Ungdoms arbejde i AaB

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Gaarde6
Allstar
Allstar
Indlæg: 6374
Tilmeldt: 6. jul 2005, 11:15
Geografisk sted: Sæby Nordjylland

Ungdoms arbejde i AaB

Indlæg af Gaarde6 » 2. aug 2017, 10:09

Kom til at poste det her i transfertråden.
Så jeg prøver lige at starte en tråd med det her.

Jeg har altid haft det indtryk at AaB er en klub, som tager sig godt af de nye spillere.
Men gælder det også på ungdomsholdene?

Jeg hørte noget, som jeg synes er meget problematisk, hvis det gør sig gældene (Ved ikke om det er et engangs tilfælde) Derfor vil jeg høre, hvordan andres kendskab til ungdommen i AaB er?

Jeg har en kammerat, som har en søn der er rigtig god til at spille fodbold.
Hans hold var i Aalborg og spille mod AaB. Efter kampen bliver han kontaktet og spurgt om ikke han kunne tænke sig at komme ud og træne med i AaB.
Skal siges at knægten er stor AaB fan. Men han ville ikke derud. Rygterne går på at det er et meget fjendtligt miljø derude og drengene udefra bliver mobbet og holdt udenfor. Som sagt aner jeg ikke om det har noget på sig. Men det er da skidt, hvis det er de rygter der er ude.
Det vil jo ikke ligefrem gøre det nemmere at få unge mennesker derud og spille.

Har i andre hørt noget lignende?

Legum Magister
Landshold
Landshold
Indlæg: 806
Tilmeldt: 14. jul 2017, 22:40
Favoritspiller: Sir Stanley Matthews

Re: Ungdoms arbejde i AaB

Indlæg af Legum Magister » 2. aug 2017, 10:26

Gaarde6 skrev:Kom til at poste det her i transfertråden.
Så jeg prøver lige at starte en tråd med det her.

Jeg har altid haft det indtryk at AaB er en klub, som tager sig godt af de nye spillere.
Men gælder det også på ungdomsholdene?

Jeg hørte noget, som jeg synes er meget problematisk, hvis det gør sig gældene (Ved ikke om det er et engangs tilfælde) Derfor vil jeg høre, hvordan andres kendskab til ungdommen i AaB er?

Jeg har en kammerat, som har en søn der er rigtig god til at spille fodbold.
Hans hold var i Aalborg og spille mod AaB. Efter kampen bliver han kontaktet og spurgt om ikke han kunne tænke sig at komme ud og træne med i AaB.
Skal siges at knægten er stor AaB fan. Men han ville ikke derud. Rygterne går på at det er et meget fjendtligt miljø derude og drengene udefra bliver mobbet og holdt udenfor. Som sagt aner jeg ikke om det har noget på sig. Men det er da skidt, hvis det er de rygter der er ude.
Det vil jo ikke ligefrem gøre det nemmere at få unge mennesker derud og spille.

Har i andre hørt noget lignende?
Jeg har ikke hørt om decideret mobning, og håber ved gud, at trænerne er deres opgave voksen og får den slags stoppet, hvis det forekommer. Jeg har derimod hørt fra flere, og gennem mange år, at det kan være lidt et kulturchock at komme til klubben som ungdomsspiller. Det er bare et lidt hårdere miljø, da drengene jo pludselig befinder sig i et elitesystem, hvor der alt andet lige skal præsteres, og det kan være en omvæltning for drenge, der har været vant til en klub, hvor det sociale element var større. Og så er der det yderligere, at de spillere der kommer fra andre klubber ofte har været den altdominerende spiller på deres gamle hold, og nu skal de så finde en plads i et hieraki (som der jo altid er) hvor de ikke længere er selvskrevne til en plads i toppen.

Gamen

Re: Ungdoms arbejde i AaB

Indlæg af Gamen » 2. aug 2017, 10:33

Jeg tvivler på, at det er så grelt som det bliver fremstillet i din post.

Det kan dog være et problem, at det meget stærke trekløver som holdt snart sagt samtlige problemer og udfordringer med ungdomsspillere indenfor AaB's egne rækker, er splittet for alle vinde. Friis, Jacob Larsen og til dels PEA udgjorde en slags enhed, der bl.a. var rigtigt gode til at tage møder med forældre, efterskoler og øvrige ressourcepersoner i spillernes netværk for at sikre sig, at deres hovedfokus på fodbolden blev holdt, og tog sig af evt. problematiske situationer. Bl.a. så det ikke fik negativ indflydelse på deres adfærd i træningsmiljøet. Jeg kan godt være lidt i tvivl om noget af det er gået fløjten med den meget markante udskiftning af trænere og nøglepersoner i vores ungdomsafdeling.

Og ja, så er der de helt naturlige udfordringer som Legum Magister beskriver. Men lige nøjagtig dét vil jeg nu også sige handler om træneren. Husker tydeligt, da Anders Madsen skiftede til FC Midtjylland, og 89-årgangen blev overladt til Jens Peter Hansen da de blev ynglinge. Det fik flere spillere til at miste lysten til fodbold, fordi både træningsniveau, kultur i truppen og den generelle holdånd forsvandt med skiften fra en helt eminent træner til et gammelt AaB-koryfæ, der var alt, alt for meget af den gamle skole og ikke evnede hverken at motivere eller tænde gnisten hos et hold der ellers var en enormt talentfuld årgang.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Ungdoms arbejde i AaB

Indlæg af Pastorius » 2. aug 2017, 10:38

Det er helt naturligt at den slags opstår og forekommer blandt unge mennesker - særligt i et elitemiljø.

Jeg er overbevist om at det sker med jævne mellemrum, og AaB håndterer det når det sker.

Hvis rygter om den er nok til at afholde folk for at komme til AaB har de nok alligevel ikke det drive der skal til for at slå igennem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Med venlig Hilsen
--
Robert

KJ
Superliga
Superliga
Indlæg: 644
Tilmeldt: 11. jul 2005, 11:47
Geografisk sted: 2100 København Ø

Re: Ungdoms arbejde i AaB

Indlæg af KJ » 2. aug 2017, 10:46

Jeg har hørt, at en del af forklaringen på en række fratrædelser i ungdomssektoren er ussel mammon. Trænere mv omkring holdene bruger ekstremt meget tid på gerningen men får kun peanuts, groft sagt. Specielt FCM og FCK skulle angiveligt betale ungdomstrænerne væsentligt mere i løn. AaB har også, efter mine oplysninger, det princip, at forældrene omkring i hvert fald de yngre elitehold selv skal afholde alle udgifter og i øvrigt bidrage med arbejdsindsatser i forbindelse med udekampe og turneringer.

Det er muligt, at AaB skal øge udgifterne til ungdomsarbejdet for ikke at sakke bagud. Jeg har dog ikke hørt nogen generel kritik af kvaliteten af træningen eller setuppet for de unge spillere. Men jeg ved, at en del forældre bliver overrasket over, hvor meget de selv skal bidrage med - efter de har indvilget i at transportere junior fra Skagen til Aalborg tre gange om ugen....

Legum Magister
Landshold
Landshold
Indlæg: 806
Tilmeldt: 14. jul 2017, 22:40
Favoritspiller: Sir Stanley Matthews

Re: Ungdoms arbejde i AaB

Indlæg af Legum Magister » 2. aug 2017, 11:02

KJ skrev:Jeg har hørt, at en del af forklaringen på en række fratrædelser i ungdomssektoren er ussel mammon. Trænere mv omkring holdene bruger ekstremt meget tid på gerningen men får kun peanuts, groft sagt. Specielt FCM og FCK skulle angiveligt betale ungdomstrænerne væsentligt mere i løn. AaB har også, efter mine oplysninger, det princip, at forældrene omkring i hvert fald de yngre elitehold selv skal afholde alle udgifter og i øvrigt bidrage med arbejdsindsatser i forbindelse med udekampe og turneringer.

Det er muligt, at AaB skal øge udgifterne til ungdomsarbejdet for ikke at sakke bagud. Jeg har dog ikke hørt nogen generel kritik af kvaliteten af træningen eller setuppet for de unge spillere. Men jeg ved, at en del forældre bliver overrasket over, hvor meget de selv skal bidrage med - efter de har indvilget i at transportere junior fra Skagen til Aalborg tre gange om ugen....
Det er meget muligt, at der er noget om det med forventningerne til forældrenes bidrag. Med den generelle tendens til at "curle" børn har AaB måske også mulighed for at stille større krav til forældrenes engagement.

Jeg kan huske da Per Krøldrup fra Farsø i sin tid blev hvervet af Chang og talen faldt på logisitk. Da var Preben Krøldrup, Pers far og tidligere elitedommer, kold og sagde, at hvis Chang ville have Per til Aalborg flere gange om ugen, ja så måtte man jo sende en taxa - og sådan blev det. Chang havde en vognmand, der til hver træning hentede et par talenter rundt om i Himmerland, og AaB hentede et par spillere fra Aars-egnen på samme vis. I dag er det nok lettere at lægge forventningen om logistik m.v. over på forældrene fordi de i forvejen har vænnet sig til at gøre så mange ting for deres børn, og for guds skyld ikke vil skuffe børnene.

Martino
Allstar
Allstar
Indlæg: 3788
Tilmeldt: 4. aug 2005, 11:10
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ungdoms arbejde i AaB

Indlæg af Martino » 2. aug 2017, 11:02

Kender en spiller på U17liga og en spiller på U19liga. Ingen af dem er stjernerne på holdet og ligger nok mellem nr 12-18 i truppen. Der kan det være svært altid at være den som bliver valgt fra feks til træningslejr eller som nu feks Iber Cup i Esbjerg. Omvendt sorterer det også de spillere fra som ikke har mentaliteten til et konkurrencemiljø anyway, men disse spillere kan jo godt hænge med næbbet og indimellem føle sig udenfor. Man skal huske at disse årgange er samlet af spillere fra alle mulige steder i Nordjylland. Jeg ved at feks Mæhle er blevet et eksempel flere af de her spillere, som ikke er stjerner i deres årgang, kigger på. Netop fordi han kom fra baghjul.
Jeg mener vi har en kanon U19 træner, men den nye U17 træner kender jeg ikke rigtig. Den gamle U17 træner, synes jeg personligt brokkede sig for meget over dommerne og råbte for meget af spillerne, men det er en smagssag hvilken stil man er til.
Jeg savner Winsnes

Gamen

Re: Ungdoms arbejde i AaB

Indlæg af Gamen » 2. aug 2017, 11:05

Legum Magister skrev: Jeg kan huske da Per Krøldrup fra Farsø i sin tid blev hvervet af Chang og talen faldt på logisitk. Da var Preben Krøldrup, Pers far og tidligere elitedommer, kold og sagde, at hvis Chang ville have Per til Aalborg flere gange om ugen, ja så måtte man jo sende en taxa - og sådan blev det.
Da FCM i sin tid kaprede en række AaB-talenter (Ahlmann m. fl.) skete det bl.a. ved at Steinlein personligt hentede dem og kørte dem til Ikast. Som en løsning indtil akademiet stod færdigt, og de havde et sted de kunne flytte ind.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Ungdoms arbejde i AaB

Indlæg af Yankee » 2. aug 2017, 11:16

Der er jo grænser for hvor mange Superliga-minutter man kan vride ud af Himmerland og Vendsyssel. Penge kan ikke nødvendigvis rykke ret meget for AaB. De gode ungdomsspillere er (heldigvis) fuldstændig ligeglade med penge - de kigger kun på hvor godt de kan blive trænet og uddannet. Så kan man prøve at købe de bedste trænere, men dels er mange af trænerne familiefædre, som kan være svære at lokke til Nordjylland fra andre landsdele og dels er det utroligt svært at scoute trænere. Det er et helt andet marked end spillermarkedet - også af den simple grund at man ikke lige tager til Kroatien og køber en ny u19-træner som man kunne gøre hvis vi snakkede om en ny venstre back.

Det er også svært at se hvordan AaB skulle blive stærkere på rekrutteringen. AaB sidder 100% på alt nord for Hobro og øst for Fjerritslev. AaB har endda en samarbejdsklub på Læsø. Hvis man skal udvide rekrutteringsgrundlaget kræver det enten at man går rogue og begynder at lokke knægte fra Øst- og Sydjylland til Aalborg eller at man går i krig med FC Midtjylland om det, de kalder "område 1" - dvs. Mors/Thy og omegn. Der er bare ret få spillere i det område, så jeg tror ikke det er krigen værd, så at sige.

Nå, det var måske lidt off-topic. Pointen er at man bør gøre rigtig, rigtig meget for at holde på de gode trænere, når man har dem, som KJ også er inde på. Det er måske den eneste parameter, hvor flere penge kan gøre en tydelig forskel.

Legum Magister
Landshold
Landshold
Indlæg: 806
Tilmeldt: 14. jul 2017, 22:40
Favoritspiller: Sir Stanley Matthews

Re: Ungdoms arbejde i AaB

Indlæg af Legum Magister » 2. aug 2017, 11:20

Martino skrev:Kender en spiller på U17liga og en spiller på U19liga. Ingen af dem er stjernerne på holdet og ligger nok mellem nr 12-18 i truppen. Der kan det være svært altid at være den som bliver valgt fra feks til træningslejr eller som nu feks Iber Cup i Esbjerg. Omvendt sorterer det også de spillere fra som ikke har mentaliteten til et konkurrencemiljø anyway, men disse spillere kan jo godt hænge med næbbet og indimellem føle sig udenfor. Man skal huske at disse årgange er samlet af spillere fra alle mulige steder i Nordjylland. Jeg ved at feks Mæhle er blevet et eksempel flere af de her spillere, som ikke er stjerner i deres årgang, kigger på. Netop fordi han kom fra baghjul.
Jeg mener vi har en kanon U19 træner, men den nye U17 træner kender jeg ikke rigtig. Den gamle U17 træner, synes jeg personligt brokkede sig for meget over dommerne og råbte for meget af spillerne, men det er en smagssag hvilken stil man er til.
Noget jeg godt kunne tænke mig at se, var at klubberne tog Morten Olsens gode idé (ja han havde faktisk én, den var så ikke original da han havde "hugget" den fra Holland) om boblerhold til sig. I ungdomsrækkerne spiller den fysiske udvikling for alvor ind, og små spillere og spillere født sent på året bliver oftere valgt fra i forløbet. Derved taber man altså en stor del af talentmassen på gulvet. I Holland gør man angiveligt en dyd ud af at holde på de små spillere ved at bruge sådanne boblerhold. Jeg mener også at have læst VdV udtale noget om, at han var forbavset over, hvor megen vægt man i Danmark (her mener han formentlig FCM) har lagt på ungdomsspilleres fysiske udvikling. Han var f.eks. selv ikke i et vægtlokale før han nærmest var fuldt udviklet fysisk.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Ungdoms arbejde i AaB

Indlæg af Yankee » 2. aug 2017, 11:45

Legum Magister skrev:
Martino skrev:Kender en spiller på U17liga og en spiller på U19liga. Ingen af dem er stjernerne på holdet og ligger nok mellem nr 12-18 i truppen. Der kan det være svært altid at være den som bliver valgt fra feks til træningslejr eller som nu feks Iber Cup i Esbjerg. Omvendt sorterer det også de spillere fra som ikke har mentaliteten til et konkurrencemiljø anyway, men disse spillere kan jo godt hænge med næbbet og indimellem føle sig udenfor. Man skal huske at disse årgange er samlet af spillere fra alle mulige steder i Nordjylland. Jeg ved at feks Mæhle er blevet et eksempel flere af de her spillere, som ikke er stjerner i deres årgang, kigger på. Netop fordi han kom fra baghjul.
Jeg mener vi har en kanon U19 træner, men den nye U17 træner kender jeg ikke rigtig. Den gamle U17 træner, synes jeg personligt brokkede sig for meget over dommerne og råbte for meget af spillerne, men det er en smagssag hvilken stil man er til.
Noget jeg godt kunne tænke mig at se, var at klubberne tog Morten Olsens gode idé (ja han havde faktisk én, den var så ikke original da han havde "hugget" den fra Holland) om boblerhold til sig. I ungdomsrækkerne spiller den fysiske udvikling for alvor ind, og små spillere og spillere født sent på året bliver oftere valgt fra i forløbet. Derved taber man altså en stor del af talentmassen på gulvet. I Holland gør man angiveligt en dyd ud af at holde på de små spillere ved at bruge sådanne boblerhold. Jeg mener også at have læst VdV udtale noget om, at han var forbavset over, hvor megen vægt man i Danmark (her mener han formentlig FCM) har lagt på ungdomsspilleres fysiske udvikling. Han var f.eks. selv ikke i et vægtlokale før han nærmest var fuldt udviklet fysisk.
Alle eliteklubber arbejder med future-hold, så det behøver du ikke kigge langt efter. Læs mere her: https://aabsport.dk/nyhedsarkiv/AaB-tv-future-traening og her: https://aabsport.dk/nyheder/2017/maj/aa ... bu-future/

Nicorisa
Lilleput
Lilleput
Indlæg: 16
Tilmeldt: 2. aug 2017, 00:09

Ungdoms arbejde i AaB

Indlæg af Nicorisa » 2. aug 2017, 12:02

[/quote]Noget jeg godt kunne tænke mig at se, var at klubberne tog Morten Olsens gode idé (ja han havde faktisk én, den var så ikke original da han havde "hugget" den fra Holland) om boblerhold til sig. I ungdomsrækkerne spiller den fysiske udvikling for alvor ind, og små spillere og spillere født sent på året bliver oftere valgt fra i forløbet. Derved taber man altså en stor del af talentmassen på gulvet. I Holland gør man angiveligt en dyd ud af at holde på de små spillere ved at bruge sådanne boblerhold. Jeg mener også at have læst VdV udtale noget om, at han var forbavset over, hvor megen vægt man i Danmark (her mener han formentlig FCM) har lagt på ungdomsspilleres fysiske udvikling. Han var f.eks. selv ikke i et vægtlokale før han nærmest var fuldt udviklet fysisk.[/quote]


Som tidligere ungdomsspiller på alle de bedste hold i AaB's ungdomsafdeling i start 00'erne, kan jeg bekræfte at det var sådan engang - altså at de små, sent-udviklede spillere i et vist omfang blev forbigået i start 11-eren, fordi resultatet var i fokus.. Der skulle vindes kampe og medaljer! Hvorfor større, fysiske spillere var at foretrække..

Idag er fokus vendt (- skabt af blandt andre Jacob Larsen), der er fokus på teknisk, possession og spilforståelse, mhp at kunne tage springet til superligatruppen og måden at spille på. Det er blevet struktureret, strategibaseret og med veluddannede trænere..

Så frygten for at talentmassen bliver tabt på gulvet er ubegrundet - i hvert fald set i kontekst til de mange talenter der gik tabt i start 00'erne

- ikke dermed sagt vi ikke kan gøre det bedre!

Nicorisa
Lilleput
Lilleput
Indlæg: 16
Tilmeldt: 2. aug 2017, 00:09

Ungdoms arbejde i AaB

Indlæg af Nicorisa » 2. aug 2017, 12:21

Legum Magister skrev:
Martino skrev:Kender en spiller på U17liga og en spiller på U19liga. Ingen af dem er stjernerne på holdet og ligger nok mellem nr 12-18 i truppen. Der kan det være svært altid at være den som bliver valgt fra feks til træningslejr eller som nu feks Iber Cup i Esbjerg. Omvendt sorterer det også de spillere fra som ikke har mentaliteten til et konkurrencemiljø anyway, men disse spillere kan jo godt hænge med næbbet og indimellem føle sig udenfor. Man skal huske at disse årgange er samlet af spillere fra alle mulige steder i Nordjylland. Jeg ved at feks Mæhle er blevet et eksempel flere af de her spillere, som ikke er stjerner i deres årgang, kigger på. Netop fordi han kom fra baghjul.
Jeg mener vi har en kanon U19 træner, men den nye U17 træner kender jeg ikke rigtig. Den gamle U17 træner, synes jeg personligt brokkede sig for meget over dommerne og råbte for meget af spillerne, men det er en smagssag hvilken stil man er til.
Noget jeg godt kunne tænke mig at se, var at klubberne tog Morten Olsens gode idé (ja han havde faktisk én, den var så ikke original da han havde "hugget" den fra Holland) om boblerhold til sig. I ungdomsrækkerne spiller den fysiske udvikling for alvor ind, og små spillere og spillere født sent på året bliver oftere valgt fra i forløbet. Derved taber man altså en stor del af talentmassen på gulvet. I Holland gør man angiveligt en dyd ud af at holde på de små spillere ved at bruge sådanne boblerhold. Jeg mener også at have læst VdV udtale noget om, at han var forbavset over, hvor megen vægt man i Danmark (her mener han formentlig FCM) har lagt på ungdomsspilleres fysiske udvikling. Han var f.eks. selv ikke i et vægtlokale før han nærmest var fuldt udviklet fysisk.

Vedrørende fysisk træning, så vil jeg tillade mig at aflive en myte - fysisk træning til børn er IKKE væksthæmmende/farligt - ved godt det ikke var det du sagde, men du ledte mine tanker herpå :)

Uden at blive for videnskabelig:
Hvis man vil forme atleter, til optimal fysisk formåen (fodbold-relevante: hastighed, acceleration, eksplosivitet, springkraft, balance, udholdenhed mv) skal man starte den fysiske træning tidligst muligt (8-10 år) - muskelfibre/nervebaner skal "skoles", hvorfor tidlig stimuli er altafgørende..

Det er jeg også sikker på de gør i Holland nu - men VdV er selvfølgelig af den lidt gamle skole..

(Fysisk træning er ikke ensbetydende med store muskler, tværtimod.. Store muskler vil være en hæmsko, mod at nå de ovenstående mål!)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Ungdoms arbejde i AaB

Indlæg af Pastorius » 2. aug 2017, 12:27

Nicorisa skrev:
Vedrørende fysisk træning, så vil jeg tillade mig at aflive en myte - fysisk træning til børn er IKKE væksthæmmende/farligt - ved godt det ikke var det du sagde, men du ledte mine tanker herpå :)

Uden at blive for videnskabelig:
Hvis man vil forme atleter, til optimal fysisk formåen (fodbold-relevante: hastighed, acceleration, eksplosivitet, springkraft, balance, udholdenhed mv) skal man starte den fysiske træning tidligst muligt (8-10 år) - muskelfibre/nervebaner skal "skoles", hvorfor tidlig stimuli er altafgørende..

Det er jeg også sikker på de gør i Holland nu - men VdV er selvfølgelig af den lidt gamle skole..

(Fysisk træning er ikke ensbetydende med store muskler, tværtimod.. Store muskler vil være en hæmsko, mod at nå de ovenstående mål!)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nej, Fysisk træning er ikke noget problem, men det er træning med tunge vægte. En stor del af træningen for unge spillere er også med henblik på at forberede deres krop til hård fysisk træning senere (udover muskelfibre, er det også sener og led der skal kunne klare belastningen).
Med venlig Hilsen
--
Robert

Martino
Allstar
Allstar
Indlæg: 3788
Tilmeldt: 4. aug 2005, 11:10
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ungdoms arbejde i AaB

Indlæg af Martino » 2. aug 2017, 14:16

Yankee skrev:
Legum Magister skrev:
Martino skrev:Kender en spiller på U17liga og en spiller på U19liga. Ingen af dem er stjernerne på holdet og ligger nok mellem nr 12-18 i truppen. Der kan det være svært altid at være den som bliver valgt fra feks til træningslejr eller som nu feks Iber Cup i Esbjerg. Omvendt sorterer det også de spillere fra som ikke har mentaliteten til et konkurrencemiljø anyway, men disse spillere kan jo godt hænge med næbbet og indimellem føle sig udenfor. Man skal huske at disse årgange er samlet af spillere fra alle mulige steder i Nordjylland. Jeg ved at feks Mæhle er blevet et eksempel flere af de her spillere, som ikke er stjerner i deres årgang, kigger på. Netop fordi han kom fra baghjul.
Jeg mener vi har en kanon U19 træner, men den nye U17 træner kender jeg ikke rigtig. Den gamle U17 træner, synes jeg personligt brokkede sig for meget over dommerne og råbte for meget af spillerne, men det er en smagssag hvilken stil man er til.
Noget jeg godt kunne tænke mig at se, var at klubberne tog Morten Olsens gode idé (ja han havde faktisk én, den var så ikke original da han havde "hugget" den fra Holland) om boblerhold til sig. I ungdomsrækkerne spiller den fysiske udvikling for alvor ind, og små spillere og spillere født sent på året bliver oftere valgt fra i forløbet. Derved taber man altså en stor del af talentmassen på gulvet. I Holland gør man angiveligt en dyd ud af at holde på de små spillere ved at bruge sådanne boblerhold. Jeg mener også at have læst VdV udtale noget om, at han var forbavset over, hvor megen vægt man i Danmark (her mener han formentlig FCM) har lagt på ungdomsspilleres fysiske udvikling. Han var f.eks. selv ikke i et vægtlokale før han nærmest var fuldt udviklet fysisk.
Alle eliteklubber arbejder med future-hold, så det behøver du ikke kigge langt efter. Læs mere her: https://aabsport.dk/nyhedsarkiv/AaB-tv-future-traening og her: https://aabsport.dk/nyheder/2017/maj/aa ... bu-future/
AaB har i hvertfald haft flere spillere med til Future samlinger blandt andet Magnus Christensen og af nuværende U19 spillere ved jeg at Jonathan Stæhr(som jeg mener er et godt eksempel, da han er ved at komme med fysisk og er blevet en dygtig spiller) og Niels Teilman(ved faktisk ikke om han stadig spiller i AaB) har været med.
Jeg savner Winsnes

Besvar