Stadion

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Stadion

Indlæg af Yankee » 23. apr 2020, 10:42

gravballe skrev:
23. apr 2020, 10:39
mon ikke hvis stadion var federe, der så vil komme lidt flere automatisk? bare en tanke. Dermed ikke sagt vi kommer til at fylde et med plads til 16000. Men stadion er lidt meh med den form det har nu.
Jo, men hvad er det så der gør stadion "ufedt"? For mig er det alle de tomme sæder. Hvis man nedbragt antallet af tomme sæder og samtidig gjort komforten bedre både på ståpladser og siddepladser ville meget være nået, tror jeg.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Stadion

Indlæg af Buzz Killington » 23. apr 2020, 10:45

Yankee skrev:
23. apr 2020, 09:58
Buzz Killington skrev:
23. apr 2020, 09:12
Jeg mener bestem vi har haft fuld hus til flere europæiske kæmpe samtidig med UEFA har dikteret nedsat kapacitet. Så her er der potentielle kæmpe hvor man ku har poppet en del flere ind og skabe mere entusiasme. En nuance, ved det godt.
Ikke de sidste 10 år. De to kvalkampe i 2014 trak ca. 9.500, hvilket er tæt på fyldt, da kapaciteten er 10.500 til europæiske kampe. De tre gruppekampe trak mellem 4.700 og 7.600 tilskuere.

Hvis du går tilbage til 2007-2009 var der selvfølgelig en række gruppekampe plus Sampdoria og City-kampene, der trak fulde huse.
Jamen tak for du lige mindede mig om hvor gammel jeg er. Det var nok de kampe jeg havde i tankerne.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Stadion

Indlæg af Hanga » 23. apr 2020, 11:19

Yankee skrev:
23. apr 2020, 10:42
gravballe skrev:
23. apr 2020, 10:39
mon ikke hvis stadion var federe, der så vil komme lidt flere automatisk? bare en tanke. Dermed ikke sagt vi kommer til at fylde et med plads til 16000. Men stadion er lidt meh med den form det har nu.
Jo, men hvad er det så der gør stadion "ufedt"? For mig er det alle de tomme sæder. Hvis man nedbragt antallet af tomme sæder og samtidig gjort komforten bedre både på ståpladser og siddepladser ville meget være nået, tror jeg.
Enig. Et for stort stadion skaber mindre intimitet. Det er en helt anden oplevelse med 5.000 tilskuere hvor kapacitet er tæt på udnyttet, end at stå med 8.000 hvor kapaciteten kun er halvt udnyttet.

Jeg synes egentlig vores stadion har den rette størrelse i forhold til vores status og demografiske forhold. Efter min mening er vores tilskuertal lavere end de burde være. Det er bekymrende.

En tanke kunne være at lukke nogle sektioner af tribunerne, som f.eks. øvre nord, og først udnytte dem når der opstår behov. Men jeg ved ikke hvor mange der ville vælge kampene fra, hvis ikke de fik mulighed for at sidde der?
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3643
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Stadion

Indlæg af gravballe » 23. apr 2020, 11:24

Yankee skrev:
23. apr 2020, 10:42
gravballe skrev:
23. apr 2020, 10:39
mon ikke hvis stadion var federe, der så vil komme lidt flere automatisk? bare en tanke. Dermed ikke sagt vi kommer til at fylde et med plads til 16000. Men stadion er lidt meh med den form det har nu.
Jo, men hvad er det så der gør stadion "ufedt"? For mig er det alle de tomme sæder. Hvis man nedbragt antallet af tomme sæder og samtidig gjort komforten bedre både på ståpladser og siddepladser ville meget være nået, tror jeg.
Det er formen, der ødelægger stemningen. Da det blev gjort klar at man ikke måtte bygge ende tribunerne lige så høje som siderne, burde man have sænket højden på siderne, så det blev mere ensformigt, så lyden bedre kunne kastet rundt. Men så igen jeg så jo aller helst bare man havde bygget den orginale plan.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5104
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: Stadion

Indlæg af Jakobsen » 23. apr 2020, 12:18

Yankee skrev:
23. apr 2020, 08:44
gravballe skrev:
22. apr 2020, 19:37
dyhrmaN skrev:
22. apr 2020, 17:49
Hæv bagtribunerne op på niveau med langsiderne - et par tuind ekstra pladser og et helt andet visuelt indtryk :aabfan: :danmarkfan:
Det var også den originale plan, men det blev ødelagt af naboer der ville mangle lys i deres haver.. Kan huske der var en lang farce omkring stadion planerne, hvor man endte med den løsning man har nu. Original planerne var også en kapacitet på 16.000.
Men i og med at den nuværende kapacitet aldrig bliver brugt fuldt ud ville det da være et værre spild at tilføje endnu flere ubrugte sæder til stadion. Der har kun været over 12.000 tilskuere én gang de sidste 10 år.

Man skulle hellere skære kapaciteten ned ved at give hver enkelt sæde bedre plads og komfort eller gøre endetribunerne stejlere. Hellere et stadion med 10.000 pladser, der jævnligt er udsolgt end et stadion med 16.000 pladser, der altid er halvtomt.
Kan ikke se man skal gøre noget ved stadion. Man skal gøre noget ved klubben og udvikle den så der kommer flere tilskuere. Det handler ikke nødvendigvis om flot fodbold, men det handler om at de er der og at der skabes resultater og der kan ses noget fremdrift i tingene. Man skal til at stoppe med den der nordjyske "Vi er en lille klub som er meget bedre fordi vi har nordjyder". Ikke fordi hele den sportslige strategi skal laves og vi skal droppe vores lokale identitet, men jeg har virkelig savnet et offensivt mindset både økonomisk og sportsligt siden 2014.
Tak til Lynge, PEA og Kent for hvad de skabte
Fuck jer til Bælum, IAO, Gaarde og øvrige inkompetente!

All Cops Are Heroes!

Fromthecradle
Landshold
Landshold
Indlæg: 982
Tilmeldt: 6. mar 2019, 00:45
Favoritspiller: Ebbe Andersen

Re: Stadion

Indlæg af Fromthecradle » 23. apr 2020, 13:26

Jakobsen skrev:
23. apr 2020, 12:18
Yankee skrev:
23. apr 2020, 08:44
gravballe skrev:
22. apr 2020, 19:37
dyhrmaN skrev:
22. apr 2020, 17:49
Hæv bagtribunerne op på niveau med langsiderne - et par tuind ekstra pladser og et helt andet visuelt indtryk :aabfan: :danmarkfan:
Det var også den originale plan, men det blev ødelagt af naboer der ville mangle lys i deres haver.. Kan huske der var en lang farce omkring stadion planerne, hvor man endte med den løsning man har nu. Original planerne var også en kapacitet på 16.000.
Men i og med at den nuværende kapacitet aldrig bliver brugt fuldt ud ville det da være et værre spild at tilføje endnu flere ubrugte sæder til stadion. Der har kun været over 12.000 tilskuere én gang de sidste 10 år.

Man skulle hellere skære kapaciteten ned ved at give hver enkelt sæde bedre plads og komfort eller gøre endetribunerne stejlere. Hellere et stadion med 10.000 pladser, der jævnligt er udsolgt end et stadion med 16.000 pladser, der altid er halvtomt.
Kan ikke se man skal gøre noget ved stadion. Man skal gøre noget ved klubben og udvikle den så der kommer flere tilskuere. Det handler ikke nødvendigvis om flot fodbold, men det handler om at de er der og at der skabes resultater og der kan ses noget fremdrift i tingene. Man skal til at stoppe med den der nordjyske "Vi er en lille klub som er meget bedre fordi vi har nordjyder". Ikke fordi hele den sportslige strategi skal laves og vi skal droppe vores lokale identitet, men jeg har virkelig savnet et offensivt mindset både økonomisk og sportsligt siden 2014.
Så har du ikke fulgt ret godt med. Der har netop været en økonomisk og sportslig offensiv over de seneste år. At meget af det så ikke er lykkedes, er en anden ting.
You pay for this?

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Stadion

Indlæg af Yankee » 23. apr 2020, 16:16

gravballe skrev:
23. apr 2020, 11:24
Yankee skrev:
23. apr 2020, 10:42
gravballe skrev:
23. apr 2020, 10:39
mon ikke hvis stadion var federe, der så vil komme lidt flere automatisk? bare en tanke. Dermed ikke sagt vi kommer til at fylde et med plads til 16000. Men stadion er lidt meh med den form det har nu.
Jo, men hvad er det så der gør stadion "ufedt"? For mig er det alle de tomme sæder. Hvis man nedbragt antallet af tomme sæder og samtidig gjort komforten bedre både på ståpladser og siddepladser ville meget være nået, tror jeg.
Det er formen, der ødelægger stemningen. Da det blev gjort klar at man ikke måtte bygge ende tribunerne lige så høje som siderne, burde man have sænket højden på siderne, så det blev mere ensformigt, så lyden bedre kunne kastet rundt. Men så igen jeg så jo aller helst bare man havde bygget den orginale plan.
Der er jeg meget uenig. Et stadion med plads til 16.000 ser skrækkeligt tomt ud når man kun har et tilskuersnit på 5.500. Det synes jeg er langt værre end at tribunerne har forskellige højde.

I planeringen af stadionombygningen regnede AaB med ret hurtigt at nå et tilskuersnit på 11.000. Her små 20 år senere må vi konstatere at det var en vild overdrivelse af potentialet. Det var fint at man ikke lod sig rive med at fantasteriet dengang.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Stadion

Indlæg af Hovedet » 23. apr 2020, 23:53

Yankee skrev:
23. apr 2020, 16:16
gravballe skrev:
23. apr 2020, 11:24
Yankee skrev:
23. apr 2020, 10:42
gravballe skrev:
23. apr 2020, 10:39
mon ikke hvis stadion var federe, der så vil komme lidt flere automatisk? bare en tanke. Dermed ikke sagt vi kommer til at fylde et med plads til 16000. Men stadion er lidt meh med den form det har nu.
Jo, men hvad er det så der gør stadion "ufedt"? For mig er det alle de tomme sæder. Hvis man nedbragt antallet af tomme sæder og samtidig gjort komforten bedre både på ståpladser og siddepladser ville meget være nået, tror jeg.
Det er formen, der ødelægger stemningen. Da det blev gjort klar at man ikke måtte bygge ende tribunerne lige så høje som siderne, burde man have sænket højden på siderne, så det blev mere ensformigt, så lyden bedre kunne kastet rundt. Men så igen jeg så jo aller helst bare man havde bygget den orginale plan.
Der er jeg meget uenig. Et stadion med plads til 16.000 ser skrækkeligt tomt ud når man kun har et tilskuersnit på 5.500. Det synes jeg er langt værre end at tribunerne har forskellige højde.

I planeringen af stadionombygningen regnede AaB med ret hurtigt at nå et tilskuersnit på 11.000. Her små 20 år senere må vi konstatere at det var en vild overdrivelse af potentialet. Det var fint at man ikke lod sig rive med at fantasteriet dengang.
Ah, der var jo ingen, der talte om. at Aalborg Stadion var for stort, da det kunne rumme små 22.000 tilskuere. Et AaB i sin gamle version ville jo sagtens kunne trække 16.000 tilskuere og en hel del til, hvis resultaterne var derefter. Der skal også være plads til udvikling, og et stadion, der end ikke kan rumme 14.000 tilskuere, skaber ingen rum for samme.

Det nuværende tilskuertal er simpelthen alt for lavt. Det er helt vildt, hvad der er sket siden den doubletitel; tænk sig, i slutfirserne og starthalvfemserne var Aalborg Danmarks fodboldby nr. 1, og det havde i den periode været utænkeligt, at et dansk hold kunne trække et højere snit på hjemmebane end AaB - og det endda trods sportslig middelmådighed i den æra.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5104
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: Stadion

Indlæg af Jakobsen » 24. apr 2020, 08:17

Fromthecradle skrev:
23. apr 2020, 13:26
Jakobsen skrev:
23. apr 2020, 12:18
Yankee skrev:
23. apr 2020, 08:44
gravballe skrev:
22. apr 2020, 19:37
dyhrmaN skrev:
22. apr 2020, 17:49
Hæv bagtribunerne op på niveau med langsiderne - et par tuind ekstra pladser og et helt andet visuelt indtryk :aabfan: :danmarkfan:
Det var også den originale plan, men det blev ødelagt af naboer der ville mangle lys i deres haver.. Kan huske der var en lang farce omkring stadion planerne, hvor man endte med den løsning man har nu. Original planerne var også en kapacitet på 16.000.
Men i og med at den nuværende kapacitet aldrig bliver brugt fuldt ud ville det da være et værre spild at tilføje endnu flere ubrugte sæder til stadion. Der har kun været over 12.000 tilskuere én gang de sidste 10 år.

Man skulle hellere skære kapaciteten ned ved at give hver enkelt sæde bedre plads og komfort eller gøre endetribunerne stejlere. Hellere et stadion med 10.000 pladser, der jævnligt er udsolgt end et stadion med 16.000 pladser, der altid er halvtomt.
Kan ikke se man skal gøre noget ved stadion. Man skal gøre noget ved klubben og udvikle den så der kommer flere tilskuere. Det handler ikke nødvendigvis om flot fodbold, men det handler om at de er der og at der skabes resultater og der kan ses noget fremdrift i tingene. Man skal til at stoppe med den der nordjyske "Vi er en lille klub som er meget bedre fordi vi har nordjyder". Ikke fordi hele den sportslige strategi skal laves og vi skal droppe vores lokale identitet, men jeg har virkelig savnet et offensivt mindset både økonomisk og sportsligt siden 2014.
Så har du ikke fulgt ret godt med. Der har netop været en økonomisk og sportslig offensiv over de seneste år. At meget af det så ikke er lykkedes, er en anden ting.
Enig i, at der har været ambitioner over det fra man signede Lucas og frem. Før det har man jo bare brugt penge uden omtanke på Meilinger, Holgersson, Safranko, Lesniak og Sylvestr samt lavet uovervejede transfers af Flores, Ochs og Rolim som enten ikke var spillede man satte sig ordentligt ind i hvad kunne eller ikke havde nogen helhjertet plan for. Gaarde snakkede hele tiden om, at disse spillere var billige løsninger selvom man fik brændt ret mange penge af uden at tænke sig om.
Derudover har man jo ladet stå til og satset alt for længe på unge folk, som åbenlyst ikke var gode nok f.eks. Blåbjerg, Thellufsen, Kakeeto og Wessam. Det fremstår hverken særligt seriøst eller ambitiøst, men mere som at man har brugt pengene uden omtanke.
Tak til Lynge, PEA og Kent for hvad de skabte
Fuck jer til Bælum, IAO, Gaarde og øvrige inkompetente!

All Cops Are Heroes!

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Stadion

Indlæg af Køllen I Møllen » 24. apr 2020, 08:18

En ting jeg synes man ofte undlader i debatten er de nummererede pladser. I gamle dage var det nemmere lige impulsivt at tage på stadion med en flok kammerater end det er idag. Selvom man først købte billetten 5 min i kampstart kunne man stille sig sammen lige hvor man havde lyst på de 3 tribuner (syd frataget). Idag er det svært at finde ordentlige pladser medmindre man booker flere måneder i forvejen og endda inden kampen er endeligt fastlagt.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Stadion

Indlæg af Yankee » 24. apr 2020, 09:31

Hovedet skrev:
23. apr 2020, 23:53

Ah, der var jo ingen, der talte om. at Aalborg Stadion var for stort, da det kunne rumme små 22.000 tilskuere. Et AaB i sin gamle version ville jo sagtens kunne trække 16.000 tilskuere og en hel del til, hvis resultaterne var derefter. Der skal også være plads til udvikling, og et stadion, der end ikke kan rumme 14.000 tilskuere, skaber ingen rum for samme.
Det giver ingen mening når man tre år i træk har ligget på 5.500 i tilskuersnit. Der er altså i gennemsnit ca. 8.000 ubrugte pladser på stadion til hver hjemmekamp. Hvordan er det "ingen rum til udvikling"?

Klubberne har især de sidste 10-15 år satset entydigt på at Superligaen skal være et TV-produkt og derfor er det naturligt nok svært at trække folk på stadion. Den reelle løsning på Superligaens tilskuerproblem ville selvfølgelig være at fjerne nogle af de mindst attraktive kampe fra TV-skærmen. Men som vi ser i øjeblikket er tilskuerne andenprioritet - det suverænt vigtigste for klubberne er at få nogle kampe på skærmen.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Stadion

Indlæg af Hovedet » 24. apr 2020, 11:55

Yankee skrev:
24. apr 2020, 09:31
Hovedet skrev:
23. apr 2020, 23:53

Ah, der var jo ingen, der talte om. at Aalborg Stadion var for stort, da det kunne rumme små 22.000 tilskuere. Et AaB i sin gamle version ville jo sagtens kunne trække 16.000 tilskuere og en hel del til, hvis resultaterne var derefter. Der skal også være plads til udvikling, og et stadion, der end ikke kan rumme 14.000 tilskuere, skaber ingen rum for samme.
Det giver ingen mening når man tre år i træk har ligget på 5.500 i tilskuersnit. Der er altså i gennemsnit ca. 8.000 ubrugte pladser på stadion til hver hjemmekamp. Hvordan er det "ingen rum til udvikling"?

Klubberne har især de sidste 10-15 år satset entydigt på at Superligaen skal være et TV-produkt og derfor er det naturligt nok svært at trække folk på stadion. Den reelle løsning på Superligaens tilskuerproblem ville selvfølgelig være at fjerne nogle af de mindst attraktive kampe fra TV-skærmen. Men som vi ser i øjeblikket er tilskuerne andenprioritet - det suverænt vigtigste for klubberne er at få nogle kampe på skærmen.
Ja, det er så til gengæld en korrekt betragtning. TV-indtægterne er efterhånden så store, at de endda markant overgår entreindtægter, og det er først- og ikke sidstnævnte, der for alvor gør ondt på klubberne i øjeblikket. Tag eksempelvis Premier League.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Stadion

Indlæg af Yankee » 24. apr 2020, 12:15

Hovedet skrev:
24. apr 2020, 11:55

Ja, det er så til gengæld en korrekt betragtning. TV-indtægterne er efterhånden så store, at de endda markant overgår entreindtægter, og det er først- og ikke sidstnævnte, der for alvor gør ondt på klubberne i øjeblikket. Tag eksempelvis Premier League.
Og det skyldes jo at man entydigt har satset på at Superligaen skulle være et TV-produkt - ikke et live-produkt. Man insisterer på at lave TV-aftaler hvor alle kampe vises i TV og man planlægger alle kampe ud fra hvad TV-kanalerne beder om.

Hvis Superligaen er et TV-produkt, så er det i direkte konkurrence med Premier League og Netflix. Hvis Superligaen er et live-produkt, så er det i direkte konkurrence med lokale biografer, håndboldkampe og teaterforestillinger. Jeg ved godt hvilken konkurrence, jeg foretrækker.

Man burde skære antallet af TV-kampe ned til 2-3 hver runde. Vis kun de kampe, der reelt har national interesse og som kan konkurrere med Liverpool-Barnsley eller hvem de nu ligger og møder. Resten af Superliga-kampene har alligevel næsten ingen kommerciel TV-værdi længere og er bare fyld på de TV-aftaler, der bliver indgået. De skal i stedet ses på stadion som det lokale samlingspunkt, de er.

nj27
1. div
1. div
Indlæg: 380
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:49

Re: Stadion

Indlæg af nj27 » 24. apr 2020, 15:31

så synes du de bare skal vis Brøndby og FCK kampe

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Stadion

Indlæg af Gnu » 24. apr 2020, 18:06

Hvorfor egentlig ikke, hvis der er alligevel ikke er seere til de andre kampe? Så kan vi gøre fodbold til en publikumssport igen med flere folk på lægterne. Det er da meget federe end en tv-sport.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3643
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Stadion

Indlæg af gravballe » 24. apr 2020, 20:37

Gnu skrev:
24. apr 2020, 18:06
Hvorfor egentlig ikke, hvis der er alligevel ikke er seere til de andre kampe? Så kan vi gøre fodbold til en publikumssport igen med flere folk på lægterne. Det er da meget federe end en tv-sport.
Dengang det var sådan, var folk også godt trætte af det.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Stadion

Indlæg af Hovedet » 24. apr 2020, 23:40

Yankee skrev:
24. apr 2020, 12:15
Hovedet skrev:
24. apr 2020, 11:55

Ja, det er så til gengæld en korrekt betragtning. TV-indtægterne er efterhånden så store, at de endda markant overgår entreindtægter, og det er først- og ikke sidstnævnte, der for alvor gør ondt på klubberne i øjeblikket. Tag eksempelvis Premier League.
Og det skyldes jo at man entydigt har satset på at Superligaen skulle være et TV-produkt - ikke et live-produkt. Man insisterer på at lave TV-aftaler hvor alle kampe vises i TV og man planlægger alle kampe ud fra hvad TV-kanalerne beder om.

Hvis Superligaen er et TV-produkt, så er det i direkte konkurrence med Premier League og Netflix. Hvis Superligaen er et live-produkt, så er det i direkte konkurrence med lokale biografer, håndboldkampe og teaterforestillinger. Jeg ved godt hvilken konkurrence, jeg foretrækker.

Man burde skære antallet af TV-kampe ned til 2-3 hver runde. Vis kun de kampe, der reelt har national interesse og som kan konkurrere med Liverpool-Barnsley eller hvem de nu ligger og møder. Resten af Superliga-kampene har alligevel næsten ingen kommerciel TV-værdi længere og er bare fyld på de TV-aftaler, der bliver indgået. De skal i stedet ses på stadion som det lokale samlingspunkt, de er.
Jeg er enig i, at TV-aftalerne efterhånden udgør hovedgrundlaget for eliteklubbernes økonomiske grundlag. Men set helt overordnet er der markant flere tilskuere til danske fodboldkampe i sammenligning med den tid, hvor det var helt vildt, hvis man kunne se højdepunkter i søndagens sene TV-sport fra Aalborg Stadion. Alene i min levetid var der engang, hvor det var et særsyn med mere end 10.000 tilskuere til en dansk fodboldkamp.

Den samme udvikling ser man internationalt; tilskuertallene er tårnhøje i Tyskland og England og uanset hvilken liga, man måtte vælge i Europa (i hvert fald blandt de nogenlunde kendte) er tilskuertallene bare vokset og vokset i takt med TVs altopslugende indtog. Tag bare Sverige i vores nærhed.

Desuden hører vi jo gang på gang det modsatrettede synspunkt, at fokus på Brøndby netop har været grundlaget for deres eksplosive fanvækst. Da denne klub toppede sportsligt i slutfirserne og starthalvfemserne, var det komplet utænkeligt, at Brøndby skulle samle flere tilskuere hjemme end AaB gjorde.

AaBs efterhånden helt uacceptabelt lave tilskuertal er et helt specifikt AaB-problem, der synes helt afkoblet en generel tendens.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Stadion

Indlæg af jonas386 » 25. apr 2020, 09:57

Det vil jeg gerne se nogle tal på
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Stadion

Indlæg af Gnu » 26. apr 2020, 19:16

Hovedet skrev:
24. apr 2020, 23:40
Yankee skrev:
24. apr 2020, 12:15
Hovedet skrev:
24. apr 2020, 11:55

Ja, det er så til gengæld en korrekt betragtning. TV-indtægterne er efterhånden så store, at de endda markant overgår entreindtægter, og det er først- og ikke sidstnævnte, der for alvor gør ondt på klubberne i øjeblikket. Tag eksempelvis Premier League.
Og det skyldes jo at man entydigt har satset på at Superligaen skulle være et TV-produkt - ikke et live-produkt. Man insisterer på at lave TV-aftaler hvor alle kampe vises i TV og man planlægger alle kampe ud fra hvad TV-kanalerne beder om.

Hvis Superligaen er et TV-produkt, så er det i direkte konkurrence med Premier League og Netflix. Hvis Superligaen er et live-produkt, så er det i direkte konkurrence med lokale biografer, håndboldkampe og teaterforestillinger. Jeg ved godt hvilken konkurrence, jeg foretrækker.

Man burde skære antallet af TV-kampe ned til 2-3 hver runde. Vis kun de kampe, der reelt har national interesse og som kan konkurrere med Liverpool-Barnsley eller hvem de nu ligger og møder. Resten af Superliga-kampene har alligevel næsten ingen kommerciel TV-værdi længere og er bare fyld på de TV-aftaler, der bliver indgået. De skal i stedet ses på stadion som det lokale samlingspunkt, de er.
Jeg er enig i, at TV-aftalerne efterhånden udgør hovedgrundlaget for eliteklubbernes økonomiske grundlag. Men set helt overordnet er der markant flere tilskuere til danske fodboldkampe i sammenligning med den tid, hvor det var helt vildt, hvis man kunne se højdepunkter i søndagens sene TV-sport fra Aalborg Stadion. Alene i min levetid var der engang, hvor det var et særsyn med mere end 10.000 tilskuere til en dansk fodboldkamp.

Den samme udvikling ser man internationalt; tilskuertallene er tårnhøje i Tyskland og England og uanset hvilken liga, man måtte vælge i Europa (i hvert fald blandt de nogenlunde kendte) er tilskuertallene bare vokset og vokset i takt med TVs altopslugende indtog. Tag bare Sverige i vores nærhed.

Desuden hører vi jo gang på gang det modsatrettede synspunkt, at fokus på Brøndby netop har været grundlaget for deres eksplosive fanvækst. Da denne klub toppede sportsligt i slutfirserne og starthalvfemserne, var det komplet utænkeligt, at Brøndby skulle samle flere tilskuere hjemme end AaB gjorde.

AaBs efterhånden helt uacceptabelt lave tilskuertal er et helt specifikt AaB-problem, der synes helt afkoblet en generel tendens.
Men det er jo ikke rigtigt. Tilskuerinteressen for superligaen toppede i 2004/05 og 2008/09 med over 8.500 i snit. De sidste ti år har der stort set kun været tilbagegang med 17/18 som det absolutte lavpunkt.

https://superstats.dk/tilskuere/aar-for-aar
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Stadion

Indlæg af dyhrmaN » 27. apr 2020, 16:12

Gnu skrev:
26. apr 2020, 19:16
Hovedet skrev:
24. apr 2020, 23:40
Yankee skrev:
24. apr 2020, 12:15
Hovedet skrev:
24. apr 2020, 11:55

Ja, det er så til gengæld en korrekt betragtning. TV-indtægterne er efterhånden så store, at de endda markant overgår entreindtægter, og det er først- og ikke sidstnævnte, der for alvor gør ondt på klubberne i øjeblikket. Tag eksempelvis Premier League.
Og det skyldes jo at man entydigt har satset på at Superligaen skulle være et TV-produkt - ikke et live-produkt. Man insisterer på at lave TV-aftaler hvor alle kampe vises i TV og man planlægger alle kampe ud fra hvad TV-kanalerne beder om.

Hvis Superligaen er et TV-produkt, så er det i direkte konkurrence med Premier League og Netflix. Hvis Superligaen er et live-produkt, så er det i direkte konkurrence med lokale biografer, håndboldkampe og teaterforestillinger. Jeg ved godt hvilken konkurrence, jeg foretrækker.

Man burde skære antallet af TV-kampe ned til 2-3 hver runde. Vis kun de kampe, der reelt har national interesse og som kan konkurrere med Liverpool-Barnsley eller hvem de nu ligger og møder. Resten af Superliga-kampene har alligevel næsten ingen kommerciel TV-værdi længere og er bare fyld på de TV-aftaler, der bliver indgået. De skal i stedet ses på stadion som det lokale samlingspunkt, de er.
Jeg er enig i, at TV-aftalerne efterhånden udgør hovedgrundlaget for eliteklubbernes økonomiske grundlag. Men set helt overordnet er der markant flere tilskuere til danske fodboldkampe i sammenligning med den tid, hvor det var helt vildt, hvis man kunne se højdepunkter i søndagens sene TV-sport fra Aalborg Stadion. Alene i min levetid var der engang, hvor det var et særsyn med mere end 10.000 tilskuere til en dansk fodboldkamp.

Den samme udvikling ser man internationalt; tilskuertallene er tårnhøje i Tyskland og England og uanset hvilken liga, man måtte vælge i Europa (i hvert fald blandt de nogenlunde kendte) er tilskuertallene bare vokset og vokset i takt med TVs altopslugende indtog. Tag bare Sverige i vores nærhed.

Desuden hører vi jo gang på gang det modsatrettede synspunkt, at fokus på Brøndby netop har været grundlaget for deres eksplosive fanvækst. Da denne klub toppede sportsligt i slutfirserne og starthalvfemserne, var det komplet utænkeligt, at Brøndby skulle samle flere tilskuere hjemme end AaB gjorde.

AaBs efterhånden helt uacceptabelt lave tilskuertal er et helt specifikt AaB-problem, der synes helt afkoblet en generel tendens.
Men det er jo ikke rigtigt. Tilskuerinteressen for superligaen toppede i 2004/05 og 2008/09 med over 8.500 i snit. De sidste ti år har der stort set kun været tilbagegang med 17/18 som det absolutte lavpunkt.

https://superstats.dk/tilskuere/aar-for-aar
Tilgængelighed øger brug - sådan er tesen ihvertfald i trafikken. Jeg tror sagtens, at Aalborg stadion kan bære at være større, især hvis der med en forstørrelse af bagtribunerne også følger en modernisering. Som landets 3 eller 4. største by skal Aalborg kunne være vært for mindre landskampe og vært for større fodboldkampe, såsom når europæiske hold, forhåbenligt lidt oftere, kommer på besøg.
Dette er en del af selvforståelsen af Aalborg som by og klub.

Besvar