Slutspil i superligaen

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Yankee » 18. apr 2017, 17:02

Jeg er enig i mange af kritikpunkterne, men er dog meget mere positivt indstillet. Generelt synes jeg det er meget positivt at man har forsøgt noget nyt. Fodboldens ligaer trænger AKUT til nytænkning og nye turneringsformer. Champions League er i foråret en enorm succes fordi hver eneste kamp er sindssygt vigtig og spændende. Det mangler vi virkelig i ligaerne. Se bare Premier League, der har været afgjort i månedsvis. Det er ekstremt sjældent at der er spænding om mesterskabet i sidste spillerunde og det er en skam at vi ikke har flere knald-eller-fald-kampe. Det har den nye struktur forsøgt at løse, men med blandet helt indtil videre.

Personligt ville jeg helst gå over til en mere simpel model, der dog nok er lidt for rabiat til at få medvind:

Grundspil - 26 kampe
De otte bedste hold går i mesterskabsslutspil med kvart- og semifinaler samt finale hver over tre opgør - bedst placerede hold har 2 hjemmekampe og 1 udekamp i hver runde.
De seks dårligste hold spiller videre i nedrykningsspil.

Det ville gøre turneringen ekstremt simpel at forstå og give en række fantastisk spændende slutspilskampe. Retfærdigt? Tja, det må være en smagssag. Det er lige så retfærdigt som NFL, Champions League og VM.

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af dyhrmaN » 18. apr 2017, 18:23

Califfen skrev:
634 skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Gnu skrev:Sæsonen er ikke slut endnu, men jeg synes, at det er et godt tidspunkt at gøre midlertidig status på den nye struktur, da der efterhånden begynder at vise sig adskillige uforudsete børnesygdomme Dette er min subjektive oplevelse af superligaen efter den nye strukturs indvirken på superligaen.

1. Grundspillet: Glimrende. Racet for at nå top seks fungerer rigtig godt som spændningsopbygger, og den sidste runde før cuttet, hvor der virkelig er noget på spil er rigtig fedt. MEN. Det er meget lidt smart at det mager sig sådan, at det for AaB's vedkommende faktisk bedst kan betale sig at tabe den sidste kamp for at ende i den mest attraktive pulje.

2. I de fem forårsrunder af grundspillet mødte vi AGF, FCM, Silkeborg, Viborg og OB. Og nu endte vi i en nedrykningspulje, hvor vi IGEN skal møde AGF, Viborg og Silkeborg. Et forår, hvor vi møder samme modstander tre gange, og i Silkeborgs tilfælde fire, fordi vi også havde dem i pokalen, er altså temmelig kedeligt og meget lidt afvekslende.

3. Så var der noget med, at en af playoff-kampene kunne bortfalde, hvis et af playoff-holdene vandt pokalfinalen eller noget i den stil. Det opgav jeg at finde hoved og hale i, men amrt var det ikke.

4. Mesterskabsslutspillet. Nu endte AaB i det kedelige slutspil, og det gør, at jeg overhovedet ikke følge med i mesterskabsslutspillet. Jeg ved, at FCK formentlig bliver mestre foran Brøndby, men hvem der er på de efterfølgende pladser aner jeg faktisk ikke, og den indbyrdes pointforskel slet ikke. I en "almindelig" ligastruktur ville jeg følge meget mere med i placeringen af hvert enkelt hold som en målestok for, hvad AaB kan nå, hvor langt der er op til de sjove pladser, hvor tæt på holdende under er osv., osv. Nu ved jeg på forhånd, at det bedste AaB kan nå er en playoffkamp, men vejen er lang og snørklet.

5. Nedrykningsslutspillet: Jeg koncentrerer mig stort set kun om AaB, så jeg ved faktisk ikke rigtig, hvordan det går i den anden pulje udover at Esbjerg stinker. Mesterskabsslutspillet skænker jeg som sagt heller ikke en tanke. Så det er endt med en liga, hvor jeg følger fire hold frem for alle hold i ligaen.

6. Formålet med den nye struktur var at give flere knald eller fald-kampe og færre ligegyldige kampe. Men på nuværende tidspunkt er meget allerede afgjort i nedrykningsspillet. Vi er stort set sikret, og kan nærmest bruge de næstre tre runder som træningskampe og forberedelse til næste sæson. En eventuel playoffkamp om en Europa-plads er en bonus, og som sagt er vejen stadig lang og snørklet. For AGF, Esbjerg og til dels Viborg er det også afgjort. For dem er de næste tre kampe også træningskampe, som skal bruges til at ruste sig til nedrykningskampene. Det var AGF-direktør Jacob Nielsen meget ydelig omkring i går. At flere hold således får tre træningkape midt i sæsonen er altså stik imod hensigterne med strukturen.

Med de hidtidige erfaringer med den nye struktur, er den efter min mening for bøvlet, for indviklet at forstå, og der opstår for mange uhensigtmæssigheder. Jeg foretrækker at gå tilbage til den gamle struktur med 12 hold og 33 kampe, selvom den bestemt heller ikke var perfekt.
Enig i hvert et ord. Jeg interesserer mig også kun for AaB og de hold vi er i pulje med. Det andet rager mig langsomt...
Iøvrigt kommer det vel formentlig over tid til ar være sådan at det er nogenlunde de samme hold der ryger i det gode og det dårlige slutspil år efter år. Så det bliver de samme hold der spiller mod hinanden konstant for alles vedkommende. Røvsygt.
Jeg kan kun være enig i det hele.
I mange år har jeg ønsket 12 hold i de to bedste rækker, med grundspil i efteråret. De mødes hjemme/ude i 22 runder, og i foråret deles de i 3 slutspil med 8 hold i hver, med indbyrdes opgør fra efteråret overført til forårets spil, hvor de mødes hjemme/ude i 14 runder.
TV penge fordeles efter sejr, uafgjort eller nederlag i kampene, og ikke efter alle har mødt hinanden en gang eller ved andre stop i turneringen.
Problemet i det har i mange år været at mange hold har ikke haft Stadion-forhold til 18 hjemmekampe om året, og det er ganske sikkert stadig et problem.
I alle turnerings struktuere vil der komme kampe hvor hold og spillere kun har hæder og ære at spille, det kan ikke undgåes, men mange spillere skal også vise frem for kontrakt forlængelse eller ny kontrakt andet sted.
Godt skrevet, Gnu.
Især det med interessen for de andre hold i ligaen er meget rammende. De andre gruppespil rager mig også en høstblomst nu.
I den gamle model havde stort set hver kamp alligevel en eller anden form for betydning for AaBs placering i tabellen.
De andre holds fans må vel have det på samme måde? Spændt på at se en opgørelse over seertallene i slutspillet.
Her trykker jeg også på enigknappen. Jeg har altid fulgt med i de fleste Superligakampe med interesse, da alle på den ene eller anden måde havde en indflydelse på AaB's placering.
Jeg har aldrig fulgt så få superligakampe, som efter nedrykningsspillet begyndte.

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Gnu » 18. apr 2017, 19:10

Yankee skrev:Jeg er enig i mange af kritikpunkterne, men er dog meget mere positivt indstillet. Generelt synes jeg det er meget positivt at man har forsøgt noget nyt. Fodboldens ligaer trænger AKUT til nytænkning og nye turneringsformer. Champions League er i foråret en enorm succes fordi hver eneste kamp er sindssygt vigtig og spændende. Det mangler vi virkelig i ligaerne. Se bare Premier League, der har været afgjort i månedsvis. Det er ekstremt sjældent at der er spænding om mesterskabet i sidste spillerunde og det er en skam at vi ikke har flere knald-eller-fald-kampe. Det har den nye struktur forsøgt at løse, men med blandet helt indtil videre.

Personligt ville jeg helst gå over til en mere simpel model, der dog nok er lidt for rabiat til at få medvind:

Grundspil - 26 kampe
De otte bedste hold går i mesterskabsslutspil med kvart- og semifinaler samt finale hver over tre opgør - bedst placerede hold har 2 hjemmekampe og 1 udekamp i hver runde.
De seks dårligste hold spiller videre i nedrykningsspil.

Det ville gøre turneringen ekstremt simpel at forstå og give en række fantastisk spændende slutspilskampe. Retfærdigt? Tja, det må være en smagssag. Det er lige så retfærdigt som NFL, Champions League og VM.
Yankee, i Premier League er der fire point mellem Chelsea og Tottenham med seks runder tilbage, så intet er afgjort. Har du lavet en Køllen, eller mente du Serie A?

Den ændrede ligastruktur har jo heller ikke formået at bringe mere spænding ind i den danske mesterskabskamp. Her var FCK reelt mestre ved vinterpausen, og havde definitivt dræbt al spænding efter grundspillet.

Jeg er tilhænger af en mere simpel ligastruktur, men dit skitserede forslag har stadig den svaghed, at har man det som jeg, ender man med i forårssæsonen med at følge ganske få hold fremfor hele ligaen. Jeg foretrækker stadig den gamle struktur, hvor næsten hver kamp havde indflydelse på dit favoritholds muligheder.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Jesper Schmidt » 18. apr 2017, 19:44

Meget enig med Gnu's opsummering også. I mine øjne er dommen allerede klar - fail!

Giver det iøvrigt bedre kampe at der står så meget på spil hver gang, eller får vi endnu flere kampe end i forvejen, hvor det er langt vigtigere ikke at tabe, end at risikere lidt for at få en sejr? Det har vi vist allerede fået utallige svar på.

Jeg synes også man kan stille spørgsmålstegn ved om det giver en tættere top, eller en top hvor de stærkeste hold lynhurtigt trækker endnu mere fra, når man har de ekstra indbyrdes opgør, topholdene imellem. Som jeg ser det, vil den nuværende struktur udelukkende kunne give mere spænding i toppen, hvis det stærkeste hold har været på bagkant inden slutspillet, ellers sker det vi ser i øjeblikket. Topholdene vil trække mere fra end ellers.

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af doukas » 18. apr 2017, 20:10

Er også meget enig i Gnu's betragtninger.

En struktur, hvor man risikere at spille 5 kampe imod det samme hold i forårssæsonen, er en katastrofe.

Hvis både AaB og Silkeborg går videre fra 1. playoff runde, har vi spillet imod dem 6 gange på 3 måneder. Det er jo gak-gak.
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5089
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af MrBangDK » 18. apr 2017, 20:14

doukas skrev:En struktur, hvor man risikere at spille 5 kampe imod det samme hold i forårssæsonen, er en katastrofe.

Hvis både AaB og Silkeborg går videre fra 1. playoff runde, har vi spillet imod dem 6 gange på 3 måneder. Det er jo gak-gak.
Kristian Bach Gak Bak Gak?
Ska' vi hak'?

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af doukas » 18. apr 2017, 20:15

MrBangDK skrev:
doukas skrev:En struktur, hvor man risikere at spille 5 kampe imod det samme hold i forårssæsonen, er en katastrofe.

Hvis både AaB og Silkeborg går videre fra 1. playoff runde, har vi spillet imod dem 6 gange på 3 måneder. Det er jo gak-gak.
Kristian Bach Gak Bak Gak?
Ja.
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 1. jul 2007, 15:57
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af 634 » 18. apr 2017, 21:50

Yankee skrev:Jeg er enig i mange af kritikpunkterne, men er dog meget mere positivt indstillet. Generelt synes jeg det er meget positivt at man har forsøgt noget nyt. Fodboldens ligaer trænger AKUT til nytænkning og nye turneringsformer. Champions League er i foråret en enorm succes fordi hver eneste kamp er sindssygt vigtig og spændende. Det mangler vi virkelig i ligaerne. Se bare Premier League, der har været afgjort i månedsvis. Det er ekstremt sjældent at der er spænding om mesterskabet i sidste spillerunde og det er en skam at vi ikke har flere knald-eller-fald-kampe. Det har den nye struktur forsøgt at løse, men med blandet helt indtil videre.

Personligt ville jeg helst gå over til en mere simpel model, der dog nok er lidt for rabiat til at få medvind:

Grundspil - 26 kampe
De otte bedste hold går i mesterskabsslutspil med kvart- og semifinaler samt finale hver over tre opgør - bedst placerede hold har 2 hjemmekampe og 1 udekamp i hver runde.
De seks dårligste hold spiller videre i nedrykningsspil.

Det ville gøre turneringen ekstremt simpel at forstå og give en række fantastisk spændende slutspilskampe. Retfærdigt? Tja, det må være en smagssag. Det er lige så retfærdigt som NFL, Champions League og VM.
Du kan godt lide Ishockey:)
Tror du Aalborg Pirates fans syntes det var fantastisk at blive sendt ud af Gentofte?
Hvis dit eksempel var gældende i denne turnering, og at nr 1 møder nr 8, skulle FCK møde AaB i 3 kvartfinaler. Hvis AaB vandt kunne det være sjovt for os, men ved eftertanke, er det godt for dansk fodbold? og blev det godt dansk ishockey at nr 8 sendte nr 1 ud efter grundspillet?
Finaler, semi og kvartfinaler hører hjemme i Pokalturnering, i liga spilles ligeud med spillerunder.
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali


Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Yankee » 19. apr 2017, 11:30

634 skrev:Finaler, semi og kvartfinaler hører hjemme i Pokalturnering, i liga spilles ligeud med spillerunder.
Er NFL ikke en liga?

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Hanga » 19. apr 2017, 12:03

Jeg giver ikke meget for at sammenligne fodboldligaer med turneringer som VM og CHL.

For det første spilles der væsentlig færre kampe i gruppespillene. Her spilles der typisk 3-6 kampe i modsætning til 26 i SL grundspillet. For det andet er udgangspunktet i "grundspillet" helt anderledes, da holdene er delt op i mange grupper i stedet for ét grundspil. Derved mødes holdene ikke på kryds og tværs. For det tredje er der lodtrækningselementet, både hvad angår fordelingen i grupperne og i de efterfølgende knockout faser.

En knockout turnering har få kampe og spilles enten spredt ud over en hel sæson, eller i en kort periode på 1 måneds tid. Det giver langt mere mening med en knockout struktur i sådanne turneringer end det gør i en liga hvor man spiller et hav af kampe. Derved kan man simpelthen ikke sammenligne "retfærdigheden" i de to turneringsformer.

For mig at se kan de ændre strukturen alt det de vil - det er ikke den grundlæggende årsag til, at folk ikke gider se fodbold i Danmark. Det er et forsøg på et quick fix og det eneste de har opnået set fra min stol, er at gøre ligaen lettere uoverskuelig samtidig med at der er opstået åbenlyse sportslige paradoxer som vores egen situation i Viborg kampen. Jeg synes med andre ord også at ligaen er blevet mindre retfærdig. Alt dette har vi ofret i håb om at der ville opstå flere "knald eller fald" kampe. Og her er man måske lykkedes nogenlunde, men lader det så til at bringe flere tilskuere til kampene? Overhovedet ikke.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Køllen I Møllen » 19. apr 2017, 12:10

Jeg kan ikke på stående fod sige om der er en direkte nedrykker eller de nederste hold skal spille afgørende kampe mod 2 hold fra 1.division. Det er egentlig ret skræmmende. Jeg har fulgt dansk fodbold intensivt i ca 30 år efterhånden. Det er ikke fordi jeg er dum eller ikke ved hvor jeg kunne slå det op. Det er bare ikke noget der interesserer mig nok til at det er blevet lagret i min aldrende hjerne.

Og når jeg som "nørd" ikke interesserer mig for det eller ved hvordan det hænger sammen hvem tror så at en marginaltilskuer kan forklare hvad AaB eksvis skal gøre for at komme i Europa?

For at gøre det kort : Folk gider ikke det her pis. Med folk mener jeg flertallet. Der er da sikkert enkelte der synes det er vildt fedt. Godt for dem.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af doukas » 19. apr 2017, 12:19

Hanga skrev:Jeg giver ikke meget for at sammenligne fodboldligaer med turneringer som VM og CHL.

For det første spilles der væsentlig færre kampe i gruppespillene. Her spilles der typisk 3-6 kampe i modsætning til 26 i SL grundspillet. For det andet er udgangspunktet i "grundspillet" helt anderledes, da holdene er delt op i mange grupper i stedet for ét grundspil. Derved mødes holdene ikke på kryds og tværs. For det tredje er der lodtrækningselementet, både hvad angår fordelingen i grupperne og i de efterfølgende knockout faser.

En knockout turnering har få kampe og spilles enten spredt ud over en hel sæson, eller i en kort periode på 1 måneds tid. Det giver langt mere mening med en knockout struktur i sådanne turneringer end det gør i en liga hvor man spiller et hav af kampe. Derved kan man simpelthen ikke sammenligne "retfærdigheden" i de to turneringsformer.

For mig at se kan de ændre strukturen alt det de vil - det er ikke den grundlæggende årsag til, at folk ikke gider se fodbold i Danmark. Det er et forsøg på et quick fix og det eneste de har opnået set fra min stol, er at gøre ligaen lettere uoverskuelig samtidig med at der er opstået åbenlyse sportslige paradoxer som vores egen situation i Viborg kampen. Jeg synes med andre ord også at ligaen er blevet mindre retfærdig. Alt dette har vi ofret i håb om at der ville opstå flere "knald eller fald" kampe. Og her er man måske lykkedes nogenlunde, men lader det så til at bringe flere tilskuere til kampene? Overhovedet ikke.
Billede
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 1. jul 2007, 15:57
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af 634 » 19. apr 2017, 12:57

Yankee skrev:
634 skrev:Finaler, semi og kvartfinaler hører hjemme i Pokalturnering, i liga spilles ligeud med spillerunder.
Er NFL ikke en liga?
Jeg ser ikke NFL, men det er det jo så ikke, i en Liga mødes alle lige meget. Men hvis ligaen er lavet stor, eksempelvis 12 er det måske godt at lave slutspil efter 2 indbyrdes opgør.
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali


Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

Brugeravatar
Califfen
Allstar
Allstar
Indlæg: 2064
Tilmeldt: 17. maj 2007, 18:13
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Califfen » 19. apr 2017, 15:22

634 skrev:
Yankee skrev:Jeg er enig i mange af kritikpunkterne, men er dog meget mere positivt indstillet. Generelt synes jeg det er meget positivt at man har forsøgt noget nyt. Fodboldens ligaer trænger AKUT til nytænkning og nye turneringsformer. Champions League er i foråret en enorm succes fordi hver eneste kamp er sindssygt vigtig og spændende. Det mangler vi virkelig i ligaerne. Se bare Premier League, der har været afgjort i månedsvis. Det er ekstremt sjældent at der er spænding om mesterskabet i sidste spillerunde og det er en skam at vi ikke har flere knald-eller-fald-kampe. Det har den nye struktur forsøgt at løse, men med blandet helt indtil videre.

Personligt ville jeg helst gå over til en mere simpel model, der dog nok er lidt for rabiat til at få medvind:

Grundspil - 26 kampe
De otte bedste hold går i mesterskabsslutspil med kvart- og semifinaler samt finale hver over tre opgør - bedst placerede hold har 2 hjemmekampe og 1 udekamp i hver runde.
De seks dårligste hold spiller videre i nedrykningsspil.

Det ville gøre turneringen ekstremt simpel at forstå og give en række fantastisk spændende slutspilskampe. Retfærdigt? Tja, det må være en smagssag. Det er lige så retfærdigt som NFL, Champions League og VM.
Du kan godt lide Ishockey:)
Tror du Aalborg Pirates fans syntes det var fantastisk at blive sendt ud af Gentofte?
Hvis dit eksempel var gældende i denne turnering, og at nr 1 møder nr 8, skulle FCK møde AaB i 3 kvartfinaler. Hvis AaB vandt kunne det være sjovt for os, men ved eftertanke, er det godt for dansk fodbold? og blev det godt dansk ishockey at nr 8 sendte nr 1 ud efter grundspillet?
Finaler, semi og kvartfinaler hører hjemme i Pokalturnering, i liga spilles ligeud med spillerunder.
Det skal lige siges, at Gentofte rent faktisk endte på en 6. plads i grundspillet. Pirates kunne vælge frit mellem holdene på 5.-8. pladsen. I retrospekt et skidt valg. Man havde da også tabt begge udekampe mod dem i sæsonen. Til sammenligning havde man skrabet væsentligt flere points sammen mod nr 8, Rungsted. Så ved sgu ikke hvad fanden de tænkte på der! Nå, men det er også en anden historie.

On topic: Nej tak til knockout-struktur i slutspillet. Det bliver for random. Det er også derfor man spiller bedst af 7-serier i ishockey. For at minimere tilfældigheden. Men det bliver nok lige hidsigt nok at presse så mange kampe ind i fodboldkalenderen.

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 1. jul 2007, 15:57
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af 634 » 19. apr 2017, 15:42

Califfen skrev:
634 skrev:
Yankee skrev:Jeg er enig i mange af kritikpunkterne, men er dog meget mere positivt indstillet. Generelt synes jeg det er meget positivt at man har forsøgt noget nyt. Fodboldens ligaer trænger AKUT til nytænkning og nye turneringsformer. Champions League er i foråret en enorm succes fordi hver eneste kamp er sindssygt vigtig og spændende. Det mangler vi virkelig i ligaerne. Se bare Premier League, der har været afgjort i månedsvis. Det er ekstremt sjældent at der er spænding om mesterskabet i sidste spillerunde og det er en skam at vi ikke har flere knald-eller-fald-kampe. Det har den nye struktur forsøgt at løse, men med blandet helt indtil videre.

Personligt ville jeg helst gå over til en mere simpel model, der dog nok er lidt for rabiat til at få medvind:

Grundspil - 26 kampe
De otte bedste hold går i mesterskabsslutspil med kvart- og semifinaler samt finale hver over tre opgør - bedst placerede hold har 2 hjemmekampe og 1 udekamp i hver runde.
De seks dårligste hold spiller videre i nedrykningsspil.

Det ville gøre turneringen ekstremt simpel at forstå og give en række fantastisk spændende slutspilskampe. Retfærdigt? Tja, det må være en smagssag. Det er lige så retfærdigt som NFL, Champions League og VM.
Du kan godt lide Ishockey:)
Tror du Aalborg Pirates fans syntes det var fantastisk at blive sendt ud af Gentofte?
Hvis dit eksempel var gældende i denne turnering, og at nr 1 møder nr 8, skulle FCK møde AaB i 3 kvartfinaler. Hvis AaB vandt kunne det være sjovt for os, men ved eftertanke, er det godt for dansk fodbold? og blev det godt dansk ishockey at nr 8 sendte nr 1 ud efter grundspillet?
Finaler, semi og kvartfinaler hører hjemme i Pokalturnering, i liga spilles ligeud med spillerunder.
Det skal lige siges, at Gentofte rent faktisk endte på en 6. plads i grundspillet. Pirates kunne vælge frit mellem holdene på 5.-8. pladsen. I retrospekt et skidt valg. Man havde da også tabt begge udekampe mod dem i sæsonen. Til sammenligning havde man skrabet væsentligt flere points sammen mod nr 8, Rungsted. Så ved sgu ikke hvad fanden de tænkte på der! Nå, men det er også en anden historie.

On topic: Nej tak til knockout-struktur i slutspillet. Det bliver for random. Det er også derfor man spiller bedst af 7-serier i ishockey. For at minimere tilfældigheden. Men det bliver nok lige hidsigt nok at presse så mange kampe ind i fodboldkalenderen.
OK jeg huskede Gentofte som 8.
3 eller flere kampe i træk mod FCM og jeg brækker mig.
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali


Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af limey » 19. apr 2017, 18:27

Yankee skrev: Se bare Premier League, der har været afgjort i månedsvis.
Hvad? Er det en joke jeg ikke forstår? PL er da mere spændende og mere uforudsigelig end nogensinde. De 6-7 tophold (minus Chelsea, som dog ikke ser helt urørlige ud) skifter plads efter hver runde og der bliver smidt point til både bund- og midterhold, hvoraf sidstnævnte, efter fortalerne for den nye superligastrukturs logik, jo ikke skulle have noget at spille for.

PL har været min redning i år - for Superligaen har jeg næsten helt droppet. Jeg følger lidt med i AaBs kampe på livescore og ser højdepunkter på nettet dagen efter. Og så læser jeg lidt debatside af gammel vane, men mest i denne tråd. Det er virkeligt sørgeligt - for jeg går egentlig bare og venter på at man kommer til fornuft og laver en ligastruktur igen - altså en rigtig ligastruktur. Men jeg har indset at det nok kommer til at tage nogle år.

Alexis
Superliga
Superliga
Indlæg: 626
Tilmeldt: 3. maj 2014, 01:27
Favoritspiller: Martin P

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Alexis » 19. apr 2017, 19:07

limey skrev:
Yankee skrev: Se bare Premier League, der har været afgjort i månedsvis.
Hvad? Er det en joke jeg ikke forstår? PL er da mere spændende og mere uforudsigelig end nogensinde. De 6-7 tophold (minus Chelsea, som dog ikke ser helt urørlige ud) skifter plads efter hver runde og der bliver smidt point til både bund- og midterhold, hvoraf sidstnævnte, efter fortalerne for den nye superligastrukturs logik, jo ikke skulle have noget at spille for.

PL har været min redning i år - for Superligaen har jeg næsten helt droppet. Jeg følger lidt med i AaBs kampe på livescore og ser højdepunkter på nettet dagen efter. Og så læser jeg lidt debatside af gammel vane, men mest i denne tråd. Det er virkeligt sørgeligt - for jeg går egentlig bare og venter på at man kommer til fornuft og laver en ligastruktur igen - altså en rigtig ligastruktur. Men jeg har indset at det nok kommer til at tage nogle år.
Prøv at udforsk andet, for hold da op hvor er PL efterhånden blevet dårlig. Se noget La Liga eller Bundesliga i stedet for. Det er på et helt andet niveau end PL.
On-topic, jeg har personligt ikke mærket nogen forskel på i år eller sidste år med min egen interesse. Jeg syntes altid der har været mange leverpostejskampe i suppen, og det er der stadig, men syntes dog den nye struktur mindsker dem en smule. Selvom jeg bestemt også hellere så en anden løsning end den nuværende

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Hovedet » 20. apr 2017, 01:39

634 skrev:
Yankee skrev:Jeg er enig i mange af kritikpunkterne, men er dog meget mere positivt indstillet. Generelt synes jeg det er meget positivt at man har forsøgt noget nyt. Fodboldens ligaer trænger AKUT til nytænkning og nye turneringsformer. Champions League er i foråret en enorm succes fordi hver eneste kamp er sindssygt vigtig og spændende. Det mangler vi virkelig i ligaerne. Se bare Premier League, der har været afgjort i månedsvis. Det er ekstremt sjældent at der er spænding om mesterskabet i sidste spillerunde og det er en skam at vi ikke har flere knald-eller-fald-kampe. Det har den nye struktur forsøgt at løse, men med blandet helt indtil videre.

Personligt ville jeg helst gå over til en mere simpel model, der dog nok er lidt for rabiat til at få medvind:

Grundspil - 26 kampe
De otte bedste hold går i mesterskabsslutspil med kvart- og semifinaler samt finale hver over tre opgør - bedst placerede hold har 2 hjemmekampe og 1 udekamp i hver runde.
De seks dårligste hold spiller videre i nedrykningsspil.

Det ville gøre turneringen ekstremt simpel at forstå og give en række fantastisk spændende slutspilskampe. Retfærdigt? Tja, det må være en smagssag. Det er lige så retfærdigt som NFL, Champions League og VM.
Du kan godt lide Ishockey:)
Tror du Aalborg Pirates fans syntes det var fantastisk at blive sendt ud af Gentofte?
Hvis dit eksempel var gældende i denne turnering, og at nr 1 møder nr 8, skulle FCK møde AaB i 3 kvartfinaler. Hvis AaB vandt kunne det være sjovt for os, men ved eftertanke, er det godt for dansk fodbold? og blev det godt dansk ishockey at nr 8 sendte nr 1 ud efter grundspillet?
Finaler, semi og kvartfinaler hører hjemme i Pokalturnering, i liga spilles ligeud med spillerunder.
Selvfølgelig skal vi ikke begynde at afvikle Danmarksturneringen som en pokalturnering. Dette forslag er kun marginalt bedre end lodtrækning. Altså, når man kan finde ud af det i de store ligaer - England, Tyskland, Frankrig, Spanien og Italien og med dem flere - kan vi også finde ud af det i Danmark; X antal hold, der møder hinanden ude og hjemme, og derefter rangeres ind efter det antal point, de har opnået.

Since
1. div
1. div
Indlæg: 398
Tilmeldt: 2. aug 2009, 21:03

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af Since » 20. apr 2017, 18:30

Yankee skrev:
634 skrev:Finaler, semi og kvartfinaler hører hjemme i Pokalturnering, i liga spilles ligeud med spillerunder.
Er NFL ikke en liga?
Der er ingen der ser nfl

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Slutspil i superligaen

Indlæg af frederikshavneren » 28. apr 2017, 18:41

AC Horsens ligner en oplagt nedrykningsfavorit. De spiller enormt dårligt og at de overhovedet har samlet de point sammen som de har er et mindre mirakel, hvis man ser på deres trup har de Superligaens dårligste hold.
Skulle det ende med en nedrykning vil det mildest talt ikke være et hold der vil blive savnet.

Besvar