Indlæg
af Among » 22. okt 2014, 09:06
@limey
Selvfølgelig har AaB en interesse i, at folk gør brug af deres billetter. I relation til sponsorerne specifikt har det betydning, at sponsorerne kommer, så AaB bedre kan profilere sig selv overfor sponsorerne. Derudover højner det det visuelle indtryk og stemningen på stadion, mens der også er noget, der hedder salg i boderne.
Det er bare en forkert indgangsvinkel at gøre det til et problem, at der er "bekvemmeligheds"-fans, der ikke kan købe billet på kampdagen. Det er ikke en del af AaB's strategi, at der skal være billetter til salg på kampdagen, hvis de ellers kan afsætte dem alle før. Den luksus, det almindeligvis er for fans at vente med at købe billet til kampdagen, er ikke en luksus, der er tilbudt med AaB's gode vilje. Mod Hobro var det således helt i tråd med AaB's strategi og forhåbninger, at der blev meldt udsolgt, og at nogle fans dermed ville gå forgæves (AaB ved godt, at man umuligt kan få udbud og efterspørgsel til at matche præcist - især indenfor sport - så enten ville nogle gå forgæves, eller også ville AaB sidde tilbage med uafsatte billetter. Det er de to muligheder, der er).
- Så kan man ganske vist overveje, hvis det bliver en tendens, at efterspørgslen overstiger udbudet, om man kan øge udbudet ved fx at bringe ubenyttede sponsorbilletter i omsætning igen. Der vil dog i så fald blot være tale om en optimering.
Det er det samme i andre underholdningsbrancher. Hvis en stand-up-komiker har udsolgt til sine shows, og der derfor er folk, der forgæves forsøger at få billet, så kan dette selvsagt ikke defineres som et problem - heller ikke selvom nogle af billetindehaverne vælger ikke at møde op - for det, at folk går forgæves, er ikke i sig selv et problem, men snarere en forudsætning, hvis man ønsker at opnå udsolgt.
Som sådant vil det være fint med mig, hvis AaB kan finde en måde at bringe ubenyttede billetter i omsætning igen. Jeg vil dog samtidig anse det som det helt forkerte sted at starte. AaB burde først og fremmest koncentrere sig om at arbejde for at få udsolgt oftere, ikke mindst fordi jeg tror på, at fremmødet automatisk vil stige, hvis det bliver tilfældet. Sponsorerne er også ofte fodboldglade nordjyder, og hvis de kan konstatere, at Aalborg Stadion er et folkeligt tilløbsstykke, så vil også sponsorerne være mere tiltrukket af at komme på stadion. At bruge tid og kræfter på at "genbruge" sponsorbilletterne, når der så sjældent er udsolgt, er i min bog spild af tid på nuværende tidspunkt, og jeg tror heller ikke på, at der foreløbig kommer til at ske noget på dette område.