Debat om Aalborg

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af frederikshavneren » 15. okt 2015, 20:29

Buzz Killington skrev:Er der nogen der kan forklare hvad fordelen er ved en letbane vs. en bus?

Jeg mindes at have læst at de skal følge trafikken som alle andre køretøjer, dvs. overholde 50 km/t i byerne, og holde for rødt. Og så er der alt besværet når de bryder sammen, da de vist ikke kan overhale. Til gengæld har de vogntog, så man kan skovle langt flere mennesker ind i dem, hvilket vel er en fordel.

Men er der noget derudover som gør dem busserne overlegne?
Letbaner/sporvogne er teknologisk forældede. Den store ulempe ved letbaner er at de er ekstremt dyre og er meget ufleksible. Busruter kan omlægges og hurtigt finde en alternativ rute, en letbane derimod har nul fleksibilitet.
Udviklingen i udlandet går mod el busser, som er langt billigere og mere miljøvenlige end sporvogne. Göteborg er et godt eksempel på dette.

Økonomisk er en letbane i Aalborg på alle parametre en dårlig løsning. Som andre har nævnt så giver det ingen mening at bruge en formue på at erstatte linie 12. Det giver god mening med sporvogne i Århus, men her er der også tale om en langt større by. Aalborg er ganske enkelt for lille til en letbane.

Samfundsøkonomisk har prestige projektet en negativ forrentning. Glem heller ikke at hr og fru Aalborg indirekte kommer til at betale for projektet, da der skal foretages en del ledningsomlægninger. Udgifterne til dette kommer forbrugerne i Aalborg naturligvis til at betale.

Letbane projektet virker mest af alt som et prestige projekt. Når de får letbane i Århus og i Odense så skal der naturligvis også være sporvogne i Aalborg...
Argumentet om at det vil gavne hele Nordjylland giver jeg ikke meget for. Jeg tvivler stærkt på at bilisterne fra Aalborgs opland vil parkere bilen i en vandpyt ved Gigantium for derefter at tage sporvognen ind til centrum.

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af limey » 15. okt 2015, 21:00

frederikshavneren skrev:
Buzz Killington skrev:Er der nogen der kan forklare hvad fordelen er ved en letbane vs. en bus?

Jeg mindes at have læst at de skal følge trafikken som alle andre køretøjer, dvs. overholde 50 km/t i byerne, og holde for rødt. Og så er der alt besværet når de bryder sammen, da de vist ikke kan overhale. Til gengæld har de vogntog, så man kan skovle langt flere mennesker ind i dem, hvilket vel er en fordel.

Men er der noget derudover som gør dem busserne overlegne?
Letbaner/sporvogne er teknologisk forældede. Den store ulempe ved letbaner er at de er ekstremt dyre og er meget ufleksible. Busruter kan omlægges og hurtigt finde en alternativ rute, en letbane derimod har nul fleksibilitet.
Udviklingen i udlandet går mod el busser, som er langt billigere og mere miljøvenlige end sporvogne. Göteborg er et godt eksempel på dette.

Økonomisk er en letbane i Aalborg på alle parametre en dårlig løsning. Som andre har nævnt så giver det ingen mening at bruge en formue på at erstatte linie 12. Det giver god mening med sporvogne i Århus, men her er der også tale om en langt større by. Aalborg er ganske enkelt for lille til en letbane.

Samfundsøkonomisk har prestige projektet en negativ forrentning. Glem heller ikke at hr og fru Aalborg indirekte kommer til at betale for projektet, da der skal foretages en del ledningsomlægninger. Udgifterne til dette kommer forbrugerne i Aalborg naturligvis til at betale.

Letbane projektet virker mest af alt som et prestige projekt. Når de får letbane i Århus og i Odense så skal der naturligvis også være sporvogne i Aalborg...
Argumentet om at det vil gavne hele Nordjylland giver jeg ikke meget for. Jeg tvivler stærkt på at bilisterne fra Aalborgs opland vil parkere bilen i en vandpyt ved Gigantium for derefter at tage sporvognen ind til centrum.
Jeg synes dine pointer modsiger sig selv. Hvorfor giver det mening i Århus, som ganske vist er en større by, når nu dine argumenter imod letbanetog, er generelle? Er det kun et prestigeprojekt med økonomiske dårlige løsninger i Aalborg og er ruten ikke ligeså ufleksibel i Århus?

Og er du sikker på, at udviklingen i udlandet går imod el-busser? Jeg synes det lyder som om, at mange større europæiske (og for den sags skyld nordamerikanske) byer netop tager letbanen til sig i disse år.

Jeg har selv, indtil for nylig, boet i et område nord for Århus hvor letbanen kommer til at gå forbi. Allerede nu tales der om stigende huspriser og masser af boligbyggeri i dette område, netop fordi, at man, på ca 10 minutter, vil kunne køre ind til byen, og der vil, i myldretiden, være afgange hvert 3-5 minut. Letbanen kører folk til og fra de arbejds- og studiemæssige hotspots (i Århus N. er det bla. Skejby Sygehus, VIA, DR Byen, Uni, Dokk 1 osv.), og det er med konstante afgange i rush hour. Læg dertil, at der ikke vil være forsinkelser pga tung trafik, uheld eller vejarbejde. Så bare at affeje det som et prestigeprojekt, synes jeg er at stramme den. Dermed ikke sagt, at man ikke kan diskutere, om pengene kunne være brugt bedre et andet sted.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af jonas386 » 16. okt 2015, 11:20

Hvilken fleksibilitet er det du savner? Letbanen kommer til at køre i et spor ved siden af biltrafikken (de fleste steder), og er derfor et hurtigere alternativ end bussen. At letbaner skulle være teknologisk forældede er ganske enkelt noget vrøvl. Der åbner en ny letbane om måneden i Europa, og efterhånden er der over 500 letbanesystemer rundt omkring.

Men jeg er da spændt på at høre hvorfor letbaner er forældet teknologi, du og Provsten må da næsten sidde inde med en viden som så mange ingeniører, byplanlæggere osv rundt omkring i Europa ikke har.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Provst i Brovst » 16. okt 2015, 11:31

jonas386 skrev:Men jeg er da spændt på at høre hvorfor letbaner er forældet teknologi, du og Provsten må da næsten sidde inde med en viden som så mange ingeniører, byplanlæggere osv rundt omkring i Europa ikke har.
Nej det tror jeg er almen kendt. Men borgernes penge skal jo bruges og helst til noget der er stort og massivt.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af jonas386 » 16. okt 2015, 13:08

Provst i Brovst skrev:
jonas386 skrev:Men jeg er da spændt på at høre hvorfor letbaner er forældet teknologi, du og Provsten må da næsten sidde inde med en viden som så mange ingeniører, byplanlæggere osv rundt omkring i Europa ikke har.
Nej det tror jeg er almen kendt. Men borgernes penge skal jo bruges og helst til noget der er stort og massivt.
Du må kunne komme med andet end "det er alment kendt". Hvis andre ting bedre kunne betale sig, samt var mere effektivt hvad er argumentet så for at man ikke gør det? Der må være andre grunde end at folk tænder på at bruge mange penge på tåbelige projekter.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Provst i Brovst » 16. okt 2015, 13:14

jonas386 skrev:
Provst i Brovst skrev:
jonas386 skrev:Men jeg er da spændt på at høre hvorfor letbaner er forældet teknologi, du og Provsten må da næsten sidde inde med en viden som så mange ingeniører, byplanlæggere osv rundt omkring i Europa ikke har.
Nej det tror jeg er almen kendt. Men borgernes penge skal jo bruges og helst til noget der er stort og massivt.
Du må kunne komme med andet end "det er alment kendt". Hvis andre ting bedre kunne betale sig, samt var mere effektivt hvad er argumentet så for at man ikke gør det? Der må være andre grunde end at folk tænder på at bruge mange penge på tåbelige projekter.
Nope. Hele togdriften er det perfekte eksempel på dette. Jernbaner var fantastiske dengang alternativet var en sti og få havde deres eget selvkørende transportmiddel.

Det er en grund til at togdrift nærmest altid er finansieret af det offentlige, det er fordi det ikke er rentabelt og et spild af penge.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
Elvis lever
Superliga
Superliga
Indlæg: 559
Tilmeldt: 10. jul 2007, 11:51
Geografisk sted: Don Ø land. Ca.533 skridt fra Stafetten

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Elvis lever » 16. okt 2015, 13:19

Provst i Brovst skrev:
jonas386 skrev:
Provst i Brovst skrev:
jonas386 skrev:Men jeg er da spændt på at høre hvorfor letbaner er forældet teknologi, du og Provsten må da næsten sidde inde med en viden som så mange ingeniører, byplanlæggere osv rundt omkring i Europa ikke har.
Nej det tror jeg er almen kendt. Men borgernes penge skal jo bruges og helst til noget der er stort og massivt.
Du må kunne komme med andet end "det er alment kendt". Hvis andre ting bedre kunne betale sig, samt var mere effektivt hvad er argumentet så for at man ikke gør det? Der må være andre grunde end at folk tænder på at bruge mange penge på tåbelige projekter.
Nope. Hele togdriften er det perfekte eksempel på dette. Jernbaner var fantastiske dengang alternativet var en sti og få havde deres eget selvkørende transportmiddel.

Det er en grund til at togdrift nærmest altid er finansieret af det offentlige, det er fordi det ikke er rentabelt og et spild af penge.
Du er så sød når du igen og igen kaster om dig med udokumenterede påstande. Er det dig Kresten??
Hvis du er så pisse utilfreds, så køb en aktie og tag til generalforsamlingen.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af jonas386 » 16. okt 2015, 14:07

Togdriften i Danmark skal jo heller ikke være målestok for noget som helst, for vi har ganske rigtigt et elendigt jernbanenet.

Derudover er det jo heller ikke alle der har bil idag.

I det hele taget er der altså bare virkeligt mange ting der tyder på at skinnedrift er vejen frem. Bl.a. er der snak om at etablere et jernbane netværk i Europa der vil betyde at man vil kunne komme fra Kolding til Barcelona på små 3 timer. Det er selvfølgelig et godt stykke ude i fremtiden, men stadig både hurtigere og billigere end luftfart eller bil for den sags skyld.

Sikkerheden er også langt større ved jernbaner end ved både fly og bil.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 1. jul 2007, 15:57
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af 634 » 17. okt 2015, 21:32

jonas386 skrev:Togdriften i Danmark skal jo heller ikke være målestok for noget som helst, for vi har ganske rigtigt et elendigt jernbanenet.

Derudover er det jo heller ikke alle der har bil idag.

I det hele taget er der altså bare virkeligt mange ting der tyder på at skinnedrift er vejen frem. Bl.a. er der snak om at etablere et jernbane netværk i Europa der vil betyde at man vil kunne komme fra Kolding til Barcelona på små 3 timer. Det er selvfølgelig et godt stykke ude i fremtiden, men stadig både hurtigere og billigere end luftfart eller bil for den sags skyld.

Sikkerheden er også langt større ved jernbaner end ved både fly og bil.
Jeg nægter at sætte mig i et tog som kører fra Kolding til Barcelona på mindre end 3 timer. Det tror jeg også du selv gør, og så har fly trafikken flere gange været omtalt som den sikreste transport middel med færrest tilskade-komne personer. Provsten har helt ret i at togtrafikken var god dengang mange ikke havde andre transport muligheder.
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali


Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af jonas386 » 17. okt 2015, 21:45

Hvorfor skulle jeg ikke have lyst til det? Hvis du tænker på ubehaget så kan det allerede nu lade sig gøre at rejse med tog der kører op til 360 km/t uden det giver ubehag for de rejsende (shinkansen) og det vil på længere sigt kunne lade sig gøre at køre 1200+ km/t gennem togdrift via hyperloop teknologi der vil gøre det muligt at rejse fra LA til San Francisco på 35 minutter. Du må meget gerne vise mig andre transportformer der kan præstere det samme (udover rumfart).

Du har dog ret i at flyvning er den sikreste transport form.
Provsten har helt ret i at togtrafikken var god dengang mange ikke havde andre transport muligheder.
Jamen så kom da med nogle argumenter. Hvorfor er togdrift (eller anden transport på skinner) forældet? Og hvis det er forældet, hvorfor investeres der så stadig så mange penge i bedre og mere effektiv skinne transport?
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 1. jul 2007, 15:57
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af 634 » 17. okt 2015, 22:08

jonas386 skrev:Hvorfor skulle jeg ikke have lyst til det? Hvis du tænker på ubehaget så kan det allerede nu lade sig gøre at rejse med tog der kører op til 360 km/t uden det giver ubehag for de rejsende (shinkansen) og det vil på længere sigt kunne lade sig gøre at køre 1200+ km/t gennem togdrift via hyperloop teknologi der vil gøre det muligt at rejse fra LA til San Francisco på 35 minutter. Du må meget gerne vise mig andre transportformer der kan præstere det samme (udover rumfart).

.

Du har dog ret i at flyvning er den sikreste transport form.
Provsten har helt ret i at togtrafikken var god dengang mange ikke havde andre transport muligheder.
Jamen så kom da med nogle argumenter. Hvorfor er togdrift (eller anden transport på skinner) forældet? Og hvis det er forældet, hvorfor investeres der så stadig så mange penge i bedre og mere effektiv skinne transport?
God rejse til dig, hvis du har lyst til det, i min optik virker det usandsynligt. Det vil nok kunne lade sig gøre i et fladt terræn, men ikke ned over Europa.

Hvis man bor i et udkandts-område, som næsten alle jyder gør. Har mange et nødvendigt behov for privat bilisme i mange hus-stande. Med bilen har man jo allerede brugt mange penge på transport, og lader ikke bilen stå, mens man kører tog eller bus.
Det er tosset at det offentlige bruger penge på at opretholde nogle jernbane-strækninger. De samme penge kunne bruges meget mere fornuftigt for lokalbefolkningen hvor jernbanen ligger, eksempelvis Thybanen.
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali


Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af jonas386 » 17. okt 2015, 22:35

Jamen hvis du synes det virker usandsynligt så er der vel ikke mere at komme efter, så må man jo gå udfra at alle folk med viden på området tager fejl. Har du andet end "det virker usandsynligt", for ellers er debatten rimelig ligegyldig og jeg kan ligesågodt tage debatten med en væg.
Husk; Hvad der virker usandsynligt idag kan meget vel være muligt imorgen. Mange folk vil blive overrasket over hvad der kan lade sig gøre idag.

Der er jo ingen der siger at privatbilismen skal dø helt. Offentlig transport og privat transport kan jo sagtens fungere sammen, det gør det jo også nu. På samme måde transporter du vel også dig selv på andre måde end med din bil?
Det er tosset at det offentlige bruger penge på at opretholde nogle jernbane-strækninger.
De samme penge kunne bruges meget mere fornuftigt for lokalbefolkningen hvor jernbanen ligger, eksempelvis Thybanen
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener her. Mener du man bør afskaffe jernbaner helt? Og i såfald, hvorfor? Det virker da mere tåbeligt at folk er tvunget til at have en bil for at kunne komme over længere strækninger. Med togfonden vil det kunne lade sig gøre at komme fra København til Aalborg, og den anden vej rundt, på godt 3 timer. Det er betydeligt hurtigere end hvad der kan gøres i bil, og togfonden er ikke engang så langt ude i fremtiden (2025).
Oveni hatten vil hele tog-nettet til den tid være elektrisk og derfor både billigere og bedre for miljøet end det er nu.

Hvad er der med thy-banen? Jeg kender ikke til problematikken, men jeg vil dog igen påpege at det ikke giver mening at tage udgangspunkt i Danmark da vi ganske enkelt er for langt efter på alt for mange punkter hvad det angår. Det bliver dog forhåbentligt bedre med togfonden, hvis den bliver til noget. :aabfan:
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 1. jul 2007, 15:57
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af 634 » 17. okt 2015, 23:22

jonas386 skrev:Jamen hvis du synes det virker usandsynligt så er der vel ikke mere at komme efter, så må man jo gå udfra at alle folk med viden på området tager fejl. Har du andet end "det virker usandsynligt", for ellers er debatten rimelig ligegyldig og jeg kan ligesågodt tage debatten med en væg.
Husk; Hvad der virker usandsynligt idag kan meget vel være muligt imorgen. Mange folk vil blive overrasket over hvad der kan lade sig gøre idag.

Der er jo ingen der siger at privatbilismen skal dø helt. Offentlig transport og privat transport kan jo sagtens fungere sammen, det gør det jo også nu. På samme måde transporter du vel også dig selv på andre måde end med din bil?
Det er tosset at det offentlige bruger penge på at opretholde nogle jernbane-strækninger.
De samme penge kunne bruges meget mere fornuftigt for lokalbefolkningen hvor jernbanen ligger, eksempelvis Thybanen
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener her. Mener du man bør afskaffe jernbaner helt? Og i såfald, hvorfor? Det virker da mere tåbeligt at folk er tvunget til at have en bil for at kunne komme over længere strækninger. Med togfonden vil det kunne lade sig gøre at komme fra København til Aalborg, og den anden vej rundt, på godt 3 timer. Det er betydeligt hurtigere end hvad der kan gøres i bil, og togfonden er ikke engang så langt ude i fremtiden (2025).
Oveni hatten vil hele tog-nettet til den tid være elektrisk og derfor både billigere og bedre for miljøet end det er nu.

Hvad er der med thy-banen? Jeg kender ikke til problematikken, men jeg vil dog igen påpege at det ikke giver mening at tage udgangspunkt i Danmark da vi ganske enkelt er for langt efter på alt for mange punkter hvad det angår. Det bliver dog forhåbentligt bedre med togfonden, hvis den bliver til noget. :aabfan:
Meget debat har sin grundlag på det som ikke er faktuelt sikkert men måske usandsynligt eller ønskeligt.
Det er mange år siden jeg har rejst med tog eller bus i Danmark. Når jeg i forvejen har brug for bil er det også billigst at bruge den mest muligt.
For år tilbage siden har der været mange flere jernbaner, men de er nedlagt, fordi de blev tilovers.
Jeg kan godt se fornuften letbanen i Aalborg, eller byen har i hvertfald behov en del buslinier, om det så bedst at udskifte en eller nogle buslinier med letbanetog kan jeg ikke vurdere.
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali


Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af jonas386 » 18. okt 2015, 00:49

Men meget debat fungerer også bedre når man forholder sig til fakta fremfor blot at gætte.
Jeg forstår dog også godt hvorfor du og andre kan have en modvilje mod togdrift når man ser hvor elendigt det fungerer i Danmark (pris, forsinkelser, rejsetid, komfort osv), men hvis man ser på andre lande, så er togtrafikken mange steder faktisk et reelt alternativ til bil trafikken (til længere strækninger) fordi det er både hurtigere, nemmere og billigere. Se feks Japan eller Kina hvor togdriften er på et helt andet niveau.

Jeg udelukker heller ikke at letbanen kan være en dårlig ide, jeg mangler bare stadig at se overbevisende argumenter for hvorfor den skulle være det
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 1. jul 2007, 15:57
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af 634 » 18. okt 2015, 12:45

jonas386 skrev:Men meget debat fungerer også bedre når man forholder sig til fakta fremfor blot at gætte.
Jeg forstår dog også godt hvorfor du og andre kan have en modvilje mod togdrift når man ser hvor elendigt det fungerer i Danmark (pris, forsinkelser, rejsetid, komfort osv), men hvis man ser på andre lande, så er togtrafikken mange steder faktisk et reelt alternativ til bil trafikken (til længere strækninger) fordi det er både hurtigere, nemmere og billigere. Se feks Japan eller Kina hvor togdriften er på et helt andet niveau.

Jeg udelukker heller ikke at letbanen kan være en dårlig ide, jeg mangler bare stadig at se overbevisende argumenter for hvorfor den skulle være det
Det har da ikke nogen formål at debattere det faktuelt sikre, så er det jo forsent. Man skriver debat indlæg, fordi man har et bud på hvad der bliver fakta, det må være dine FCM venner som har lært dig, kun at må bekræfte fakta og at visioner ikke må debatteres.
Fremtidens togdrift kører imellem de store byer og til Sverige og Tyskland. Metroen i kbh må siges at være en succes, og lignende kan også være en god ide i andre af de største byer.
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali


Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2837
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Eksil » 18. okt 2015, 13:36

Dem der omtaler togtransport bør se til andre lande. Togene i Spanien er lækre og markant hurtigere end interne fly, når man indregner tid til tjek ind og ud, taxing osv.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af jonas386 » 18. okt 2015, 13:45

Selvfølgelig er der relevant at diskutere visioner og mål, men man er jo også nødt til at tage udgangspunkt i noget konkret. Herunder hvad der kan lade sig gøre, og hvilke muligheder og erfaringer man ser andre steder.

Resten af dit indlæg er jeg skam enig i, men det var heller ikke det diskussionen gik på, diskussionen gik på hvorvidt togdrift var en forældet transport form, og det mener jeg ikke det er.

Jeg har ikke mange FCM venner, men netop FCM har da tidligere været garant for store visioner og ukritisk bralren op.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 1. jul 2007, 15:57
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af 634 » 18. okt 2015, 14:15

Togdrift er sikkert ikke forældet i de store byer, og ved rejse imellem dem, men i oplands-områder til de store byer er det passe.
Ja FCM har en bralren op figur som klassens frække dreng, og for dem virker der svært at forstå hvis nogen vil debattere deres dispositioner, de betragter det jo som selvfølge at have ret, og andres forbehold mod dem finder de ubegribeligt.
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali


Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af jonas386 » 18. okt 2015, 14:26

Det er jeg nu heller ikke helt sikker på er rigtigt, det fungerer feks meget godt mellem Hirtshals og Hjørring, og jeg er ganske overbevist om at det gør livet betydeligt nemmere for de folk der bor imellem de to byer og studerer i Hjørring. Igen, ikke alle har bil, herunder studerende, og det virker heller ikke rimeligt at man tvinger folk til at flytte fordi transportmulighedene er utilstrækkelige mellem hjemmet og uddannelsested/jobbet.
Offentlige transport muligheder er jo netop det der gør det muligt for mange mennesker at bo hvor de gør, og her er togdrift bare bedre og mere effektivt end busser.

Jeg forstår iøvrigt stadig ikke din FCM reference, du kan vel godt komme med noget mere konkret end subtile stikpiller, eller det er måske bedre for debatten nu du ikke ser fakta som værende relevant
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 1. jul 2007, 15:57
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af 634 » 18. okt 2015, 15:36

Man skal i hvertfald ikke opretholde en jernbane kun for nogle studerende. Sæt hellere 1, 2 eller 3 busser ind morgen og eftermiddag, den kan også sætte dem af og hente dem ved uddannelses stedet.
Ja det er sjovt at give lige netop dig FCM bemærkninger.

For nu at komme tilbage til byen Aalborg.
Der er ønske om jernbanetrafik som intern transport i Aalborg, og også en ekstra fast forbindelse over fjorden. Ville det så ikke være en mulighed med metro tog fra lufthavnen, mod Nørresundby Torv og under fjorden til Nytorv og videre til Universitetet. En afgørende forudsætning for at det er det rigtige at gøre, er at mange i den interne transport mellem Aalborg og Nørresundby ville bruge denne metro. Det vil koste mange penge, men det vil de to andre projekter også.
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali


Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

Besvar