Flere eller færre hold i Superligaen?

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Flere eller færre hold i Superligaen?

Indlæg af frederikshavneren » 20. okt 2013, 14:36

Inspireret af den gryende debat i FCK kamptråden er det interessant, at oprette en decideret tråd. Skal Superligaen udvides, beskæres, ændre format eller skal det være status quo?
Jeg synes at 12 hold i Superligaen er perfekt. Den eneste ændring jeg gerne ser gennemført er, at indføre play off mellem Superligaens nr. 11 og 1. divisions nr. 2. Det der for mig taler imod udvidelse er, at det vil udvande ligaen sportsligt. Det vil koste europæisk samt medføre færre tv penge. Flere hold vil sandsynligvis også medføre flere betydningsløse kampe.

Formatet med at møde alle hold 3 gange er ikke optimalt, men jeg vil langt hellere se AaB mod FCK, Brøndby mv. 3 gange på en sæson frem for, at skulle møde HB Køge, Silkeborg mv.

Fremtiden er ikke flere hold. Det er status quo eller færre hold. Brøndby og FCK vil aldrig tillade flere hold. De rasler allerede med sablen vedr. tv pengene, de vil ikke gå med til at flere hold skal have en del af kagen. Til fortalerne for flere hold i Superligaen:
Prøv at se på Allsvenskan, Tippeligaen, Æresdivisionen og Jupiler League (Belgien). De respektive hold fra disse ligaer klarer sig dårligere og dårligere internationalt bl.a. fordi de slet ikke matches nationalt. Anderlecht f.eks. bliver årligt totalt ydmyget i CL, og de klarer sig konsekvent dårligere end de danske hold i CL.

Ajax og PSV brillerer heller ikke ligefrem internationalt. De norske og svenske hold. Tja. Det er elendigt hvad de viser europæisk. Elfsborg kom godt nok mirakuløst med I ELs gruppespil, men det var på bekostning af et kriseramt FCN mandskab. Tromsø kom kun med fordi Besiktas blev smidt ud.

Det er svært at spå om, men jeg tror stadig at klubber som FCK, Brøndby, Celtic, Rangers, Ajax, PSV, Anderlecht, Standard Lige og Club Brügge mv. spekulerer i at oprette en Atlantliga. Sportsligt og økonomisk er de respektive ligger ikke attraktive nok.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Flere eller færre hold i Superligaen?

Indlæg af jonas386 » 20. okt 2013, 14:46

Jeg tror Brøndby og FCK har rimelig lille indflydelse på hvordan liga strukturen er strikket sammen. Jeg er for en usvidelse, og jeg køber ikke argumentet om at det vil forringe det sportslige niveau. De sidste 2 sæsoners oprykkere har vist de sagtens kan være med, og der er flere klubbet i 1. Div der har setuppet til at kunne være med i suppen. Klubber som Vejle, AB, Lyngby, Horsens osv har alle en berettigelse i toppen af dansk fodbold vil jeg mene. 16 hold, og 30 kampe tror jeg ikke vil forringe ligaen, tværtimod. Der vil derimod være mere plads til at tænke langsigtet, og der vil ikke konstant være en frygt for at rykke ned.
At det ikke skulle fungere i Belgien forstår jeg ikke noget af, ligaen sælger trodsalt spillere for monster beløb sæson efter sæson. Og europæiske resultater er jo heller ikke ligefrem noget vi kan prale af herhjemme. Hverken FCK eller FCN sidste år er noget at skrive hjem om.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Flere eller færre hold i Superligaen?

Indlæg af jonas386 » 20. okt 2013, 14:47

Jeg er iøvrigt helt enig med Yankee i den her.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Flere eller færre hold i Superligaen?

Indlæg af frederikshavneren » 20. okt 2013, 14:57

jonas386 skrev:Jeg tror Brøndby og FCK har rimelig lille indflydelse på hvordan liga strukturen er strikket sammen. Jeg er for en usvidelse, og jeg køber ikke argumentet om at det vil forringe det sportslige niveau. De sidste 2 sæsoners oprykkere har vist de sagtens kan være med, og der er flere klubbet i 1. Div der har setuppet til at kunne være med i suppen. Klubber som Vejle, AB, Lyngby, Horsens osv har alle en berettigelse i toppen af dansk fodbold vil jeg mene. 16 hold, og 30 kampe tror jeg ikke vil forringe ligaen, tværtimod. Der vil derimod være mere plads til at tænke langsigtet, og der vil ikke konstant være en frygt for at rykke ned.
At det ikke skulle fungere i Belgien forstår jeg ikke noget af, ligaen sælger trodsalt spillere for monster beløb sæson efter sæson. Og europæiske resultater er jo heller ikke ligefrem noget vi kan prale af herhjemme. Hverken FCK eller FCN sidste år er noget at skrive hjem om.
Belgien udvikler fantastiske spillere, men Jupiler League er i bedste fald på niveau med superligaen.Det er ikke et tilfælde at Anderlecht gentagne gange ydmyget i CL. Det bliver spændende at se om de igen lykkes med, at få 0 point i gruppespillet. Det er nok heller ikke et tilfælde, at Esbjerg uden de store problemer vandt i Liege.

Der er jo en grund til at de seneste sæsoners oprykkerne har klaret sig godt. Den væsentligste årsag skal nok findes i det faktum, at 1. division gradvist er blevet reduceret fra 16 til 12 hold. Det har øget niveauet! Hvis man derimod går den modsatte vej i Superligaen vil det udvande niveauet. Det er netop det der er sket i Norge og Sverige!

Jeg tror også at det er de færreste der vil juble ved tanken om besøg på triste stadions i Herfølge, Silkeborg mv.

Brugeravatar
Elvis lever
Superliga
Superliga
Indlæg: 559
Tilmeldt: 10. jul 2007, 11:51
Geografisk sted: Don Ø land. Ca.533 skridt fra Stafetten

Re: Flere eller færre hold i Superligaen?

Indlæg af Elvis lever » 20. okt 2013, 15:11

10 hold, 36 kampe. Eventuelt 8 hold i anden turnerings halvdel med et opryknings/nedryknings slutspil med toppen af 1 division.
Jeg ser intet, som tyder på at Superligaen er blevet mere jævnbyrdig pga højere niveau hos oprykkerne. For mig at se skyldes det alene et lavere niveau i Superligaen.
Hvis du er så pisse utilfreds, så køb en aktie og tag til generalforsamlingen.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Flere eller færre hold i Superligaen?

Indlæg af Pastorius » 20. okt 2013, 17:34

Jeg er fuldstændig ligeglad med argumenter om at ligaen bliver stærkere eller svagere. Der skal da ikke meget til at se at en struktur med 33 kmape pr- sæson og forskelligt antal hjemme- og udekampe er sygt. Det er helt ufatteligt det har fået lov til at stå sålænge.

Er der nogen der kender til lignende struktur i ligaer i nogenlunde civiliserede lande?
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Flere eller færre hold i Superligaen?

Indlæg af doukas » 20. okt 2013, 18:05

Pastorius skrev:Jeg er fuldstændig ligeglad med argumenter om at ligaen bliver stærkere eller svagere. Der skal da ikke meget til at se at en struktur med 33 kmape pr- sæson og forskelligt antal hjemme- og udekampe er sygt. Det er helt ufatteligt det har fået lov til at stå sålænge.

Er der nogen der kender til lignende struktur i ligaer i nogenlunde civiliserede lande?
Mener sulakvelidze skrev et glimrende indlæg om dette for noget tid siden - det var noget i dur med Estland, Albanien og Hviderusland, eller var de eksempler på det modsatte? Kan sgu ikke huske det!
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3643
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Flere eller færre hold i Superligaen?

Indlæg af gravballe » 21. okt 2013, 10:53

Jeg vil brække mig i lårfede stråler, hvis der indføres playoff kampe i superligaen.. Det er ikke hocker det her, det er fodbold.

Jeg var før i tiden for at vi fik 10 hold der mødte hinanden 4 gange. Men i de sidste mange år, er jeg kommet frem til jeg vil fortrække at få 16 hold, som møder hinanden 2 gange. Vi vil kunne få en del gamle superliga klubber op i ligaen.. Der vil blive en større midter feldt, som vil fremme talent udviklingen, da klubber kan tillade sig at satse på talenter mere, uden det nødvendigvis koster nedrykning. Som ligaen er nu, er der for stor nødryknings mulighed i vores liga. I mange år, har der været meget få point der afgjorde man man røg ned eller ej, det er ikke godt for talent udviklingen på nogen måde.

Der ud over klare viborg og sjælland sig jo meget godt i ligaén alt imens de store klubber ligger i bunden, så min egen mening er at ligaen ikke vil blive meget svare på sigt, af at få 16 hold op, frem for at få mindre hold i ligaen.

Vores liga er en udviklings liga.. lad os indse dette, og give vores talenter bedre mulighed for at udvikle sig. Og det gøres bedst, hvis man som klub kan være sikker på der er et bredt midter felt, hvor man kan tillade sig at modne talenter, uden det får for store konsekvenster som en nedrykning!

Brugeravatar
Frank Buck
Superliga
Superliga
Indlæg: 618
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:09
Favoritspiller: Nomwethe
Geografisk sted: Tørring
Kontakt:

Re: Flere eller færre hold i Superligaen?

Indlæg af Frank Buck » 21. okt 2013, 14:06

Fuldstændig enig. Mere plads til talenterne vil være godt for fodbolden i DK.
Og jeg tror også på at flere hold vil give en mere spændende og seværdig liga. Vil da langt hellere se en god kamp med tænding mellem Viborg og Vejle end endnu en kamp med FCK på automat-pilot hive endnu en sejr hjem. Hvilket jeg frygter vil blive resultatet hvis vi får færre hold og endnu flere penge til Københavner holdene.


gravballe skrev:Jeg vil brække mig i lårfede stråler, hvis der indføres playoff kampe i superligaen.. Det er ikke hocker det her, det er fodbold.

Jeg var før i tiden for at vi fik 10 hold der mødte hinanden 4 gange. Men i de sidste mange år, er jeg kommet frem til jeg vil fortrække at få 16 hold, som møder hinanden 2 gange. Vi vil kunne få en del gamle superliga klubber op i ligaen.. Der vil blive en større midter feldt, som vil fremme talent udviklingen, da klubber kan tillade sig at satse på talenter mere, uden det nødvendigvis koster nedrykning. Som ligaen er nu, er der for stor nødryknings mulighed i vores liga. I mange år, har der været meget få point der afgjorde man man røg ned eller ej, det er ikke godt for talent udviklingen på nogen måde.

Der ud over klare viborg og sjælland sig jo meget godt i ligaén alt imens de store klubber ligger i bunden, så min egen mening er at ligaen ikke vil blive meget svare på sigt, af at få 16 hold op, frem for at få mindre hold i ligaen.

Vores liga er en udviklings liga.. lad os indse dette, og give vores talenter bedre mulighed for at udvikle sig. Og det gøres bedst, hvis man som klub kan være sikker på der er et bredt midter felt, hvor man kan tillade sig at modne talenter, uden det får for store konsekvenster som en nedrykning!
““...and the funny thing was that people who weren't entirely certain they were right always argued much louder than other people, as if the main person they were trying to convince were themselves.””
― Terry Pratchett, The Bromeliad Trilogy

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Flere eller færre hold i Superligaen?

Indlæg af Gnu » 21. okt 2013, 16:56

jonas386 skrev:Jeg tror Brøndby og FCK har rimelig lille indflydelse på hvordan liga strukturen er strikket sammen. Jeg er for en usvidelse, og jeg køber ikke argumentet om at det vil forringe det sportslige niveau. De sidste 2 sæsoners oprykkere har vist de sagtens kan være med, og der er flere klubbet i 1. Div der har setuppet til at kunne være med i suppen. Klubber som Vejle, AB, Lyngby, Horsens osv har alle en berettigelse i toppen af dansk fodbold vil jeg mene. 16 hold, og 30 kampe tror jeg ikke vil forringe ligaen, tværtimod. Der vil derimod være mere plads til at tænke langsigtet, og der vil ikke konstant være en frygt for at rykke ned.
At det ikke skulle fungere i Belgien forstår jeg ikke noget af, ligaen sælger trodsalt spillere for monster beløb sæson efter sæson. Og europæiske resultater er jo heller ikke ligefrem noget vi kan prale af herhjemme. Hverken FCK eller FCN sidste år er noget at skrive hjem om.
Er det af rent historiske årsager, at du mener at AB har sin berettigelse i toppen af dansk fodbold? For det kan da ikke være på grund af de sportslige præstationer, hvor de i tre-fire sæsoner i træk balancerer på kanten til nedrykning til 2. division. Vejle har måske ambitionerne om superliga, men alt i klubben er jo rent kaos.

Jeg kan simpelthen ikke se, at der skulle være tilstrækkeligt med klubber i 1. division, som har det nødvendige setup til at være med i superligaen, og selvfølgelig vil det udvande ligaen at indlemme flere hold med et lavere niveau. At Hobro ligger til oprykning siger vel alt om, hvor sløjt niveauet er i 1. division og for få år siden var det Køge, der rykkede op, selvom det egentlig ikke var en del af planen.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3643
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Flere eller færre hold i Superligaen?

Indlæg af gravballe » 21. okt 2013, 17:12

Gnu skrev:
jonas386 skrev:Jeg tror Brøndby og FCK har rimelig lille indflydelse på hvordan liga strukturen er strikket sammen. Jeg er for en usvidelse, og jeg køber ikke argumentet om at det vil forringe det sportslige niveau. De sidste 2 sæsoners oprykkere har vist de sagtens kan være med, og der er flere klubbet i 1. Div der har setuppet til at kunne være med i suppen. Klubber som Vejle, AB, Lyngby, Horsens osv har alle en berettigelse i toppen af dansk fodbold vil jeg mene. 16 hold, og 30 kampe tror jeg ikke vil forringe ligaen, tværtimod. Der vil derimod være mere plads til at tænke langsigtet, og der vil ikke konstant være en frygt for at rykke ned.
At det ikke skulle fungere i Belgien forstår jeg ikke noget af, ligaen sælger trodsalt spillere for monster beløb sæson efter sæson. Og europæiske resultater er jo heller ikke ligefrem noget vi kan prale af herhjemme. Hverken FCK eller FCN sidste år er noget at skrive hjem om.
Er det af rent historiske årsager, at du mener at AB har sin berettigelse i toppen af dansk fodbold? For det kan da ikke være på grund af de sportslige præstationer, hvor de i tre-fire sæsoner i træk balancerer på kanten til nedrykning til 2. division. Vejle har måske ambitionerne om superliga, men alt i klubben er jo rent kaos.

Jeg kan simpelthen ikke se, at der skulle være tilstrækkeligt med klubber i 1. division, som har det nødvendige setup til at være med i superligaen, og selvfølgelig vil det udvande ligaen at indlemme flere hold med et lavere niveau. At Hobro ligger til oprykning siger vel alt om, hvor sløjt niveauet er i 1. division og for få år siden var det Køge, der rykkede op, selvom det egentlig ikke var en del af planen.
16 hold i ligaen
FC Midtjylland
AaB
Esbjerg fB
Viborg
FC Vestsjælland
FC København
AGF
OB
Randers FC
Brøndby IF
FC Nordsjælland
SønderjyskE
+
Hobro
Vejle
Lyngby
Ac Horsens

Jeg vil nu mene, det bliver en langt mere spændene liga, med nogle spændene opgør som vil blive langt mere spændene at se på, frem for FCK møder Ob for 4 gang i sesongen..

det kan godt være nivuet vil dale lidt i i nogle år, men det vil hurtigt blive indhetet igen, af klubberne nu pludselig kan tillade sig at udvikle spillere, uden det har alt for store konsekvenser.. Folk gider ikke se et hold møde den samme modstander 4 gange om året, det bliver smagsløst og kedeligt hurtigt...

lad os nu indse at superligaen vil være en udviklings liga, og med det i øjne satse på at gøre ligaen lidt berede, så der er plads til vores talenter på super liga holdenene, og derved udvikle dem..

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Flere eller færre hold i Superligaen?

Indlæg af Jesper Schmidt » 21. okt 2013, 17:40

frederikshavneren skrev:Inspireret af den gryende debat i FCK kamptråden er det interessant, at oprette en decideret tråd. Skal Superligaen udvides, beskæres, ændre format eller skal det være status quo?
Jeg synes at 12 hold i Superligaen er perfekt. Den eneste ændring jeg gerne ser gennemført er, at indføre play off mellem Superligaens nr. 11 og 1. divisions nr. 2. Det der for mig taler imod udvidelse er, at det vil udvande ligaen sportsligt. Det vil koste europæisk samt medføre færre tv penge. Flere hold vil sandsynligvis også medføre flere betydningsløse kampe.

Formatet med at møde alle hold 3 gange er ikke optimalt, men jeg vil langt hellere se AaB mod FCK, Brøndby mv. 3 gange på en sæson frem for, at skulle møde HB Køge, Silkeborg mv.

Fremtiden er ikke flere hold. Det er status quo eller færre hold. Brøndby og FCK vil aldrig tillade flere hold. De rasler allerede med sablen vedr. tv pengene, de vil ikke gå med til at flere hold skal have en del af kagen. Til fortalerne for flere hold i Superligaen:
Prøv at se på Allsvenskan, Tippeligaen, Æresdivisionen og Jupiler League (Belgien). De respektive hold fra disse ligaer klarer sig dårligere og dårligere internationalt bl.a. fordi de slet ikke matches nationalt. Anderlecht f.eks. bliver årligt totalt ydmyget i CL, og de klarer sig konsekvent dårligere end de danske hold i CL.

Ajax og PSV brillerer heller ikke ligefrem internationalt. De norske og svenske hold. Tja. Det er elendigt hvad de viser europæisk. Elfsborg kom godt nok mirakuløst med I ELs gruppespil, men det var på bekostning af et kriseramt FCN mandskab. Tromsø kom kun med fordi Besiktas blev smidt ud.

Det er svært at spå om, men jeg tror stadig at klubber som FCK, Brøndby, Celtic, Rangers, Ajax, PSV, Anderlecht, Standard Lige og Club Brügge mv. spekulerer i at oprette en Atlantliga. Sportsligt og økonomisk er de respektive ligger ikke attraktive nok.
Hvad vil du så give skylden for dansk fodbolds elendige resultater i Europa, når nu det ikke er antallet af ligahold?

Kunne man forestille sig den helt uhørte tanke, at det har meget mere med økonomi at gøre, end med antallet af hold i den nationale liga?

Svenske og norske hold har iøvrigt været elendige i Europa i årtier, hvis man ser bort fra den økonomiske mastodont Rosenborg, som i parentes bemærket ikke blev presset det mindste i den nationale liga i deres storhedstid, men alligevel præsterede de i CHL.

Den hollandske og belgiske liga lider først og fremmest under at de i højere og højere grad bliver udviklingsligaer, fordi pengene i de største ligaer i dag er på et HELT andet niveau end tidligere - der ER bare ikke penge til at en stor klub som Ajax f.eks. i dag kan samle et hold som de havde sidste de vandt CHL. Det har intet med modstanden i ligaen at gøre, og iøvrigt køber jeg slet ikke påstanden om at en større liga skulle give lavere niveau, det vil tværtimod tvinge topholdene til i langt højere grad at leve med et pres om at der er kampe de bare SKAL vinde.

"Men det har jo gjort at Danmarks resultater er gode" - nej det har det ikke, og danske hold leverer generelt absolut ikke varen i Europa. Hvis det ikke var for FCK's mange penge og deres stærke hold i de senere års CHL og UEFA kampe, og naturligvis vores eget stærke holds 08/09 eventyr, var dansk fodbolds nylige opstigning på ranglisten aldrig sket.

Iøvrigt har Superligaen i det nuværende format snart 20 år på bagen, og man har stort set aldrig haft professionel fodbold og en større liga samtidig herhjemme. Det er rigtigt svært at tage argumenter for at det skulle være gået meget værre med en større liga seriøst.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Flere eller færre hold i Superligaen?

Indlæg af Jesper Schmidt » 21. okt 2013, 18:00

Jeg kan jo så meget passende fortsætte med argumenter for at udvide ligaen:

1. Niveauet hos oprykkere.

For (mindst) andet år i træk, ser vi oprykkere som uden problemer kan være med i ligaen, samtidig med at vi har etablerede superligaklubber som Horsens og Silkeborg i 1. div. Så kan det da godt ske at en udvidelse med 4 hold, vil gøre at der i en del sæsoner vil være en eller to forholdsvis sikre nedrykkere - men er det så slemt? Vi har fuldtidsprofessionelle hold som Vejle, Fredericia og HB Køge i den næstbedste række (der er sikkert flere), sammen med tidligere superligaklubber som AB og Lyngby. Hvorfor skulle de ikke kunne begå sig i ligaen igen? For mange af klubberne er det jo netop det at de ikke spiller i den bedste række, som er skyld i de ikke har økonomi til foralvor at kunne være med.

2. Talentudvikling og langsigtet opbygning.

Vi har et talentboom i dansk fodbold i øjeblikket hvor rigtigt mange klubber bruger store mængder af unge talenter, dette dog i langt større grad af nød end af lyst, og den dag pengene (forhåbentligt) igen er på niveau med tidligere i topklubberne, vil vi igen se de absolutte tophold være baseret i langt højere grad på erfarne spillere og udlændinge. Det er der i sig selv absolut intet galt i, for det skal også til hvis dansk fodbold skal klare sig i Europa. Problemet er at der er en stor klump af de næstbedste, som i et økonomisk miljø som det var før krisen satte ind, virkelig skal tage et sats hvis de skal lave en langsigtet plan, hvor man satser på at udvikle et hold over tid, og bruge masser af egne talenter. Afstanden mellem subtoppen i ligaen og den farlige bund, er simpelthen for lille. Det er for nemt at komme i nedrykningsfare.

Og hvorfor er det så blevet sådan? For det er jo netop en udvikling som er sket over de senere år.

Bredden i dansk fodbold er simpelthen blevet meget større, end den var for bare 10 år siden. Det er den øgede styrke i toppen af 1. div. og hos oprykkerne og de hold som historisk rodede rundt i bunden af superligaen, som lige præcist er den allerbedste grund til at udvide ligaen netop nu.

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Flere eller færre hold i Superligaen?

Indlæg af Gnu » 22. okt 2013, 10:19

Stort set samtlige superligaklubber har ondt i økonomien og lever kun fordi de har LD i ryggen, bondefanger en inder, endeløse kapitaludvidelser eller har en anden form for sugardaddy. Dertil kommer at tv-pengene betyder enormt meget, og der er ingen, der er interesserede i at flere skal have del af dén kage.
Jesper Schmidt skrev:Jeg kan jo så meget passende fortsætte med argumenter for at udvide ligaen:

1. Niveauet hos oprykkere.

For (mindst) andet år i træk, ser vi oprykkere som uden problemer kan være med i ligaen, samtidig med at vi har etablerede superligaklubber som Horsens og Silkeborg i 1. div. Så kan det da godt ske at en udvidelse med 4 hold, vil gøre at der i en del sæsoner vil være en eller to forholdsvis sikre nedrykkere - men er det så slemt? Vi har fuldtidsprofessionelle hold som Vejle, Fredericia og HB Køge i den næstbedste række (der er sikkert flere), sammen med tidligere superligaklubber som AB og Lyngby. Hvorfor skulle de ikke kunne begå sig i ligaen igen? For mange af klubberne er det jo netop det at de ikke spiller i den bedste række, som er skyld i de ikke har økonomi til foralvor at kunne være med.

2. Talentudvikling og langsigtet opbygning.

Vi har et talentboom i dansk fodbold i øjeblikket hvor rigtigt mange klubber bruger store mængder af unge talenter, dette dog i langt større grad af nød end af lyst, og den dag pengene (forhåbentligt) igen er på niveau med tidligere i topklubberne, vil vi igen se de absolutte tophold være baseret i langt højere grad på erfarne spillere og udlændinge. Det er der i sig selv absolut intet galt i, for det skal også til hvis dansk fodbold skal klare sig i Europa. Problemet er at der er en stor klump af de næstbedste, som i et økonomisk miljø som det var før krisen satte ind, virkelig skal tage et sats hvis de skal lave en langsigtet plan, hvor man satser på at udvikle et hold over tid, og bruge masser af egne talenter. Afstanden mellem subtoppen i ligaen og den farlige bund, er simpelthen for lille. Det er for nemt at komme i nedrykningsfare.

Og hvorfor er det så blevet sådan? For det er jo netop en udvikling som er sket over de senere år.

Bredden i dansk fodbold er simpelthen blevet meget større, end den var for bare 10 år siden. Det er den øgede styrke i toppen af 1. div. og hos oprykkerne og de hold som historisk rodede rundt i bunden af superligaen, som lige præcist er den allerbedste grund til at udvide ligaen netop nu.
Ad 1) I sidste sæson kunne oprykkerne ganske rigtigt være med, men jeg mener det handler mere om superligaens dalende niveau. Mere om det længere nede. I øvrigt, hvis Hobro skulle rykke op, hvilket de meget vel kunne gøre, er der så for alvor nogen, der tror på, at de kan holde niveauet? Og igen, hvorfor nævne AB som potentiel superligaklub? De sidste to sæsoner har de lige præcis undgået nedrykning til 2. division og igen i år ligger de i den tunge ende.

Ad 2) Du siger det sådan set selv. Godt nok gør de mere af nød end af lyst, men de fleste superligaklubber satser allerede benhårdt på talentudvikling. AaB er jo et glimrende eksempel på lige præcis det. Vi satser på vores egne talenter og det er med til at udvikle holdet over tid. Der er således ingen grund til at tro, at 1. divisionsklubberne skulle være en stor kilde af uopdagede talenter, for de hentes selvsagt af superligaklubberne.

Derudover så køber jeg simpelthen ikke præmissen om, at oprykkerne og toppen af 1. division er blevet stærkere. Når vi ser at oprykkerne kan være med, så handler det efter min overbevisning om, at superligaen er blevet ringere i takt med at flere klubber har fået ondt i økonomien, hvilket det øgede talentfokus vidner om. Den større bredde i dansk fodbold skal altså ikke findes i en styrket 1. division, men en ringere superliga. De sidste par års europæiske resultater for danske klubber er jo heller ikke noget at råbe hurra for. Derfor er der absolut ingen grund til at udvande superligaen endnu mere ved at udvide den.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Flere eller færre hold i Superligaen?

Indlæg af FlæskeFrank » 22. okt 2013, 12:06

Jeg synes, at det underliggende virker som om folk mest har noget imod de 33 kampe(fordi det er et ulige tal og et af holdene favoriseres skiftevis pr. sæson). Der er ingen "eksperter", som ønsker færre kampe, så 16 hold og 30 kampe er simpelthen ikke nok kampe. Så skal man udvikle en ligacup eller noget andet sideløbende.

Slutspil er ikke et tema. Færdig slut.

Mht. udviklingsliga. Stop nu. Vi har netop de senere år været fast bestanddel i Champions Leauge(hukommelsen siger 2006, 2008, 2010, 2012 og 2013). Talenterne er gode netop fordi de bliver prøvet af mod gode modstandere.

Der er ikke belæg for at sige, at ligaen er svar bare fordi den er jævnbyrdig. Hellere gode talenter end mange.

Der hvor ligaen og DK halter, er at der bliver hentet for få i de lavereliggende rækker. Der skal arbejdes mere på, at AaB f.eks. kan hente Thelander i den næstbedste række for rimelige penge plus en god andel af fremtidig transfer. Det virker til at superligaklubberne vil have al transferen. Hvis man nu kunne hente en spiller i Vejle på rimelige betingelser mod at Vejle fik 25% af fremtidig transfer, så ville det en god forretning for alle parter. Vejle vil kunne få testet sine spillere på højere niveau og måske score en stor transfersum, som en 1. divisionsklub aldrig vil kunne være i nærheden af, AaB vil kunne prøve en spiller på højere niveau uden at det kostede for meget, spilleren vil slippe for forventningspressen, da han ikke er dyr, han vil lettere kunne komme videre fra sin klub.
- FlæskeFrank

Danni
Landshold
Landshold
Indlæg: 790
Tilmeldt: 8. maj 2007, 12:47
Favoritspiller: Nomvethe og Jimmy
Geografisk sted: Vejgaard

Re: Flere eller færre hold i Superligaen?

Indlæg af Danni » 22. okt 2013, 12:30

frederikshavneren skrev:
jonas386 skrev:Jeg tror Brøndby og FCK har rimelig lille indflydelse på hvordan liga strukturen er strikket sammen. Jeg er for en usvidelse, og jeg køber ikke argumentet om at det vil forringe det sportslige niveau. De sidste 2 sæsoners oprykkere har vist de sagtens kan være med, og der er flere klubbet i 1. Div der har setuppet til at kunne være med i suppen. Klubber som Vejle, AB, Lyngby, Horsens osv har alle en berettigelse i toppen af dansk fodbold vil jeg mene. 16 hold, og 30 kampe tror jeg ikke vil forringe ligaen, tværtimod. Der vil derimod være mere plads til at tænke langsigtet, og der vil ikke konstant være en frygt for at rykke ned.
At det ikke skulle fungere i Belgien forstår jeg ikke noget af, ligaen sælger trodsalt spillere for monster beløb sæson efter sæson. Og europæiske resultater er jo heller ikke ligefrem noget vi kan prale af herhjemme. Hverken FCK eller FCN sidste år er noget at skrive hjem om.
Belgien udvikler fantastiske spillere, men Jupiler League er i bedste fald på niveau med superligaen.Det er ikke et tilfælde at Anderlecht gentagne gange ydmyget i CL. Det bliver spændende at se om de igen lykkes med, at få 0 point i gruppespillet. Det er nok heller ikke et tilfælde, at Esbjerg uden de store problemer vandt i Liege.

Der er jo en grund til at de seneste sæsoners oprykkerne har klaret sig godt. Den væsentligste årsag skal nok findes i det faktum, at 1. division gradvist er blevet reduceret fra 16 til 12 hold. Det har øget niveauet! Hvis man derimod går den modsatte vej i Superligaen vil det udvande niveauet. Det er netop det der er sket i Norge og Sverige!

Jeg tror også at det er de færreste der vil juble ved tanken om besøg på triste stadions i Herfølge, Silkeborg mv.
Det er muligt, det her er lidt off topic, men at sige, at den belgiske liga i bedste fald er på niveau med superligaen er ønsketænkning på højt niveau. Belgien har haft hold videre fra europæiske gruppespil de sidste 8 år i træk. i 09/10 og i 11/12 havde man tre hold med i 1/16-finalerne i europa-league. Det afspejler sig jo også tydeligt på uefa-ranglisten, hvor Belgien ligger nr 10 og Danmark pt er nr. 19. Jeg tror aldrig i min tid, at superligaen har været så stærk, som den belgiske liga er nu.
Længe leve arbejderklassen!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Flere eller færre hold i Superligaen?

Indlæg af Pastorius » 22. okt 2013, 12:34

FlæskeFrank skrev:Jeg synes, at det underliggende virker som om folk mest har noget imod de 33 kampe(fordi det er et ulige tal og et af holdene favoriseres skiftevis pr. sæson).
Jeg fatter ikke at diskussionen ikke stopper her. Den nuværende struktur er simeplthen latterlig.
Med venlig Hilsen
--
Robert

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Flere eller færre hold i Superligaen?

Indlæg af FlæskeFrank » 22. okt 2013, 13:19

Pastorius skrev:
FlæskeFrank skrev:Jeg synes, at det underliggende virker som om folk mest har noget imod de 33 kampe(fordi det er et ulige tal og et af holdene favoriseres skiftevis pr. sæson).
Jeg fatter ikke at diskussionen ikke stopper her. Den nuværende struktur er simeplthen latterlig.
Hvordan latterlig ? Alle hold få minimum 16 kampe hjemme, over et par år mødes man lige mange gange ude og hjemme. Du kan ikke finde noget statistik, som angiver turneringsformen favoriserer et bestemt hold.

Det eneste latterlige er, at folk tænker 33. Det er et ulige antal og derfor må det være forkert. 16 hold og 30 kampe, hvoraf to er mod Hobro. Se det er latterligt, hvis man vil udvikle gode spillere.
- FlæskeFrank

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Flere eller færre hold i Superligaen?

Indlæg af sulakvelidze » 22. okt 2013, 13:35

doukas skrev:
Pastorius skrev:Jeg er fuldstændig ligeglad med argumenter om at ligaen bliver stærkere eller svagere. Der skal da ikke meget til at se at en struktur med 33 kmape pr- sæson og forskelligt antal hjemme- og udekampe er sygt. Det er helt ufatteligt det har fået lov til at stå sålænge.

Er der nogen der kender til lignende struktur i ligaer i nogenlunde civiliserede lande?
Mener sulakvelidze skrev et glimrende indlæg om dette for noget tid siden - det var noget i dur med Estland, Albanien og Hviderusland, eller var de eksempler på det modsatte? Kan sgu ikke huske det!
Det husker jeg nu ikke selv at have skrevet noget om, bortset fra en påstand om, at dansk fodbold var en bananrepublik, når det kommer til fair play i DBU's vigtigste turneringer - eller noget i den stil. :)

Bortset fra det er jeg helt på linje med dem, der vil have flere hold ligaen. Først og fremmest af hensyn til fair play og den sportslige afvikling. Sekundært for at udvikle Superligaen og dansk fodbold generelt, brede interessen mere ud i landet og give klubberne mulighed for økonomiske pusterum uden at risikere livet på mislykkede sæsoner.

Og endelig er jeg stærkt imod alle former for argumenter, der formuleres noget i retning af: "FCK og Brøndby vil aldrig gå med til...." eller "Hvis FCK og Brøndby ikke får deres vilje..."

Jeg er ganske enkelt totalt ligeglad med, hvad venskabsklubberne FCK og Brøndby ønsker af privilegier. Formuleringen af deres behov er ene og alene skabt ud fra et syn på, hvad der er godt for dem selv (flere penge til FCK og Brøndby, så de kan fjolle endnu mere rundt med dem) og ikke, hvad der er godt for dansk fodbold. FCK og Brøndby er ikke dansk fodbold, de er en del af dansk fodbold, og hvis de hellere vil være det tynde øl i en Atlantliga end at være i toppen af Superligaen, jamen, så er de i min verden velkomne til at skride i en allerhelvedes fart. Egoismen, arrogancen og den nedladende attitude over for deres danske konkurrenter er så belastende stor, at jeg hellere end gerne var fri for dem i Superligaen.

Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12. jul 2005, 12:39
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: Norden om og vesten u

Re: Flere eller færre hold i Superligaen?

Indlæg af Kasper » 22. okt 2013, 13:47

Flæske: tjek lige Hobros spillertrup. Det er ikke helt tilfældigt at de spiller med om oprykningen.

Pastor: helt enig, det er totalt til grin at alle klubber ikke har samme sportslige forudsætninger, diskussionen bør stoppe ved 33 kampe. Forstår så heller ikke at der er nogen der er fortaler for latterlige 30!! Kampe eller slutspil og playoff kampe.
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby

Besvar