Det får smilet frem tråden

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
Brugeravatar
Magic
Allstar
Allstar
Indlæg: 2992
Tilmeldt: 5. jun 2005, 18:24
Favoritspiller: Frank Strandli
Geografisk sted: Amager

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Magic » 2. jun 2011, 15:19

Lindvang skrev:No shit?

Billede
Den skal nok vække ekstra jubel på heden (selvom det ikke er breaking news)

Oder
2. div
2. div
Indlæg: 159
Tilmeldt: 18. sep 2009, 00:20
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Oder » 2. jun 2011, 16:05

Magic skrev:
Lindvang skrev:No shit?

Billede
Den skal nok vække ekstra jubel på heden (selvom det ikke er breaking news)
Har den allerede http://www.black-wolves.com/b/1/96180.html?start=90" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
Alando
Landshold
Landshold
Indlæg: 807
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:27
Favoritspiller: Jozo Matovac
Geografisk sted: Aalborg

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Alando » 2. jun 2011, 18:30

http://nordjyske.dk/artikel/10/5/28/388 ... 0oprydning

Kan man arrangere fest, kan man også arrangere oprydning

RufusTheDog

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af RufusTheDog » 2. jun 2011, 18:49

Alando skrev:http://nordjyske.dk/artikel/10/5/28/388 ... 0oprydning

Kan man arrangere fest, kan man også arrangere oprydning
Lyder heldigvis til han vil sende regningen retur. Hovedrystende pinligt af kommunen, såfremt de sender den regning.

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af limey » 2. jun 2011, 18:55

RufusTheDog skrev:
Alando skrev:http://nordjyske.dk/artikel/10/5/28/388 ... 0oprydning

Kan man arrangere fest, kan man også arrangere oprydning
Lyder heldigvis til han vil sende regningen retur. Hovedrystende pinligt af kommunen, såfremt de sender den regning.
Helt enig. Hvilke enkeltpersoner skulle så betale for alle de barne- og indkøbsvogne der ellers lå omkring i byen efter karnevalet - eksempelvis i Borgergade? Mon Aalborg Kommune tjekker alle SMS'er sendt i Aalborg under karnevalet, for at finde ud af hvem der var den hovedansvarlige for det svineri?

Elegia

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Elegia » 2. jun 2011, 19:50

limey skrev:
RufusTheDog skrev:
Alando skrev:http://nordjyske.dk/artikel/10/5/28/388 ... 0oprydning

Kan man arrangere fest, kan man også arrangere oprydning
Lyder heldigvis til han vil sende regningen retur. Hovedrystende pinligt af kommunen, såfremt de sender den regning.
Helt enig. Hvilke enkeltpersoner skulle så betale for alle de barne- og indkøbsvogne der ellers lå omkring i byen efter karnevalet - eksempelvis i Borgergade? Mon Aalborg Kommune tjekker alle SMS'er sendt i Aalborg under karnevalet, for at finde ud af hvem der var den hovedansvarlige for det svineri?
Uden at gå ind i sagen om, hvorvidt det er korrekt at sende en bøde eller ej, er din logik her jo tosset. Bare fordi man ikke kan finde ALLE drabsmand i verden, kan man da stadig godt arrestere dem, det er muligt at finde beviser på.

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af limey » 2. jun 2011, 20:30

Elegia skrev: Uden at gå ind i sagen om, hvorvidt det er korrekt at sende en bøde eller ej, er din logik her jo tosset. Bare fordi man ikke kan finde ALLE drabsmand i verden, kan man da stadig godt arrestere dem, det er muligt at finde beviser på.
Er der da beviser for, at han har lavet svineriet? For det er jo der, min tossede logik gerne vil hen.

-Larsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1308
Tilmeldt: 10. jul 2005, 11:44
Geografisk sted: 9000

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af -Larsen » 2. jun 2011, 20:31

Elegia skrev:
limey skrev:
RufusTheDog skrev:
Alando skrev:http://nordjyske.dk/artikel/10/5/28/388 ... 0oprydning

Kan man arrangere fest, kan man også arrangere oprydning
Lyder heldigvis til han vil sende regningen retur. Hovedrystende pinligt af kommunen, såfremt de sender den regning.
Helt enig. Hvilke enkeltpersoner skulle så betale for alle de barne- og indkøbsvogne der ellers lå omkring i byen efter karnevalet - eksempelvis i Borgergade? Mon Aalborg Kommune tjekker alle SMS'er sendt i Aalborg under karnevalet, for at finde ud af hvem der var den hovedansvarlige for det svineri?
Uden at gå ind i sagen om, hvorvidt det er korrekt at sende en bøde eller ej, er din logik her jo tosset. Bare fordi man ikke kan finde ALLE drabsmand i verden, kan man da stadig godt arrestere dem, det er muligt at finde beviser på.
Men det er jo ikke ham, der har lavet alt svineriet og heller ikke opfordret til det. Så han er jo ikke engang 'drabsmand', for at bruge dine termer.

ps_vb
2. div
2. div
Indlæg: 112
Tilmeldt: 9. sep 2005, 09:36

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af ps_vb » 2. jun 2011, 22:04

limey skrev:
Elegia skrev: Uden at gå ind i sagen om, hvorvidt det er korrekt at sende en bøde eller ej, er din logik her jo tosset. Bare fordi man ikke kan finde ALLE drabsmand i verden, kan man da stadig godt arrestere dem, det er muligt at finde beviser på.
Er der da beviser for, at han har lavet svineriet? For det er jo der, min tossede logik gerne vil hen.
Selvfølgelig har han da ikke det - hvilket jo er komplet ligegyldigt! Han opfordrer en fest, hvilket han VED vil medføre en masse svineri på et sted, hvor der ellers IKKE vil blive svinet i forbindelse med karnevallet. Skal du, jeg og alle andre skatteydere betale for oprydningen, fordi de ikke vil deltage i det officielle arrangement? Hvad så næste weekend, når de igen vil holde en fest i Mølleparken? Jeg vil da ikke betale for oprydningen efter private fester - uanset om det er samme weekend som karnevallet eller ej.

ps_vb
2. div
2. div
Indlæg: 112
Tilmeldt: 9. sep 2005, 09:36

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af ps_vb » 2. jun 2011, 22:08

limey skrev:
RufusTheDog skrev:
Alando skrev:http://nordjyske.dk/artikel/10/5/28/388 ... 0oprydning

Kan man arrangere fest, kan man også arrangere oprydning
Lyder heldigvis til han vil sende regningen retur. Hovedrystende pinligt af kommunen, såfremt de sender den regning.
Helt enig. Hvilke enkeltpersoner skulle så betale for alle de barne- og indkøbsvogne der ellers lå omkring i byen efter karnevalet - eksempelvis i Borgergade? Mon Aalborg Kommune tjekker alle SMS'er sendt i Aalborg under karnevalet, for at finde ud af hvem der var den hovedansvarlige for det svineri?
Det er ikke faldet dig ind, at karnevalskomitéen (eller hvad de nu hedder) betaler kommunen for den oprydning som en del af de udgifter, de skal have dækket?

Lindvang

Det får smilet frem tråden

Indlæg af Lindvang » 2. jun 2011, 22:54

Selvfølgelig skal han ikke betale for det. Han har jo ikke arrangeret nogen fest, men blot opfordret til at mødes uden for den pengemaskine, karneval er blevet med årene.

Det ville jo svare til, at vi sad nogle mennesker og grillede på stranden, og en masse så stødte til.

Der er en tendens til, at bare fordi kommunikationen er blevet mere elektronisk, så skal dem, der starter kommunikationen eller søsætter en tanke også automatisk gøres ansvarlige for det.

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af limey » 2. jun 2011, 23:00

ps_vb skrev:
limey skrev:
Elegia skrev: Uden at gå ind i sagen om, hvorvidt det er korrekt at sende en bøde eller ej, er din logik her jo tosset. Bare fordi man ikke kan finde ALLE drabsmand i verden, kan man da stadig godt arrestere dem, det er muligt at finde beviser på.
Er der da beviser for, at han har lavet svineriet? For det er jo der, min tossede logik gerne vil hen.
Selvfølgelig har han da ikke det - hvilket jo er komplet ligegyldigt! Han opfordrer en fest, hvilket han VED vil medføre en masse svineri på et sted, hvor der ellers IKKE vil blive svinet i forbindelse med karnevallet. Skal du, jeg og alle andre skatteydere betale for oprydningen, fordi de ikke vil deltage i det officielle arrangement? Hvad så næste weekend, når de igen vil holde en fest i Mølleparken? Jeg vil da ikke betale for oprydningen efter private fester - uanset om det er samme weekend som karnevallet eller ej.
ps_vb skrev: Det er ikke faldet dig ind, at karnevalskomitéen (eller hvad de nu hedder) betaler kommunen for den oprydning som en del af de udgifter, de skal have dækket?
Hvad er det da for noget vrøvl? Så hvis jeg, over facebook, opfordrer mine venner til at vi mødes i skovdalen til en flok øl, så kan jeg risikere at myndighederne spotter mig derigennem og straffe mig for noget jeg ikke har gjort? Tak skæbne, så er der da godt nok lagt i kakkelovnen til den store overvågningspakke - men den er du som skatteyder måske gerne villig til at betale? Uden at vide meget om jura, så er jeg sikker på, at den oprydning kommer myndighederne selv til at hænge på. Hvis de ikke taber den sag, så vil jeg blive meget forundret.

I øvrigt kan man jo spørge sig selv, hvorfor man ikke vil betale for oprydningen af svineri i Skovdalen, men gerne i resten af det centrale Aalborg. Har karnevalet på forhånd forudset hvor der vil blive svinet? Var de eksempelvis klar over, som jeg var vidne til, at der i Borgergade stod folk strung out på stoffer, midt ude på gaden og bla. pissede ud over det hele og smed med flasker? Eller handler det i bund og grund om, at karnevalsforeningen og kommunen er sure over, at nogle har taget initiativ til en alternativ komsammen?

Elegia

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Elegia » 2. jun 2011, 23:06

limey skrev:
Elegia skrev: Uden at gå ind i sagen om, hvorvidt det er korrekt at sende en bøde eller ej, er din logik her jo tosset. Bare fordi man ikke kan finde ALLE drabsmand i verden, kan man da stadig godt arrestere dem, det er muligt at finde beviser på.
Er der da beviser for, at han har lavet svineriet? For det er jo der, min tossede logik gerne vil hen.
Man kan bevise, at han er arrangør af arrangementet.
Og man kan bevise, at arrangementet medførte store bunker af affald et sted, hvor der normalt ikke forefindes sådanne.

Al logik tilsiger altså derfor, at affaldet er kommet som en følge af det arrangement, manden har arrangeret.

Om han så skal stå med nul, ti eller hundrede procent af ansvaret, håber jeg bliver afgjort ved en retssag, da det er et principielt yderst spændende spørgsmål.

Men at kommunen skulle frikende ham på grund af, at de ikke kan fastslå samtlige øvrige "affaldssyndere" den dag, er altså stadig i mine øjne en ganske tosset logik.
(Desværre minder det jo lidt om tankegangen bag dommen i Blekingegadebande-sagen)

Elegia

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Elegia » 2. jun 2011, 23:09

limey skrev:Hvad er det da for noget vrøvl? Så hvis jeg, over facebook, opfordrer mine venner til at vi mødes i skovdalen til en flok øl, så kan jeg risikere at myndighederne spotter mig derigennem og straffe mig for noget jeg ikke har gjort? Tak skæbne, så er der da godt nok lagt i kakkelovnen til den store overvågningspakke - men den er du som skatteyder måske gerne villig til at betale? Uden at vide meget om jura, så er jeg sikker på, at den oprydning kommer myndighederne selv til at hænge på. Hvis de ikke taber den sag, så vil jeg blive meget forundret.

I øvrigt kan man jo spørge sig selv, hvorfor man ikke vil betale for oprydningen af svineri i Skovdalen, men gerne i resten af det centrale Aalborg. Har karnevalet på forhånd forudset hvor der vil blive svinet? Var de eksempelvis klar over, som jeg var vidne til, at der i Borgergade stod folk strung out på stoffer, midt ude på gaden og bla. pissede ud over det hele og smed med flasker? Eller handler det i bund og grund om, at karnevalsforeningen og kommunen er sure over, at nogle har taget initiativ til en alternativ komsammen?
Du har desværre langt hen ad vejen ret i dine dystre forudsigelser.
Det tyder mange af de første "Facebook-domme" i hvert fald på, idet det her er fastslået, at man nærmest kan sidestille udmeldinger på Facebook med, at man stiller sig og råber det samme op på det lokale torv.
(Ovenstående er uden stillingtagen til, om "Festarrangøren" i vores eksempel så er mere eller mindre skyldig af den grund - men var blot til info :))

Elegia

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Elegia » 2. jun 2011, 23:12

Lindvang skrev:Der er en tendens til, at bare fordi kommunikationen er blevet mere elektronisk, så skal dem, der starter kommunikationen eller søsætter en tanke også automatisk gøres ansvarlige for det.
EDIT: Slettet

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af limey » 2. jun 2011, 23:12

Elegia skrev: Man kan bevise, at han er arrangør af arrangementet.
Og man kan bevise, at arrangementet medførte store bunker af affald et sted, hvor der normalt ikke forefindes sådanne.

Al logik tilsiger altså derfor, at affaldet er kommet som en følge af det arrangement, manden har arrangeret.
Igen - min viden om jura er ikke specielt stor, men lige meget hvordan jeg vender og drejer den, kan jeg ikke se, at de kan bevise en skid. I så fald skal den til højesteret, for så er det da en præcedenssag.

Elegia

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Elegia » 2. jun 2011, 23:15

limey skrev:
Elegia skrev: Man kan bevise, at han er arrangør af arrangementet.
Og man kan bevise, at arrangementet medførte store bunker af affald et sted, hvor der normalt ikke forefindes sådanne.

Al logik tilsiger altså derfor, at affaldet er kommet som en følge af det arrangement, manden har arrangeret.
Igen - min viden om jura er ikke specielt stor, men lige meget hvordan jeg vender og drejer den, kan jeg ikke se, at de kan bevise en skid. I så fald skal den til højesteret, for så er det da en præcedenssag.
Jeg skal heller ikke spille juraekspert. Så jeg håber, som dig, at der kommer "en sag" ud af det, det jeg som sagt finder "dilemmaet" yderst interessant.

Men jeg vil stadig fastholde, at det er en juridisk formsag at bevise, at pågældende person har valgt at arrangere den "happening", som kastede store mængder af affald af sig.

Hvordan det så stiller ham rent juridisk må andre end mig tage stilling til.

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af limey » 2. jun 2011, 23:18

Elegia skrev:
Lindvang skrev:Der er en tendens til, at bare fordi kommunikationen er blevet mere elektronisk, så skal dem, der starter kommunikationen eller søsætter en tanke også automatisk gøres ansvarlige for det.
Øh, ja naturligvis.
Hvad skulle alternativet være? At elektronisk kommunikation kun - i juridisk forstand - talte for det halve?

Lad os bare tage dine gode venner, præstefætrene fra DF, som eksempler. Når de bryder racismeparagraffen, er det da ligegyldigt, om det sker på gågaden i Horsens eller i en åben Facebook-gruppe.

Ansvaret for kommunikation (og i dette tilfælde: overtrædelsen af racismeparagraffen) er da præcis den samme - elektronisk eller ej.
Men man har jo, i dette tilfælde, ikke opfordret til noget ulovligt.

Elegia

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Elegia » 2. jun 2011, 23:25

limey skrev:
Elegia skrev:
Lindvang skrev:Der er en tendens til, at bare fordi kommunikationen er blevet mere elektronisk, så skal dem, der starter kommunikationen eller søsætter en tanke også automatisk gøres ansvarlige for det.
Øh, ja naturligvis.
Hvad skulle alternativet være? At elektronisk kommunikation kun - i juridisk forstand - talte for det halve?

Lad os bare tage dine gode venner, præstefætrene fra DF, som eksempler. Når de bryder racismeparagraffen, er det da ligegyldigt, om det sker på gågaden i Horsens eller i en åben Facebook-gruppe.

Ansvaret for kommunikation (og i dette tilfælde: overtrædelsen af racismeparagraffen) er da præcis den samme - elektronisk eller ej.
Men man har jo, i dette tilfælde, ikke opfordret til noget ulovligt.
Det tilfælde, jeg refererer til, er tilfældet i mit eksempel: en overtrædelse af racismeparagraffen.

Du blander vist indlæggene sammen nu. Dette er et svar på, at Lindvang opponerede imod, at man skulle gøres ansvarlig for, hvad man kommunikerede elektronisk.

Elegia

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Elegia » 2. jun 2011, 23:32

Men for lige at opsummere det kort:

1) Jeg synes, det er både logisk og interessant, at kommunen vælger at stille arrangøren af festen til ansvar. Logisk fordi, at de rent faktisk kan bevise, hvem der har arrangeret festen. Interessant fordi, at det forhåbentlig får manden til at nægte, så vi kan få rettens overvejelser i en sag, der med garanti vil komme flere af i fremtiden.

2) Jeg synes, det er indlysende, at man stilles til ansvarlig i præcis samme grad med elektronisk som al mulig anden kommunikation.
I det konkrete tilfældet var karnevalet var der i øvrigt heller ikke tale om en privat gruppe af venner, men en åben gruppe for alle interesserede.

I denne dom er det eksempelvis understreget, at der er forskel på at skrive i åbne medier eller helt privat på Facebook:
http://www.business.dk/karriere/kvinde- ... opdatering" onclick="window.open(this.href);return false;

Og det findes jo på flere niveauer: fra at ”maile” privat på facebook til at skrive på sin egen væg, hvor kun venner kan se det, til at oprette store og åbne grupper.

Besvar