Superligaen 2017/2018

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Indlæg: 1860
Tilmeldt: 1. jul 2007, 15:57
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af 634 » 6. aug 2017, 21:29

alithebeast skrev:
634 skrev:
alithebeast skrev:
Søgaard skrev:
Funky skrev:FCK får vist en klækkelig bøde efter dagens kamp. Deres fans er vist gået agurk. Måske en kamp eller to for tomt stadion?
DBU, ny sæson.. Tænker 25.000 i bøde. Men næste gang, lover de, så er der konsekvenser...
Tror roligt du kan fjerne et nul. Der kommer ikke til at ske en skid.
Hvad nu hvis kampen ikke kunne spilles færdig, ville hjemmeholdets så blive taberdømt?
Jeg ved det ikke. Troels Bech snakkede om objektivt udebaneansvar, men om det bare var noget han fandt på i farten ved jeg ikke.
Objektivt udebaneansvar kommer vel an på de har et samarbejde med hinanden om at afvikle deres kampe mod hinanden. Umiddelbart mener jeg BIF ville blive taberdømt 0-3
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali


Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

De Fem
Landshold
Landshold
Indlæg: 975
Tilmeldt: 21. nov 2016, 22:02

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af De Fem » 6. aug 2017, 22:11

Det er sørme ikke meget modstand der skal til før FCK-fans går bersærk. Det er vel på tide at give dem et par hjemmekamp for tomme tribuner.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Jesper Schmidt » 7. aug 2017, 00:12

De Fem skrev:Det er sørme ikke meget modstand der skal til før FCK-fans går bersærk. Det er vel på tide at give dem et par hjemmekamp for tomme tribuner.
Nu så jeg ikke hele kampen, og gudskelov for det, men tilsyneladende havde der allerede før kampen været ballade med en stor gruppe FCK fans, som havde forsøgt at storme stadion. Efter sigende fik den flok ekstremt aggressive gruppe lov til at blive lukket tilbage i udebaneafsnittet, og dermed må arrangøren altså også bære sin del af ansvaret.

Man skal simpelthen have det her stoppet, og der burde stanges knaldhårde straffe ud - efter min mening flere kampe uden tilskuere il FCK, og en stor bøde til Brøndby. Men det ved vi jo godt ikke kommer til at ske.

Det er en skamplet at vi ser det her ske igen og igen, og nu efter min mening mere voldsomt end nogensinde.

Alpa Chino
1. div
1. div
Indlæg: 269
Tilmeldt: 10. dec 2015, 13:06

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Alpa Chino » 7. aug 2017, 00:36

Jeg forstår ikke politiets håndtering. Hvordan kan politiet bare stå og kigge på i 20 minutter? og bagefter bare lade ballademagere og fans forlade stadion stille og roligt ud af udebaneafsnittets udgang?

Politiet har sikkert en god grund. Men jeg synes bare at de skulle have stormet hele lortet, og arrestere alle med masker og alle i forreste geled. Eller have gået ind af bagindgangen, og omringet alle dem der stod og ruskede i hegnet.

Derudover er jeg enig i at det er et meget vildt spring i balladeniveau og vi har de sidste 5 år ikke har set særligt meget ballade. Så hvorfor vi ligepludselig ser psykopater igen der slås med politiet foran 20.000 mennesker, det er lidt underligt.

Men jeg husker nu også Brøndbyfans som har stormet familietribunen i Parken, og ville slås med børn og familier. Derudover husker jeg også da FCK fans kastede romerlys i ned i hovedet på familietribunen på Brøndbystadion. Så idioter har de altid haft.

Legum Magister
Landshold
Landshold
Indlæg: 806
Tilmeldt: 14. jul 2017, 22:40
Favoritspiller: Sir Stanley Matthews

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Legum Magister » 7. aug 2017, 04:16

Alpa Chino skrev:Jeg forstår ikke politiets håndtering. Hvordan kan politiet bare stå og kigge på i 20 minutter? og bagefter bare lade ballademagere og fans forlade stadion stille og roligt ud af udebaneafsnittets udgang?

Politiet har sikkert en god grund. Men jeg synes bare at de skulle have stormet hele lortet, og arrestere alle med masker og alle i forreste geled. Eller have gået ind af bagindgangen, og omringet alle dem der stod og ruskede i hegnet.

Derudover er jeg enig i at det er et meget vildt spring i balladeniveau og vi har de sidste 5 år ikke har set særligt meget ballade. Så hvorfor vi ligepludselig ser psykopater igen der slås med politiet foran 20.000 mennesker, det er lidt underligt.

Men jeg husker nu også Brøndbyfans som har stormet familietribunen i Parken, og ville slås med børn og familier. Derudover husker jeg også da FCK fans kastede romerlys i ned i hovedet på familietribunen på Brøndbystadion. Så idioter har de altid haft.
Politiet er forpligtet til at forsøge at deeskalere situationen, da der er almindelige tilskuere til stede på tribunen. Forestil dig hvilket ramaskrig der ville komme fra politikere og medier, hvis politiet ryddede tribunen med kniplerne trukket, eller sendte hundene ind. Så ville vi skulle høre om politibrutalitet, overdreven magtanvendelse, proportionalitetsprincippet og tilsidesættelse af hensynet til uskyldiges sikkerhed.

Så længe ballademagerne står blandt almindelige tilskuere (og her forstår jeg slet ikke, at de almindelige tilskuere ikke fortrak i en fart - hvis jeg havde været på et stadion og en flok AaB fans gik amok på den måde, ville jeg være væk derfra i løbet af nul komma fem) har politiet ikke mange muligheder; men må nøjes med at forsøge at inddæmme problemet. På den måde minder det om, når Hamas gemmer sig bag civile i Gaza mens de fyrer raketter af mod Israel - det er kujonagtigt; men smart da man enten forhindrer et modsvar, eller får en masse uskyldige ofre, som man så kan holde op som symboler på fjendens brutalitet.

For FCK's mest fanatiske hooligans er ikke kun Brøndby fjenden, det er politiet også. De taler fortsat om politiets brug af knipler og hunde under Royal League kampen mod Malmö FF i april 2005, og man kunne under urolighederne i går se fans stå og filme politiet. Hvis politiet havde sat hårdt mod hårdt ville det have passet disse hooligans, da de så ville have fået bekræftet deres forrykte verdensbillede.

Dalbjerg
Allstar
Allstar
Indlæg: 2290
Tilmeldt: 23. nov 2005, 05:13

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Dalbjerg » 7. aug 2017, 09:59

Et eller andet sted, så synes jeg også at DBU ligger som de har redt i denne problemstilling:

De har lovet bål og brand overfor BIF, da de var det helt store problem tilbage i 2012. Der blev også fulgt op med kampe uden tilskuere, men hvis jeg ikke husker meget galt, så stoppede problemerne ikke der, og dermed blev DBUs bluff kaldt, selvom de havde truet med at trække point m.m.

I den her sag, ja der er det svært, fordi FCK-fansene var "kloge" nok til at gøre det på udebane, og dermed ligger ansvaret lidt ved/mellem to klubber, og derfor ender vi formentlig med blød maveplasker i form af bødestraffe og mundtlige trusler om at få kampe uden tilskuere.

Personligt er jeg af den holdning, at der tydeligvis ikke kommer nogen selvjustits, medmindre at man gør noget, som kan mærkes af klubberne og de øvrige fans.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Yankee » 7. aug 2017, 10:13

Legum Magister skrev: Politiet er forpligtet til at forsøge at deeskalere situationen, da der er almindelige tilskuere til stede på tribunen. Forestil dig hvilket ramaskrig der ville komme fra politikere og medier, hvis politiet ryddede tribunen med kniplerne trukket, eller sendte hundene ind. Så ville vi skulle høre om politibrutalitet, overdreven magtanvendelse, proportionalitetsprincippet og tilsidesættelse af hensynet til uskyldiges sikkerhed.
Men det gjorde de jo netop?

Efter tumulten med kontrollørerne prøver de at storme tribunen, men bliver så presset tilbage. Det virker fuldstændig vanvittigt at politiet vælger at gå til angreb på en meget ophidset gruppe fans i stedet for bare at inddæmme dem og vente til gemytterne er faldet lidt ned.

Jeg ved godt det er et upopulært synspunkt, men en skønne dag må der også komme fokus på Vestegnens Politi og deres håndtering af en kamp som i går. Det er kamp efter kamp at de kommer i slåskamp og det kan snart ikke overraske nogle at en stor del af deres betjente decideret håber på ballade. Det har jo også været dokumenteret via betjentenes facebook-opslag og lignende tidligere. Man kan også researche lidt på deres adfærd til kampene mod Hajduk Split og PAOK, hvis man er i tvivl. Eller de mange retssager, de efterhånden har tabt til forskellige fangrupper.

Det friholder bestemt ikke FCK og Hamborg-fansene for ansvar, for det er idiotisk at begynde at slå på kontrollører og kaste ting efter politiet, men siden hvornår er vi begyndt kun at høre på den ene parts udlægning af hændelserne?

De Fem
Landshold
Landshold
Indlæg: 975
Tilmeldt: 21. nov 2016, 22:02

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af De Fem » 7. aug 2017, 10:37

Yankee skrev: Jeg ved godt det er et upopulært synspunkt, men en skønne dag må der også komme fokus på Vestegnens Politi og deres håndtering af en kamp som i går. Det er kamp efter kamp at de kommer i slåskamp og det kan snart ikke overraske nogle at en stor del af deres betjente decideret håber på ballade. Det har jo også været dokumenteret via betjentenes facebook-opslag og lignende tidligere. Man kan også researche lidt på deres adfærd til kampene mod Hajduk Split og PAOK, hvis man er i tvivl. Eller de mange retssager, de efterhånden har tabt til forskellige fangrupper.

Det friholder bestemt ikke FCK og Hamborg-fansene for ansvar, for det er idiotisk at begynde at slå på kontrollører og kaste ting efter politiet, men siden hvornår er vi begyndt kun at høre på den ene parts udlægning af hændelserne?
Jeg rendt på en stor flok af betjente efter kampen i går, både i uniform og civil, som stod bag et supermarked. De lignede ikke nogen der var utilfredse med dagens udvikling og nærmere nogen der delte "krigshistorier". Samme udvikling eksisterede også omkring Christiania, hvor grupper på begge sider næsten havde sat sammenstødene på skema. Røvere og soldater for voksne.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14627
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Hanga » 7. aug 2017, 13:44

Jeg køber gerne at politiet/kontrollørerne kan være med til at få situationer til at eskalere, men kan vi ikke hurtigt blive enige om, at der var en gruppe FCK fans igår der ikke havde andre hensigter end at skabe problemer? Det stod jo lysende klar fra det sekund, hvor de stormer stadion før kampen iklædt masker. Det kan godt være at politiet håndterede situationen forkert, men kerneproblemet er da at der møder en gruppe op der søger den voldelige konfrontation.

Jeg har det fint med at der er tænding på tribunen, for det skaber den mest intense atmosfære, men FCK fansene gik langt langt over stregen i går.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Klaus » 7. aug 2017, 14:12

Enig med Hanga. Uanset hvad, starter og slutter balladen med fjolserne, der begyndte med at nedlægge ham kontrolløren. Desværre er det jo, hvad man kan forvente. DBU har i mange år været direkte inkonsekvent i forhold til Brøndbys bøller, der har fået lov til at drage hærgende gennem det ganske danske land. Deres show i Parken, hvor de på det nærmeste brændte en hel tribune af, er måske nok det værste, men slet ikke eneste meget grelle eksempel. I nogle tvivlsomme kredse opfattes DBUs signaler tydeligt. Lad os da bare gå agurk, der sker jo ikke noget alligevel. Det eneste der måske vil virke er kampe uden tilskuere samt muligvis pointreduktion. Men hvordan man så vil forklare, at man har ladet Brøndby slippe, ved jeg sgu ikke..... Måske er eneste løsning her og nu at give en bøde på et par hundrede tusinde og så gøre det klart, at fremover vil man være konsekvent??

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af doukas » 7. aug 2017, 15:35

Yankee skrev:
Legum Magister skrev: Politiet er forpligtet til at forsøge at deeskalere situationen, da der er almindelige tilskuere til stede på tribunen. Forestil dig hvilket ramaskrig der ville komme fra politikere og medier, hvis politiet ryddede tribunen med kniplerne trukket, eller sendte hundene ind. Så ville vi skulle høre om politibrutalitet, overdreven magtanvendelse, proportionalitetsprincippet og tilsidesættelse af hensynet til uskyldiges sikkerhed.
Men det gjorde de jo netop?

Efter tumulten med kontrollørerne prøver de at storme tribunen, men bliver så presset tilbage. Det virker fuldstændig vanvittigt at politiet vælger at gå til angreb på en meget ophidset gruppe fans i stedet for bare at inddæmme dem og vente til gemytterne er faldet lidt ned.

Jeg ved godt det er et upopulært synspunkt, men en skønne dag må der også komme fokus på Vestegnens Politi og deres håndtering af en kamp som i går. Det er kamp efter kamp at de kommer i slåskamp og det kan snart ikke overraske nogle at en stor del af deres betjente decideret håber på ballade. Det har jo også været dokumenteret via betjentenes facebook-opslag og lignende tidligere. Man kan også researche lidt på deres adfærd til kampene mod Hajduk Split og PAOK, hvis man er i tvivl. Eller de mange retssager, de efterhånden har tabt til forskellige fangrupper.

Det friholder bestemt ikke FCK og Hamborg-fansene for ansvar, for det er idiotisk at begynde at slå på kontrollører og kaste ting efter politiet, men siden hvornår er vi begyndt kun at høre på den ene parts udlægning af hændelserne?
At politiet prøvede at komme ind på tribunen, betyder jo ikke at de var ved at trække kniplerne eller decideret storme det hele. Synes det er vildt, at du er så sikker på, at politiet var ved at gå til angreb, inden de blev trykket tilbage. Angreb havde de jo alle muligheder for, men gjorde det ikke. Ingen gang en gang tåregas kunne det blive til! Det havde tilfredsstillet min retfærdighedssans, hvis de havde givet de skyldige en kæmpe røvfuld, men politiet løste det nok på den mest fredelige måde.
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Yankee » 7. aug 2017, 15:58

doukas skrev:
At politiet prøvede at komme ind på tribunen, betyder jo ikke at de var ved at trække kniplerne eller decideret storme det hele. Synes det er vildt, at du er så sikker på, at politiet var ved at gå til angreb, inden de blev trykket tilbage. Angreb havde de jo alle muligheder for, men gjorde det ikke. Ingen gang en gang tåregas kunne det blive til! Det havde tilfredsstillet min retfærdighedssans, hvis de havde givet de skyldige en kæmpe røvfuld, men politiet løste det nok på den mest fredelige måde.
Hvis ikke politiet var inde på tribunen hvordan kunne de så blive trykket tilbage? Det var den absolut mindst fredelige måde de kunne løse situationen på. De kunne jo bare have omringet og afskærmet afsnittet som de gjorde til sidst - så havde situationen slet ikke udviklet sig som den gjorde.

EDIT: Prøv evt. at se klippet her. I starten er der tumult med kontrollen (langt over stregen og idiotisk), men tingene stikker først for alvor af, da politiet pludselig står inde på afsnittet og tæver løs (ca. 00:45-50): http://www.dr.dk/sporten/fodbold/superl ... karantaene#!

Det har i øvrigt været et stort emne i andre lande som Sverige, Italien og Benelux at politiet netop skal lade være med at trænge ind på tribunerne når der opstår ballade. Det er aldrig nogen god idé at eskalere situationen på den måde. Træk kontrollørerne og familier væk fra afsnittet, omring ballademagerne og vent på at de falder til ro. Sådan har både Københavns og Fyns Politi håndteret lignende situationer med stor succes, men Vestegnens Politi har så elendig ledelse og så rådden en kultur at de hellere vil eskalere voldsspiralen end at inddæmme og kontrollere situationen.

Man er også nødt til at huske den lange forhistorie, Vestegnens Politi har for mishandling af fodboldfans - især københavnske. Igen er det ikke nogen undskyldning eller noget forsvar, men det er ærgerligt at medier og meningsdannere overhovedet ikke har blik for at der altid er to sider af sagen når der sker noget som i går.

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5089
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af MrBangDK » 7. aug 2017, 16:08

Ja, det ville have været herligt at lade idioterne trænge ind på banen og få revet det sidste af hegnet ned, så de kunne løbe ind på de andre tribuner.

Ingenting - tidligere episoder, og lignende - kan relativere det der skete i går. Det vi så på var slet og ret en gruppe fuckhoveder, som intet har at gøre på stadions nogen steder i Danmark og udlandet. Politiet skal evaluere egen indsats, men når man står over for så stor en gruppe voldspsykopater, som helt bevidst søger konfrontationen med sæder, pyro, peberspray, etc., så er der kun en ting at gøre, og det er at svare igen.
Ska' vi hak'?

Gamen

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Gamen » 7. aug 2017, 16:17

MrBangDK skrev:Ja, det ville have været herligt at lade idioterne trænge ind på banen og få revet det sidste af hegnet ned, så de kunne løbe ind på de andre tribuner.

Ingenting - tidligere episoder, og lignende - kan relativere det der skete i går. Det vi så på var slet og ret en gruppe fuckhoveder, som intet har at gøre på stadions nogen steder i Danmark og udlandet. Politiet skal evaluere egen indsats, men når man står over for så stor en gruppe voldspsykopater, som helt bevidst søger konfrontationen med sæder, pyro, peberspray, etc., så er der kun en ting at gøre, og det er at svare igen.
Det taler så lodret imod det meste forskning på området. Læs f.eks. op på Clifford Stott's forskning. Han bruges trods alt som reference i bl.a. sikkerhedscirkulærer mm., og er en af de fremmeste eksperter på området.

Det var amatøragtigt håndteret af Vestegnens Politi i går - som sædvanligt til disse derbys. Og jeg tvivler stærkt på at sandheden skal komme fra et parcelhus på Vestegnen...

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af doukas » 7. aug 2017, 16:18

Yankee skrev:
doukas skrev:
At politiet prøvede at komme ind på tribunen, betyder jo ikke at de var ved at trække kniplerne eller decideret storme det hele. Synes det er vildt, at du er så sikker på, at politiet var ved at gå til angreb, inden de blev trykket tilbage. Angreb havde de jo alle muligheder for, men gjorde det ikke. Ingen gang en gang tåregas kunne det blive til! Det havde tilfredsstillet min retfærdighedssans, hvis de havde givet de skyldige en kæmpe røvfuld, men politiet løste det nok på den mest fredelige måde.
Hvis ikke politiet var inde på tribunen hvordan kunne de så blive trykket tilbage? Det var den absolut mindst fredelige måde de kunne løse situationen på. De kunne jo bare have omringet og afskærmet afsnittet som de gjorde til sidst - så havde situationen slet ikke udviklet sig som den gjorde.

EDIT: Prøv evt. at se klippet her. I starten er der tumult med kontrollen (langt over stregen og idiotisk), men tingene stikker først for alvor af, da politiet pludselig står inde på afsnittet og tæver løs (ca. 00:45-50): http://www.dr.dk/sporten/fodbold/superl ... karantaene#!

Det har i øvrigt været et stort emne i andre lande som Sverige, Italien og Benelux at politiet netop skal lade være med at trænge ind på tribunerne når der opstår ballade. Det er aldrig nogen god idé at eskalere situationen på den måde. Træk kontrollørerne og familier væk fra afsnittet, omring ballademagerne og vent på at de falder til ro. Sådan har både Københavns og Fyns Politi håndteret lignende situationer med stor succes, men Vestegnens Politi har så elendig ledelse og så rådden en kultur at de hellere vil eskalere voldsspiralen end at inddæmme og kontrollere situationen.

Man er også nødt til at huske den lange forhistorie, Vestegnens Politi har for mishandling af fodboldfans - især københavnske. Igen er det ikke nogen undskyldning eller noget forsvar, men det er ærgerligt at medier og meningsdannere overhovedet ikke har billede for at der altid er to sider af sagen når der sker noget som i går.
Mener du helt seriøst, at politiet valgte den mindst fredelige løsning? Det er jo helt gak-gak. Politiet havde alle muligheder for at optrappe situationen.

Når ballademagerne angriber sikkerhedspersonalet, så er det fornuftigt, at de reagerer hurtigst muligt (også for at beskytte de mere almindelige FCK-fans og andre fans.), fremfor at gå hele vejen rundt om stadion for at omringe dem som de gjorde til sidst.
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5089
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af MrBangDK » 7. aug 2017, 16:20

Gamen skrev:
MrBangDK skrev:Ja, det ville have været herligt at lade idioterne trænge ind på banen og få revet det sidste af hegnet ned, så de kunne løbe ind på de andre tribuner.

Ingenting - tidligere episoder, og lignende - kan relativere det der skete i går. Det vi så på var slet og ret en gruppe fuckhoveder, som intet har at gøre på stadions nogen steder i Danmark og udlandet. Politiet skal evaluere egen indsats, men når man står over for så stor en gruppe voldspsykopater, som helt bevidst søger konfrontationen med sæder, pyro, peberspray, etc., så er der kun en ting at gøre, og det er at svare igen.
Det taler så lodret imod det meste forskning på området. Læs f.eks. op på Clifford Stott's forskning. Han bruges trods alt som reference i bl.a. sikkerhedscirkulærer mm., og er en af de fremmeste eksperter på området.

Det var amatøragtigt håndteret af Vestegnens Politi i går - som sædvanligt til disse derbys. Og jeg tvivler stærkt på at sandheden skal komme fra et parcelhus på Vestegnen...
Og jeg tvivler på, at du kan se ud over dine åhhhh så indgroede holdninger til, at jeg ikke er at finde på stadions hver weekend, og derfor overhovedet ikke må have en holdning til noget som helst. Det er så belastende!

Vi kan sagtens diskutere politiets indsats - men med det der er kommet frem på tv og de tweets der er lagt på nettet i går og i dag, så kan jeg simpelthen ikke se, at politiet bare skulle stille sig op og tage imod.
Ska' vi hak'?

Gamen

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Gamen » 7. aug 2017, 16:29

MrBangDK skrev: Vi kan sagtens diskutere politiets indsats - men med det der er kommet frem på tv og de tweets der er lagt på nettet i går og i dag, så kan jeg simpelthen ikke se, at politiet bare skulle stille sig op og tage imod.
Nej, de skulle holde sig ude, for de er en stor del af problemet. I Ekstra Bladet i dag kan man læse, at der er opstået en kæmpe kløft mellem grupperinger fra FCK og politiet siden pokalfinalen. Så skal man da ikke tordne ind i en menneskemængde med kniplerne trukket. Min påstand er, at det ville Nordjyllands Politi aldrig have gjort. Den taktik droppede de for mange år siden, bl.a. af sikkerhedsmæssige årsager.

"Clifford Stott fortalte dernæst om håndtering af større grupper af folk, der marcherer og/eller demonstrerer i gaderne. Han kom ind på, at når politiet ser sig nødsaget til at blive fysiske over for enkelte i gruppen, skaber det en større samhørighed i gruppen og dermed modstand mod politiet, og det kan meget vel få situationer til at eskalere. Han fortalte, at politiet så vidt som muligt skal lade grupperne håndtere sig selv og koncentrere sig om observation."

Det samme gælder på stadion. Der er en grund til at hollandsk og belgisk politi fik forbud mod at entrere tribunerne op til EM 2000 - for at undgå gentagelsen af store stadionkatastrofer bl.a.
Det er en rigtig, rigtig dårlig idé på et tætpakket tribuneafsnit.

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5089
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af MrBangDK » 7. aug 2017, 16:33

Gamen skrev:
MrBangDK skrev: Vi kan sagtens diskutere politiets indsats - men med det der er kommet frem på tv og de tweets der er lagt på nettet i går og i dag, så kan jeg simpelthen ikke se, at politiet bare skulle stille sig op og tage imod.
Nej, de skulle holde sig ude, for de er en stor del af problemet. I Ekstra Bladet i dag kan man læse, at der er opstået en kæmpe kløft mellem grupperinger fra FCK og politiet siden pokalfinalen. Så skal man da ikke tordne ind i en menneskemængde med kniplerne trukket. Min påstand er, at det ville Nordjyllands Politi aldrig have gjort.

"Clifford Stott fortalte dernæst om håndtering af større grupper af folk, der marcherer og/eller demonstrerer i gaderne. Han kom ind på, at når politiet ser sig nødsaget til at blive fysiske over for enkelte i gruppen, skaber det en større samhørighed i gruppen og dermed modstand mod politiet, og det kan meget vel få situationer til at eskalere. Han fortalte, at politiet så vidt som muligt skal lade grupperne håndtere sig selv og koncentrere sig om observation."

Det samme gælder på stadion. Der er en grund til at hollandsk og belgisk politi fik forbud mod at entrere tribunerne op til EM 2000 - for at undgå gentagelsen af store stadionkatastrofer bl.a.
Det er en rigtig, rigtig dårlig idé på et tætpakket tribuneafsnit.
Mener du seriøst, at man skulle bare have gjort ingenting og ladet dem smadre løs, løbe på banen, kaste pyro, med sæder og jernstænger, etc.?
Ska' vi hak'?

Gamen

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Gamen » 7. aug 2017, 16:49

MrBangDK skrev: Mener du seriøst, at man skulle bare have gjort ingenting og ladet dem smadre løs, løbe på banen, kaste pyro, med sæder og jernstænger, etc.?
Nu var de mig bekendt ikke på vej til at entrere banen. Man skulle aldrig været stormet ind på et fyldt tribuneafsnit, nej. Det øgede faren for de øvrige tilskuere betragteligt, og øgede risikoen for voldelige konfrontationer.

Igen, læs lidt om emnet - der findes også ganske udmærket litteratur om det på dansk. Jonas Havelund fra Syddansk Universitet har lavet en del, og er bl.a. med til at uddanne betjentene i dag.

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5089
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af MrBangDK » 7. aug 2017, 16:55

Gamen skrev:
MrBangDK skrev: Mener du seriøst, at man skulle bare have gjort ingenting og ladet dem smadre løs, løbe på banen, kaste pyro, med sæder og jernstænger, etc.?
Nu var de mig bekendt ikke på vej til at entrere banen. Man skulle aldrig været stormet ind på et fyldt tribuneafsnit, nej. Det øgede faren for de øvrige tilskuere betragteligt, og øgede risikoen for voldelige konfrontationer.
Ok - så tjek lige lidt op på det. Det var LIGE præcis derfor, at vagterne stod i skudlinien. Indtil flere af psykopaterne var hoppet over tribunen for at entrere banen og de blev forsøgt stoppet af vagterne - derfor blev ham gutten slået ned.

Jeg kan godt følge dig i, at det kan eskalere en situation, men som de gik amok i går, så var det altså ikke ufarligt for politiet. Heller ikke før de gik ind på tribunen! Og så kan man ikke bare lade stå til.

Vi bliver aldrig enige i ovenstående. Jeg er blot glad for, at det lader til at være meget enighed blandt almindelige fans om at det vi så i går er så langt over hvad er acceptabel opførsel - og hatten af for de to gutter der stillede sig op mellem politi og psykopaterne.
Ska' vi hak'?

Besvar