Træneremner

I dette forum debatteres transfers vedrørende AaB Fodbold.
Besvar
Gamen

Re: Træneremner

Indlæg af Gamen » 28. nov 2018, 11:20

Hanga skrev:
28. nov 2018, 10:59
Kent er uden tvivl en træner med kæmpe format, det har han vist flere gange. Lige i denne situation synes jeg dog at man må medtage den forskel, at Kent helt åbenlyst ikke indfriede klubbens målsætninger, mens Wieghorst har været tæt på. Det er ikke for at forsvare Wieghorst, for jeg har fra dag 1 været skeptiker og er kun blevet bekræftet heri, men det må være sværere at forstå sin fyreseddel, når man sidste sæson opfyldte klubbens officielle målsætning og pt. ligger lige på vippen til at gøre det igen.
Kent Nielsen havde et højre pointsnit end Wieghorst, da han blev fyret. Allan Gaarde lægger til grund for fyringen, at pilen ikke har peget opad for Wieghorst hverken spillemæssigt, målt på underholdningsværdi og point eller på holdets udvikling.
Ergo har han ikke opfyldt målsætningen, og dét han blev ansat på. Hvilket var at spille underholdende, fremadrettet fodbold. Hans forgænger blev jo netop ikke fyret grundet dårlig pointhøst, men fordi han ikke leverede den type fodbold der var forventet.

Jeg synes ikke de to situationer adskiller sig nævneværdigt, med tanke på at OB kun lige missede målsætningen i 2 af årene.

Man kan ikke forvente at sidde sikkert i sædet, når man fejler på alle andre parametre end den resultatmæssige målsætning, som er lidt fluffy. Når AaB mener top 6, så mener de jo ikke 15-20 point udenfor de europæiske pladser.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Træneremner

Indlæg af Pastorius » 28. nov 2018, 11:22

Gamen skrev:
28. nov 2018, 11:03
En eller anden spurgte til Verbeek.

Han er en meget direkte, umiddelbar træner. En træner, der stiller hårde krav til sine spillere. Autoritær og meget fokuseret på fysisk træning.

Blev angiveligt kaldt "Rambo" i Feyenoord, fordi han trænede i styrkerummet sammen med spillerne og tog teten under løbeturene.

Han er meget atypisk - en træner som ikke passer ind i de finere klubber, men som passer godt ind i klubber hvor tilskuerne forventer benhårdt arbejde og fight HVER gang.
Kræver meget af organisationen omkring ham, og stikker ikke op for bollemælk hvis der er noget han er utilfreds med.

Har spillet klassisk hollandsk 4-3-3 i Eredivisie, men varieret hans taktik meget udenfor Holland. 3-5-2, 4-5-1 osv.

Han har en skarp facon, ja, men måske er det netop det der skal til. Hans bedste præstationer har været i klubber med stærkt ungdomsarbejde - Heerenveen og AZ Alkmaar.
Jeg ser ham slet ikke som en profil der passer ind i AaB. Mest af alt er hans facon helt gal, jeg kan ikke forestille mig en AaB-træner der opfører sig som sådan en spradebasse, med det sprog og den mangel på fingerspitzgefühl.

...på den anden side havde jeg heller aldrig forestillet mig en AaB bestyrelsesformand der offentlig, bagefter går ud og siger at Wieghorst ikke var vores førstevalg, så måske er der nye toner på vej, men jeg håber det ikke.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14707
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Træneremner

Indlæg af Hanga » 28. nov 2018, 11:23

Er det kun mig eller lyder beskrivelsen af hollænderen fuldstændig som Ricardo Moniz? Her skræmmer sporerne i hvert fald.

Jeg har efterlyst en "større personlighed" men her tænker jeg mere på en der kan skabe energi og positivitet omkring AaB. En som kan løfte spillerne og indgyde selvtillid. Store krav og hård træning kan være godt men kun hvis spillerne føler sig værdsat og trygge i det, tror jeg - i hvert fald i dansk mentalitet. Og så kommer der altså sjældent noget godt ud af skænderier med medierne.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Træneremner

Indlæg af Pastorius » 28. nov 2018, 11:24

Gamen skrev:
28. nov 2018, 11:20

Kent Nielsen havde et højre pointsnit end Wieghorst, da han blev fyret. Allan Gaarde lægger til grund for fyringen, at pilen ikke har peget opad for Wieghorst hverken spillemæssigt, målt på underholdningsværdi og point eller på holdets udvikling.
Ergo har han ikke opfyldt målsætningen, og dét han blev ansat på. Hvilket var at spille underholdende, fremadrettet fodbold. Hans forgænger blev jo netop ikke fyret grundet dårlig pointhøst, men fordi han ikke leverede den type fodbold der var forventet.

Jeg synes ikke de to situationer adskiller sig nævneværdigt, med tanke på at OB kun lige missede målsætningen i 2 af årene.

Man kan ikke forvente at sidde sikkert i sædet, når man fejler på alle andre parametre end den resultatmæssige målsætning, som er lidt fluffy. Når AaB mener top 6, så mener de jo ikke 15-20 point udenfor de europæiske pladser.
Søndergaard blev fyret fordi han mistede overblikket og gik i panik. Hverken resultater eller spil havde isoleret set været nok til at han var røget på det tidspunkt, hvis der havde været styr over det på træningsbanen, og man var tilfreds med den måde der blev arbejdet på mellem kampene.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Træneremner

Indlæg af Pastorius » 28. nov 2018, 11:25

Hanga skrev:
28. nov 2018, 11:23
Er det kun mig eller lyder beskrivelsen af hollænderen fuldstændig som Ricardo Moniz? Her skræmmer sporerne i hvert fald.

Jeg har efterlyst en "større personlighed" men her tænker jeg mere på en der kan skabe energi og positivitet omkring AaB. En som kan løfte spillerne og indgyde selvtillid. Store krav og hård træning kan være godt men kun hvis spillerne føler sig værdsat og trygge i det, tror jeg - i hvert fald i dansk mentalitet. Og så kommer der altså sjældent noget godt ud af skænderier med medierne.
Bedømt på de klip jeg har set, er han helt uden empati og situationsfornemmelse. Jeg tror ikke på ham, uanset hvad han andre egenskaber så skulle være.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Gamen

Re: Træneremner

Indlæg af Gamen » 28. nov 2018, 11:31

Pastorius skrev:
28. nov 2018, 11:24
Søndergaard blev fyret fordi han mistede overblikket og gik i panik. Hverken resultater eller spil havde isoleret set været nok til at han var røget på det tidspunkt, hvis der havde været styr over det på træningsbanen, og man var tilfreds med den måde der blev arbejdet på mellem kampene.
Du mener ikke det er at gå i panik, når man ikke tør satse på den spillestil man selv prædiker, og sadler helt om?
Jakob Michelsen kom til OB med en klar spilfilosofi, som han har holdt fast i - selv på trods af en katastrofestart. Nu kører det, og det er tydeligt at se at OB skaber langt flere chancer og får som fortjent efterhånden. Spillerne tror på ham, og blomstrer.
Morten Wieghorst var 3 kampe om at opgive sin spilfilosofi.
Han har roteret på holdet nærmest konstant.
At gøre Lars Søndergaard til en hovedløs høne sammenlignet med Wieghorst er ikke helt fair.

Wieghorst var allerede udfordret af nøglespillere sidste år for at gribe tingene forkert an - nøjagtig som Lars Søndergaard blev kritiseret for slet ikke at have dialog med spillerne.

Jeg tror de begge mistede omklædningsrummet til sidst, også selvom det ikke har været helt tydeligt i de udmeldinger der er kommet. Wieghorsts manglende selverkendelse tror jeg desværre har smittet af på truppen, der har haft en "det er kun marginaler der skal til at ændre det"-indstilling, som Gaarde også går lidt i rette med hvis man læser mellem linierne. Alle kan se at det ikke har været godt nok, og at spillet har været stationært og intetsigende - undtagen træneren og til dels spillerne.

Gamen

Re: Træneremner

Indlæg af Gamen » 28. nov 2018, 11:34

Pastorius skrev:
28. nov 2018, 11:25
Bedømt på de klip jeg har set, er han helt uden empati og situationsfornemmelse. Jeg tror ikke på ham, uanset hvad han andre egenskaber så skulle være.
Jeg synes ikke det skader, at få en træner der stiller helt andre krav til spillerne. I min optik har vi de senere år netop været udfordret af, at AaB er en hyggeklub hvor alt er fryd og gammen, og hvor konkurrencementaliteten simpelthen er for svag. Som en af truppens ældre spillere sagde, så er det den mest stille trup i årevis. For få der vokalt dominerer på og udenfor banen. Så har man altså brug for en stærk leder, der viser retningen.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Træneremner

Indlæg af Pastorius » 28. nov 2018, 11:48

Gamen skrev:
28. nov 2018, 11:31
Pastorius skrev:
28. nov 2018, 11:24
Søndergaard blev fyret fordi han mistede overblikket og gik i panik. Hverken resultater eller spil havde isoleret set været nok til at han var røget på det tidspunkt, hvis der havde været styr over det på træningsbanen, og man var tilfreds med den måde der blev arbejdet på mellem kampene.
Du mener ikke det er at gå i panik, når man ikke tør satse på den spillestil man selv prædiker, og sadler helt om?
Jakob Michelsen kom til OB med en klar spilfilosofi, som han har holdt fast i - selv på trods af en katastrofestart. Nu kører det, og det er tydeligt at se at OB skaber langt flere chancer og får som fortjent efterhånden. Spillerne tror på ham, og blomstrer.
Morten Wieghorst var 3 kampe om at opgive sin spilfilosofi.
Han har roteret på holdet nærmest konstant.
At gøre Lars Søndergaard til en hovedløs høne sammenlignet med Wieghorst er ikke helt fair.

Wieghorst var allerede udfordret af nøglespillere sidste år for at gribe tingene forkert an - nøjagtig som Lars Søndergaard blev kritiseret for slet ikke at have dialog med spillerne.

Jeg tror de begge mistede omklædningsrummet til sidst, også selvom det ikke har været helt tydeligt i de udmeldinger der er kommet. Wieghorsts manglende selverkendelse tror jeg desværre har smittet af på truppen, der har haft en "det er kun marginaler der skal til at ændre det"-indstilling, som Gaarde også går lidt i rette med hvis man læser mellem linierne. Alle kan se at det ikke har været godt nok, og at spillet har været stationært og intetsigende - undtagen træneren og til dels spillerne.
Jeg ved ikke lige hvad jeg fik svaret på.

Wieghorst har hele tiden holdt fast i sin plan nogenlunden (men skiftet helt vildt meget ud i opstillingerne). For mig var han en færdig mand, da han havde spillet Ochs på 3-4 forskellige pladser i lige så mange kampe, og samtidig ikke rigtig kunne bestemme sig for Børsting/Pallesen, KP/Blaabjerg
eller en midtbanekonstellation. Til gengæld har han holdt fast i hvad han har prøvet på (guderne ved hvorfor).

Søndergaard mistede troen på konceptet, samtidig med han begyndte at shuffle rundt på spillerne, og det var tydeligt at spillerne ikke havde nogen som helst anelse om, hvordan han forventede de bevægede sig på banen.

På deres reaktion efterfølgende, virker det som de begge ikke rigtig har købt ind på, og troet på det AaB gerne vil. De burde aldrig have fået chancen.

Begges koncept har helt fra starten været forkert efter min mening. Begge prøver at få os til at spille mere direkte. Jeg kan godt forstå hvorfor, men jeg er ikke enig i at det er rigtigt. Vi skal fokusere benhårdt på at være boldbesiddende (som vi gjorde under Kent), og spille os igennem nedefra og op i gennem midten, uden at prøve på at spille med indlæg ind foran mål (men gerne skråt bagud). Det skal vi fokuserer på at blive rigtig gode til, i stedet for at prøve på at blive gode til lidt af hvert. Så må vi leve med at det ind imellem kommer til at se lidt langsomt ud, og at det i enkelte kampe ikke lykkes os at bryde primitive modstandere ned. Jeg er sikker på vi vil blive bedre til det end vi har været under Wieghorst og Søndergaard, hvis vi bliver ved med at fokusere på det.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Gamen

Re: Træneremner

Indlæg af Gamen » 28. nov 2018, 12:19

Pastorius skrev:
28. nov 2018, 11:48

Wieghorst har hele tiden holdt fast i sin plan nogenlunden (men skiftet helt vildt meget ud i opstillingerne). For mig var han en færdig mand, da han havde spillet Ochs på 3-4 forskellige pladser i lige så mange kampe, og samtidig ikke rigtig kunne bestemme sig for Børsting/Pallesen, KP/Blaabjerg
eller en midtbanekonstellation. Til gengæld har han holdt fast i hvad han har prøvet på (guderne ved hvorfor).
Nej, det har han ikke. Wieghorst ville spille 4-4-2. Boldbesiddende og direkte. Han erkendte selv efter Fredericia-kampen, at han var nødt til at fravige det for at sikre defensiv stabilitet. Problemet er bare, at han aldrig rigtig vendte tilbage til at angribe kampene.
Han sagde selv foran de 20-30 mand der stod der, at han havde været nødt til at spille på en anden måde end han ønsker. Primært 4-5-1, hvor stort set alt offensivt var lagt an på Pohl's dybdeløb.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Træneremner

Indlæg af Pastorius » 28. nov 2018, 12:27

Gamen skrev:
28. nov 2018, 12:19
Pastorius skrev:
28. nov 2018, 11:48

Wieghorst har hele tiden holdt fast i sin plan nogenlunden (men skiftet helt vildt meget ud i opstillingerne). For mig var han en færdig mand, da han havde spillet Ochs på 3-4 forskellige pladser i lige så mange kampe, og samtidig ikke rigtig kunne bestemme sig for Børsting/Pallesen, KP/Blaabjerg
eller en midtbanekonstellation. Til gengæld har han holdt fast i hvad han har prøvet på (guderne ved hvorfor).
Nej, det har han ikke. Wieghorst ville spille 4-4-2. Boldbesiddende og direkte. Han erkendte selv efter Fredericia-kampen, at han var nødt til at fravige det for at sikre defensiv stabilitet. Problemet er bare, at han aldrig rigtig vendte tilbage til at angribe kampene.
Han sagde selv foran de 20-30 mand der stod der, at han havde været nødt til at spille på en anden måde end han ønsker. Primært 4-5-1, hvor stort set alt offensivt var lagt an på Pohl's dybdeløb.
Det er rigtigt - jeg synes dog ikke der var særlig stor forskel i det vi så på banen. Pohls dybdeløb var gode da modstanderne ikke var klar til dem, men i denne sæson (inden han blev byttet) kom han jo ikke engang frem til store chancer han kunne brænde.

Hans største fejl, var helt i starten af sidste forår (EDIT: efterår), hvor han efter nogle få personlige freakfejl, helt mistede troen på at vi kunne spille offensivt.

du kommer ikke til at få mig til at gå i hårdt forsvar for Wieghorst, men jeg synes han var mere tydelig end Søndergaard, og spillerne her ikke virket rådvilde under ham, de er bare sjældent blevet brugt mest til det de er bedst til.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3168
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Træneremner

Indlæg af Gnu » 28. nov 2018, 13:15

Ham hollænderen hedder Alfons til mellemnavn. Han er hyret!
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Liverpool1
Drenge
Drenge
Indlæg: 33
Tilmeldt: 8. jul 2018, 19:45

Re: Træneremner

Indlæg af Liverpool1 » 28. nov 2018, 13:43


Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9607
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Træneremner

Indlæg af Buzz Killington » 28. nov 2018, 13:49

Liverpool1 skrev:
28. nov 2018, 13:43
Jon Dahl nede i odds 4,50
https://www.unibet.dk/betting#filter/fo ... 1005152002

Peter Sørensen gået fra 3,75 til 4,5 på en dag. Så den går den rigtige vej. Verbeek gået fra 3,0 til 4,0 siden i går.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Liverpool1
Drenge
Drenge
Indlæg: 33
Tilmeldt: 8. jul 2018, 19:45

Re: Træneremner

Indlæg af Liverpool1 » 28. nov 2018, 13:52

Jon Dahl startede i odds 50 på Danske Spil,men synes ikke jeg kan finde odds på AaBs nye træner derinde i dag.

Rafa2
Landshold
Landshold
Indlæg: 803
Tilmeldt: 6. jul 2005, 11:41
Geografisk sted: Karlsbergbæltet

Re: Træneremner

Indlæg af Rafa2 » 28. nov 2018, 13:54

Mit bud er Jens Gustafsson fra IFK Norrkoping :oops:
Rafa2 som chefscout!

Gamen

Re: Træneremner

Indlæg af Gamen » 28. nov 2018, 13:57

Rafa2 skrev:
28. nov 2018, 13:54
Mit bud er Jens Gustafsson fra IFK Norrkoping :oops:
Hvad i alverden skal han dog i AaB? Han gør det glimrende for andet år i træk, i en klub der spiller med om toppladserne i en sportsligt og tilskuermæssigt mere interessant liga. Det ville undre mig meget.

Rafa2
Landshold
Landshold
Indlæg: 803
Tilmeldt: 6. jul 2005, 11:41
Geografisk sted: Karlsbergbæltet

Re: Træneremner

Indlæg af Rafa2 » 28. nov 2018, 14:02

Gamen skrev:
28. nov 2018, 13:57
Rafa2 skrev:
28. nov 2018, 13:54
Mit bud er Jens Gustafsson fra IFK Norrkoping :oops:
Hvad i alverden skal han dog i AaB? Han gør det glimrende for andet år i træk, i en klub der spiller med om toppladserne i en sportsligt og tilskuermæssigt mere interessant liga. Det ville undre mig meget.
Ja, det er lige det Gamen. En bedre løn måske, udfordringen - who knows:)
Rafa2 som chefscout!

PeterS
Allstar
Allstar
Indlæg: 1105
Tilmeldt: 31. aug 2008, 23:08
Favoritspiller: Jan Koller

Re: Træneremner

Indlæg af PeterS » 28. nov 2018, 14:13

Rafa2 skrev:
28. nov 2018, 14:02
Gamen skrev:
28. nov 2018, 13:57
Rafa2 skrev:
28. nov 2018, 13:54
Mit bud er Jens Gustafsson fra IFK Norrkoping :oops:
Hvad i alverden skal han dog i AaB? Han gør det glimrende for andet år i træk, i en klub der spiller med om toppladserne i en sportsligt og tilskuermæssigt mere interessant liga. Det ville undre mig meget.
Ja, det er lige det Gamen. En bedre løn måske, udfordringen - who knows:)
Han har næsten lige forlænget kontrakten. Som Gamen er inde på kan jeg ikke se, hvorfor hverken ham selv eller klubben skulle være klar til at bryde. Hvis det bare er namedropping så foreslår jeg Sir Alex og Bob Ricketts som assistent

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Træneremner

Indlæg af Pastorius » 28. nov 2018, 14:15

Liverpool1 skrev:
28. nov 2018, 13:52
Jon Dahl startede i odds 50 på Danske Spil,men synes ikke jeg kan finde odds på AaBs nye træner derinde i dag.
Jeg kan heller ikke finde odds andre steder end Unibet. Anyone?
Med venlig Hilsen
--
Robert

Gamen

Re: Træneremner

Indlæg af Gamen » 28. nov 2018, 14:16

Rafa2 skrev:
28. nov 2018, 14:02
Ja, det er lige det Gamen. En bedre løn måske, udfordringen - who knows:)
Det ville da være et decideret dumt skifte. Jeg tænker ikke at omstændighederne gør, at han er bare halvt så aktuel som nogen af de andre i denne tråd.

Besvar