Joakim Mæhle

I dette forum debatteres transfers vedrørende AaB Fodbold.
Besvar
Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Joakim Mæhle

Indlæg af Julgranen » 19. dec 2020, 12:21

jonas386 skrev:
19. dec 2020, 12:07
Så sådan rent hypotetisk ville der ikke være noget i vejen for at hente en spiller med eksempelvis 50% videresalg, (mod et afslag i prisen) for derefter at skrive en ny kontrakt med spilleren kort efter den første, og dermed fjerne videresalgsklausulen? Det lyder lidt som noget rod, og må da åbne op for alle mulige typer af svindel, og ufine tricks for at spare et par millioner her og der.
Nej, det jeg er ude i her, er at det er relevant at kende kontraktlængden på Mæhles oprindelige kontrakt, for såfremt den ville have udløbet i efteråret 2020, så kan videresalgsklausulen også være irrelevant, hvis den er skruet sammen på samme måde som det eksempel jeg har vist ovenfor.
I den nye kontrakt, så følger videresalgsklausulen ikke automatisk med, hvis kontrakten går ud over den oprindelige kontraktlængde, og skiftet sker efter dens udløb. Sådan forstår jeg det.

Sådan KAN det være. Den kan også være skruet sammen sådan, at det blot er ved næste klubskifte. Det aner vi intet om - ECA (hvor Gaarde også sad) har flere gange lagt ud, at det er op til klubberne selv at sikre, at deres juridiske formuleringer ved en videresalgsklausul inkluderer alt, fordi det kan være forskelligt skruet sammen. Jeg tænker at det er den slags man diskuterer ved et klubskifte - hvordan klausulen skal gælde.

Og klausuler kan også ændres undervejs, hvis man fattes penge. Vi købte f.eks. Universitario ud af Flores' kontrakt inden vi solgte ham.

Patmand
Allstar
Allstar
Indlæg: 1629
Tilmeldt: 26. apr 2014, 16:12

Re: Joakim Mæhle

Indlæg af Patmand » 19. dec 2020, 12:33

jonas386 skrev:
19. dec 2020, 12:07
Julgranen skrev:
19. dec 2020, 12:00
Ron Paul skrev:
18. dec 2020, 23:22
Kan du give eksempler på videresalgsklausuler, der er bortfaldet, fordi spilleren har underskrevet en ny kontrakt?
Det eneste eksempel der udspecificerer det, er en tidl. afrikansk topangriber, Benjani, der advarer klubber i hjemlandet mod at tro at alt er sikret med en videresalgsklausul.
Da han forlængede sin kontrakt inden skiftet til Premier League, så var hans tidligere klubs sportsdirektør nødt til selv at rejse til Frankrig for at sikre at den også blev indføjet i den nye kontrakt.

Jeg kender ikke til FIFA's transfer-system, men her ser det ud som videresalgsklausulen skal ligge som et selvstændigt bilag til den kontrakt spilleren skifter på.
Her er en sag fra FIFA, hvor det fremgår at videresalgsklausulen gælder kontraktperioden - altså ikke 7 eller 8 år, som i mit eksempel med kontraktforlængelser, men kontraktperioden for den indgåede kontrakt.
https://resources.fifa.com/image/upload ... vewgsbtkp3

I denne artikel fremgår det også, at Wigan's videresalgskontrakt kun gælder de 4 år kontrakten gælder, og altså ikke hvis han bliver der længere end 4 år. Så det er et bortfald af videresalgsklausul ved udløb af den oprindelige kontrakt, og uafhængig af forlængelse.
https://www.wigantoday.net/sport/footba ... ed-2939269
Så sådan rent hypotetisk ville der ikke være noget i vejen for at hente en spiller med eksempelvis 50% videresalg, (mod et afslag i prisen) for derefter at skrive en ny kontrakt med spilleren kort efter den første, og dermed fjerne videresalgsklausulen? Det lyder lidt som noget rod, og må da åbne op for alle mulige typer af svindel, og ufine tricks for at spare et par millioner her og der.
Nej, du har ikke forstået hvad der blev skrevet. Læs igen.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Joakim Mæhle

Indlæg af jonas386 » 19. dec 2020, 13:09

Julgranen skrev:
19. dec 2020, 12:21
jonas386 skrev:
19. dec 2020, 12:07
Så sådan rent hypotetisk ville der ikke være noget i vejen for at hente en spiller med eksempelvis 50% videresalg, (mod et afslag i prisen) for derefter at skrive en ny kontrakt med spilleren kort efter den første, og dermed fjerne videresalgsklausulen? Det lyder lidt som noget rod, og må da åbne op for alle mulige typer af svindel, og ufine tricks for at spare et par millioner her og der.
Nej, det jeg er ude i her, er at det er relevant at kende kontraktlængden på Mæhles oprindelige kontrakt, for såfremt den ville have udløbet i efteråret 2020, så kan videresalgsklausulen også være irrelevant, hvis den er skruet sammen på samme måde som det eksempel jeg har vist ovenfor.
I den nye kontrakt, så følger videresalgsklausulen ikke automatisk med, hvis kontrakten går ud over den oprindelige kontraktlængde, og skiftet sker efter dens udløb. Sådan forstår jeg det.

Sådan KAN det være. Den kan også være skruet sammen sådan, at det blot er ved næste klubskifte. Det aner vi intet om - ECA (hvor Gaarde også sad) har flere gange lagt ud, at det er op til klubberne selv at sikre, at deres juridiske formuleringer ved en videresalgsklausul inkluderer alt, fordi det kan være forskelligt skruet sammen. Jeg tænker at det er den slags man diskuterer ved et klubskifte - hvordan klausulen skal gælde.

Og klausuler kan også ændres undervejs, hvis man fattes penge. Vi købte f.eks. Universitario ud af Flores' kontrakt inden vi solgte ham.
Okay på den led. Jeg fangede godt det med kontraktens oprindelige udløb, og i mit scenarie ville der nok være blevet skrevet en kort kontrakt i første omgang, og en lovning på bonus ift forlængelse for at give mening.

Kan godt huske Flores sagen. Men det er vel også meget naturligt, hvis Universitario har regnet med x millioner fra et videresalg og kan se, at Flores ikke præsterer, og begynder at frygte han slet ikke bliver solgt. Så er det måske bedre at sælge klausulen for et mindre beløb nu og her. Men det er jo en individuel vurdering fra gang til gang.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Ron Paul
Ynglinge
Ynglinge
Indlæg: 89
Tilmeldt: 6. okt 2013, 13:47

Re: Joakim Mæhle

Indlæg af Ron Paul » 19. dec 2020, 17:12

Julgranen skrev:
19. dec 2020, 12:00
Det eneste eksempel der udspecificerer det, er en tidl. afrikansk topangriber, Benjani, der advarer klubber i hjemlandet mod at tro at alt er sikret med en videresalgsklausul.
Da han forlængede sin kontrakt inden skiftet til Premier League, så var hans tidligere klubs sportsdirektør nødt til selv at rejse til Frankrig for at sikre at den også blev indføjet i den nye kontrakt.
Det er ikke ligefrem nogen pålidelig kilde, som man kan konkludere noget ud fra. Et par tvivlsomme Zimbawianske medier har beskrevet sagen, og alle tvisterne her virker til at bunde i en konflikt om, hvorvidt de zimbabwianske spillere var på fri transfer eller ej. Det er nok nærmere nærmere et udtryk for, at afrikanske klubber er udsat for korruption, og at små klubber bliver røvrendt af større klubber.
Julgranen skrev:
19. dec 2020, 12:00
Jeg kender ikke til FIFA's transfer-system, men her ser det ud som videresalgsklausulen skal ligge som et selvstændigt bilag til den kontrakt spilleren skifter på.
Her er en sag fra FIFA, hvor det fremgår at videresalgsklausulen gælder kontraktperioden - altså ikke 7 eller 8 år, som i mit eksempel med kontraktforlængelser, men kontraktperioden for den oprindeligt indgåede kontrakt.
https://resources.fifa.com/image/upload ... vewgsbtkp3
Her synes jeg, at du fejlfortolker. Der står "contract period". Der er ikke grundlag for at sige, at det kun skulle dække over den 'oprindeligt indgåede kontrakt'. Hvis man forlænger en kontrakt, forlænger man bare kontraktperioden.
Julgranen skrev:
19. dec 2020, 12:00
I denne artikel fremgår det også, at Wigan's videresalgsklausul kun gælder i de 4 år kontrakten gælder, og altså ikke hvis han bliver der længere end 4 år. Så det er et bortfald af videresalgsklausul ved udløb af den oprindelige kontrakt, og uafhængig af forlængelse.
https://www.wigantoday.net/sport/footba ... ed-2939269
Præcis, og det er også delvist min pointe. Parterne kan sagtens aftale, at en videresalgsklausul kun skal gælde x antal år. Men så skal det være udtrykkeligt aftalt. Det kan ikke være udgangspunktet i en videresalgsklausul, og det er for den sælgende klub et indskrænkende vilkår i klausulen. Derfor er det i min optik forkert at antage, at det automatisk skulle være et vilkår i Mæhles handel. Det lader til, at den slags vilkår i klausulerne er så sjældent forekommende, at det ikke er noget, vi behøver at frygte.

Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Joakim Mæhle

Indlæg af Julgranen » 19. dec 2020, 17:33

Ron Paul skrev:
19. dec 2020, 17:12
Præcis, og det er også delvist min pointe. Parterne kan sagtens aftale, at en videresalgsklausul kun skal gælde x antal år. Men så skal det være udtrykkeligt aftalt. Det kan ikke være udgangspunktet i en videresalgsklausul, og det er for den sælgende klub et indskrænkende vilkår i klausulen. Derfor er det i min optik forkert at antage, at det automatisk skulle være et vilkår i Mæhles handel. Det lader til, at den slags vilkår i klausulerne er så sjældent forekommende, at det ikke er noget, vi behøver at frygte.
Hvor ved du fra, at det ikke er et ofte brugt vilkår og mere end "sjældent forekommende"?

Det virker da mindst ligeså indskrænkende for den købende klub, at de 7-8 år senere skal forholde sig til en videresalgsklausul der gik på potentialet.
Talenter går jo typisk på 3-4-5 år lange kontrakter, og derfor virker det mere naturligt at en sådan klausul gælder kontraktperioden, hvor man kan forvente at deres talent forløses.

Jeg er ikke lige så skråsikker på det faktum, som du tilsyneladende er. Men det afhænger også af Mæhles kontraktlængde, som vi ikke rigtigt kender.

Ron Paul
Ynglinge
Ynglinge
Indlæg: 89
Tilmeldt: 6. okt 2013, 13:47

Re: Joakim Mæhle

Indlæg af Ron Paul » 19. dec 2020, 18:06

Julgranen skrev:
19. dec 2020, 17:33
Hvor ved du fra, at det ikke er et ofte brugt vilkår og mere end "sjældent forekommende"?
Jeg skriver ikke, at jeg ved det. Jeg vurderer det.
Julgranen skrev:
19. dec 2020, 17:33
Det virker da mindst ligeså indskrænkende for den købende klub, at de 7-8 år senere skal forholde sig til en videresalgsklausul der gik på potentialet.
Talenter går jo typisk på 3-4-5 år lange kontrakter, og derfor virker det mere naturligt at en sådan klausul gælder kontraktperioden, hvor man kan forvente at deres talent forløses.
Det har ikke så meget med indskrænkende/betingede vilkår at gøre. Det, du taler om her, er, hvem der skal bære risikoen for, at spilleren ikke opnår en potentiel værdi på et senere tidspunkt. Det er som udgangspunkt køberen, da risikoen overgår til denne ved købet. Hvis jeg var rådgiver for en købende fodboldklub og skulle gardere mig imod det hensyn du opstiller, ville jeg i de her tilfælde anbefale et vilkår om, at en videresalgsklausul kun skulle udløses, hvis salgssummen er højere end købssummen. Det er mig bekendt også et almindeligt vilkår i videresalgsklausuler.

Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Joakim Mæhle

Indlæg af Julgranen » 19. dec 2020, 18:25

Ron Paul skrev:
19. dec 2020, 18:06
Det har ikke så meget med indskrænkende/betingede vilkår at gøre. Det, du taler om her, er, hvem der skal bære risikoen for, at spilleren ikke opnår en potentiel værdi på et senere tidspunkt. Det er som udgangspunkt køberen, da risikoen overgår til denne ved købet. Hvis jeg var rådgiver for en købende fodboldklub og skulle gardere mig imod det hensyn du opstiller, ville jeg i de her tilfælde anbefale et vilkår om, at en videresalgsklausul kun skulle udløses, hvis salgssummen er højere end købssummen. Det er mig bekendt også et almindeligt vilkår i videresalgsklausuler.
Hvis jeg var rådgiver for en købende fodboldklub ville jeg sige: spilleren vil skifte til os. Det vil være naturligt at I som sælgende klub får mulighed for at få del i transferen, hvis spilleren udvikler sig som håbet de næste år, men ikke ud over kontraktlængden.

Jeg tænker, at du kan have lige så meget ret som jeg har. Mæhle ville meget gerne væk, og AaB kunne ikke tale ham fra det. Det kan ligeså vel være at den videresalgsklausul har været bundet op på den oprindelige kontrakts løbetid, som at den har været bundet op på et vilkår om videresalgsklausul uanset hvornår det sker.
Det ved vi ingenting om.

Sandsynligheden er selvfølgelig størst for at Genk skrev mere end 3 år med Mæhle oprindeligt, og at det er derfor er lidt omsonst hvis han sælges til januar, hvor den oprindelige kontrakt ikke ville være udløbet.

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar
Indlæg: 1985
Tilmeldt: 7. jul 2005, 22:42

Re: Joakim Mæhle

Indlæg af Søgaard » 19. dec 2020, 23:10

Nul Mæhle i aftenens kamp og ingen meldinger om skader, så det lugter da lidt 🙂
Aalborg BK 1885!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Joakim Mæhle

Indlæg af Pastorius » 21. dec 2020, 09:40

Med venlig Hilsen
--
Robert

Maglau
Allstar
Allstar
Indlæg: 4719
Tilmeldt: 12. aug 2005, 14:32
Geografisk sted: Århus

Re: Joakim Mæhle

Indlæg af Maglau » 21. dec 2020, 10:17

Fint beløb og selv en eventuel videresalgsklausul på 10% er penge ned i kassen, som vi sagtens kan bruge på højre back og i angrebet.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Brugeravatar
Sauer
Allstar
Allstar
Indlæg: 2161
Tilmeldt: 29. mar 2009, 12:00
Geografisk sted: København

Re: Joakim Mæhle

Indlæg af Sauer » 21. dec 2020, 10:38

Maglau skrev:
21. dec 2020, 10:17
Fint beløb og selv en eventuel videresalgsklausul på 10% er penge ned i kassen, som vi sagtens kan bruge på højre back og i angrebet.
Måske de har ændret beløbet i artiklen, men der står 59 mio. kr (8 mio. EUR).

Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Joakim Mæhle

Indlæg af Julgranen » 21. dec 2020, 10:41

Sauer skrev:
21. dec 2020, 10:38
Måske de har ændret beløbet i artiklen, men der står 59 mio. kr (8 mio. EUR).
Italienske medier taler nu om 11 mio. euro + bonusser - op mod 15 mio. euro., hvis de udløses.

7100AAB
Miniput
Miniput
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15. jan 2011, 18:54
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: Vejle

Re: Joakim Mæhle

Indlæg af 7100AAB » 21. dec 2020, 10:52

Jeg kan se andre medier bl.a. Het Nieuwsblad skriver €11 mill. + add ons. Den kan ende med en salgspris på €15 mill.

Vi må håbe, at denne pris er den rigtige, ikke de €8 mill som BT skriver.

€11 mill + add ons passer også bedre med den pris Genk forventer ifølge belgiske medier.

Maglau
Allstar
Allstar
Indlæg: 4719
Tilmeldt: 12. aug 2005, 14:32
Geografisk sted: Århus

Re: Joakim Mæhle

Indlæg af Maglau » 21. dec 2020, 11:10

Julgranen skrev:
21. dec 2020, 10:41
Sauer skrev:
21. dec 2020, 10:38
Måske de har ændret beløbet i artiklen, men der står 59 mio. kr (8 mio. EUR).
Italienske medier taler nu om 11 mio. euro + bonusser - op mod 15 mio. euro., hvis de udløses.
Det har jeg løst ;) de 8 mio € er beløbet til den nuværende klub - resten er til os, det har de overset :cool:
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Brugeravatar
mich1596
Allstar
Allstar
Indlæg: 1120
Tilmeldt: 4. dec 2007, 10:34
Favoritspiller: Peter Rasmussen, IB, minni og Lucas Andersen.
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Re: Joakim Mæhle

Indlæg af mich1596 » 22. dec 2020, 02:19

Tror du/i virkelig han ryge for 59/69 til atalanta efter et bud på 100 og et derefter forlangende af 110/115 for 4 mdr siden fra, var det marseille der blev afvist?
samt efterfølgende succes på et a-landshold der er seedet i øverste lag i nations leauge samt slutrundedeltager, tror sgu vi kommer højere op.
Flyt capoen ind på midten !! udvid spar nord. skab stemning som før:-)

Brugeravatar
Mini-p
Superliga
Superliga
Indlæg: 736
Tilmeldt: 13. jul 2007, 11:01
Geografisk sted: NEW YORK

Re: Joakim Mæhle

Indlæg af Mini-p » 22. dec 2020, 10:42

Der findes ikke noget midt i mellem. Enten er man dårlig eller også er man god. I dag var vi midt i mellem. - Gary Lineker

Brugeravatar
mich1596
Allstar
Allstar
Indlæg: 1120
Tilmeldt: 4. dec 2007, 10:34
Favoritspiller: Peter Rasmussen, IB, minni og Lucas Andersen.
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Re: Joakim Mæhle

Indlæg af mich1596 » 22. dec 2020, 11:18

Hold da kæft, der mistede de lige 25 mill på sommerens stunt, troede sgu han ville ende i France for 100 mill.
Flyt capoen ind på midten !! udvid spar nord. skab stemning som før:-)

Uldahl
Allstar
Allstar
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 29. feb 2016, 06:46
Favoritspiller: Rade Prica
Geografisk sted: Spanien

Re: Joakim Mæhle

Indlæg af Uldahl » 22. dec 2020, 12:42

https://www.bt.dk/fodbold/medier-aftale ... l-atalanta

8 millioner € + bonuser. Mæhle har skrevet til 2025.

9000AA
Superliga
Superliga
Indlæg: 678
Tilmeldt: 7. aug 2016, 18:28

Re: Joakim Mæhle

Indlæg af 9000AA » 22. dec 2020, 15:34

Måske det er besvaret, men har ikke læst hele tråden. Har set et sted at vi får 10-15% i videresalg. Og så kommer der brænder udviklings penge oveni, fra han var ung, så vi nærmer os 15-20% af de 75 millioner, eller er jeg helt ved siden af?!

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Joakim Mæhle

Indlæg af Yankee » 22. dec 2020, 15:42

mich1596 skrev:
22. dec 2020, 02:19
Tror du/i virkelig han ryge for 59/69 til atalanta efter et bud på 100 og et derefter forlangende af 110/115 for 4 mdr siden fra, var det marseille der blev afvist?
samt efterfølgende succes på et a-landshold der er seedet i øverste lag i nations leauge samt slutrundedeltager, tror sgu vi kommer højere op.
Nej jeg tror ikke han er mere værd. I sommers ville Genk ikke sælge - nu er de ude og aktivt prøve at få ham solgt. Det smitter selvfølgelig af på prisen. Genk spillede højt spil i sommers og tabte.

Besvar