Køllen I Møllen skrev:Yankee skrev:FlæskeFrank skrev:Kampen mellem 7.-8. pladsen er altså kun interessant, fordi den eventuel giver mulighed for en kamp om Europacupplads. Det svarer allerhøjst til en semifinaleplads i pokalen. Og her mindes jeg ikke tilskuertal på 10.000 ?! Der var 7.200 til vores hjemmebane mod AGF(pokalkampen sidste år). Det er ret ordinært superligatal.
Problemet med en turnering, som indbygger "cupkampe" er, at den næste kamp er altid vigtigere end førstkommende. Dermed kan du godt springe en kamp over.
Jeg snakker som almindelig tilskuer og ikke som debatsidemand:-)
Er der nogen der har hørt en 'almindelig tilskuer' sige "jeg vil ikke tage på stadion i dag fordi der kommer en vigtigere kamp til maj"?
Jeg synes jeg snakker med relativt mange almindelige stadiongængere og hvis de ikke skal på stadion handler det altid om at de skal noget andet, ikke kan nå på stadion efter arbejde eller at der er en Premier League-kamp, de hellere vil se. Jeg har stadig til gode at høre om nogen, der har fravalgt en kamp på grund af slutspilsstrukturen.
Enig. I starten af 90`erne da Aalborg for en periode var en af de byer med flest tilskuere spillede AaB midt i rækken og havde reel ingen chance for at komme op omkring medaljer eller for at rykke ned. Ingen kampe var liv eller død. Man kom fordi alle kampe er vigtige. Uanset hvor man er i tabellen. Det tror jeg stadig er gældende selvom tilskuertallet er faldet siden.
Aalborg var ikke bare en af byerne med flest tilskuere. Det var simpelthen
byen i slutfirserne og indtil knap halvvejs i halvfemserne efter AaBs tilbagevenden til den bedste række i 1987. AaB havde landets klart højeste tilskuertal på hjemmebane trods sportslig middelmådighed.
De var såmænd ikke stort højere end tilskuertallene i dag (ca. 7.-8.000 i snit), men dengang var der ingen klubber i nærheden af det snit. Fra starten af halvfemserne eksploderede Brøndbys og FCKs tilskuertal, og AaB udviklede sig efterhånden til at blive en tilskuermæssig mellemvare i dansk fodbold. Dette ville have været fuldkommen utænkeligt, hvis vi går ca. 25 år tilbage.
Tilskuertallene i dag i Danmark er trods tilbagegang de senere år stadig klart højere end i starthalvfemserne, hvorfor det øgede TV-udbud - besnærende forklaringen end måtte være - næppe udgør grunden til den øjeblikkelige tilbagegang i tilskuertallene.