Slutspil i superligaen

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar
Indlæg: 1985
Tilmeldt: 7. jul 2005, 22:42

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Søgaard » 2. jun 2015, 16:41

Jesper Schmidt skrev:Det er nemlig ret interessant at det altid er Belgien som hives frem, og som sandsynligvis også danner grobund for det belgiske firmas flotte powerpoint...

Men hvorfor er det lige Belgien vi kun hører om, eller taler om? Hvorfor taler vi ikke om hvad slutspillet har gjort i Skotland, hvor man har haft det de seneste 3 sæsoner, uden nogen som helst tegn på gevinst? Hvorfor taler vi ikke om de lande hvor slutspilsmodellen har været prøvet og droppet igen? Frit efter hukommelsen bl.a. Sverige, Holland og Danmark.
Det er jo det samme, som når man laver 3 rapporter om et offentligt projekt, og de første to giver underskud, mens den 3. giver overskud, så fremhæves denne også og danner grobund for investeringen.

Er helt enig i, at slutspil langt fra er nogen som helst indikator for succes. Forstår ikke at Gaarde er så varm på tanken. Ja, det giver tilskuere i mester-slutspillet, men nedrykningskampen er da ikke noget der hiver i tusindvis af tilskuere til. Se EfB - SE i runde 30, der kunne have givet EfB et afgørende boost væk fra bunden - 6.000 tilskuere. Så var der 10.700 mod FCV, men det var virkelig også en knald eller fald kamp, om det havde været mod FCV eller ej.

Det eneste gode, jeg kan se ved den simple model med 14 hold, 6 i mester, 8 i nedrykning, er at der bliver lidt flere kampe og det bliver lidt sværere at rykke ud. Problemet med den alm. model er at 12 og 14 hold giver for få kampe, jo mindre man mødes et ulige antal gange, og DK kan ikke rigtig bære 16 hold i ligaen, lader det til... Vil dog personligt hellere have 16 hold end slutspil med 14 hold.
Aalborg BK 1885!

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Yankee » 3. jun 2015, 10:41

En model med 14 hold og et interessant play-off-system vil have mange positive effekter i 1. division. Det er lidt et overset faktum, men srundt omkring i divisionsklubber hører man at sponsorer og investorer er meget interesserede i en ny struktur og især efterspørger tre ting:

1) Flere klubber skal i spil omkring Superligaen. Dette opnår man let via 14 hold samt en play-off-struktur.
2) Der skal være flere finale-agtige kampe ligesom i pokalturneringen eller i håndboldligaerne. Det er for sponsorer et stort minus at vi pt. har for få super-afgørende kampe, hvor hele baglandet kan mobiliseres og virksomheden kan skabe stor værdi ved sit engagement i den lokale klub.
3) Der skal være flere afgørende kampe midt på sæsonen. Det vil være et kæmpe plus, hvis der er en tæt konkurrence om at nå med i mesterskabsslutspillet i november/december. Det giver mulighed for spændende kampe med stor betydning og mulighed for positive historier idet mindre klubber på en god halvsæson kan kvalificere sig til "det fine selskab".

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10739
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af jonas386 » 3. jun 2015, 10:50

Generelt skal man lade være med at tænke på sponsorere eller andet hvis man vil lave en seriøs turnering. Ellers ender man med amerikanske tilstande med play-off og hvor ingen kan rykke ned.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9615
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Buzz Killington » 3. jun 2015, 10:59

jonas386 skrev:Generelt skal man lade være med at tænke på sponsorere eller andet hvis man vil lave en seriøs turnering. Ellers ender man med amerikanske tilstande med play-off og hvor ingen kan rykke ned.
Jeg går ud fra du mener at man ikke udelukkende skal fokusere på det.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10739
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af jonas386 » 3. jun 2015, 11:14

Buzz Killington skrev:
jonas386 skrev:Generelt skal man lade være med at tænke på sponsorere eller andet hvis man vil lave en seriøs turnering. Ellers ender man med amerikanske tilstande med play-off og hvor ingen kan rykke ned.
Jeg går ud fra du mener at man ikke udelukkende skal fokusere på det.
Man skal hvertfald ikke tage for mange hensyn. Sponsorarer er en sidegevinst, ikke et mål i sig selv (for liga strukturen).
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Yankee » 3. jun 2015, 14:44

Selvfølgelig skal man lytte til dem, der betaler gildet. Det gør DBU og klubberne naturligvis også.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af sulakvelidze » 3. jun 2015, 14:54

Yankee skrev:Selvfølgelig skal man lytte til dem, der betaler gildet. Det gør DBU og klubberne naturligvis også.
Helt klart. Men derfor skal man ikke acceptere hvad som helst og slå krølle på sig selv til ære for sponsorerne. Jeg er sikker på, at dem, der betaler gildet i Spanien, også ville kunne se det fede i, at Barca og Real mødtes fem gange i hver ligasæson. Men sådan en turneringsstruktur har man hverken i Spanien, England, Italien eller Tyskland - selv om det helt sikkert ville kaste flere penge af sig.

Jeg ville ønske, at vi i dansk fodbold var lige så fornuftige som i de fleste andre lande.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Yankee » 3. jun 2015, 14:58

sulakvelidze skrev:
Yankee skrev:Selvfølgelig skal man lytte til dem, der betaler gildet. Det gør DBU og klubberne naturligvis også.
Helt klart. Men derfor skal man ikke acceptere hvad som helst og slå krølle på sig selv til ære for sponsorerne. Jeg er sikker på, at dem, der betaler gildet i Spanien, også ville kunne se det fede i, at Barca og Real mødtes fem gange i hver ligasæson. Men sådan en turneringsstruktur har man hverken i Spanien, England, Italien eller Tyskland - selv om det helt sikkert ville kaste flere penge af sig.

Jeg ville ønske, at vi i dansk fodbold var lige så fornuftige som i de fleste andre lande.
Fuldstændig enig. Men vi må også se på hvad der virker, hvis man vil have større indtægtsgrundlag i klubberne, som er det erklærede mål. Det er ikke ulovligt at skele til hvordan håndboldligaerne relativt set har fået så stor seersucces (og i mindre grad tilskuersucces). Det skyldes især eksponeringen på landsdækkende Tv-kanaler (hvilket er ligegyldigt for denne snak) samt en turneringsstruktur, der skaber mange spændende kampe, som folk gerne vil se på TV. Det er i hvert fald bundlinjen og noget man ikke bør rynke på næsen af. Ikke dermed sagt at vi skal have semifinaler og finaler om DM-guldet, men det er ikke ulovligt at lade sig inspirere af andres succes.

Dansk fodbold gør det rigtig flot internationalt. Vi har konsekvent to hold i gruppespillene. Skal vi være endnu bedre kræver det at vi vinder markedsandele både på tilskuere (fra håndbold), Tv-seere (fra håndbold samt udenlandsk fodbold) og sponsorer (fra håndbold og ishockey). Mange divisionsklubber bløder sponsorkroner til håndboldklubber i disse år, og den problemstilling bør man også tage seriøst.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af sulakvelidze » 3. jun 2015, 15:21

Vi er sådan set enige i det hele. Jeg mener bare ikke, at hensynet til ekstra sponsorkroner skal være så stort, at det ødelægger turneringsstrukturen. Og det gør det for mig, når AaB har fem kampe i hver sæson mod både FCK, BIF og FCM. Det bliver ganske enkelt for meget af det gode for mig, og magien ved at se frem til en kamp mod hademodstanderen fra Brøndby bliver så devalueret, at det ikke trøster mig med flere sponsorkroner til AaB.

Og så er jeg generelt og principielt imod en skævvridning af Superligaen. Den skal vindes på så fair vilkår som muligt og ikke på et ulig antal ude-/hjemmekampe, på flere tv-penge, fordi Viasat er forelsket i en, eller på, at man de foregående sæsoner har scoret kassen på at nå i det øverste slutspil, mens andre konkurrenter har måttet bløde i det nederste.

Skulle jeg bestemme alene, ville der være 16 hold i Superligaen + evt. ekstra pokalrunder og en liga cup om en EC-plads til at sikre ekstra kampe. TV-pengene skulle også fordeles ligeligt blandt alle deltagere - og hvis nogle klubber så kunne hive ekstra millioner ud af deres egne sponsorer, ville det være helt fair med en forskel der. Nåja, og så skulle det forbydes at være ejet af én mand. Men det er selvfølgelig en anden diskussion, som DBU nok aldrig tør tage hul på.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af sulakvelidze » 3. jun 2015, 15:36

En detalje, en klub som AaB også bør have i tankerne, før de siger ja til en model med slutspil, er, at det først og fremmest er de sikre slutspilsklubber, der kan trække flere sponsorer på det. Når AaB først har stået uden for det gode slutspil i én sæson, bliver det sværere i den næste at overtale sponsorer, fordi sponsorerne kender risikoen for nærmest ikke at blive eksponeret i de sidste 15 af 37 spillerunder. Det gør AaB meget mindre værd for sponsorerne, som risikerer at brænde fingrene på et sponsorat, der slet ikke er pengene værd. Man kan forestille sig, at AaB så vil blive nødt til tegne halvårlige eller kvartalsmæssige sponsorater, fordi sponsorerne (af gode grunde) lige vil se, om AaB kommer i det eksponerede slutspil, før de bruger penge på sponsorater i slutspilsdelen af sæsonen.

Det vil også betyde, at budgetlægningen i AaB vil ske med hjertet i halsen - eller man vil vende tilbage til dagene med alt for stor optimisme i forventning om at sælge sponsorater i hele sæsonen. Sådan vil det være i de fleste klubber, og et skifte til en struktur med et langvarigt slutspil vil dermed kaste mange klubber ud i satsede budgetter, hvilket med sikkerhed vil øge mængden af økonomiske ulykker.

De rigeste klubber (eller de fattigste, som alligevel bruger løs af Sugar Daddys mange penge) har ikke samme bekymring, for deres overforbrug skal nok sikre en plads i top seks. Fornuftige klubber, som fra tid til anden ender uden for tops seks, bliver til gengæld straffet. Både i den aktuelle sæson og når der skal jagtes sponsorater til den næste. Enhver form for nedrykning midt i en sæson (også selv om man kalder det slutspil) får uforholdsmæssig stor økonomisk konsekvens for dem, der ikke ender blandt de bedste.

Jeg forstår godt, at FCK, FCM og BIF er med på idéen, men jeg forstår ikke, at Allan Gaarde lader sig forføre. Og jeg forstår ikke, at alle andre end de faste topklubber vil acceptere en struktur, der får den negative effekt, at topstriden i dansk fodbold bliver fastlåst med de samme klubber år efter år og med forringet mulighed for friske pust i mesterskabskampen som FCN og AaB.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Jesper Schmidt » 3. jun 2015, 16:09

sulakvelidze skrev:En detalje, en klub som AaB også bør have i tankerne, før de siger ja til en model med slutspil, er, at det først og fremmest er de sikre slutspilsklubber, der kan trække flere sponsorer på det. Når AaB først har stået uden for det gode slutspil i én sæson, bliver det sværere i den næste at overtale sponsorer, fordi sponsorerne kender risikoen for nærmest ikke at blive eksponeret i de sidste 15 af 37 spillerunder. Det gør AaB meget mindre værd for sponsorerne, som risikerer at brænde fingrene på et sponsorat, der slet ikke er pengene værd. Man kan forestille sig, at AaB så vil blive nødt til tegne halvårlige eller kvartalsmæssige sponsorater, fordi sponsorerne (af gode grunde) lige vil se, om AaB kommer i det eksponerede slutspil, før de bruger penge på sponsorater i slutspilsdelen af sæsonen.

Det vil også betyde, at budgetlægningen i AaB vil ske med hjertet i halsen - eller man vil vende tilbage til dagene med alt for stor optimisme i forventning om at sælge sponsorater i hele sæsonen. Sådan vil det være i de fleste klubber, og et skifte til en struktur med et langvarigt slutspil vil dermed kaste mange klubber ud i satsede budgetter, hvilket med sikkerhed vil øge mængden af økonomiske ulykker.

De rigeste klubber (eller de fattigste, som alligevel bruger løs af Sugar Daddys mange penge) har ikke samme bekymring, for deres overforbrug skal nok sikre en plads i top seks. Fornuftige klubber, som fra tid til anden ender uden for tops seks, bliver til gengæld straffet. Både i den aktuelle sæson og når der skal jagtes sponsorater til den næste. Enhver form for nedrykning midt i en sæson (også selv om man kalder det slutspil) får uforholdsmæssig stor økonomisk konsekvens for dem, der ikke ender blandt de bedste.

Jeg forstår godt, at FCK, FCM og BIF er med på idéen, men jeg forstår ikke, at Allan Gaarde lader sig forføre. Og jeg forstår ikke, at alle andre end de faste topklubber vil acceptere en struktur, der får den negative effekt, at topstriden i dansk fodbold bliver fastlåst med de samme klubber år efter år og med forringet mulighed for friske pust i mesterskabskampen som FCN og AaB.
Der er ingen tvivl om at der bliver en ekstremt stor økonomisk forskel på at komme i slutspil eller nedrykningsspil, og jeg er ikke i tvivl om at vi vil se flere klubber satse over evne for at komme med i det forjættede land. Derfor tror jeg også du meget vel kan have ret, når det gælder AaB som fast deltager i slutspillet - det ser jeg heller ikke som noget der kommer til at ske pr. automatik. I øjeblikket ser jeg kun de tre medaljevindere fra i år være stensikre deltagere, derefter følger et felt som vi i øjeblikket "burde" føre an, men som vel her og nu bruger ca. lige mange penge på truppen: Udover os selv ser jeg det som værende Randers, FCN og OB, samt muligvis AGF som er en dark horse i øjeblikket. Blandt de 4-5 klubber siger logikken at de resterende 3 hold i slutspillet skal findes, og udover det så ved vi jo at der nogle gange dukker overraskelser op som Sønderjyske, Viborg eller Hobro som i hvert fald har været tæt på at ligge i top 6 ved vinterpausen.

Vi kommer altså til at se massiv konkurrence om de få placeringer, hvor indtjeningen (det er rent gæt fra min side) måske nærmer sig at være et tocifret millionbeløb større end i nedrykningsspillet, når man medtager tv penge, tilskuertal osv.

Jeg kan absolut ikke se det som værende givet for AaB at der står slutspil på programmet hvert år, særligt ikke hvis vi kommer til at se det "våbenkapløb" blandt subtoppen, som udsigten til så store forskelle i indtjening vil inspirere til.

Brugeravatar
Holm-o1
Allstar
Allstar
Indlæg: 2125
Tilmeldt: 9. apr 2007, 21:43

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Holm-o1 » 4. jun 2015, 11:56

Hvis slutspil er så godt, hvorfor er der så ikke slutspil i nogle af de største ligaer i verden?
Eller passer slutspil kun ind i de små ligaer?
..

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Køllen I Møllen » 4. jun 2015, 12:08

Holm-o1 skrev:Hvis slutspil er så godt, hvorfor er der så ikke slutspil i nogle af de største ligaer i verden?
Eller passer slutspil kun ind i de små ligaer?
Fordi vi kun må sammenligne med Belgien. Af uvisse årsager....
Janteloven eksisterer IKKE!

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af dyhrmaN » 4. jun 2015, 14:15

Køllen I Møllen skrev:
Holm-o1 skrev:Hvis slutspil er så godt, hvorfor er der så ikke slutspil i nogle af de største ligaer i verden?
Eller passer slutspil kun ind i de små ligaer?
Fordi vi kun må sammenligne med Belgien. Af uvisse årsager....
:thumbsup:

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6404
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af FlæskeFrank » 4. jun 2015, 15:54

Når nogen har pebet over den "ulige" liga vi har i dag, hvor nogen får en hjemmekamp mere end andre, så er det vand ved siden af slutspilsløsningen.

Her bliver virkelig skævvredet.

Hvorfor ikke genoplive Royal League i stedet for. Der havde vi faktisk ok europæiske resultater. Det vil give flere kampe til flere spillere.

I øvrigt læste jeg på bt i går følgende:
"Brøndby er en af de otte klubber, der har mest indflydelse på resultatet for Superligaen med to stemmer, når der skal stemmes om en model."

Sønderjyske havde i samme blad kun 1 stemme. Gad vide hvem de 8 store klubber er ? SønderjyskE har trods alt være i superligaen de sidste 7 år.
- FlæskeFrank

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10739
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af jonas386 » 4. jun 2015, 16:56

Royal league var jeg fint fan af. Eller hvertfald konceptet. Problemet var bare at klubberne ikke tog det seriøst, og at det mere eller mindre bare var træningskampe gemt bag et pænere navn. Kunne man få klubberne til at tage det seriøst (eks med en EL plads til vinderen, eller indtrædelse i en tidlig ChL runde), så tror jeg godt det kunne blive en succes.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Slutspil i superligaen

Indlæg af Pastorius » 4. jun 2015, 22:38

Hvis de nu bare hyrede ham her til at kommentere superligaen, så ville det hjælpe mere på interessen end et slutspil

https://twitter.com/bbcsporf/status/606548281515085825

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2883
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Eksil » 4. jun 2015, 22:44

Pastorius skrev:Hvis de nu bare hyrede ham her til at kommentere superligaen, så ville det hjælpe mere på interessen end et slutspil

https://twitter.com/bbcsporf/status/606548281515085825
Det er da ham der passer unibets stream :D :D :D

Since
1. div
1. div
Indlæg: 398
Tilmeldt: 2. aug 2009, 21:03

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Since » 8. jun 2015, 22:05

Der bliver fortsat med den nuværende struktur. De bliver ikke enige om slutspil eller flere hold. Har det fra en insider ....

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9615
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Buzz Killington » 8. jun 2015, 22:10

Since skrev:Der bliver fortsat med den nuværende struktur. De bliver ikke enige om slutspil eller flere hold. Har det fra en insider ....
Hvis det holder, har du sikret dig mange internetpoint og titlen som ekspertvidne oveni din forudsigelse med Kent til en anden dansk klub.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Besvar