Letbaner/sporvogne er teknologisk forældede. Den store ulempe ved letbaner er at de er ekstremt dyre og er meget ufleksible. Busruter kan omlægges og hurtigt finde en alternativ rute, en letbane derimod har nul fleksibilitet.Buzz Killington skrev:Er der nogen der kan forklare hvad fordelen er ved en letbane vs. en bus?
Jeg mindes at have læst at de skal følge trafikken som alle andre køretøjer, dvs. overholde 50 km/t i byerne, og holde for rødt. Og så er der alt besværet når de bryder sammen, da de vist ikke kan overhale. Til gengæld har de vogntog, så man kan skovle langt flere mennesker ind i dem, hvilket vel er en fordel.
Men er der noget derudover som gør dem busserne overlegne?
Udviklingen i udlandet går mod el busser, som er langt billigere og mere miljøvenlige end sporvogne. Göteborg er et godt eksempel på dette.
Økonomisk er en letbane i Aalborg på alle parametre en dårlig løsning. Som andre har nævnt så giver det ingen mening at bruge en formue på at erstatte linie 12. Det giver god mening med sporvogne i Århus, men her er der også tale om en langt større by. Aalborg er ganske enkelt for lille til en letbane.
Samfundsøkonomisk har prestige projektet en negativ forrentning. Glem heller ikke at hr og fru Aalborg indirekte kommer til at betale for projektet, da der skal foretages en del ledningsomlægninger. Udgifterne til dette kommer forbrugerne i Aalborg naturligvis til at betale.
Letbane projektet virker mest af alt som et prestige projekt. Når de får letbane i Århus og i Odense så skal der naturligvis også være sporvogne i Aalborg...
Argumentet om at det vil gavne hele Nordjylland giver jeg ikke meget for. Jeg tvivler stærkt på at bilisterne fra Aalborgs opland vil parkere bilen i en vandpyt ved Gigantium for derefter at tage sporvognen ind til centrum.