Europæiske modstandere

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Europæiske modstandere

Indlæg af frederikshavneren » 26. jan 2015, 21:30

Jeg indrømmer gerne at det er ret nørdet, men jeg synes det er interessant at følge hvordan det går de hold/spillere som AaB har mødt i de europæiske kampe.

- Dinamo Zagreb som vi med lodder og trisser og meget meget heldigt slog ud i sensommeren 2014 har netop udlejet to af deres profiler til Serie A klubber.
Matchvinderen fra kampen i Aalborg, Marcelo Brozovic, er netop blev udlånt til Inter (2 år med forkøbsret).
Angriberen Duje Cop som var med i begge kampe mod AaB er netop blevet udlånt til Cagliari. I weekenden scorede han et mål i Cagliaris 2-1 sejr over Sassoulo.

- I Lazio har Lucas Biglia en nøglerolle på romernes defensive midtbane. Da vi mødte Anderlecht i efteråret 2007 ejede Biglia midtbanen i 1-1 kampen i Aalborg. Jeg kan tydeligt huske at debattørerne her på sitet var meget imponeret og spåede argentineren en stor karriere. Efterfølgende stod Biglia nok lidt i stampe i Anderlecht, men med skiftet til Lazio og pladsen på det argentinske landshold (var i startopstillingen i VM finalen) er potentialet ved at blive forløst i en lidt sen alder.

Til kampen i Aalborg sad svenske Max Von Schlebrugge på belgiernes bænk. Han skiftede efterfølgende til Brøndby, hvor han udover en formidabel hyre gjorde sig mest iøjnefaldende ved at score selvmålet til 1-0 i guldkampen mod Brøndby i Aalborg i maj 2008.

- I efteråret 2007 spillede vi den legendariske kamp på White Hart Lane. Englænderne stillede næsten i stærkeste opstilling, undtagelsen var på venstre back hvor de gav chancen til en purung Gareth Bale!

- Sidste sommer skiftede venstrebacken Felipe Luis til Chelsea. Efter en svær start har han fået en del spilletid på det seneste. For dem som ikke kan huske det, så spillede Felipe Luis på det Deportivo La Coruna hold vi slog ud i 2009.

- Der er sikkert også et par af Club Brugges profiler som snart står til en karriere i en mere profileret liga. Der går mange rygter om at Brugges højreback Thomas Meunier og målmanden Mat Ryan er på vej væk senest til sommer.

A_Strandfelt
Allstar
Allstar
Indlæg: 1913
Tilmeldt: 15. apr 2006, 23:00

Re: Europæiske modstandere

Indlæg af A_Strandfelt » 26. jan 2015, 22:21

Villareal stillede i gruppespillet af CL 2008 mod AaB med Diego Lopez (senere Real Madrid og nu AC Milan) og en 22-årig Diego Godin, der i 2014 havde et stort år med spansk mesterskab og CL-finale med Atletico Madrid og 1/8-finale VM med Uruguay

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Europæiske modstandere

Indlæg af frederikshavneren » 26. jan 2015, 23:31

A_Strandfelt skrev:Villareal stillede i gruppespillet af CL 2008 mod AaB med Diego Lopez (senere Real Madrid og nu AC Milan) og en 22-årig Diego Godin, der i 2014 havde et stort år med spansk mesterskab og CL-finale med Atletico Madrid og 1/8-finale VM med Uruguay
Villarreal havde et stærkt hold og de spillede noget meget seværdigt bold. Giuseppe Rossi som bl.a. scorede i 2-2 kampen i Aalborg var virkelig god. Desværre har han de sidste sæsoner haft kæmpe skades problemer. Rossi er pt. på kontrakt i Fiorentina, men har været ude meget længe grundet skader.

Santi Cazorla gjorde det nu også meget godt for Villarreal i kampene mod AaB. Cazorla har pt stor succes i Arsenal.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Europæiske modstandere

Indlæg af thomasjn » 27. jan 2015, 00:44

Da vi mødte HJK Helsinki i 2007 spillede de på hjemmebane med en ung central midtbanespiller ved navn Markus Halsti. Markus røg senere videre til svensk fodbold og senest været en nøglespiller på det Malmö hold der spillede CL i efteråret. Ovenpå tiden i Malmö er han nu skiftet til DC United i USA. Endvidere stillede HJK også med AGF-floppet Toumas Aho.

Under CL kampene i 95' havde Panathinaikos en keeperen Antonis Nikopolidis siddende på bænken. Han blev siden klasse målmand og en kæmpe andel af grækernes EM triumf i 2004 og huskes derudover nok for hans karakteristiske grå hår. Hans karriere på topplan strakte sig i øvrigt fra 1987 til 2011. I samme gruppespil havde Nantes i øvrigt en central midtbanespiller ved navn Claude Makelele med til Aalborg, nærmere intro er vidst overflødig.

Da vi i 04' mødte Auxerre var det med en del spillere, som siden blev kendte udenfor Frankrig. Først og fremmest Bacary Sagna, men ligeledes PL vandrepokalen Benjani og Salomon Kalous mindre kendte bror Bonaventure, som blev spået en stor karriere, men aldrig nåede mere ophold i Lens, PSG (før de blev rige) og Heerenveen. Ligeldes havde de finnen Teemu Tainio som kom til England og sad på Tottenhams bænk da de mødte AaB.

Villareal spillede i 2008 med det store back håb for Spanien Joan Capdevila på venstrebacken. Han har på de gamle dage trappet ned og spillet i Indien og nu for Lierse i Belgien.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Europæiske modstandere

Indlæg af frederikshavneren » 27. jan 2015, 22:21

Darren Bent spiller nu i Derby. Han har netop scoret for Derby, hvilket sender holdet op på en direkte oprykningsplads i The Championship.

D. Bent scorede et af målene mod AaB i kampen på White Hart Lane. Tottenhams øvrige målscorere fra kampen spiller nu i Frankrig (Berbatov i Monaco og S. Malbranque i Lyon).

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Europæiske modstandere

Indlæg af jonas386 » 27. jan 2015, 23:11

http://www.uefa.com/uefachampionsleague ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Austria Wien har iøvrigt fået nyt logo ifølge UEFA.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Europæiske modstandere

Indlæg af Fabbe » 28. jan 2015, 23:28

jonas386 skrev:http://www.uefa.com/uefachampionsleague ... index.html

Austria Wien har iøvrigt fået nyt logo ifølge UEFA.
Admira Wacker, må det være. Men sjovt logo i gave, de har fået sendt med tidsmaskinen.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Europæiske modstandere

Indlæg af Provst i Brovst » 28. jan 2015, 23:38

Fabbe skrev:
jonas386 skrev:http://www.uefa.com/uefachampionsleague ... index.html

Austria Wien har iøvrigt fået nyt logo ifølge UEFA.
Admira Wacker, må det være. Men sjovt logo i gave, de har fået sendt med tidsmaskinen.
Åbenbart en af klubberne i benhams koncern. Fint at han er ved at samle deres brand.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Europæiske modstandere

Indlæg af Fabbe » 28. jan 2015, 23:39

En ung Aljosa Asanovic, som scorede mod AaB for Hajduk Split i 1987, fik en rigtig fin karriere i flere europæiske ligaer som den franske, engelske og italienske.

Claude Makelele husker jeg tydeligt som en stærk spiller på det Nantes-hold, som slog AaB to gange, lige som jeg husker Nicolas Ouedec og Reynald Pedros, som var meget onde ved os. Men jeg må indrømme, at resten af hans karriere ikke siger mig en bjælde. Det er nok bare jeg, der ikke har interesseret mig for moderne topfodbold.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Europæiske modstandere

Indlæg af jonas386 » 29. jan 2015, 00:04

Hvis? Makeleles? Han havde ellers en stor karriere i både Real og Chelsea. Han fik dog først sit store internationale gennembrud i Real Madrid, og nåede derfor ikke med i Frankrigs trupper til VM 98, eller EM 2000.

Og ja, du har ret med Wacker Wien.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

A_Strandfelt
Allstar
Allstar
Indlæg: 1913
Tilmeldt: 15. apr 2006, 23:00

Re: Europæiske modstandere

Indlæg af A_Strandfelt » 19. mar 2015, 19:37

Dinamo Kiev er lige nu foran 3-1 hjemme mod Everton og er dermed foran samlet, efter det første opgør endte 2-1 i Liverpool. Kievs første mål var et rigtigt godt mål af Yarmolenko, som virkelig er en klassespiller.

Jeg håber, at AaB-truppen ser med og husker, hvordan de for kort tid siden præsterede mod et meget stærkt mandskab.

Brugeravatar
Spanky
Allstar
Allstar
Indlæg: 1205
Tilmeldt: 6. nov 2007, 17:11
Favoritspiller: Risgård og Mini
Geografisk sted: Vodskov

Re: Europæiske modstandere

Indlæg af Spanky » 20. mar 2015, 12:16

Ja, de er ikke helt uden evner de mandskaber vi har været oppe imod.

Brügge og Kiev har forholdsvis nemt kvalificeret sig videre til kvartefinalen. Det bliver spændende at følge hvor langt de kommer i turnerningen.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Europæiske modstandere

Indlæg af sulakvelidze » 20. mar 2015, 13:45

At Dynamo Kiev smadrer et Premier League-hold med 5-2 er eddermame noget af en understregning af, hvor stor en præstation AaB leverede med 3-0 i Aalborg. Jeg håber, de går hele vejen bare for at understrege AaB-bedriften endnu mere. Foreløbig ser kvartfinalerne sådan ud:

Dynamo Kiev - Fiorentina
Dnipro - Club Brugge
Sevilla - Zenit
Wolfsburg - Napoli

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2837
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Europæiske modstandere

Indlæg af Eksil » 20. mar 2015, 15:01

sulakvelidze skrev:At Dynamo Kiev smadrer et Premier League-hold med 5-2 er eddermame noget af en understregning af, hvor stor en præstation AaB leverede med 3-0 i Aalborg. Jeg håber, de går hele vejen bare for at understrege AaB-bedriften endnu mere. Foreløbig ser kvartfinalerne sådan ud:

Dynamo Kiev - Fiorentina
Dnipro - Club Brugge
Sevilla - Zenit
Wolfsburg - Napoli
Samtidig slog FCK Dnipro over to kampe, trods superligastrukturen ;-)

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Europæiske modstandere

Indlæg af frederikshavneren » 21. mar 2015, 22:01

Det er ikke kun Dynamo Kiev og Club Brügge KV som imponerer.

Det portugisiske 'kagehold' Rio Ave som jeg kom for skade at kalde dem på et tidspunkt i efteråret, har netop spillet hjemmekamp mod SL Benfica. Rio Ave vandt 2-1 hvilket illustrerer at de trods et lidet imponerende rygte alligevel er et ganske stærkt hold.

Rio Ave var bagud til kort før tid, men en udvisning til SL Benficas Luisao vendte kampen. Yonathan Del Valle blev matchvinder for Rio Ave, det var samme spiller som kørte Dalsgaard ud på røv og albuer i den afgørende kamp i december i Portugal.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Europæiske modstandere

Indlæg af sulakvelidze » 22. mar 2015, 21:11

Club Brugge fortsætter deres gode sæson. De har i aften vundet den belgiske pokalfinale med 2-1 over Anderlecht. Et minut før tid udlignede Anderlecht ellers til 1-1, men Rafaelov blev matchvinder i overtiden, og bedømt på kampfacts har han tilsyneladende taget trøjen af i sin jubel eller gjort noget andet fuldstændig forfærdeligt og fodboldfjendtlig umiddelbart efter sit sejrsmål:

http://www.resultat.dk/kamp/nuBfGRsI/#kampreferat

A_Strandfelt
Allstar
Allstar
Indlæg: 1913
Tilmeldt: 15. apr 2006, 23:00

Re: Europæiske modstandere

Indlæg af A_Strandfelt » 22. mar 2015, 21:47

sulakvelidze skrev:Club Brugge fortsætter deres gode sæson. De har i aften vundet den belgiske pokalfinale med 2-1 over Anderlecht. Et minut før tid udlignede Anderlecht ellers til 1-1, men Rafaelov blev matchvinder i overtiden, og bedømt på kampfacts har han tilsyneladende taget trøjen af i sin jubel eller gjort noget andet fuldstændig forfærdeligt og fodboldfjendtlig umiddelbart efter sit sejrsmål:

http://www.resultat.dk/kamp/nuBfGRsI/#kampreferat
Jeg havde nok også lavet en overdrevet jubelscene, hvis jeg havde scoret det vindende mål i en pokalfinale i 3. minuts overtid...

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Europæiske modstandere

Indlæg af frederikshavneren » 28. mar 2015, 19:11

Marcelo Brozovic har bragt Kroatien foran 1-0 i EM kvalkampen mod Norge. Brozovic var matchvinderen da Dinamo Zagreb vandt i Aalborg.

Andetsteds i EM kvalen mødes et par tidligere AaB modstandere i kampen ml. Israel og Wales. Lior Refealov og Gareth Bale starter inde for henholdsvis Israel og Wales.

Besvar