Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Læs med i gamle tråde om kampe, AaB, transfers, etc. Skriv til Debatjuntaen hvis der er tråde du mener bare MÅ foreviges.
Låst
sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af sulakvelidze » 14. jan 2013, 00:52

Vi møder påstanden igen og igen: Hvis Brøndby går konkurs, er det et stort tab for dansk fodbold. Kloge folk, som for eksempel sportsøkonom Troels Troelsen, slipper igen og igen af sted med at hævde, at en Brøndby-konkurs vil være et hårdt slag for os alle sammen. For Brøndby er jo helt umulige at undvære. Dansk fodbold går ned med flaget, hvis Brøndby gør det.

Det er selvfølgelig en forfærdelig gang vrøvl, og hvor ville jeg dog ønske, at nogen snart gad faktatjekke de helt udokumenterede påstande om tab af tilskuere, sponsorer og tv-interesse ved en Brøndby-konkurs. Eller i det mindste bare efterspørge dokumentation for påstandene.

Jeg har gjort mig den ulejlighed at tage et kig på den skotske liga i år. For hvis sandheden er, at et tab af Brøndby betyder færre tilskuere, dårligere tv-tal og færre sponsorer til de andre superligaklubber, må det samme i mindst lige så stor grad være tilfældet i den skotske liga, som i år har mistet giganten Glasgow Rangers.

Påstand nummer 1: Konkurs til Brøndby betyder færre tilskuere!

Ser man på den skotske liga i år, er der ikke umiddelbart noget, der underbygger den påstand. Tværtimod. Celtic har indtil videre ganske vist et tilskuersnit, der er 8,1 procent lavere end ved sidste sæsons afslutning, men det er ikke et fald, der ligger uden for norm – og med et slutspil forude, er det meget tænkeligt, at Celtic-snittet ender nogenlunde på niveau.

Men det er de øvrige klubber i den skotske liga, der er interessante, for det er jo dem, der ifølge påstanden om færre tilskuere vil være ramt af Glasgow Rangers’ konkurs. Lige nu ser snittet sådan ud sammenlignet med tilskuersnittet ved afslutningen af sidste sæson:

Aberdeen +16,1 procent
Hibernaian + 10,0 –
Dundee U + 3,5 –
St Mirren + 3,0 –
Hearts + 1,4 -
Inverness -3,3 –
St Johnstone -5,5 –
Kilmarnock – 9,9 –
Motherwell – 15,9 –

Altså fremgang for fem klubber – tilbagegang for fire. Sammenlagt en beskeden tilbagegang på 1,9 procent – men igen: det nuværende tilskuersnit vil utvivlsomt stige frem mod slutningen af sæsonen, når vejr og slutspil fylder tribunerne op.

Konklusion: Med mindre naturkatastrofer griber ind i resten af sæsonen, synes det helt usandsynligt, at de øvrige ligaklubber i Skotland vil opleve et stort tab af tilskuere efter tabet af Glasgow Rangers. Tværtimod taler al sandsynlighed for, at tilskuersnittet stiger. Hos flere klubber lader det endda til at stige dramatisk.

Påstand nummer 2: Konkurs til Brøndby betyder dårligere tv-tal til de andre klubber!

Jeg har ikke ledt efter tv-tal for den skotske liga, men en simpel søgning på tv-programmet hos rettighedsindehaverne Sky Sports og ESPN mere end antyder, at de øvrige skotske klubber nyder godt af Glasgow Rangers’ exit. I næste weekend viser Sky Sports bundopgøret mellem St. Mirren og Ross County. Dagen efter er der Motherwell-St. Johnstone på ESPN, og weekenden efter kommer Aberdeen-Hibernian på direkte tv.

Man skal ikke være den hurtigste sportsøkonom i fredagsbaren for at regne ud, at flere af disse klubber næppe fik tv-tal overhovedet, hvis Glasgow Rangers stadig var med i ligaen. Og selv om det samlede tv-tal formodentlig er faldet, er det næppe noget, der har ramt de øvrige klubbers sponsorer, da de med Rangers-konkursen er blevet eksponeret mere end normalt. Det samme vil utvivlsomt være tilfældet i dansk fodbold, da et farvel til Brøndby vil tvinge Viasat til at fokusere mere på store provinsklubber som OB, AGF, AaB og FCM - klubber, de ellers kategorisk har nægtet at forholde sig til bortset fra kampe mod Brøndby.

Konklusion: Det har formentlig kostet tv-tal i det samlede billede, at Glasgow Rangers ikke er med mere, men set isoleret på de øvrige klubber, tyder alt på, at de nu får en større bid af tv-kagen. Og man skal nok være sportsøkonom på idioti-stadiet for at tro, at nogle af dem er kede af det.

Påstand nummer 3: Konkurs til Brøndby betyder færre sponsorer til de andre klubber!

Igen er det en påstand, jeg kun bearbejder med egen analyse og ikke ved at søge fakta. Andre er velkommen til at skrive til de skotske klubber og spørge, om de har mistet sponsorer i kølvandet på Rangers-konkursen. Men påstanden hænger tæt sammen med den foregående, og jeg har svært ved at forestille mig sponsorerne i St. Mirren, Motherwell og Hibernian brokke sig over den øgede adgang til tv-skærmen. Almindelig sund fornuft siger, at disse klubber har fået lettere adgang til sponsorer i og med, at de kan påvise en større eksponering af sponsorerne på tv-skærmen.

Konklusion: Det kræver en direkte kontakt til de skotske klubber at få et overblik over, om de har mistet sponsorer efter Glasgow Rangers’ konkurs. Jeg går ud fra, at professionelle sportsøkonomer som Troels Troelsen, der gladelig påstår, at sådan noget vil ske i Danmark, har skaffet dokumentation for deres påstande. Men indtil den er fremlagt, tillader jeg mig at tvivle. Jeg kan ikke se incitamentet for lokale og regionale sponsorer i at sige nej til at spytte i kassen hos klubber med langt større mulighed for sportslig succes og mere tv-tid end nogensinde før.

Sammenfatning
Den første påstand om tab af tilskuere lader sig skyde ned med et simpelt kig på den skotske liga for i år. De to næste påstande kræver et større arbejde at bearbejde faktuelt, men de er under alle omstændigheder nemme at argumentere imod. Og der er i hvert fald et stykke arbejde at gøre, før der er dokumentation for dem, hvilket gør det helt vildt besynderligt, at sportsøkonomer, klubledere og andre igen og igen slipper af sted med at fyre dem af, uden at nogen journalist stiller modspørgsmålet: "Hvor bygger du egentlig det der på?" Det er i hvert fald ikke en viden, de har hentet ved at undersøge den skotske liga.

Kilde
Allstar
Allstar
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 7. aug 2008, 23:19

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Kilde » 14. jan 2013, 03:03

Kanon godt indlæg - endnu engang!

Kommentaren du nævner i starten er også en, som jeg er blevet mødt med flere gange, når emnet er kommet op. Jeg kan udelukkende se stemningsmæssige konsekvenser på fanscenen, men det er også begrænset, hvor meget det rører en som fan af en anden Superliga-klub.

Der burde være en mere kritisk tilgang til emnet, når der er såkaldte eksperter på banen, men det er fandme sjældent, man ser en sportsjournalist gå i dybden med noget efterhånden.

Om de overlever eller ej, så har det ikke en ret stor indflydelse på dansk fodbold. Det er bare en klub blandt mængden, og det må man snart indse.

Brugeravatar
Mr. Larsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4976
Tilmeldt: 5. jun 2005, 16:29
Favoritspiller: Jimmy Nielsen
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland
Kontakt:

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Mr. Larsen » 14. jan 2013, 10:58

Det er jo det sædvanlige pis, som køberhavner medierne lukker ud, når det går dårligt for Brøndby.

Hvis BIF knækker nakken, så står der hold til at tage over, FCN profiterede af Lyngby FC´s konkurs og tog deres plads, det ville faktisk ikke undre mig hvis de fik endnu et løft hvis BIF går konkurs. Så er der mindre konkurrence om talenterne på øen ligesom Sponsorerne måske vil være lidt nemmere at tiltrække.

Dansk Fodbold skal nok overleve uden BIF, det gjorde vi også da AGF, Esbjerg og OB rykkede ned så mon ikke vi også gør det denne gang ?
“To do something well is so worthwhile that to die trying to do it better cannot be foolhardy. It would be a waste of life to do nothing with one's ability, for I feel that life is measured in achievement, not in years alone.” - Bruce McLaren

Viva i cazzi rossi
1. div
1. div
Indlæg: 287
Tilmeldt: 16. okt 2012, 09:58
Favoritspiller: Lasse Nielsen

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Viva i cazzi rossi » 14. jan 2013, 12:30

Hvis Brøndby ikke er at finde i Superligaen er der efter min mening ingen tvivl om at de resterende klubber kommer til at miste penge. Nu ved jeg ikke hvor længe den nuværende tv-aftale gælder, men der er vel ingen tvivl om, qua Viaplays Brøndby mancrush, at der næste gang, at denne aftale skal forhandles kommer mindre i posen hvis Brøndby ikke er i Superligaen. Om vi herinde er enige i det eller ej, så værdisætter tv-kanalerne BIF højere end alle andre klubber end FCK. På den korte bane kunne det dog være fordelagtigt for de resterende klubber, da BIF nu ikke er der til at tage de bedre betalte af tv-kampene, men hvis ikke BIF hurtigt vender tilbage til Superligaen vil klubberne tabe på det.

Derudover er der vel også et tab i manglen på BIFs udebanetilskuere, men dette vil måske være opvejet af de penge man sparer på reparationer. Der er da i hvert fald en samfundsøkonomisk besparelse at hente på det mindre politiopbud der er brug for.

nik
Landshold
Landshold
Indlæg: 842
Tilmeldt: 17. jan 2009, 11:29

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af nik » 14. jan 2013, 12:42

Spændende konklusion, den viser hvis FC.K også forsvandt ville det blive endnu bedre for dansk fodbold, det virker jo ret logisk

Kilde
Allstar
Allstar
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 7. aug 2008, 23:19

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Kilde » 14. jan 2013, 13:07

Jeg tror squ ikke, at man mister alle Brøndby-tilskuere bag skærmene ved en BIF-konkurs. Hvis AaB gik nedenom og hjem, så ville jeg da stadig se Suppebold.

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 26. jul 2007, 10:28
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af astonvilla » 14. jan 2013, 14:03

Og så hører det jo med til historien, at BIF ej heller har været en kæmpe magtfaktor i Dansk fodbold gennem de seneste år (det synes jeg trods alt godt man kan påstå omkring Rangers i Skotland).
Placering siden 2007:
2007: 6. plads
2008: 8. plads
2009-2011: 3. plads
2012: 9. plads
2013: 12. plads lige pt.

Det tegner jo ikke et billede af et totalt dominerende hold i ligaen, vel. Det tegner mere et billede af den fetish Viasat har med BIF, hvorigennem de forsøger at give udtryk for at BIF ER en magtfaktor. Det er noget sludder.

På den meget korte bane, tror jeg at en BIF konkurs have en smule negativ effekt på sponsorer, tv penge osv - men jeg er sikker på at det kun vil være et kortvarigt bump på vejen. Når BIF ligger død og begravet, vil de såmænd hurtig blive glemt igen. Og så går fodboldlivet videre. Og mon så ikke Viasat får sig et nyt kærlighedsforhold til et eller andet hold - udover FCK. Måske en OB fetish elller sådan noget...og så er alt ved det gamle igen.

På den lange bane kommer det ikke til at betyde en skid. Ud over vi slipper for de tåbelige BIF fans der smadrer away-sektioner gang på gang.
Bienvenu Bassogog!

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 1. jul 2007, 15:57
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af 634 » 14. jan 2013, 16:41

Jeg tror det har stor positiv effekt på Superligaen, hvis der sker en markant fornyelse, som kunne være nedsænkning af BIF og Viasat.
Vi er mange (min udokumenterede påstand) som i mange år har fundet det spændende at følge Superligaen, og det rykker meget hos os, hvis BIF og deres TV selskab rykker ned. Derved bliver der åbnet op for fornyelse i det vi i mange år har fulgt med spænding, og jeg kan ikke forestille mig at der bliver færre seer-tal hos de TV selskaber som vil sende det.
BIF plejer at have mange udebane-tilskuere, men for samfundet er det meget dyrt når de vandalisere på og ved Stadion, rastepladser m.m. Lad dog dansk fodbold blive fri for denne pestilens.
Bundesligaen har de bedste sendetider på Eurosport, men det ville være fantastisk hvis Eurosport overtog Viasats 4 Superliga-kanaler.
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali


Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af sulakvelidze » 14. jan 2013, 16:54

astonvilla skrev:Og så hører det jo med til historien, at BIF ej heller har været en kæmpe magtfaktor i Dansk fodbold gennem de seneste år (det synes jeg trods alt godt man kan påstå omkring Rangers i Skotland).
Placering siden 2007:
2007: 6. plads
2008: 8. plads
2009-2011: 3. plads
2012: 9. plads
2013: 12. plads lige pt.

Det tegner jo ikke et billede af et totalt dominerende hold i ligaen, vel. Det tegner mere et billede af den fetish Viasat har med BIF, hvorigennem de forsøger at give udtryk for at BIF ER en magtfaktor. Det er noget sludder.

På den meget korte bane, tror jeg at en BIF konkurs have en smule negativ effekt på sponsorer, tv penge osv - men jeg er sikker på at det kun vil være et kortvarigt bump på vejen. Når BIF ligger død og begravet, vil de såmænd hurtig blive glemt igen. Og så går fodboldlivet videre. Og mon så ikke Viasat får sig et nyt kærlighedsforhold til et eller andet hold - udover FCK. Måske en OB fetish elller sådan noget...og så er alt ved det gamle igen.

På den lange bane kommer det ikke til at betyde en skid. Ud over vi slipper for de tåbelige BIF fans der smadrer away-sektioner gang på gang.

Jeg er helt enig. Og hvis man virkelig tror, at et farvel til Brøndby er en katastrofe for dansk fodbold, må man jo undre sig over, hvordan det er gået i andre lande.

Gik italiensk fodbold ned med flaget, fordi Juventus blev smidt ud? Nej, ikke mere end at både Milan og Inter vandt Champions League i de følgende fire sæsoner.

Var det et stort tab for fransk fodbold, da Marseille efter flere års herredømme blev smidt ud efter bestikkelsessagen i starten af 90’erne? Nej, tværtimod blomstrede fransk fodbold op igennem 90’erne både med klubhold og landshold.

Er engelsk fodbold røget i uføre, efter at Liverpool (Europas bedste i en årrække) blev en klub uden mesterskaber? Næh, andre har bare overtaget deres plads.

Og hvad med norsk fodbold i årene uden Rosenborg-dominans? Kostede det tilskuere, at de mangedobbelte mestre i 2005, 2007 og 2008 røg helt bag om dansen med placeringer som nummer fem og syv? Næh, tværtimod er netop de tre sæsoner dem med flest tilskuere i hele Tippeligaens historie.

Og nu ser vi minsandten det samme ske i den skotske liga: Glasgow Rangers er væk, og straks stiger interessen hos andre klubber og deres tilhængere.

Sådan kunne man blive ved med at finde eksempler på, at ligaer overlever – og endda udvikler sig positivt, når et tidligere storhold forsvinder. Det samme vil ske i dansk fodbold, hvis Brøndby går konkurs. Der er mange gode grunde til at tro, at det vil styrke og udvikle dansk fodbold, hvis toppen bliver et slag mellem Jylland og København. Eller måske et mellem Jylland, Fyn og København i form af AaB, AGF, OB og FCK som de fire store hold. Det vil betyde mange flere tilskuere, mange flere sponsorer og mange flere tv-seere end under den nuværende situation, hvor især Viasat desperat forsøger at fastlåse dansk fodbold i en syg og destruktiv tilstand, hvor det hele skal være et internt anliggende for udkantsområdet København.

Jeg kan sagtens forstå, at folk med blå-gul Brøndbysmerte og Viasat som Brøndbys de facto hovedsponsor har interesse i at fastholde myten om, at Brøndby er uundværlige for dansk fodbold. Men det er og bliver en myte. Brøndby er ikke mere uundværlige end AB, Frem, Lyngby, KB og andre tidligere topklubber, der mistede grebet. For hver gang en storklub gik ned med flaget, skete ”miraklet” i Danmark som i udlandet: Andre klubber stod klar til at tage over.

nik
Landshold
Landshold
Indlæg: 842
Tilmeldt: 17. jan 2009, 11:29

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af nik » 14. jan 2013, 17:12

Tror ikke Viasat vil give nær det samme for tvrettighederne uden Brøndby, det rammer igen klubberne, sammen med en mindre eksponering i aviserne, som ikke gider skrive om fodbold hvis det bliver alt strømlinet og slikket

seamann

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af seamann » 14. jan 2013, 17:33

Der bliver selvfølgelig kun fordele ud af en BIF konkurs. Andre hold har allerede taget over spillemæssigt - og tilskuermæssigt bliver det en kæmpefordel at slippe for de vandaler.

TV aftalen er derimod vigtig - og den må forventes at falde i værdi ved genforhandlingen i 2015 - med eller uden BIF i superligaen. Krise tider + Viasats opkøb af TV2 sport og den dermed manglende konkurrence om rettighederne gør at fodbold selskaberne godt kan begynde at forberede sig til forventeligt dårligere vilkår derfra.
Jeg tror faktisk TV aftalen er så vigtig for selskaberne at vi vil se mange kontrakter med udløb i sommeren 2015.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af sulakvelidze » 14. jan 2013, 17:47

nik skrev:Tror ikke Viasat vil give nær det samme for tvrettighederne uden Brøndby, det rammer igen klubberne, sammen med en mindre eksponering i aviserne, som ikke gider skrive om fodbold hvis det bliver alt strømlinet og slikket
Nu er det jo ikke et spørgsmål om, at Viasat nævner en pris, de finder rimelig. Det er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel, og med en stærk spiller som SBS Media på markedet, skal Viasat også ved den kommende tv-aftale grave dybt i lommerne for at sikre sig rettighederne. Når SBS Media har økonomiske muskler nok til at sikre sig rettigheder til Premier League og La Liga, så har de selvfølgelig også til at byde på Superligaen. Sidste gang bød Viasat bare højere - måske SBS Media er interesseret i at tage revanche næste gang. Og så er der jo også TV4-Gruppen med Canal 9. De har måske også lyst til at være med på dansk fodbold.

Jeg deler slet ikke pessimismen om en ringere tv-aftale som følge af Brøndby-exit, og jeg savner dokumentation for påstanden i form af eksempler fra udlandet på, at en storklubs nedtur har ødelagt det for andre. Jeg kan kun få øje på det modsatte.

Dit argument med mindre eksponering i aviserne forstår jeg slet ikke. (Strømlinet og slikket???) Jeg har ikke fantasi til at forestille mig Jyllands-Posten, Nordjyske, Aarhus Stiftstidende eller andre store provinsaviser skrue ned for dækningen, hvis klubber som AGF og AaB overtager scenen efter Brøndbys exit. Skulle man så på Fyens Stiftstidende føre overvejelser som disse:

"Halløjsa, nu er OB med i mesterskabskampen, så skal vi skisme da skrive noget mere om dem......nej, vent....det hele er jo blevet så strømlinet og slikket, så vi lader være. Vi venter til Brøndby er tilbage i toppen, og OB er tilbage i bunden!"

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Indlæg: 1606
Tilmeldt: 2. aug 2009, 14:58
Geografisk sted: DK

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Halil » 15. jan 2013, 01:21

Et meget fint oplæg til debat og med fine synspunkter.

Suppen har lavet en rekord stor aftale fra sommeren 2012 til sommer 2015.

Så går broby konkurs i nærmeste fremtid er der et par år til en ny tv aftale skal findes.

Jeg er af den overbevisning, at en eventuel broby konkurs konsekvenser for dansk fodbold er noget overvurderede og under ingen omstændigheder i nærheden af de dommedagsprofetier som visse "kloge" mennesker kommer med.
Uden Synd Ingen Frelse

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Hovedet » 15. jan 2013, 22:32

Efterhånden er vi ikke langt fra at nå den relativistiske konklusion, at det er helt underordnet for tilskuer- og sponsorinteresse, hvem der spiller i landets bedste række. Vi må samtidig sige, at hvis Brøndbys tilstedeværelse i Superligaen er underordnet - så er AaBs også. Og det var jo ikke just den fremherskende holdning på disse kanter for et par år siden. Summasummarum: Der kan ikke herske tvivl om, at det vil være et tab for Superligaen på alle parametre, dersom Brøndby går konkurs, der så langt vil overstige tidligere tiders tab som Lyngby og Frem.

Jeg vil i samme åndedrag tilføje, at også jeg kan irriteres over den overskruede retorik og generelle overvurdering, der udspiller sig i Brøndbys tilfælde. Jeg er af den grund dog ikke blind for, at nogle klubber nu en gang er mere interessante end andre.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Klaus » 15. jan 2013, 23:04

Brøndby vil da på den korte bane være sværere at undvære end flere andre konkurrenter. Der har bare været så meget ballade med klubben, at man også kan se fordele af en Brøndby konkurs. Hvad angår os selv, er vores betydning vel på linje med OB og AGF, der begge har været nede uden superligaen er gået under af den grund.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af sulakvelidze » 16. jan 2013, 00:18

Hovedet skrev:Efterhånden er vi ikke langt fra at nå den relativistiske konklusion, at det er helt underordnet for tilskuer- og sponsorinteresse, hvem der spiller i landets bedste række. Vi må samtidig sige, at hvis Brøndbys tilstedeværelse i Superligaen er underordnet - så er AaBs også.
Den konklusion synes jeg slet ikke, at vi er tæt på at nå. Man kan godt afvise påstanden om, at et tab for Brøndby er et tab for dansk fodbold uden at man af den grund finder det helt uden betydning, hvem der er i Superligaen. Pointen er, at betydningen af en Brøndby-konkurs næsten ene og alene rammer Brøndby. Flere af Brøndbys konkurrenter vil nærmere nyde godt af en Brøndby-konkurs end at blive ramt af den.

Det forstod man også i Skotland, og det var da heller ikke ligefrem sådan, at Glasgow Rangers' konkurrenter stod i kø for at ønske dem redning eller hurtig tilbagevenden. Tværtimod gjorde de skotske klubber jo alt for at sparke Rangers så langt ned i rækkerne som overhovedet muligt.
Hovedet skrev:Og det var jo ikke just den fremherskende holdning på disse kanter for et par år siden. Summasummarum: Der kan ikke herske tvivl om, at det vil være et tab for Superligaen på alle parametre, dersom Brøndby går konkurs, der så langt vil overstige tidligere tiders tab som Lyngby og Frem.
Jeg er glad for din tilføjelse med Lyngby og Frem, men på alle parametre ligefrem?

Så du køber påstanden om, at OB, AGF og AaB taber tilskuere, hvis Brøndby ikke er i Superligaen - også selv om medieinteressen for OB, AGF og AaB utvivlsomt vil stige?
At de får mindre ud af tv-aftalen, selv om adgangen til tv-tid bliver meget bedre uden Brøndby, som scorer kassen på at være MOTW uge efter uge?
At de mister sponsorer, selv om de med mere tv-tid har mere eksponering at byde ind med i salg af sponsorater?

Og "alle parametre" gælder også nedenstående?

At mængden af ballade til fodboldkampe i Superligaen vil stige uden Brøndby?
At medierne vil fokusere mere på hooliganisme og udgifter til politi frem for det sportslige, hvis Brøndby ikke er der?
At der vil blive mere fokus på dårlig ledelse i Superligaen uden den suverænt dårligst ledede klub?

Det er så let at slynge en påstand ud om, at Superligaen taber på et farvel til Brøndby. Det er især let, når man ikke skal underbygge den med fakta og ikke engang behøver at forholde sig til stigende tilskuertal hos klubber i en lignende liga med konkurs i en endnu større klub.

Men jeg køber bare ikke påstanden. Jeg er med på, at en Brøndby-konkurs vil være et tab. Men det vil den først og fremmest være for Brøndby - og for FCK. For OB, AGF, AaB, FCM og mange andre vil et farvel til Brøndby byde på så klare fordele og nye muligheder, at det langt overstiger ulemperne. Derfor er det også noget kæmpemæssigt vrøvl at sammenkæde et tab for Brøndby med et tab for dansk fodbold. Med mindre man da mener, at dansk fodbold er lig med Brøndby og FCK.
Hovedet skrev:Jeg vil i samme åndedrag tilføje, at også jeg kan irriteres over den overskruede retorik og generelle overvurdering, der udspiller sig i Brøndbys tilfælde. Jeg er af den grund dog ikke blind for, at nogle klubber nu en gang er mere interessante end andre.
Selvfølgelig er nogle klubber mere interessante end andre. Hvis vi med et trylleslag skiftede de 12 hold i Superligaen ud med klubber som Vebbestrup og Samsø, ville det være et stort tab. Men det er der ikke tale om med at tab af Brøndby. Set i det brede perspektiv vil fordelene opveje ulemperne - alene af den grund, at mindst en håndfuld andre klubber har potentiale til vokse betydeligt. Det vil kunne ske, hvis dansk fodbold slipper væk fra sin årelange og fastlåste tilstand med, at det bedste af det hele vil være, hvis Brøndby og FCK altid kæmpede om guld. Det er bedst for Brøndby og FCK. Ikke for Fyn og Jylland.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Hovedet » 16. jan 2013, 16:17

Misforstå mig ret: Jeg ville nu også finde det lettere morsomt og hvine af skadefryd, hvis Brøndby rykker ned i 1. division. Det ville så give den "tillægsgevinst", at AaB ville være det eneste hold i landet, der altid har været i Superligaen. Derfra og til oprigtigt at ønske klubben død og borte er der dog et stykke vej.

Vi kender vel først helt konsekvenserne af Brøndbys bortgang, dersom den faktisk finder sted. Dette betvivler jeg - og skal vi anskue sagen helt egoistisk, vil jeg næppe sove roligt, hvis Brøndby (blandt andet) dræbes pga. spillerforeningssagen. Glem ikke, at de mørke skyer over Vestegnen har kurs nordpå medbringende et uvejr, hvis konsekvenser for AaB vi slet ikke kan gisne om. Man kan sige, at jo hårdere uvejret rammer Brøndby, desto mere storm er der i vente for AaB, der tillige nu er uden den store rorgænger Lynge Jakobsen.

Jeg er heller ikke blind for, at en Brøndby nedrykning eller konkurs vil give mere plads og omtale til andre hold, herunder AaB. Måske situationen kan sidestilles med håndboldens opblomstring, da fodbolden forsvandt på diverse reklamekanaler.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Køllen I Møllen » 16. jan 2013, 17:18

FCK har også været med i Superligaen hele vejen.

Kan ikke se hvordan Brøndbys evt konkurs og nedtur skulle have noget med AaBs stormvejr at gøre. Vi skylder måske begge penge til spillerforeningen, ja, men det har jo ikke så meget at gøre med om de gule går på røven eller ej.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Pastorius » 16. jan 2013, 17:19

Køllen I Møllen skrev:FCK har også været med i Superligaen hele vejen.
Nej - de overtog B1903's plads.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Køllen I Møllen » 16. jan 2013, 17:28

Pastorius skrev:
Køllen I Møllen skrev:FCK har også været med i Superligaen hele vejen.
Nej - de overtog B1903's plads.
Du har selvfølgelig ret :)
Janteloven eksisterer IKKE!

Låst