Superliga 2014/2015

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Mike80
1. div
1. div
Indlæg: 390
Tilmeldt: 7. jul 2013, 20:11
Favoritspiller: Søren Skriver

Re: Superliga 2014/2015

Indlæg af Mike80 » 5. nov 2014, 22:09

Jesper Schmidt skrev:
Mike80 skrev:
Jesper Schmidt skrev:
Mike80 skrev:
Jesper Schmidt skrev:
Mike80 skrev:FCM har bevist at de kan udvikle spillere som også kan klare sig internationalt, hvilket feks. står i skærende kontrast til jeres egen talentudvikling, hvor i har udviklet mange gode superlige spillere, men endnu ikke har bevist i har udviklet spillere som kan begå sig internationalt! (Vel også derfor i kan hente jeres profilsalg tilbage i det omfang i gør efter en sæson eller 2)
Du mener i modsætning til f.eks. Femi, Kristian Bak, Kolja, Mikkel Thygesen og Jakob Poulsen, som FCM har hentet hjem efter store og glorværdige karrierer i udlandet...


Hvem er de egentlig - de der mange spillere i udvikler som kan klare sig internationalt?

- Er det nogen af jeres utallige afrikanske kæmpetalenter?

- Er det Juelsgård som varmer bænken konstant i en fransk bundklub, eller Løssl, som tilsyneladende kun spiller fordi førstevalget ikke er kampdygtig?

- Er det Leon Jessen, som blev vejet og fundet for let i Kaiserslautern (52 kampe på 3 sæsoner), og nu tåger rundt i Ingolstadt?

Er der flere? Det er der muligvis...

Men ellers må det jo dreje sig om Simon Kjær, Winston Reid og Mads Albæk. Dygtige spillere, men ikke noget voldsomt antal, det kan vi vel godt blive enige om.

EDIT: Hvis vi skal tage et øjebliksbillede af hvordan det går med at begå sig internationalt, med AaB briller på, kunne man vel nævne at Lucas Andersen er fast mand hos Hollands nr.2, at Kasper Kusk er fast mand for Hollands nr. 4, og at Lasse Nielsen er fast mand for Belgiens nr. 2. Desuden løber Ronnie Schwartz rundt i Frankrig, hvor det vel også går noget bedre for ham med at begå sig, end det eksempelvis går for Juelsgård...
Nej!? Jeg mener selvfølgelig ikke i modsætning til spillere som Femi, Bak, Poulsen, Thygesen eller Kolja! Da ingen af de nævnte har spillet på akademi i FCM ville det være rigtig underligt at måle på dem iforhold til succesfuld FCM talent udvikling.. (Bak som vel er eneste tilnærmelsesvise FCM/Ikast produkt gjorde det vel egentligt også okay som anfører i Herenveen, da vi købte ham tilbage efter Reid salget?!)

Jeg mener spillere som Kjær, Reid, Albæk, Vigen, Fischer og Oliseh som lige nu også viser sig frem internationalt! De for mig beviset på at FCM også kan udvikle talent til den store scene modsat AaB.. Til sammenligning har i udviklet mange rigtig dygtige superligaspillere som Wurtz, Augo, Enevoldsen, Helenius m.f. Som alle har det til fælles at de IKKE kunne præstere uden for Aalborg, så det mangler i at bevise IMO..

Jeg syntes det rammer det meget godt at du i et forsøg på at påvise AaB's succes i udlandet fremhæver Kasper kusk's 9 kampe i Twente, Lasse Nielsens 4 kampe i Gent, Ronnie Swartz (som i vejede for let og ikke kunne bruge) og Lucas Andersen med 2,5 års tilvænning i Ajax som eksempler?! Hvis du mener det gør det ud for de omtalte FCM spillere så der vist ingen grund til at tage debatten videre derfra?

Mike
Jeg nævner altså disse 5 profiler i har hentet hjem som modsvar til, at du mener vi har været i stand til at hente Augo, Ene og Helenius (er der flere du synes?) hjem fordi vi er dårlige til at udvikle spillere der kan begå sig internationalt. Kunne man forestille sig dit argument er ufatteligt dårligt, når i selv henter tidligere profiler hjem fra udlandet i langt større grad end vi har gjort?

Og så kan jeg kun more mig over hvordan spillere som Vigen og Fischer skulle være et tegn på den fantastiske talentudvikling i FCM, når faktum er at begge spillere allerede var betragtede som to af landets største talenter INDEN de kom til FCM. Så er det i min bog ikke et spørgsmål om at man er god til at udvikle talenter, men at man er god til at få et godt afkast af sine investeringer i unge talentfulde spillere.

Hvad er der iøvrigt galt i at jeg nævner Schwartz, som er vokset op i AaB, og har spillet langt flere førsteholdskampe i AaB end 4 af dem du nævner har for FCM tilsammen? Hvis han ikke skal tælles med, fordi han ikke fik sit gennembrud i AaB, skal vi vel ret beset heller ikke tælle Vigen, Fischer og Oliseh med i denne ligning? Ifølge hvad jeg kan finde, spillede Oliseh 5 kampe på 2 sæsoner i FCM... hvis vi skal snakke om flop.

Forklar også gerne hvordan Vigen, Albæk og Oliseh viser sig frem internationalt?

Vigen - som er jævnaldrende med Lucas, og også har haft en naturlig indkøringsperiode i Fulham, hvor han i parentes bemærket, har været et halvt år længere end Lucas har været i Ajax. Forskellen er blot at Vigen spiller fast i den næstbedste række i England... der er vist et stykke vej derfra til et mesterhold og CHL, synes du ikke? Jeg er iøvrigt stor fan af Lasse Vigen, som helt sikkert bliver landsholdsspiller en dag.

Albæk - Ganske vist noget der ligner fast mand på et midterhold i Frankrig, men han gør vel ikke det store væsen af sig? Der er under alle omstændigheder blevet langt mellem nyhederne om mål fra Albæks fødder. Jeg har svært ved at se han ligefrem "viser sig frem", han gør vel nærmere det modsatte, og glider ud i glemslen, nu hvor han ikke længere har alderen til at være talent.

Oliseh - Flop i FCM, udlånt til CSKA som skriver kontrakt med ham, men som efterfølgende i denne og sidste sæson udlejer ham til en plads i glemslen i mindre klubber... heller ikke ligefrem en spiller som viser sig frem.

Og så vil jeg igen lige sætte spørgsmålstegn ved om FCM nu også er så gode til det med talentudvikling, når der af de mange afrikanske spillere som har været forbi akedemiet KUN er Femi og førnævnte Oliseh, som rent faktisk er kommet til udlandet... indtil videre ikke ligefrem med strålende karrierer til følge.

Men iøvrigt har AaB talenter jo den fordel at de kan vise sig frem i Europa uden at skifte klub for at gøre det...

Forresten startede vores talentsatsning i 2010, jeg medgiver at FCM var før ude og så nødvendigheden i et større og mere organiseret talentprogram før alle andre herhjemme.
Det var en ordentligt omgang spørgsmål men jeg skal forsøge at nå rundt.

Nej, jeg har svært ved at forestille mig at mit argument skulle være ekstremt dårligt;) Enevoldsen, Augo, Helenius, Risgaard er alle egenproducerede spillere af AaB og kan derfor bruges i denne debat! Thygesen, Kolja, Jacob Poulsen har aldrig spillet ungdomsfodbold i FCM så derfor ret mærkeligt, at du syntes det spillere som skal måles som FCM producerede selvom de har spillet førsteholds fodbold i klubben.. Så kunne vi også begynde at vurdere på Prica feks? Din sammenligning gir ingen mening og du må kunne gennemskue forskellen...

Swartz blev ret beset skoddet i AaB fordi man ikke mente han havde talentet!? Det vel netop ret dårligt talent arbejde af klubben, hvis du efterfølgende har brug for at fremhæve netop ham som en AaB produceret succes fordi han efterfølgende voksede i Randers.. Jeg fremhæver ikke Hvilsom, da det samme historie..

Oliseh: 93 kampe for CSKA Moskva i den bedste russiske liga samt CL, EL osv..

Vigen: Ja, han blir nok landsholdspiller!! -Og er heltsikkert det helt rigtige sted i hans karriere lige nu.. Champions league eller ej..

Albæk: Ja, fast mand i den bedste franske række..

Du glemte at kommentere på Kjær og Reid?? Eller er de så gode de skal holdes ude af ligningerne...

Tjaaa.. Jeg tænker at man i FCM bruger DBU og Uefas definition iforhold til egenproducerede spillere?

Tag eventuelt statistikken for sidste sæson: http://www.bold.dk/nyt/FCM-AaB-og-AGF-b ... f-egen-avl" onclick="window.open(this.href);return false;

Bruger i en anden definition i AaB siden du spørger? Eller hvad tænker du..

Ps. Corner: Sys du salgsprisen afspejlede talentet i samme omfang som eks. Kjær (40 mio) og Reid (35 mio) FCK vandt i Vincent Tans Lotto roulette, men du måske af en anden opfattelse..

Mike
Det jeg forsøger at fortælle dig er at det ikke kun er egenproducerede AaB'ere der bliver hentet hjem efter at have "floppet" i udlandet. Det er et latterligt argument for at AaB skulle være ringere klædt på til at klare sig internationalt end andre, at vi tilfældigvis lige har hentet 3 af dem hjem... den ene (hø hø) spillede iøvrigt VM for Danmark efter han var blevet solgt fra AaB, det samme gælder Silber.

Jeg har bestemt ikke glemt Reid og Kjær, der er ingen tvivl om at de to ER de der internationale profiler som jeg argumenterer for at de andre du nævner ikke er. Oliseh har iøvrigt, efter hvad jeg kan se, spillet 65 kampe i alt for CSKA på 3 sæsoner,men er jo tilsyneladende efterfølgende blevet vejet og fundet for let, eftersom han nu på andet år er udlejet til en mindre klub.

Jeg synes iøvrigt det er grænsende til tåkrummende at du ikke mener Lucas Andersens stamplads i Ajax er værd at snakke om, men at Vigen og Albæk "gør opmærksom på sig selv internationalt"... Vigen kommer nok til det, men indtil videre spiller han sekunda fodbold.
Latterligt argument?! Vi snakker udvikling af talenter i AaB vs. FCM. Jeg nævner de salg i nu engang har præsteret og vurderer deres efterfølgende europæiske formåen?! At i også henter ikke egen producerede spillere hjem igen, har jo intet med debatten at gøre? Så jo det gir faktisk rigtig god mening netop KUN at fremhæve de spillere som har spillet ungdomsfodbold i AaB og som efterfølgende floppede i udlandet..

Jeg mener da heltsikkert at Lucas er super spændende og værd at snakke om?! Men vi snakker jo heller ikke Fischer og han har vel om end mere så ihvertfald lige så stor succes i Ajax som Lucas?! Syntes faktisk de 2 spillere opsummerer min påstand meget godt! Fischer gik direkte fra ungdoms fodbold i FCM til hurtigt at blive en del af 1. Holdet i Ajax! Lucas havde på trods af superliga erfaring i AaB stadig 2,5 års indkøring før han var klædt på til at præstere internationalt! Jeg mener FCM beviser at de er i stand til at klæde talentet på med ikke bare de fodboldmæssige færdigheder, men også det hele menneske og fodboldspiller det kræver i en benhård international fodbold verden uden for trygge DK! Der her jeg mener de bla. Har præsteret bedre end AaB og andre superliga klubber.. Sys (nu skal jeg passe på *synes! Så de grammatik interesserede også med igen) at det ville pynte at for dig at opfriske hovedpunktet i denne debat! Har AaB eller FCM i nyere tid været førende iforhold til at producerer talenter.. Det IMO mere tåkrummende at du nu skal dreje debatten, så snævert at vi skal snakke én enkelt AaB succes i Ajax og hvorvidt jeg har anerkendt denne?! Hvis du føler (modsat overraskende mange herinde faktisk?!) at AaB har præsenteret mere og bedre talent end FCM i nyere tid, så lad os lukke den ved, at vi nok (heller) ikke bliver enige her.. ;)

Ps. Du stillede et spørgsmål vedr. Definition på egen producerede spillere i FCM? Det svarede jeg på (gav enda et link) og spurgte så igen iforhold til AaB og meninger med din forespørgsel? Kan du ikke lige forholde dig til det nu du selv spurgte i første omgang?! Det ville pynte...

Mike

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Superliga 2014/2015

Indlæg af Jesper Schmidt » 5. nov 2014, 23:10

Mike80 skrev:
Latterligt argument?! Vi snakker udvikling af talenter i AaB vs. FCM. Jeg nævner de salg i nu engang har præsteret og vurderer deres efterfølgende europæiske formåen?! At i også henter ikke egen producerede spillere hjem igen, har jo intet med debatten at gøre? Så jo det gir faktisk rigtig god mening netop KUN at fremhæve de spillere som har spillet ungdomsfodbold i AaB og som efterfølgende floppede i udlandet..

Jeg mener da heltsikkert at Lucas er super spændende og værd at snakke om?! Men vi snakker jo heller ikke Fischer og han har vel om end mere så ihvertfald lige så stor succes i Ajax som Lucas?! Syntes faktisk de 2 spillere opsummerer min påstand meget godt! Fischer gik direkte fra ungdoms fodbold i FCM til hurtigt at blive en del af 1. Holdet i Ajax! Lucas havde på trods af superliga erfaring i AaB stadig 2,5 års indkøring før han var klædt på til at præstere internationalt! Jeg mener FCM beviser at de er i stand til at klæde talentet på med ikke bare de fodboldmæssige færdigheder, men også det hele menneske og fodboldspiller det kræver i en benhård international fodbold verden uden for trygge DK! Der her jeg mener de bla. Har præsteret bedre end AaB og andre superliga klubber.. Sys (nu skal jeg passe på *synes! Så de grammatik interesserede også med igen) at det ville pynte at for dig at opfriske hovedpunktet i denne debat! Har AaB eller FCM i nyere tid været førende iforhold til at producerer talenter.. Det IMO mere tåkrummende at du nu skal dreje debatten, så snævert at vi skal snakke én enkelt AaB succes i Ajax og hvorvidt jeg har anerkendt denne?! Hvis du føler (modsat overraskende mange herinde faktisk?!) at AaB har præsenteret mere og bedre talent end FCM i nyere tid, så lad os lukke den ved, at vi nok (heller) ikke bliver enige her.. ;)

Ps. Du stillede et spørgsmål vedr. Definition på egen producerede spillere i FCM? Det svarede jeg på (gav enda et link) og spurgte så igen iforhold til AaB og meninger med din forespørgsel? Kan du ikke lige forholde dig til det nu du selv spurgte i første omgang?! Det ville pynte...

Mike
Hør nu her, det er DIG der bringer det på banen at det skulle være et argument for at AaBs spillere er klædt dårlige på til udlandet, når vi henter profiler hjem igen. Det jeg siger til dig er at du da ikke kan drage nogen konklusion udfra om vi nu har hentet profiler hjem igen - det er jo inderligt uvedkommende. Sandheden kunne jo sagtens være at Simon Kjær og Winston Reid bare er bedre fodboldspillere end Augo og Helenius.

Du fremfører at FCM har solgt langt flere talenter til udlandet end AaB i den tid akedemiet har eksisteret, og at de, grundet at de er hele mennesker klarer sig langt bedre internationalt. Hvor er de spillere henne? Vi kender alle sammen Kjær og Reid, vi kender også Fischer (der vel ikke kan regnes som en FCM opfindelse, som jeg tidligere har skrevet)... alle 3 dygtige spillere, og for Reid og Kjærs vedkommende spillere som er kommet langt videre med deres karrierer end de AaB'ere vi taler om. Albæk har også skabt sig en fin karriere i det franske, omend det ikke er på superhøjt niveau. Men hvor er de andre salg i har lavet, som har en international karriere? Er det Juelsgård og Løssl som beviser de er hele mennesker med sporadisk spilletid, noget som selvfølgelig kan ændre sig, men nu sammenligner vi jo bl.a. med Lasse Nielsen og Kusk. Er det Leon Jessen der gik fra landsholdsspiller til et skifte til en langt mindre tysk sekundaklub? Er det Femi, som er vendt hjem efter at være droppet i Holland? Er den største succeshistorie Oliseh, som ikke var god nok til at få spilletid i FCM, og som efter et par år med spilletid i CSKA nu har været udlejet til 2 forskellige mindre klubber i denne og sidste sæson?

Hvor er de der mange "hele mennesker", som gør det langt bedre end Lucas Andersen, Silberbauer, Enevoldsen, Kusk osv?

Forresten må jeg også lige rette dig vedr. Lucas Andersen, som blev solgt til Ajax i sommeren 2012, hvor han fra start gik ind på deres ungdomshold, og i store træk har fulgt den plan som var lagt for ham, omend gennembruddet har ladet vente lidt på sig. At Fischer bryder hurtigere igennem end Lucas bør vel ikke overraske nogen - det er tydeligt at Fischer var langt mere moden på det tidspunkt. Og sådan er det, alle unge mennesker bliver sgu ikke voksne samtidig... det gør på ingen måde Lucas til et mindre helt menneske.

Jeg har iøvrigt aldrig påstået at vi, over de sidste 10 år, skulle være bedre til talentudvikling end FCM. Men jeg har svært ved at få øje på i skulle have gjort det markant bedre. og når det gælder udvikling af unge spillere der ikke helt er unge nok til at være regnet som "egne", mener jeg afgjort vi er foran. Deler vi 10 års perioden op i mindre bidder, mener jeg bestemt at Brøndby langt hen af vejen har været langt foran jer, og at vi selv i høj grad blander os de seneste 2-3 år.

Da jeg spurgte til hvordan i opgjorde egenproducerede spillere, var det sådan set blot af ren nysgerrighed... og så er der da vist rundet pænt op, hvis jeres nuværende trup skulle bestå af 70% homegrown...

Danni
Landshold
Landshold
Indlæg: 790
Tilmeldt: 8. maj 2007, 12:47
Favoritspiller: Nomvethe og Jimmy
Geografisk sted: Vejgaard

Re: Superliga 2014/2015

Indlæg af Danni » 5. nov 2014, 23:55

Det her er jo en uendelig lang diskussion, der ikke er noget endeligt svar på. Mike siger nu, at det skulle tale for FCM at Fischer slog igennem tidligere end Lucas, samtidig med han taler om slutprodukter og ikke mener, det betyder noget at AaB har flere u-landsholdsspillere end FCM, mens andre klubber i DK har endnu flere. Målt på spillere i A-landsholdstruppen, der har været i de respektive ungdomsafdelinger er FCM i hvert fald heller ikke ret godt besat. De har kun 1. For mig at se er der, hvis man ser antalsmæssigt en lille håndfuld klubber i Danmark, som ligger tæt op af hinanden, hvor Brøndby er førende målt på antal talenter ude i Europa og på diverse landshold.
Men hvad måler man en god talentudvikling ud fra? Slutprodukt eller niveauet spillerne har når de forlader den pågældende ungdomsafdeling? Man kan også se på, at en klub som AaB forholdsvis har deres spillere i ungdommen fra Nordjylland, mens FCM tager mere bredt i DK og Afrika for den sags skyld, vi har selvfølgelig også en Spalvis, men overordnet set. Så må man også se på, at en klub som Brøndby, som måske fører på antal holder til geografisk et sted, hvor koncentrationen af mennesker er langt større end den er herover i Jylland og så ryger der jo nok en del flere igennem. Hvordan vejer man en klub, der griber om sig med 1000 spillere og får 10 igennem nåleøjet til et højt niveau kontra en klub der griber om sig med 100 spillere og får 5 igennem. Som spiller vil jeg da helst være i den sidste.. Men som sagt synes jeg ikke, at det er endeligt målbart og slet ikke, når klubberne ligger så tæt. Dertil vil jeg sige til Mike80, at det er sgu en smule småligt, at skrive side op og side ned herinde, hvor man hårdnakket påstår, at FCM er de bedste i landet. Man kan argumentere for på mange måder, men man kan også argumentere imod på mange måder!
Længe leve arbejderklassen!

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6392
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Superliga 2014/2015

Indlæg af FlæskeFrank » 6. nov 2014, 01:34

Det er jo en håbløs diskussion.

Vi kan jo alle sammen finde en parameter, hvor lige vores klub er bedst. Jeg tror f.eks. rigtig mange undervurderer det arbejde, som FCN laver.

Men mht. FCM så har de senere års smalkost jo også været fordi akademiet ikke har leveret de penge til butikken, som man håbede på. For der bruges ifølge medierne rigtig mange penge på at udvikle spillere og de penge har man de senere år ikke fået retur i handler. Inden Mike80 svarer, med en eller anden statistik fra starten af akademiet og til i dag, som viser overskud, så snakker jeg de senere år - og her har indtjeningen netop ikke været tilfredsstillende(medierne). Tilsvarende har Brøndby siden Agger heller ikke leveret tilfredsstillende ting, især ikke når Brøndby ifølge dem selv og medierne kun har supertalenter og megatalenter. Patrick Olsen blev udskreget til det helt store og spiller nu vel knapt regelmæssigt i Norge. Pierre Emil Højbjerg nåede ikke debut hos dem og kom fra FCK(som jo også kan sige, at det er deres indsats som har formet ham).

Kigger man på U19 og U17-ligaen. Så er U19 de sidste tre år vundet af Esbjerg, FCN og FCK. For U17 er det FCM, Esbjerg og BIF. Så her er FCM og BIF altså ikke dominerende, som de gerne vil gøre i deres egne fortællinger.

Svaret kan heller ikke være, at talenter smutter tidligere fra FCM og BIF, for det gælder vel alle klubber - og når FCM og BIF skulle have så mange talenter, så er de ikke afhængig af et enkelt supertalent.

Hvis vi lige skal tage lidt mere statistik, så er der blandt de 20 yngste spillere, som har optrådt i superligaen i denne sæson, TO!!! fra FCM og BIF, nemlig nr. 9 Kristoffer Olsson, FCM(lejesvend) og nr. 16 Pione Sisto, FCM. Så det er jo ikke fordi jeres supertalenter spiller superliga. På samme liste har AaB tre spillere...
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Superliga 2014/2015

Indlæg af Pastorius » 6. nov 2014, 07:23

FlæskeFrank skrev: Hvis vi lige skal tage lidt mere statistik, så er der blandt de 20 yngste spillere, som har optrådt i superligaen i denne sæson, TO!!! fra FCM og BIF, nemlig nr. 9 Kristoffer Olsson, FCM(lejesvend) og nr. 16 Pione Sisto, FCM. Så det er jo ikke fordi jeres supertalenter spiller superliga. På samme liste har AaB tre spillere...
Man kunne også lave en statistik over hvormange egenudviklede spillere der har fået debut i europæisk gruppespil. Jeg har ikke helt styr over de andre klubber, hvordan er det FCM ligger i den stat (gå bare så langt tilbage i tiden som det passer dig, Mike)?
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Superliga 2014/2015

Indlæg af Køllen I Møllen » 6. nov 2014, 08:01

En statistik over hvor god en talentfabrik man har må nødvendigvis også tage hensyn til hvor mange titler spillerne har vundet i ens klub. Jeg mener derfor at AaB er lysår foran både Brøndby og i særdeleshed FCM.

Ja, man kan bruge mange tåbelige parametre. Pointen er at talent-udvikling ikke kan måles. Både AaB, FCM og Brøndby er blandt de førende i DK. FCM er gode til at finde talenterne andre steder også, hvilket jo er fair nok.
Janteloven eksisterer IKKE!

johnfrank
2. div
2. div
Indlæg: 155
Tilmeldt: 9. mar 2010, 08:31

Re: Superliga 2014/2015

Indlæg af johnfrank » 6. nov 2014, 09:34

Det er jo ikke talentudvikling at man tiltrækker de bedste 15-16 årige på Sjælland og fra Århus og så har dem et par år før man sælger dem.
Dem AaB bringer op har man fundet i lokalområdet og nurset om fra de var 10-11 år gamle.
Er vel kun Simon Kjær (og nu pione) som fcm kan sige det samme om. Og Juelsgaard, ok

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9607
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Superliga 2014/2015

Indlæg af Buzz Killington » 6. nov 2014, 09:44

johnfrank skrev:Det er jo ikke talentudvikling at man tiltrækker de bedste 15-16 årige på Sjælland og fra Århus og så har dem et par år før man sælger dem.
Dem AaB bringer op har man fundet i lokalområdet og nurset om fra de var 10-11 år gamle.
Er vel kun Simon Kjær (og nu pione) som fcm kan sige det samme om. Og Juelsgaard, ok
Jeg kan ikke se at et bredt rekruteringsgrundlag skulle trække fra i ligningen om hvem der er bedst til talentudvikling. Eller ikke nødvendigvis da. Men det er selvfølgelig interessant alligevel om FCM's blot har været gode til at scoute, eller om de er gode til rent faktisk er udvikle spillerne. Man kan sådan hypotetisk stille det lidt sådan her op: Hvis AaB og FCM kun havde et rekruteringsgrundlag på de et lokalområde svarende til 100.000 indbyggere, hvem ville så være bedst til at udvikle eventuelle talenter, til superliga og landshold? Jeg tror egentlig ikke vi har nogen grund til at tro den ene klub skulle være bedre end den anden.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Mike80
1. div
1. div
Indlæg: 390
Tilmeldt: 7. jul 2013, 20:11
Favoritspiller: Søren Skriver

Re: Superliga 2014/2015

Indlæg af Mike80 » 6. nov 2014, 12:00

Jesper Schmidt skrev:
Mike80 skrev:
Latterligt argument?! Vi snakker udvikling af talenter i AaB vs. FCM. Jeg nævner de salg i nu engang har præsteret og vurderer deres efterfølgende europæiske formåen?! At i også henter ikke egen producerede spillere hjem igen, har jo intet med debatten at gøre? Så jo det gir faktisk rigtig god mening netop KUN at fremhæve de spillere som har spillet ungdomsfodbold i AaB og som efterfølgende floppede i udlandet..

Jeg mener da heltsikkert at Lucas er super spændende og værd at snakke om?! Men vi snakker jo heller ikke Fischer og han har vel om end mere så ihvertfald lige så stor succes i Ajax som Lucas?! Syntes faktisk de 2 spillere opsummerer min påstand meget godt! Fischer gik direkte fra ungdoms fodbold i FCM til hurtigt at blive en del af 1. Holdet i Ajax! Lucas havde på trods af superliga erfaring i AaB stadig 2,5 års indkøring før han var klædt på til at præstere internationalt! Jeg mener FCM beviser at de er i stand til at klæde talentet på med ikke bare de fodboldmæssige færdigheder, men også det hele menneske og fodboldspiller det kræver i en benhård international fodbold verden uden for trygge DK! Der her jeg mener de bla. Har præsteret bedre end AaB og andre superliga klubber.. Sys (nu skal jeg passe på *synes! Så de grammatik interesserede også med igen) at det ville pynte at for dig at opfriske hovedpunktet i denne debat! Har AaB eller FCM i nyere tid været førende iforhold til at producerer talenter.. Det IMO mere tåkrummende at du nu skal dreje debatten, så snævert at vi skal snakke én enkelt AaB succes i Ajax og hvorvidt jeg har anerkendt denne?! Hvis du føler (modsat overraskende mange herinde faktisk?!) at AaB har præsenteret mere og bedre talent end FCM i nyere tid, så lad os lukke den ved, at vi nok (heller) ikke bliver enige her.. ;)

Ps. Du stillede et spørgsmål vedr. Definition på egen producerede spillere i FCM? Det svarede jeg på (gav enda et link) og spurgte så igen iforhold til AaB og meninger med din forespørgsel? Kan du ikke lige forholde dig til det nu du selv spurgte i første omgang?! Det ville pynte...

Mike
Hør nu her, det er DIG der bringer det på banen at det skulle være et argument for at AaBs spillere er klædt dårlige på til udlandet, når vi henter profiler hjem igen. Det jeg siger til dig er at du da ikke kan drage nogen konklusion udfra om vi nu har hentet profiler hjem igen - det er jo inderligt uvedkommende. Sandheden kunne jo sagtens være at Simon Kjær og Winston Reid bare er bedre fodboldspillere end Augo og Helenius.

Du fremfører at FCM har solgt langt flere talenter til udlandet end AaB i den tid akedemiet har eksisteret, og at de, grundet at de er hele mennesker klarer sig langt bedre internationalt. Hvor er de spillere henne? Vi kender alle sammen Kjær og Reid, vi kender også Fischer (der vel ikke kan regnes som en FCM opfindelse, som jeg tidligere har skrevet)... alle 3 dygtige spillere, og for Reid og Kjærs vedkommende spillere som er kommet langt videre med deres karrierer end de AaB'ere vi taler om. Albæk har også skabt sig en fin karriere i det franske, omend det ikke er på superhøjt niveau. Men hvor er de andre salg i har lavet, som har en international karriere? Er det Juelsgård og Løssl som beviser de er hele mennesker med sporadisk spilletid, noget som selvfølgelig kan ændre sig, men nu sammenligner vi jo bl.a. med Lasse Nielsen og Kusk. Er det Leon Jessen der gik fra landsholdsspiller til et skifte til en langt mindre tysk sekundaklub? Er det Femi, som er vendt hjem efter at være droppet i Holland? Er den største succeshistorie Oliseh, som ikke var god nok til at få spilletid i FCM, og som efter et par år med spilletid i CSKA nu har været udlejet til 2 forskellige mindre klubber i denne og sidste sæson?

Hvor er de der mange "hele mennesker", som gør det langt bedre end Lucas Andersen, Silberbauer, Enevoldsen, Kusk osv?

Forresten må jeg også lige rette dig vedr. Lucas Andersen, som blev solgt til Ajax i sommeren 2012, hvor han fra start gik ind på deres ungdomshold, og i store træk har fulgt den plan som var lagt for ham, omend gennembruddet har ladet vente lidt på sig. At Fischer bryder hurtigere igennem end Lucas bør vel ikke overraske nogen - det er tydeligt at Fischer var langt mere moden på det tidspunkt. Og sådan er det, alle unge mennesker bliver sgu ikke voksne samtidig... det gør på ingen måde Lucas til et mindre helt menneske.

Jeg har iøvrigt aldrig påstået at vi, over de sidste 10 år, skulle være bedre til talentudvikling end FCM. Men jeg har svært ved at få øje på i skulle have gjort det markant bedre. og når det gælder udvikling af unge spillere der ikke helt er unge nok til at være regnet som "egne", mener jeg afgjort vi er foran. Deler vi 10 års perioden op i mindre bidder, mener jeg bestemt at Brøndby langt hen af vejen har været langt foran jer, og at vi selv i høj grad blander os de seneste 2-3 år.

Da jeg spurgte til hvordan i opgjorde egenproducerede spillere, var det sådan set blot af ren nysgerrighed... og så er der da vist rundet pænt op, hvis jeres nuværende trup skulle bestå af 70% homegrown...
Debatten kører vist snart i ring. Jeg syntes ikke i har hentet profiler hjem igen? I har hentet tidligere ungdomsspillere fra AaB hjem igen fordi de alle sammen efter et par sæsoner udenlandsk (eller i fck for den sag skyld) har haft brug for at komme hjem og få Kickstartet deres karriere! Tidligere profiler i superliga uden tvivl men ligeledes flop i udlandet.. Risgaard (Flop), Augo (Flop), Wurtz (Flop i FCK), Helinius (Flop). I har vel dårligt nok betalt en transfer for nogle af de omtante spillere fordi deres formåen internationalt har være så lavt.. Jeg tvivler på at vi kan hente Albæk, Fischer, Oliseh, Reid, Kjær, Vigen, Løssl, Leon Jessen m.f. for på trods af din skeptis omkring niveau eller ikke niveau spiller de trodsalt i deres respektive klubber og på et niveau højere end superligaen!

Hvorfor iøvrigt ikke forsøge at komme med et AaB modsvar på de spillere jeg nævner istedet for kun at tage udgangspunkt i FCM talenterne abroad? Jeg ved godt hvorfor.. Det fordi du har nævnt Lasse Nielsen, Kasper Kusk, Lucas Andersen og så er der bare ikke flere? Derfor kører denne debat i ring omkring FCM spillernes niveau, succes og formåen for der ikke noget at skyde tilbage med fra egne rækker.. Kæmpe floppet Leon Jessen har eksempelvis spiller ca. dobbelt så mange Bundesliga kampe som jeres profilkøb Risggard! Det siger alt.. Der heller ikke meget Data at skyde med på hjemmefront! FCM har flere sæsoner generelt en større procentdel egenproducerede spillere i 1. holdstruppen end AaB.. Det kan du godt se så det vigtige i det heenseende bliver om det 62% eller 70% egenproducerede og hvilket parameter man måler egenproduvcerede spillere på i FCM! Igen ikke så meget at skyde med iforhold til egne rækker så udgangspunktet bliver igen at skyde på modpart..

Nu kan jeg konkluderer at størstedelen herinde er af den opfattelse at succes på talent udvikling faktisk slet ikke er målbart! Nej, der alt for mange parametre?! Det læser jeg som et debatside.dk erkendelse af at AaB trodsalt ikke er førende på området for ellers skulle der nok blive udarbejdet sammenligninger, findes parametre og laves Excel ark som beviste modsat! Der feks. masser af kreative parametre for at måle på størrelsen af et lokal opgør og hvor meget had det kan indebærer så mon ikke der også kunne findes brugbare argumenter iforhold til talent udvikling? Det tror jeg..

Jeg har haft nogle debatter herinde efterhånden og det må da også skærer at flere brugere jo faktisk tilkendegiver at AaB nok ikke har været dygtige nok på netop det område og også være bagefter FCM! Det ihvertfald 1. gang jeg oplever andet end blind fornægtelse..

Mike

Arendt
Landshold
Landshold
Indlæg: 790
Tilmeldt: 23. maj 2014, 00:51
Favoritspiller: Rasmus Würtz

Re: Superliga 2014/2015

Indlæg af Arendt » 6. nov 2014, 12:35

Mike80 skrev:
Jesper Schmidt skrev:
Mike80 skrev:
Latterligt argument?! Vi snakker udvikling af talenter i AaB vs. FCM. Jeg nævner de salg i nu engang har præsteret og vurderer deres efterfølgende europæiske formåen?! At i også henter ikke egen producerede spillere hjem igen, har jo intet med debatten at gøre? Så jo det gir faktisk rigtig god mening netop KUN at fremhæve de spillere som har spillet ungdomsfodbold i AaB og som efterfølgende floppede i udlandet..

Jeg mener da heltsikkert at Lucas er super spændende og værd at snakke om?! Men vi snakker jo heller ikke Fischer og han har vel om end mere så ihvertfald lige så stor succes i Ajax som Lucas?! Syntes faktisk de 2 spillere opsummerer min påstand meget godt! Fischer gik direkte fra ungdoms fodbold i FCM til hurtigt at blive en del af 1. Holdet i Ajax! Lucas havde på trods af superliga erfaring i AaB stadig 2,5 års indkøring før han var klædt på til at præstere internationalt! Jeg mener FCM beviser at de er i stand til at klæde talentet på med ikke bare de fodboldmæssige færdigheder, men også det hele menneske og fodboldspiller det kræver i en benhård international fodbold verden uden for trygge DK! Der her jeg mener de bla. Har præsteret bedre end AaB og andre superliga klubber.. Sys (nu skal jeg passe på *synes! Så de grammatik interesserede også med igen) at det ville pynte at for dig at opfriske hovedpunktet i denne debat! Har AaB eller FCM i nyere tid været førende iforhold til at producerer talenter.. Det IMO mere tåkrummende at du nu skal dreje debatten, så snævert at vi skal snakke én enkelt AaB succes i Ajax og hvorvidt jeg har anerkendt denne?! Hvis du føler (modsat overraskende mange herinde faktisk?!) at AaB har præsenteret mere og bedre talent end FCM i nyere tid, så lad os lukke den ved, at vi nok (heller) ikke bliver enige her.. ;)

Ps. Du stillede et spørgsmål vedr. Definition på egen producerede spillere i FCM? Det svarede jeg på (gav enda et link) og spurgte så igen iforhold til AaB og meninger med din forespørgsel? Kan du ikke lige forholde dig til det nu du selv spurgte i første omgang?! Det ville pynte...

Mike
Hør nu her, det er DIG der bringer det på banen at det skulle være et argument for at AaBs spillere er klædt dårlige på til udlandet, når vi henter profiler hjem igen. Det jeg siger til dig er at du da ikke kan drage nogen konklusion udfra om vi nu har hentet profiler hjem igen - det er jo inderligt uvedkommende. Sandheden kunne jo sagtens være at Simon Kjær og Winston Reid bare er bedre fodboldspillere end Augo og Helenius.

Du fremfører at FCM har solgt langt flere talenter til udlandet end AaB i den tid akedemiet har eksisteret, og at de, grundet at de er hele mennesker klarer sig langt bedre internationalt. Hvor er de spillere henne? Vi kender alle sammen Kjær og Reid, vi kender også Fischer (der vel ikke kan regnes som en FCM opfindelse, som jeg tidligere har skrevet)... alle 3 dygtige spillere, og for Reid og Kjærs vedkommende spillere som er kommet langt videre med deres karrierer end de AaB'ere vi taler om. Albæk har også skabt sig en fin karriere i det franske, omend det ikke er på superhøjt niveau. Men hvor er de andre salg i har lavet, som har en international karriere? Er det Juelsgård og Løssl som beviser de er hele mennesker med sporadisk spilletid, noget som selvfølgelig kan ændre sig, men nu sammenligner vi jo bl.a. med Lasse Nielsen og Kusk. Er det Leon Jessen der gik fra landsholdsspiller til et skifte til en langt mindre tysk sekundaklub? Er det Femi, som er vendt hjem efter at være droppet i Holland? Er den største succeshistorie Oliseh, som ikke var god nok til at få spilletid i FCM, og som efter et par år med spilletid i CSKA nu har været udlejet til 2 forskellige mindre klubber i denne og sidste sæson?

Hvor er de der mange "hele mennesker", som gør det langt bedre end Lucas Andersen, Silberbauer, Enevoldsen, Kusk osv?

Forresten må jeg også lige rette dig vedr. Lucas Andersen, som blev solgt til Ajax i sommeren 2012, hvor han fra start gik ind på deres ungdomshold, og i store træk har fulgt den plan som var lagt for ham, omend gennembruddet har ladet vente lidt på sig. At Fischer bryder hurtigere igennem end Lucas bør vel ikke overraske nogen - det er tydeligt at Fischer var langt mere moden på det tidspunkt. Og sådan er det, alle unge mennesker bliver sgu ikke voksne samtidig... det gør på ingen måde Lucas til et mindre helt menneske.

Jeg har iøvrigt aldrig påstået at vi, over de sidste 10 år, skulle være bedre til talentudvikling end FCM. Men jeg har svært ved at få øje på i skulle have gjort det markant bedre. og når det gælder udvikling af unge spillere der ikke helt er unge nok til at være regnet som "egne", mener jeg afgjort vi er foran. Deler vi 10 års perioden op i mindre bidder, mener jeg bestemt at Brøndby langt hen af vejen har været langt foran jer, og at vi selv i høj grad blander os de seneste 2-3 år.

Da jeg spurgte til hvordan i opgjorde egenproducerede spillere, var det sådan set blot af ren nysgerrighed... og så er der da vist rundet pænt op, hvis jeres nuværende trup skulle bestå af 70% homegrown...
Debatten kører vist snart i ring. Jeg syntes ikke i har hentet profiler hjem igen? I har hentet tidligere ungdomsspillere fra AaB hjem igen fordi de alle sammen efter et par sæsoner udenlandsk (eller i fck for den sag skyld) har haft brug for at komme hjem og få Kickstartet deres karriere! Tidligere profiler i superliga uden tvivl men ligeledes flop i udlandet.. Risgaard (Flop), Augo (Flop), Wurtz (Flop i FCK), Helinius (Flop). I har vel dårligt nok betalt en transfer for nogle af de omtante spillere fordi deres formåen internationalt har være så lavt.. Jeg tvivler på at vi kan hente Albæk, Fischer, Oliseh, Reid, Kjær, Vigen, Løssl, Leon Jessen m.f. for på trods af din skeptis omkring niveau eller ikke niveau spiller de trodsalt i deres respektive klubber og på et niveau højere end superligaen!

Hvorfor iøvrigt ikke forsøge at komme med et AaB modsvar på de spillere jeg nævner istedet for kun at tage udgangspunkt i FCM talenterne abroad? Jeg ved godt hvorfor.. Det fordi du har nævnt Lasse Nielsen, Kasper Kusk, Lucas Andersen og så er der bare ikke flere? Derfor kører denne debat i ring omkring FCM spillernes niveau, succes og formåen for der ikke noget at skyde tilbage med fra egne rækker.. Kæmpe floppet Leon Jessen har eksempelvis spiller ca. dobbelt så mange Bundesliga kampe som jeres profilkøb Risggard! Det siger alt.. Der heller ikke meget Data at skyde med på hjemmefront! FCM har flere sæsoner generelt en større procentdel egenproducerede spillere i 1. holdstruppen end AaB.. Det kan du godt se så det vigtige i det heenseende bliver om det 62% eller 70% egenproducerede og hvilket parameter man måler egenproduvcerede spillere på i FCM! Igen ikke så meget at skyde med iforhold til egne rækker så udgangspunktet bliver igen at skyde på modpart..

Nu kan jeg konkluderer at størstedelen herinde er af den opfattelse at succes på talent udvikling faktisk slet ikke er målbart! Nej, der alt for mange parametre?! Det læser jeg som et debatside.dk erkendelse af at AaB trodsalt ikke er førende på området for ellers skulle der nok blive udarbejdet sammenligninger, findes parametre og laves Excel ark som beviste modsat! Der feks. masser af kreative parametre for at måle på størrelsen af et lokal opgør og hvor meget had det kan indebærer så mon ikke der også kunne findes brugbare argumenter iforhold til talent udvikling? Det tror jeg..

Jeg har haft nogle debatter herinde efterhånden og det må da også skærer at flere brugere jo faktisk tilkendegiver at AaB nok ikke har været dygtige nok på netop det område og også være bagefter FCM! Det ihvertfald 1. gang jeg oplever andet end blind fornægtelse..

Mike
Ved din første påstand er det vigtigt at nuancere det. Det har intet med talentudvikling at gøre, at spillerne søger hjem til Danmark igen efter et mislykket ophold i udlandet. Det handler nærmere om agentarbejde, hvor agenterne tænker økonomi fremfor den rigtige klub til spilleren samt økonomi i klubben. Derudover handler det ligeledes om held, hvorvidt om spilleren bliver skadet eller spillerens konkurrenter bliver skadet, hvorefter spillere udnytter chancen.

Det er interessant med de spillere, du nævner. Som det også er blevet nævnt, så hentede i Viktor Fischer som 15 årig. Før det havde han spillet 5 år i Lyseng IF og 5 år i AGF. I solgte ham som 17-årig. At kalde ham for et talent af egen avl er lige at presse den. Han var før i skrev kontrakt med ham et kæmpe talent! I forhold til Lasse Vigen, så gælder den samme historie. Han spillede hele sin ungdomstid i Tjæreborg og Esbjerg, hvorefter i skriver kontrakt med ham som 15-årig og sælger ham 2 år senere. Det er i min optik ikke egen avl. Det er tyveri! For lige at knytte en kommentar til Leon Jessen, så har han været hårdt ramt af skader og roder rundt i 2. Bundesliga. Dette har intet med hans talent, eller om han er et helt menneske. Det handler om held. Det har Leon Jessen ikke haft. I forhold til Oliseh har han spillet 5 kampe for jer. Jeg vil komme med den påstand, at CSKA har præget ham mere end i har.

I forhold til egen avl fra FCM kommer der noget statistik med deres 27 spillere i førsteholdstruppen:
Ikke egen avl: Jakob Haugaard, Marcos Priis Jørgensen, Francis Dickoh, Jim Larsen, Patrick Banggard, Jakob Poulsen, Tim Sparv, Kristoffer Olsson, Eyjolfur Hedinsson, Petter Andersson, Marcos Urena, Morten Duncan Rasmussen, Poul Onoachu og Musefiu Ashiru.
15/27 = 55 %

Egen avl: Lasse Heinze, Kristian Bach Bak, Jesper Lauridsen, Frederik Møller, Erik Sviatchenko, Andre Rømer, Femi, Pione Sisto, Marco Larsen, Rilwan Hassan, Izunna og Sylvester Igboun.
12/27 = 45 %.

Det interessante er, at af spillerne fra Ikast og omegn er Lasse Heintze, Kristian Bach Bak, som er det latterligste navn nogensinde, Frederik Møller, Jesper Lauridsen og Pione Sisto.

Erik Sviatchenko er stjålet i Viborg som 15-årig, Andre Rømer og Marco Larsen er stjålet i Køge, mens resten af nigerianerne er hentet i Nigeria. Poul Onoachu og Musefiu Ashiru er hentet i Nigeria som 18-årige. Det er ikke egen avl, og derfor er de smidt op i spillere, som ikke er egen avl! Hvordan kommer du frem til 60-70 %, når det ligger på 45? Mange af spillerne har i stjålet eller hentet i Nigeria. I er ikke de bedste til at udvikle talenter!

Det er flot af spillere som Simon Kjær, Winston Reid, Jesper Juelsgaard, Mads Albæk og Jonas Løssl spiller regelmæssigt. Vi har Lasse Nielsen, Kasper Kusk og Lucas Andersen som gør det samme. I forhold til AaB's talentudvikling har vi på ingen måde set det bedste endnu, så du kan godt forvente, at der kommer rigtig mange AaB'ere i Europa de næste 5 år.

Det kan dog på ingen måde diskuteres, at Brøndby er de bedste til talentudvikling i Danmark!
Succés er midlertidigt. Loyalitet er for altid.

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4424
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Superliga 2014/2015

Indlæg af doukas » 6. nov 2014, 12:40

Mike80 skrev:Jeg har haft nogle debatter herinde efterhånden og det må da også skærer at flere brugere jo faktisk tilkendegiver at AaB nok ikke har været dygtige nok på netop det område og også være bagefter FCM! Det ihvertfald 1. gang jeg oplever andet end blind fornægtelse..

Mike
Det er nemlig fuldstændig rigtig Mike. Buzzwords er har og været. Lige nu (seneste 3-4 år) er der intet der kan dokumenterer at FCM skulle være førende på talentsiden.
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Danni
Landshold
Landshold
Indlæg: 790
Tilmeldt: 8. maj 2007, 12:47
Favoritspiller: Nomvethe og Jimmy
Geografisk sted: Vejgaard

Re: Superliga 2014/2015

Indlæg af Danni » 6. nov 2014, 12:58

I talentudvikling skal man vel også se på, hvor meget spillerne har gavnet klubben. FCM har været gode og dygtige til at skille sig af med dem hurtigt efter de har fået dem og har fået gode penge for dem og nogen af dem har fået succes. I AaB har strategien været lidt anderledes. En Martin P. som spiller i AaB i over tyve år fra han er fem og er med til at vinde noget med AaB. Patrik Kristensen også med 2 gange DM, pokaltitel og tre europæiske gruppespil. Augu, Risgaard, Enevoldsen, Kusk, Jimmy Nielsen... Bare for at nævne nogle få, der har spillet i AaB siden de var purke og har haft talentet til at løfte klubben til trofæer. At man sender spillerene væk fra klubben er vel ikke nødvendigvis succeskriteriet? At FCM så har haft marginalt flere i deres trup fra egen avl ifht os i tidens løb.. Ja, det er vel også lidt lettere, når deres niveau ikke har været så højt, at de har kunnet vinde noget.
Længe leve arbejderklassen!

Danni
Landshold
Landshold
Indlæg: 790
Tilmeldt: 8. maj 2007, 12:47
Favoritspiller: Nomvethe og Jimmy
Geografisk sted: Vejgaard

Re: Superliga 2014/2015

Indlæg af Danni » 6. nov 2014, 13:16

Mike80 skrev:
Jesper Schmidt skrev:
Mike80 skrev:
Latterligt argument?! Vi snakker udvikling af talenter i AaB vs. FCM. Jeg nævner de salg i nu engang har præsteret og vurderer deres efterfølgende europæiske formåen?! At i også henter ikke egen producerede spillere hjem igen, har jo intet med debatten at gøre? Så jo det gir faktisk rigtig god mening netop KUN at fremhæve de spillere som har spillet ungdomsfodbold i AaB og som efterfølgende floppede i udlandet..

Jeg mener da heltsikkert at Lucas er super spændende og værd at snakke om?! Men vi snakker jo heller ikke Fischer og han har vel om end mere så ihvertfald lige så stor succes i Ajax som Lucas?! Syntes faktisk de 2 spillere opsummerer min påstand meget godt! Fischer gik direkte fra ungdoms fodbold i FCM til hurtigt at blive en del af 1. Holdet i Ajax! Lucas havde på trods af superliga erfaring i AaB stadig 2,5 års indkøring før han var klædt på til at præstere internationalt! Jeg mener FCM beviser at de er i stand til at klæde talentet på med ikke bare de fodboldmæssige færdigheder, men også det hele menneske og fodboldspiller det kræver i en benhård international fodbold verden uden for trygge DK! Der her jeg mener de bla. Har præsteret bedre end AaB og andre superliga klubber.. Sys (nu skal jeg passe på *synes! Så de grammatik interesserede også med igen) at det ville pynte at for dig at opfriske hovedpunktet i denne debat! Har AaB eller FCM i nyere tid været førende iforhold til at producerer talenter.. Det IMO mere tåkrummende at du nu skal dreje debatten, så snævert at vi skal snakke én enkelt AaB succes i Ajax og hvorvidt jeg har anerkendt denne?! Hvis du føler (modsat overraskende mange herinde faktisk?!) at AaB har præsenteret mere og bedre talent end FCM i nyere tid, så lad os lukke den ved, at vi nok (heller) ikke bliver enige her.. ;)

Ps. Du stillede et spørgsmål vedr. Definition på egen producerede spillere i FCM? Det svarede jeg på (gav enda et link) og spurgte så igen iforhold til AaB og meninger med din forespørgsel? Kan du ikke lige forholde dig til det nu du selv spurgte i første omgang?! Det ville pynte...

Mike
Hør nu her, det er DIG der bringer det på banen at det skulle være et argument for at AaBs spillere er klædt dårlige på til udlandet, når vi henter profiler hjem igen. Det jeg siger til dig er at du da ikke kan drage nogen konklusion udfra om vi nu har hentet profiler hjem igen - det er jo inderligt uvedkommende. Sandheden kunne jo sagtens være at Simon Kjær og Winston Reid bare er bedre fodboldspillere end Augo og Helenius.

Du fremfører at FCM har solgt langt flere talenter til udlandet end AaB i den tid akedemiet har eksisteret, og at de, grundet at de er hele mennesker klarer sig langt bedre internationalt. Hvor er de spillere henne? Vi kender alle sammen Kjær og Reid, vi kender også Fischer (der vel ikke kan regnes som en FCM opfindelse, som jeg tidligere har skrevet)... alle 3 dygtige spillere, og for Reid og Kjærs vedkommende spillere som er kommet langt videre med deres karrierer end de AaB'ere vi taler om. Albæk har også skabt sig en fin karriere i det franske, omend det ikke er på superhøjt niveau. Men hvor er de andre salg i har lavet, som har en international karriere? Er det Juelsgård og Løssl som beviser de er hele mennesker med sporadisk spilletid, noget som selvfølgelig kan ændre sig, men nu sammenligner vi jo bl.a. med Lasse Nielsen og Kusk. Er det Leon Jessen der gik fra landsholdsspiller til et skifte til en langt mindre tysk sekundaklub? Er det Femi, som er vendt hjem efter at være droppet i Holland? Er den største succeshistorie Oliseh, som ikke var god nok til at få spilletid i FCM, og som efter et par år med spilletid i CSKA nu har været udlejet til 2 forskellige mindre klubber i denne og sidste sæson?

Hvor er de der mange "hele mennesker", som gør det langt bedre end Lucas Andersen, Silberbauer, Enevoldsen, Kusk osv?

Forresten må jeg også lige rette dig vedr. Lucas Andersen, som blev solgt til Ajax i sommeren 2012, hvor han fra start gik ind på deres ungdomshold, og i store træk har fulgt den plan som var lagt for ham, omend gennembruddet har ladet vente lidt på sig. At Fischer bryder hurtigere igennem end Lucas bør vel ikke overraske nogen - det er tydeligt at Fischer var langt mere moden på det tidspunkt. Og sådan er det, alle unge mennesker bliver sgu ikke voksne samtidig... det gør på ingen måde Lucas til et mindre helt menneske.

Jeg har iøvrigt aldrig påstået at vi, over de sidste 10 år, skulle være bedre til talentudvikling end FCM. Men jeg har svært ved at få øje på i skulle have gjort det markant bedre. og når det gælder udvikling af unge spillere der ikke helt er unge nok til at være regnet som "egne", mener jeg afgjort vi er foran. Deler vi 10 års perioden op i mindre bidder, mener jeg bestemt at Brøndby langt hen af vejen har været langt foran jer, og at vi selv i høj grad blander os de seneste 2-3 år.

Da jeg spurgte til hvordan i opgjorde egenproducerede spillere, var det sådan set blot af ren nysgerrighed... og så er der da vist rundet pænt op, hvis jeres nuværende trup skulle bestå af 70% homegrown...
Debatten kører vist snart i ring. Jeg syntes ikke i har hentet profiler hjem igen? I har hentet tidligere ungdomsspillere fra AaB hjem igen fordi de alle sammen efter et par sæsoner udenlandsk (eller i fck for den sag skyld) har haft brug for at komme hjem og få Kickstartet deres karriere! Tidligere profiler i superliga uden tvivl men ligeledes flop i udlandet.. Risgaard (Flop), Augo (Flop), Wurtz (Flop i FCK), Helinius (Flop). I har vel dårligt nok betalt en transfer for nogle af de omtante spillere fordi deres formåen internationalt har være så lavt.. Jeg tvivler på at vi kan hente Albæk, Fischer, Oliseh, Reid, Kjær, Vigen, Løssl, Leon Jessen m.f. for på trods af din skeptis omkring niveau eller ikke niveau spiller de trodsalt i deres respektive klubber og på et niveau højere end superligaen!

Hvorfor iøvrigt ikke forsøge at komme med et AaB modsvar på de spillere jeg nævner istedet for kun at tage udgangspunkt i FCM talenterne abroad? Jeg ved godt hvorfor.. Det fordi du har nævnt Lasse Nielsen, Kasper Kusk, Lucas Andersen og så er der bare ikke flere? Derfor kører denne debat i ring omkring FCM spillernes niveau, succes og formåen for der ikke noget at skyde tilbage med fra egne rækker.. Kæmpe floppet Leon Jessen har eksempelvis spiller ca. dobbelt så mange Bundesliga kampe som jeres profilkøb Risggard! Det siger alt.. Der heller ikke meget Data at skyde med på hjemmefront! FCM har flere sæsoner generelt en større procentdel egenproducerede spillere i 1. holdstruppen end AaB.. Det kan du godt se så det vigtige i det heenseende bliver om det 62% eller 70% egenproducerede og hvilket parameter man måler egenproduvcerede spillere på i FCM! Igen ikke så meget at skyde med iforhold til egne rækker så udgangspunktet bliver igen at skyde på modpart..

Nu kan jeg konkluderer at størstedelen herinde er af den opfattelse at succes på talent udvikling faktisk slet ikke er målbart! Nej, der alt for mange parametre?! Det læser jeg som et debatside.dk erkendelse af at AaB trodsalt ikke er førende på området for ellers skulle der nok blive udarbejdet sammenligninger, findes parametre og laves Excel ark som beviste modsat! Der feks. masser af kreative parametre for at måle på størrelsen af et lokal opgør og hvor meget had det kan indebærer så mon ikke der også kunne findes brugbare argumenter iforhold til talent udvikling? Det tror jeg..

Jeg har haft nogle debatter herinde efterhånden og det må da også skærer at flere brugere jo faktisk tilkendegiver at AaB nok ikke har været dygtige nok på netop det område og også være bagefter FCM! Det ihvertfald 1. gang jeg oplever andet end blind fornægtelse..

Mike
Ingen har sagt, AaB er førende i DK. Det er noget du har digtet. Der er blevet sagt, FCM ikke er førende. Noget de markedsfører sig med og det provokere selvfølgelig folk, når man ikke mener der er belæg for at sige det. Det er ikke bare i AaB, folk har det sådan. Jeg kan da også huske Niels Christian Holmstrøm sagde for år tilbage i, jeg mener det var i "fodbold uden filter", at den titel havde man taget uden at have belæg for at underbygge det.. Jeg kan sagtens finde parametre og analyser som tæller for at FCM ikke er førende. Du ser dem bare ikke. FCM kan ikke følge med flere klubber målt på spillere i landsholdsregi, hverken i ungdom eller senior. Jeres talenter har ikke vundet noget udover Fischer så vidt jeg lige ved. Det er muligt jeg har overset noget. Men lige såvel som du finder nogle parametre er der altså også andre parametre, som du bare lukker øjnene for.
Længe leve arbejderklassen!

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6392
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Superliga 2014/2015

Indlæg af FlæskeFrank » 6. nov 2014, 13:52

Danni skrev:Ingen har sagt, AaB er førende i DK. Det er noget du har digtet. Der er blevet sagt, FCM ikke er førende. Noget de markedsfører sig med og det provokere selvfølgelig folk, når man ikke mener der er belæg for at sige det. Det er ikke bare i AaB, folk har det sådan. Jeg kan da også huske Niels Christian Holmstrøm sagde for år tilbage i, jeg mener det var i "fodbold uden filter", at den titel havde man taget uden at have belæg for at underbygge det.. Jeg kan sagtens finde parametre og analyser som tæller for at FCM ikke er førende. Du ser dem bare ikke. FCM kan ikke følge med flere klubber målt på spillere i landsholdsregi, hverken i ungdom eller senior. Jeres talenter har ikke vundet noget udover Fischer så vidt jeg lige ved. Det er muligt jeg har overset noget. Men lige såvel som du finder nogle parametre er der altså også andre parametre, som du bare lukker øjnene for.
Helt enig. Jeg mener ikke, at AaB er bedst til talentudvikling, men jeg mener, at AaB gør det rigtig flot i forhold til det setup, som de har valgt. Det er tilstrækkelig til mig.
Mike80 skrev:Jeg har haft nogle debatter herinde efterhånden og det må da også skærer at flere brugere jo faktisk tilkendegiver at AaB nok ikke har været dygtige nok på netop det område og også være bagefter FCM! Det ihvertfald 1. gang jeg oplever andet end blind fornægtelse.. Mike
Vi mener, at vi er dygtige nok , men er trætte af jeres og BIF's konstante udtalelse om, at I er bedst. Hvis man nu siger en påstand tilstrækkelig mange gange, så bliver det til en sandhed. Og I har sagt det rigtig rigtig mange gange, men det gør det altså ikke sandt.
Arendt skrev:Det kan dog på ingen måde diskuteres, at Brøndby er de bedste til talentudvikling i Danmark!
Det er fuldstændig rigtig, at det ikke diskuteres blandt rettroende BIF-fans.

Det største talent, som render rundt på højeste niveau er vel Christian Eriksen, så OB er vel bedst til talentudvikling...
- FlæskeFrank

Arendt
Landshold
Landshold
Indlæg: 790
Tilmeldt: 23. maj 2014, 00:51
Favoritspiller: Rasmus Würtz

Re: Superliga 2014/2015

Indlæg af Arendt » 6. nov 2014, 14:09

FlæskeFrank skrev:
Danni skrev:Ingen har sagt, AaB er førende i DK. Det er noget du har digtet. Der er blevet sagt, FCM ikke er førende. Noget de markedsfører sig med og det provokere selvfølgelig folk, når man ikke mener der er belæg for at sige det. Det er ikke bare i AaB, folk har det sådan. Jeg kan da også huske Niels Christian Holmstrøm sagde for år tilbage i, jeg mener det var i "fodbold uden filter", at den titel havde man taget uden at have belæg for at underbygge det.. Jeg kan sagtens finde parametre og analyser som tæller for at FCM ikke er førende. Du ser dem bare ikke. FCM kan ikke følge med flere klubber målt på spillere i landsholdsregi, hverken i ungdom eller senior. Jeres talenter har ikke vundet noget udover Fischer så vidt jeg lige ved. Det er muligt jeg har overset noget. Men lige såvel som du finder nogle parametre er der altså også andre parametre, som du bare lukker øjnene for.
Helt enig. Jeg mener ikke, at AaB er bedst til talentudvikling, men jeg mener, at AaB gør det rigtig flot i forhold til det setup, som de har valgt. Det er tilstrækkelig til mig.
Mike80 skrev:Jeg har haft nogle debatter herinde efterhånden og det må da også skærer at flere brugere jo faktisk tilkendegiver at AaB nok ikke har været dygtige nok på netop det område og også være bagefter FCM! Det ihvertfald 1. gang jeg oplever andet end blind fornægtelse.. Mike
Vi mener, at vi er dygtige nok , men er trætte af jeres og BIF's konstante udtalelse om, at I er bedst. Hvis man nu siger en påstand tilstrækkelig mange gange, så bliver det til en sandhed. Og I har sagt det rigtig rigtig mange gange, men det gør det altså ikke sandt.
Arendt skrev:Det kan dog på ingen måde diskuteres, at Brøndby er de bedste til talentudvikling i Danmark!
Det er fuldstændig rigtig, at det ikke diskuteres blandt rettroende BIF-fans.

Det største talent, som render rundt på højeste niveau er vel Christian Eriksen, så OB er vel bedst til talentudvikling...
Jeg har lavet en analyse af FCM, og det eneste du tager med derfra er min sidste kommentar. Hvis du ser lidt objektivt på det, så er det også andre end rettroende Brøndby fans, som har den holdning. Kig på deres talentudvikling indenfor 15 år med Andreas Christensen, Pierre Emilie Højbjerg, Daniel Wass, Jens Stryger Larsen, Daniel Agger, Markus Bay, Riza Durmisi, Frederik Holst, Andrew Hjulsager, Nikolai Boilesen, Nicolai Laursen på 16 år som fik debut i pokalen, Mike Jensen, Anders Randrup fik debut for a-landsholdet, Daniel Stenderup, Kasper Lorentzen, Johan Absalonsen, Jannik Vestergaard, Dario Dumic, Patrick Da Silva samt alle deres U-landsholdspillere. Dette er fuldstændig sindssygt! Jeg kunne godt tænke mig, at AaB kunne producere så mange gode spillere.

Ja du vil sikkert angribe mig på Anders Randrup, Daniel Stenderup og Johan Absalonsen. Faktum er dog, at både Johan Absalonsen og Anders Randrup har fået debut på A-landsholdet, mens Daniel Stenderup spiller nogenlunde fast i Esbjerg.

Haha. Nej OB er ikke de bedste til talentudvikling, fordi Christian Eriksen har spillet der og er på det højeste niveau p.t ;)
Succés er midlertidigt. Loyalitet er for altid.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14707
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Superliga 2014/2015

Indlæg af Hanga » 6. nov 2014, 16:28

At Anders Randrup har fået landsholdsdebut siger mere om Morten Olsen end det gør om Brøndbys talentudvikling! Jeg er ikke uenig i, at de har lavet mange store talenter, men han er da godt nok et rædderligt eksempel.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Arendt
Landshold
Landshold
Indlæg: 790
Tilmeldt: 23. maj 2014, 00:51
Favoritspiller: Rasmus Würtz

Re: Superliga 2014/2015

Indlæg af Arendt » 6. nov 2014, 17:03

Hanga skrev:At Anders Randrup har fået landsholdsdebut siger mere om Morten Olsen end det gør om Brøndbys talentudvikling! Jeg er ikke uenig i, at de har lavet mange store talenter, men han er da godt nok et rædderligt eksempel.
Jeg er enig. Jeg mener også, at Nicolai Boilesen, Daniel Agger, Jannik Vestergaard, Markus Bay, Pierre Emilie og Andreas Christensen påviser min påstand bedre :thumbsup:
Succés er midlertidigt. Loyalitet er for altid.

fish
Superliga
Superliga
Indlæg: 525
Tilmeldt: 7. aug 2008, 12:19

Re: Sv: Superliga 2014/2015

Indlæg af fish » 6. nov 2014, 19:13

Diskussionen er nytteløs, i en verden af subjektive holdninger. Mike bliver aldrig overbevist og dette har udviklet sig til endeløse lange indlæg ingen orker at læse fra end til anden. Hvem gider dog diskutere med en mand der får det lange lys på af at komme ind i et AaB forum og svine rækker af AaB spillere til? Træk på skulderen af manden og kom videre.

Hvis FCM er danmarksmestre i at udvikle talenter må de også være det samme i at formøble talent. Vores flop har trods alt hentet et par mesterskaber til AaB i superligaen, hvilket denne tråd handler om. Jeg ved hvad jeg foretrækker.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6392
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Superliga 2014/2015

Indlæg af FlæskeFrank » 6. nov 2014, 19:16

Arendt skrev:
Jeg er enig. Jeg mener også, at Nicolai Boilesen, Daniel Agger, Jannik Vestergaard, Markus Bay, Pierre Emilie og Andreas Christensen påviser min påstand bedre :thumbsup:
Agger er altså talent for 10 år siden. Du vil gerne lave en rød tråd til Laudrup, men snakken går ikke på hvem som VAR bedst, men er bedst. At Stenderup bliver nævnt er også helt grotesk. Han kunne ikke slå igennem på et elendigt BIF-hold, og er nu spiller nu på et ordinært Esbjerg hold. Det svarer vel til at vi fremhævede Kasper Pedersen.

Og ovenstående er netop BIF problem, man kan ikke forstå, at andre ikke vil anerkende jeres plads i verdenseliten. Omkring Højbjerg eller Anders Christensen var hans far jo ude og sige, at BIF ikke var gode nok. Har ikke citatet. Jeg ved godt at BIF bagefter var ude og få ham til at moderne udtalelsen. Men det viste nogle problemer i deres ungsomsarbejde. Durmisi er vel ikke større end Ahlmann? Ahlmann har været omkring landsholdet.
- FlæskeFrank

Mike80
1. div
1. div
Indlæg: 390
Tilmeldt: 7. jul 2013, 20:11
Favoritspiller: Søren Skriver

Re: Superliga 2014/2015

Indlæg af Mike80 » 6. nov 2014, 19:30

FlæskeFrank skrev:
Arendt skrev:
Durmisi er vel ikke større end Ahlmann? Ahlmann har været omkring landsholdet.
..og omkring akademiet i FCM;)

Besvar