Største AaB live-oplevelse

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
SimonJ
1. div
1. div
Indlæg: 358
Tilmeldt: 22. mar 2011, 08:27

Re: Største AaB live-oplevelse

Indlæg af SimonJ » 27. jul 2015, 22:42

Det er altid sjovt, når AaB vinder på ens fødselsdag, specielt efter at have været bagud ved halvleg 2-1 mod Brøndby. Det var dengang, hvor kampene mod Brøndby altid var elektriske, som Meelsen nævner længere oppe. Udover det, kan man ikke andet end elske 2-2 målet, for både opspillet, men også for de involverede personer. Så mange personligheder samlet i et mål.



Lyngby ude i 2011 var også en pisse fed oplevelse, hvor hele Aalborg nordmand, Kjetil, satte den ind i overtiden, hvor os medrejsende og AaB-spillerne jublede i ekstase på løbebanen. Er jeg helt gal på den, hvis jeg siger, at rækværket gik i stykker den dag?


Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Største AaB live-oplevelse

Indlæg af Hovedet » 28. jul 2015, 01:02

abbifar skrev:
Hovedet skrev:Som et af flere tilsyneladende bedagede hoveder på disse kanter, vil jeg tillade mig at bevæge mig uden for Superligaregi og pege på 2 store liveoplevelser tilbage i firserne:

juni 1984: AaB-Nørresundby 4-1 (3. division) - jeg skal ikke udtale mig om stemningen ved den lejlighed, men det gjorde i hvert fald indtryk på en stor knægt som mig, at der troppede hele 17.300 tilskuere op til den kamp, der som nævnt udspillede sig i landets tredjebedste række. Som et kuriosum kan nævnes, at AaB det år havde det 3. højeste tilskuergennemsnit (vist nok 5300) i hele landet. 1984 markerede i øvrigt enden på en skrækkelig nedgangsperiode for AaB i tiden efter indførelse af betalt fodbold. AaB gled i 1980 fra 1. division til 3. division på 2 år og var i 1982 såmænd kun 1 point fra at ryge helt ned i Danmarksserien.

16. november 1986: Svendborg-AaB 1-1 (2. division): Denne kamp er for os ægte AaB-fans fra mumlestemningens æra, hvad fluxkondensatoren er for Dr. Emmet Brown i Tilbage Til Fremtiden. AaB vendte tilbage til landets bedste række efter 7 års fravær, der bl.a. - som nævnt ovenfor - indebar 3 år i 3. division, hvoraf det første var tæt på at føre til den tredje degradering i træk. Der var 3600 tilskuere til kampen på Høje Bøge Stadion, hvoraf anslået 3000 var fra Aalborg, og det var ret vildt på det tidspunkt. Henrik Andersen mejslede sig ved den lejlighed med hammerkraft ind i AaBs moderne historie med sit forrygende udlignende mål kort før tid, der sendte AaB tilbage til landets bedste række, hvor de har været uafbrudt siden.
Lige præcis de to kampe var fantastiske. Kampen i Svendborg var min første away, og jeg husker det som om der var dusinvis af busser dernede.

Naboknægten og jeg havde brugt det meste af 2 dage på at lave et AaBbanner på 1.5x1m... Det kan ses på de optagelser jeg har set fra kampen. Som halvstor knægt var det i høj grad den kamp (sammen med lokalopgørerne mod FfI, HI og NB i 84 sæsonen), der gjorde at mit forhold til AaB blev fasttømret i min sjæl.

Sendt fra min LG-H815 med Tapatalk
Jeg har det helt på samme måde og så et par andre kampe, der i den store sammenhæng er gledet i glemmebogen, men som har subjektiv betydning for mig, kald det en slags affektionsværdi. De her nævnte 2 kampe mener jeg dog bør være almen lærdom for alle AaB-fans, også dem der først er kommet til i Superligaens tid (og nu har den jo også eksisteret i snart 25 år, og AaB har jo præsteret et hav af store resultater siden både nationalt og internationalt).

En kamp, der desværre er langt uden for min rækkevidde, men som jeg gerne havde set, udspillede sig i 1969, hvor AaB besejrede B1909 med absurde 12-2 på Aalborg Stadion. AaBs største sejr i turneringssammenhæng nogensinde og vist også pokal med for den sags skyld. Den kamp overværede min far, og jeg har så været så privilegeret at have fulgt AaB i en tid, hvor de sportslige triumfer er stået i kø. For generationen før mig, var der bronzemedaljen i 1969 og de pokaltriumfer i 1965 og 1970 (hvor sørgeligt det end lyder, var det AaBs "guldalder" før Superligaens indførelse!), og for min bedstefargeneration var der bronzen i 1936! Tænk sig, til 1995: To (2) medaljer - fra 1969 og 1936. Begge af bronze!

Brugeravatar
Dr.Jones
Landshold
Landshold
Indlæg: 833
Tilmeldt: 18. jul 2005, 15:22
Favoritspiller: Starting XI

Re: Største AaB live-oplevelse

Indlæg af Dr.Jones » 28. jul 2015, 17:10

AaB vs AGF 4-1 (tror jeg nok) i ca.2003/4-ish...

Mener Mads Bro lavede et ret godt langskudsmål, og at vi var bagud med 0-1 ... Anyone? :aabfan:

hundekiks
Ynglinge
Ynglinge
Indlæg: 92
Tilmeldt: 28. apr 2008, 14:34

Re: Største AaB live-oplevelse

Indlæg af hundekiks » 29. jul 2015, 11:59

AaB sejr mod panatinikos i Champions Leagues i 1995 var også en stor oplevelse samt AaB's sejr over FCK i 1999 med 4-3 hvor Ståle scorede 2 mål og lavede abelyde i mikrofonen

Brugeravatar
Meelsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 2142
Tilmeldt: 6. jul 2005, 18:40
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Nordens Paris

Re: Største AaB live-oplevelse

Indlæg af Meelsen » 29. jul 2015, 12:37

Dr.Jones skrev:AaB vs AGF 4-1 (tror jeg nok) i ca.2003/4-ish...

Mener Mads Bro lavede et ret godt langskudsmål, og at vi var bagud med 0-1 ... Anyone? :aabfan:
Fremragende kamp. Tror faktisk Mads Bro både scorede på direkte frispark og langskud. Martin Ericsson knaldede den også ind på et lækkert, følt langskud i 2. halvleg ned mod Vesttribunen.

Husker det som at AGF-fansene havde fået tildelt hele endetribunen. Er det nogensinde sket siden?
Bliv medlem af Vesttribunen på Facebook: http://www.facebook.com/Vesttribunen - Fællesskab, udebaneture, merchandise og meget mere!

Hansi_Hinterseer
Miniput
Miniput
Indlæg: 1
Tilmeldt: 6. aug 2015, 15:22
Favoritspiller: Posten

Re: Største AaB live-oplevelse

Indlæg af Hansi_Hinterseer » 6. aug 2015, 16:04

Pokalfinalen 2014: Så besøg i Parken. Så mange pokalfinaler. Så mange nederlag. Endelig en sejr - og så på så overlegen en facon!

Tottenham away: Stemningen på Leicester Square. Fænomenal! Gåturen fra stationen mod stadion - man kunne mærke kampens betydning. Første store awaykamp i mange år - og så på White Hart Lane! Ved halvleg var alle: WTF!? Det fik dog en brat ende, for Spurs satte den i gear fra første fløjt i 2. halvleg. Men vi fortsatte: "You only sing when you're winning!"

Sampdoria hjemme: Aldrig har en 0-0 kamp været så spændende. Hele stadion stod op gennem hele kampen. FuCK tillægsminutterne var lange!

Foråret 2008, kulminerende med 2-0 hjemme mod BIF: Byen sitrede af fodbold det forår. Og så kom forløsningen den torsdag aften. Risgaard x 2. Aldrig har jeg været så stiv i Gaden!

Mindeværdige øjeblikke:

AaB-Køge 2005: Vejret var godt. Kampen var dårlig. 0-0. I anden halvleg rejste én sig op på langsiden og råbte højt efter Gaarde: "Kom nu Gaarde, giv de sidste 95%". Langsiden grinede og klappede. Gaarde mistede umiddelbart efter bolden igen igen.

AaB-Zalgiris 2003: AaB havde vundet denne første kamp i Litauen, så returkampen skulle bare køres hjem. Det blev den. AaB ville ikke noget, Zalgiris kunne ikke noget. For at undgå at falde i søvn i 2. halvleg satte jeg mig til at høre ANR, hvor H.P. Rytter kommenterede kampen. Husker han sagde hen imod slutningen af kampen: "Dette er en af de ringeste kampe, som AaB nogen sinde har spillet." Den endte 0-0. Kampen var så ringe, at jeg husker den, som var det igår!

Min første kamp på stadion mod Lyngby i 1994: Super stemning på den gamle langside. "Fede Larsen, fede, fede Larsen". Gill takker af og kaster sin trøje ud til masserne efter kampen. Rækværket bryder sammen og folk ligger hulter-til-bulter i en stor bunke. Jeg var solgt - og har været det siden. AaB till the day I die!

Besvar