Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Fabbe » 22. feb 2015, 23:26

Bedst som man troede, at supporterne betød noget for AaB, blev prisen sat i dag: AaB finder dem ikke mere værd, end et salg til reklamer.

Da de første diodebander kom til i 2008, blev der omsider plads til, at supporterne på vest kunne indramme sin tribune med bannere, som i de følgende år har været der kamp efter kamp, og man har brugt det til at slå Vesttribunen fast som en institution. Vesttribunen - Auxilia - ATK - Drengene, klubben, byen.

Det ser i øvrigt bare brandgodt ud, når man har mulighed for at ramme et fanafsnit visuelt ind. Det er identitetsskabende for tilhængerne på hver et stadion med atmosfære i Europa. I Italien er der eksempelvis tradition for, at en fanklub eksisterer så længe, at banneret findes på stadion. Den dag banneret er væk, eksisterer fanklubben ikke. Derfor skal banneret med hver evig eneste gang på hjemme- og udebane for at vise loyalitet.

Derfor har der virkelig ikke været betænksomhed til stede i hjernen hos den, der nu har lagt totalt beslag på barriererne bag målene, så supporterne ikke længere kan markere sig synligt. Sådan en katastrofe havde man ikke begået i Tyskland, hvor der er en fantastisk bannerkultur hele vejen rundt om hvert et stadion. Alt fra store ultragrupper til små familiefanklubber og lokalfangrupper fylder samtlige stadionsider med bannere, og selv om klubberne (man kan ikke beskylde tyske Bundesligaklubber for at være uprofessionelle!) sagtens kunne plastre al plads til med solgte reklamer, så forstår klubberne, at tilhængerne skaber begivenhederne og dermed værdien. Derfor er der naturligvis plads til at supporterne kan markere sig.

Jeg gider virkelig ikke at antage en Børge Bach-kliché fra 90'erne om, at det er kommercielle hensyn, som AaB er nødt til at tage. Så endimensionelt tænker de ikke i Bundesligaen. Uden at understøtte sine fans til at lave den bedste og festligste indramning, får man ikke nogen særlig spændende hjemmebane. Så kan tv fortsætte med at filme en baggrund af tomme plasticsæder i marts, men med fine diodebander foran 6000 tilskuere, som sidder ned og klapper et par gange i kvarteret.

Så lige så meget jeg jubler over Kvindebjergs chok i sidste sekund - lige så fortørnet er jeg over den komplette ligegyldighed, man her har vist sine supportere i stedet for at understøtte og give gunstige rammevilkår. AaB formår endnu engang at klippe træet ned, før det har fået lov at gro, som jeg vil udtrykke det.

Ignorant, arrogant..en komplet ommer!
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Frygah
Allstar
Allstar
Indlæg: 3025
Tilmeldt: 27. aug 2006, 17:27

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Frygah » 22. feb 2015, 23:39

Jeg tror virkelig jeg har brug for en visuel forklaring? Står diodebanderne så man ikke kan se de ophængte bannere? Eller er der ikke noget at hænge bannerne op i? Eller er de oprindelige bander erstattet af diodebander?

Overordnet set er jeg dog helt enig i din pointe Fabbe, at dansk fodbold desværre lader til at kigge mere i retning af England når det handler om fankultur og samspil mellem klub og fans. Der kunne man lære så vanvittig meget af Tyskland, men det er virker bare ikke som noget man interesserer sig for. Eller, måske for at undskylde dem lidt, det er så langt fra deres tankegang at involvere fans i sådan noget, fordi man slet ikke aner at supporterne faktisk kunne have en kvalificeret holdning til det.
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!

Brugeravatar
Dot Bot
Allstar
Allstar
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 16. aug 2007, 13:40

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Dot Bot » 22. feb 2015, 23:40

Super indlæg!

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Fabbe » 22. feb 2015, 23:47

Her er en visuel forklaring:

Billede

Bannerne hænger over banderne, hvor der tidligere var pladeskiltereklamer fastmonteret. Diodebanderne afløste i 2008 de fastmonterede pladeskilte og levnede plads til, at supporterne kunne indramme afsnittet. De nye diodebander er højere og står helt op ad banden, så der ikke længere er plads til bannere. Så nu er supporterne rammet ind med et reklamelysshow.

Selvfølgelig kunne man lave en løsning, der betænkte supporterne. :thumbsdown:
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4241
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Klaus » 22. feb 2015, 23:57

På den anden side er det nu rart nok, at de bander vi har rent faktisk virker.... Kunne man eventuelt hænge bannerne op på den halvdel af tribunen, hvor der ikke er diodebander???? Det er nemlig rigtigt, at de flotte kreative fan-bannere er med til at skabe en fin visuel ramme om kampen.. Jeg ved godt, at de fleste så vil komme udenfor kameravinklen, men man har trods alt 60% af endetribunen at gøre med herunder banden lige bag mål.....

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Fabbe » 23. feb 2015, 00:19

Klaus skrev:På den anden side er det nu rart nok, at de bander vi har rent faktisk virker.... Kunne man eventuelt hænge bannerne op på den halvdel af tribunen, hvor der ikke er diodebander???? Det er nemlig rigtigt, at de flotte kreative fan-bannere er med til at skabe en fin visuel ramme om kampen.. Jeg ved godt, at de fleste så vil komme udenfor kameravinklen, men man har trods alt 60% af endetribunen at gøre med herunder banden lige bag mål.....
Det forslag falder på to detaljer: 1. Flytter man bannerne, flytter man indramningen, og så kan det hele være lige meget. Så skulle man også flytte supporterne. 2. Der, hvor der ikke er diodebander, er der pladeskiltereklamer, så nej, det er end ikke en mulighed.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Aabwibz
Superliga
Superliga
Indlæg: 740
Tilmeldt: 29. okt 2009, 22:33
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Aabwibz » 23. feb 2015, 12:21

Fabbe skrev:
Klaus skrev:På den anden side er det nu rart nok, at de bander vi har rent faktisk virker.... Kunne man eventuelt hænge bannerne op på den halvdel af tribunen, hvor der ikke er diodebander???? Det er nemlig rigtigt, at de flotte kreative fan-bannere er med til at skabe en fin visuel ramme om kampen.. Jeg ved godt, at de fleste så vil komme udenfor kameravinklen, men man har trods alt 60% af endetribunen at gøre med herunder banden lige bag mål.....
Det forslag falder på to detaljer: 1. Flytter man bannerne, flytter man indramningen, og så kan det hele være lige meget. Så skulle man også flytte supporterne. 2. Der, hvor der ikke er diodebander, er der pladeskiltereklamer, så nej, det er end ikke en mulighed.
Der var vel også reklamer før diodebanderne kom til at hænge på banderne, men disse blev bare dækket til af bannerne?
Flyt hele stemningsområdet ind til bag målet, vil se meget federe ud og vil gøre det muligt at sprede stemningen mere ud, i stedet for at det bliver ødelagt af en kedelig indgang.
Football. Fucking football. Imagine not being into it. Those poor, poor half-alive bastards.
19/5/12

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Fabbe » 23. feb 2015, 16:36

Aabwibz skrev:
Fabbe skrev:
Klaus skrev:På den anden side er det nu rart nok, at de bander vi har rent faktisk virker.... Kunne man eventuelt hænge bannerne op på den halvdel af tribunen, hvor der ikke er diodebander???? Det er nemlig rigtigt, at de flotte kreative fan-bannere er med til at skabe en fin visuel ramme om kampen.. Jeg ved godt, at de fleste så vil komme udenfor kameravinklen, men man har trods alt 60% af endetribunen at gøre med herunder banden lige bag mål.....
Det forslag falder på to detaljer: 1. Flytter man bannerne, flytter man indramningen, og så kan det hele være lige meget. Så skulle man også flytte supporterne. 2. Der, hvor der ikke er diodebander, er der pladeskiltereklamer, så nej, det er end ikke en mulighed.
Der var vel også reklamer før diodebanderne kom til at hænge på banderne, men disse blev bare dækket til af bannerne?
Flyt hele stemningsområdet ind til bag målet, vil se meget federe ud og vil gøre det muligt at sprede stemningen mere ud, i stedet for at det bliver ødelagt af en kedelig indgang.
Som jeg har forstået det, vil man ikke tilbage til lige bag målet og konkurrere om pladserne med en masse stillestående og kaffedrikkende tilskuere, som vil stå præcis i midten. Det kommer der ikke noget godt ud af - kun at fanafsnittet bliver udvandet af tavse tilskuere, som heller ikke vil have udsynet generet af flag. Problemet er, at man aldrig har haft nok ejerskab over et fanafsnit. Der har altid været nogle andres præmisser inde over, og det er virkelig ikke måden at skabe en fantribune.

Diodebanderne kom i 2008, og før diodebanderne kom, var situationen nogenlunde som i dag. Der var bannere forbudt, og det har altid været et stort problem i Danmark. I Sverige har alle supporterorganisationer haft plads til bannere højt på krævedagsordenen, og der er plads til bannere på alle stadions, og det er noget, klubbernes supporterkonsulenter (SLO) vejleder hinanden omkring. Da vi sidste vinter spillede træningskamp i Göteborg, sendte klubbens SLO et velkomstbrev med information om, at der var plads til at hænge bannere på AaB's fanafsnit.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af thomasjn » 23. feb 2015, 16:47

Hvorfor køber de i det hele taget nye bander? Brug da pengene på det sportslige i stedet når vi i forvejen har relativt nye diodebander.

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Fabbe » 23. feb 2015, 17:07

thomasjn skrev:Hvorfor køber de i det hele taget nye bander? Brug da pengene på det sportslige i stedet når vi i forvejen har relativt nye diodebander.
De gamle havde helt tydelige problemer, som sikkert også gav kommercielle problemer, fordi reklameproduktet ikke var godt nok. Så jeg har fuld forståelse for, at man har nyanskaffet.

Men havde man nogen som helst betænksomhed og blik for supporternes betydning for helheden, så ville man ikke have kørt supporterne og bannerne over med en damptromle, som man har gjort. Så ville man sige til en leverandør af løsninger, at det nye setup af diodebander skulle tage et tilsvarende hensyn som de gamle diodebander og sikre, at de ikke spærrede for udsynet til tilskuernes bannere. Sådan ville man gøre i en klub, hvor hensynet til supporterne er tænkt ind i alle beslutninger.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4241
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Klaus » 23. feb 2015, 17:21

Dybest set handler det vel også om hele stadionkonstruktionen. Havde tilskuerpladserne startet en meter højere, ville udsynet have været bedre og der havde også været plads til fan-bannere. De nye diodebander var en nødvendighed, de gamle havde simpelthen så mange pixelfejl, at man ikke længere kunne bruge dem. Jeg ved godt, det er en nødløsning, men kunne man eventuelt benytte siderne ved boden?? Eller kan man i tilfælde af færre tilskuere (læs de fleste kampe) sætte bannere op mellem de nederste bølgebrydere?

Aabwibz
Superliga
Superliga
Indlæg: 740
Tilmeldt: 29. okt 2009, 22:33
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Aabwibz » 23. feb 2015, 19:29

Fabbe skrev:
Aabwibz skrev:
Fabbe skrev:
Klaus skrev:På den anden side er det nu rart nok, at de bander vi har rent faktisk virker.... Kunne man eventuelt hænge bannerne op på den halvdel af tribunen, hvor der ikke er diodebander???? Det er nemlig rigtigt, at de flotte kreative fan-bannere er med til at skabe en fin visuel ramme om kampen.. Jeg ved godt, at de fleste så vil komme udenfor kameravinklen, men man har trods alt 60% af endetribunen at gøre med herunder banden lige bag mål.....
Det forslag falder på to detaljer: 1. Flytter man bannerne, flytter man indramningen, og så kan det hele være lige meget. Så skulle man også flytte supporterne. 2. Der, hvor der ikke er diodebander, er der pladeskiltereklamer, så nej, det er end ikke en mulighed.
Der var vel også reklamer før diodebanderne kom til at hænge på banderne, men disse blev bare dækket til af bannerne?
Flyt hele stemningsområdet ind til bag målet, vil se meget federe ud og vil gøre det muligt at sprede stemningen mere ud, i stedet for at det bliver ødelagt af en kedelig indgang.
Som jeg har forstået det, vil man ikke tilbage til lige bag målet og konkurrere om pladserne med en masse stillestående og kaffedrikkende tilskuere, som vil stå præcis i midten. Det kommer der ikke noget godt ud af - kun at fanafsnittet bliver udvandet af tavse tilskuere, som heller ikke vil have udsynet generet af flag. Problemet er, at man aldrig har haft nok ejerskab over et fanafsnit. Der har altid været nogle andres præmisser inde over, og det er virkelig ikke måden at skabe en fantribune.

Diodebanderne kom i 2008, og før diodebanderne kom, var situationen nogenlunde som i dag. Der var bannere forbudt, og det har altid været et stort problem i Danmark. I Sverige har alle supporterorganisationer haft plads til bannere højt på krævedagsordenen, og der er plads til bannere på alle stadions, og det er noget, klubbernes supporterkonsulenter (SLO) vejleder hinanden omkring. Da vi sidste vinter spillede træningskamp i Göteborg, sendte klubbens SLO et velkomstbrev med information om, at der var plads til at hænge bannere på AaB's fanafsnit.
Hvis man flyttede stemningsområdet ind bag målet ville de personer som ikke gad stå der jo automatisk flytte sig længere væk. Det er en skam at vi står ved indgangen, det virker bare forkert og indgangen skaber et stort hul og er derved ødelæggende for stemningen og det visuelle.
Derudover; nu har jeg tænkt over det i lang tid, men hvorfor er det, at der er en gruppe på få personer som altid stiller sig bag indgangen og "ødelægger" det arbejde der bliver lavet af Røde og de personer om ham? Op til flere gange pr kamp afbryder de sange, begynder deres egne osv?
Football. Fucking football. Imagine not being into it. Those poor, poor half-alive bastards.
19/5/12

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af sulakvelidze » 24. feb 2015, 12:38

Jeg forstår heller ikke, at stemningsområdet absolut skal være sendt ud i et hjørne af stadion. Det svækker muligheden for vækst i antal og smitte af stemning, og det signalerer, at de mest fanatiske er mindre vigtige end de andre på tribunen. Jeg har også en (måske naiv) tro på, at det er nemmere at lægge pres på modstanderes forsvar og ikke mindst dommere i forbindelse med mulige straffespark, hvis de allermest fanatiske er lige ud for, hvor situationerne i feltet sker. Så ind på midten med dem, der råber højest, tak.

Mht. problemet med diodebanderne kunne en henvendelse til Gaarde måske være en overvejelse værd. Han virker på mig som en med sans for betydningen af gode vilkår for tilhængerne. Så jeg tror ikke, at han fejer problemet af bordet uden at have tænkt sig om først.

Brugeravatar
Dot Bot
Allstar
Allstar
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 16. aug 2007, 13:40

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Dot Bot » 24. feb 2015, 13:32

sulakvelidze skrev:Mht. problemet med diodebanderne kunne en henvendelse til Gaarde måske være en overvejelse værd. Han virker på mig som en med sans for betydningen af gode vilkår for tilhængerne. Så jeg tror ikke, at han fejer problemet af bordet uden at have tænkt sig om først.
Så må du desværre tro om. Han er en yderst svær mand at føre en dialog med, når det gælder vilkår for de aktive fans på stadion.

Aabwibz
Superliga
Superliga
Indlæg: 740
Tilmeldt: 29. okt 2009, 22:33
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Aabwibz » 24. feb 2015, 14:43

Dot Bot skrev:
sulakvelidze skrev:Mht. problemet med diodebanderne kunne en henvendelse til Gaarde måske være en overvejelse værd. Han virker på mig som en med sans for betydningen af gode vilkår for tilhængerne. Så jeg tror ikke, at han fejer problemet af bordet uden at have tænkt sig om først.
Så må du desværre tro om. Han er en yderst svær mand at føre en dialog med, når det gælder vilkår for de aktive fans på stadion.
Hvis stemningsområdet blev rykket ind midt på ville der jo ikke engang være et problem med de bander; win-win :thumbsup:
Football. Fucking football. Imagine not being into it. Those poor, poor half-alive bastards.
19/5/12

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af sulakvelidze » 24. feb 2015, 15:48

Dot Bot skrev:
sulakvelidze skrev:Mht. problemet med diodebanderne kunne en henvendelse til Gaarde måske være en overvejelse værd. Han virker på mig som en med sans for betydningen af gode vilkår for tilhængerne. Så jeg tror ikke, at han fejer problemet af bordet uden at have tænkt sig om først.
Så må du desværre tro om. Han er en yderst svær mand at føre en dialog med, når det gælder vilkår for de aktive fans på stadion.
Ok, det lyder ærgerligt. Hvad er det for nogle vilkår, han har været svær at få i dialog omkring?

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Fabbe » 24. feb 2015, 16:05

Nu er jeg sikker på, at aktørerne omkring Vesttribunen diskuterer placering kontinuerligt, så beslutninger træffes helt sikkert i et forum, hvor de erfarne og ansvarlige sidder. Den magtakse hedder først og fremmest ATK+AUX og det løse.

Som jeg forstår det, er problemet først og fremmest, at midten er alt for attraktiv for tavse tilskuere med armene over kors, som gerne vil have den bedste placering af glo fra. Erfaringen er, at disse tilskuere også gør krav på alt muligt. De synger ikke med. De brokker sig, hvis der flyver en øl, de vil have et flag pillet ned, et stykke tifo til at høre op efter 15 sekunder.

Et fanafsnit, som er uden fuld ejerskab for supporterne, fungerer dårligt, og på Aalborg Stadion har det aldrig fungeret særlig godt. Det har altid været for meget på andre hensyns præmisser.

Jeg tror ikke, at den nuværende placering hæmmer væksten for supporterne. Det gør det til gengæld, når man fuldstændig ødelægger rammevilkårene ved at smække diodebander op, hvor bannerne skulle være. Og eksempelvis også ved at kalkunerne langer nidkære karantæner ud til højre og venstre, så antallet af aktive er ved at være halveret. Supporterne er akkurat kun på tålt ophold i den her klub. Det er så sølle at man græmmes.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Aabwibz
Superliga
Superliga
Indlæg: 740
Tilmeldt: 29. okt 2009, 22:33
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Aabwibz » 24. feb 2015, 17:12

Fabbe skrev:Nu er jeg sikker på, at aktørerne omkring Vesttribunen diskuterer placering kontinuerligt, så beslutninger træffes helt sikkert i et forum, hvor de erfarne og ansvarlige sidder. Den magtakse hedder først og fremmest ATK+AUX og det løse.

Som jeg forstår det, er problemet først og fremmest, at midten er alt for attraktiv for tavse tilskuere med armene over kors, som gerne vil have den bedste placering af glo fra. Erfaringen er, at disse tilskuere også gør krav på alt muligt. De synger ikke med. De brokker sig, hvis der flyver en øl, de vil have et flag pillet ned, et stykke tifo til at høre op efter 15 sekunder.

Et fanafsnit, som er uden fuld ejerskab for supporterne, fungerer dårligt, og på Aalborg Stadion har det aldrig fungeret særlig godt. Det har altid været for meget på andre hensyns præmisser.

Jeg tror ikke, at den nuværende placering hæmmer væksten for supporterne. Det gør det til gengæld, når man fuldstændig ødelægger rammevilkårene ved at smække diodebander op, hvor bannerne skulle være. Og eksempelvis også ved at kalkunerne langer nidkære karantæner ud til højre og venstre, så antallet af aktive er ved at være halveret. Supporterne er akkurat kun på tålt ophold i den her klub. Det er så sølle at man græmmes.
Hvis man flyttede det til midten ville de tilskuerer der for bare at se fodbold jo automatisk flytte sig længere væk/ud på en af de andre tribuner når de først mister synet til banen af et banner eller får den første øl flyvende over hovedet på dem.
Og for det andet vil vagterne jo også få et meget dårligere udsyn til hvem der laver hvad, da de ikke kan stå ved indgangen og have ubesværet udsyn eller lige nedenfor på banen (grundet målet).
For mig er der ikke én dårlig ting ved at stå bag målet, men derimod utallige ulemper ved at stå hvor vi gør nu.
Football. Fucking football. Imagine not being into it. Those poor, poor half-alive bastards.
19/5/12

Brugeravatar
Gaarde6
Allstar
Allstar
Indlæg: 6375
Tilmeldt: 6. jul 2005, 11:15
Geografisk sted: Sæby Nordjylland

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Gaarde6 » 24. feb 2015, 18:56

Aabwibz skrev:
Fabbe skrev:Nu er jeg sikker på, at aktørerne omkring Vesttribunen diskuterer placering kontinuerligt, så beslutninger træffes helt sikkert i et forum, hvor de erfarne og ansvarlige sidder. Den magtakse hedder først og fremmest ATK+AUX og det løse.

Som jeg forstår det, er problemet først og fremmest, at midten er alt for attraktiv for tavse tilskuere med armene over kors, som gerne vil have den bedste placering af glo fra. Erfaringen er, at disse tilskuere også gør krav på alt muligt. De synger ikke med. De brokker sig, hvis der flyver en øl, de vil have et flag pillet ned, et stykke tifo til at høre op efter 15 sekunder.

Et fanafsnit, som er uden fuld ejerskab for supporterne, fungerer dårligt, og på Aalborg Stadion har det aldrig fungeret særlig godt. Det har altid været for meget på andre hensyns præmisser.

Jeg tror ikke, at den nuværende placering hæmmer væksten for supporterne. Det gør det til gengæld, når man fuldstændig ødelægger rammevilkårene ved at smække diodebander op, hvor bannerne skulle være. Og eksempelvis også ved at kalkunerne langer nidkære karantæner ud til højre og venstre, så antallet af aktive er ved at være halveret. Supporterne er akkurat kun på tålt ophold i den her klub. Det er så sølle at man græmmes.
Hvis man flyttede det til midten ville de tilskuerer der for bare at se fodbold jo automatisk flytte sig længere væk/ud på en af de andre tribuner når de først mister synet til banen af et banner eller får den første øl flyvende over hovedet på dem.
Og for det andet vil vagterne jo også få et meget dårligere udsyn til hvem der laver hvad, da de ikke kan stå ved indgangen og have ubesværet udsyn eller lige nedenfor på banen (grundet målet).
For mig er der ikke én dårlig ting ved at stå bag målet, men derimod utallige ulemper ved at stå hvor vi gør nu.
Jeg er desværre uenig med dig :-(
Det ville være klart bedst at stå på midten, det hersker der ingen tvivl om!
Desværre er den menige mand i Aalborg IKKE villig til at flytte sig for stemningens skyld!
Helt tilbage da vi stod på langsiden (Kan Fabbe også nikke genkendende til) Stod vi og moslede med den almindelige tilskure om pladsen.
Folk ville stå, hvor man har bedst udsyn! Sådan var det dengang og sådan er det i dag!
Det vil være dræbende for stemningen at flytte på midten da halvdelen af menneskerne der, IKKE flytter sig og IKKE vil synge med!
Der et et KÆMPE problem i Aalborg! Det er næsten UMULIGT at få flere syngende fans på vest! Antal mæssigt er der stort set intet flyttet i løbet af de sidste 15-20 år! Hvorfor det er sådan aner jeg ikke ? For ser vi på en pokalfinale vælter det frem med mennesker som vil bidrage.Om folk synes det er flovt aner jeg ikke?
Men at "stjæle pladsen" til diodebander hjælper BESTEMT ikke på at skabe et bedre fan miljø i Aalborg!!
Man burde (I Gaardes tilfælde) hellere skabe et bånd til de få mennesker, der trods alt kommer og bidrager til stemningen! Prøve at lave en plan for, hvordan man kunne få endnu bedre gang i vest tribunen, så man kunne skabe bare en lille snert af en Tyrkisk tribune!

Aabwibz
Superliga
Superliga
Indlæg: 740
Tilmeldt: 29. okt 2009, 22:33
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Re: Diodebanderne, der fortrængte supporterne (pissesurt indlæg)

Indlæg af Aabwibz » 24. feb 2015, 19:44

Gaarde6 skrev:
Jeg er desværre uenig med dig :-(
Det ville være klart bedst at stå på midten, det hersker der ingen tvivl om!
Desværre er den menige mand i Aalborg IKKE villig til at flytte sig for stemningens skyld!
Helt tilbage da vi stod på langsiden (Kan Fabbe også nikke genkendende til) Stod vi og moslede med den almindelige tilskure om pladsen.
Folk ville stå, hvor man har bedst udsyn! Sådan var det dengang og sådan er det i dag!
Det vil være dræbende for stemningen at flytte på midten da halvdelen af menneskerne der, IKKE flytter sig og IKKE vil synge med!
Der et et KÆMPE problem i Aalborg! Det er næsten UMULIGT at få flere syngende fans på vest! Antal mæssigt er der stort set intet flyttet i løbet af de sidste 15-20 år! Hvorfor det er sådan aner jeg ikke ? For ser vi på en pokalfinale vælter det frem med mennesker som vil bidrage.Om folk synes det er flovt aner jeg ikke?
Men at "stjæle pladsen" til diodebander hjælper BESTEMT ikke på at skabe et bedre fan miljø i Aalborg!!
Man burde (I Gaardes tilfælde) hellere skabe et bånd til de få mennesker, der trods alt kommer og bidrager til stemningen! Prøve at lave en plan for, hvordan man kunne få endnu bedre gang i vest tribunen, så man kunne skabe bare en lille snert af en Tyrkisk tribune!
Nu kan jeg ikke selv snakke af erfaring men hvis det har været et problem før, behøves det ikke være nu. Der er utallige tiltag man kan tage for at drive den almene tilskuer væk fra stemningsområdet, selvfølgelig ikke 100%. Nu stod jeg også selv i torsdags ved siden af 4-5 der ikke sang med på en eneste sang men så ud som om de bare stod i stemningsområdet for at nyde stemningen, så alle kan man alligevel ikke drive væk.

I taget er der allerede lavet skilte med "stemningsområde" som burde kunne flyttes til midten. Derudover kunne man markere et område fysisk på betonnen. Eftersom alle stemningsskaberne normalt kommer i god tid, kunne man jo lave skilte og stå med dem og "advare" om at derfra hvor de står og til næste skilt er et stemningsområde og der derfor forventes at blive hoppet, sunget og kastet med øl. Eventuelt kunne man også stå i indgangen allerede.
Hvis man kom på stadion og normalt ikke står i stemningsområdet, men lige bag målet, og man så at der nu var markeringer og allerede en stor flok unge der hvor man normalt stod ville man måske stille sig der 1-2 kampe men derefter begynde at rykke sig automatisk væk igen eftersom de godt ved at de ikke hører til der eller det bare ikke er dem.

Det er meget muligt al dette allerede er blevet afprøvet/diskuteret før, men kan ikke forstå logikken på de mennesker som du siger ikke er villige til at flytte sig, ligemeget om de så skal stå i midten af hele stemningsområdet, bare for at have godt udsyn. Det må trods alt være nok til at ødelægge deres fredlige stadionoplevelse og de er villige til at rykke 20 meter til højre eller venstre eller evt over på Weber.
Football. Fucking football. Imagine not being into it. Those poor, poor half-alive bastards.
19/5/12

Besvar