Hvorfor hade København?

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
DonSilicone
1. div
1. div
Indlæg: 263
Tilmeldt: 6. jul 2005, 11:08
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af DonSilicone » 22. mar 2011, 19:24

Konsulenten skrev: I øvrigt hader jeg det indiske køkkens hang til koriander. Indersvin!
Nu da du har afsporet den ædle Københavnertråd vil jeg gerne følge trop: det er min yndlingsaversion - koriander - fy fan! Måske emnet til en ny tråd? I min omgangskreds er det et yndet emne og det viser sig, at stort set alle mænd hader dette usle præparat, mens kvinder enten er neutrale eller elsker det. Er der mon en videnskabelig teori, der bekræfter denne iagttagelse?

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 22. mar 2011, 19:52

Lad nu være med at tage jer selv alt for seriøst, i ender jo med at være det som i HADER!

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 22. mar 2011, 19:55

Konsulenten skrev: Det er muligt. Dertil er min interesse og viden om alt norsk, bortset fra skiskydning, ikke altopslugende. Bortset fra at Oslo må være verdens sygeste hovedstad. Jeg roser såmænd bare Køllens evne til at kondensere alt og alle og sætte dem i en passende boks.
Jeg sætter ikke alle ind i Kbh-boksen. Jeg kommenterer blot på de der er inde i min boks og det er bestemt ikke alle københavnere der er derinde :)
Nu for eksempel I der holder med AaB, I har jo ikke glemt jeres nordjydske rødder og mange af jer taler stadig nordjysk (bortset fra Lodberg der tror han er født og opvokset på Rådhuspladsen).

Mht Norge så er Oslo det mange vil kalde en kedelig hovedstad. Der er ikke en masse ting at se, det er vi alle enige om. MEN det er fandeme en smuk by med en fantastisk natur lige i baghaven, det være sig fjelde, skove, fjorde osv. Resten af Norge er det mest fantastiske land, både hvad angår natur men også folket og specielt sproget som jeg har en forkærlighed for. Og der bliver sgu gjort noget for at få hele landet til at være et godt sted at være, ikke som herhjemme hvor Jylland får en motorvej og så ellers bliver udsultet de næste 50 år fordi "man" mener at alle pengene skal bruges til at gøre en storby til en metropol.

I øvrigt hader jeg det indiske køkkens hang til koriander. Indersvin![/quote]

Her er jeg enig med dig. Og tilføjer kanel som fanden har skabt! Dog er det vist mere amerikanerne der skal have tæsk for at bruge det i overflod på ALT... føj!
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Elvis lever
Superliga
Superliga
Indlæg: 561
Tilmeldt: 10. jul 2007, 11:51
Geografisk sted: Don Ø land. Ca.533 skridt fra Stafetten

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Elvis lever » 22. mar 2011, 19:56

Tja, engang var nordjydske mænd stolte vikinger med hang til hårdt arbejde og stærke meninger. Nu er det åbenbart nok at råbe genereliserende mishagsytringer. Jeg kan godt forstå, at i synes i styrer.
Hvis du er så pisse utilfreds, så køb en aktie og tag til generalforsamlingen.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 22. mar 2011, 20:04

Elvis lever skrev:Tja, engang var nordjydske mænd stolte vikinger med hang til hårdt arbejde og stærke meninger. Nu er det åbenbart nok at råbe genereliserende mishagsytringer. Jeg kan godt forstå, at i synes i styrer.
Er det stadig den sang der generer jer?
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 22. mar 2011, 20:09

Køllen I Møllen skrev:
Elvis lever skrev:Tja, engang var nordjydske mænd stolte vikinger med hang til hårdt arbejde og stærke meninger. Nu er det åbenbart nok at råbe genereliserende mishagsytringer. Jeg kan godt forstå, at i synes i styrer.
Er det stadig den sang der generer jer?

Nej det er dig :D

seamann

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af seamann » 22. mar 2011, 20:13

Konsulenten skrev:
Quentin T skrev:
Konsulenten skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Konsulenten skrev:Sticky på denne episke tråd!

Flere motorveje til Nordjylland!! Nu!!
Nå ja, den havde vi glemt.

Alle dem der råber "motorvej" hver gang man ikke taler pænt om "Metropolen".
Præcis. Igen demonstrerer Køllen indsigt, finesse og kompleksitet. Debatsidens elegantier. Absolut.

Motorvej!
Køllen har da en pointe i, at der er værd at kigge mod Norge, når talen falder på det såkaldte "udkantsdanmark". Men nemt at afspore denne pointe, med at råbe motorvej og Jylland, frem for at forholde sig til den. Det handler ikke blot om infrastruktur og motorveje, men et helt andet grundsyn på "resten af landet", som det netop er i Norge.
Det er muligt. Dertil er min interesse og viden om alt norsk, bortset fra skiskydning, ikke altopslugende. Bortset fra at Oslo må være verdens sygeste hovedstad. Jeg roser såmænd bare Køllens evne til at kondensere alt og alle og sætte dem i en passende boks. En slags fattigmands Henrik Dahl anno slut-90erne. Hvis bare man var fra Afrika og var derfor var kampatletisk, liderlig som en syg abe og havde rytme som ind i helvede. Den rette del af Afrika altså. I stedet er jeg blevet ham der råber motorvej. Ak.

I øvrigt hader jeg det indiske køkkens hang til koriander. Indersvin!

Super indfaldsvinkel med det indiske køkken - noget der generelt er meget overvurderet. I det hele taget er det pisse irriterende at rejse i Indien - spicy, spicy for at dække over at der ikke er noget fornuftigt i maden (og så er det ikke engang stærkt, suk).

København er der heller ikke noget spicy over. Som storby er den nada - som dansk kulturcentrum har den svært ved at konkurrere med Aarhus, til trods for de multimillioner der pumpes i foretagendet. Og det er her jeg ikke forstår resten af landet:

1. Hvorfor finder man sig i at 80% af kulturbudgettet bruges i Kbh ?
2. Hvorfor finder man sig i at 80% af statens udgifter på personale bruges i Kbh ?
3. Hvorfor finder man sig i at det hele tiden skal hede "Hovedstaden" og "Hovedstadsområdet" - udtryk, der kun bruges for at ophæve et byområde til et eller andet det egentligt ikke er.
5. Hvorfor finder man sig i skævridningen fra noget der skulle være Public service ?
4. Kræv at det skal ALTID hedde Hovedlandet om Jylland fremover
5. Hvorfor danner man ikke bare sin egen stat ?


PS.
Jeg hader ikke København, og vil foreslå at man sætter et skilt i bagruden med J i stedet for DK.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 22. mar 2011, 20:26

seamann skrev:[Super indfaldsvinkel med det indiske køkken - noget der generelt er meget overvurderet. I det hele taget er det pisse irriterende at rejse i Indien - spicy, spicy for at dække over at der ikke er noget fornuftigt i maden (og så er det ikke engang stærkt, suk).

PS.
Jeg hader ikke København, og vil foreslå at man sætter et skilt i bagruden med J i stedet for DK.

Det indiske køkken styrer helt vildt og voldsomt! Bortset fra koriander.

De klistermærker er lidt 80`er-agtige efter min smag men pointen er god nok :)
Janteloven eksisterer IKKE!

Elegia

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Elegia » 22. mar 2011, 21:05

Køllen I Møllen skrev:
Elegia skrev:
limey skrev:Jeg bryder mig ikke om den (til tider herskende) københavnske opfattelse af, at de er det rigtige Danmark og alt andet nærmest er til grin.

Byen er såmænd fed nok, den har nogle dejlige kvarterer og er det eneste sted i Danmark der minder om storby, men hvis det gælder storbyoplevelser synes jeg nok, at jeg kan finde bedre andre steder.
Flot formuleret.
København har ingen konkurrence til titlen som "storby" i Danmark, men man skal ikke længere væk end Hamborg og Berlin for at finde byer, der med længder trumfer den danske hovedstad på uendeligt mange parametre.
Dermed ikke sagt, at man ikke må være stolt eller glæde sig over København, såfremt man har sådanne lyster, men den lidt for udbredte tankegang om København som centrum for denne galakse kammer sgu ofte over. Om det så overvejende er hos ægte københavnere eller wannabe-tilflyttere, skal jeg lade være usagt.

Desværre har de danske politikere (fra hele spektret, rød som blå) brugt de sidste 10-20 år på at smadre landet ved en helt absurd fokusering på København, som betyder, at Danmark snart bare består af to "storcentre" omkring hhv. København og Århus med Odense og Aalborg som mindre satellitter omkring.
Her burde man nok have gjort som i fx Norge og Sverige, hvor al investering ikke har været centreret omkring én by.
Det er sørgeligt.

Ligesom udtrykket "udkantsdanmark" er latterligt, idet det netop bygger på en præcis om, at København skulle være centrum og udgangspunkt for alting.

Du har da vist ændret holdning 180 grader siden sidst vi havde denne debat for nogle år siden? :)

Men du har så evigt ret. I Norge sætter folk en ære i at blive i udkants-Norge. Og staten belønner det med en masse tilskud. Generelt er Norge meget bedre til at inddrage hele landet og stå sammen som folk i modsætning til herhjemme hvor man bliver kaldt en bondejokker hvis man bor udenfor Rådhuspladsen. Den norske stat smider milliarder og atter milliarder efter broer, flyruter og veje i det allerbagerste hjørne af landet. Det er helt vildt så mange penge de bruger på at gøre yderområderne attraktive! Og yderområder har de nok af, kæmpestore endda.

Og iøvrigt : Heia Norge på Lørdag! :)
Jeg tror ikke, jeg har ændret holdning.

Jeg mener stadig, at København er den eneste "storby" i Danmark og i mine øjne (samt objektivt set?) er København også den by i Danmark, hvor der "sker mest".

Det er nu mere årsagerne til, at det så entydigt er sådan, jeg kritiserer.

Det vigtigste er dog, at vi (endnu) lever i et land, hvor det er helt frit at bosætte sig, hvor man vil, og mene om de andre dele af landet (enkelte zoner undtaget), hvad man lyster.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 22. mar 2011, 21:08

Elegia skrev:Jeg tror ikke, jeg har ændret holdning.

Jeg mener stadig, at København er den eneste "storby" i Danmark og i mine øjne (samt objektivt set?) er København også den by i Danmark, hvor der "sker mest".

Det er nu mere årsagerne til, at det så entydigt er sådan, jeg kritiserer.

Det vigtigste er dog, at vi (endnu) lever i et land, hvor det er helt frit at bosætte sig, hvor man vil, og mene om de andre dele af landet (enkelte zoner undtaget), hvad man lyster.
Hvad var vi så enige om dengang? For jeg har vel næppe været så forstokket at jeg ikke har villet indrømme at der, trods alt, "sker mere" i Kbh end i Aalborg? :)

Og årsagerne til at det er sådan er stærkt kritisable. Det kan vi naturligvis også kun være enige om.
Janteloven eksisterer IKKE!

Elegia

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Elegia » 22. mar 2011, 21:10

Køllen I Møllen skrev:
Elegia skrev:Jeg tror ikke, jeg har ændret holdning.

Jeg mener stadig, at København er den eneste "storby" i Danmark og i mine øjne (samt objektivt set?) er København også den by i Danmark, hvor der "sker mest".

Det er nu mere årsagerne til, at det så entydigt er sådan, jeg kritiserer.

Det vigtigste er dog, at vi (endnu) lever i et land, hvor det er helt frit at bosætte sig, hvor man vil, og mene om de andre dele af landet (enkelte zoner undtaget), hvad man lyster.
Hvad var vi så enige om dengang? For jeg har vel næppe været så forstokket at jeg ikke har villet indrømme at der, trods alt, "sker mere" i Kbh end i Aalborg? :)

Og årsagerne til at det er sådan er stærkt kritisable. Det kan vi naturligvis også kun være enige om.
Dengang sagde du, at Brøndbys trøjer er flotte og at Flemming Østergaard fremstod sympatisk.
Jeg sagde nej, men du holdt ved.
Heldigvis er ud så siden kommet til fornuft!

P.S.: Kan Debatsidens elite oplyse mig om, hvorfor ordet "episk" pludselig er blevet så brandvarmt blandt hipsters??!

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 22. mar 2011, 21:16

Elegia skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Elegia skrev:Jeg tror ikke, jeg har ændret holdning.

Jeg mener stadig, at København er den eneste "storby" i Danmark og i mine øjne (samt objektivt set?) er København også den by i Danmark, hvor der "sker mest".

Det er nu mere årsagerne til, at det så entydigt er sådan, jeg kritiserer.

Det vigtigste er dog, at vi (endnu) lever i et land, hvor det er helt frit at bosætte sig, hvor man vil, og mene om de andre dele af landet (enkelte zoner undtaget), hvad man lyster.
Hvad var vi så enige om dengang? For jeg har vel næppe været så forstokket at jeg ikke har villet indrømme at der, trods alt, "sker mere" i Kbh end i Aalborg? :)

Og årsagerne til at det er sådan er stærkt kritisable. Det kan vi naturligvis også kun være enige om.
Dengang sagde du, at Brøndbys trøjer er flotte og at Flemming Østergaard fremstod sympatisk.
Jeg sagde nej, men du holdt ved.
Heldigvis er ud så siden kommet til fornuft!

P.S.: Kan Debatsidens elite oplyse mig om, hvorfor ordet "episk" pludselig er blevet så brandvarmt blandt hipsters??!

kunne være pga: http://www.epicfail.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mogens
Allstar
Allstar
Indlæg: 2626
Tilmeldt: 16. jun 2007, 20:41
Favoritspiller: Mig selv
Geografisk sted: 9000 i hjertet, 2000 rent fysisk

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Mogens » 23. mar 2011, 00:31

Køllen I Møllen skrev:
Magic skrev:Jeg hader al fodbold i København og omegn, men for helvede, hvor jeg elsker København som by!! Jeg er kommet for at blive og vender aldrig tilbage til Jylland.

There... Så er det sagt - shoot me :)
Der er ikke nogen der skal skydes. Selvom vi hader København tyr vi ikke nødvendigvis til sådanne metoder. Selvom det ville være en dejlig, nem løsning.
Selvfølgelig skal du have lov til at elske Kbh, vi er jo ikke snævertsynede :)
Men der er jo også de mennesker der flytter fra Jylland til Kbh og derefter vender Jylland ryggen, begynder at tale ærke-københavnsk og se ned på de der blev tilbage og anser Jyder for et tilbagestående folk. Selvudnævnte verdensmennesker der tror at Kbh er en metropol. Disse er også en stor del af årsagen til mit had til klamme København.

Og hvis man vil have den lidt mere "fornuftige" version kan man vælge at læse mine indlæg igen og erstatte "had" med "ikke bryder mig særligt om". :)
synes godt om...

Nu bor jeg selv i Kbh., synes ok om det, men er slet ikke i tvivl om, hvor jeg ville være i den perfekte verden. Jeg HADER de provinsfolk, der af den ene eller anden grund kommer til københavn og med et synes, at det er det eneste rigtige sted, og endda begynder at holde med et af de klamme, unævnelige hold herfra. Det sutter maks, og jeg forstår ikke de folk...
Unus vita, unus stipes...
95-99-08-14

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9603
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Buzz Killington » 23. mar 2011, 01:39

NeverDefeated skrev:
Køllen I Møllen skrev: Men der er jo også de mennesker der flytter fra Jylland til Kbh og derefter vender Jylland ryggen, begynder at tale ærke-københavnsk og se ned på de der blev tilbage og anser Jyder for et tilbagestående folk. Selvudnævnte verdensmennesker der tror at Kbh er en metropol.
Præcis.

Jeg kender mange, der er flyttet derover og to uger senere kommer hjem, opfører sig som konger og fører sig frem, og har glemt alt om deres rødder. I min bog er det en af de største synder man kan begå. Det er ensbetydende med at man forlængst har skyllet sin identitet og sine rødder ud i vasken, og det er mere end usselt.

Til gengæld kender jeg også nogle få stykker der stædigt holder fast i deres dialekt, deres rødder og er mere end stolte af at proklamere at de er nordjyder "to the bone". Ikke noget nemt kunststykke i en by, hvor mange tilflyttere for længst har solgt ud.

København er lort, i forhold til f.eks. Stockholm. Og som Elegia også nævner, findes der tyske millionbyer med samme "fantastiske" mangfoldighed, som København aldrig når til sokkeholderne. København er voldsomt overvurderet.
Et ufatteligt groft generaliserende indlæg følger:

'Jordbundenhed' hedder det vist. Hvis jeg skulle tage en ting med fra Nordjylland jeg er stolt af må det være den. Men af en eller anden grund er det som om dennes lesbiske kusine 'Jantelov' oftere er det som stikker i øjnene når jeg er hjemme (for det er stadig hjemme).

Her snakker jeg ikke om den samme jantelov som Anja Andersen slynger ud når hun bliver kussefornærmet over hun ikke må give publikum fuckfingeren under en kamp. Eller som Flemming Østergård river frem det øjeblik folk stiller spørgsmålstegn ved Parkens skrantende økonomi og arrogance står for fald.

Nej, det er den hvor man for at blive accepteret skal bruge store mængder energi på at være opmærksom på at man nu ikke fremstår som en der tror han er bedre end andre. Juster dit naturlige ordforråd så du ikke bruger for ”smarte ord”. Sørg for at lyde som en der lige er kommet ude fra roemarken uden at accenten er det mindste påvirket af at have boet i København de sidste 10 år. Og i stedet for at nævne at man er stolt af ens bedrifter, så ræk ned på alle andres.

(Hvorfor er nogle nordjyder så bange for om andre tror de er mere værd end dem selv? Hvor stammer dette mindreværdskompleks fra? Der kan nævnes mange ting der er galt med København, men hvor er det dog befriende at man ikke sætter en ære i at sætte sit lys under en skæppe.)
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
Magic
Allstar
Allstar
Indlæg: 2992
Tilmeldt: 5. jun 2005, 18:24
Favoritspiller: Frank Strandli
Geografisk sted: Amager

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Magic » 23. mar 2011, 08:39

Amen brother!!!

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 23. mar 2011, 08:45

MHJ skrev:
NeverDefeated skrev:
Køllen I Møllen skrev: Men der er jo også de mennesker der flytter fra Jylland til Kbh og derefter vender Jylland ryggen, begynder at tale ærke-københavnsk og se ned på de der blev tilbage og anser Jyder for et tilbagestående folk. Selvudnævnte verdensmennesker der tror at Kbh er en metropol.
Præcis.

Jeg kender mange, der er flyttet derover og to uger senere kommer hjem, opfører sig som konger og fører sig frem, og har glemt alt om deres rødder. I min bog er det en af de største synder man kan begå. Det er ensbetydende med at man forlængst har skyllet sin identitet og sine rødder ud i vasken, og det er mere end usselt.

Til gengæld kender jeg også nogle få stykker der stædigt holder fast i deres dialekt, deres rødder og er mere end stolte af at proklamere at de er nordjyder "to the bone". Ikke noget nemt kunststykke i en by, hvor mange tilflyttere for længst har solgt ud.

København er lort, i forhold til f.eks. Stockholm. Og som Elegia også nævner, findes der tyske millionbyer med samme "fantastiske" mangfoldighed, som København aldrig når til sokkeholderne. København er voldsomt overvurderet.
Et ufatteligt groft generaliserende indlæg følger:

'Jordbundenhed' hedder det vist. Hvis jeg skulle tage en ting med fra Nordjylland jeg er stolt af må det være den. Men af en eller anden grund er det som om dennes lesbiske kusine 'Jantelov' oftere er det som stikker i øjnene når jeg er hjemme (for det er stadig hjemme).

Her snakker jeg ikke om den samme jantelov som Anja Andersen slynger ud når hun bliver kussefornærmet over hun ikke må give publikum fuckfingeren under en kamp. Eller som Flemming Østergård river frem det øjeblik folk stiller spørgsmålstegn ved Parkens skrantende økonomi og arrogance står for fald.

Nej, det er den hvor man for at blive accepteret skal bruge store mængder energi på at være opmærksom på at man nu ikke fremstår som en der tror han er bedre end andre. Juster dit naturlige ordforråd så du ikke bruger for ”smarte ord”. Sørg for at lyde som en der lige er kommet ude fra roemarken uden at accenten er det mindste påvirket af at have boet i København de sidste 10 år. Og i stedet for at nævne at man er stolt af ens bedrifter, så ræk ned på alle andres.

(Hvorfor er nogle nordjyder så bange for om andre tror de er mere værd end dem selv? Hvor stammer dette mindreværdskompleks fra? Der kan nævnes mange ting der er galt med København, men hvor er det dog befriende at man ikke sætter en ære i at sætte sit lys under en skæppe.)
Jeg kunne egentlig sagtens følge dig indtil du begyndte at snakke om mindreværdskompleks!!! Hvad er det for en gang forbandet vrøvl?
Om man er stolt af egne bedrifter har da intet med ens bopæl at gøre, om man kommer fra Kbh, Næstved eller Aalborg. Jeg kan slet ikke se hvad det har med sagen at gøre? Selvfølgelig kan du være stolt af at du er flyttet til København og er blevet læge, skraldemand eller pædagog. Du kan også være stolt af at du er flyttet til Sindal og har fået din egen gård med grise og roer og hvad der ellers høre til. Du må endda også gerne fortælle folk om det. Hvis man ikke kunne/måtte det ville vi jo være underlagt janteloven (og den findes ikke!). Der hvor filmen knækker for mig er hvor Lars Landmand flytter fra Aars til Kbh, kommer hjem på besøg efter 4 uger og taler ærkekøbenhavnsk og synes at de der stadig bor i Aars er en flok tabere uanset hvor glade de ellers måtte være for det de laver og det sted de bor.

Jeg kender rigtig mange mennesker der er flyttet til København og er glade for det de laver der, kommer hjem engang imellem og er glade for at være hjemme og er sig selv blandt venner. Og respekterer at andre har det bedst med at bo i Aalborg og ikke nødvendigvis mener at det store mål i livet er at komme til at bo i København. Det er jo sådan det skal være, alle er lige og der er ikke noget der hedder jantelov fra nogen side. MEN jeg kender også nogle få der er flyttet til Kbh og derefter er blevet så højrøvede at de, når de en sjælden gangs skyld kommer hjem har travlt med at fortælle at det altså kun er fordi de skal besøge deres forældre og at de bestemt ellers ikke ville komme fordi Aalborg er så kedelig og at der bare er så meget federe i Kbh. Og så spørger de hvorfor man egentlig ikke selv flytter til en større by hvor der sker noget. Det er disse (et fåtal) mennesker jeg afskyr. Og det har ikke en skid med mindreværdskomplekser at gøre. Det handler egentlig bare om at jeg synes at de er pissehamrende irriterende og mangler respekt for andre mennesker, ikke om at de ikke må være glade for det de laver og det sted de har valgt at bosætte sig.
Janteloven eksisterer IKKE!

Lindvang

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Lindvang » 23. mar 2011, 09:08

Jeg har lige et enkelt spørgsmål i denne meget genereliserende debat:

Nu har jeg i sagens natur en hel del (rigtige) københavnerkolleger. Jeg har hørt fra en lille håndfuld af dem, at de et par gange har været i Aalborg og i denne forbindelse også har frekventeret Gaden. Der har de alle oplevet at blive truet med tæsk eller forsøgt tæsket, fordi de var "nogle skide københavnere".

Hvad er det, der gør, at man i Aalborg har denne aggressive indstilling over for københavnere, blot fordi de er københavnere? Jeg har aldrig rigtigt forstået det. I min næse lugter det også af en eller anden form for latent mindreværd, som jeg absolut ikke kan forstå. For hvorfor skulle man have det?

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 23. mar 2011, 09:16

Lindvang skrev:Jeg har lige et enkelt spørgsmål i denne meget genereliserende debat:

Nu har jeg i sagens natur en hel del (rigtige) københavnerkolleger. Jeg har hørt fra en lille håndfuld af dem, at de et par gange har været i Aalborg og i denne forbindelse også har frekventeret Gaden. Der har de alle oplevet at blive truet med tæsk eller forsøgt tæsket, fordi de var "nogle skide københavnere".

Hvad er det, der gør, at man i Aalborg har denne aggressive indstilling over for københavnere, blot fordi de er københavnere? Jeg har aldrig rigtigt forstået det. I min næse lugter det også af en eller anden form for latent mindreværd, som jeg absolut ikke kan forstå. For hvorfor skulle man have det?
Jeg har aldrig oplevet eller udøvet denne form for racisme. Så jeg skal ikke kunne sige det. Selvfølgelig er det klamt at sådan noget sker. Det kan blot undre mig at jeg selv er kommet i Gaden gennem 15 år uden på noget tidspunkt at have oplevet vold af nogen art (andet end når jeg selv er blevet kastet rundt med af en dørmand, hvilket er sket en del gange) og så kommer der er en fra Kbh og bliver truet i det øjeblik han sætter sine fødder derinde.

Men at det skulle handle om mindreværd mener jeg er helt hen i hegnet set i forhold til at de er Kbh`ere. Man kan vel tale om at folk der generelt gerne vil slå på andre og tyr til vold kan lide af mindreværd, men at modparten kommer fra Kbh kan jeg ikke se har noget med mindreværd at gøre.
Janteloven eksisterer IKKE!

JLB
Allstar
Allstar
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 15. mar 2007, 20:59
Geografisk sted: Her

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af JLB » 23. mar 2011, 09:21

Lindvang skrev:Jeg har lige et enkelt spørgsmål i denne meget genereliserende debat:

Nu har jeg i sagens natur en hel del (rigtige) københavnerkolleger. Jeg har hørt fra en lille håndfuld af dem, at de et par gange har været i Aalborg og i denne forbindelse også har frekventeret Gaden. Der har de alle oplevet at blive truet med tæsk eller forsøgt tæsket, fordi de var "nogle skide københavnere".

Hvad er det, der gør, at man i Aalborg har denne aggressive indstilling over for københavnere, blot fordi de er københavnere? Jeg har aldrig rigtigt forstået det. I min næse lugter det også af en eller anden form for latent mindreværd, som jeg absolut ikke kan forstå. For hvorfor skulle man have det?
Nu kan jeg selvfølgelig ikke tale for alles oplevelser, har selv mødt en del københavnere i gaden, og fint kunne snakke med dem om alt muligt.
Men nogle københavnere er også kommet, og ført sig frem, kaldt samtlige aalborgensere/jyder for bonderøve, og svinet det hele til. De er som regel endt op i et slagsmål i løbet af aftenen.

Og køllen har evig ret i det sidste indlæg. Når man i løbet af sommeren møder tidligere venner/veninder der er hjemme på besøg, og de så bruger 98% af tiden på at svine alt til "herhjemme", istedet for at glædes over nogle er fint tilfredse med det herovre, og ikke har intentioner om at flytte derover, så står jeg af. Fint de er glade for det derovre, jeg er fint glad for det som det er herovre.
Hvem der bare var irsk

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Fabbe » 23. mar 2011, 10:03

Lindvang skrev:Jeg har lige et enkelt spørgsmål i denne meget genereliserende debat:

Nu har jeg i sagens natur en hel del (rigtige) københavnerkolleger. Jeg har hørt fra en lille håndfuld af dem, at de et par gange har været i Aalborg og i denne forbindelse også har frekventeret Gaden. Der har de alle oplevet at blive truet med tæsk eller forsøgt tæsket, fordi de var "nogle skide københavnere"
Nå, så skulle dét kort pludselig trækkes af debatsidens københavnske dannelseselite.

Den form for machobetinget regionalchauvinisme er slet ikke forbeholdt Aalborg alene. Gå dog ind på Studenterhuset, Fryd, VLR eller andre steder, hvor klientellet er blandet og præget af studentertilflyttere, og man får ikke nogen på lampen, fordi man er fremmed. Gå som jyde ind på en bodega ved Gl. Køge Landevej og få én på lampen, fordi du er en klam jyde.

Jeg synes i dén grad, jeg har oplevet den tilsvarende københavner i mange tilfælde. Det er et miljøbetinget fænomen.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Besvar