'VAR'

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Brugeravatar
Worminator
Landshold
Landshold
Indlæg: 944
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:18
Geografisk sted: Ho Chi Minh City

Re: 'VAR'

Indlæg af Worminator » 31. jan 2019, 11:06

Søgaard skrev:
31. jan 2019, 09:47
Det andet handler for mig igen blot om hvordan reglerne bliver håndhævet. Mener ikke det ligger et pres på dommeren, hvis blot videodommeren er ansvarlig for den del af kaldet. Det er ikke anderledes end at linjedommeren giver input til dommeren. Hvis der er fløjtet, så har du som sagt også tid til at både få videodommerens bekræftelse eller evt. se det selv igen, som dommer, i de få tilfælde hvor man slet ikke forstår videodommerens kald.
Hvis videodommeren kun har set situationen en enkelt gang - altså da det skete - så er jeg enig i at det er det samme som at få input fra linjedommeren, men hvis han/de allerede har set en langsom gengivelse, så vil jeg mene at der er stor forskel, ikke mindst fordi der i så fald sidder (så vidt jeg har forstået systemet) mindst to mand, som er enige om at der er sket en fejl. Derudover er det vel altid dommeren, der har det endelige ansvar, og dermed er det "gratis" for videodommeren.

Anyways, det er vist mest de forholdsvis små detaljer vi er uenige om, så der er vist ingen grund til at trække den her diskussion i langdrag. :D
Worminator

Billede
Mattæus 27.46.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: 'VAR'

Indlæg af Yankee » 31. jan 2019, 12:41

Worminator skrev:
31. jan 2019, 11:06
Hvis videodommeren kun har set situationen en enkelt gang - altså da det skete - så er jeg enig i at det er det samme som at få input fra linjedommeren, men hvis han/de allerede har set en langsom gengivelse, så vil jeg mene at der er stor forskel, ikke mindst fordi der i så fald sidder (så vidt jeg har forstået systemet) mindst to mand, som er enige om at der er sket en fejl. Derudover er det vel altid dommeren, der har det endelige ansvar, og dermed er det "gratis" for videodommeren.

Anyways, det er vist mest de forholdsvis små detaljer vi er uenige om, så der er vist ingen grund til at trække den her diskussion i langdrag. :D
Det er imponerende så meget du kan diskutere uden at vide hvordan det fungerer i virkeligheden. Prøv at se et par kampe hvor VAR bliver anvendt. Et gennemsnitligt VAR-tjek tager omkring 30 sekunder. Hvorfor skulle videodommeren ikke se langsom gengivelse i løbet af de 30 sekunder? Typisk går det så smooth og hurtigt at tilskuerne dårligt nok opdager det.

Se evt. statistikken fra Serie A sidste år her: https://www.calcioefinanza.it/2018/06/0 ... 2017-2018/

Det mest bemærkelsesværdige er at mængden af skuespil er faldet med 35%, antallet af protester er faldet med 18% og den effektive spilletid er steget med 43 sekunder pr. kamp efter indførslen af VAR. Der kan selvfølgelig være masser af gode grunde til det, men man har helt sikkert haft stor held med implementeringen i Italien.

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 23. sep 2009, 18:32
Geografisk sted: Sønderholm

Re: 'VAR'

Indlæg af alithebeast » 31. jan 2019, 21:49

Jeg følger en del med i Serie A og ser gerne 2-3 kampe fra hver runde. VAR fungerer bare pisse godt! Selvfølgelig er der kendelser der tager tid, men det er min opfattelse, at tiden brugt svarer nogenlunde til den tid der istedet ville være gået på brok over en tvivlsom kendelse.
Hader København!

Brugeravatar
Worminator
Landshold
Landshold
Indlæg: 944
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:18
Geografisk sted: Ho Chi Minh City

Re: 'VAR'

Indlæg af Worminator » 1. feb 2019, 05:10

Yankee skrev:
31. jan 2019, 12:41
Det er imponerende så meget du kan diskutere uden at vide hvordan det fungerer i virkeligheden. Prøv at se et par kampe hvor VAR bliver anvendt. Et gennemsnitligt VAR-tjek tager omkring 30 sekunder. Hvorfor skulle videodommeren ikke se langsom gengivelse i løbet af de 30 sekunder? Typisk går det så smooth og hurtigt at tilskuerne dårligt nok opdager det.
Nu har jeg set en del VAR-kampe men fair nok, indtil videre kun i internationalt regi (VM og Asian Cup). Der hvor kæden hopper af for mig er der hvor der går 20-30 sekunder fra forseelsen (eller hvad vi nu snakker om) er sket, og i mellemtiden er spillet nået op i den anden ende før der bliver fløjtet af.

Nu ved jeg ikke om italienerne bruger andre regler for VAR-brug end det vi så til VM. Har de fundet en bedre måde at løse det problem på, eller handler det bare om at de italienske dommere er mere vant til at bruge systemet?
Worminator

Billede
Mattæus 27.46.

MrDomoon
Superliga
Superliga
Indlæg: 591
Tilmeldt: 4. dec 2017, 09:21
Geografisk sted: Geografisk sted

Re: 'VAR'

Indlæg af MrDomoon » 12. feb 2019, 16:16

I følge J************n, så kommer Divisionsforeningen til at undersøge muligheden for at indføre VAR.
https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/var ... -fra-2020/

Så kommer der til at ske ting ved Divisionsforeningen.
Hvis det virker, og vi kan stable et fornuftigt projekt på benene, håber jeg, at vi har VAR herhjemme fra sæsonen 2020/21 -Claus Thomsen
Drengene. Klubben. Byen. | JYLLAND ER RØD OG HVID! | Aalborg Boldklubspil Af 1885

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 1. jul 2007, 15:57
Favoritspiller: Rade Prica

Re: 'VAR'

Indlæg af 634 » 12. feb 2019, 21:13

MrDomoon skrev:
12. feb 2019, 16:16
I følge J************n, så kommer Divisionsforeningen til at undersøge muligheden for at indføre VAR.
https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/var ... -fra-2020/

Så kommer der til at ske ting ved Divisionsforeningen.
Hvis det virker, og vi kan stable et fornuftigt projekt på benene, håber jeg, at vi har VAR herhjemme fra sæsonen 2020/21 -Claus Thomsen
Hvis det skal være ved Europæiske kampe skal den bedste hjemlige liga selvfølgelig også have noget lignende
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali


Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: 'VAR'

Indlæg af frederikshavneren » 5. mar 2019, 22:51

Over 3,5 minut.
Så lang tid brugte VAR dommerne på at godkende Dusan Tadics 3-0 scoring på Bernabeu :S

Om videodommerne overhovedet traf den rette beslutning skal nok blive omdiskuteret, det er absurd med sådan en kunstig pause i kampen.

Brugeravatar
Lindmark
Allstar
Allstar
Indlæg: 1940
Tilmeldt: 15. jul 2005, 09:03
Favoritspiller: Mattias Lindström
Geografisk sted: 80% Nordjylland / 20% RoW

Re: 'VAR'

Indlæg af Lindmark » 6. mar 2019, 12:52

frederikshavneren skrev:
5. mar 2019, 22:51
Over 3,5 minut.
Så lang tid brugte VAR dommerne på at godkende Dusan Tadics 3-0 scoring på Bernabeu :S

Om videodommerne overhovedet traf den rette beslutning skal nok blive omdiskuteret, det er absurd med sådan en kunstig pause i kampen.
Det er efter min mening et skråplan såfremt et muligt indkast på den modsatte banehalvdel potentielt kan annullere et (pragt)mål scoret mange sekunder og berøringer senere. Så den rigtige beslutning at lade målet tælle. Men helt enig i at det ikke burde tage op imod fire minutter!
Lindmark / Vendelbokartellet

Aalborg frederikshavner
Allstar
Allstar
Indlæg: 3052
Tilmeldt: 9. apr 2019, 20:03
Favoritspiller: Johansson

Re: 'VAR'

Indlæg af Aalborg frederikshavner » 23. jun 2019, 12:53

Så er det en realitet, VAR indføres i suppen fra sommeren 2020.
Meget trist udvikling :'(

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: 'VAR'

Indlæg af jonas386 » 23. jun 2019, 14:39

Aalborg frederikshavner skrev:
23. jun 2019, 12:53
Så er det en realitet, VAR indføres i suppen fra sommeren 2020.
Meget trist udvikling :'(
Virkelig? Når man ser på dommerstanden i Danmark, og hvordan deres fejl ofte har indflydelse på resultater, så kan jeg kun hilse det velkommen.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

DenGamleMand
1. div
1. div
Indlæg: 417
Tilmeldt: 29. maj 2017, 11:34

Re: 'VAR'

Indlæg af DenGamleMand » 23. jun 2019, 16:45

Aalborg frederikshavner skrev:
23. jun 2019, 12:53
Så er det en realitet, VAR indføres i suppen fra sommeren 2020.
Meget trist udvikling :'(
Fuldstændigt enig. Efter liga-strukturen blev ændret er min interesse dalende og den stiger næppe ved indførelsen af VAR.
VAR - nej tak!

Hader AGF.

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Indlæg: 3246
Tilmeldt: 17. aug 2008, 13:37
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Re: 'VAR'

Indlæg af Brodernumsi » 23. jun 2019, 16:51

Aalborg frederikshavner skrev:
23. jun 2019, 12:53
Så er det en realitet, VAR indføres i suppen fra sommeren 2020.
Meget trist udvikling :'(
Super! Det var på tide.
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5104
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: 'VAR'

Indlæg af Jakobsen » 23. jun 2019, 17:33

DBU går vel nu i gang med at udvikle en kravsspec der sikrer et VAR-system, som konsekvent optimerer Brøndbys forudsætninger for gode resultater.
Tak til Lynge, PEA og Kent for hvad de skabte
Fuck jer til Bælum, IAO, Gaarde og øvrige inkompetente!

All Cops Are Heroes!

Forza
Allstar
Allstar
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 27. nov 2007, 20:59

Re: 'VAR'

Indlæg af Forza » 23. jun 2019, 19:40

Med de elendige dommere i DK er VAR en nødvendighed. Man kan nærmest ikke finde en runde i den seneste sæson hvor de ikke har lavet kæmpe fejl.

I nyere tid er fejlen i Odense vedr straffesparket et af de største eksempler som står lysende klar i min erindring. Når man oplever fejl som skyldes at dommerne enten ikke kender reglerne eller ser det samme som et helt stadion kan se, så har man altså et stort problem.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

Aalborg frederikshavner
Allstar
Allstar
Indlæg: 3052
Tilmeldt: 9. apr 2019, 20:03
Favoritspiller: Johansson

Re: 'VAR'

Indlæg af Aalborg frederikshavner » 24. jun 2019, 09:21

jonas386 skrev:
23. jun 2019, 14:39
Aalborg frederikshavner skrev:
23. jun 2019, 12:53
Så er det en realitet, VAR indføres i suppen fra sommeren 2020.
Meget trist udvikling :'(
Virkelig? Når man ser på dommerstanden i Danmark, og hvordan deres fejl ofte har indflydelse på resultater, så kan jeg kun hilse det velkommen.
Jeg synes at indførelsen af VAR er en kæmpe fejl og er endnu et led i en kedelig udvikling. Dommerfejl og tvivlsomme kendelser er en del af fodbold og har altid været det, forskellen er bare at der bliver mere og mere fokus på kendelserne.

Jeg lever gerne med at der begås fejl da jeg er af den holdning at det udligner sig i løbet af en sæson. Nogle gange bliver vi snydt, andre gange får vi foræret straffespark mv.

Min store anke med VAR er at det fjerner spontaniteten og flowet i spillet. Fremover ved man ikke om man kan juble over et mål før det er blevet tjekket i VAR rummet, det er så kawt som det overhovedet kan blive. Forestil jer en afgørende scoring på Aalborg Stadion hvor spillerne og tilskuerne i flere minutter ikke ved om de er købt eller solgt :S
Tidsaspektet ved VAR er et kæmpe problem, jeg har set flere kampe hvor der er brugt 3-4 minutter på at gennemse en tvivlsom kendelse. Det ødelægger totalt rytmen i spillet og at tro at kendelserne ikke fortsat bliver omdiskuterede er meget naivt.

Et andet skrækscenarie er situationer som den i Tyskland hvor spillerne blev beordret på banen i halvlegen fordi der tilsyneladende var blevet overset et straffespark.

Jeg er meget enig med Kenn Hansen, VAR fjerner kun de oplagte fejl men til hvilken pris. Fremover bliver kendelserne kun endnu mere omdiskuterede.
Derudover er der også et væsentligt aspekt som er gået under radaren nemlig økonomien.
Jens Hammer Sørensen har estimeret at VAR vil koste i omegnen af 500.000 kr. pr. klub, det er mange penge som vil være meget bedre givet ud til eksempelvis en scout ;)

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: 'VAR'

Indlæg af Gnu » 24. jun 2019, 09:57

Aalborg frederikshavner skrev:
24. jun 2019, 09:21
jonas386 skrev:
23. jun 2019, 14:39
Aalborg frederikshavner skrev:
23. jun 2019, 12:53
Så er det en realitet, VAR indføres i suppen fra sommeren 2020.
Meget trist udvikling :'(
Virkelig? Når man ser på dommerstanden i Danmark, og hvordan deres fejl ofte har indflydelse på resultater, så kan jeg kun hilse det velkommen.
Jeg synes at indførelsen af VAR er en kæmpe fejl og er endnu et led i en kedelig udvikling. Dommerfejl og tvivlsomme kendelser er en del af fodbold og har altid været det, forskellen er bare at der bliver mere og mere fokus på kendelserne.

Jeg lever gerne med at der begås fejl da jeg er af den holdning at det udligner sig i løbet af en sæson. Nogle gange bliver vi snydt, andre gange får vi foræret straffespark mv.

Min store anke med VAR er at det fjerner spontaniteten og flowet i spillet. Fremover ved man ikke om man kan juble over et mål før det er blevet tjekket i VAR rummet, det er så kawt som det overhovedet kan blive. Forestil jer en afgørende scoring på Aalborg Stadion hvor spillerne og tilskuerne i flere minutter ikke ved om de er købt eller solgt :S
Tidsaspektet ved VAR er et kæmpe problem, jeg har set flere kampe hvor der er brugt 3-4 minutter på at gennemse en tvivlsom kendelse. Det ødelægger totalt rytmen i spillet og at tro at kendelserne ikke fortsat bliver omdiskuterede er meget naivt.

Et andet skrækscenarie er situationer som den i Tyskland hvor spillerne blev beordret på banen i halvlegen fordi der tilsyneladende var blevet overset et straffespark.

Jeg er meget enig med Kenn Hansen, VAR fjerner kun de oplagte fejl men til hvilken pris. Fremover bliver kendelserne kun endnu mere omdiskuterede.
Derudover er der også et væsentligt aspekt som er gået under radaren nemlig økonomien.
Jens Hammer Sørensen har estimeret at VAR vil koste i omegnen af 500.000 kr. pr. klub, det er mange penge som vil være meget bedre givet ud til eksempelvis en scout ;)
Læs evt. nogle få indlæg tilbage i tråden her. I Serie A er antallet af fejl faldet mens den effektive spilletid er steget, fordi der er mindre ævl og kævl med spillerne. Så kan du hive nogle enkelteksempler frem, hvor det tager lang tid at tjekke et eller andet, men alt i alt fungerer det godt i Serie A, så selvfølgelig kan det også fungere i Suppen.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: 'VAR'

Indlæg af Yankee » 24. jun 2019, 10:11

Gnu skrev:
24. jun 2019, 09:57
Aalborg frederikshavner skrev:
24. jun 2019, 09:21
jonas386 skrev:
23. jun 2019, 14:39
Aalborg frederikshavner skrev:
23. jun 2019, 12:53
Så er det en realitet, VAR indføres i suppen fra sommeren 2020.
Meget trist udvikling :'(
Virkelig? Når man ser på dommerstanden i Danmark, og hvordan deres fejl ofte har indflydelse på resultater, så kan jeg kun hilse det velkommen.
Jeg synes at indførelsen af VAR er en kæmpe fejl og er endnu et led i en kedelig udvikling. Dommerfejl og tvivlsomme kendelser er en del af fodbold og har altid været det, forskellen er bare at der bliver mere og mere fokus på kendelserne.

Jeg lever gerne med at der begås fejl da jeg er af den holdning at det udligner sig i løbet af en sæson. Nogle gange bliver vi snydt, andre gange får vi foræret straffespark mv.

Min store anke med VAR er at det fjerner spontaniteten og flowet i spillet. Fremover ved man ikke om man kan juble over et mål før det er blevet tjekket i VAR rummet, det er så kawt som det overhovedet kan blive. Forestil jer en afgørende scoring på Aalborg Stadion hvor spillerne og tilskuerne i flere minutter ikke ved om de er købt eller solgt :S
Tidsaspektet ved VAR er et kæmpe problem, jeg har set flere kampe hvor der er brugt 3-4 minutter på at gennemse en tvivlsom kendelse. Det ødelægger totalt rytmen i spillet og at tro at kendelserne ikke fortsat bliver omdiskuterede er meget naivt.

Et andet skrækscenarie er situationer som den i Tyskland hvor spillerne blev beordret på banen i halvlegen fordi der tilsyneladende var blevet overset et straffespark.

Jeg er meget enig med Kenn Hansen, VAR fjerner kun de oplagte fejl men til hvilken pris. Fremover bliver kendelserne kun endnu mere omdiskuterede.
Derudover er der også et væsentligt aspekt som er gået under radaren nemlig økonomien.
Jens Hammer Sørensen har estimeret at VAR vil koste i omegnen af 500.000 kr. pr. klub, det er mange penge som vil være meget bedre givet ud til eksempelvis en scout ;)
Læs evt. nogle få indlæg tilbage i tråden her. I Serie A er antallet af fejl faldet mens den effektive spilletid er steget, fordi der er mindre ævl og kævl med spillerne. Så kan du hive nogle enkelteksempler frem, hvor det tager lang tid at tjekke et eller andet, men alt i alt fungerer det godt i Serie A, så selvfølgelig kan det også fungere i Suppen.
Ja, hvis man synes VAR fungerer dårligt, så må det være fordi man er typen, der kun ser fodbold når der er slutrunder! Se nu på den konkrete statistik fra Serie A, hvor VAR har været en kæmpe succes. 35% nedgang i skuespil, 43 minutter længere effektiv spilletid, antallet af kritiske fejl nedbragt fra 5,9% til 0,9%. Og det var bare i første sæson. Det er trods alt mere relevant at sammenligne med en liga frem for med en slutrunde.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: 'VAR'

Indlæg af Buzz Killington » 24. jun 2019, 11:41

Aalborg frederikshavner skrev:
24. jun 2019, 09:21
jonas386 skrev:
23. jun 2019, 14:39
Aalborg frederikshavner skrev:
23. jun 2019, 12:53
Så er det en realitet, VAR indføres i suppen fra sommeren 2020.
Meget trist udvikling :'(
Virkelig? Når man ser på dommerstanden i Danmark, og hvordan deres fejl ofte har indflydelse på resultater, så kan jeg kun hilse det velkommen.
Jeg synes at indførelsen af VAR er en kæmpe fejl og er endnu et led i en kedelig udvikling. Dommerfejl og tvivlsomme kendelser er en del af fodbold og har altid været det, forskellen er bare at der bliver mere og mere fokus på kendelserne.

Jeg lever gerne med at der begås fejl da jeg er af den holdning at det udligner sig i løbet af en sæson. Nogle gange bliver vi snydt, andre gange får vi foræret straffespark mv.

Min store anke med VAR er at det fjerner spontaniteten og flowet i spillet. Fremover ved man ikke om man kan juble over et mål før det er blevet tjekket i VAR rummet, det er så kawt som det overhovedet kan blive. Forestil jer en afgørende scoring på Aalborg Stadion hvor spillerne og tilskuerne i flere minutter ikke ved om de er købt eller solgt :S
Tidsaspektet ved VAR er et kæmpe problem, jeg har set flere kampe hvor der er brugt 3-4 minutter på at gennemse en tvivlsom kendelse. Det ødelægger totalt rytmen i spillet og at tro at kendelserne ikke fortsat bliver omdiskuterede er meget naivt.

Et andet skrækscenarie er situationer som den i Tyskland hvor spillerne blev beordret på banen i halvlegen fordi der tilsyneladende var blevet overset et straffespark.

Jeg er meget enig med Kenn Hansen, VAR fjerner kun de oplagte fejl men til hvilken pris. Fremover bliver kendelserne kun endnu mere omdiskuterede.
Derudover er der også et væsentligt aspekt som er gået under radaren nemlig økonomien.
Jens Hammer Sørensen har estimeret at VAR vil koste i omegnen af 500.000 kr. pr. klub, det er mange penge som vil være meget bedre givet ud til eksempelvis en scout ;)
Jeg kan forestille mig et værre skrækscenarie. Et hvor en kluber rykker ud af den bedste tyske række pga. at dommeren overser et straffespark.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: 'VAR'

Indlæg af BoT » 24. jun 2019, 12:53

Og lad os lige huske, at de eksempler, hvor VAR har ledt til "forkerte" beslutninger, har det været dommeren, der har fucket up - ikke VAR. Senest i u21-kampen i går, men gentagne gange under VM sidste år, hvor det jo altså ikke er VAR, der tager den endelig beslutning om hands i feltet - det er dommeren.

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Indlæg: 3246
Tilmeldt: 17. aug 2008, 13:37
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Re: 'VAR'

Indlæg af Brodernumsi » 24. jun 2019, 15:06

Reglerne for hands i feltet bør genovervejes, der opstår nogle fjollede situationer med VAR.
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Besvar