Lukas Spalvis

I dette forum debatteres transfers vedrørende AaB Fodbold.
Besvar
Maglau
Allstar
Allstar
Indlæg: 4740
Tilmeldt: 12. aug 2005, 14:32
Geografisk sted: Århus

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af Maglau » 21. jan 2016, 13:02

AllanPedersen skrev:Husk lige kære venner

Den løn forhøjelse i er nogle som siger siger vi ikke havde råd til og derfor måtte indarbejde en klausul
Den havde vi pludselig råd til i dette efterår.. da vi så forsøgte at rette op på den dumme klausul
Men der var det forsent

http://www.tv3sport.dk/fodbold/nyheder/ ... laengelse/

Vi tilbød ham en lønforhøjelse for kun et par måneder siden.. så måske er han alligevel ikke ved vores lønloft?
Der er sgu da ikke noget mærkeligt i at man gerne vil lade en stjernespiller springe lønloftet mod en snarlig gevinst ved et salg og derfor lave en ny aftale uden klausul.

Det er noget helt andet med "en potentiel" - altså en 19 knægt med 12 kampe på bagen.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Gamen

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af Gamen » 21. jan 2016, 13:08

Freddie skrev:
Det bygger jeg på at der er en klausul. Den var jo aldrig kommet hvis Gaarde skulle bestemme.
Spalvis har selvfølgelig fulgt sin rådgiver. Det ville du da også have gjort hvis du havde været i den situation.
Selvfølgelig er der to om en forhandling. Men så kan alle vores ungdomsspillere jo komme og kræve klausuler uden at have bevist noget særligt.
Jeg forstår slet ikke, at alle lukker øjnene for, at det både for AaB (og i dansk topfodbold) er ret ualmindeligt, at man giver et talent der har mindre end 15 kampe på bagen en lang kontrakt, men indfører en frikøbsklausul - og i dette tilfælde en klausul der forringer kontraktens værdi betragteligt.
Jeg tror ikke hverken Bruhn, Børsting eller andre ville komme rendende og bede om frikøbsklausul ved en ganske simpel forlængelse efter et mini-gennembrud.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6403
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af FlæskeFrank » 21. jan 2016, 13:09

Det værste er vel, at selvom Spalvis skulle blive solgt i dette vindue til mellem 20-30 mio kr., så vil en stor del mene, at det er dårlig håndværk af AaB.
- FlæskeFrank

Gamen

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af Gamen » 21. jan 2016, 13:16

FlæskeFrank skrev:Det værste er vel, at selvom Spalvis skulle blive solgt i dette vindue til mellem 20-30 mio kr., så vil en stor del mene, at det er dårlig håndværk af AaB.
Ifht. prisen - det tror jeg næppe. Man kan måske diskutere tidspunktet.
Med en 5-årig kontrakt burde VI have haft retten til at bestemme hvornår han skal skydes af. Den har vi mere eller mindre fraskrevet os ved en klausul, og det kan ende med at koste os de penge vi står til at tjene på et salg nu, f.eks. i placeringspenge eller manglende europæisk deltagelse. At Jönsson eller Helenius kan levere på hans niveau vil nærmest være naturstridigt, deres hidtidige niveau in mente. Vi taler trods alt en spiller som er blandt de mest træfsikre afsluttere i Europa pt.

Jeg er glad for at jeg ikke står med beslutningen - under alle omstændigheder, så er jubeloptimismen vi afsluttede denne halvsæson med ved at lægge sig på et normalt niveau. Det ser ikke ud til meget har ændret sig :-)

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af Pastorius » 21. jan 2016, 13:18

Gamen skrev:
Freddie skrev:
Det bygger jeg på at der er en klausul. Den var jo aldrig kommet hvis Gaarde skulle bestemme.
Spalvis har selvfølgelig fulgt sin rådgiver. Det ville du da også have gjort hvis du havde været i den situation.
Selvfølgelig er der to om en forhandling. Men så kan alle vores ungdomsspillere jo komme og kræve klausuler uden at have bevist noget særligt.
Jeg forstår slet ikke, at alle lukker øjnene for, at det både for AaB (og i dansk topfodbold) er ret ualmindeligt, at man giver et talent der har mindre end 15 kampe på bagen en lang kontrakt, men indfører en frikøbsklausul - og i dette tilfælde en klausul der forringer kontraktens værdi betragteligt.
Jeg tror ikke hverken Bruhn, Børsting eller andre ville komme rendende og bede om frikøbsklausul ved en ganske simpel forlængelse efter et mini-gennembrud.
Det er vel ikke alle vores ungdomsspillere der lige har banket 8 mål ind i en halvsæson hvor vi vandt the double?
Med venlig Hilsen
--
Robert

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3646
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af gravballe » 21. jan 2016, 13:19

FlæskeFrank skrev:Det værste er vel, at selvom Spalvis skulle blive solgt i dette vindue til mellem 20-30 mio kr., så vil en stor del mene, at det er dårlig håndværk af AaB.
Mja.. det er et dumt vindue at sælge i, når klubben ligger som den gør. Det optimale havde været ingen klausul, og så et salg til sommer, så vi kunne satse på en top placering. Er der en klausul, og får vi 20-30m, er man nok nød til at erkende at han skal sælges nu. Bliver han solgt i dette vindue for under 20m, så er det til at få lange løg af. Så så jeg hellere man gik efter en top placering, og så skød ham afsted til sommer til de 12m (eller hvad en klausul nu lyder på)...

KlaskmyggenNoah
Superliga
Superliga
Indlæg: 679
Tilmeldt: 24. jun 2015, 13:23
Favoritspiller: Søren Thorst
Geografisk sted: 9610

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af KlaskmyggenNoah » 21. jan 2016, 13:21

Jesper Schmidt skrev:
KlaskmyggenNoah skrev:
Jeg syns jo at dem der langer ud efter Gaarde siger to ting:

1. Spalvis var bare en knægt med få superligakampe, og derfor ikke kunne sætte hårdt mod hårdt i forhandlinger med AaB
2. Alle kunne se han blve over 20 mill værd på sigt....

og pkt 2 arbejder voldsomt imod pkt 1...
Hvorfor mener du at det skulle være to modsætninger?

Det er klart at en ung gut med ganske få superligakampe vil stå svagere i en forhandling end eksempelvis Thomsen eller Kusk, da man forsøgte at forlænge med dem.

Men jeg synes nu fortsat at det er timingen i det hele som virker mest besynderlig. Hvorfor AaB skulle acceptere en kontrakt som man skulle tro var absolut sidste nødløsning, på det tidspunkt... jeg forstår det simpelthen ikke. Hvorfor forhandlede man ikke videre, på et tidspunkt hvor der nærmest dag for dag blev bedre og bedre økonomiske betingelser i klubben?
Ja hvis det nu nærmest var en universel sandhed, at vi stod med en top angriber på hånden, så ville det jo nok også være et argument for en høj løn fra Spalvis side...et krav som Gaarde sikkert ikke på det tidspunkt kunne indfri.

Men det her kører i ring som før nævnt. Det vi jo egentlig diskuterer er om klausuler er et værktøj AaB skal bruge i forhandlinger med spillere eller ej...Jeg mener det bør undgåes generelt, men kan være et nødvendigt onde, andre åbenbart det er absolut no go...

Jeg håber da også fremadrettet at skuden er nu så meget på ret køl at vi kan undgå det...men derfra og så til at sige at det ikke kan være nødvendigt at kaste det ind i en kontrakt igen, frem for at miste en spiller er langt...
Det bedste, vi nordjyder ved, er vin ad libitum og transferfrie spillere.

Gamen

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af Gamen » 21. jan 2016, 13:24

Pastorius skrev:
Det er vel ikke alle vores ungdomsspillere der lige har banket 8 mål ind i en halvsæson hvor vi vandt the double?
Men det var stadig kun et mini-gennembrud. Det var 4 x 2 mål, og der var også kampe hvor han stort set var usynlig, ud af de 13 kampe hvor han startede inde i den halv-sæson.
Og igen, jeg forholder mig bare til at det er højst usædvanligt at lave en frikøbsklausul i en spillers første prof-kontrakt, både for AaB og i dansk fodbold i det hele taget.
Så er der jo ingen grund til at lave en lang kontrakt, hvis ikke det er for at få det optimale ud af den. Det har du selv efterlyst AaB gør.

N
1. div
1. div
Indlæg: 309
Tilmeldt: 2. jan 2006, 11:48

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af N » 21. jan 2016, 13:25

AllanPedersen skrev:
N skrev:
Pastorius skrev:
Gamen skrev:
Pastorius skrev: De der spekulationer giver altså ingen mening. Sevfølgelig er der en grund til at den klausul er der, og det er selvfølgelig ikke AaB's idé at den skulle det.

Folk brokker sig over de fugle på taget vi muligvis går glip af, men prøv lidt at tænke på hvad vi var gået glip af hvis vi ikke havde forlænget med ham dengang.

Jeg synes kritikken rammer lidt ved siden af - ikke fordi jeg ikke synes der ikke er noget at kritisere for, men det vi reelt burde kritisere - synes jeg - er hvornår og hvor længe vi skriver kontrakter.

Jeg synes det er en tendens til at vi skriver sent med vores talenter eller laver korte kontrakter. Jeg kunne godt tænke mig at vi brugte vores økonomiske kræfter til at satse mere helhjertet på vores talenter slår igennem, og vælge om vi vil skrive lange kontrakter med dem, og hvis ikke så droppe dem helt. Det er der selvfølgelig risici ved. Det kommer til at koste os lidt på talentkontrakter der aldrig folder sig ud, og vi risikerer at få glip af spillere der udvikler sig sent (Det ville måske have kostet en Kusk og en Kasper P), men jeg synes vi er nødt til at gøre tingene mere helhjertet for at have mulighederne for de lidt større gevinster, og for at forlænge med de mere lovende talenter endnu engang - måske to-tre år inden kontraktudløb.
Man er jo nødt til at kigge på forhandlingssituationen. Og er det i den situation nødvendigt med en klausul om transferbeløb?

Igen:
En 19-årig spiller
På tærsklen til sit gennembrud.
Er i hård konkurrence med 3 andre angribere på daværende tidspunkt.
Har 1 år tilbage af sin kontrakt, og vil gerne fortsætte sin udvikling i AaB.

Med disse fakta in mente, hvorfor skulle vi så give Spalvis en klausul i kontrakten? Vi havde masser af luft i lønbudgettet. Samme år henter vi således Helenius og Enevoldsen, samt Jönsson på en 2-årig kontrakt, og slap ovenikøbet af med både Due og Curth, hvoraf særligt førstnævnte må have haft en god løn.

Du vælger at se på hans udvikling retrospektivt (og det gør Allan sådan set også), faktum er bare at Spalvis på daværende tidspunkt ikke var meget mere end upcoming - han havde sammenlagt 10 kampe for AaB! Der lå ikke bare en fast startplads og ventede på ham.

Her skrev vi rent faktisk en lang kontrakt med en spiller, men med den lille passus om at han kunne gå for 10 mio. efter 2 år, hvilket gør længden af den fuldstændig irrelevant. Normalt burde vi kunne score et langt højere beløb på en spiller på lang kontrakt, med det annulleres af klausulen. Vi burde have spillet på andre incitamenter i kontrakten, og det burde slet ikke have været noget problem med en ung spiller, der på daværende tidspunkt kun lige havde tilspillet sig en startplads pga. andres fravær.

Klausulen er der formentlig, fordi AaB ikke stod fast i forhandlingerne og accepterede en klausul i en situation hvor vi kunne have skruet på andre knapper. AaB havde det økonomiske råderum til det.
Henner Janzen er en agent AaB kender godt, og har forhandlet med et utal af gange om forskellige spillere i godt 10 år. Han har altid lagt vægt på at der findes en god plan for hans spillere, og kan næppe have været utilfreds med at AaB havde spillet Spalvis op fra ingenting, og pludselig dyrket hans talent. Derfor kan jeg på ingen måder se, at AaB stod i en situation der retfærdiggjorde en klausul. Medmindre man var for nærige, eller slet og ret undervurderede situationen - og det er en ærlig sag. Men det er også en fodfejl der nu formentlig ender med at koste os millioner.
Klausulen interesserer mig ikke stort. Min konklusion baseret på de forhåndenværende oplysninger er at den er der, og min holdning er, at det er den sikkert fordi det (alt taget i betragtning) ikke kunne undgås.

Uanset hvad så hæfter jeg mig også ved, at vi er bedre stillet med det Spalvis allerede har præsteret + 10+ mill i transfer end jeg havde forestillet mig, da kontraktforlængelsen blev indgået, selvom han ovenikøbet har været knæskadet i den mellemliggende periode.
Er som altid enig når Pastorious skriver noget. Det kunne ikke siges bedre. 10 eller 20 mill, hvem ku på det tidspunkt sige hvad der ville blive det rigtige. Var han 60 mill værd nu var 20 millioner jo også latterligt i alles øjne.

Hvad PEA kunne se dengang har agenten og udenlandske agenter nok også allerede set, man kan nemt forestille sig at Spalvis har siddet med alle kortene.
En spiller sidder jo ikke bare automatisk med alle kortene, hvorfor går du udfra vi er taberne inden vi har sat os ved bordet?

Spalvis spillede kun fordi Jønsson var skadet, han var fravalgt hele efteråret.. prøv nu lige at huske hvordan situationen var.
Han var et talent der lige var opstået.. Vi så noget i ham i træningen, vi har da som hans klub en bedre indsigt end de andre.
Og han ønskede meget tydeligt at blive, han sagde direkte til medierne i måneden før at han ville blive i AaB.

Hvis han har alle kort i den situation, udelukkende fordi han er god til fodbold.. har alle spillerne så ikke alle kort på hånden? i alle situationer
Når Pohl introducers til spilletid.. har han så ikke alle kort?
Har børsting ikke lige fået alle kort?

jeg synes det er helt sort vi kigger sådan på det, og så forstår jeg da godt vi taber de her klausuler på gulvet.

Spalvis har været lige så afhængig af os som vi har været af ham, hvis ikke mere.
For vi skal sku nok klare os som klub uden ham, men han var ved at droppe fodbolden da vi tog ham ind.
Amen hvordan kan du sammenligne ham med andre i kontraktforhandling og samtidig sige at han er 20 mill værd? Det er jo ikke noget kun ene og alene PEA kunne se. Agenter og andre udviklingsklubber flokkedes jo om unge talenter og han kunne frit signe med en anden klub 6 måneder efter.

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3646
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af gravballe » 21. jan 2016, 13:41

http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/da ... er/5918041
Sporting Lissabon byder i omegnen af 13-14 mio. kr. for Lukas Spalvis - agent bekræfter bud
Jeg håber godt nok det er et sommer salg så, til det beløb. Hvis han sælger ham for det, er gaarde udulig!

Imer
2. div
2. div
Indlæg: 249
Tilmeldt: 28. apr 2008, 15:24

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af Imer » 21. jan 2016, 13:43

http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/da ... er/5918041
Ifølge Ekstra Bladets oplysninger har AaB fået et bud i omegnen af 21 mio. kr. for Spalvis fra den kinesiske klub Henan Jianye, der vil hente angriberen til klubben
- Jeg kan bekræfte, at Sporting Lissabon har budt på Spalvis, siger Henner Janzen
.
Sporting Lissabon menes at være villig til at betale i omegnen af 13-14 mio. kr. for Superligaens topscorer.
Hvis de kun er villige til at give 13-14 mio. kr., så sælger vi ham sgu bare for 12 mio. til sommer. Jeg håber virkelig ikke, at AaB siger ja tak til tilbuddet fra Sporting.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14784
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af Hanga » 21. jan 2016, 13:45

Hvis differencen kun er 2 millioner på salg nu og til sommer, er det en no brainer, at vi skal vente til sommer!
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

AllanPedersen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1916
Tilmeldt: 5. mar 2009, 16:54
Favoritspiller: Chris Rolfe

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af AllanPedersen » 21. jan 2016, 13:46

Som du og nogen af de andre skriver N

Så giver det jo slet ikke mening at holde møderne. de kan jo bare sende deres krav og så må vi skrive under
vi er bundet på hænder og fødder.. VI HAR IKKE ANDRE MULIGHEDER
end at gå med til alle de unge talenters krav..

COME ON.. han havde spillet 10 kampe.. han var erstatning i angrebet..
Den er ikke længere end Gaarde bare for en gangs skyld i det lokale skal sige

"Hej du.. det er fint nok du gerne vil være sikker på at skulle vidre, og vi vil gerne hjælpe.
men vi har historisk set mistet en del penge på de her klausuler, så du får ikke så lav en klausul.
For det giver vi ikke til vores spillere. det er et princip vi har.
Men du får stadig en rigtig god kontrakt her.."

AaB er ikke det første sted på jorden til at skulle indføre et princip der ikke nødvendigvis gør folk glade når de skal skrive kontrakter.
Det er i godt med på Ikke?
Det virker også til de andre klubber har gjort det.
ignoreret brugere: Buzz, MrBang, Jasper Schmidt

ContractManager
Ynglinge
Ynglinge
Indlæg: 80
Tilmeldt: 4. jul 2013, 22:26
Favoritspiller: ...ingen over klubben
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af ContractManager » 21. jan 2016, 13:47

gravballe skrev:http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/da ... er/5918041
Sporting Lissabon byder i omegnen af 13-14 mio. kr. for Lukas Spalvis - agent bekræfter bud
Jeg håber godt nok det er et sommer salg så, til det beløb. Hvis han sælger ham for det, er gaarde udulig!
Det må da være en stor fed kæmpe joke, hvis vi overhovedet OVERVEJER det tilbud... Så er det at gå efter en top3 placering langt mere værd for både klub og fans...
Det bedste vi nordjyder ved, er vin ad libitum og transferfrie spillere.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9615
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af Buzz Killington » 21. jan 2016, 14:01

ContractManager skrev:
gravballe skrev:http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/da ... er/5918041
Sporting Lissabon byder i omegnen af 13-14 mio. kr. for Lukas Spalvis - agent bekræfter bud
Jeg håber godt nok det er et sommer salg så, til det beløb. Hvis han sælger ham for det, er gaarde udulig!
Det må da være en stor fed kæmpe joke, hvis vi overhovedet OVERVEJER det tilbud... Så er det at gå efter en top3 placering langt mere værd for både klub og fans...
De er tossede med del-ejerskab i Portugal, saa lad os sige 15 mio og 35% af videresalg. Done deal.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

AllanPedersen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1916
Tilmeldt: 5. mar 2009, 16:54
Favoritspiller: Chris Rolfe

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af AllanPedersen » 21. jan 2016, 14:03

35% af en bænkevarmers kontrakt...

Så vil jeg hellere have 50% af Blockbuster..

Eller tror i han får spilletid i Sporting?
ignoreret brugere: Buzz, MrBang, Jasper Schmidt

seamann

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af seamann » 21. jan 2016, 14:07

Det mest bemærkelsesværdige er vel den åbentmundethed, der er fra Spalvis agent. Han skal da bare flette næbbet indtil der evt er en aftale. Ham bør AaB undgå fremover.

AllanPedersen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1916
Tilmeldt: 5. mar 2009, 16:54
Favoritspiller: Chris Rolfe

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af AllanPedersen » 21. jan 2016, 14:08

seamann skrev:Det mest bemærkelsesværdige er vel den åbentmundethed, der er fra Spalvis agent. Han skal da bare flette næbbet indtil der evt er en aftale. Ham bør AaB undgå fremover.
Sivebæk stod inde på strøget 5 timer om dagen og sang, sange om Kusk's frikøbs klausul.. i dette tilfælde er de nærmest tilbage længet ved siden af.
ignoreret brugere: Buzz, MrBang, Jasper Schmidt

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9615
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af Buzz Killington » 21. jan 2016, 14:11

AllanPedersen skrev:35% af en bænkevarmers kontrakt...

Så vil jeg hellere have 50% af Blockbuster..

Eller tror i han får spilletid i Sporting?
Jeg er nok naaet til det punkt for jeg ikke laengere kan skelne mellem hvornaar du stiller et reelt spoergmaal, og hvornaar det er tale teenage-sarkasme. Men jeg tager det som et reelt spoergsmaal og siger:

...Ja, jeg tror han faar spilletid i Sporting. Sporting er en af de bedste udviklingsklubber i verden, og den portugisiske liga har et niveau hvor man toer give de unge chancen. Hvis Sporting byder paa en af vores spillere, saa er det en langt stoerre garanti for at spilleren har hvad der skal til, end hvad Pylle f.eks. mener.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

hje1980
Allstar
Allstar
Indlæg: 3537
Tilmeldt: 24. apr 2007, 13:25
Geografisk sted: 9230

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af hje1980 » 21. jan 2016, 14:12

AllanPedersen skrev:Husk lige kære venner

Den løn forhøjelse i er nogle som siger siger vi ikke havde råd til og derfor måtte indarbejde en klausul
Den havde vi pludselig råd til i dette efterår.. da vi så forsøgte at rette op på den dumme klausul
Men der var det forsent

http://www.tv3sport.dk/fodbold/nyheder/ ... laengelse/

Vi tilbød ham en lønforhøjelse for kun et par måneder siden.. så måske er han alligevel ikke ved vores lønloft?
Også STOR forskel på foråret 2014 og efteråret 2015 rent økonomisk for AaB... MEGET STOR forskel...

Besvar