Det pisser mig af tråden

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
Lindvang

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Lindvang » 16. sep 2009, 09:17

Køllen I Møllen skrev:
Lindvang skrev:
Køllen I Møllen skrev: Det pisser mig af at der er folk der tror at grunden til at vi smider folk i fængsel er at de skal komme ud som bedre mennesker....
Hvad er så formålet? Så er det jo hævn.
Ja. Og hævnen er en del af den menneskelige natur. Sådan er det bare...
Burde vi ikke have udviklet os væk fra den følelse?

Brugeravatar
John Deacon
Allstar
Allstar
Indlæg: 2172
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:04
Geografisk sted: I runde tal 135 km fra Herning - fandme dæjle... :D

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af John Deacon » 16. sep 2009, 09:18

Politiken!
Alle dyr er lige. Men nogle dyr er mere lige end andre.
George Orwell

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af BoT » 16. sep 2009, 09:29

Hanga skrev: Ellers er jeg i øvrigt 100% enig i alt hvad Lindvang har skrevet.
Samme her. Han må have en god spindoktor....!

Lindvang

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Lindvang » 16. sep 2009, 09:32

BoT skrev:
Hanga skrev: Ellers er jeg i øvrigt 100% enig i alt hvad Lindvang har skrevet.
Samme her. Han må have en god spindoktor....!
Haha. Men det har han jo også. Det ved du jo bedst af alle!

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Køllen I Møllen » 16. sep 2009, 13:20

Lindvang skrev: Burde vi ikke have udviklet os væk fra den følelse?
Vi burde have udviklet os væk fra at slå hinanden ihjel. Vi burde allesammen være gode venner og leve i fred og fordragelighed... Vi BURDE, jo. Men sådan er det jo ikke gået.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Køllen I Møllen » 16. sep 2009, 13:45

Det pisser mig af at visse debattører på debatsiden mener at folk der ikke står sammen med megafon-manden ikke har ret til at blande sig i debatten om stemningen på Aalborg stadion....
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Pastorius » 16. sep 2009, 13:55

Køllen I Møllen skrev:
Lindvang skrev: Burde vi ikke have udviklet os væk fra den følelse?
Vi burde have udviklet os væk fra at slå hinanden ihjel. Vi burde allesammen være gode venner og leve i fred og fordragelighed... Vi BURDE, jo. Men sådan er det jo ikke gået.
Mjoe, det er det faktisk. Samfundets love har i høj grad udviklet sig fra at være primitive til at være civiliserede. Således også straffeloven (selvom det ser ud til at udviklingen er ved at vende - senest: http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2009/09/16/105458.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ). Det kan godt være der er lang vej igen før vi som individer opfører os civiliseret, men vores love har i rigtig lang tid gået fra primitive -> humane. Artiklen jeg linker til er et glimrende eksempel på at sagkundskaben (og det er altså dem der *ved* noget) foreslå ting ud fra hvad de ved virker, mens populisterne bare råber op om hvad de tror virker.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Køllen I Møllen » 16. sep 2009, 14:05

Pastorius skrev: Mjoe, det er det faktisk. Samfundets love har i høj grad udviklet sig fra at være primitive til at være civiliserede. Således også straffeloven (selvom det ser ud til at udviklingen er ved at vende - senest: http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2009/09/16/105458.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ). Det kan godt være der er lang vej igen før vi som individer opfører os civiliseret, men vores love har i rigtig lang tid gået fra primitive -> humane. Artiklen jeg linker til er et glimrende eksempel på at sagkundskaben (og det er altså dem der *ved* noget) foreslå ting ud fra hvad de ved virker, mens populisterne bare råber op om hvad de tror virker.
Jeg tror ikke mennesket bliver mere civiliseret end vi er nu. Vi vil altid være primitive og begå vold og mord mm. Straffen skal være derefter, ikke fordi verden dermed bliver et bedre sted men fordi vi vil have hævn. Sådan er vi indrettet og det ændrer sig ikke. Der vil altid findes gode mennesker for hvem det er nemmere at tilgive end det er for almindelige, primitive individer (mig selv inkl). Men de vil altid være i mindretal...

Den dag der er en der gør noget grimt mod en af mine børn kan jeg godt love dig for at kødhammeren den falder, jeg kan simpelthen ikke acceptere samfundets vattede straffe. Far vil have hævn og skal nok få det... Ja, jeg er en af de primitive :)
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Pastorius » 16. sep 2009, 14:10

Køllen I Møllen skrev: Jeg tror ikke mennesket bliver mere civiliseret end vi er nu. Vi vil altid være primitive og begå vold og mord mm. Straffen skal være derefter, ikke fordi verden dermed bliver et bedre sted men fordi vi vil have hævn. Sådan er vi indrettet og det ændrer sig ikke. Der vil altid findes gode mennesker for hvem det er nemmere at tilgive end det er for almindelige, primitive individer (mig selv inkl). Men de vil altid være i mindretal...

Den dag der er en der gør noget grimt mod en af mine børn kan jeg godt love dig for at kødhammeren den falder, jeg kan simpelthen ikke acceptere samfundets vattede straffe. Far vil have hævn og skal nok få det... Ja, jeg er en af de primitive :)
Min pointe var at selvom menneskeheden ikke er blevet alverden mere civiliseret gennem de seneste 1000år, så er samfundet. Straffeloven (og dermed straffene) afspejler samfundets grad af civilisering, forbrydelserne afspejler individernes.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Køllen I Møllen » 16. sep 2009, 14:13

Pastorius skrev:
Køllen I Møllen skrev: Jeg tror ikke mennesket bliver mere civiliseret end vi er nu. Vi vil altid være primitive og begå vold og mord mm. Straffen skal være derefter, ikke fordi verden dermed bliver et bedre sted men fordi vi vil have hævn. Sådan er vi indrettet og det ændrer sig ikke. Der vil altid findes gode mennesker for hvem det er nemmere at tilgive end det er for almindelige, primitive individer (mig selv inkl). Men de vil altid være i mindretal...

Den dag der er en der gør noget grimt mod en af mine børn kan jeg godt love dig for at kødhammeren den falder, jeg kan simpelthen ikke acceptere samfundets vattede straffe. Far vil have hævn og skal nok få det... Ja, jeg er en af de primitive :)
Min pointe var at selvom menneskeheden ikke er blevet alverden mere civiliseret gennem de seneste 1000år, så er samfundet. Straffeloven (og dermed straffene) afspejler samfundets grad af civilisering, forbrydelserne afspejler individernes.
Det forstod jeg godt :)
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af BoT » 16. sep 2009, 14:27

Det pisser mig sgu af, at Køllen ser så sort/hvidt på forbrydelser, som han gør. Der ligger altså - endda MEGET ofte - komplicerede årsager til grund for, at nogle mennesker ender med at begå forbrydelser. Vi er jo - som Køllen dog anerkender ;) identiske robotter, men derimod individer, som opbygger vores normer og adfærd lige fra undfangelsen.

Og det er altså et faktum, at omsorgssvigt - både fysisk og psykisk, som fx i tilfældet Rasmus fra Aalborg - sætter sig meget dybe spor i mennesker og kan være store og afgørende faktorer for, at nogle handler i strid med lovene og almindelig konduite.

Det er selvfølgelig ingen undskyldning, men derimod en forklaring. Hvilket i høj grad bør have indvirkning på de restriktioner/den straf, som mennesker skal have, når de begår kriminalitet.

Din hævn giver jeg ikke en skid for. Er det bedre - i dine øjne - at samfundet (rent hypotetisk) slår et menneske ihjel, end at et menneske slår et andet ihjel? Og for at drage min egen (altså Tolstojs) analogi indover - er det så helt fair, at samfundet fuldstændig bevidst, oplyst og af 100% fri vilje slår et menneske ihjel - et menneske, der måske på grund af nød, svigt eller andre væsentlige faktorer har slået et andet menneske ihjel? Går hævn-regnskabet så op i din bog?

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Køllen I Møllen » 16. sep 2009, 14:38

BoT skrev:Det pisser mig sgu af, at Køllen ser så sort/hvidt på forbrydelser, som han gør. Der ligger altså - endda MEGET ofte - komplicerede årsager til grund for, at nogle mennesker ender med at begå forbrydelser. Vi er jo - som Køllen dog anerkender ;) identiske robotter, men derimod individer, som opbygger vores normer og adfærd lige fra undfangelsen.

Og det er altså et faktum, at omsorgssvigt - både fysisk og psykisk, som fx i tilfældet Rasmus fra Aalborg - sætter sig meget dybe spor i mennesker og kan være store og afgørende faktorer for, at nogle handler i strid med lovene og almindelig konduite.

Det er selvfølgelig ingen undskyldning, men derimod en forklaring. Hvilket i høj grad bør have indvirkning på de restriktioner/den straf, som mennesker skal have, når de begår kriminalitet.

Din hævn giver jeg ikke en skid for. Er det bedre - i dine øjne - at samfundet (rent hypotetisk) slår et menneske ihjel, end at et menneske slår et andet ihjel? Og for at drage min egen (altså Tolstojs) analogi indover - er det så helt fair, at samfundet fuldstændig bevidst, oplyst og af 100% fri vilje slår et menneske ihjel - et menneske, der måske på grund af nød, svigt eller andre væsentlige faktorer har slået et andet menneske ihjel? Går hævn-regnskabet så op i din bog?
Ah, den gode gamle for/imod dødsstraf-diskussion.... Ja, jeg mener klart at samfundet kan tage et menneskes liv. Og mit hævnregnskab passer fint såfremt at de mennesker der får kappet hovedet af er afstumpede individer som Popenda, Lundin mm.

Vi bliver aldrig nogensinde enige om dette, har vi egentlig ikke diskuteret det tidligere i denne tråd :) Så lad os stoppe... Og evt tage den op igen når Balky Brigade mødes til snaps og bajere. Det pisser mig i grunden af at Lindvang ikke har taget initiativ til dette endnu...
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af BoT » 16. sep 2009, 14:41

Køllen I Møllen skrev: Ah, den gode gamle for/imod dødsstraf-diskussion.... Ja, jeg mener klart at samfundet kan tage et menneskes liv. Og mit hævnregnskab passer fint såfremt at de mennesker der får kappet hovedet af er afstumpede individer som Popenda, Lundin mm.

Vi bliver aldrig nogensinde enige om dette, har vi egentlig ikke diskuteret det tidligere i denne tråd :) Så lad os stoppe... Og evt tage den op igen når Balky Brigade mødes til snaps og bajere. Det pisser mig i grunden af at Lindvang ikke har taget initiativ til dette endnu...
Det pisser mig af, at du på så elegant og rar vis får lukket diskussionen ;)
Og ja - den gode Lindvang skal snart nosse sig sammen til at materialisere Balky Brigade om til noget mere konkret!

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Køllen I Møllen » 16. sep 2009, 14:43

BoT skrev:
Køllen I Møllen skrev: Ah, den gode gamle for/imod dødsstraf-diskussion.... Ja, jeg mener klart at samfundet kan tage et menneskes liv. Og mit hævnregnskab passer fint såfremt at de mennesker der får kappet hovedet af er afstumpede individer som Popenda, Lundin mm.

Vi bliver aldrig nogensinde enige om dette, har vi egentlig ikke diskuteret det tidligere i denne tråd :) Så lad os stoppe... Og evt tage den op igen når Balky Brigade mødes til snaps og bajere. Det pisser mig i grunden af at Lindvang ikke har taget initiativ til dette endnu...
Det pisser mig af, at du på så elegant og rar vis får lukket diskussionen ;)
Og ja - den gode Lindvang skal snart nosse sig sammen til at materialisere Balky Brigade om til noget mere konkret!
Sålænge vi allesammen bare er enige om at Lindvang pisser os af så ånder alt jo også fred og fordragelighed på debatside.dk :)
Janteloven eksisterer IKKE!

Lindvang

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Lindvang » 16. sep 2009, 15:15

Køllen I Møllen skrev:
BoT skrev:
Køllen I Møllen skrev: Ah, den gode gamle for/imod dødsstraf-diskussion.... Ja, jeg mener klart at samfundet kan tage et menneskes liv. Og mit hævnregnskab passer fint såfremt at de mennesker der får kappet hovedet af er afstumpede individer som Popenda, Lundin mm.

Vi bliver aldrig nogensinde enige om dette, har vi egentlig ikke diskuteret det tidligere i denne tråd :) Så lad os stoppe... Og evt tage den op igen når Balky Brigade mødes til snaps og bajere. Det pisser mig i grunden af at Lindvang ikke har taget initiativ til dette endnu...
Det pisser mig af, at du på så elegant og rar vis får lukket diskussionen ;)
Og ja - den gode Lindvang skal snart nosse sig sammen til at materialisere Balky Brigade om til noget mere konkret!
Sålænge vi allesammen bare er enige om at Lindvang pisser os af så ånder alt jo også fred og fordragelighed på debatside.dk :)
Det pisser mig af, at jeg er den eneste, der kan skabe fred og fordragelighed på debatsiden.

danielnoll
Superliga
Superliga
Indlæg: 715
Tilmeldt: 20. okt 2008, 12:52

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af danielnoll » 16. sep 2009, 15:16

...

Yngvesson
Superliga
Superliga
Indlæg: 573
Tilmeldt: 14. feb 2009, 18:12
Geografisk sted: Aalborg

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Yngvesson » 16. sep 2009, 18:55

Det pisser mig af at nogle AaB fans ikke magter at støtte AaB 100% i 90 min... og så endda med med 15 min pause midtvejs...

Bratbjerg
1. div
1. div
Indlæg: 469
Tilmeldt: 11. maj 2009, 08:14
Geografisk sted: 9460

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Bratbjerg » 16. sep 2009, 19:26

Yngvesson skrev:Det pisser mig af at nogle AaB fans ikke magter at støtte AaB 100% i 90 min... og så endda med med 15 min pause midtvejs...
Det pisser mig af der er folk der ikke forstår man kan støtte på flere måder end at stå og skråle

Brugeravatar
JSJ
Allstar
Allstar
Indlæg: 8289
Tilmeldt: 13. jul 2005, 17:39
Geografisk sted: 9000 Aalborg
Kontakt:

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af JSJ » 16. sep 2009, 19:28

Det pisser mig seriøst meget af, hvis i nu tager den debat herover..!!!!

/Jesper
"Fodbold er en kampsport, og kan man ikke tåle mosten, så må man sgu spille ludo."

Citat: Preben Elkjær

FCM fans: Fodboldens svar på jehovas vidner...

www.clubnews.dk

Yngvesson
Superliga
Superliga
Indlæg: 573
Tilmeldt: 14. feb 2009, 18:12
Geografisk sted: Aalborg

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Yngvesson » 16. sep 2009, 19:29

Bratbjerg skrev:
Yngvesson skrev:Det pisser mig af at nogle AaB fans ikke magter at støtte AaB 100% i 90 min... og så endda med med 15 min pause midtvejs...
Det pisser mig af der er folk der ikke forstår man kan støtte på flere måder end at stå og skråle
fair.

Besvar