse af, at produktet ikke stod mål med prisen. Der skal samtidig være tale om en generel nedsættelse, som ikke må drukne i et uigennemskueligt rabatsystem for udvalgte befolkningsgrupper, ligesom det er tvingende nødvendigt, at onlinebestilling fungerer helt upåklageligt.

Et konkret eksempel: AaB samlede knap 9200 tilskuere til den rædselsfulde EC-kamp mod Slavija Sarajevo i juli 2009. Billetpris: 50 kroner. I 2007 dukkede der 2300 tilskuere op til en tilsvarende EC-kamp mod Honka ligeledes i juli til normal billetpris.
Den med prisen køber jeg ikke for hvis AaB har et godt produkt inde på banen, er prisen underordnet om der er 50 krs forskel.

Derimod burde AaB give rabat i boderne inde på stadion når f.eks man kommer som en familie og også skal købe til deres små poder.

Og hvis der så kom et ordentligt system for øl og pølsekøb så man maks skal vente nogle få minutter og ikke 15 min ville det også hjælpe på den generelle stadionoplevelse.
Hvornår er det produkt egentlig godt nok, kunne man så spørge? AaB ligger nr. 2 efter 15 runder og er ubesejret i mere end et halvt år på Aalborg Stadion eller 12 kampe. Tilskuerne kommer altså ikke alligevel, hvorfor vi må konstatere, at der tilsyneladende er et misforhold mellem pris og efterspørgsel. Derfor er mit bud lavere priser på entré, som i mine øjne vil batte mere end rabat i boderne. Jeg kan dog sagtens følge dig, da en fodboldkamp pludselig kan blive rasende dyr, hvis man udover de - reelt - 155 kr. i entré (er det overhovedet muligt at undgå dummebøden på 20 kr. i gebyr?) også køber øl til 40 kr. stykket og pølser osv. Det er en selvfølge, at selve salgsprocessen skal strømlines så meget som muligt, men jeg betvivler altså, at det er muligt at undgå længere ventetid i eksempelvis pausen, hvor hundreder eller tusinder af mennesker går op for at købe. Derimod er det alfa og omega, at onlinesalget af billetter fungerer helt upåklageligt, og det er bestemt ikke mit indtryk.

Brugeravatar
Califfen
Allstar
Allstar
Indlæg: 2064
Tilmeldt: 17. maj 2007, 18:13
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Califfen » 13. nov 2013, 19:53

Hovedet skrev:
Elscorpio skrev:
Hovedet skrev:Uden at det udarter i trættende og nedladende indlæg om flaskedrenge og ufaglærte, er jeg helt på linje med andre herinde: Den oplagte løsning, hvis man vil trække flere folk til stadion, drejer sig om økonomi. Det har man ganske rigtigt haft stor succes med i Tyskland, ligesom både Brøndby og OB har sat priserne (kraftigt) ned i år i erkendelse af, at produktet ikke stod mål med prisen. Der skal samtidig være tale om en generel nedsættelse, som ikke må drukne i et uigennemskueligt rabatsystem for udvalgte befolkningsgrupper, ligesom det er tvingende nødvendigt, at onlinebestilling fungerer helt upåklageligt.

Et konkret eksempel: AaB samlede knap 9200 tilskuere til den rædselsfulde EC-kamp mod Slavija Sarajevo i juli 2009. Billetpris: 50 kroner. I 2007 dukkede der 2300 tilskuere op til en tilsvarende EC-kamp mod Honka ligeledes i juli til normal billetpris.
Den med prisen køber jeg ikke for hvis AaB har et godt produkt inde på banen, er prisen underordnet om der er 50 krs forskel.

Derimod burde AaB give rabat i boderne inde på stadion når f.eks man kommer som en familie og også skal købe til deres små poder.

Og hvis der så kom et ordentligt system for øl og pølsekøb så man maks skal vente nogle få minutter og ikke 15 min ville det også hjælpe på den generelle stadionoplevelse.
Hvornår er det produkt egentlig godt nok, kunne man så spørge? AaB ligger nr. 2 efter 15 runder og er ubesejret i mere end et halvt år på Aalborg Stadion eller 12 kampe. Tilskuerne kommer altså ikke alligevel, hvorfor vi må konstatere, at der tilsyneladende er et misforhold mellem pris og efterspørgsel. Derfor er mit bud lavere priser på entré, som i mine øjne vil batte mere end rabat i boderne. Jeg kan dog sagtens følge dig, da en fodboldkamp pludselig kan blive rasende dyr, hvis man udover de - reelt - 155 kr. i entré (er det overhovedet muligt at undgå dummebøden på 20 kr. i gebyr?) også køber øl til 40 kr. stykket og pølser osv. Det er en selvfølge, at selve salgsprocessen skal strømlines så meget som muligt, men jeg betvivler altså, at det er muligt at undgå længere ventetid i eksempelvis pausen, hvor hundreder eller tusinder af mennesker går op for at købe. Derimod er det alfa og omega, at onlinesalget af billetter fungerer helt upåklageligt, og det er bestemt ikke mit indtryk.
De er fuldstændig håbløse i den bod.

Og når der endelig er tilbud, så er det ikke rigtige tilbud alligevel. Besparelsen er sjældent mere end 10-15 procent..

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Fabbe » 14. nov 2013, 08:50

Jeg tror ikke spor på, at man forædler en fodboldklub ved at forbedre stadion og forkorte hotdogkøen.

Ikke fordi, at disse ting ikke kan være vigtige. Man skal skam altid sørge for, at disse ting fungerer.

Men det er ikke noget, der gør det mere attraktivt at gå til fodbold. I Farum har de et super moderne stadion, og hotdogkøen er aldrig særlig lang. Kun et mesterskab kunne lokke folk af huse, og de har altså et kæmpe stort og tætbefolket lokalområdet.

Til gengæld er der erfaring med, at klubber med elendige gamle og nedslidte stadioner kan trække massevis af tilskuere selv fra mere beskedne optageområder, og selv om deres hold spiller elendigt.

Disse klubbers værdi findes i tilhængernes "hjerter", for at bruge et metafor. Det er der, klubbens værdi er vokset. Det kræver noget langt mere autentisk og hjerteligt at byde på end blot branding og åndssvage management- og marketingsfloskler.

Så i mine øjne kan man mere eller mindre glemme alt om markedsføring, branding og så videre. Klubben skal vise, at den selv har passion for fodbold, passion for sig selv og passion for sine fans.

En professionel klub spiller for sine fans. Det har den gjort siden man i England opfandt tælleapparatet allerede sidst i 1800-tallet og begyndte at tage penge for at se kampene. Fra dag ét havde man den opfattelse, at man spillede for sine fans.

I dansk fodbold har vi haft et amatørparadigme i næsten hundrede år, som stadig præger AaBs tænkemåde, men det er tid til et nyt paradigme. Vi tilhængere har for længst adopteret den passion, som er affødt af den professionelle fodbolds paradigme i udlandet, og AaB har kun gjort det delvist.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Gnu » 14. nov 2013, 09:35

AaB tager 155 kr. for en siddeplads i Danmarks nærigste landsdel. Diskrepansen skriger til himlen.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Besvar