Sæson 17-18 evaluering: Lidt bedre projekt-styring, tak.

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13611
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Sæson 17-18 evaluering: Lidt bedre projekt-styring, tak.

Indlæg af Funky » 21. maj 2018, 22:11

Så kan vi evaluere på sæsonen. Sportsligt set klar fremgang i fht. placeringen i tabellen, og ellers må man sige, at det spillemæssigt mest markante vel har været den attityyd-ændring vi har set efter blamagen i pokalen mod Fredericia. Uafgjorte-som-burde-have-været-sejre mod FCM og BIF, samt reel sejr over FCK, giver optimisme frem mod næste sæson.

Jeg vil i øvrigt huske sæsonen for de mange projekter, som man har kastet sig ud i.

1. Flores. Efter et års tilvænning var dette sæsonen hvor man for alvor skulle begynde at få gevinst ud af satsningen. Når det har været bedst har det også været ret godt fra den bette peruvianer, men i nogle kampe har han ikke gjort nogen særlig forskel. Mandens cv taget i betragtning er det svært at kritisere AaB for satsningen, og hvis han sælges med god fortjeneste efter VM kan vi måske sige, at det har været en samlet gevinst - også hvis det giver AaB et ry i rette kredse for at kunne bringe sydamerikanske talenter videre.

2. Rolim. Ja hvad skal man snart sige her. Tydeligvis et kæmpe-potentiale, men man henter ham på en 1-årig lejekontrakt, bruger så et halvt år, angiveligt på at få ham i form, og bænker ham dernæst med henvisning til, at man ikke vil bruge en spiller som ikke er i AaB efter sommerferien... Øh? Jeg håber da, man finder en løsning, så han kan blive (hvilket han efter sigende selv ønsker), men indtrykket er, at man ikke rigtigt har haft nogen plan med den transfer.

3. Safranko. Hold dog helt fast jeg håber, det snart, meget snart, viser sig at have været det hele værd at satse så meget på en gut som har så svært ved at slå igennem. Jeg kan kun se på det udefra, men herudefra er det altså lidt svært at se, hvad det er, man er gået efter, da man hentede ham. Teknikken ser ud til at halte, han er ikke specielt hurtig eller kølig foran mål, men okay, han er heller ikke bange for at gå på og slå sig.

4. Børsting på backen. Et nødtvungent projekt (modsat de 3 førnævnte) - som lader til at være en succes. Jeg skal ikke bebrejde Wieghorst en hel masse for ikke at have prøvet Børsting på backen tidligere, han lå længere fremme og var en overgang vel vores mest målfarlige markspiller, samtidig med at man havde indkøbt en fuldblods-højreback i Pallesen, som vi så til gengæld må skrive på listen over de knapt så succesfulde projekter. Det sidste er en overraskelse for mig, han var bedre for Viborg end han har været for os.

5. Risgård tilbage i start-11'eren. Igen et nødtvungent projekt som har vist sig at være en succes! Fedt for AaB, fedt for Risgård, jeg håber, det fortsætter ind i næste sæson. Man må bare undre sig...Rolim vil man ikke bruge, erklæret fordi han ikke er i AaB efter sommerferien. Men Risgård, som er oppe i årene og har haft svært ved at vinde trænerens gunst, kan man pludselig godt give en afgørende rolle på holdet. Det er måske mig, som ser et logisk sammenbrud hvor det slet ikke er den samme logik, som er i spil, men det er da lidt løjerligt, og giver indtryk af, at Risgård også er en art 'projekt' for trænerstaben, som man ikke er afklaret omkring.

Så alt i alt: AaB kan selvfølgelig aldrig undslå sig for at gå ind i de udviklingsprojekter, som omstændighederne byder, og man skal ikke blive så bange for sin egen skygge, at man ikke tør tage en chance, men efter en sæson med mange forsøg og projekter håber jeg på en sæson, hvor man begynder at se AaB score gevinsten på de mange forsøg, og at man optræder lidt mere afklaret.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Sæson 17-18 evaluering: Lidt bedre projekt-styring, tak.

Indlæg af BoT » 22. maj 2018, 11:16

Du rammer meget godt det, som jeg ser som det største problem i sæsonen: Vores konstant skiftende taktik og konstellationer. Vil MW spille 4-5-1? Eller 4-4-2? Vil han spille med to 6'ere eller en 6'er og en 8'er? Hvilken rolle skal Kusk have? Hvilken rolle skal Pohl have?

Han har selvfølgelig været hæmmet af den usikre kontraktsituation med Rolim samt med Flores, der også skal væk. Når man meget tidligt ved, at to centrale spillere kun er her foråret ud, påvirker det selvfølgelig taktik og opstilling.

Defensiven ser stærk ud - Rinne, Børsting, Okore, KP, Ahlmann kan blive en rigtig fin bagkæde i næste sæson.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Sæson 17-18 evaluering: Lidt bedre projekt-styring, tak.

Indlæg af Yankee » 22. maj 2018, 12:28

Lad os lige line nogle fakta op:

2014/15: Pointsnit 1,45 (gammel struktur)
2015/16: Pointsnit 1,51 (gammel struktur)
2016/17: Pointsnit 1,11 (grundspil: 1,26 - slutspil: 0,56)
2017/18: Pointsnit 1,25 (grundspil: 1,38 - slutspil: 0,90)

Vi har vel fået bremset det frie fald, men et pointsnit på 1,38 i grundspillet er bestemt ikke imponerende. Vores gennemsnit de sidste tyve sæsoner er på 1,53, så vi er et godt stykke under "middelværdien" for AaB - og det endda selvom ligaen er blevet udvandet med to ekstra bundhold, der burde give et lidt højere pointsnit.

Oven på de enorme investeringer, der er gjort synes jeg altså det er skuffende at vi præsterer dårligere end 14 ud af de sidste 20 sæsoner. Den nuværende periode er en klar bølgedal i den moderne AaB-historie.

Patmand
Allstar
Allstar
Indlæg: 1629
Tilmeldt: 26. apr 2014, 16:12

Re: Sæson 17-18 evaluering: Lidt bedre projekt-styring, tak.

Indlæg af Patmand » 22. maj 2018, 12:47


Gamen

Re: Sæson 17-18 evaluering: Lidt bedre projekt-styring, tak.

Indlæg af Gamen » 22. maj 2018, 13:11

Patmand skrev:
22. maj 2018, 12:47
Gaarde har godkendt sæsonen

https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/gaa ... topniveau/
Så længe den der virkelighedsfjerne tilgang er parolen i AaB, så giver jeg ikke en døjt for deres udmeldinger.

Brugeravatar
Kristian60
1. div
1. div
Indlæg: 307
Tilmeldt: 5. okt 2009, 05:10

Re: Sæson 17-18 evaluering: Lidt bedre projekt-styring, tak.

Indlæg af Kristian60 » 22. maj 2018, 13:15

Det er for dårligt at tabe til Fredericia, men i ligaen er vi udelukkende blevet overgået af hold der på papiret er betydeligt bedre end os. Med det materiale vi har haft i år er 5. pladsen det bedste vi kan opnå.

at det så har været kedeligt at se på, og at Gaarde har ansvaret for at vi ser så tandløse ud, det er stadig valide pointer, men hvis vi kun ser på resultatet kan vi ikke være enormt utilfredse.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Sæson 17-18 evaluering: Lidt bedre projekt-styring, tak.

Indlæg af Klaus » 22. maj 2018, 13:15

For mig er sæsonen slet ikke godkendt. Vi har scoret 38 mål i 36 kampe. Vi er marginalt bedre end Helsingør og Randers og har spillet ubegribeligt kedeligt i det meste af sæsonen. Vi bliver slået ud af pokalen af Fredericia. Vi mangler naturligvis en målscorer. Men sandheden er jo også, at vores spil slet ikke er målsøgende nok.

Vi har måske nok sluttet sæsonen nogenlunde af. Men tilbage står, at vi i 29 af 36 kampe scorede enten 1 mål eller slet ikke. Alle 3 medaljetagere scorede mindst dobbelt så mange mål som os.

Men det værste er den stemning, der er omkring vores klub. Folk er jo nærmest apatiske. Spillets kvalitet og spillernes indstilling gør, at salget af sæsonkort bliver ualmindeligt svært. Det er SÅ kedeligt og trist. Når sådan en som mig seriøst overvejer at droppe sæsonkortet, ja så er der grund til bekymring.

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3643
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Sæson 17-18 evaluering: Lidt bedre projekt-styring, tak.

Indlæg af gravballe » 22. maj 2018, 13:43

5 pladsen er ok, måden vi fik den på er ikke. MW stiller konstant op med 2 6ér. Det tog ham alt forlænge at se Børsting ikke er en god offensiv spillere, men kunne blive en god back, hvorfor testede man ham ikke dør, før man købte Pallesen?

Hvem scoutede safranko?
Hvad var planen med Rolim? man vidste han skulle bruge et halvt år om at komme i form, så hvad var ideen med 1 års leje uden option på køb, når han nu er alt for dyr til vi kan købe ham?

Hvorfor snakker man stadig om AaBs spille system, men konstant stiller op med spillere der ikke fungere i det? lige som de fleste indkøb heller ikke passer ind i det?

Jeg syntes AaB går i alle mulige retninger frem for bare at få i en bestemt retning.

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Sæson 17-18 evaluering: Lidt bedre projekt-styring, tak.

Indlæg af Gnu » 22. maj 2018, 14:01

Patmand skrev:
22. maj 2018, 12:47
Gaarde har godkendt sæsonen

https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/gaa ... topniveau/
Selvfølgelig kan man ikke forvente, at Gaarde kommer ud og sabler holdet og træeneren ne, men dét her er jo direkte til at lukke op at skide i. At påstå, at vi har forbedret vores spil langs jorden og evnen til at skabe noget fremad er jo til grin. Det mest positive man kan sige er, at vi er blevet svære at spille mod. Men derudover spiller vi røvkedeligt sidelæns og vi skaber ikke en skid. Af alle 14 hold i ligaen er vi det hold med færrest skud på mål.

Derudover så famler vi stadig rundt efter en formation og en spillestil. Spiller vi med tre eller fire i bagkæden? En eller to angribere? To seksere eller med en otter?

Og endnu engang har vi fejlet på transfermarkedet. Pallesen og Safranko er købt i dyre domme, men allerede solidt placeret på bænken.

Det allermest amatøragtige er dog håndteringen af Rolim. Først skal han bruge et halvt år på at komme i form. Så viser han sig som suverænt bedste markspiller og offensive truussel, hvilket bliver belønnet med en plads på bænken! Jeg er med på, at man ikke ved, om han er der til efteråret, men så meget desto mere grund til at spille ham og vise, at man gerne vil have ham. Rolim må jo føle sig totalt til grin med den behandling.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Sæson 17-18 evaluering: Lidt bedre projekt-styring, tak.

Indlæg af Yankee » 22. maj 2018, 14:06

Kristian60 skrev:
22. maj 2018, 13:15
Det er for dårligt at tabe til Fredericia, men i ligaen er vi udelukkende blevet overgået af hold der på papiret er betydeligt bedre end os. Med det materiale vi har haft i år er 5. pladsen det bedste vi kan opnå.
Hvorfor er Midtjylland og Nordsjælland på papiret bedre end os? Det er kun fordi vi forvalter vores muligheder dårligt. Brøndby og København har nogle radikalt anderledes muligheder, men der er ikke nogen naturlov, der siger at AaB ikke skulle kunne følge med Nordsjælland og Midtjylland.

Vi skal altså huske at sætte overliggeren højt nok. Vi skal ikke være tilfredse med at slå Sønderjyske og Horsens. Det burde være AaB, der år efter år udfordrede hovedstadsklubberne som Midtjylland gør det. Sådan skal vi se på det på lang sigt.

På lidt kortere sigt skal vi se på at vi over de sidste par transfervinduer har investeret et rekordstort beløb. Vi ligger meget højt budgetmæssigt og det kan vi ikke komme uden om. Derfor skal vi ikke være tilfredse med et pointsnit på 1,25 set over en hel sæson.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Sæson 17-18 evaluering: Lidt bedre projekt-styring, tak.

Indlæg af Buzz Killington » 22. maj 2018, 14:11

Yankee skrev:
22. maj 2018, 12:28
Lad os lige line nogle fakta op:

2014/15: Pointsnit 1,45 (gammel struktur)
2015/16: Pointsnit 1,51 (gammel struktur)
2016/17: Pointsnit 1,11 (grundspil: 1,26 - slutspil: 0,56)
2017/18: Pointsnit 1,25 (grundspil: 1,38 - slutspil: 0,90)

Vi har vel fået bremset det frie fald, men et pointsnit på 1,38 i grundspillet er bestemt ikke imponerende. Vores gennemsnit de sidste tyve sæsoner er på 1,53, så vi er et godt stykke under "middelværdien" for AaB - og det endda selvom ligaen er blevet udvandet med to ekstra bundhold, der burde give et lidt højere pointsnit.

Oven på de enorme investeringer, der er gjort synes jeg altså det er skuffende at vi præsterer dårligere end 14 ud af de sidste 20 sæsoner. Den nuværende periode er en klar bølgedal i den moderne AaB-historie.
Syntes man kan argumentere for at ignorere slutspilssnittet, da det er baseret på forudsætninger der afviger for markant fra de første to sæsoner. Ikke at resultatet dermed bliver godkendt når man holder de ekstremt store investeringer for øje. Når man ser på hvor transfert til- og afgange er det jo helt vildt hvor dårlige man har formået at erstatte mesterholdsspillerne, selv hvis man medtager en grace period (eller hvad det hedder på danske) på et par år, som følge af de økonomiske problemer optil ligatitlen i 14.

Forståeligt at man ikke tog spenderbukserne på i 14/15, og måske man også kan argumentere for det i 15/16 (det gjorde jeg selv). Men når man så endelig beslutter at forstærke holdet i 16/17, så er det jo en katastrofal fiasko når næsten samtlige indkøb falder helt igennem, endda hos to forskellige trænere, for så allerede at blive sendt videre året efter. Samtidig mistede man endnu flere folk fra mesterskabssæsonen (Spalvis, Thomsen, KEP, Jönsson). Det gør at man skal starte helt forfra i 17/18 med nye transfers, både som erstatninger for alle de spillere der har forladt os siden 14, men også som erstatninger for de erstatninger man allerede havde foretaget sig. Man kan kritisere MW for meget, men i lyset af hvor forfærdeligt man har ageret på transfersiden, er det i mine øjne resultatsmæssigt tilfredsstillende hvad MW har leveret.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Reyad
Allstar
Allstar
Indlæg: 1186
Tilmeldt: 27. jul 2005, 13:05
Favoritspiller: Ib Simonsen
Geografisk sted: 5500

Re: Sæson 17-18 evaluering: Lidt bedre projekt-styring, tak.

Indlæg af Reyad » 22. maj 2018, 14:48

Selvom man kommer i mesterskabs-slutspillet, kan jeg ikke være tilfreds med denne sæson. AaB er et af de kedeligste hold i Superligaen. Hvis ikke det kedeligste. Hold som Horsens, Sønderjyske og Silkeborg leverer mere underholdende fodbold, og pointmæssigt ligger vi også alt for tæt på disse klubber. Vi er lige nu milevidt fra top4 i dansk fodbold. Men meget tæt på bunden. Derfor kan man ikke have mundvigen opad efter denne sæson, selvom det ender med en på papiret godkendt femteplads.

Der er ikke specielt mange perspektiver i AaB lige nu. Vi har enkelte stjerner i Okore, Kusk og Rinne, men ellers er der intet i den måde vi spiller fodbold på, der gør at jeg er specielt optimistisk i forhold til næste sæson.
Vi spiller langsomt, defensivt og ufarligt. Det har vi gjort stort set hele sæsonen, hvor vi dog periodevis har hevet point hjem på en stålsat defensiv. Lidt ala det gamle Sønderjyske.
Sådan ser jeg helst ikke AaB spille fremadrettet.
Ingen af vores unge talenter har taget springet i denne sæson. Ingen af de mellemgode har taget udviklingsmæssige kvantespring.
Spillere som MC, Lesniak, KP, Blåbjerg, Thellufsen, Pohl, Børsting har ikke flyttet sig nævneværdigt fremad i sæsonens løb. Abildgaard er blevet bedre. Ali ser spændende ud. Ahlmann er på vej tilbage - men det er ikke er nok.
Indkøb som Flores, Safranko, Rolim, Pallesen har ikke kunnet gøre nogen stor forskel. Og er helt sikkert ikke pengene værd.

Så alt i alt er jeg skeptisk. Jeg ser ikke meget, der peger i den rigtige retning. Læg dertil at Würtz bliver mere og mere skadet og falder i niveau, ligesom Risgaard ikke kan holde for evigt.
Jeg tror egentlig ikke, at det er de store transfers holdet har brug for. Vi har brug for, at 2-3 talenter/mellemgode spillere får et gennembrud, som vi tidligere har set det med Spalvis, Thomsen, Kusk, Dalsgaard, Thelander osv.
Læg dertil nogle gode erstatninger for Flores og Rolim, der formentlig ryger væk. Hvis Safranko fandt en anden klub, ville det heller ikke gøre noget for mig.

Så jeg er skeptisk frem mod næste sæson. Jeg har mistet troen på, at Wieghorst kan løfte vores unge spillere og vores fodboldspil. Desværre.

Brugeravatar
Kristian60
1. div
1. div
Indlæg: 307
Tilmeldt: 5. okt 2009, 05:10

Re: Sæson 17-18 evaluering: Lidt bedre projekt-styring, tak.

Indlæg af Kristian60 » 22. maj 2018, 16:22

Yankee skrev:
22. maj 2018, 14:06
Kristian60 skrev:
22. maj 2018, 13:15
Det er for dårligt at tabe til Fredericia, men i ligaen er vi udelukkende blevet overgået af hold der på papiret er betydeligt bedre end os. Med det materiale vi har haft i år er 5. pladsen det bedste vi kan opnå.

at det så har været kedeligt at se på, og at Gaarde har ansvaret for at vi ser så tandløse ud, det er stadig valide pointer, men hvis vi kun ser på resultatet kan vi ikke være enormt utilfredse.
Hvorfor er Midtjylland og Nordsjælland på papiret bedre end os? Det er kun fordi vi forvalter vores muligheder dårligt. Brøndby og København har nogle radikalt anderledes muligheder, men der er ikke nogen naturlov, der siger at AaB ikke skulle kunne følge med Nordsjælland og Midtjylland.

Vi skal altså huske at sætte overliggeren højt nok. Vi skal ikke være tilfredse med at slå Sønderjyske og Horsens. Det burde være AaB, der år efter år udfordrede hovedstadsklubberne som Midtjylland gør det. Sådan skal vi se på det på lang sigt.

På lidt kortere sigt skal vi se på at vi over de sidste par transfervinduer har investeret et rekordstort beløb. Vi ligger meget højt budgetmæssigt og det kan vi ikke komme uden om. Derfor skal vi ikke være tilfredse med et pointsnit på 1,25 set over en hel sæson.
FCM har de sidste to år haft lønudgifter på 84m og 94m mens AaB havde 54m og 47m - Der er betydelig økonomisk forskel på de to klubber.

Men mht FCN vs AaB er det netop det jeg skriver. Hvis man ser på materialet i 17/18 sæsonen er FCN længder bedre end os, hvilket Gaarde ultimativt har ansvaret for.

Forza
Allstar
Allstar
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 27. nov 2007, 20:59

Re: Sæson 17-18 evaluering: Lidt bedre projekt-styring, tak.

Indlæg af Forza » 22. maj 2018, 17:05

Resultatmæssigt er sæsonen godkendt. Og det kan jeg sagtens forstå at Gaarde melder ud.

Vi har spillet os op i slutspillet og gjort en god figur de seneste kampe, hvilket (desværre) nok redder Wieghorst job.

Jeg ser dog mange faretruende elementer for fremtiden.

Vi har et trænerteam der stort set konsekvent har været fastlåst på at spille med to 6’ere selvom hele omverdenen hele tiden har skreget på hvor hæmmende det er for os.

Vores unge spilleres udvikling er gået i stå under det nuværende trænerteam (måske med undtagelse af Abildgaard og Pohl).

Spillestil og taktik har skiftet fra kamp til kamp. Nogle gange har det virket til at holdopstillingen er valgt ved at kaste en terning.

Ambitionsniveauet har været lavt. I flere kampe hvor vi var bagud ved pausen har mentaliteten været “lad os forsøge at holde nullet og måske få en enkelt scoring efter pausen”.

Vores offensiv er om muligt blevet endnu dårligere end under Lars. Endda efter massive investeringer. Vi skaber INGEN chancer og har været det suverænt kedeligste hold i hele rækken at se på.

Jeg synes vores hold har et væsentligt større potentiale end hvad vi har set. Ikke nødvendigvis til at slå FCM og BIF, men helt klart mere end hvad vi har set i denne sæson. Vi har vores svagheder i truppen, men det har de fleste hold.

Den største forstærkning vi kan få i sommerpausen er i mine øjne ikke nye spillere, men rettere et nyt trænerteam. Et trænerteam der kan sparke gejst ind i holdet, udvikle de unge og udvikle en spillestil der rent faktisk kan lokke fans på stadion. AaB er for tiden omgivet af ligegyldighed, ikke pga. Resultaterne men snarere alle de problematikker beskrevet ovenfor.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

raekkeettre
Allstar
Allstar
Indlæg: 2988
Tilmeldt: 16. jul 2015, 17:11
Favoritspiller: Lars Thomsen

Re: Sæson 17-18 evaluering: Lidt bedre projekt-styring, tak.

Indlæg af raekkeettre » 22. maj 2018, 17:20

Holdninger og meninger omkring fodbold og AaB er og bliver øjebliksbilleder. Jeg må erkende at jeg har forsvaret MW og Gaarde igennem sæsonen, da jeg er stor tilhænger af kontinuitet! For så efter nederlaget til Fredericia, at kræve begge fyret øjeblikkeligt!! For så nu efter FCK i Aalborg at tænke, SHIT det her ser spændende ud!

Hvis man tager de sidste 3 kampe og glemmer historien op til og kigger på fremtiden, hvorfor er den så ikke lys? Jeg tænker jamen, man er ikke bedre end den sidste kamp, men hvad er man så, hvis man har været rigtig god 3 kampe i træk?

Plus, vi vandt over FCK uden Würtz, som jeg troede var utænkelig, med en Abildgaard som ikke bare var god, men fantastisk i den kamp! De unge er begyndt at stemple ind, efter alt for lang tid, men de kommer nu! Så hvis vi får en 8er mere og en dynamisk venstre kant så ser jeg faktisk rigtig lys på fremtiden....men betyder ovenstående så at sæsonen er godkendt? Absolut ikke!!! Den peger bare for første gang i 2 år fremad.

Glæder mig allerede til 18/19 som bliver vild med alt mellem 3 til 4 nedrykkere, men hvad betyder det når AaB bliver 3er efter Brøndby og FCK??

Brugeravatar
Nestor
1. div
1. div
Indlæg: 417
Tilmeldt: 21. maj 2009, 17:12

Re: Sæson 17-18 evaluering: Lidt bedre projekt-styring, tak.

Indlæg af Nestor » 22. maj 2018, 19:52

Men det værste er den stemning, der er omkring vores klub. Folk er jo nærmest apatiske. Spillets kvalitet og spillernes indstilling gør, at salget af sæsonkort bliver ualmindeligt svært. Det er SÅ kedeligt og trist. Når sådan en som mig seriøst overvejer at droppe sæsonkortet, ja så er der grund til bekymring.
Det er lige præcis det helt store og bekymrende resultat af de sidste års ligegyldige spil
Det er ikke kun dem, der kun kommer i godt vejr og mod Brøndby, når det går godt for AaB, der bliver væk. 5000 tilskuere mod FCK og 7500 mod Brøndby siger vel alt.
Også trofaste fans og kendte ansigter på Stadion, som har haft sæsonkort og har støttet AaB i årtier, kommer ikke på Stadion mere, for de har ikke hjerte til at se på den åbenlyst ligegyldige holdning og mangel på vilje og gejst, som holdet har udstrålet.

Men dem er der vel også en eller anden snotnæse, der vil kalde plasticfans.

:aabfan:

seamann

Re: Sæson 17-18 evaluering: Lidt bedre projekt-styring, tak.

Indlæg af seamann » 22. maj 2018, 20:45

Nestor skrev:
22. maj 2018, 19:52
Men det værste er den stemning, der er omkring vores klub. Folk er jo nærmest apatiske. Spillets kvalitet og spillernes indstilling gør, at salget af sæsonkort bliver ualmindeligt svært. Det er SÅ kedeligt og trist. Når sådan en som mig seriøst overvejer at droppe sæsonkortet, ja så er der grund til bekymring.
Det er lige præcis det helt store og bekymrende resultat af de sidste års ligegyldige spil
Det er ikke kun dem, der kun kommer i godt vejr og mod Brøndby, når det går godt for AaB, der bliver væk. 5000 tilskuere mod FCK og 7500 mod Brøndby siger vel alt.
Også trofaste fans og kendte ansigter på Stadion, som har haft sæsonkort og har støttet AaB i årtier, kommer ikke på Stadion mere, for de har ikke hjerte til at se på den åbenlyst ligegyldige holdning og mangel på vilje og gejst, som holdet har udstrålet.

Men dem er der vel også en eller anden snotnæse, der vil kalde plasticfans.

:aabfan:
Hvorfor skulle det dog være plasticfans?

Mangel på vilje og gejst syntes jeg nu ikke der har været siden pokalexit.

Så længe de spiller med en masse “naboens sønner, aka Nordjyder” er jeg med. Hvis det blot bliver leje/købe spillere som i snart de fleste ligaklubber, kan det være ligemeget.

Kempes
1. div
1. div
Indlæg: 344
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:08

Re: Sæson 17-18 evaluering: Lidt bedre projekt-styring, tak.

Indlæg af Kempes » 22. maj 2018, 21:23

Må tilslutte mig Gaardes udtalelse om at sæsonen er godkendt. Vi endte jo i Top 6, hvor vi endte med at være det 4. bedste hold, og burde have vundet over både mestre og vice-mestrene. Det til trods for at vi var hårdt ramt af skader og karantæner til flere bærende spillere.

Når man så alligevel står tilbage med en flad fornemmelse, så synes jeg primært det skyldes at sæsonen har vist at Wieghorst ikke er træneren, der kan få holdet tættere på toppen af dansk fodbold, og skabe fodboldfeber i "Nordens Paris" Dertil er der for mange svipsere, og mærkelige dispositioner.

De største anker er at han ikke har udviklet spillerne i truppen og været inkonsekvent i de taktiske oplæg. Ingen aner vel i dag om AaB er et hold der spiller 4-4-2, 4-5-1, 4-2-3-1 eller en hel fjerde formation - og nok heller ikke Wieghorst selv. Samtidig har vi været det hold med færreste forsøg på mål, fordi man ikke spiller direkte nok, men som oftest flytter bolden på tværs af banen.

Personligt synes jeg det er helt fint, hvis man har en målsætning om at "holde nullet" og indstiller sig på hvem modstanderen er. Men så skal man ikke samtidig snakke om at vi skal "... spille attraktiv og offensiv fodbold med en masse boldberøringer og højt pres, og vi skal skabe en masse chancer..." Det giver mistillid mellem klub og tilhængere, når man ikke får forventningsafstemt.

Jeg mener den fejlslåede kommunikation er Allan Gaardes allerstørste problem. (alle sportsdirektører laver fejlkøb på transfermarkedet) Interessen for fodbold har været for nedadgående og gennemsnitligt er der kommet ca. 8 % færre tilskuere til kampene på Aalborg i denne sæson. Det bliver kun værre i den næste, hvis man ikke ændrer den stemning der er omkring klubben.

Hverken Gaarde, Wieghorst eller resten af trænerstaben har karisma nok eller evner at begejstre i handling eller ord. De er jo nærmest Lynge og Allan Kuhns diametrale modsætninger

Det sammenholdt med en spillertrup, hvor stort set alle er af samme introverte støbning, betyder at AaB fremstår som den stille 12-tals pige i Superligaen. Man taler høfligt når man bliver spurgt, men i guder hvor er det kedeligt og kønsløst.

Synes truppen ofte gøres dårligere end den egentlig er, så håber vi får et nyt trænerteam, der kan forløse spillernes potentiale og skabe fornyede positive forventninger.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Sæson 17-18 evaluering: Lidt bedre projekt-styring, tak.

Indlæg af Hanga » 22. maj 2018, 21:59

Foruden at finde væsentligt bedre offensive takter frem, så bliver den helt store udfordring for AaB at få genvakt noget begejstring og få tændt lidt op under det nordjyske fodboldpublikum igen. Flere er inde på det, og jeg har også nævnt det før... Vi er omgivet af ligegyldighed og apati. Folk trækker på skulderne og giver et lille suk når vi nok engang med nød og næppe har hevet en 1-0 sejr hjem over Lyngby, eller har fightet en 0-0'er hjem mod mægtige Farum. Også uden for banen er vi grå og man savner i den grad nogle personligheder som Lynge, Kent eller Kuhn, der kan sætte lidt kulør på og som tør kalde en spade for en spade - en fansenes mand, en som kan animere publikum og få liv i kludene. Og ikke mindst savner jeg de langsigtede ambitioner og visioner om et AaB som en fast topklub!

Resultatmæssigt kunne sæsonen have været langt værre, men jeg tror at jeg kan tælle de kampe hvor jeg har været oprigtigt begejstret på én hånd, og næsten hver gang jeg hører klubben udtale sig, forsøger de at sælge mig en helt anden historie. Jeg køber den ikke.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

FIDEL
Allstar
Allstar
Indlæg: 6076
Tilmeldt: 19. mar 2015, 22:55
Favoritspiller: Milan Makaric

Re: Sæson 17-18 evaluering: Lidt bedre projekt-styring, tak.

Indlæg af FIDEL » 22. maj 2018, 22:09

Hanga skrev:
22. maj 2018, 21:59
Foruden at finde væsentligt bedre offensive takter frem, så bliver den helt store udfordring for AaB at få genvakt noget begejstring og få tændt lidt op under det nordjyske fodboldpublikum igen. Flere er inde på det, og jeg har også nævnt det før... Vi er omgivet af ligegyldighed og apati. Folk trækker på skulderne og giver et lille suk når vi nok engang med nød og næppe har hevet en 1-0 sejr hjem over Lyngby, eller har fightet en 0-0'er hjem mod mægtige Farum. Også uden for banen er vi grå og man savner i den grad nogle personligheder som Lynge, Kent eller Kuhn, der kan sætte lidt kulør på og som tør kalde en spade for en spade - en fansenes mand, en som kan animere publikum og få liv i kludene. Og ikke mindst savner jeg de langsigtede ambitioner og visioner om et AaB som en fast topklub!

Resultatmæssigt kunne sæsonen have været langt værre, men alligevel tror jeg at jeg kan tælle de kampe hvor jeg har været begejstret på én hånd, og næsten hver gang jeg hører Gaarde eller Wieghorst udtale sig, forsøger de at sælge mig en helt anden historie. Jeg køber den ikke.
Jeg køber den heller ikke. Der er nødt til at være balance i de personligheder vi har i den sportslige ledelse. Det er simpelthen for gråt og trist med Gaarde, Wieghorst og Friis. Kan vi få Kuhn ind som assistent kunne det gøre meget for os.

Besvar