Formation efter transfervinduet

I dette forum debatteres transfers vedrørende AaB Fodbold.
Besvar
baresi
Allstar
Allstar
Favoritspiller: baresi

Re: Formation efter transfervinduet

Indlæg af baresi » 26. aug 2024, 09:23

AaB-Jones skrev:
26. aug 2024, 09:18
baresi skrev:
26. aug 2024, 08:58
observationer:
Generelt har vores hold og nye spillere ikke kompetencerne til at spille det system og efter den måde som Menno gerne vil pt.
4-2-3-1 er ikke oplagt lige nu pga vores 2 - 6ere i davidsen og jimenez. De er 2 spændende spillere, men de kan ikke løfte opgaven sammen, og det bliver simpelthen for Røvere og Indianer agtigt med dem. De panikker, holder ikke på bolden, bryder ikke kæderne hos modstanderen. og de skaber ikke nok ro til vores offensiv.
Desuden duer det ikke at Otoa nu igen skal rende og lege back.
Enten må arnorsson eller marc N få den back. Det er vel også det marc er købt ind til.
Det skaber alt for store problemer i midten når otoa fjernes fra det centrale forsvar
Desuden synes jeg at Widells motor og gejst mangler som 8er. han bliver desværre gemt lidt væk som en venstre offensiv hvor vi ikke får nok udnytte af ham.

Nu SKAL vi jo spille med en 4 back - 4-3-3 har fungeret ok, men en 4-4-2 ala FCM er måske heller ikke helt dum
4-3-3
KJ - Otoa - Oumar - Arnorsson
Jasson - Jimenez - Widell
MJ - Helenius - Ross
Når Adedeji er helt klar, spår jeg ham i start 11eren på venstre kant

4-4-2
MJ - Jasson - Jimenez - Widell
Helenius - Ross

MEN skulle vi gå efter flere point, så mener jeg stadig vi kan få mere ud af 3-4-3
Otoa - Oumar - Arnorsson
KJ - Jasson - Widell - Marc
MJ - helenius - ross

Vores NYINDKØB er generelt for ringe -
OUmar er okay, men ikke en eller anden forstærkning som er meget bedre end det der var
Jimenez - spændende men ikke en forstærkning nu og her
kelvin john - ligner ikke noget specielt
Iredale - ligner en fejlsigning
Müller - ikke stærk nok efter min mening
Jasson - umiddelbart et fint køb
Marc N - underligt han ikke har fået tid endnu
Bjarne Pudel - vel bare fyld til truppen

MEN uagtet system, så SKAL vi hente en CM - vi er i kæmpe mangel af en balancespiller, der også er en leder og kan guide dem omkring ham, samt skabe ro på bolden og ikke mindst bryde kæder
jeg så hellere at man havde fjernet et par No names og trup fyld, og så hældt de penge der nu er i en 6er kvalitet

FCN, FCM, BIF, AGF = 13-0
Vi forsvarer elendigt som hold
vi skaber alt for lidt ift. at vi vil være et pressende hold
at det ingen skam er at tabe til de hold kan vi fint snakke om, men det er regningen for først at starte den ny process efter 1 år i 1. div.

JEG synes vi spiller alt for naivt lige nu, og med så ungt et hold bliver så store nederlag selvforstærkende og derfor bør man snart tænke i anden formation eller skifte spillere ud så vi forhåbentlig kan få lidt mere balance.
mod agf og bif blev vi udstillet og udspillet på en måde hvor niveau forskellen bare var FOR stor.
Ja, vi så virkeligt sløje ud i 35 min mod AGF - og blev udspillet af et på dagen vanvittigt godt Brøndby-hold. Mod AGF starter vi bedst og har vel også initiativet i store dele af 2. halvleg, hvor indtrykket ødelægges af et håbløst dømt straffespark.

Men hvorfor det store behov for at konkludere og lave store analyser efter 6(!!!) kampe? Holdet er jo langt fra spillet sammen, og det gør det unægteligt mere vanskeligt at bedømme de enkelte spillere. Så din liste vil jeg ikke gå ind i, men fx at vurdere Pudel til nogetsomhelst er jo seriøsitet på Peter Sørensen-niveau - manden har spillet få minutter og set rolig ud på bolden. Andet er vist svært at konkludere.

At kalde Iredale og Müller fejlsigninger virker dælme også hurtigt.

Jeg er enig i, at vi mangler en dominerende 6'er, men det tror jeg ganske enkelt ikke, at vi kan finde for den økonomi, der er til rådighed - så det handler mere om, at spillere skal finde hinanden og udvikle sig individuelt. Der er masser af potentiale i både forsvarskæden og på midtbanen, som forhåbentlig bliver forløst, hvis der arbejdes tålmodigt og fokuseret.
Det er i hvert fald ikke at hjælpe hverken holdets eller de enkelte spilleres udvikling, at der allerede stilles spørgsmålstegn ved dem efter to uacceptable resultater i træk.
Det bliver også svært i Randers, så du kan allerede have den næste analyse klar på mandag ;-)
ahh nu ved jeg ikke hvad du læser og ikke læser, jeg skriver det er mine observationer.
jeg synes ikke Müller er kommet ind og skabt den målmands ro man burde håbe på.
Jeg synes ikke Iredale er kommet ind og vist at han er vores nye 9er. Han er en dårlig opspilsstation, han smider flere bolde væk end han får fordelt, og han har afsluttet dårligt, og kommer desuden ikke rigtigt frem til noget.

Det er mine observationer efter knap 20% af alle kampe spillet- vi skal vel også kunne vurdere dem.
Og så synes jeg der er for stor niveau forskel og ja det bliver utroligt svært i Randers for de har også en stil der gør ondt på os, hvis ikke vi er skarpere til at forsvare og hvis ikke vi bliver roligere på bolden.
Men vi skal vel også kunne forlange noget af dem. Selvfølgelig er dette et langvarigt projekt om at blive et tophold igen, men hvis vi får den ene snitter efter den anden, så skal man vel også stoppe op og ændre et par ting hist og her.

Maglau
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Maglau » 26. aug 2024, 10:53

baresi skrev:
26. aug 2024, 09:19
Maglau skrev:
26. aug 2024, 09:07
baresi skrev:
26. aug 2024, 08:12
observationer:
Generelt har vores hold og nye spillere ikke kompetencerne til at spille det system og efter den måde som Menno gerne vil pt.
4-2-3-1 er ikke oplagt lige nu pga vores 2 - 6ere i davidsen og jimenez. De er 2 spændende spillere, men de kan ikke løfte opgaven sammen, og det bliver simpelthen for Røvere og Indianer agtigt med dem. De panikker, holder ikke på bolden, bryder ikke kæderne hos modstanderen. og de skaber ikke nok ro til vores offensiv.
Desuden duer det ikke at Otoa nu igen skal rende og lege back.
Enten må arnorsson eller marc N få den back. Det er vel også det marc er købt ind til.
Det skaber alt for store problemer i midten når otoa fjernes fra det centrale forsvar
Desuden synes jeg at Widells motor og gejst mangler som 8er. han bliver desværre gemt lidt væk som en venstre offensiv hvor vi ikke får nok udnytte af ham.

Nu SKAL vi jo spille med en 4 back - 4-3-3 har fungeret ok, men en 4-4-2 ala FCM er måske heller ikke helt dum
4-3-3
Jasson - Jimenez - Widell
MJ - Helenius - Ross
Når Adedeji er helt klar, spår jeg ham i start 11eren på venstre kant

4-4-2
MJ - Jasson - Jimenez - Widell
Helenius - Ross

MEN skulle vi gå efter flere point, så mener jeg stadig vi kan få mere ud af 3-4-3
Otoa - Oumar - Arnorsson
KJ - Jasson - Widell - Marc
MJ - helenius - ross

Vores NYINDKØB er generelt for ringe -
OUmar er okay, men ikke en eller anden forstærkning som er meget bedre end det der var
Jimenez - spændende men ikke en forstærkning nu og her
kelvin john - ligner ikke noget specielt
Iredale - ligner en fejlsigning
Müller - ikke stærk nok efter min mening
Jasson - umiddelbart et fint køb
Marc N - underligt han ikke har fået tid endnu
Bjarne Pudel - vel bare fyld til truppen

MEN uagtet system, så SKAL vi hente en CM - vi er i kæmpe mangel af en balancespiller, der også er en leder og kan guide dem omkring ham, samt skabe ro på bolden og ikke mindst bryde kæder
jeg så hellere at man havde fjernet et par No names og trup fyld, og så hældt de penge der nu er i en 6er kvalitet

FCN, FCM, BIF, AGF = 13-0
Vi forsvarer elendigt som hold
vi skaber alt for lidt ift. at vi vil være et pressende hold
at det ingen skam er at tabe til de hold kan vi fint snakke om, men det er regningen for først at starte den ny process efter 1 år i 1. div.

JEG synes vi spiller alt for naivt lige nu, og med så ungt et hold bliver så store nederlag selvforstærkende og derfor bør man snart tænke i anden formation eller skifte spillere ud så vi forhåbentlig kan få lidt mere balance.
mod agf og bif blev vi udstillet og udspillet på en måde hvor niveau forskellen bare var FOR stor.
Altså lige i AGF kampen var Widell placeret på 8er positionen til Venstre.
MJ var offensiv til venstre Irredal 9er og Jason offensiv højre og i den kamp synes jeg ikke Widell var nogen gevinst på 8 positionen. Men det kan være han kan udvikles til det hvis han får en bedre og mere rutineret 6er makker der kan dirigere.
ah det var han altså ikke
man startede med 2 defensivt 6ere og så var meningen at Widell - Jasson - MJ var den offensive del af midtbanen. men det mindede nok om at Han var 8er fordi vi var så presset tilbage. Det var dog en 4-2-3-1 vi spillede - men korrekt at der sommetider blev flyttet rundt så MJ også lå til venstre for at skabe noget på den led.
syns klart widell bringer mest til holdt som 8er ikke at han ikke er god længere fremme for det er han - men der er bare brug for ham som 8 eller på midten netop pga. hans motor og initiativ og hans løb mere boks til boks
MJ startede på venstrekant om det var i en 4-2-3-1 eller 4-3-3 er bedøvende ligegyldigt. Faktum som du selv skriver er at Widell løb rundt til venstre på linje med Jimenez i midten og Davidsen lidt til højre og med MJ foran sig.
Så uanset hvad teorien og talkombinationen er så agerede han rendyrket 8er (som du selv skriver) og det fungerede heller ikke.
Vores midtbane er super tynd defensivt og til at holde på bolden i transformationsfasen - det er Widell en lige så stor del af som de andre.
Indtil vi noget mere rutinere og sikkerhed på midten vil jeg gerne have ham på kanten hvor hans dynamik kan bruges.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

baresi
Allstar
Allstar

Indlæg af baresi » 27. okt 2024, 17:58

Jeg syns 4-2-3-1 / 4-3-3 er det AaB skal - syns stadig vi har det bedste hold med en 3 back. Igen er der spændene wingbacks og med de mangler vi har centralt midt kunne 3-4-2-1 være intetessant.
På den måde er vi ikke så sårbare overfor 6eren.
MEN Van Dam har udtalt at det 100% er en 4 back AaB skal spille
Derfor syns jeg det kunne være interessant at beholde nuv 4 back og så skubbe Otoa op på 6eren når klar med widell og bomholt ved siden af.
Så får vi en boldsikker midtbane og det har vi manglet
Til gengæld kan otoa også dække store rum og virkelig skabe balance

Brugeravatar
Spanky
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Risgård og Mini
Geografisk sted: Vodskov

Re: Formation efter transfervinduets

Indlæg af Spanky » 27. okt 2024, 20:44

baresi skrev:
27. okt 2024, 17:58
Jeg syns 4-2-3-1 / 4-3-3 er det AaB skal - syns stadig vi har det bedste hold med en 3 back. Igen er der spændene wingbacks og med de mangler vi har centralt midt kunne 3-4-2-1 være intetessant.
Derfor syns jeg det kunne være interessant at beholde nuv 4 back og så skubbe Otoa op på 6eren når klar med widell og bomholt ved siden af.
Otoa skal ind og spille med Bjarne i midten. Kramer vil ikke forlænge og er væk til sommer. Han gør der fint i øjeblikket og er vel en af vores bedste pt., men vinterpausen skal bruges på at køre Bjarne og Otoa sammen, især hvis vi har nogenlunde distance til bund-2.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 27. okt 2024, 21:01

Spanky skrev:
27. okt 2024, 20:44
baresi skrev:
Otoa skal ind og spille med Bjarne i midten. Kramer vil ikke forlænge og er væk til sommer. Han gør der fint i øjeblikket og er vel en af vores bedste pt., men vinterpausen skal bruges på at køre Bjarne og Otoa sammen, især hvis vi har nogenlunde distance til bund-2.
Jeg synes vi skal stille med stærkeste 11'er. Når vi så forhåbentlig er i sikkerhed engang i foråret kan vi begynde at tænke på næste sæson. Så kan vi diskutere om Kramer er en del af stærkeste 11'er, det synes jeg umiddelbart han er, men konkurrencen er heldigvis tæt.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 28. okt 2024, 13:35

Hanga skrev:
27. okt 2024, 21:01
Spanky skrev:
27. okt 2024, 20:44
baresi skrev:
Jeg synes vi skal stille med stærkeste 11'er. Når vi så forhåbentlig er i sikkerhed engang i foråret kan vi begynde at tænke på næste sæson. Så kan vi diskutere om Kramer er en del af stærkeste 11'er, det synes jeg umiddelbart han er, men konkurrencen er heldigvis tæt.
Sådan som Kramer spiller lige nu er det vel ikke helt umuligt, at en hollandsk klub vil smide lidt basører for at få ham et halv år før tid.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

baresi
Allstar
Allstar

Indlæg af baresi » 10. nov 2024, 20:50

lad os lige lege lidt. Nu har jeg dykket lidt ned i spillestile rundt omkring i Europa.
En 4 back er stadig det der spilles mest, men der er altså hold der virkelig har succes med en 3 back. Og dem der har succes, der synes jeg der er nogle ting der går igen.
- Stærk 3 back, hvoraf 2 har fart og min. 2 er gode på bolden. Og en bagerst mand som styrmand og leder.
- stærke wingbacks med store motorer der kan rende linjen tynd op og ned, og som også bliver målfarlige selv.
- stærke Innerwings der er dygtig til at spille i små rum og sætte både angriber, sig selv og wingbacks op
- og så en central midt med 2 løbestærke midtbanespillere der kan holde på bolden og bryde kæder.
OG så er det en opstilling der både kan stå lavt, og slå kontra, men også presse højt.

Når jeg kigger på AaBs hold, og tænker i at vi skal undgå nedrykning, så synes jeg faktisk vi kunne se stærkere ud i en 3-4-2-1 af flere årsager.
I den opstilling bliver det ikke så udbredt at vi ikke har en super stærk 6er, for vi har 3 nede bagved som kan lukke de forsvarsmæssige rum, så der kan vi bedre leve med en dynamisk central midt.
Vi får vores stærke backs frem som wingbacks med både fart, indlæg og også målfarlighed
vi får en offensiv hvor vi evt. kunne sætte en widell op i de små rum, hvor han virker farligere
+ vi står mere kompakt, og bliver sværere at score mod
og så synes jeg vi kan få bragt spillerne bedre ind. Det kunne være disse 2 ideer:
Otoa - kramer - Oumar
KJ - jasson - bomholt - Bruus
adedeji - widell
MJ
eller sætte bruus ind blandt de 3 bagerste i samme side som KJ
Bruus - kramer - Otoa
Kj - jasson - bomholt - Marc N
Adedeji - widell
MJ
Sporting, Inter, Atalanta, Leverkusen mfl har stor succes med ovennævnte, og så ligger AGF altså nr 1 med en kompakt 3 back, og de scorer også mål og er blevet mere aggresive.
I disse formationer får vi også fjernet vores forskellige problemer med manglende fart og boldspillere.

MEN MEN MEN vi ved alle at MENNO ikke vil spille med en 3 back, har han udtalt. SÅ kunne man igen lege med en 4 back hvor vi fjerner vores sårbarhed overfor 6eren, og hvor vi har flere boldspillere på banen
4-4-2
KJ - Kramer - Otoa - Marc N
Bruus - jasson - bomholt - widell
MJ - Adedeji
Her kan Adedeji og widell skiftes lidt til at ligge fremme evt.
Bottomline er at frigøre widell lidt mere offensivt.
Og så har vi en meget dynamisk højre side med KJ og Bruus, samt en MJ og Adedeji der begge har fart og kan spille hinanden gode.

Jeg synes vi spiller højt spil med vores 6er model i enten 4-3-3 eller 4-2-3-1. Vi ser bare ikke stærke nok ud, og synes vi skal beskytte vores plads i superligaen endnu bedre.
ALTERNATIVT så kræver det sgu investeringer i Januar, men den er sgu svær at se.

HVAD TÆNKER I?

Belwas
Drenge
Drenge

Indlæg af Belwas » 10. nov 2024, 23:24

Du har ret i at det det kendetegner succesfulde 3-back hold er wingbacks med højt offensivt output. De skal helst kunne udfordre 1-mod-1 og selv komme med i feltet. Bedste eksempler i DK er Links og Bischoff.

AaB har på ingen måde de spillere. Det havde vi heller ikke på 1. div niveau. Og så står du tilbage med en offensiv spiller mindre og for mange bag bolden.

Jeg kan ikke komme på en eneste hold i verden der eksekverer den spillestil som både strategien og Menno ønsker, der gør det (godt) med en 3-back kæde...

baresi
Allstar
Allstar

Indlæg af baresi » 11. nov 2024, 07:29

Belwas skrev:
10. nov 2024, 23:24
Du har ret i at det det kendetegner succesfulde 3-back hold er wingbacks med højt offensivt output. De skal helst kunne udfordre 1-mod-1 og selv komme med i feltet. Bedste eksempler i DK er Links og Bischoff.

AaB har på ingen måde de spillere. Det havde vi heller ikke på 1. div niveau. Og så står du tilbage med en offensiv spiller mindre og for mange bag bolden.

Jeg kan ikke komme på en eneste hold i verden der eksekverer den spillestil som både strategien og Menno ønsker, der gør det (godt) med en 3-back kæde...
altså tager man et par hold som sporting og leverkusen så har de gjort det godt med højt pres og direkte spil. (bevares ikke et sammenligningsgrundlag i know)
AGF har scoret flest mål og lukket færrest ind, hvilket da også indikerer noget om at de er svære at skabe chancer mod, og trods alt kommer frem over isen.
Jeg synes vi i KJ, Bruus og marc N har nogle dygtige wingbacks. Er de fantastiske 1-1 - nej det har du da ret i. Men de er hurtige, har gode fødder, og deltager fint i 1-2 spil. Desuden kan de få røven med retur og være kompakte.
Og så er min pointe med debatten egentlig mere at belyse hvor man kunne eliminere AaBs store 6er problem, og til dels at vi endnu ikke har styr på 9eren trods iredales mål.
derfor bragte jeg også en mere flad 4-4-2 i spil, fordi menno vil spille med 4 bagi, men hvor vi måske bedre udnytter holdets stærke sider og eliminere de svage.

Besvar