Skandinavisk fodbold

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Skandinavisk fodbold

Indlæg af jonas386 » 23. aug 2020, 14:40

Jeg følger ikke andre ligaer i skandinavien end den danske, men jeg er godt nok imponeret over Bodø i denne sæson. 41 point efter 15 kampe. Scoret 53 mål, og har nummer 2 (Kapser Junker), 4, 5 (Phillip Zinkernagel) og 11 på topscorerlisten med hhv. 11, 10, 9 og 6 mål. Halvvejs i sæsonen er de vel blandt favoritterne til at tage mesterskabet. Bodø har altid slået mig som en klub i den tungere den af Tippeligaen, så en 2. plads sidste sæson og hvad der ligner et mesterskab i denne er meget imponerende. Træner Kjetil Knutsen må snart være på vej til større adresser. Det er vel ikke utænkeligt at næste stop kunne blive dansk fodbold.

Denne tråd kan måske fungere som generel diskussion for folk der følger øvrige ligaer, og måske der derigennem kan falde lidt analyser og transferfroslag af til os andre :cheers:
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
bedstefar
Landshold
Landshold
Indlæg: 767
Tilmeldt: 20. sep 2017, 15:09

Re: Skandinavisk fodbold

Indlæg af bedstefar » 24. aug 2020, 17:25

Det fortæller vel også lidt om ligaens niveau, at spillere som Junker og Zinckernagel er profiler i det norske. Spillere som dem vil ikke kunne spille sig fast på et eneste af top 6 holdene her hjemme, men :thumbsup: :thumbsup: til dem.

Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Skandinavisk fodbold

Indlæg af Julgranen » 26. aug 2020, 08:02

bedstefar skrev:
24. aug 2020, 17:25
Det fortæller vel også lidt om ligaens niveau, at spillere som Junker og Zinckernagel er profiler i det norske. Spillere som dem vil ikke kunne spille sig fast på et eneste af top 6 holdene her hjemme, men :thumbsup: :thumbsup: til dem.
Det er yderst forsimplet. Det handler først og fremmest om, at de spiller på et hold der spiller forrygende fodbold.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5104
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: Skandinavisk fodbold

Indlæg af Jakobsen » 26. aug 2020, 08:24

Julgranen skrev:
bedstefar skrev:
24. aug 2020, 17:25
Det fortæller vel også lidt om ligaens niveau, at spillere som Junker og Zinckernagel er profiler i det norske. Spillere som dem vil ikke kunne spille sig fast på et eneste af top 6 holdene her hjemme, men :thumbsup: :thumbsup: til dem.
Det er yderst forsimplet. Det handler først og fremmest om, at de spiller på et hold der spiller forrygende fodbold.
Der må være en forskel når man ser på hvor mange middelmådige Superligaspillere og Superligaflop der har spillet fast i Rosenborg. Rosenborg havde jo en halv startopstilling af Superligaaffald for et par år siden.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tak til Lynge, PEA og Kent for hvad de skabte
Fuck jer til Bælum, IAO, Gaarde og øvrige inkompetente!

All Cops Are Heroes!

Aalborg frederikshavner
Allstar
Allstar
Indlæg: 3052
Tilmeldt: 9. apr 2019, 20:03
Favoritspiller: Johansson

Re: Skandinavisk fodbold

Indlæg af Aalborg frederikshavner » 24. sep 2020, 06:11

Jeg så Molde FK - Ferencvaros i CLs Play Off runde som var en medrivende kamp der endte 3-3.
Ungarerne var i fuld kontrol i 1. halvleg men nordmændene kæmpede sig flot tilbage og havde fortjent sejren.

Min aversion mod VAR bliver kun større efter sådan en kamp. Ungarerne fik et tyndt tyndt straffe kort før tid mens nordmændene blev snydt for et tydeligt et og Molde FK fik derudover annulleret et mål for et mikroskopisk frispark.
Det der burde være endt 4-2 el. 5-2 og dermed formentlig en plads i CLs gruppespil endte i stedet 3-3 men hey det handler kun om +100 mio. kr. :S
Jeg har god nok ondt af nordmændene.

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Indlæg: 3246
Tilmeldt: 17. aug 2008, 13:37
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Re: Skandinavisk fodbold

Indlæg af Brodernumsi » 24. sep 2020, 13:04

Aalborg frederikshavner skrev:
24. sep 2020, 06:11
Jeg så Molde FK - Ferencvaros i CLs Play Off runde som var en medrivende kamp der endte 3-3.
Ungarerne var i fuld kontrol i 1. halvleg men nordmændene kæmpede sig flot tilbage og havde fortjent sejren.

Min aversion mod VAR bliver kun større efter sådan en kamp. Ungarerne fik et tyndt tyndt straffe kort før tid mens nordmændene blev snydt for et tydeligt et og Molde FK fik derudover annulleret et mål for et mikroskopisk frispark.
Det der burde være endt 4-2 el. 5-2 og dermed formentlig en plads i CLs gruppespil endte i stedet 3-3 men hey det handler kun om +100 mio. kr. :S
Jeg har god nok ondt af nordmændene.
Det lyder som du har en aversion mod de regler som VAR følger.
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Legum Magister
Landshold
Landshold
Indlæg: 806
Tilmeldt: 14. jul 2017, 22:40
Favoritspiller: Sir Stanley Matthews

Re: Skandinavisk fodbold

Indlæg af Legum Magister » 24. sep 2020, 17:20

Aalborg frederikshavner skrev:
24. sep 2020, 06:11
Jeg så Molde FK - Ferencvaros i CLs Play Off runde som var en medrivende kamp der endte 3-3.
Ungarerne var i fuld kontrol i 1. halvleg men nordmændene kæmpede sig flot tilbage og havde fortjent sejren.

Min aversion mod VAR bliver kun større efter sådan en kamp. Ungarerne fik et tyndt tyndt straffe kort før tid mens nordmændene blev snydt for et tydeligt et og Molde FK fik derudover annulleret et mål for et mikroskopisk frispark.
Det der burde være endt 4-2 el. 5-2 og dermed formentlig en plads i CLs gruppespil endte i stedet 3-3 men hey det handler kun om +100 mio. kr. :S
Jeg har god nok ondt af nordmændene.
For mig er det ubegribeligt (bortset fra, at det jo fortsat er kampens dommer, der træffer afgørelsen efter at have set tv-billeder) at Molde ikke fik et straffespark, der var ligeså tydeligt/utydeligt, som det straffespark Ferencvaros fik. Til gengæld synes jeg, at målet blev korrekt annulleret. Men samlet set var det alt for lidt Molde fik med sig fra kampen, og dommeren var ikke skyld i det hele.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Skandinavisk fodbold

Indlæg af Buzz Killington » 7. okt 2020, 11:24

Fik lige lyst til at tjekke status på styrkeforholdet mellem de skandinaviske ligaer her i forbindelse med transfervinduet.

Baseret på transfermarkts vurderinger af spillernes værdi, er superligaen helt i top.

Eliteserien (Norge): samlet markedsværdi = 125 mio euro.
Allsvenskan (Sverige): samlet markedsværdi = 160 mio euro.
Superligaen (Danmark): samlet markedsværdi = 208 mio euro.

Men det er ikke engang retvisende, da der i vores nabolande er 16 hold i den bedste række. Hvis man skærer de fire nederste fra er forskellen naturligvis mere markant.

Eliteserien (Norge): samlet markedsværdi 125 - 22,53 = 102 mio euro.
Allsvenskan (Sverige): samlet markedsværdi 160 - 25,25 = 133 mio euro.
Superligaen (Danmark): samlet markedsværdi = 208 mio euro.

Dvs. vi nærmer os en situation hvor den den samlede spillerværdi for den danske superliga svarer til vores nabolande tilsammen (top-12 sammenligning). Man kunne også lave en top-16 sammenligning og tage de 4 mest værdifulde danske førstedivisionsklubber med, men da de værdimæsigt er sammenlignelige med de svenske og norske bund-4 klubber, ændrer det ikke betydeligt. Superligaen har distanceret sine naboer enormt***

Når man samtidig ser på at danske klubber så småt er begyndt at kapre helt unge talenter fra naboerne, kan man som Norsker eller Svenmand godt bekymre sig lidt for de respektive ligaers fremtidige udvikling.

***med det kæmpe forbehold at transfermarkt er retsvisende
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Skandinavisk fodbold

Indlæg af Gnu » 7. okt 2020, 13:01

Er det ikke langt mere interessant at se på europæiske gruppespil over en årrække end en eller anden hjemmesides skønsmæssige bud på markedsværdien?
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Skandinavisk fodbold

Indlæg af Buzz Killington » 7. okt 2020, 13:22

Gnu skrev:
7. okt 2020, 13:01
Er det ikke langt mere interessant at se på europæiske gruppespil over en årrække end en eller anden hjemmesides skønsmæssige bud på markedsværdien?
Jeg regnede ærligt talt med at de fleste var bevidste om at danske klubber siden Rosenborg var konge har været vores naboer overlegne i europæisk fodbold (mest FCK). Så det ville ikke give så meget. Derudover vil sådan en analyse ikke nødvendigvis sige noget om ligaen i det hele taget, men nærmere noget om et par enkelte holds styrke, og deres europæiske seedning. Dertil så er der grundlag for at påstå at transfermarkts vurderinger er ret pålidelige mht. til at vurdere spillernes markedsværdi, som er en konsekvens af algoritmisk analyse og crowsourcing (medlemmerne "stemmer" om spillernes værdi)***.

Så jeg syntes egentlig det siger noget interessant og måske mere præcist om det relative styrkeforhold mellem ligaerne.

***Torgler, B.; Schmidt, S.L. What shapes player performance in soccer? Empirical findings from a panel analysis.
Appl. Econ. 2007, 39, 2355–2369.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Skandinavisk fodbold

Indlæg af Julgranen » 7. okt 2020, 17:45

Buzz Killington skrev:
7. okt 2020, 13:22
. Dertil så er der grundlag for at påstå at transfermarkts vurderinger er ret pålidelige mht. til at vurdere spillernes markedsværdi, som er en konsekvens af algoritmisk analyse og crowsourcing (medlemmerne "stemmer" om spillernes værdi)***.

Så jeg syntes egentlig det siger noget interessant og måske mere præcist om det relative styrkeforhold mellem ligaerne.

***Torgler, B.; Schmidt, S.L. What shapes player performance in soccer? Empirical findings from a panel analysis.
Appl. Econ. 2007, 39, 2355–2369.
Jeg er ret uenig. Transfermarkt siger noget om de store ligaer, men meget lidt om de små. Jeg kiggede lige ned over en 5-6 klubber i de 3 lande, og der er altså nogle vurderinger der er helt skæve.

Bare lige for at tage afsæt i vores eget hold:

Rinne vurderes til næsten samme værdi som Magnus Sidelæns.
Og sidstnævnte værdisættes højere end Kusk, Okore og Thelander, samt næsten dobbelt så højt som Tom Van Weert. Pedro Ferreira vurderes til lidt over 1/3 af Magnus' værdi.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Skandinavisk fodbold

Indlæg af Buzz Killington » 7. okt 2020, 19:15

Julgranen skrev:
7. okt 2020, 17:45
Buzz Killington skrev:
7. okt 2020, 13:22
. Dertil så er der grundlag for at påstå at transfermarkts vurderinger er ret pålidelige mht. til at vurdere spillernes markedsværdi, som er en konsekvens af algoritmisk analyse og crowdsourcing (medlemmerne "stemmer" om spillernes værdi)***.

Så jeg syntes egentlig det siger noget interessant og måske mere præcist om det relative styrkeforhold mellem ligaerne.

***Torgler, B.; Schmidt, S.L. What shapes player performance in soccer? Empirical findings from a panel analysis.
Appl. Econ. 2007, 39, 2355–2369.
Jeg er ret uenig. Transfermarkt siger noget om de store ligaer, men meget lidt om de små. Jeg kiggede lige ned over en 5-6 klubber i de 3 lande, og der er altså nogle vurderinger der er helt skæve.

Bare lige for at tage afsæt i vores eget hold:

Rinne vurderes til næsten samme værdi som Magnus Sidelæns.
Og sidstnævnte værdisættes højere end Kusk, Okore og Thelander, samt næsten dobbelt så højt som Tom Van Weert. Pedro Ferreira vurderes til lidt over 1/3 af Magnus' værdi.
De undersøgelser jeg kan finde tager hovedsagligt udgangspunkt i tysk fodbold, hvor transfermarkt historisk (og af gode grunde) har set mest aktivitet blandt brugerne.

Og her bliver det igen påvist at resultaterne er pålidelige. Her e.g. en anden nyere artikel der når til samme konklusion.

Så, jeg syntes ikke der er nogen grund til at have mistillid til transfermarkts crowdsourcing-metode, som metode. Dog går jeg ud fra pålideligheden hænger sammen med graden af engagement blandt transfermarkts brugere. Og hvis der e.g. er meget lidt deltagelse blandt skandinavere, så vil der antageligvis være større udsving spiller for spiller i forhold til deres reelle værdi. Nogle bliver under- og andre overvurderet. Jeg tror dog min gamle statistikprofessor vil påstå at datasettets størrelse udligner fejlvurderingerne overordnet set. Så selvom Magnus bliver overvurderet og Kusk undervurderet (lad os antage), så passer AaB's overordenede markedsværdi nok nogenlunde. Og selv hvis nogle klubber bliver overvurderet og andre undervurderet, så passer ligaens samlede markedsværdi nok også nogenlunde... indtil nogen kan finde en bedre indikator.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Skandinavisk fodbold

Indlæg af Julgranen » 8. okt 2020, 12:41

Buzz Killington skrev:
7. okt 2020, 19:15

Så, jeg syntes ikke der er nogen grund til at have mistillid til transfermarkts crowdsourcing-metode, som metode. Dog går jeg ud fra pålideligheden hænger sammen med graden af engagement blandt transfermarkts brugere. Og hvis der e.g. er meget lidt deltagelse blandt skandinavere, så vil der antageligvis være større udsving spiller for spiller i forhold til deres reelle værdi. Nogle bliver under- og andre overvurderet. Jeg tror dog min gamle statistikprofessor vil påstå at datasettets størrelse udligner fejlvurderingerne overordnet set. Så selvom Magnus bliver overvurderet og Kusk undervurderet (lad os antage), så passer AaB's overordenede markedsværdi nok nogenlunde. Og selv hvis nogle klubber bliver overvurderet og andre undervurderet, så passer ligaens samlede markedsværdi nok også nogenlunde... indtil nogen kan finde en bedre indikator.
Jamen, enig, for så vidt gælder lande som Tyskland og Østrig, hvor det også bruges til at vurdere transferrygters pålidelighed f.eks.
Der er et helt andet aktivitetsniveau.
Men det er algoritmerne jeg godt kan finde fejl ved.

F.eks. er det nigerianske kæmpetalent Akinkunmi Amoo, som Hammarby har bearbejdet et par år inden de kunne skrive kontrakt med ham, betegnet som et supertalent, som også City, Real Madrid, Bayern og flere Premier League-klubber har haft på radaren.
En god halvsæson, og han kan snildt ryge for 20 mio.
Lige nu og her er han vurderet meget lavt, på linje med nogle af deres egne middelmådige talenter.

Og så tager den heller ikke helt højde for profilering, europæisk deltagelse osv.

Eller forhold som nye TV-aftaler og generel opmærksomhed i form af tilskuerpotentiale der løfter f.eks. den svenske liga, og dens salgspriser, enormt. Ove Flindt Bjerg har tidligere været inde på, at det i mange scouts øjne løfter prisen på spillere at de f.eks. kan levere foran 15.000+ tilskuere mange gange om året, i stedet for kun få gange som i Danmark.
Top 4-holdet Norrköping har lige givet over 20 mio. for en af deres hjemvendte helte - noget der var utopi for bare 4-5 år siden.

Begge ligaer mangler kontinuerlig europæisk deltagelse, som et afgørende parameter for at løfte værdien af spillerne - også generelt i ligaen.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Skandinavisk fodbold

Indlæg af jonas386 » 5. mar 2021, 11:45

Marek Hamsik skifter eftersigende til Göteborg. Kan han stadigvæk spille fodbold? Havde helt glemt han eksisterede, men han er kun 33 ser jeg. Sjovt sted at lande. Umiddelbart ville jeg tro, at han kunne finde noget italiensk hvis det endelig skulle være.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Skandinavisk fodbold

Indlæg af Hanga » 5. mar 2021, 12:22

jonas386 skrev:
5. mar 2021, 11:45
Marek Hamsik skifter eftersigende til Göteborg. Kan han stadigvæk spille fodbold? Havde helt glemt han eksisterede, men han er kun 33 ser jeg. Sjovt sted at lande. Umiddelbart ville jeg tro, at han kunne finde noget italiensk hvis det endelig skulle være.
Der er selvfølgelig risikoen for at han ender som Van der Vaart i FCM, men det er godt nok et stærkt navn at hente.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Skandinavisk fodbold

Indlæg af jonas386 » 20. apr 2021, 17:35

Julgranen skrev:
20. apr 2021, 17:28

Men jeg tror nu også meget handler om mentalitet. I Sverige er man lykkedes med præcis det I efterlyser, og der har Allsvenskan aldrig været så populær som nu.
Jeg er selv imponeret over de tilskuertal svensk fodbold har kunnet generere, selvom de selvfølgelig også har flere store byer (Aalborg ville være 10. Største by i Sverige). Dog var det egentlig mit indtryk, at det altid har været noget højere end i DK, og at Sverige ikke på samme måde har været i en bakkedal hvad tilskuertal angår.

Kan du måske sætte lidt ord på hvad man har gjort anderledes, eller evt henvise til noget literatur? Jeg tror på hvad du siger, men det kunne være interessant at høre hvad der er lykkedes i svensk fodbold

*** Jeg har tilladt mig at flytte diskussionen herover, så kamptråden også kan handle om kampen i morgen
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Besvar