Kamptråd: AaB - FC Helsingør, 15.10.2017

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Kamptråd: AaB - FC Helsingør, 15.10.2017

Indlæg af Yankee » 17. okt 2017, 13:06

Buzz Killington skrev:
KlaskmyggenNoah's pointe holder stadig: vi skal finde ud af hvordan vi kan øge spillerbudget uden det giver tab.
Næ. Det er helt planlagt at der kommer nogle halvstore underskud de næste par år, fordi man tærer på egenkapitalen - medmindre der den anden vej kommer spillersalg eller gruppespil.

AaB's model er at man har eller tjener X antal penge i år 0 og dem disponerer man så til transfers og lønninger i år 0-5. Derfor kommer der selvfølgelig underskud i år 1, 2, 3, 4 og 5, men sålænge disse underskud ikke overstiger X, så er der jo ikke noget problem i det.

Det synes jeg efterhånden AaB har forklaret og bekræftet til hudløshed, så jeg forstår ikke hvorfor folk stadig snakker om at AaB budgetterer med et 0-resultat osv., når det simpelthen ikke passer.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Kamptråd: AaB - FC Helsingør, 15.10.2017

Indlæg af Køllen I Møllen » 17. okt 2017, 13:10

Yankee skrev:
Buzz Killington skrev:
KlaskmyggenNoah's pointe holder stadig: vi skal finde ud af hvordan vi kan øge spillerbudget uden det giver tab.
Næ. Det er helt planlagt at der kommer nogle halvstore underskud de næste par år, fordi man tærer på egenkapitalen - medmindre der den anden vej kommer spillersalg eller gruppespil.

AaB's model er at man har eller tjener X antal penge i år 0 og dem disponerer man så til transfers og lønninger i år 0-5. Derfor kommer der selvfølgelig underskud i år 1, 2, 3, 4 og 5, men sålænge disse underskud ikke overstiger X, så er der jo ikke noget problem i det.

Det synes jeg efterhånden AaB har forklaret og bekræftet til hudløshed, så jeg forstår ikke hvorfor folk stadig snakker om at AaB budgetterer med et 0-resultat osv., når det simpelthen ikke passer.
Stephan Schoors forklarer det også i Medianos nylige "AaB-special" for de der vil have det skåret endnu mere ud i pap...
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9593
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kamptråd: AaB - FC Helsingør, 15.10.2017

Indlæg af Buzz Killington » 17. okt 2017, 13:28

Yankee skrev:
Buzz Killington skrev:
KlaskmyggenNoah's pointe holder stadig: vi skal finde ud af hvordan vi kan øge spillerbudget uden det giver tab.
Næ. Det er helt planlagt at der kommer nogle halvstore underskud de næste par år, fordi man tærer på egenkapitalen - medmindre der den anden vej kommer spillersalg eller gruppespil.

AaB's model er at man har eller tjener X antal penge i år 0 og dem disponerer man så til transfers og lønninger i år 0-5. Derfor kommer der selvfølgelig underskud i år 1, 2, 3, 4 og 5, men sålænge disse underskud ikke overstiger X, så er der jo ikke noget problem i det.

Det synes jeg efterhånden AaB har forklaret og bekræftet til hudløshed, så jeg forstår ikke hvorfor folk stadig snakker om at AaB budgetterer med et 0-resultat osv., når det simpelthen ikke passer.
Det er lidt underligt, for jeg tror egentlig vi er enige i det meste af det principielle. Det er bare helt bagvendt den måde du stiller det op på. Jf. det ræsonement kan man i princippet sætte ild til x uden der er et problem i det. Det er selvfølgelig ikke det du mener, men ræsonemmentet for at investere penge, er ikke at man et givent år har tjent lidt ekstra, og da slet ikke når man har en likviditet i den størrelse AaB har. Det er i stedet at investeringen er rentabel - punktum. Hvis den forventede indtjening over tid ved en given investering er højere end gevinsten ved at have dem stående i obligationer***, så skal man død-pine investere! Selv hvis man ikke havde tjent penge på salg af Basso og Mæhle. Vi kan have kæmpe underskud fem år i træk, så længe investeringen på sigt minimerer underskud, eller endda giver overskud, sammenlignet med en situation hvor vi ikke havde investeret pengene.

Hvis AaB var fattige, og har en elending kreditvurdering, så ville man naturligvis ha' været nødt til at drive forretningen som et personligt regnskab, hvor man kun investerer penge efter de er tjent. Men AaB har altså penge nok, så rationalet bag en potentiel investering skal være om den er rentabel, ikke om man har tjent penge året før.

***[eller højere end omkostningerne ved et lån, hvis det var sådan man financierede investeringerne]
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Kamptråd: AaB - FC Helsingør, 15.10.2017

Indlæg af Yankee » 17. okt 2017, 14:18

Buzz Killington skrev:
Det er lidt underligt, for jeg tror egentlig vi er enige i det meste af det principielle. Det er bare helt bagvendt den måde du stiller det op på. Jf. det ræsonement kan man i princippet sætte ild til x uden der er et problem i det. Det er selvfølgelig ikke det du mener, men ræsonemmentet for at investere penge, er ikke at man et givent år har tjent lidt ekstra, og da slet ikke når man har en likviditet i den størrelse AaB har. Det er i stedet at investeringen er rentabel - punktum. Hvis den forventede indtjening over tid ved en given investering er højere end gevinsten ved at have dem stående i obligationer***, så skal man død-pine investere! Selv hvis man ikke havde tjent penge på salg af Basso og Mæhle. Vi kan have kæmpe underskud fem år i træk, så længe investeringen på sigt minimerer underskud, eller endda giver overskud, sammenlignet med en situation hvor vi ikke havde investeret pengene.

Hvis AaB var fattige, og har en elending kreditvurdering, så ville man naturligvis ha' været nødt til at drive forretningen som et personligt regnskab, hvor man kun investerer penge efter de er tjent. Men AaB har altså penge nok, så rationalet bag en potentiel investering skal være om den er rentabel, ikke om man har tjent penge året før.

***[eller højere end omkostningerne ved et lån, hvis det var sådan man financierede investeringerne]
Nja, det er rigtigt nok at det er bagvendt, men det er jo sådan AaB arbejder, tydeligvis. Det er faktisk præcis sådan Schors præsenterer det og i praksis arbejder fodboldklubber jo også fra kapitalindsprøjtning til kapitalindsprøjtning snarere end de arbejder ud fra en gennemarbejdet business case. Simpelthen fordi der ikke kan opstilles en fornuftig business case på at drive en fodboldklub i en provinsby med et spillerbudget på 20-30 mio. kr. - det løber bare ikke rundt medmindre man en gang imellem rammer store spillersalg eller gruppespil, hvilket man selvfølgelig ikke kan budgettere med.

Så det er faktisk sådan, at AaB bare sætter ild til de penge, man har tjent på Bassogog-salget - dog med den bagtanke at man selvfølgelig håber at den sportslige investering kaster et gruppespil eller nogle spillersalg af sig, som kan finansiere endnu en periode med sportslige investeringer osv.

Som Køllen nævner forklarer Schors det ganske kort i podcasten fra Mediano. Det er også interessant at høre deres interview med Silkeborg-Kent, der forklarer forskellen på Silkeborg og AGF ved at Silkeborg lever på mindre, årlige overskud fra deres bygninger i byen mens AGF lever på at man hver 3.-5. år henter kapital udefra i større klumper.

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Indlæg: 2475
Tilmeldt: 10. apr 2014, 12:40
Geografisk sted: 9000

Re: Kamptråd: AaB - FC Helsingør, 15.10.2017

Indlæg af troelsh » 17. okt 2017, 14:31

Yankee skrev: Nja, det er rigtigt nok at det er bagvendt, men det er jo sådan AaB arbejder, tydeligvis. Det er faktisk præcis sådan Schors præsenterer det og i praksis arbejder fodboldklubber jo også fra kapitalindsprøjtning til kapitalindsprøjtning snarere end de arbejder ud fra en gennemarbejdet business case. Simpelthen fordi der ikke kan opstilles en fornuftig business case på at drive en fodboldklub i en provinsby med et spillerbudget på 20-30 mio. kr. - det løber bare ikke rundt medmindre man en gang imellem rammer store spillersalg eller gruppespil, hvilket man selvfølgelig ikke kan budgettere med.
Jeg har forstået det sådan at man budgettere med en 6. plads, således der gerne skulle stå et rundt 0 på bundlinjen, hvis man lander på 6.pladsen uden spillersalg medregnet, så at det ikke skulle være muligt at drive en fodboldklub med at spillerbudget på 20-30 mio. i Aalborg kan jeg ikke se.

Så har man ganske vist lavet et par ekstraordinære salg i Bassogog og Mæhle, og derfor har man mulighed for at investere lidt ekstra i truppen, og komme ud med et kalkuleret underskud i håbet om et sportsligt afkast.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Kamptråd: AaB - FC Helsingør, 15.10.2017

Indlæg af Yankee » 17. okt 2017, 14:34

troelsh skrev:
Jeg har forstået det sådan at man budgettere med en 6. plads, således der gerne skulle stå et rundt 0 på bundlinjen, hvis man lander på 6.pladsen uden spillersalg medregnet, så at det ikke skulle være muligt at drive en fodboldklub med at spillerbudget på 20-30 mio. i Aalborg kan jeg ikke se.

Så har man ganske vist lavet et par ekstraordinære salg i Bassogog og Mæhle, og derfor har man mulighed for at investere lidt ekstra i truppen, og komme ud med et kalkuleret underskud i håbet om et sportsligt afkast.
Du modsiger lidt dig selv. Prøv at høre Medianos interview med Schors.

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Indlæg: 2475
Tilmeldt: 10. apr 2014, 12:40
Geografisk sted: 9000

Re: Kamptråd: AaB - FC Helsingør, 15.10.2017

Indlæg af troelsh » 17. okt 2017, 14:37

Yankee skrev:
troelsh skrev:
Jeg har forstået det sådan at man budgettere med en 6. plads, således der gerne skulle stå et rundt 0 på bundlinjen, hvis man lander på 6.pladsen uden spillersalg medregnet, så at det ikke skulle være muligt at drive en fodboldklub med at spillerbudget på 20-30 mio. i Aalborg kan jeg ikke se.

Så har man ganske vist lavet et par ekstraordinære salg i Bassogog og Mæhle, og derfor har man mulighed for at investere lidt ekstra i truppen, og komme ud med et kalkuleret underskud i håbet om et sportsligt afkast.
Du modsiger lidt dig selv. Prøv at høre Medianos interview med Schors.
Det er fordi den øverste sætning er under normale omstændigheder, og den nederste er en ekstraordinær situation grundet store spillersalg, men jeg hører lige Mediano :-)

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9593
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kamptråd: AaB - FC Helsingør, 15.10.2017

Indlæg af Buzz Killington » 17. okt 2017, 14:48

Yankee skrev:
Buzz Killington skrev:
Det er lidt underligt, for jeg tror egentlig vi er enige i det meste af det principielle. Det er bare helt bagvendt den måde du stiller det op på. Jf. det ræsonement kan man i princippet sætte ild til x uden der er et problem i det. Det er selvfølgelig ikke det du mener, men ræsonemmentet for at investere penge, er ikke at man et givent år har tjent lidt ekstra, og da slet ikke når man har en likviditet i den størrelse AaB har. Det er i stedet at investeringen er rentabel - punktum. Hvis den forventede indtjening over tid ved en given investering er højere end gevinsten ved at have dem stående i obligationer***, så skal man død-pine investere! Selv hvis man ikke havde tjent penge på salg af Basso og Mæhle. Vi kan have kæmpe underskud fem år i træk, så længe investeringen på sigt minimerer underskud, eller endda giver overskud, sammenlignet med en situation hvor vi ikke havde investeret pengene.

Hvis AaB var fattige, og har en elending kreditvurdering, så ville man naturligvis ha' været nødt til at drive forretningen som et personligt regnskab, hvor man kun investerer penge efter de er tjent. Men AaB har altså penge nok, så rationalet bag en potentiel investering skal være om den er rentabel, ikke om man har tjent penge året før.

***[eller højere end omkostningerne ved et lån, hvis det var sådan man financierede investeringerne]
Nja, det er rigtigt nok at det er bagvendt, men det er jo sådan AaB arbejder, tydeligvis. Det er faktisk præcis sådan Schors præsenterer det og i praksis arbejder fodboldklubber jo også fra kapitalindsprøjtning til kapitalindsprøjtning snarere end de arbejder ud fra en gennemarbejdet business case. Simpelthen fordi der ikke kan opstilles en fornuftig business case på at drive en fodboldklub i en provinsby med et spillerbudget på 20-30 mio. kr. - det løber bare ikke rundt medmindre man en gang imellem rammer store spillersalg eller gruppespil, hvilket man selvfølgelig ikke kan budgettere med.

Så det er faktisk sådan, at AaB bare sætter ild til de penge, man har tjent på Bassogog-salget - dog med den bagtanke at man selvfølgelig håber at den sportslige investering kaster et gruppespil eller nogle spillersalg af sig, som kan finansiere endnu en periode med sportslige investeringer osv.

Som Køllen nævner forklarer Schors det ganske kort i podcasten fra Mediano. Det er også interessant at høre deres interview med Silkeborg-Kent, der forklarer forskellen på Silkeborg og AGF ved at Silkeborg lever på mindre, årlige overskud fra deres bygninger i byen mens AGF lever på at man hver 3.-5. år henter kapital udefra i større klumper.
Ja, jeg må lige høre den podcast. Men, det må da være en smule bekymrende for potentielle investorer, at man driver klubben som et personligt regnskab, og ikke som en reel virksomhed.

Det der gør det svært at lave en business case er desværre at klubber som e.g. AGF (og AaB tidligere), ikke arbejder efter normale markedsprincipper. Man konkurrerer på et område hvor ligaplacering er en stor del af indtægsgrundlaget, med klubber hvor underskud og kapitaltilførelse er en del af normal virksomhedspraksis. Man er oppe imod unfair hold/doping.

Der bør - som e.g. Don Ø tidligere har været inde på - være strængere regnskabsmæssige regler for klubberne, flere konkurser. Alternativt kan AaB se om de kan finde en gimmick a la Right to Dream, Vindmøller eller papirsfabrikken.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

KlaskmyggenNoah
Superliga
Superliga
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24. jun 2015, 13:23
Favoritspiller: Søren Thorst
Geografisk sted: 9610

Re: Kamptråd: AaB - FC Helsingør, 15.10.2017

Indlæg af KlaskmyggenNoah » 18. okt 2017, 09:29

Køllen I Møllen skrev:
Yankee skrev:
Buzz Killington skrev:
KlaskmyggenNoah's pointe holder stadig: vi skal finde ud af hvordan vi kan øge spillerbudget uden det giver tab.
Næ. Det er helt planlagt at der kommer nogle halvstore underskud de næste par år, fordi man tærer på egenkapitalen - medmindre der den anden vej kommer spillersalg eller gruppespil.

AaB's model er at man har eller tjener X antal penge i år 0 og dem disponerer man så til transfers og lønninger i år 0-5. Derfor kommer der selvfølgelig underskud i år 1, 2, 3, 4 og 5, men sålænge disse underskud ikke overstiger X, så er der jo ikke noget problem i det.

Det synes jeg efterhånden AaB har forklaret og bekræftet til hudløshed, så jeg forstår ikke hvorfor folk stadig snakker om at AaB budgetterer med et 0-resultat osv., når det simpelthen ikke passer.
Stephan Schoors forklarer det også i Medianos nylige "AaB-special" for de der vil have det skåret endnu mere ud i pap...
Min pointe var desuden, at selvom vi accepterer et trods alt mindre underskud i en årrække, så vi det ikke være nok til at nå det spillerbudget som f.eks FCM opererer med.
Det bedste, vi nordjyder ved, er vin ad libitum og transferfrie spillere.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9593
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kamptråd: AaB - FC Helsingør, 15.10.2017

Indlæg af Buzz Killington » 18. okt 2017, 14:29

Køllen I Møllen skrev:
Yankee skrev:
Buzz Killington skrev:
KlaskmyggenNoah's pointe holder stadig: vi skal finde ud af hvordan vi kan øge spillerbudget uden det giver tab.
Næ. Det er helt planlagt at der kommer nogle halvstore underskud de næste par år, fordi man tærer på egenkapitalen - medmindre der den anden vej kommer spillersalg eller gruppespil.

AaB's model er at man har eller tjener X antal penge i år 0 og dem disponerer man så til transfers og lønninger i år 0-5. Derfor kommer der selvfølgelig underskud i år 1, 2, 3, 4 og 5, men sålænge disse underskud ikke overstiger X, så er der jo ikke noget problem i det.

Det synes jeg efterhånden AaB har forklaret og bekræftet til hudløshed, så jeg forstår ikke hvorfor folk stadig snakker om at AaB budgetterer med et 0-resultat osv., når det simpelthen ikke passer.
Stephan Schoors forklarer det også i Medianos nylige "AaB-special" for de der vil have det skåret endnu mere ud i pap...
Var det i den her Schoors skulle være med? Jeg har lige hørt den, og jeg syntes ikke der var noget om det.

edit: nevermind. Det var den her

http://www.mediano.nu/oversigt/2017/10/ ... tland-park
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Viva i cazzi rossi
1. div
1. div
Indlæg: 287
Tilmeldt: 16. okt 2012, 09:58
Favoritspiller: Lasse Nielsen

Re: Kamptråd: AaB - FC Helsingør, 15.10.2017

Indlæg af Viva i cazzi rossi » 18. okt 2017, 20:53

Tak til dem der har nævnt Medianos, klasse program.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Kamptråd: AaB - FC Helsingør, 15.10.2017

Indlæg af Pastorius » 18. okt 2017, 21:36

Viva i cazzi rossi skrev:Tak til dem der har nævnt Medianos, klasse program.
Lavede lige en hurtig playliste over Medianos AaB-indslag. Jeg ved ikke hvor god jeg er til at holde den opdateret, men hvis I opdager nyt, så giv mig et ping, og jeg skal tilføje dem.

https://soundcloud.com/mrpiil/sets/mediano-AaB
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Lindmark
Allstar
Allstar
Indlæg: 1940
Tilmeldt: 15. jul 2005, 09:03
Favoritspiller: Mattias Lindström
Geografisk sted: 80% Nordjylland / 20% RoW

Re: Kamptråd: AaB - FC Helsingør, 15.10.2017

Indlæg af Lindmark » 19. okt 2017, 06:12

Pastorius skrev:
Viva i cazzi rossi skrev:Tak til dem der har nævnt Medianos, klasse program.
Lavede lige en hurtig playliste over Medianos AaB-indslag. Jeg ved ikke hvor god jeg er til at holde den opdateret, men hvis I opdager nyt, så giv mig et ping, og jeg skal tilføje dem.

https://soundcloud.com/mrpiil/sets/mediano-AaB
Fantastisk service til dine medfans - mange tak for det. Jeg vidste ikke at der var så mange programmer med fuld fokus på AaB :aabfan:
Lindmark / Vendelbokartellet

Besvar