Wieghorst ny træner

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Wieghorst ny træner

Indlæg af Pastorius » 30. okt 2017, 12:17

9000AaB skrev:
FIDEL skrev:
Martino skrev:Tør man lidt håbe på at nederlag til Hobro og FCM kan betyde farvel til Wieghorst? Jeg ser ikke at han kan vende skuden.
Jeg håber aldrig på et nederlag til AaB, MEN jeg kan trøste mig en smule med, at såfremt vi taber disse 2 kampe, så er en Wieghorst-afsked tættere på!
Tror desværre at HVIS og kun HVIS AaB fyrer MW sker det først efter/omkring nytår, som med Søndergaard.... vi skulle jo nødig give os selv chancen for at kunne ende i top 6 - vi trods alt "kun" 5 point bagefter og 12 kampe igen så så hellere de gjord det nu end senere, og denne gang en type som Bo Henriksen der kan gå amok og give vildskab eller Kuhn som kender klubben.

Skulle det ske før nytår så skal det være fordi vi taber til Helsingør i Pokalen eller får store tæsk over flere kampe i Suppen.

Men er sikker på ligaens bedste sportsdirektør (ironi) giver vores træner lang snor......desværre....
Hvis man nu mener at vi skal af med Wieghorst så kunne der være god mening i at tage den lidt med ro og forberede et skifte.

Der er ikke umiddelbart noget i kortene der får en til at tro på at der er nogen i trænerstaben der kan tage midlertidigt over, og erfaringerne fra sidst siger vel også at vi bør vide, hvad der kan komme i stedet INDEN vi siger Wieghorst op.

Jeg er ikke vild med Wieghorst, men hvis ikke man tror Kuhn er manden, så har jeg rigtig svært ved at se, hvem man ellers kunne hente som ville give ret meget bedre mening.
Med venlig Hilsen
--
Robert

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Wieghorst ny træner

Indlæg af dyhrmaN » 30. okt 2017, 12:27

Pastorius skrev:
9000AaB skrev:
FIDEL skrev:
Martino skrev:Tør man lidt håbe på at nederlag til Hobro og FCM kan betyde farvel til Wieghorst? Jeg ser ikke at han kan vende skuden.
Jeg håber aldrig på et nederlag til AaB, MEN jeg kan trøste mig en smule med, at såfremt vi taber disse 2 kampe, så er en Wieghorst-afsked tættere på!
Tror desværre at HVIS og kun HVIS AaB fyrer MW sker det først efter/omkring nytår, som med Søndergaard.... vi skulle jo nødig give os selv chancen for at kunne ende i top 6 - vi trods alt "kun" 5 point bagefter og 12 kampe igen så så hellere de gjord det nu end senere, og denne gang en type som Bo Henriksen der kan gå amok og give vildskab eller Kuhn som kender klubben.

Skulle det ske før nytår så skal det være fordi vi taber til Helsingør i Pokalen eller får store tæsk over flere kampe i Suppen.

Men er sikker på ligaens bedste sportsdirektør (ironi) giver vores træner lang snor......desværre....
Hvis man nu mener at vi skal af med Wieghorst så kunne der være god mening i at tage den lidt med ro og forberede et skifte.

Der er ikke umiddelbart noget i kortene der får en til at tro på at der er nogen i trænerstaben der kan tage midlertidigt over, og erfaringerne fra sidst siger vel også at vi bør vide, hvad der kan komme i stedet INDEN vi siger Wieghorst op.

Jeg er ikke vild med Wieghorst, men hvis ikke man tror Kuhn er manden, så har jeg rigtig svært ved at se, hvem man ellers kunne hente som ville give ret meget bedre mening.
Jeg er også ret lunken ved en fyring for fyringens skyld. Jeg er mod en trænerfyring igen, hvis man ikke har sig et klart billede af, hvem som kan gøre det bedre, og hvad den nye træner kan bidrage med, som er så tilpas anderledes, at det berittiger al den uro, det giver.
Det begynder at lugte af AGF, når vi alle skriger 'MW raus' uden at have gjort os ret mange tanker om, hvem der kunne være bedre, og hvad denne skal gøre anderledes.
Måske skal man ligeså meget kigge mod Gaarde og assistenterne?

Nitten
Superliga
Superliga
Indlæg: 748
Tilmeldt: 18. apr 2015, 20:07
Favoritspiller: Søren dissing
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Wieghorst ny træner

Indlæg af Nitten » 30. okt 2017, 12:29

Buzz Killington skrev:
Gamen skrev:
Pastorius skrev: Jeg har ikke gravet efter stats, men det skulle undre mig, hvis vores effektivitet ift. gode målchancer er så meget ringere end gennemsnitet i ligaen. Det skulle også undre mig, hvis vi ikke er et af de hold der skaber færrest (kvalificerede) afslutninger.
Vi har færrest afslutninger af alle hold.
3. færrest afslutninger på mål i hele ligaen.
10. bedst når det gælder scoringseffektivitet.
Crazy!

Ja, men sådan må det jo være når man har et hold der søger boldbesiddelse, og derfor ikke ønsker at være specielt direkte, og helst kun vil afslutte på 100% chancer for ikke at miste bolden. I lyset af det fanger man aldrig modstanderen i ubalance. Det kan være fint nok, i en Barca'sk "forsvare sig med bolden agtig tilgang", men det bliver helt igennem tandløst, når man ikke, i modsætning til Barca, har spillerne til at bryde gennem et etableret forsvar. Når man endelig kommer op i modstanderens felt, bliver det et forpakket forsøg på pass'n'move, hvor vores spillere ikke er bevægelige nok og hvor modstanderen let kan gardere sig mod os gennem kompakthed, selv med halv-dårlige forsvarsspillere.

Fordi organisationen og trænerstaben har påtvunget os en stil vi stadig ikke har spillerne til at gennemføre, så bliver de få afslutninger vi foretager os lavet i desperation, og dermed falder scoringseffektiviteten sammen med afslutningsvilligheden.

Gaarde skal simpelthen finde de gennembrudsspillere. Måske er rolim sådan en - det lugter lidt af en Thomsen-type. Men det er ikke nok. Vi skal have mindst to yderligere af den slags på holdet hvis vi skal nå målsætningen om topfodbold. Om de så spiller i angrebet, på midten, fløjen eller backen er mindre væsentligt.
Var det bedre hvis Gaarde fandt en en træner der kunne tilpas spillestilen efter det spillerne formår og ikke omvendt

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5104
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: Wieghorst ny træner

Indlæg af Jakobsen » 30. okt 2017, 12:34

dyhrmaN skrev:
Pastorius skrev:
9000AaB skrev:
FIDEL skrev:
Martino skrev:Tør man lidt håbe på at nederlag til Hobro og FCM kan betyde farvel til Wieghorst? Jeg ser ikke at han kan vende skuden.
Jeg håber aldrig på et nederlag til AaB, MEN jeg kan trøste mig en smule med, at såfremt vi taber disse 2 kampe, så er en Wieghorst-afsked tættere på!
Tror desværre at HVIS og kun HVIS AaB fyrer MW sker det først efter/omkring nytår, som med Søndergaard.... vi skulle jo nødig give os selv chancen for at kunne ende i top 6 - vi trods alt "kun" 5 point bagefter og 12 kampe igen så så hellere de gjord det nu end senere, og denne gang en type som Bo Henriksen der kan gå amok og give vildskab eller Kuhn som kender klubben.

Skulle det ske før nytår så skal det være fordi vi taber til Helsingør i Pokalen eller får store tæsk over flere kampe i Suppen.

Men er sikker på ligaens bedste sportsdirektør (ironi) giver vores træner lang snor......desværre....
Hvis man nu mener at vi skal af med Wieghorst så kunne der være god mening i at tage den lidt med ro og forberede et skifte.

Der er ikke umiddelbart noget i kortene der får en til at tro på at der er nogen i trænerstaben der kan tage midlertidigt over, og erfaringerne fra sidst siger vel også at vi bør vide, hvad der kan komme i stedet INDEN vi siger Wieghorst op.

Jeg er ikke vild med Wieghorst, men hvis ikke man tror Kuhn er manden, så har jeg rigtig svært ved at se, hvem man ellers kunne hente som ville give ret meget bedre mening.
Jeg er også ret lunken ved en fyring for fyringens skyld. Jeg er mod en trænerfyring igen, hvis man ikke har sig et klart billede af, hvem som kan gøre det bedre, og hvad den nye træner kan bidrage med, som er så tilpas anderledes, at det berittiger al den uro, det giver.
Det begynder at lugte af AGF, når vi alle skriger 'MW raus' uden at have gjort os ret mange tanker om, hvem der kunne være bedre, og hvad denne skal gøre anderledes.
Måske skal man ligeså meget kigge mod Gaarde og assistenterne?
Jeg er ikke imponeret over Morten Wieghorst, men jeg tror simpelthen ikke på han er problemet i sig selv. Man kunne måske se på, at han burde have nogle andre typer som assistenter fremfor de to tøre kiks Augu og Friis. En Kuhn type ville absolut pynte. Det helt overskyggende problem er imiderltid at man har implementeret ungdomsstrategien helt forkert. Da typer som Lucas, Kusk, Thomsen, Helenius, Dalsgaard osv. kom ind på holdet var der en stærk rutineret stamme som gjorde holdet altid fungerede og havde et relativt højt bundniveau. Nogle af dem skulle sågar slå rutinerede spillere af for at komme til at spille. Når Thellufsen, Pohl, Abildgaard, Børsting, MC osv. smides ind på holdet er nærmest med forventning om at de trækker læsset, hvilket de logisk nok ikke. Det er et altså et voldsomt og fuldstændig blåøjet paradigmeskift der er sket i opbygningen af truppen efter 2014. Der er jo næsten ingen på det her hold der er sikre performere og i stedet for at hente dem udefra har man snuppet en lang række lottokuponer i typisk AGF stil. Nej til Flores'er, Safranko'er, Meillinger'ere, Sylvester'er med flere og ja tak til flere Prica'er, Nomvethe'er, Johansson'er og Ståle'r. Wieghorst er et middelmådigt og lidt kedeligt trænervalg, men man må se på det makværk af en trup der er sat sammen. Min kritik skal egentlig ikke som sådan ses som kritik af de enkelte spillere, men mere den måde hvorpå truppen er sat sammen. Vi har næsten ingen kulturbærere tilbage at trække læsset og ingen profiler der kan noget ekstraordinært. Vi vil have nøjagtigt de samme problemer om træneren hedder Lars Søndergaard, Kent Nielsen, ALlan Kuhn, Morgen Wieghorst, Jürgen Klopp eller Mauricio Pocchetino. Derudover kommer vi aldrig til at kunne køre en talentstrategi ala. Farum. Det kræver noget helt andet at spille i AaB og på Aalborg Stadion end det gør at spille på plasticbanen i Farum, hvor fanklubbens gennemsnitsalder er 11 år og de altid er glade.
Tak til Lynge, PEA og Kent for hvad de skabte
Fuck jer til Bælum, IAO, Gaarde og øvrige inkompetente!

All Cops Are Heroes!

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Wieghorst ny træner

Indlæg af Buzz Killington » 30. okt 2017, 12:41

Nitten skrev:
Buzz Killington skrev:
Gamen skrev:
Pastorius skrev: Jeg har ikke gravet efter stats, men det skulle undre mig, hvis vores effektivitet ift. gode målchancer er så meget ringere end gennemsnitet i ligaen. Det skulle også undre mig, hvis vi ikke er et af de hold der skaber færrest (kvalificerede) afslutninger.
Vi har færrest afslutninger af alle hold.
3. færrest afslutninger på mål i hele ligaen.
10. bedst når det gælder scoringseffektivitet.
Crazy!

Ja, men sådan må det jo være når man har et hold der søger boldbesiddelse, og derfor ikke ønsker at være specielt direkte, og helst kun vil afslutte på 100% chancer for ikke at miste bolden. I lyset af det fanger man aldrig modstanderen i ubalance. Det kan være fint nok, i en Barca'sk "forsvare sig med bolden agtig tilgang", men det bliver helt igennem tandløst, når man ikke, i modsætning til Barca, har spillerne til at bryde gennem et etableret forsvar. Når man endelig kommer op i modstanderens felt, bliver det et forpakket forsøg på pass'n'move, hvor vores spillere ikke er bevægelige nok og hvor modstanderen let kan gardere sig mod os gennem kompakthed, selv med halv-dårlige forsvarsspillere.

Fordi organisationen og trænerstaben har påtvunget os en stil vi stadig ikke har spillerne til at gennemføre, så bliver de få afslutninger vi foretager os lavet i desperation, og dermed falder scoringseffektiviteten sammen med afslutningsvilligheden.

Gaarde skal simpelthen finde de gennembrudsspillere. Måske er rolim sådan en - det lugter lidt af en Thomsen-type. Men det er ikke nok. Vi skal have mindst to yderligere af den slags på holdet hvis vi skal nå målsætningen om topfodbold. Om de så spiller i angrebet, på midten, fløjen eller backen er mindre væsentligt.
Var det bedre hvis Gaarde fandt en en træner der kunne tilpas spillestilen efter det spillerne formår og ikke omvendt
Det ville måske give et boost på den korte bane. Men, hvis man vil have en overordnet strategi som skal samle både indkøb og spillerudvikling, som på sigt skal give os en konkurencefordel i forhold til de andre klubber, så tror jeg ikke på den idé. Med det sagt, kunne man måske godt finde en træner der stadig var indstillet på at spille AaB'sk, men som var bedre til at se mulighederne i spillertruppen, og foretage justeringer i forhold til den. Jeg har dog svært ved at se det projekt lykkes med de træneremner der kan være relevante for AaB. Vi har samlet et hold af relativt teknisk stærke, men fysisk udfordrede spillere. De kan spille én slags fodbold. Derfor så jeg hellere man supplerede dem med de nævnte spillere, end at gøre som AGF, og ende i en ekstremt dyr, og ineffektiv slingrerkurs, som man aldrig rigtig kan rette op på.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Sønderhof
Allstar
Allstar
Indlæg: 1046
Tilmeldt: 9. jul 2005, 12:51
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Re: Wieghorst ny træner

Indlæg af Sønderhof » 30. okt 2017, 12:46

Nitten skrev:
Buzz Killington skrev:
Gamen skrev:
Pastorius skrev: Jeg har ikke gravet efter stats, men det skulle undre mig, hvis vores effektivitet ift. gode målchancer er så meget ringere end gennemsnitet i ligaen. Det skulle også undre mig, hvis vi ikke er et af de hold der skaber færrest (kvalificerede) afslutninger.
Vi har færrest afslutninger af alle hold.
3. færrest afslutninger på mål i hele ligaen.
10. bedst når det gælder scoringseffektivitet.
Crazy!

Ja, men sådan må det jo være når man har et hold der søger boldbesiddelse, og derfor ikke ønsker at være specielt direkte, og helst kun vil afslutte på 100% chancer for ikke at miste bolden. I lyset af det fanger man aldrig modstanderen i ubalance. Det kan være fint nok, i en Barca'sk "forsvare sig med bolden agtig tilgang", men det bliver helt igennem tandløst, når man ikke, i modsætning til Barca, har spillerne til at bryde gennem et etableret forsvar. Når man endelig kommer op i modstanderens felt, bliver det et forpakket forsøg på pass'n'move, hvor vores spillere ikke er bevægelige nok og hvor modstanderen let kan gardere sig mod os gennem kompakthed, selv med halv-dårlige forsvarsspillere.

Fordi organisationen og trænerstaben har påtvunget os en stil vi stadig ikke har spillerne til at gennemføre, så bliver de få afslutninger vi foretager os lavet i desperation, og dermed falder scoringseffektiviteten sammen med afslutningsvilligheden.

Gaarde skal simpelthen finde de gennembrudsspillere. Måske er rolim sådan en - det lugter lidt af en Thomsen-type. Men det er ikke nok. Vi skal have mindst to yderligere af den slags på holdet hvis vi skal nå målsætningen om topfodbold. Om de så spiller i angrebet, på midten, fløjen eller backen er mindre væsentligt.
Var det bedre hvis Gaarde fandt en en træner der kunne tilpas spillestilen efter det spillerne formår og ikke omvendt
Altså genansætte Søndergaard?

FCN spiler fremragende fodbold og klarer sig glimrende, for et budget der antageligvis er mindre end vores.
Nej, vi skal holde fast i konceptet! AGF forsøger at sammensætte et hold af knoklere, men kan heller ikke skabe resultater, så den vej tror jeg ikke på.

Gaardes forfærdelige indkøb er den altoverskyggende årsag til vi er havnet i det her morads. Ud med ham!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Wieghorst ny træner

Indlæg af Pastorius » 30. okt 2017, 12:46

Jakobsen skrev:
dyhrmaN skrev:
Pastorius skrev:
9000AaB skrev:
FIDEL skrev:
Martino skrev:Tør man lidt håbe på at nederlag til Hobro og FCM kan betyde farvel til Wieghorst? Jeg ser ikke at han kan vende skuden.
Jeg håber aldrig på et nederlag til AaB, MEN jeg kan trøste mig en smule med, at såfremt vi taber disse 2 kampe, så er en Wieghorst-afsked tættere på!
Tror desværre at HVIS og kun HVIS AaB fyrer MW sker det først efter/omkring nytår, som med Søndergaard.... vi skulle jo nødig give os selv chancen for at kunne ende i top 6 - vi trods alt "kun" 5 point bagefter og 12 kampe igen så så hellere de gjord det nu end senere, og denne gang en type som Bo Henriksen der kan gå amok og give vildskab eller Kuhn som kender klubben.

Skulle det ske før nytår så skal det være fordi vi taber til Helsingør i Pokalen eller får store tæsk over flere kampe i Suppen.

Men er sikker på ligaens bedste sportsdirektør (ironi) giver vores træner lang snor......desværre....
Hvis man nu mener at vi skal af med Wieghorst så kunne der være god mening i at tage den lidt med ro og forberede et skifte.

Der er ikke umiddelbart noget i kortene der får en til at tro på at der er nogen i trænerstaben der kan tage midlertidigt over, og erfaringerne fra sidst siger vel også at vi bør vide, hvad der kan komme i stedet INDEN vi siger Wieghorst op.

Jeg er ikke vild med Wieghorst, men hvis ikke man tror Kuhn er manden, så har jeg rigtig svært ved at se, hvem man ellers kunne hente som ville give ret meget bedre mening.
Jeg er også ret lunken ved en fyring for fyringens skyld. Jeg er mod en trænerfyring igen, hvis man ikke har sig et klart billede af, hvem som kan gøre det bedre, og hvad den nye træner kan bidrage med, som er så tilpas anderledes, at det berittiger al den uro, det giver.
Det begynder at lugte af AGF, når vi alle skriger 'MW raus' uden at have gjort os ret mange tanker om, hvem der kunne være bedre, og hvad denne skal gøre anderledes.
Måske skal man ligeså meget kigge mod Gaarde og assistenterne?
Jeg er ikke imponeret over Morten Wieghorst, men jeg tror simpelthen ikke på han er problemet i sig selv. Man kunne måske se på, at han burde have nogle andre typer som assistenter fremfor de to tøre kiks Augu og Friis. En Kuhn type ville absolut pynte. Det helt overskyggende problem er imiderltid at man har implementeret ungdomsstrategien helt forkert. Da typer som Lucas, Kusk, Thomsen, Helenius, Dalsgaard osv. kom ind på holdet var der en stærk rutineret stamme som gjorde holdet altid fungerede og havde et relativt højt bundniveau. Nogle af dem skulle sågar slå rutinerede spillere af for at komme til at spille. Når Thellufsen, Pohl, Abildgaard, Børsting, MC osv. smides ind på holdet er nærmest med forventning om at de trækker læsset, hvilket de logisk nok ikke. Det er et altså et voldsomt og fuldstændig blåøjet paradigmeskift der er sket i opbygningen af truppen efter 2014. Der er jo næsten ingen på det her hold der er sikre performere og i stedet for at hente dem udefra har man snuppet en lang række lottokuponer i typisk AGF stil. Nej til Flores'er, Safranko'er, Meillinger'ere, Sylvester'er med flere og ja tak til flere Prica'er, Nomvethe'er, Johansson'er og Ståle'r. Wieghorst er et middelmådigt og lidt kedeligt trænervalg, men man må se på det makværk af en trup der er sat sammen. Min kritik skal egentlig ikke som sådan ses som kritik af de enkelte spillere, men mere den måde hvorpå truppen er sat sammen. Vi har næsten ingen kulturbærere tilbage at trække læsset og ingen profiler der kan noget ekstraordinært. Derudover kommer vi aldrig til at kunne køre en talentstrategi ala. Farum. Det kræver noget helt andet at spille i AaB og på Aalborg Stadion end det gør at spille på plasticbanen i Farum, hvor fanklubbens gennemsnitsalder er 11 år og de altid er glade.
Vi skal ikke kigge efter hvor problemet er, og prøve at fjerne det.

Problemer vil der altid være, og ting der kunne gøres langt bedre. Det var der også i doublesæsonen.

Vi skal lede efter den personlighed der bringe os udover problemerne og alligevel skabe resultater. I en fodboldklub er den mest naturlige position at gøre det ud fra - trænerposten. Men selvfølgelig er sportsdirektør og direktør også i spil her.

Det nytter ikke at skifte nogen af dem ud, hvis ikke det er fordi vi tror på vi har den personlighed klar i kulissen.

Hamrén har før vist han har det der skal til for at lave kulturændringer i AaB. Kunne man lokke ham, ville jeg være positiv for forandringer i direktionen. Ellers synes jeg hellere vi skal kigge efter træneremner.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Gamen

Re: Wieghorst ny træner

Indlæg af Gamen » 30. okt 2017, 12:55

Jeg kommer gerne med træneremner lidt senere i dag... har grublet over det længe.

Vores helt store problem, det offensive spil, understreges nok af at selv Karlo Bartolec, wingback for FCN, har løsnet flere skud end vores førsteangriber Jannik Pohl. I det hele taget skal vi kigge langt efter offensivspillere med mange afslutninger. Flores har pyntet på det de seneste 4-5 kampe, men ellers ser netop den statistik helt horribel ud ifht. de fleste andre hold i ligaen.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Wieghorst ny træner

Indlæg af Buzz Killington » 30. okt 2017, 12:59

Pastorius skrev:
Jakobsen skrev:
dyhrmaN skrev:
Pastorius skrev:
9000AaB skrev:
FIDEL skrev:
Jeg håber aldrig på et nederlag til AaB, MEN jeg kan trøste mig en smule med, at såfremt vi taber disse 2 kampe, så er en Wieghorst-afsked tættere på!
Tror desværre at HVIS og kun HVIS AaB fyrer MW sker det først efter/omkring nytår, som med Søndergaard.... vi skulle jo nødig give os selv chancen for at kunne ende i top 6 - vi trods alt "kun" 5 point bagefter og 12 kampe igen så så hellere de gjord det nu end senere, og denne gang en type som Bo Henriksen der kan gå amok og give vildskab eller Kuhn som kender klubben.

Skulle det ske før nytår så skal det være fordi vi taber til Helsingør i Pokalen eller får store tæsk over flere kampe i Suppen.

Men er sikker på ligaens bedste sportsdirektør (ironi) giver vores træner lang snor......desværre....
Hvis man nu mener at vi skal af med Wieghorst så kunne der være god mening i at tage den lidt med ro og forberede et skifte.

Der er ikke umiddelbart noget i kortene der får en til at tro på at der er nogen i trænerstaben der kan tage midlertidigt over, og erfaringerne fra sidst siger vel også at vi bør vide, hvad der kan komme i stedet INDEN vi siger Wieghorst op.

Jeg er ikke vild med Wieghorst, men hvis ikke man tror Kuhn er manden, så har jeg rigtig svært ved at se, hvem man ellers kunne hente som ville give ret meget bedre mening.
Jeg er også ret lunken ved en fyring for fyringens skyld. Jeg er mod en trænerfyring igen, hvis man ikke har sig et klart billede af, hvem som kan gøre det bedre, og hvad den nye træner kan bidrage med, som er så tilpas anderledes, at det berittiger al den uro, det giver.
Det begynder at lugte af AGF, når vi alle skriger 'MW raus' uden at have gjort os ret mange tanker om, hvem der kunne være bedre, og hvad denne skal gøre anderledes.
Måske skal man ligeså meget kigge mod Gaarde og assistenterne?
Jeg er ikke imponeret over Morten Wieghorst, men jeg tror simpelthen ikke på han er problemet i sig selv. Man kunne måske se på, at han burde have nogle andre typer som assistenter fremfor de to tøre kiks Augu og Friis. En Kuhn type ville absolut pynte. Det helt overskyggende problem er imiderltid at man har implementeret ungdomsstrategien helt forkert. Da typer som Lucas, Kusk, Thomsen, Helenius, Dalsgaard osv. kom ind på holdet var der en stærk rutineret stamme som gjorde holdet altid fungerede og havde et relativt højt bundniveau. Nogle af dem skulle sågar slå rutinerede spillere af for at komme til at spille. Når Thellufsen, Pohl, Abildgaard, Børsting, MC osv. smides ind på holdet er nærmest med forventning om at de trækker læsset, hvilket de logisk nok ikke. Det er et altså et voldsomt og fuldstændig blåøjet paradigmeskift der er sket i opbygningen af truppen efter 2014. Der er jo næsten ingen på det her hold der er sikre performere og i stedet for at hente dem udefra har man snuppet en lang række lottokuponer i typisk AGF stil. Nej til Flores'er, Safranko'er, Meillinger'ere, Sylvester'er med flere og ja tak til flere Prica'er, Nomvethe'er, Johansson'er og Ståle'r. Wieghorst er et middelmådigt og lidt kedeligt trænervalg, men man må se på det makværk af en trup der er sat sammen. Min kritik skal egentlig ikke som sådan ses som kritik af de enkelte spillere, men mere den måde hvorpå truppen er sat sammen. Vi har næsten ingen kulturbærere tilbage at trække læsset og ingen profiler der kan noget ekstraordinært. Derudover kommer vi aldrig til at kunne køre en talentstrategi ala. Farum. Det kræver noget helt andet at spille i AaB og på Aalborg Stadion end det gør at spille på plasticbanen i Farum, hvor fanklubbens gennemsnitsalder er 11 år og de altid er glade.
Vi skal ikke kigge efter hvor problemet er, og prøve at fjerne det.

Problemer vil der altid være, og ting der kunne gøres langt bedre. Det var der også i doublesæsonen.

Vi skal lede efter den personlighed der bringe os udover problemerne og alligevel skabe resultater. I en fodboldklub er den mest naturlige position at gøre det ud fra - trænerposten. Men selvfølgelig er sportsdirektør og direktør også i spil her.

Det nytter ikke at skifte nogen af dem ud, hvis ikke det er fordi vi tror på vi har den personlighed klar i kulissen.

Hamrén har før vist han har det der skal til for at lave kulturændringer i AaB. Kunne man lokke ham, ville jeg være positiv for forandringer i direktionen. Ellers synes jeg hellere vi skal kigge efter træneremner.
Udefra (langt udefra) får jeg indtrykket af at kulturen i AaB der handler om spillet på banen, er meget skrøbelig i øjeblikket. Jeg har egentlig fuld tiltro til Gaarde og Schors mht. at tegne de bredeste linjer, og sikre at AaB på sigt, er en stærk virksomhed, og et stærkt brand. Det virker som om de gør mange ting rigtigt og lige efter bogen, hvis vi ser bort fra det decideret sporslige. Fordi, mht. til udvikling af spillertruppen, ungdomsspillerne og trænerteamet er jeg bekymret. Vi har skiftet meget ud, hvor specielt afgangen af Figo er ekstremt trist. Jeg har ligesom de fleste andre, ikke nogen direkte indsigt i hvad der sker på træningsbanen, men de mange udskiftninger omkring fodboldholdet, med flere u-trænere, assistenter, fitness coaches og, som nævnt, overordnet ansvarshavende som Figo, så må det død-pine have nogle konsekvenser. Eneste redningskrans kan være at PEA er så stor en leder, at han formår at holde sammen på kulturen i denne tid. Udefra står det og falder med hans lederevner.

edit: Nå ja, glemte pointen i svaret på dit indlæg. Vi mangler evt. en figur, der skal fungere som som erstantning for Gaarde, eller som supplement til Gaarde og Schors, der har en mere eksklusiv sportslig ekspertise og autoritet, der har overordnet ansvar for udviklingen af det sportslige, bl.a. mht. til indkøb (og scouting). Den rolle som PEA har i skyggen, skal være helt fremme og eksplicit i klubben, og skal gennemsyre det sportslige arbejde. Det kunne være Hamrén. Det ville være fantastisk hvis det var Hamrén. Ring for helvede til Hamren! flyttet
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Gamen

Re: Wieghorst ny træner

Indlæg af Gamen » 30. okt 2017, 13:07

Buzz Killington skrev:Eneste redningskrans kan være at PEA er så stor en leder, at han formår at holde sammen på kulturen i denne tid. Udefra står det og falder med hans lederevner.
Lige præcis dét tror jeg ikke du skal regne med. Han er en meget ydmyg og relativt stille type, der gør sit arbejde bedst i kulissen - i samtaler med de unge spillere og i ivrige studier af spillet. En af grundene til at han ikke brød sig om trænergerningen og har sagt nej lige siden, er at han ikke bryder sig om den del af gamet. Ved fra perifær familie at én af grundene til at han har holdt så længe er, at AaB har afstået fra at lægge pres på ham ifht. at indtage andre roller end dem han har og kan lide. Ellers var han stoppet før.

Han er som den gamle professor man lige svinger forbi på gangen for at få en second opinion, eller ivrigt inddrager på højere niveau. En slags sensei i AaB.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Wieghorst ny træner

Indlæg af Buzz Killington » 30. okt 2017, 13:10

Gamen skrev:
Buzz Killington skrev:Eneste redningskrans kan være at PEA er så stor en leder, at han formår at holde sammen på kulturen i denne tid. Udefra står det og falder med hans lederevner.
Lige præcis dét tror jeg ikke du skal regne med. Han er en meget ydmyg og relativt stille type, der gør sit arbejde bedst i kulissen - i samtaler med de unge spillere og i ivrige studier af spillet. En af grundene til at han ikke brød sig om trænergerningen og har sagt nej lige siden, er at han ikke bryder sig om den del af gamet. Ved fra perifær familie at én af grundene til at han har holdt så længe er, at AaB har afstået fra at lægge pres på ham ifht. at indtage andre roller end dem han har og kan lide. Ellers var han stoppet før.

Han er som den gamle professor man lige svinger forbi på gangen for at få en second opinion, eller ivrigt inddrager på højere niveau. En slags sensei i AaB.
Ja, det var også min fornemmelse. Så står jeg ved min edit foroven:

Vi mangler evt. en figur, der skal fungere som som erstantning for Gaarde, eller som supplement til Gaarde og Schors, der har en mere eksklusiv sportslig ekspertise og autoritet, der har overordnet ansvar for udviklingen af det sportslige, bl.a. mht. til indkøb (og scouting). Den rolle som PEA har i skyggen, skal være helt fremme og eksplicit i klubben, og skal gennemsyre det sportslige arbejde. Det kunne være Hamrén. Det ville være fantastisk hvis det var Hamrén. Ring for helvede til Hamren!
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Gamen

Re: Wieghorst ny træner

Indlæg af Gamen » 30. okt 2017, 13:14

Buzz Killington skrev: Udefra (langt udefra) får jeg indtrykket af at kulturen i AaB der handler om spillet på banen, er meget skrøbelig i øjeblikket. Jeg har egentlig fuld tiltro til Gaarde og Schors mht. at tegne de bredeste linjer, og sikre at AaB på sigt, er en stærk virksomhed, og et stærkt brand. Det virker som om de gør mange ting rigtigt og lige efter bogen, hvis vi ser bort fra det decideret sporslige. Fordi, mht. til udvikling af spillertruppen, ungdomsspillerne og trænerteamet er jeg bekymret. Vi har skiftet meget ud, hvor specielt afgangen af Figo er ekstremt trist. Jeg har ligesom de fleste andre, ikke nogen direkte indsigt i hvad der sker på træningsbanen, men de mange udskiftninger omkring fodboldholdet, med flere u-trænere, assistenter, fitness coaches og, som nævnt, overordnet ansvarshavende som Figo, så må det død-pine have nogle konsekvenser. Eneste redningskrans kan være at PEA er så stor en leder, at han formår at holde sammen på kulturen i denne tid. Udefra står det og falder med hans lederevner.
Helt, helt enig (there's a first for everything).

Det er mit klare indtryk, at Gaarde ved at gentage ambitionsniveauet og spilidéen til hudløshed, hver gang han får taletid, er ved at skabe en distance til spillertruppen. Det pres han er med til at skabe er usundt, og man kender det fra andre sammenhænge. Hvis man har en arbejdsplads, hvor man oplever en markant forskel i de reelle forudsætninger sat op imod de krav/rammer organisationen melder ud, så får man medarbejdere der ikke er motiverede. Du kan ikke få en Yugo til at køre som en Ferrari, og hvis målet er at vi skal kunne køre med de bedste, så skal vi saftsuseme have byttet en del komponenter ud.

Præcis samme pointe som hhv. eks-træner og eks-spiller har været inde på tidligere. I stedet for at motivforske og se dem som gift, så skulle man måske erkende at de kan have haft ret, og at andre i truppen har samme overbevisning.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Wieghorst ny træner

Indlæg af Buzz Killington » 30. okt 2017, 13:21

Gamen skrev:
Buzz Killington skrev: Udefra (langt udefra) får jeg indtrykket af at kulturen i AaB der handler om spillet på banen, er meget skrøbelig i øjeblikket. Jeg har egentlig fuld tiltro til Gaarde og Schors mht. at tegne de bredeste linjer, og sikre at AaB på sigt, er en stærk virksomhed, og et stærkt brand. Det virker som om de gør mange ting rigtigt og lige efter bogen, hvis vi ser bort fra det decideret sporslige. Fordi, mht. til udvikling af spillertruppen, ungdomsspillerne og trænerteamet er jeg bekymret. Vi har skiftet meget ud, hvor specielt afgangen af Figo er ekstremt trist. Jeg har ligesom de fleste andre, ikke nogen direkte indsigt i hvad der sker på træningsbanen, men de mange udskiftninger omkring fodboldholdet, med flere u-trænere, assistenter, fitness coaches og, som nævnt, overordnet ansvarshavende som Figo, så må det død-pine have nogle konsekvenser. Eneste redningskrans kan være at PEA er så stor en leder, at han formår at holde sammen på kulturen i denne tid. Udefra står det og falder med hans lederevner.
Helt, helt enig (there's a first for everything).

Det er mit klare indtryk, at Gaarde ved at gentage ambitionsniveauet og spilidéen til hudløshed, hver gang han får taletid, er ved at skabe en distance til spillertruppen. Det pres han er med til at skabe er usundt, og man kender det fra andre sammenhænge. Hvis man har en arbejdsplads, hvor man oplever en markant forskel i de reelle forudsætninger sat op imod de krav/rammer organisationen melder ud, så får man medarbejdere der ikke er motiverede. Du kan ikke få en Yugo til at køre som en Ferrari, og hvis målet er at vi skal kunne køre med de bedste, så skal vi saftsuseme have byttet en del komponenter ud.

Præcis samme pointe som hhv. eks-træner og eks-spiller har været inde på tidligere. I stedet for at motivforske og se dem som gift, så skulle man måske erkende at de kan have haft ret, og at andre i truppen har samme overbevisning.
Jeg må lægge mig flat ned og ærligt indrømme at den enighed er udtryk for at jeg har rykket mig i lyset af realiteterne er blevet langt mere tydelige.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Gamling
Superliga
Superliga
Indlæg: 631
Tilmeldt: 8. jul 2005, 21:48
Favoritspiller: Ib Simonsen
Geografisk sted: København

Re: Wieghorst ny træner

Indlæg af Gamling » 30. okt 2017, 13:23

Når 2 trænere efter hinanden forgæves har fumlet rundt for at finde et offensivt koncept, så er det nok ikke (kun) træneren pilen peger på men spillertruppen.

Når det er sagt, så har vi altså ikke blive ved med at udskifte 1/3 af truppen, så derfor må vi tilpasse målsætningerne så de bliver realistiske over en længere periode og opgradere truppen mere gradvist.

Og i den optik må ledelsen i AaB så vurdere om de mener at MW og assistenterne er den/de der i form at personlige egenskaber, målrettet træning og spillermotivation kan binde dette arbejde sammen på en kontinuerlig god og resultatskabende måde.

Hvis svaret på de spørgsmål er nej eller måske så bør MW og assistenterne følge med Sylvestr og Meilinger ud af døren i vinterpausen !!!
Gamling
"Ib Simonsen forever"

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Wieghorst ny træner

Indlæg af BoT » 30. okt 2017, 14:03

Et af vores helt store problemer, når det kommer til at score mål, er, at vi undlader at spille chancerne store. I går så man både Flores, Børsting og især Rolim gentagne gange sparke på mål uden for feltet - til absolut ingen verdens nytte. Det gjorde selvfølgelig, at vi vandt afslutningsstatistikken, men af reelt farlige chancer, havde vi vel kun tre (Børstings to i første halveleg og Lesniaks i 2.). Altså muligheder, hvor vi kommer frem til en næsten fri afslutning i dangerzone.

Men nej. Så snart vores spillere nærmer sig feltet, skyder de på mål. Helt ufarligt.

Jeg tænker, at det er noget psykisk. At man så gerne vil score, at man forivrer sig og glemmer at tænke. Lad os nu spille chancerne større. Mål kommer fra dangerzone - altså den midterste del af straffesparksfeltet. Næsten aldrig uden for feltet. Hvorfor tror vi så, at det er det, der skal løse vores scoringskrise?

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Indlæg: 4412
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:12
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Re: Wieghorst ny træner

Indlæg af le Cid » 30. okt 2017, 14:04

Jeg var personligt lidt skeptisk over fyringen af Søndergaard. Jeg mente, at den kunne forsvares, men ikke alt var helt til rotterne. Til gengæld var jeg bestemt ikke imponeret over signingen af MW - og det er bestemt ikke blevet bedre med tiden. Stort set alt har været en kæmpe jammerdal under MW - imens der var adskillige lyspunkter under forgængeren. Hvis Søndergaard måtte ud, så bør MW helt bestemt også være meget tæt på kanten. Men sørg nu for guds skyld at have en ordentlig erstatning på plads først!!!!

Jeg har stadig en vis portion tillid til Gaarde, som jeg egentlig synes gør det fornuftigt efter omstændighederne. Om ikke andet er jeg villig til at give ham et sidste skud til at finde den helt rigtige træner. I min bog har han kun fejlet rigtig én gang: Da han byttede Søndergaard med MW.
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Hilje-indeks

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Wieghorst ny træner

Indlæg af Buzz Killington » 30. okt 2017, 14:05

BoT skrev:Et af vores helt store problemer, når det kommer til at score mål, er, at vi undlader at spille chancerne store. I går så man både Flores, Børsting og især Rolim gentagne gange sparke på mål uden for feltet - til absolut ingen verdens nytte. Det gjorde selvfølgelig, at vi vandt afslutningsstatistikken, men af reelt farlige chancer, havde vi vel kun tre (Børstings to i første halveleg og Lesniaks i 2.). Altså muligheder, hvor vi kommer frem til en næsten fri afslutning i dangerzone.

Men nej. Så snart vores spillere nærmer sig feltet, skyder de på mål. Helt ufarligt.

Jeg tænker, at det er noget psykisk. At man så gerne vil score, at man forivrer sig og glemmer at tænke. Lad os nu spille chancerne større. Mål kommer fra dangerzone - altså den midterste del af straffesparksfeltet. Næsten aldrig uden for feltet. Hvorfor tror vi så, at det er det, der skal løse vores scoringskrise?
Men, hvad er forklaringen så på at man ikke spiller chancerne større? Er det ikke netop at man ikke har redskaberne til det? Som jeg ser det, er afslutningerne udefra et symptom på et problem, og ikke årsagen til det.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Martino
Allstar
Allstar
Indlæg: 3788
Tilmeldt: 4. aug 2005, 11:10
Geografisk sted: Aalborg

Re: Wieghorst ny træner

Indlæg af Martino » 30. okt 2017, 14:09

dyhrmaN skrev:
Pastorius skrev:
9000AaB skrev:
FIDEL skrev:
Martino skrev:Tør man lidt håbe på at nederlag til Hobro og FCM kan betyde farvel til Wieghorst? Jeg ser ikke at han kan vende skuden.
Jeg håber aldrig på et nederlag til AaB, MEN jeg kan trøste mig en smule med, at såfremt vi taber disse 2 kampe, så er en Wieghorst-afsked tættere på!
Tror desværre at HVIS og kun HVIS AaB fyrer MW sker det først efter/omkring nytår, som med Søndergaard.... vi skulle jo nødig give os selv chancen for at kunne ende i top 6 - vi trods alt "kun" 5 point bagefter og 12 kampe igen så så hellere de gjord det nu end senere, og denne gang en type som Bo Henriksen der kan gå amok og give vildskab eller Kuhn som kender klubben.

Skulle det ske før nytår så skal det være fordi vi taber til Helsingør i Pokalen eller får store tæsk over flere kampe i Suppen.

Men er sikker på ligaens bedste sportsdirektør (ironi) giver vores træner lang snor......desværre....
Hvis man nu mener at vi skal af med Wieghorst så kunne der være god mening i at tage den lidt med ro og forberede et skifte.

Der er ikke umiddelbart noget i kortene der får en til at tro på at der er nogen i trænerstaben der kan tage midlertidigt over, og erfaringerne fra sidst siger vel også at vi bør vide, hvad der kan komme i stedet INDEN vi siger Wieghorst op.

Jeg er ikke vild med Wieghorst, men hvis ikke man tror Kuhn er manden, så har jeg rigtig svært ved at se, hvem man ellers kunne hente som ville give ret meget bedre mening.
Jeg er også ret lunken ved en fyring for fyringens skyld. Jeg er mod en trænerfyring igen, hvis man ikke har sig et klart billede af, hvem som kan gøre det bedre, og hvad den nye træner kan bidrage med, som er så tilpas anderledes, at det berittiger al den uro, det giver.
Det begynder at lugte af AGF, når vi alle skriger 'MW raus' uden at have gjort os ret mange tanker om, hvem der kunne være bedre, og hvad denne skal gøre anderledes.
Måske skal man ligeså meget kigge mod Gaarde og assistenterne?
Selvfølgelig skal man ikke bare fyre for fyringens skyld, men når man fra start har kunne se at Wieghorst var et forkert valg, gør det det ekstra svært at trække pinen(min egen mening). Jeg har forsvaret Gaarde - og gør det endnu, men han skal ikke lave flere fejlskud på trænerfronten lige foreløbig. Jeg hælder til en udlænding, gerne en sydeuropæisk en af slagsen. Skal det være en fra den hjemlige andedam, bør man enten kigge mod Vejle eller Thisted eller hente den tidligere AaB-spiller Bo Zinck ind. Jeg kan også leve med Kuhn og så få Bo ind som ekstra assistent eller afløser for Augo.
Jeg savner Winsnes

Gamen

Re: Wieghorst ny træner

Indlæg af Gamen » 30. okt 2017, 14:28

le Cid skrev: I min bog har han kun fejlet rigtig én gang: Da han byttede Søndergaard med MW.
Hvis ikke man lever op til den strategi man selv har lagt, og som er det pejlemærke man som udenforstående først og fremmest må måle klubbens sportslige ledelse på, så er man dumpet i min bog. Gaardes plan fra slut-2014 og frem til nu, var at skabe en konkurrencedygtig trup som kunne spille med om topplaceringer i år. Det har han forsømt. Ydermere har vi formøblet stort set alle Bassogog-millioner uden at få udtalt klasse ind. Okore kan blive det (igen), og Rinne har tegning til det. Men ellers er det jo ikke spillere som er deciderede Superliga-profiler. Og det forventer jeg mig egentlig godt man kunne for i omegnen af 25 mio.
Den store udskiftning i truppen har ikke gjort noget godt - vi er en klub der slet ikke er vant til at være en banegård á la AGF.

Hvis ikke man mener at Gaarde har fejlet på indkøbssiden, så må man lige åbne øjnene. Når et transfervindue går så galt, at kun 1 af 5 væsentlige indkøb til truppen spiller en rolle her 1 år senere, så er det en eklatant fiasko.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Wieghorst ny træner

Indlæg af Klaus » 30. okt 2017, 16:21

Er tiden ikke kommet til at gøre det åbenlyse og få Kuhn ombord på skibet igen. Det er efter min mening hævet oven enhver tvivl, at man har dummet sig helt vildt, da man forbigik ham sidste gang. Spillet er nu så gudsjammerligt kedeligt, at der er brug for noget, der minder om en revolution. Det er ikke sikkert Kuhn kan få den nuværende trup i slutspillet. Men jeg er helt sikker på, at han kan bidrage med noget gejst og humør som i den grad er efterspurgt.

Det der er så skide træls er, at vi skal helt ned i lortet inden, der bliver handlet. Nu har vi to kampe mod Hobro og FCM, som begge er hold på et helt andet niveau end vores. Vi får højest et enkelt point. Så er der 2 must win udekampe mod Helsingør og Lyngby. Vi har ikke vundet 2 superligakampe i træk siden Wieghorsts to første kampe i februar måned, det gør vi nok heller ikke nu. Efteråret slutter af med en hjemmekamp mod FCK. Det her kan gå helt galt.....

Besvar