AaB aktieemisssion

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Kasper Møller
AaB Tifo Kaos
AaB Tifo Kaos
Indlæg: 1258
Tilmeldt: 21. jun 2005, 10:59
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: AaB aktieemisssion

Indlæg af Kasper Møller » 5. aug 2014, 12:07

Jesper Schmidt skrev:Interessant at AaB melder beløb ud på estimerede ekstraindtægter ved de forskellige scenarier i vores europæiske kampe:


- Samlet nederlag til Zagreb, men sejr i næste runde og dermed Europa League: +20 mio.

- Samlet sejr over Zagreb, men nederlag i næste runde og dermed Europa League: +35 mio.

- Samlet sejr over Zargreb, plus sejr i næste runde og dermed Champions League: +140 mio.


Der er saftsuseme mange penge på spil i de næste 3 europæiske kampe!


http://www.aabsport.dk/media/603439/AaB ... 4_tryk.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er da godt nok helt sindssygt mange penge.

Og det vilde er sådan set, synes jeg, at det ikke (som du skriver) er den ekstra indtægt, men derimod den forventede resultateffekt, hvilket vel må sige indtægten minus de deraf afledte ekstra omkostninger.

Så begynder det da godt nok at ligne noget! :)

Brugeravatar
Durianz
Drenge
Drenge
Indlæg: 34
Tilmeldt: 3. sep 2008, 18:53
Geografisk sted: Hamburg

Re: AaB aktieemisssion

Indlæg af Durianz » 5. aug 2014, 15:45

9800 skrev:Tegnings rettigheder kostede 10 øre da jeg var i banken tidligere på dagen, og det er for dyrt efter min mening (men hvis AaB vinder på onsdag blir de meget dyrere)
Alternativt kan du bede AaB om en tegningsblanket, og så får du aktier hvis ikke der opnås de 75 mio (det gjorde jeg)
Hvordan fungerer det helt præcist?
Jeg har aktier i forvejen og har allerede udnyttet mine tegningsretter. Vil dog gerne yde mit beskedne bidrag til at AaB kan få flere penge i kassen.

Brugeravatar
tegner
Allstar
Allstar
Indlæg: 1507
Tilmeldt: 24. sep 2005, 12:16
Geografisk sted: Aalborg Øst

Re: AaB aktieemisssion

Indlæg af tegner » 5. aug 2014, 16:49

troelsh skrev:Stor interesse på første dagen for AaBs aktieemission http://nordjyske.dk/nyheder/14-millione ... 3/112/1513
Min mavefornemmelse siger mig, at der - desværre - ikke bliver udsolgt.

Uden at have den store forstand på sådanne aktiesalg, syntes jeg faktisk at tallet/salget på førstedagen er rimeligt lavt. Plejer sådan noget ikke at have størst interesse de første par dage, eller hvordan fungerer sådan noget normalt.?

Findes der i det hele taget en normal opførsel i forbindelse med aktiesalg/køb, der løber over feks. 14 dage?
Guilty of being white-1981
Guilty of being right -1996

Farmer
1. div
1. div
Indlæg: 280
Tilmeldt: 6. jul 2005, 20:43
Geografisk sted: Aalborg

Re: AaB aktieemisssion

Indlæg af Farmer » 5. aug 2014, 19:34

Den aktie i skal have fat på nu er denne, den giver jer mulighed for at tegne aktien før den kommer til handel.

http://www.euroinvestor.dk/boerser/nasd ... ret/408858" onclick="window.open(this.href);return false;

Underligt nok ser det ud som om den bliver handlet op i pris nu, hvilket jeg ikke forstår når man købe tegningsretten billigere af AaB?

I må for alt i verden ikke købe den gamle aktie!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: AaB aktieemisssion

Indlæg af Pastorius » 5. aug 2014, 21:14

Farmer skrev:Den aktie i skal have fat på nu er denne, den giver jer mulighed for at tegne aktien før den kommer til handel.

http://www.euroinvestor.dk/boerser/nasd ... ret/408858" onclick="window.open(this.href);return false;

Underligt nok ser det ud som om den bliver handlet op i pris nu, hvilket jeg ikke forstår når man købe tegningsretten billigere af AaB?

I må for alt i verden ikke købe den gamle aktie!
At kursen på tegningsretterne stiger må betyde at markedet tror på at emmisionen bliver fuldtegnet.
Med venlig Hilsen
--
Robert

jspr
2. div
2. div
Indlæg: 157
Tilmeldt: 28. aug 2006, 00:19
Geografisk sted: 9000

Re: AaB aktieemisssion

Indlæg af jspr » 5. aug 2014, 22:05

Jeg er ikke voldsom skarp på aktiehandel, men er det korrekt forstået, at hvis jeg ønsker at tage chancen for at få nogle billige aktier (uden at købe/betale for tegningsretter - jeg er ikke i forvejen aktionær) skal jeg blot smutte i banken med tegningsblanketten fra http://www.aabsport.dk/aktier.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; og lægge en ordre ind på aktier for eks. 2.000 kr.

I tilfælde af at alle aktierne så ikke ryger på forhånd får jeg for 2.000 kr. aktier til en pris på 0,30 kr. pr. aktie (altså 6667 stk.), hvorimod at hvis alle aktierne bliver solgt på forhånd (via folks tegningsretter) så får jeg ikke købt nogen aktier. Korrekt?

Ovenstående ville nemlig umiddelbart være min plan: så jeg enten får købt en stak billige aktier (uden at betale for tegningsretter) eller jeg slet ikke får købt aktier :)

Bekræftelse på ovenstående - eller en forklaring på hvordan det ellers hænger sammen - modtages med kyshånd.

Farmer
1. div
1. div
Indlæg: 280
Tilmeldt: 6. jul 2005, 20:43
Geografisk sted: Aalborg

Re: AaB aktieemisssion

Indlæg af Farmer » 5. aug 2014, 23:20

jspr skrev:Jeg er ikke voldsom skarp på aktiehandel, men er det korrekt forstået, at hvis jeg ønsker at tage chancen for at få nogle billige aktier (uden at købe/betale for tegningsretter - jeg er ikke i forvejen aktionær) skal jeg blot smutte i banken med tegningsblanketten fra http://www.aabsport.dk/aktier.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; og lægge en ordre ind på aktier for eks. 2.000 kr.

I tilfælde af at alle aktierne så ikke ryger på forhånd får jeg for 2.000 kr. aktier til en pris på 0,30 kr. pr. aktie (altså 6667 stk.), hvorimod at hvis alle aktierne bliver solgt på forhånd (via folks tegningsretter) så får jeg ikke købt nogen aktier. Korrekt?

Ovenstående ville nemlig umiddelbart være min plan: så jeg enten får købt en stak billige aktier (uden at betale for tegningsretter) eller jeg slet ikke får købt aktier :)

Bekræftelse på ovenstående - eller en forklaring på hvordan det ellers hænger sammen - modtages med kyshånd.
Du har helt ret i ovenstående :-)

Bliver spændende at se på første handelsdag. Jeg vil blive meget positivt overrasket hvis aktieemission bliver fuldtegnet, men ikke desto mindre vil det være fantastisk for vores klub :) Den ledelse og bestyrelse vi har nu har aldrig været bedre så længe jeg har fulgt AaB tæt (de sidste 10 år)..
Det er yderst positivt med de store erhvervsfolk der er gået ind i projektet og på den måde har fået Jacob Møller Knudsen i bestyrelsen.

Brugeravatar
Kristian
Allstar
Allstar
Indlæg: 4320
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:53
Geografisk sted: Nørresundby, Nordjylland

Re: AaB aktieemisssion

Indlæg af Kristian » 6. aug 2014, 12:15

Kan os der ikke har aktier i forvejen tegne nye aktier nu?

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
------------------
mvh Kristian

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: AaB aktieemisssion

Indlæg af Pastorius » 6. aug 2014, 12:29

Kristian skrev:Kan os der ikke har aktier i forvejen tegne nye aktier nu?

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
Nej -eller...

Du skal udfylde en blanket og sende den til AaB, for at bestille tegningsretter, HVIS emmisionen ikke bliver fuldtegnet.

Det betyder at du kun får aktier hvis ikke AaB får alle 75 millioner i hus. Hvis de gør, er du nødt til at købe dem på markedsvilkår efterfølgende. Så hvis AaB ikke får alle pengene hjem, hjælper du dem med din kapital. Hvis de gør, får du ikke fornøjelsen af at være medejer af biksen.

Den eneste anden mulighed er at købe eksisterende aktier, men det er formentlig (så sikkert som noget nu kan være i den her aktieverden) alt for dyrt ift. til at vente og bare købe aktierne i fri handel efterfølgende.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Mr. Larsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4976
Tilmeldt: 5. jun 2005, 16:29
Favoritspiller: Jimmy Nielsen
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland
Kontakt:

Re: AaB aktieemisssion

Indlæg af Mr. Larsen » 6. aug 2014, 13:00

Så er jeg officielt blevet ejer af en lille bid af AaB :)
“To do something well is so worthwhile that to die trying to do it better cannot be foolhardy. It would be a waste of life to do nothing with one's ability, for I feel that life is measured in achievement, not in years alone.” - Bruce McLaren

seamann

Re: AaB aktieemisssion

Indlæg af seamann » 6. aug 2014, 13:36

Mr. Larsen skrev:Så er jeg officielt blevet ejer af en lille bid af AaB :)
Så må du jo have købt af de gamle aktier. De nye er ikke udstedt endnu.

Brugeravatar
Mr. Larsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4976
Tilmeldt: 5. jun 2005, 16:29
Favoritspiller: Jimmy Nielsen
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland
Kontakt:

Re: AaB aktieemisssion

Indlæg af Mr. Larsen » 6. aug 2014, 13:38

seamann skrev:
Mr. Larsen skrev:Så er jeg officielt blevet ejer af en lille bid af AaB :)
Så må du jo have købt af de gamle aktier. De nye er ikke udstedt endnu.
Præcis hvor mange jeg får og hvornår de bliver købt ved jeg faktisk ikke helt 100 endnu, jeg har sat min bankrådgiver til at klare det for mig.

Det er en mindre investering, mere af symbolsk betydning end rent økonomisk kassetænkning.
“To do something well is so worthwhile that to die trying to do it better cannot be foolhardy. It would be a waste of life to do nothing with one's ability, for I feel that life is measured in achievement, not in years alone.” - Bruce McLaren

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: AaB aktieemisssion

Indlæg af dyhrmaN » 6. aug 2014, 13:47

Er der nogen som helst vindst at hente ved at købe AaB-aktier? Eller vinker man for evigt farvel til de penge og køber med hjertet?

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar
Indlæg: 1985
Tilmeldt: 7. jul 2005, 22:42

Re: AaB aktieemisssion

Indlæg af Søgaard » 6. aug 2014, 13:54

Pastorius skrev:
Kristian skrev:Kan os der ikke har aktier i forvejen tegne nye aktier nu?

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
Nej -eller...

Du skal udfylde en blanket og sende den til AaB, for at bestille tegningsretter, HVIS emmisionen ikke bliver fuldtegnet.

Det betyder at du kun får aktier hvis ikke AaB får alle 75 millioner i hus. Hvis de gør, er du nødt til at købe dem på markedsvilkår efterfølgende. Så hvis AaB ikke får alle pengene hjem, hjælper du dem med din kapital. Hvis de gør, får du ikke fornøjelsen af at være medejer af biksen.

Den eneste anden mulighed er at købe eksisterende aktier, men det er formentlig (så sikkert som noget nu kan være i den her aktieverden) alt for dyrt ift. til at vente og bare købe aktierne i fri handel efterfølgende.
Du kan sagtens købe tegningsretter, selvom emissionen skulle ende med at blive fuldtegnet. Den er pt. IKKE fuldtegnet...

Hvis man IKKE har aktier i forvejen: I skal købe tegningsretter først. Det giver jer lov til at tegne nye aktier. 1 tegningsret = lov til at tegne 1 ny aktie.

Hvis i "bare" køber AaB-aktier direkte i markedet, er det ikke de nye, men de gamle, og jeres køb gavner derfor IKKE AaB direkte og bidrager ikke mod de 70 millioner.
Aalborg BK 1885!

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar
Indlæg: 1985
Tilmeldt: 7. jul 2005, 22:42

Re: AaB aktieemisssion

Indlæg af Søgaard » 6. aug 2014, 13:57

dyhrmaN skrev:Er der nogen som helst vindst at hente ved at købe AaB-aktier? Eller vinker man for evigt farvel til de penge og køber med hjertet?
Gevinst? Ja, det er aktier, så der er altid muligheden. Tjener AaB konsistenet mere end markedet forventer, så øges aktiernes værdi og du vil kunne tjene på det på sigt. Så hvis du tror på, at vi denne gang har vendt skuden og ikke kommer i problemer igen, vil du kunne holde eller tjene på din investering. Tror du vi skal ud og spørge efter penge igen om et år eller tre, så er det ikke nogle penge du skal regne med at se igen.
Aalborg BK 1885!

seamann

Re: AaB aktieemisssion

Indlæg af seamann » 6. aug 2014, 13:59

Søgaard skrev:
Pastorius skrev:
Kristian skrev:Kan os der ikke har aktier i forvejen tegne nye aktier nu?

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
Nej -eller...

Du skal udfylde en blanket og sende den til AaB, for at bestille tegningsretter, HVIS emmisionen ikke bliver fuldtegnet.

Det betyder at du kun får aktier hvis ikke AaB får alle 75 millioner i hus. Hvis de gør, er du nødt til at købe dem på markedsvilkår efterfølgende. Så hvis AaB ikke får alle pengene hjem, hjælper du dem med din kapital. Hvis de gør, får du ikke fornøjelsen af at være medejer af biksen.

Den eneste anden mulighed er at købe eksisterende aktier, men det er formentlig (så sikkert som noget nu kan være i den her aktieverden) alt for dyrt ift. til at vente og bare købe aktierne i fri handel efterfølgende.
Du kan sagtens købe tegningsretter, selvom emissionen skulle ende med at blive fuldtegnet. Den er pt. IKKE fuldtegnet...

Hvis man IKKE har aktier i forvejen: I skal købe tegningsretter først. Det giver jer lov til at tegne nye aktier. 1 tegningsret = lov til at tegne 1 ny aktie.

Hvis i "bare" køber AaB-aktier direkte i markedet, er det ikke de nye, men de gamle, og jeres køb gavner derfor IKKE AaB direkte og bidrager ikke mod de 70 millioner.

Det er ikke korrekt. Hold jer til indlæg ovenstående fra JSPR - det forklarer fint hvad man skal gøre, hvis man ikke ejer aktier i forvejen.

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar
Indlæg: 1985
Tilmeldt: 7. jul 2005, 22:42

Re: AaB aktieemisssion

Indlæg af Søgaard » 6. aug 2014, 15:35

seamann skrev:
Søgaard skrev:
Pastorius skrev:
Kristian skrev:Kan os der ikke har aktier i forvejen tegne nye aktier nu?

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
Nej -eller...

Du skal udfylde en blanket og sende den til AaB, for at bestille tegningsretter, HVIS emmisionen ikke bliver fuldtegnet.

Det betyder at du kun får aktier hvis ikke AaB får alle 75 millioner i hus. Hvis de gør, er du nødt til at købe dem på markedsvilkår efterfølgende. Så hvis AaB ikke får alle pengene hjem, hjælper du dem med din kapital. Hvis de gør, får du ikke fornøjelsen af at være medejer af biksen.

Den eneste anden mulighed er at købe eksisterende aktier, men det er formentlig (så sikkert som noget nu kan være i den her aktieverden) alt for dyrt ift. til at vente og bare købe aktierne i fri handel efterfølgende.
Du kan sagtens købe tegningsretter, selvom emissionen skulle ende med at blive fuldtegnet. Den er pt. IKKE fuldtegnet...

Hvis man IKKE har aktier i forvejen: I skal købe tegningsretter først. Det giver jer lov til at tegne nye aktier. 1 tegningsret = lov til at tegne 1 ny aktie.

Hvis i "bare" køber AaB-aktier direkte i markedet, er det ikke de nye, men de gamle, og jeres køb gavner derfor IKKE AaB direkte og bidrager ikke mod de 70 millioner.

Det er ikke korrekt. Hold jer til indlæg ovenstående fra JSPR - det forklarer fint hvad man skal gøre, hvis man ikke ejer aktier i forvejen.
Hvad er ikke korrekt i det jeg skriver?

JSPR forklarer situationen, som jeg nok også ville anbefale alm. fans at bruge, hvis man køber for "mindre" beløb. Men jf. JSPR's forklaring får du kun aktier, hvis der ikke bliver fuldtegnet. Hvis du vil være sikker på at få aktierne, skal du købe tegningsretter, hvorefter du kan udnytte dem til at købe de nye aktier. Tegningsblanketten er først valid, når/hvis man konstanterer at alle tegningsretter ikke er udnyttet.
Aalborg BK 1885!

jspr
2. div
2. div
Indlæg: 157
Tilmeldt: 28. aug 2006, 00:19
Geografisk sted: 9000

Re: AaB aktieemisssion

Indlæg af jspr » 6. aug 2014, 15:57

Søgaard skrev:
seamann skrev:
Søgaard skrev:
Pastorius skrev:
Kristian skrev:Kan os der ikke har aktier i forvejen tegne nye aktier nu?

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
Nej -eller...

Du skal udfylde en blanket og sende den til AaB, for at bestille tegningsretter, HVIS emmisionen ikke bliver fuldtegnet.

Det betyder at du kun får aktier hvis ikke AaB får alle 75 millioner i hus. Hvis de gør, er du nødt til at købe dem på markedsvilkår efterfølgende. Så hvis AaB ikke får alle pengene hjem, hjælper du dem med din kapital. Hvis de gør, får du ikke fornøjelsen af at være medejer af biksen.

Den eneste anden mulighed er at købe eksisterende aktier, men det er formentlig (så sikkert som noget nu kan være i den her aktieverden) alt for dyrt ift. til at vente og bare købe aktierne i fri handel efterfølgende.
Du kan sagtens købe tegningsretter, selvom emissionen skulle ende med at blive fuldtegnet. Den er pt. IKKE fuldtegnet...

Hvis man IKKE har aktier i forvejen: I skal købe tegningsretter først. Det giver jer lov til at tegne nye aktier. 1 tegningsret = lov til at tegne 1 ny aktie.

Hvis i "bare" køber AaB-aktier direkte i markedet, er det ikke de nye, men de gamle, og jeres køb gavner derfor IKKE AaB direkte og bidrager ikke mod de 70 millioner.

Det er ikke korrekt. Hold jer til indlæg ovenstående fra JSPR - det forklarer fint hvad man skal gøre, hvis man ikke ejer aktier i forvejen.
Hvad er ikke korrekt i det jeg skriver?

JSPR forklarer situationen, som jeg nok også ville anbefale alm. fans at bruge, hvis man køber for "mindre" beløb. Men jf. JSPR's forklaring får du kun aktier, hvis der ikke bliver fuldtegnet. Hvis du vil være sikker på at få aktierne, skal du købe tegningsretter, hvorefter du kan udnytte dem til at købe de nye aktier. Tegningsblanketten er først valid, når/hvis man konstanterer at alle tegningsretter ikke er udnyttet.
Jeg formoder han mener at følgende påstand er forkert: "Hvis man IKKE har aktier i forvejen: I skal købe tegningsretter først. Det giver jer lov til at tegne nye aktier. 1 tegningsret = lov til at tegne 1 ny aktie." <-- Nej, man SKAL ikke nødvendigvis købe tegningsretter for at købe af de nye aktier. Det KAN man vælge, hvorved man så er sikker på at købe de aktier man byder ind på (som du efterfølgende selv nævner). Hvis man, som mig, bare vil tage chancen for at få nogle billige aktier til deres reelle pris (dvs. uden omkostningerne ved tegningsretter) kan man byde ind på dem såfremt alle ikke bliver solgt via tegningsretter.

Jeg var i banken tidligere i dag for netop at gøre sidstnævnte, men spurgte for nysgerrighedens skyld til hvad prisen på tegningsretter lå på. Den var nu på 15 øre pr. aktie - dvs. en pris på 45 øre pr. aktie (der reelt kun er 30 øre værd) for at købe med tegningsretter. Jeg var ikke interesseret i at betale 50% mere end aktiernes værdi blot for at være sikker på at få lov at købe, så nu har jeg lagt bud ind på en stak hvis der bliver nogen til overs. Så enten får jeg en røvfuld billige aktier (hvor jeg nøjes med at betale aktiernes reelle værdi) eller også beholder jeg mine penge og så er det no harm done.

Jeg vil naturligvis gerne købe de aktier jeg har lagt bud ind på, men selv om der ikke måtte blive nogen til overs betyder det jo blot at emissionen er fuldtegnet - og det vil jo også kun være lækkert som AaB fan :) Så det er en win-win!!

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar
Indlæg: 1985
Tilmeldt: 7. jul 2005, 22:42

Re: AaB aktieemisssion

Indlæg af Søgaard » 6. aug 2014, 16:37

jspr skrev: Jeg formoder han mener at følgende påstand er forkert: "Hvis man IKKE har aktier i forvejen: I skal købe tegningsretter først. Det giver jer lov til at tegne nye aktier. 1 tegningsret = lov til at tegne 1 ny aktie." .........
Så er jeg enig i første afsnit :) Kan godt se forklaringen manglede, om at man kan købe uden tegningsret, i tilfælde af at der ikke er fuldtegnet - bare man udfylder blanketten.
Aalborg BK 1885!

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: AaB aktieemisssion

Indlæg af Klaus » 6. aug 2014, 23:02

Mon ikke aftenens resultat ikke just er negativ for vores aktietegning. Jeg mener 35 ikke budgetterede millioner, og en fast aktiekurs... Det her kan betyde udsolgt. Hold kæft hvor er det vigtigt :aabfan:

Besvar