Hvorfor hade København?

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 24. mar 2011, 10:01

Troede sgu den Aalborgensiske selvforståelse var stærkere end den Århusianske, men åbenbart ikke, når man falder med på lillebror-retorikken og skriger "Vi vil oss ha et operahus, vi vil oss ha et kongeligt teater..." Gu fanden skal det da ej ligge i Aalborg, det ville jo være latterligt!! Aalborg er fedt og sejt fordi det netop ikke har et fucking kongeligt teater! Aalborg har en industri, den har en Gade, den har et fodboldhold, den har (nogle) stolte nordjyder der ikke behøver at spejle sig i et kæmpe lokum af et operahus for at vide de er noget værd, mere behøver den ikke!

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af sulakvelidze » 24. mar 2011, 10:04

Poker-One-Kenobi skrev:
sulakvelidze skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
seamann skrev:
Steve-Dave skrev:
alithebeast skrev:Noget helt andet er, hvorfor skulle man bryde sig om den lorteby?
Det er den by indenfor landets grænser, der har det bedste udbud af den slags kultur, jeg interesserer mig for: koncerter, film og specialøl. Så er der lige problemet med, at mit yndlingsfodboldhold ikke hører hjemme i byen, men heldigvis kommer de af og til på besøg og vinder i Lyngby eller måske i Farum i påsken, som jeg allerede ser frem til. Det er sgu ok. Jeg kan godt lide at være her.

Forøvrigt: Sker der nogensinde noget som helst i Odense? Lorteby.
Al kultur er der mere af i København - ihverfald den kultur, der støttes, købes og betales af den store fælleskasse. Og det er faktisk noget skidt, at 80% af tilskudskronerne bruges til 20% af befolkningen. Men hva, så længe man modtager er det jo ok...

Ang. Odense er svaret nej.

Jamen lad os da endelig bruge penge på flere "filmbyer" i jylland f.eks, den i Århus er jo så kæmpestor en succes at de nu må leje den ud til skoleklasser for at få bare lidt kroner i kassen. Eller hvad med Aros, et statsstøttet prestigeprojekt Århus som er så elendigt ledet at det igen og igen må bede om ekstra bevillinger? Men det er selvfølgelig ikke nok, nej for hvorfor skal det kongelige teater lige ligge i København, det kunne jo ligeså godt ligge i Hanstholm, ikke? Eller hvad med Statens Museum for Kunst, hvorfor flytter man ikke det til Sønderho, hvorfor skal Fanø snydes for statsstøtten?

Danmark er så lille et land, at de fleste amerikanere pendler ligeså lang tid på arbejde som det tager at komme fra nord til syd. Hvis du vil i det kongelige kan du komme det på 3-4 timer, men jeg har en mistanke om at det gad du fandme ikke. Du vil bare gerne brokke dig.
Argumentet med at Danmark er et lille land kan jo snildt vendes om og bruges som argument for at flytte mere af kulturen til Jylland. Selvfølgelig ikke til Hanstholm og Sønderho, men jeg ser hverken logistiske eller praktiske problemer i at opdyrke kulturlivet i de største provinsbyer. Der er jo lige så kort afstand for københavnerne til Aalborg som den anden vej.

Jeg har mødt københavnere, der aldrig i livet har været i Jylland. Eller i hvert kun kommer der en gang i årtiet. De gider ikke og ved ikke, hvad de skulle lave der. Det synes jeg er en utrolig fattig tilgang til alt det uden for hovedstaden, men hvis man hjalp dem lidt på vej med at gøre opdyrkning af kultur i provinsen til et statsligt anliggende, kunne man sikkert også hjælpe noge af de stakkels københavnere ud af deres osteklokke.

Principielt set ser jeg intet problem i, at Statens Museum for Kunst kunne ligge i Aalborg - eller Nationalmuseet i Århus for den sags skyld. Alt det store behøver ikke nødvendigvis ligge i København. Der er ingen naturlov, der siger, at hovedstaden skal have det hele. Tværtimod er der fornuft i at undgå det.

Jeg ser i øvrigt ingen grund til at hade københavnere. Jeg har allermest medlidenhed med dem. Blandt andet fordi de lever i en vildt opreklameret by samtidig med, at konkurrencen med mere interessante byer i det europæiske nærområde er blevet større og større i takt med, at det er blevet billigere, nemmere og hurtigere at smutte til langt federe byer.

Af samme grund som det ikke giver mening at ligge Statens Museum for Kunst i Sønderho, giver det ikke mening at ligge det i Aalborg. Det er lige fjollet, det ligger bare lidt forskelligt på skalaen. Det kan jo ikke passe, at i herlige lokalpatrioter har travlt med at rakke københavn ned for ikke at være noget som helst i forhold til Berlin, Amsterdam og bla bla bla, men samtidigt vil i fjerne de ting som byen faktisk HAR som gør den konkurrencedygtig på nogen områder. Eller, det kan sikkert godt passe, det lige meget i linie med resten af logikken.
Hvorfor giver det ingen mening at placere statslig kultur i Aalborg? Fordi du siger det, eller hvad? Jeg har svært ved at få øje på dit argument, andet end at du finder det fjollet. Men du siger jo selv, at Danmark er så lille, at man på 3-4 timer kan komme fra Aalborg til København. Det samme gælder vel den anden vej?

Jeg kan virkelig ikke få øje på noget problem i at placere national kultur i Aalborg. Der er både lufthavn og motorvejsforbindelse til andre større byer, så logistikken og kapaciteten er der da absolut (i modsætning til Sønderho). Det vil også trække flere turister til Nordjylland og på den måde skabe vækst i et område, der trænger til det. Men hvis det i din verden er en naturlov, at hovedstaden pr definition skal have alle de statslige trækplastre, så kan jeg forstå din modvilje mod at støtte Aalborg på det kulturelle område. Jeg deler den bare ikke.

København må i øvrigt hellere end gerne blive mere konkurrencedygtig med Amsterdam, Berlin, Stockholm osv. Det samme må Odense, Århus og Aalborg. Men for sidstnævnte byers vedkommende er det åbenbart en lokal opgave at hæve kvaliteten, mens staten (os alle sammen) skal sørge for, at det sker i København. Det er ikke rimeligt.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af BoT » 24. mar 2011, 10:05

Jeg må indrømme, at jeg forundres mere og mere over denne tråd. Der er tydeligvis en helt masse debattører, der absolut ikke mener, København har noget som helst at byde på. Fair nok. Så bliv da væk? Hvorfor skal det føre til had?? (Og i øvrigt - så burde jeg da tage og besøge det der fantastiske Aalborg noget mere, siden det tilsyneladende er Guds by på jord).

Jeg har sagt det før - og gør det igen - mine oplevelser steder som Nordjylland, København, Århus og Stockholm har vist mig, at der findes idioter alle steder. Ligeledes findes der rare mennesker alle steder. Hvad angår en vurdering af en bys kvaliteter, er der næppe nogen her, der sidder med sandhedskortet. I og med, at jeg kommer fra Århus, mener jeg selvfølgelig, at Århus er den smukkeste by i Danmark. Jeg må dog erkende, at København bare rummer så meget MERE, at det er her, jeg bliver boende. (Igen - Aalborg rummer tilsyneladende så meget ENDNU mere, at den burde være et skud værd!).

Stockholm er selvfølgelig heller ikke dårlig, men København har nogle kvaliteter, som Stockholm ikke har. Fx de meget korte afstande mellem kvarterene, mere forskelligartet arkitektur, Frederiksberg(!). Min favorit-storby er dog Amsterdam. Hvorfor? Fordi den minder rigtig meget om København ;)

Mere had 2011!

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 24. mar 2011, 10:16

sulakvelidze skrev: Hvorfor giver det ingen mening at placere statslig kultur i Aalborg? Fordi du siger det, eller hvad? Jeg har svært ved at få øje på dit argument, andet end at du finder det fjollet. Men du siger jo selv, at Danmark er så lille, at man på 3-4 timer kan komme fra Aalborg til København. Det samme gælder vel den anden vej?

Jeg kan virkelig ikke få øje på noget problem i at placere national kultur i Aalborg. Der er både lufthavn og motorvejsforbindelse til andre større byer, så logistikken og kapaciteten er der da absolut (i modsætning til Sønderho). Det vil også trække flere turister til Nordjylland og på den måde skabe vækst i et område, der trænger til det. Men hvis det i din verden er en naturlov, at hovedstaden pr definition skal have alle de statslige trækplastre, så kan jeg forstå din modvilje mod at støtte Aalborg på det kulturelle område. Jeg deler den bare ikke.

København må i øvrigt hellere end gerne blive mere konkurrencedygtig med Amsterdam, Berlin, Stockholm osv. Det samme må Odense, Århus og Aalborg. Men for sidstnævnte byers vedkommende er det åbenbart en lokal opgave at hæve kvaliteten, mens staten (os alle sammen) skal sørge for, at det sker i København. Det er ikke rimeligt.
Læs dog de 5-6 link jeg lagde op om hvorfor entreindtægter og en sund drift af f.eks et museum netop HÆNGER sammen. Resten burde du selv kunne regne ud.

Så du mener at Aalborg er en operaby? Eller en ballet by? Please, det er sgu ved at blive pinligt.

Stylan
Miniput
Miniput
Indlæg: 8
Tilmeldt: 16. dec 2010, 11:24
Favoritspiller: Ronnie Scarface

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Stylan » 24. mar 2011, 10:17

Alle hader København. Og dem, der påstår at de ikke gør, lyver.

MERE HAD. Især had rettet mod København
Mere had 2011!

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af sulakvelidze » 24. mar 2011, 10:23

Poker-One-Kenobi skrev:
sulakvelidze skrev: Hvorfor giver det ingen mening at placere statslig kultur i Aalborg? Fordi du siger det, eller hvad? Jeg har svært ved at få øje på dit argument, andet end at du finder det fjollet. Men du siger jo selv, at Danmark er så lille, at man på 3-4 timer kan komme fra Aalborg til København. Det samme gælder vel den anden vej?

Jeg kan virkelig ikke få øje på noget problem i at placere national kultur i Aalborg. Der er både lufthavn og motorvejsforbindelse til andre større byer, så logistikken og kapaciteten er der da absolut (i modsætning til Sønderho). Det vil også trække flere turister til Nordjylland og på den måde skabe vækst i et område, der trænger til det. Men hvis det i din verden er en naturlov, at hovedstaden pr definition skal have alle de statslige trækplastre, så kan jeg forstå din modvilje mod at støtte Aalborg på det kulturelle område. Jeg deler den bare ikke.

København må i øvrigt hellere end gerne blive mere konkurrencedygtig med Amsterdam, Berlin, Stockholm osv. Det samme må Odense, Århus og Aalborg. Men for sidstnævnte byers vedkommende er det åbenbart en lokal opgave at hæve kvaliteten, mens staten (os alle sammen) skal sørge for, at det sker i København. Det er ikke rimeligt.
Læs dog de 5-6 link jeg lagde op om hvorfor entreindtægter og en sund drift af f.eks et museum netop HÆNGER sammen. Resten burde du selv kunne regne ud.

Så du mener at Aalborg er en operaby? Eller en ballet by? Please, det er sgu ved at blive pinligt.
Hvornår har du sidst betalt entré for at komme ind på Nationalmuseet? Hvis du har gjort det i de seneste mange år, har du da godt nok dummet dig, for der er gratis entré for alle besøgende - lige som der i øvrigt også er på Frilandsmuseet, Frihedsmuseet, Musikhistorisk Museum samt dele af Statens Museum for Kunst.

Og ja - Aalborg kan da lige så snildt være en opera- eller balletby som alle mulige andre byer kan være det. Jeg synes efterhånden, at din holdning til Aalborg minder mere om mere om den københavnske, der ser arrogant ned på andre byers potentiale.

Lindvang

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Lindvang » 24. mar 2011, 10:30

alithebeast skrev:
Magic skrev:
Elscorpio skrev:Hvorfor hade København?

Her er 10 grunde:

1. FCK
2. Brøndby
3. Langt de fleste store arbejdspladser ligger der
4. De kender ikke udtrykket smørstang hos de københavnske bagere
5. Københavnere holder ikke jordforbindelsen
6. Karbonader ved de heller ikke hvad er, men kalder dem krebinetter "over there"
7. Øl er 50% dyrere
8. De tror de ejer hele Danmark
9. De har ikke Gaden, man skal gå langt for at få billigt øl
10. Man bliver træt af at høre på den københavnske accent.
1. Helt enig!
2. Er ikke København
3. Og? Ikke anderledes end så mange andre hovedstæder
4. Går meget sjældent til bageren
5. Stærk generelisering
6. Det ved de faktisk godt. De kalder det bare en krebinet, hvis den er lavet af rent svinekød.
7. Du kommer de forkerte steder
8. Øh ok
9. Igen: Du kommer de forkerte steder.
10. Du må have problemer med at se dansk tv...
1. København er lort!
2. Gu fanden er Brøndby=København!
3. Københavnske arbejdsplader er hvor københavnere mødes og fedter sig ind i hinanden.
4. De københavnske bager kender ikke helt almene kager.
5. Ikke en generalisering nærmere en iagttagelse.
6. Ligesom bageren har københavnere ikke styr på madnavne, herunder også isnavne.
7. De steder jeg er kommet er øl også dyrt, men jeg kan da ikke afvise af der er en tyrkerkiosk, der sælger tyske Slots, den slags bruger man jo på Sjælland.
8. Endnu en iagttagelse.
9. Her viser du for alvor dit københavnersnobberi. Gu fanden ligger Jomfru Ane Gade ikke i København, og så er det ligemeget, hvor man kommer i den pisby!
10. Så længe man holder sig fra TV2 Lorry, så er den københavnske accent heldigvis ikke så udbredt på dansk tv.
1. Smag og behag. København har sit lort, men det har Aalborg nu også.
2. Nej, ikke rigtigt.
3. De københavnske arbejdspladser er smækfyldt med jyder. Der er et gammelt ordsprog, der siger, at skal du finde chefen, skal du spørge efter jyden.
4. A hwa?
5. Vist et meget spinkelt grundlag, du konkluderer på.
7. Du har vist ikke drukket mange øl i København. Nyhavn er ikke ligefrem et udtryk for gennemsnittet. Til gengæld kan jeg se, at dine fordomme trives fint.
8. Jeg har aldrig mødt en københavner, der gerne ville føle ejerskab over fx Aalborg.
9. Gaden er vist ikke værd at bruge megen tid på, hvis man har rundet de 20, så jeg kunne sagtens undvære.
10. Enig. Men det tvivler jeg på, at Køllen er.

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 24. mar 2011, 10:31

sulakvelidze skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
sulakvelidze skrev: Hvorfor giver det ingen mening at placere statslig kultur i Aalborg? Fordi du siger det, eller hvad? Jeg har svært ved at få øje på dit argument, andet end at du finder det fjollet. Men du siger jo selv, at Danmark er så lille, at man på 3-4 timer kan komme fra Aalborg til København. Det samme gælder vel den anden vej?

Jeg kan virkelig ikke få øje på noget problem i at placere national kultur i Aalborg. Der er både lufthavn og motorvejsforbindelse til andre større byer, så logistikken og kapaciteten er der da absolut (i modsætning til Sønderho). Det vil også trække flere turister til Nordjylland og på den måde skabe vækst i et område, der trænger til det. Men hvis det i din verden er en naturlov, at hovedstaden pr definition skal have alle de statslige trækplastre, så kan jeg forstå din modvilje mod at støtte Aalborg på det kulturelle område. Jeg deler den bare ikke.

København må i øvrigt hellere end gerne blive mere konkurrencedygtig med Amsterdam, Berlin, Stockholm osv. Det samme må Odense, Århus og Aalborg. Men for sidstnævnte byers vedkommende er det åbenbart en lokal opgave at hæve kvaliteten, mens staten (os alle sammen) skal sørge for, at det sker i København. Det er ikke rimeligt.
Læs dog de 5-6 link jeg lagde op om hvorfor entreindtægter og en sund drift af f.eks et museum netop HÆNGER sammen. Resten burde du selv kunne regne ud.

Så du mener at Aalborg er en operaby? Eller en ballet by? Please, det er sgu ved at blive pinligt.
Hvornår har du sidst betalt entré for at komme ind på Nationalmuseet? Hvis du har gjort det i de seneste mange år, har du da godt nok dummet dig, for der er gratis entré for alle besøgende - lige som der i øvrigt også er på Frilandsmuseet, Frihedsmuseet, Musikhistorisk Museum samt dele af Statens Museum for Kunst.

Og ja - Aalborg kan da lige så snildt være en opera- eller balletby som alle mulige andre byer kan være det. Jeg synes efterhånden, at din holdning til Aalborg minder mere om mere om den københavnske, der ser arrogant ned på andre byers potentiale.
Du har tydeligvis ikke fattet pointen. Jeg ELSKER at Aalborg IKKE er en balletby, eller en operaby, faktisk ville jeg synes det var komplet latterligt hvis man skulle til at sælge Aalborg som balletby. Det handler ikke om se ned, det handler tværtimod om at være stolt af alt det som Aalborg faktisk er, uden at man behøver teatre og operahuse for at bevise det.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af sulakvelidze » 24. mar 2011, 10:38

Poker-One-Kenobi skrev:
sulakvelidze skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
sulakvelidze skrev: Hvorfor giver det ingen mening at placere statslig kultur i Aalborg? Fordi du siger det, eller hvad? Jeg har svært ved at få øje på dit argument, andet end at du finder det fjollet. Men du siger jo selv, at Danmark er så lille, at man på 3-4 timer kan komme fra Aalborg til København. Det samme gælder vel den anden vej?

Jeg kan virkelig ikke få øje på noget problem i at placere national kultur i Aalborg. Der er både lufthavn og motorvejsforbindelse til andre større byer, så logistikken og kapaciteten er der da absolut (i modsætning til Sønderho). Det vil også trække flere turister til Nordjylland og på den måde skabe vækst i et område, der trænger til det. Men hvis det i din verden er en naturlov, at hovedstaden pr definition skal have alle de statslige trækplastre, så kan jeg forstå din modvilje mod at støtte Aalborg på det kulturelle område. Jeg deler den bare ikke.

København må i øvrigt hellere end gerne blive mere konkurrencedygtig med Amsterdam, Berlin, Stockholm osv. Det samme må Odense, Århus og Aalborg. Men for sidstnævnte byers vedkommende er det åbenbart en lokal opgave at hæve kvaliteten, mens staten (os alle sammen) skal sørge for, at det sker i København. Det er ikke rimeligt.
Læs dog de 5-6 link jeg lagde op om hvorfor entreindtægter og en sund drift af f.eks et museum netop HÆNGER sammen. Resten burde du selv kunne regne ud.

Så du mener at Aalborg er en operaby? Eller en ballet by? Please, det er sgu ved at blive pinligt.
Hvornår har du sidst betalt entré for at komme ind på Nationalmuseet? Hvis du har gjort det i de seneste mange år, har du da godt nok dummet dig, for der er gratis entré for alle besøgende - lige som der i øvrigt også er på Frilandsmuseet, Frihedsmuseet, Musikhistorisk Museum samt dele af Statens Museum for Kunst.

Og ja - Aalborg kan da lige så snildt være en opera- eller balletby som alle mulige andre byer kan være det. Jeg synes efterhånden, at din holdning til Aalborg minder mere om mere om den københavnske, der ser arrogant ned på andre byers potentiale.
Du har tydeligvis ikke fattet pointen. Jeg ELSKER at Aalborg IKKE er en balletby, eller en operaby, faktisk ville jeg synes det var komplet latterligt hvis man skulle til at sælge Aalborg som balletby. Det handler ikke om se ned, det handler tværtimod om at være stolt af alt det som Aalborg faktisk er, uden at man behøver teatre og operahuse for at bevise det.
Fint med mig, at du elsker Aalborg med alle dens begrænsninger. Jeg er dog sikker på, at byråd, erhvervsliv, handelsliv og borgere i Aalborg og Nordjylland med stort flertal vil bakke op om det, hvis nogen foreslog at flytte statslig kultur til Aalborg. Det samme ville man i Odense, Århus, Herning, Esbjerg og alle andre provinsbyer. Men klart...der skal da nok være enkelte, der som dig dyrker det romantiske i, at Aalborg "kun har industri, Jomfru Ane Gade og AaB". For hvad fanden har man da mere brug for? Lad os da dyrke lidenheden og det minimale og gøre en dyd ud af, at vi ingenting har at byde på!* (Det er dog nok nemmere, hvis man kun er i Aalborg, når man er hjemme på ferie).

Du svarede ikke på det om gratis entré på museer. Betyder det, at dit entréargument er faldet til jorden?


* PS: Jeg mener ikke selv, at Aalborg ingenting har at byde på. Men jeg ser ingen grund til at bekæmpe, at byen skulle få endnu mere at byde på. Og det må københavnerne gerne være med til at betale.

NeverDefeated

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af NeverDefeated » 24. mar 2011, 10:46

Poker-One-Kenobi skrev: Du har tydeligvis ikke fattet pointen. Jeg ELSKER at Aalborg IKKE er en balletby, eller en operaby, faktisk ville jeg synes det var komplet latterligt hvis man skulle til at sælge Aalborg som balletby. Det handler ikke om se ned, det handler tværtimod om at være stolt af alt det som Aalborg faktisk er, uden at man behøver teatre og operahuse for at bevise det.
En betragtning jeg til gengæld deler fuldt ud. Det kan irritere mig grænseløst at Henning G. har gældssat denne by i årtier fremover, for at få finkultur i øst og vest. Intet af det bruges, og Musikkens Hus bliver en dødssejler af rang, og er det allerede. Man skal ikke vide særlig meget om megaprojekter, for at kunne forudsige at bygherren sjældent har styr på noget, og det havde kommunen heller ikke her.
Nordkraft var underbudgetteret to the max., Kennedy Arkaden er en skændsel, og hovedparten af de kommunale byggeopgaver eller kommunalt ejede arealer foræres væk til spotpris. Ligeså meget som jeg elsker Aalborg, ligeså meget hader jeg at man ikke brugte penge på at forskønne havnefronten endnu mere, få lukket for bilkørsel, lavede flere grønne åndehuller, i stedet for forbandede monumenter som koster borgerne kassen.

Det er socialistisk pamperkultur når det er værst. Vennetjenester og monumenter der skal vedligeholde ens eget eftermæle og til gengæld gældssætte byens indbyggere - rædderligt. Aalborg fortjener bedre, men lider under visionsløse politikere og kejser Henning.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af sulakvelidze » 24. mar 2011, 10:54

NeverDefeated skrev:
Poker-One-Kenobi skrev: Du har tydeligvis ikke fattet pointen. Jeg ELSKER at Aalborg IKKE er en balletby, eller en operaby, faktisk ville jeg synes det var komplet latterligt hvis man skulle til at sælge Aalborg som balletby. Det handler ikke om se ned, det handler tværtimod om at være stolt af alt det som Aalborg faktisk er, uden at man behøver teatre og operahuse for at bevise det.
En betragtning jeg til gengæld deler fuldt ud. Det kan irritere mig grænseløst at Henning G. har gældssat denne by i årtier fremover, for at få finkultur i øst og vest. Intet af det bruges, og Musikkens Hus bliver en dødssejler af rang, og er det allerede. Man skal ikke vide særlig meget om megaprojekter, for at kunne forudsige at bygherren sjældent har styr på noget, og det havde kommunen heller ikke her.
Nordkraft var underbudgetteret to the max., Kennedy Arkaden er en skændsel, og hovedparten af de kommunale byggeopgaver eller kommunalt ejede arealer foræres væk til spotpris. Ligeså meget som jeg elsker Aalborg, ligeså meget hader jeg at man ikke brugte penge på at forskønne havnefronten endnu mere, få lukket for bilkørsel, lavede flere grønne åndehuller, i stedet for forbandede monumenter som koster borgerne kassen.

Det er socialistisk pamperkultur når det er værst. Vennetjenester og monumenter der skal vedligeholde ens eget eftermæle og til gengæld gældssætte byens indbyggere - rædderligt. Aalborg fortjener bedre, men lider under visionsløse politikere og kejser Henning.
Og det er jo så netop endnu et argument for at placere statslig kultur i Aalborg: regningen tilfalder ikke Aalborg alene.

Der er også underskud på de statslige museer i København. Det er vi alle sammen med til at betale, mens københavnerne til gengæld scorer gevinsterne på museernes placering i byen. Man kan sige, at københavnerne vinder på gyngerne, hvad vi alle sammen taber på karusellen. Men når kommunale kulturprojekter i Aalborg koster kassen, står vi med regningen selv.

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 24. mar 2011, 11:11

sulakvelidze skrev:
NeverDefeated skrev:
Poker-One-Kenobi skrev: Du har tydeligvis ikke fattet pointen. Jeg ELSKER at Aalborg IKKE er en balletby, eller en operaby, faktisk ville jeg synes det var komplet latterligt hvis man skulle til at sælge Aalborg som balletby. Det handler ikke om se ned, det handler tværtimod om at være stolt af alt det som Aalborg faktisk er, uden at man behøver teatre og operahuse for at bevise det.
En betragtning jeg til gengæld deler fuldt ud. Det kan irritere mig grænseløst at Henning G. har gældssat denne by i årtier fremover, for at få finkultur i øst og vest. Intet af det bruges, og Musikkens Hus bliver en dødssejler af rang, og er det allerede. Man skal ikke vide særlig meget om megaprojekter, for at kunne forudsige at bygherren sjældent har styr på noget, og det havde kommunen heller ikke her.
Nordkraft var underbudgetteret to the max., Kennedy Arkaden er en skændsel, og hovedparten af de kommunale byggeopgaver eller kommunalt ejede arealer foræres væk til spotpris. Ligeså meget som jeg elsker Aalborg, ligeså meget hader jeg at man ikke brugte penge på at forskønne havnefronten endnu mere, få lukket for bilkørsel, lavede flere grønne åndehuller, i stedet for forbandede monumenter som koster borgerne kassen.

Det er socialistisk pamperkultur når det er værst. Vennetjenester og monumenter der skal vedligeholde ens eget eftermæle og til gengæld gældssætte byens indbyggere - rædderligt. Aalborg fortjener bedre, men lider under visionsløse politikere og kejser Henning.
Og det er jo så netop endnu et argument for at placere statslig kultur i Aalborg: regningen tilfalder ikke Aalborg alene.

Der er også underskud på de statslige museer i København. Det er vi alle sammen med til at betale, mens københavnerne til gengæld scorer gevinsterne på museernes placering i byen. Man kan sige, at københavnerne vinder på gyngerne, hvad vi alle sammen taber på karusellen. Men når kommunale kulturprojekter i Aalborg koster kassen, står vi med regningen selv.
Du vrøvler videre, kulturen i Aalborg bliver selvfølgelig allerede støttet med masser af statskroner, Aalborg Teater f.eks med ca 50 mio om året.

JLB
Allstar
Allstar
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 15. mar 2007, 20:59
Geografisk sted: Her

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af JLB » 24. mar 2011, 11:17

Poker-One-Kenobi skrev:
Du vrøvler videre, kulturen i Aalborg bliver selvfølgelig allerede støttet med masser af statskroner, Aalborg Teater f.eks med ca 50 mio om året.
Mens det kongelige teater får 500mio kr
Hvem der bare var irsk

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af sulakvelidze » 24. mar 2011, 11:18

Poker-One-Kenobi skrev:
sulakvelidze skrev:
NeverDefeated skrev:
Poker-One-Kenobi skrev: Du har tydeligvis ikke fattet pointen. Jeg ELSKER at Aalborg IKKE er en balletby, eller en operaby, faktisk ville jeg synes det var komplet latterligt hvis man skulle til at sælge Aalborg som balletby. Det handler ikke om se ned, det handler tværtimod om at være stolt af alt det som Aalborg faktisk er, uden at man behøver teatre og operahuse for at bevise det.
En betragtning jeg til gengæld deler fuldt ud. Det kan irritere mig grænseløst at Henning G. har gældssat denne by i årtier fremover, for at få finkultur i øst og vest. Intet af det bruges, og Musikkens Hus bliver en dødssejler af rang, og er det allerede. Man skal ikke vide særlig meget om megaprojekter, for at kunne forudsige at bygherren sjældent har styr på noget, og det havde kommunen heller ikke her.
Nordkraft var underbudgetteret to the max., Kennedy Arkaden er en skændsel, og hovedparten af de kommunale byggeopgaver eller kommunalt ejede arealer foræres væk til spotpris. Ligeså meget som jeg elsker Aalborg, ligeså meget hader jeg at man ikke brugte penge på at forskønne havnefronten endnu mere, få lukket for bilkørsel, lavede flere grønne åndehuller, i stedet for forbandede monumenter som koster borgerne kassen.

Det er socialistisk pamperkultur når det er værst. Vennetjenester og monumenter der skal vedligeholde ens eget eftermæle og til gengæld gældssætte byens indbyggere - rædderligt. Aalborg fortjener bedre, men lider under visionsløse politikere og kejser Henning.
Og det er jo så netop endnu et argument for at placere statslig kultur i Aalborg: regningen tilfalder ikke Aalborg alene.

Der er også underskud på de statslige museer i København. Det er vi alle sammen med til at betale, mens københavnerne til gengæld scorer gevinsterne på museernes placering i byen. Man kan sige, at københavnerne vinder på gyngerne, hvad vi alle sammen taber på karusellen. Men når kommunale kulturprojekter i Aalborg koster kassen, står vi med regningen selv.
Du vrøvler videre, kulturen i Aalborg bliver selvfølgelig allerede støttet med masser af statskroner, Aalborg Teater f.eks med ca 50 mio om året.
Det manglede også bare, men det ændrer ikke på, at statslig kultur bliver betalt af staten (os alle sammen), mens goderne tilfalder den by, hvor det er placeret. Tror du det er for sjov, at provinsens borgmestre står på tæerne af hinanden, hver gang der er udsigt til en smule krummer fra københavnernes bord - hvad enten det drejer sig om kultur, uddannelse eller placering af statslige institutioner? Tror du helt seriøst, at dit ønske om, at Aalborg kun skal være industri, gaden og AaB bliver delt af ret mange?

Du har i øvrigt stadig ikke svaret på den med gratis entré på museer. Jeg går ud fra, at du dermed erkender, at dit entréargument var enormt dårligt.

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 24. mar 2011, 11:28

sulakvelidze skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
sulakvelidze skrev:
NeverDefeated skrev:
Poker-One-Kenobi skrev: Du har tydeligvis ikke fattet pointen. Jeg ELSKER at Aalborg IKKE er en balletby, eller en operaby, faktisk ville jeg synes det var komplet latterligt hvis man skulle til at sælge Aalborg som balletby. Det handler ikke om se ned, det handler tværtimod om at være stolt af alt det som Aalborg faktisk er, uden at man behøver teatre og operahuse for at bevise det.
En betragtning jeg til gengæld deler fuldt ud. Det kan irritere mig grænseløst at Henning G. har gældssat denne by i årtier fremover, for at få finkultur i øst og vest. Intet af det bruges, og Musikkens Hus bliver en dødssejler af rang, og er det allerede. Man skal ikke vide særlig meget om megaprojekter, for at kunne forudsige at bygherren sjældent har styr på noget, og det havde kommunen heller ikke her.
Nordkraft var underbudgetteret to the max., Kennedy Arkaden er en skændsel, og hovedparten af de kommunale byggeopgaver eller kommunalt ejede arealer foræres væk til spotpris. Ligeså meget som jeg elsker Aalborg, ligeså meget hader jeg at man ikke brugte penge på at forskønne havnefronten endnu mere, få lukket for bilkørsel, lavede flere grønne åndehuller, i stedet for forbandede monumenter som koster borgerne kassen.

Det er socialistisk pamperkultur når det er værst. Vennetjenester og monumenter der skal vedligeholde ens eget eftermæle og til gengæld gældssætte byens indbyggere - rædderligt. Aalborg fortjener bedre, men lider under visionsløse politikere og kejser Henning.
Og det er jo så netop endnu et argument for at placere statslig kultur i Aalborg: regningen tilfalder ikke Aalborg alene.

Der er også underskud på de statslige museer i København. Det er vi alle sammen med til at betale, mens københavnerne til gengæld scorer gevinsterne på museernes placering i byen. Man kan sige, at københavnerne vinder på gyngerne, hvad vi alle sammen taber på karusellen. Men når kommunale kulturprojekter i Aalborg koster kassen, står vi med regningen selv.
Du vrøvler videre, kulturen i Aalborg bliver selvfølgelig allerede støttet med masser af statskroner, Aalborg Teater f.eks med ca 50 mio om året.
Det manglede også bare, men det ændrer ikke på, at statslig kultur bliver betalt af staten (os alle sammen), mens goderne tilfalder den by, hvor det er placeret. Tror du det er for sjov, at provinsens borgmestre står på tæerne af hinanden, hver gang der er udsigt til en smule krummer fra københavnernes bord - hvad enten det drejer sig om kultur, uddannelse eller placering af statslige institutioner? Tror du helt seriøst, at dit ønske om, at Aalborg kun skal være industri, gaden og AaB bliver delt af ret mange?

Du har i øvrigt stadig ikke svaret på den med gratis entré på museer. Jeg går ud fra, at du dermed erkender, at dit entréargument var enormt dårligt.
Så fordi Nationalmuseet er gratis, er det et dårligt argument at et museeum generelt er afhængig af entre fra besøgende? Det var så åndssvagt, at jeg valgte at se bort fra det, men nuvel, nu har jeg kommenteret det.

På samme måde som du klynker over at der ligger flere statsstøtte kroner i København end i Aalborg, kan Hjørring eller Hanstholm eller Sæby jo klynke over at der ligger flere statsstøtte kroner i Aalborg end hos dem. På den måde kan vi blive ved, indtil hver eneste borger får udleveret 2-300 kroner om året de så kan bygge deres eget lille Kongelige Teater i baghaven for.

Lindvang

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Lindvang » 24. mar 2011, 11:47

JLB skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
Du vrøvler videre, kulturen i Aalborg bliver selvfølgelig allerede støttet med masser af statskroner, Aalborg Teater f.eks med ca 50 mio om året.
Mens det kongelige teater får 500mio kr
Og dét er en relevant diskussion, nu den alligevel er gået mange veje. For der er jo ingen tvivl om, at kulturstøtten i DK er ekstremt skævvreden. Teatre i København er i den grad forfordelt, og det er absolut urimeligt, da kultur bestemt ikke skal komme nogle mere til gode end andre. Der var dog også med rette debat om dette for et par måneder siden: http://www.nordjyske.dk/artikel/10/2875 ... erst%F8tte

Jeg er også helt med på, at man sagtens kunne gøre mere for kulturen i resten af DK, men at fx DKT og Operaen ligger i landets hovedstad, finder jeg helt naturligt. Der, hvor man kunne rykke rundt på nogle ting og sager, er i forbindelse med de statslige institutioner. Der er intet sagligt belæg for, at nogle af de utal af styrelser, direktorater og myndigheder ikke kunne være placeret i Nordjylland eller andre steder i provinsen.

Men ligefrem at hade København og københavnere for dette giver ikke rigtigt mening. Tal i stedet med jeres lokale folketingskandidater.

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Indlæg: 4476
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:12
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af le Cid » 24. mar 2011, 11:50

Lindvang skrev:
JLB skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
Du vrøvler videre, kulturen i Aalborg bliver selvfølgelig allerede støttet med masser af statskroner, Aalborg Teater f.eks med ca 50 mio om året.
Mens det kongelige teater får 500mio kr
Og dét er en relevant diskussion, nu den alligevel er gået mange veje. For der er jo ingen tvivl om, at kulturstøtten i DK er ekstremt skævvreden. Teatre i København er i den grad forfordelt, og det er absolut urimeligt, da kultur bestemt ikke skal komme nogle mere til gode end andre. Der var dog også med rette debat om dette for et par måneder siden: http://www.nordjyske.dk/artikel/10/2875 ... erst%F8tte
Som jeg læser artiklen, bliver teatre i København netop lige præcis IKKE forfordelt!

Er denne diskussion i øvrigt ikke også bedre placeret i Diverse forumet? Der er jo ikke rigtig tale om had til en fodboldklub eller forretning...
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Jean Claude index

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af sulakvelidze » 24. mar 2011, 11:57

Poker-One-Kenobi skrev:Så fordi Nationalmuseet er gratis, er det et dårligt argument at et museeum generelt er afhængig af entre fra besøgende? Det var så åndssvagt, at jeg valgte at se bort fra det, men nuvel, nu har jeg kommenteret det.
Du rygsvømmer! Min påstand var, at man sagtens kan placere statslig kultur i Aalborg. Din påstand var, at det kunne man ikke, fordi entré og økonomi hænger sammen. Da jeg så gjorde opmærksom på, at man på flere statslige museer netop har gratis entre, svarede du ikke. Først efter flere anmodninger om et svar kommer der en desperat påstand om, at den med gratis entré er så åndssvag, at du valgte at se bort fra den.
Og det tror jeg ikke på. Du har nemlig været frisk i replikken med påstande om, at andre vrøvler, er naive, pinlige og uvidende. Så hvis du virkelig mente at argumentet om gratis entré var åndssvagt, havde du sgu nok også gjort opmærksom på det med det samme i stedet for at ”se bort fra det”.
Poker-One-Kenobi skrev:På samme måde som du klynker over at der ligger flere statsstøtte kroner i København end i Aalborg, kan Hjørring eller Hanstholm eller Sæby jo klynke over at der ligger flere statsstøtte kroner i Aalborg end hos dem. På den måde kan vi blive ved, indtil hver eneste borger får udleveret 2-300 kroner om året de så kan bygge deres eget lille Kongelige Teater i baghaven for.
Jeg har allerede gjort rede for min påstand om, at logistik og kapacitet i Aalborg snildt rækker til mere statslig kultur. Hvis der var motorvej til Sønderho, lufthavn i nærheden og i det hele taget kapacitet til et stort museum, ville jeg også kunne argumentere for mere statslig kultur i Sønderho. Men det kan jeg ikke netop på grund af det med logistik.
Så drop din fjollede snak om Sønderho og Sæby nu! Med mindre du i ramme alvor mener, at disse byer også kan håndtere besøgstal på 2-300.000 om året.

I det hele taget er det belastende at skulle diskutere med en, der konstant sætter tingene så vildt på spidsen, som du gør. Det er altså ikke noget usædvanligt ønske, jeg giver udtryk for: Mere kultur (eller uddannelse, forskning eller andre statsinstitutioner) til de større provinsbyer. Man hører jævnligt regionale politikere, erhvervsfolk og borgergrupper argumentere for det samme. Man hører dem ikke hævde, at Det Kongelige Teater skal ligge i Sæby, så det er lidt tosset, at du bliver ved med at køre diskussionen ud på sådan et overdrev.

Men okay, når det nu er din erklærede holdning, at Aalborg ikke behøver mere end industri, gaden, AaB og nogle stolte nordjyder, kan vi jo give dig igen af din egen medicin: Hvorfor ikke føre den holdning videre og argumentere for lukning af kulturlivet i Aalborg? Fjern Aalborg Teater og al anden kultur! Fjern også Aalborg Zoo! Fjern universitetet og andre læreanstalter! Jævn Lindholm Høje og byg industri oven på i stedet! Fjern alt det i Aalborg, der ikke er industri, gaden og AaB! Mere behøver Aalborg jo ikke! I hvert fald ikke, når man selv bor i København…

Lindvang

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Lindvang » 24. mar 2011, 12:00

le Cid skrev:
Lindvang skrev:
JLB skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
Du vrøvler videre, kulturen i Aalborg bliver selvfølgelig allerede støttet med masser af statskroner, Aalborg Teater f.eks med ca 50 mio om året.
Mens det kongelige teater får 500mio kr
Og dét er en relevant diskussion, nu den alligevel er gået mange veje. For der er jo ingen tvivl om, at kulturstøtten i DK er ekstremt skævvreden. Teatre i København er i den grad forfordelt, og det er absolut urimeligt, da kultur bestemt ikke skal komme nogle mere til gode end andre. Der var dog også med rette debat om dette for et par måneder siden: http://www.nordjyske.dk/artikel/10/2875 ... erst%F8tte
Som jeg læser artiklen, bliver teatre i København netop lige præcis IKKE forfordelt!

Er denne diskussion i øvrigt ikke også bedre placeret i Diverse forumet? Der er jo ikke rigtig tale om had til en fodboldklub eller forretning...
Der skulle have stået 'i provinsen'. I øvrigt benyttes begge betydninger, omend denne er den rigtige.

Og jo, jeg er helt enig med dig, men der er vist ca 80% af indlæggene i denne tråd, der burde være andetsteds.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Pastorius » 24. mar 2011, 12:13

Lindvang skrev: Teatre i København er i den grad forfordelt, og det er absolut urimeligt, da kultur bestemt ikke skal komme nogle mere til gode end andre. Der var dog også med rette debat om dette for et par måneder siden:
Forfordelt er et dårligt ord, fordi det oprindeligt betyder at den forfordelte har fået en ulempe. Sådan opfattes det dog ikke af alle, specielt den yngre generation opfatter det som om den forfordelte bliver tilgodeset fremfor den anden.

Under alle omstædnigheder vil ca. halvdelen af dine læser tro du mener det modsatte af hvad du rent faktisk gør. Kigger man på den citerede sætning isoleret vil jeg tro du mener at Teatre i København får for lidt støtte ift. provinsen, det er vist ikke det du mener.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Besvar