Jeg kan ikke længere se, hvordan vi kan forsvare at have mange mennesker på tribunerne, når galninge kaster rundt med romerlys. Tosserne benytter sig jo netop også af de mange mennesker til at gemme sig i mængden, når de løber tilbage til deres egen tribune efter at have lavet deres angreb. Og så køber jeg ikke længere den gamle sang om at det drejer sig om nogle få, for den store mængde er jo også med til at gemme gerningsmændene og undlader at pege dem ud eller gør det svært at identificere dem. Du skal ikke bilde mig ind, at der ikke er nogen, der ved hvem de er. Det kunne da være fedt, hvis alle fredelige fans lige rykkede ti meter væk fra gerningsmændene, når de kommer tilbage på fantribunen efter at have kylet med romerlys. Men det er jo ikke det, vi ser. Problemet stikker meget dybere end nogle få ballademagere.calciomania skrev: ↑29. okt 2024, 21:11Jeg har det svært med kollektiv straf. Jeg synes det principielt er forkert at straffe uskyldige for, hvad andre har gjort. Det har jeg syntes lige siden Folkeskolen, hvor vi havde TO vilde drenge i klassen, der altid lavede ballade. Og hvor lærerne gang på gang gav os alle kollektiv straf på grund af deres udskejelser. Jeg syntes dengang, at det var idioti og uretfærdigt. Og det synes jeg stadig.
I stedet bør man sætte alt ind på at få identificeret og stoppet de relativt få uheldige elementer fremfor at straffe bredt.
Jeg har en lille konspirationsteori om, at nogle af Brøndby´s vagter selv har forbindelser til hooligan-miljøet eller nogle bander (som der jo er en del af på Vestegnen). Ellers forklarer jeg ikke, hvorfor fans gang på gang slipper ind med nærmest flere tons fyrværkeri til kampene. Og hvorfor var vagterne så passive mod FCK. Ingen gør reelt rigtigt noget for at stoppe uromagerne, men står bare og glor som passive saltstøtter.
Lige i øjeblikket er der jo noget i gang i Italien, hvor det er kommet frem, at folk i og omkring klubberne også har haft lidt for tætte forbindelser med hardcore ultras i Milan og Inter bl.a. Lur mig om det samme ikke kunne være tilfældet i f.eks. Brøndby. Det kan forklare, hvorfor uromagere i årevis har haft så nemme kår i Brøndby.
Skal man helt til bunds i det her, skal man dog finde ud af, hvorfor det for nogle unge mænd er så attraktivt at være med i disse hardcore bande- og hooliganmiljøer. Der må jo være nogle sociale skævheder, som gør at disse miljøer er så attraktive. Men kan nemt pege fingre og straffe og det skal man jo også et langt stykke hen ad vejen. Men det bedste er at forebygge og få disse store drenge/unge mænd på ret kurs, inden det går galt.
Så kan vi godt teoretisere om, at kollektiv straf i princippet er forkert, men dét er noget som klubberne og de fredelige tilskuere kan mærke, og så kan vi måske gjort op med den stiltiende accept og få sat handling bag de mange fordømmelser, som fodboldledere udtaler i pressemeddelelser. Du berører det jo selv med din teori om, at nogle af Brøndbys vagter måske selv har forbindelse til deres hooligans.
Og ja, ja, så kan vi godt snakke om forebyggelse for de næste generationer på tribunen, men det er jo slet ikke der, vi er. Det løb ER kørt og vi står med et konkret problem, hvor forebyggelse ikke er svaret.